Regeling vervallen per 21-03-2023

Besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Zeist houdende regels omtrent het toekennen van bevoegdheden aan functionarissen (Algemeen mandaatbesluit Zeist 2020)

Geldend van 10-03-2020 t/m 20-03-2023

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Zeist houdende regels omtrent het toekennen van bevoegdheden aan functionarissen (Algemeen mandaatbesluit Zeist 2020)

Het COLLEGE van BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de gemeente ZEIST en de BURGEMEESTER van de gemeente ZEIST, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;

gelet op de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht,

overwegende,

dat het nodig is om het bestaande mandaatbesluit te actualiseren om zo de publiekrechtelijke en privaatrechtelijke bevoegdheden aan functionarissen in de organisatie opnieuw toe te kennen om hen zo in staat te stellen de taken rechtmatig uit te voeren;

b e s l u i t e n :

vast te stellen het navolgende

Algemeen mandaatbesluit Zeist 2020

Artikel 1 Definities

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    ambtelijk opdrachtgever: concernmanager of teammanager die projectleider of programmamanager aanstuurt en ambtelijk eindverantwoordelijk is voor het project of programma;

  • b.

    burgemeester: de burgemeester van Zeist als bestuursorgaan en als vertegenwoordiger van de gemeente in en buiten rechte;

  • c.

    college: het college van burgemeester en wethouders van Zeist;

  • d.

    concernmanager: lid van het gemeentelijk managementteam;

  • e.

    gemeente: de gemeente als publiekrechtelijk lichaam alsmede de gemeente als privaatrechtelijke rechtspersoon;

  • f.

    gemeentelijk managementteam: ambtelijk team dat het college adviseert en onder leiding van de gemeentesecretaris de ambtelijke organisatie aanstuurt;

  • g.

    gemeentesecretaris: de gemeentesecretaris van Zeist;

  • h.

    griffier: de griffier van de gemeenteraad van Zeist;

  • i.

    machtiging: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

  • j.

    mandaat: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester besluiten te nemen.

  • k.

    programmamanager: medewerker die leiding geeft aan de uitvoering van een programma;

  • l.

    projectleider: medewerker die leiding geeft aan de uitvoering van een project;

  • m.

    raad: de gemeenteraad van Zeist;

  • n.

    teammanager: manager die een team aanstuurt;

  • o.

    volmacht: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.

Artikel 2 Mandaat aan gemeentelijke functionarissen

  • 1. Aan de teammanagers, de projectleiders, de programmamanagers, ambtelijk opdrachtgevers, concernmanagers en de griffier en aan hun plaatsvervangers wordt mandaat verleend ten aanzien van de tot het college en de burgemeester behorende aangelegenheden met uitzondering van de aangelegenheden als vermeld in dit besluit, dan wel bijlage1 bij dit besluit.

  • 2. De in het eerste lid genoemde functionarissen maken van het aan hen verleende mandaat slechts gebruik ten aanzien van aangelegenheden die behoren tot hun werkterrein;

  • 3. De gemeentesecretaris stelt het werkterrein van de teams en eventuele andere organisatorische eenheden, als bedoeld in het tweede lid, vast. Daarbij kan de gemeentesecretaris gemandateerde bevoegdheden van de functionarissen genoemd in lid 1 doormandateren aan andere medewerkers binnen het werkterrein.

  • 4. De in het eerste lid bedoelde project- en programmamanagers en ambtelijk opdrachtgevers maken van het aan hen verleende mandaat slechts gebruik binnen de vastgestelde kaders van het project of programma en binnen het voor het project of programma toegekende budget.

  • 5. Teammanagers en de griffier kunnen financiële verplichtingen aangaan tot maximaal € 100.000,-. Financiële verplichtingen groter dan € 100.000,- worden aangegaan door een van de concernmanagers.

  • 6. Projectleiders en programmamanagers kunnen financiële verplichtingen aangaan tot maximaal € 100.000,-. Financiële verplichtingen groter dan € 100.000,- worden aangegaan door de ambtelijk opdrachtgever of door een van de concernmanagers.

  • 7. Het mandaat tot nemen van besluiten in verband met subsidies of andere bestuursrechtelijke besluiten met een waarde van €100.000 of meer wordt verleend aan ambtelijk opdrachtgevers en concernmanagers.

  • 8. College, gemeentesecretaris, concernmanagers alsmede ambtelijk opdrachtgevers kunnen beperkingen opleggen aan het mandaat van de genoemde functionarissen.

  • 9. De gemeentesecretaris en de concernmanagers zijn bevoegd om mandaten die bij dit besluit aan onder hen ressorterende functionarissen zijn verleend, geheel of gedeeltelijk en al dan niet tijdelijk, in te trekken en daarbij deze mandaten aan andere functionarissen te verlenen. Een dergelijk besluit wordt schriftelijk vastgelegd en ter informatie aan het college gezonden, tenzij het om een concrete, individuele aangelegenheid gaat.

  • 10. Het in het tweede lid bedoelde mandaat van teammanagers, concernmanagers en gemeentesecretaris omvat mede de bevoegdheid tot het nemen van rechtspositionele besluiten ten aanzien van de onder hen ressorterende functionarissen, op advies van het team organisatieadvies. Het mandaat om disciplinaire maatregelen te nemen, de arbeidsovereenkomst al dan niet om dringende redenen op te zeggen, een verzoek tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst in te dienen, dan wel een vaststellingsovereenkomst in verband beëindiging van de arbeidsovereenkomst te sluiten, ligt bij de gemeentesecretaris.

Artikel 3 Mandaat griffier

Aan de griffier wordt mandaat verleend tot:

  • a.

    Het nemen van besluiten in het kader van aanbestedingen van diensten en leveringen;

  • b.

    Het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten, met uitzondering van convenanten, bestuursovereenkomsten, intentieverklaringen etc.

Artikel 4 Algemene uitzonderingen op mandaat

  • 1. Aan het college en de burgemeester blijft voorbehouden de bevoegdheid die op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht uit zijn aard niet vatbaar is voor mandaat, alsmede die tot het nemen van beslissingen die zijn neergelegd in een document, gericht tot:

    • a.

      de raad;

    • b.

      de Koning en andere leden van het Koninklijk Huis;

    • c.

      de raad van ministers van het Koninkrijk, de ministerraad of een daaruit gevormde onderraad of commissie, ministers en staatssecretarissen;

    • d.

      de voorzitter van de Eerste of Tweede Kamer der Staten-Generaal of van een uit die Kamer gevormde commissie;

    • e.

      de vice-president van de Raad van State;

    • f.

      de president van de Algemene Rekenkamer;

    • g.

      de Nationale Ombudsman, voor zover het correspondentie betreft terzake van formele klachten;

    • h.

      enig bestuursorgaan van een provincie;

    • i.

      enig bestuursorgaan van een waterschap of een hoogheemraadschap;

  • 2. Onverminderd het gestelde in het eerste lid is het mandaat niet van toepassing:

    • a.

      indien een collegelid verzoekt om de aangelegenheid door het college af te doen en indien de burgemeester beslist dat de aangelegenheid door hem moet worden afgedaan. Het betrokken collegelid wordt tijdig geïnformeerd over gevoelige kwesties;

    • b.

      indien de aangelegenheid tot negatieve berichtgeving in de media heeft geleid dan wel in verband met de aard van de aangelegenheid redelijkerwijs moet worden aangenomen dat dit zal gebeuren;

    • c.

      indien de aangelegenheid ingrijpende gevolgen kan hebben voor een groot aantal burgers, bedrijven, verenigingen of belangengroepen;

Artikel 5 Nadere regels en instructies

  • 1. Het college kan nadere regels stellen voor het opmaken en het ondertekenen van een document, waarin van het verleende mandaat gebruik wordt gemaakt.

  • 2. Het college, respectievelijk de burgemeester kan instructies geven over de wijze waarop de verleende mandaten worden uitgeoefend.

Artikel 6 Volmacht en machtiging

Voor de toepassing van deze regeling en de daarop berustende bepalingen worden met mandaat gelijkgesteld de verlening van:

  • a.

    Volmacht;

  • b.

    Machtiging.

Artikel 7 Intrekking vorige besluiten

Met ingang van het tijdstip van inwerkingtreding van dit besluit worden alle eerder genomen besluiten voor zover daarin mandaat wordt verleend aan functionarissen werkzaam binnen de gemeente Zeist ingetrokken.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2020.

Artikel 9 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als "Algemeen mandaatbesluit Zeist 2020".

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 10 december 2019,

Het college van burgemeester en wethouders

de secretaris,

de burgemeester,

De burgemeester

Bijlage 1 Aangelegenheden die ingevolge artikel 2, eerste lid, van het Algemeen mandaatbesluit Zeist 2020 blijven voorbehouden aan het college, respectievelijk de burgemeester

A.Openbare orde en bestuurlijk-Juridische aangelegenheden

Publiekrecht

  • 1.

    Het nemen van een besluit door de burgemeester op grond van de Gemeentewet en Opiumwet ter zake van de openbare orde c.a.

  • 2.

    Het nemen van een weigerings- of intrekkingsbesluit door de burgemeester op grond van de Drank – en horecawet dan wel een exploitatievergunning of evenementenvergunning op grond van de Algemene plaatselijke verordening.

  • 3.

    Het doen van voorstellen aan de raad.

  • 4.

    Het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften en beleidsregels, voor zover deze niet door de raad worden vastgesteld.

  • 5.

    Het nemen van een besluit tot het al dan niet verlenen van inspraak op grond van de inspraakverordening.

  • 6.

    Het vaststellen van de inspraakprocedure voor een voorgenomen besluit.

  • 7.

    Het nemen van besluiten op bezwaarschriften.

  • 8.

    De bevoegdheid tot het verlenen, wijzigen of intrekken van vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen ten behoeve van de gemeente zelf.

  • 9.

    Het nemen van besluiten op verzoeken om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur of die betrekking hebben op een ramp als bedoeld in de Wet veiligheidsregio's.

  • 10.

    Het vaststellen van een subsidieplafond en de wijze van verdeling ervan.

  • 11.

    Het vaststellen van formulieren voor het indienen van aanvragen voor besluiten.

Privaatrecht

Aanbestedingen

N.v.t.

Contracten

  • 1.

    Het besluit tot het aangaan van convenanten, intentieverklaringen, bestuursovereenkomsten etc..

  • 2.

    Het besluit tot het aangaan van overeenkomsten indien:

    • a.

      op grond van de Gemeentewet het college de raad vooraf over de overeenkomst moet informeren, omdat de raad daarom heeft verzocht;

    • b.

      op grond van de Gemeentewet de raad in de gelegenheid moet worden gesteld zijn wensen en bedenkingen ten aanzien van de overeenkomst ter kennis van het college te brengen omdat deze ingrijpende gevolgen voor de gemeente kan hebben;

    • c.

      de raad terzake om informatie heeft gevraagd.

Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen

  • 1.

    Het besluit tot de oprichting van of de deelneming in rechtspersonen.

  • 2.

    Het kwijtschelden en buiten invordering stellen van vorderingen met een financieel belang hoger dan € 10.000,--, niet zijnde vorderingen in het kader van belastingheffing.

  • 3.

    Het besluit tot aanvaarding of afwijzing van erfstellingen en legaten, tenzij de waarde daarvan lager is dan € 5.000,--

  • 4.

    Het besluit tot het doen van een schenking.

  • 5.

    Het aanvragen van surseance van betaling en faillissement.

Machtiging

Het ondertekenen van overeenkomsten met een ander overheidsorgaan, waarbij de wederpartij wordt vertegenwoordigd door een bestuurder, met dien verstande dat in dat geval de burgemeester een machtiging kan verlenen aan een wethouder.

B.Personeelsaangelegenheden

Bevoegdheden t.a.v. individuele personeelsleden

  • 1.

    Het benoemen en ontslaan van/aangaan en beëindigen van een arbeidsovereenkomst met de gemeentesecretaris;

C.Overige aangelegenheden

  • a.

    Het benoemen van personen als vertegenwoordiger van de gemeente Zeist in bestuurs- en toezichthoudende organen van publiekrechtelijke- en privaatrechtelijke rechtspersonen

  • b.

    Het benoemen van personen in bestuurscommissies als bedoeld in artikel 83 van de Gemeentewet

  • c.

    Het benoemen van personen in commissies als bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet