Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR268213
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR268213/1
Regeling vervallen per 01-01-2015
Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente Zeist
Geldend van 28-02-2013 t/m 31-12-2014
Intitulé
Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente ZeistBurgemeester en wethouders van de gemeente Zeist
gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
besluiten:
Het Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente Zeist vast te stellen
Artikel 1 Begripsbepalingen
Dit reglement verstaat onder:
- a.
wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- b.
verordening: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, vastgesteld door de gemeenteraad d.d 7 juli 2009;
- c.
verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;
- d.
beheerder: een daartoe ingevolge de beheerregeling, bedoeld in artikel 14 van de wet, aangewezen gemeenteambtenaar of diens plaatsvervanger die is belast met het beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- e.
ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente is opgenomen;
- f.
binnengemeentelijke afnemer: binnengemeentelijke afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet.
Artikel 2 Beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
-
- 1.
Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is de functionaris als bedoeld in artikel 1 onder d.
- 2.
De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:
- a.
(te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;
- b.
(rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;
- c.
verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelden, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie;
- 1.
Artikel 3 Authentieke gegevens
Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6, worden gegevens verstrekt aan alle binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.
Artikel 4 Rechtstreekse toegang tot de bevolkingsadministratie
-
1. Rechtstreekse toegang tot de bevolkingsadministratie hebben:
-
a. de beheerder en de door hem aangewezen medewerkers van Publiek en Dienstverlening;
-
b. voor zover niet in een convenant geregeld en voor zover met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet de in Bijlage 1 bij dit reglement vermelde binnengemeentelijke afnemers.
-
2. De in Bijlage 1 genoemde binnengemeentelijke afnemers hebben rechtstreekse toegang tot de in die bijlage vermelde gegevens. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.
-
3. Zij hebben de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op te volgen.
Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers
Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de in Bijlage 2 vermelde binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens de in die tabel aangegeven gegevens systematisch verstrekt ten behoeve van de eveneens in die tabel aangegeven doeleinden.
Artikel 6 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
-
1. Op grond van artikel 96 van de wet, met het oog op het met elkaar in verband brengen, van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de in Bijlage 3 beheerders van andere gemeentelijke registraties gegevens verstrekt.
-
2. De betreffende gegevens kunnen in een convenant worden vastgelegd.
Artikel 7 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking
Aan buitengemeentelijke afnemers, verplichte derden, als bedoeld in artikel 98 van de wet, en andere gemeenten worden telefonisch slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder, inlichtingen verstrekt.
Artikel 8 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt
Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan de in Bijlage 4 bij deze verordening aan te geven overige verzoekers gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
Artikel 9 Terugmeldplicht
-
1. Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisadministratie, doet hiervan mededeling aan de beheerder.
-
2. In Bijlage 5 worden de binnengemeentelijke afnemers aangewezen die tevens mededeling doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn. Aangegeven wordt welke gegevens het betreft.
Artikel 10 Beveiliging
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vastgestelde beveiligingsplan.
Artikel 11 Slotbepaling
- 1.
Dit reglement wordt aangehaald als “GBA privacyreglement gemeente Zeist”.
- 2.
Het reglement ligt ter inzage in het gemeentehuis.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist,
de secretaris, de burgemeester,
W.C.M.L. Lissenberg-van Dam drs. J.J.L.M. Janssen
BIJLAGE 1
Lijst van binnengemeentelijke afnemers met een raadpleegmogelijkheid
De volgende dienstonderdelen van de gemeente Zeist hebben toegang tot de basisadministratie:
Wie |
Wettelijk kader |
Gegevensset |
Profiel |
Afdeling Publiek en Dienstverlening Team Burgerzaken |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,25 |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15 |
A,B,C,D,F,G,K |
Service Centrum Afdeling Financiën Team Belastingen |
16,17,18,19 |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15 |
H,M |
Afdeling Leefomgeving en Welzijn Team Maatschappelijke Zaken |
20,21 |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15K |
H |
Afdeling Publiek en Dienstverlening Team Maatschappelijke Voorzieningen |
22,23,24,25,26 |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15 |
H |
Afdeling Strategie en Bestuur |
12,13,14,22,23,30 |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15 |
H,M |
Afdeling Leefomgeving en Welzijn Team Beheer Openbare ruimten |
29 |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15 |
H |
Afdeling Publiek en Dienstverlening Team Vergunningen |
26 |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15 |
H,I,M |
Afdeling Vastgoed Team Ondernemingen Cluster Begraafplaats |
15 |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15 |
H,M |
Service Centrum Afdeling Informatievoorziening Cluster ICT |
31 |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16 |
A |
Afdeling Publiek en Dienstverlening Team Contactcentrum |
1,2,3,4,5,9,10,25,26,27,28 |
1,2,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15 |
A,F,H,I,L,M |
Wettelijk kader |
|
1 |
Wet GBA |
2 |
Kieswet |
3 |
Besluit Burgerlijke Stand |
4 |
Burgerlijk Wetboek |
5 |
Rijkswet op het Nederlanderschap, Nationaliteitswetgeving |
6 |
Wet op de lijkbezorging |
7 |
Wet justitiële documentatie |
8 |
Vreemdelingenwet |
9 |
Paspoortwet |
10 |
Regeling Rijbewijzen |
11 |
Vervallen |
12 |
Wet 29-9-1815 Instelling v/d Orde van de Nederlandse Leeuw |
13 |
Wet 29-09-1815 Instelling v/d Orde van Oranje Nassau |
14 |
Besluit 10-5-1995, nadere regels Orde van Nederlandse Leeuw |
15 |
Verordening beheer en gebruik gemeentelijke begraafplaatsen |
16 |
Gemeentewet Art. 216 |
17 |
Invorderingswet & Belastingwet |
18 |
Gemeentelijke WOZ verordening |
19 |
Wet WOZ |
20 |
Leerplichtwet 1969 ,artikel 19 |
21 |
Leerplichtwet 1969, artikel 3-1995 |
22 |
Wet Werk en Bijstand artikel 3, artikel 7, lid 1 B, artikel 11 lid 1 t/m 3 |
23 |
Wet inburgering |
24 |
Wet Maatschappelijke Ontwikkeling (WMO) |
25 |
Verordening voorziening gehandicapten gemeente Zeist |
26 |
Afhandeling bezwaarschriften Awb |
27 |
Huisvestingsverordening BRU , Leegstandswet |
28 |
Woningwet |
29 |
Burgerlijk Wetboek deel 1 t/m 7 |
30 |
Toekennen van onderscheidingen en huwelijks en leeftijdsjubilarissen |
31 |
Het waarborgen van een juiste werking van een computer, netwerk en de applicaties |
Gegevensset |
|
1 |
Aantal inwoners per adres |
2 |
Adres compleet |
3 |
Alle gegevens op de PL |
4 |
Gerelateerden |
5 |
Huwelijksgegevens |
6 |
Kindgegevens |
7 |
Naamsgegevens |
8 |
Nationaliteitsgegevens |
9 |
Ouder gegevens |
10 |
Overlijdensgegevens |
11 |
Persoonsgegevens |
12 |
Verblijfplaatsgegevens zie ook 2 |
13 |
Verblijfstitel |
14 |
Verwijsgegevens |
15 |
Woonduur |
16 |
Toegang tot alle in het systeem aanwezige gegevens |
Profielen in Key2Burgerzaken |
|
A |
Profiel applicatiebeheer |
B |
Profiel backoffice |
C |
Profiel backoffice beperkt |
D |
Profiel balie |
E |
Profiel balie 3 |
F |
Profiel balie 4 |
G |
Profiel burgerlijke stand |
H |
Profiel raadplegen derden intern |
I |
Profiel raadplegen derden intern – 2 |
J K L M |
Profiel leeg Profiel balie 5 Profiel centrale balie_1 Profiel raadplegen derden intern – 3 |
De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage.
BIJLAGE 2
Lijst van binnengemeentelijke afnemers waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de GBA
Wie |
Waarvoor |
Gegevensset |
Afdeling Leefomgeving en Welzijn Team Maatschappelijke Zaken |
Uitvoering Leerplichtwet |
Mutatiegegevens van personen jonger dan 30 jaar: persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens, overlijdensgegevens, oudergegevens |
Afdeling Strategie en Bestuur |
50e, 60e, 65e, 70e huwelijksgegevens en 100-plus jarigen |
|
Afdeling Publiek en Dienstverlening Team Maatschappelijke Voorzieningen |
Uitvoering WMO |
Mutatiegegevens: vestigingen, binnenverhuizingen, vertrekken, ontbinding huwelijken/partnerschapregistratie en overlijden |
Service Centrum Afdeling Financiën Team Belastingen |
Uitvoering diverse wetten |
Mutatiegegevens: vestigingen, binnenverhuizingen, vertrekken, ontbinding huwelijken/partnerschapregistratie en overlijden |
Afdeling Publiek en Dienstverlening Team Burgerzaken |
Controle reisdocumenten en rijbewijzen |
Lopende aanvragen reisdocumenten en rijbewijzen |
BIJLAGE 3
Lijst van buitengemeentelijke afnemers waaraan systematisch gegevens worden verstrekt uit de GBA
Wie |
Waarvoor |
Gegevensset |
RSDKRH (Regionale Sociale Dienst Kromme Rijn Heuvelrug) |
Uitvoering Wet Inburgering |
Mutatiegegevens: vestigingen en binnenverhuizingen |
W.W.S.(Woonwagenschap) |
Uitvoering beheerregeling woonwagenschap inzake Beukbergen |
Alle mutatiegegevens met restrictie adres moet voldoen aan Beukbergenplein |
BIJLAGE 4
Lijst van vrije derden waaraan gegevens worden verstrekt.
Wie |
Waarvoor |
Welke categorie |
Welke gegevens |
Geheimhouding |
Leges |
Basis |
Bibliotheek (geen onderdeel van de gemeente) |
Voor de bijhouding van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Buitenlandse EU-overheden |
Ter uitvoering van de opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Buitenlandse niet EU-overheden (met passend beschermingsniveau met betrekking tot persoonsgegevens) www.cbpweb.nl |
Ter uitvoering van de opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA Art. 76 WBP |
Buitenlandse vertegenwoordigingen hier te lande |
Ter uitvoering van de opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Bureau voor Rechtshulp |
Ter uitvoering van de opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Crematoria, begraafplaatsen (niet-gemeentelijke) |
Voor de bijhouding van registraties verband houdende met het begraven en cremeren. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Culturele organisaties |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Fondsverwervende organisaties |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Inburgeringsbureaus |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Instellingen/organisaties ten behoeve van: -Maatschappelijke dienstverlening -Algemene/geestelijke gezondheidszorg -Kinderopvang -Jeugdwelzijnswerk -Ouderenzorg -Gehandicaptenzorg -Werkvoorziening |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Juridisch loket (Indien de vraag komt van een advocaat van het Juridisch loket t.b.v. een gerechtelijke procedure = verplichte derde) |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Kerken (niet zijnde de SILA) |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Kredietbank (privaatrechtelijk, bijvoorbeeld een stichting) |
Voor de aan deze organisatie opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Migrantenorganisaties |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Natuurlijke personen |
Vooraf schriftelijke toestemming betrokkene (persoon/gezaghouder) |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Ouderenorganisaties |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Patiëntenverenigingen |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Pensioenfondsen (tenzij art. 34 Pensioen- en Spaarfondsenwet van toepassing is) |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Plaatselijke afdelingen van politieke partijen |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Reclassering/verslaafden-zorg |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Sportorganisaties en -verenigingen |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Thuiszorgorganisaties |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Vakorganisaties |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Verenigingen en stichtingen met maatschappelijk of filantropisch doel |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Vrouwenorganisaties |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Woningbouwverenigin-gen/woningcorporaties |
Ten behoeve van de bijhouding van de huurdersadministratie en de woningtoewijzing |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Ziekenhuizen |
Voor het uitoefenen van patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en het innen van rekeningen ivm die zorg |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
BIJLAGE 5
Lijst van binnengemeentelijke afnemers die zijn aangewezen tevens mededeling te doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn.
Wie |
Gegevens |
BIJLAGE 6
Lijst van binnengemeentelijke afnemers waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt.
Wie |
Waarvoor |
Gegevensset |
Datadistributiesysteem (DDS) |
Het in verband brengen van de volgende gegevensverwerkingen: |
Alle mutatiegegevens |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl