Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist houdende regels omtrent de burgerlijke stand (Reglement burgerlijke stand van Zeist 2018)

Geldend van 26-01-2021 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist houdende regels omtrent de burgerlijke stand (Reglement burgerlijke stand van Zeist 2018)

Burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist

Overwegende dat dit reglement op basis van medebewind is opgesteld. Gelet op het bepaalde in artikelen 1:16, 1:16a en 1:16c Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994:

Besluiten:

Het reglement Burgerlijke Stand 2018 vast te stellen. Dit reglement bevat bepalingen ten aanzien van ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, de aanwijzing van locaties als gemeentehuis en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand. Daarmee komt het bestaande reglement te vervallen.

Artikel 1. Begripsbepalingen

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994, Staatsblad 1994, 160;

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: de ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door het college van burgemeester en wethouders (artikel 16, lid 2 Boek I Burgerlijk Wetboek);

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Zeist of van een andere gemeente of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is maar als zodanig is benoemd door het college (artikel 16, lid 3, Boek I Burgerlijk Wetboek);

  • e.

    gemeentehuis: alle gebouwen en de daaraan verbonden omsloten (buiten)ruimten;

  • f.

    rechtsfeit: onder het begrip rechtsfeit wordt in dit reglement verstaan: een huwelijk, een geregistreerd partnerschap of een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

Artikel 2. Benoeming van de ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een bij het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode betreft maximaal het tijdvak waarin de ambtenaar werkzaam is in gemeentedienst;

  • 2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd;

  • 3. Raadsleden kunnen maximaal voor de periode dat zij raadslid zijn van de gemeente Zeist tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden benoemd;

  • 4. Burgemeester en wethouders kunnen maximaal voor de periode dat zij hun functie als burgemeester of wethouder van de gemeente Zeist vervullen, tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden benoemd;

  • 5. Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen voor de totstandkoming van één enkel rechtsfeit in de gemeente Zeist worden benoemd: (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand die reeds in een andere gemeente zijn benoemd en wier benoeming en beëdiging nog niet is verlopen. Verzocht kan worden om een recente verklaring te overleggen, waaruit (het voortduren van) de benoeming en beëdiging blijkt.

  • 6. De benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van lid 5 van dit artikel geschiedt pas nadat het bruidspaar of de partners hebben aangegeven betrokken persoon als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand te wensen. Het schriftelijk of elektronisch verzoek hiertoe geschiedt onder vermelding van de namen en het adres van het bruidspaar of de partners, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie, uiterlijk zes weken vóór de totstandkoming van het rechtsfeit aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Zeist. Bij aanvraag dienen afschriften van de benoeming en beëdiging te worden overgelegd

  • 7. Wanneer men benoemd is ingevolge lid 1, 2, 3 of 4 van dit artikel, dient beëdiging bij de rechtbank plaats te vinden alvorens een rechtsfeit kan worden voltrokken.

  • 8. Benoemingen die hebben plaatsgevonden vóór de totstandkoming van dit reglement worden geëerbiedigd.

Artikel 3. Locatie

  • 1. Onverminderd hetgeen daarover in de wet is bepaald, verrichten de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand hun wettelijke taken in het gemeentehuis;

  • 2. Het college wijst ten behoeve van de totstandkoming van een rechtsfeit, gemeentehuizen aan met een daarvoor permanente bestemming;

  • 3. Welke gemeentehuizen met een permanente bestemming ten behoeve van de totstandkoming van een rechtsfeit zijn aangewezen, blijkt uit het geldende aanwijzingsbesluit van het college;

  • 4. Andere locaties binnen de gemeente kunnen ten behoeve van de totstandkoming van één enkel rechtsfeit worden aangewezen als gemeentehuis.

Artikel 4. Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis

Als gemeentehuis kunnen worden aangewezen: gebouwen die voor de duur van de plechtigheid op eenvoudige wijze en openbaar toegankelijk zijn en;

  • 1.

    die – mede gelet op de aanwezigheid van het aantal bruiloftsgasten - voldoen aan de bouwtechnische veiligheidseisen zoals onder meer gesteld door de brandweer

  • 2.

    Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor eenmalig gebruik geschiedt pas nadat de direct betrokkenen hebben gekozen voor de totstandkoming van een rechtsfeit in een locatie binnen de gemeentegrenzen anders dan bedoeld in artikel 3, tweede lid. Het schriftelijk of digitaal verzoek tot vastlegging van het rechtsfeit evenals de aanwijzing, geschiedt onder vermelding van de namen en het adres van het bruidspaar of de partners, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie, uiterlijk drie maanden vóór de totstandkoming van het rechtsfeit aan de ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 3.

    De termijn van drie maanden, zoals genoemd in lid 2 kan, indien daar gewichtige redenen voor zijn, met inachtneming van de wet, worden verkort. De beslissing daarover ligt bij de ambtenaar van de burgerlijke stand;

  • 4.

    De eigenaar van de locatie stelt de locatie voor éénmalig gebruik voor de duur van de totstandkoming van het rechtsfeit om niet ter beschikking aan de gemeente. De wijze van gebruik tijdens de totstandkoming van het rechtsfeit wordt bepaald door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 5.

    De ruimte van de aan te wijzen locatie dient naar behoren te zijn ingericht. Hieronder wordt ten minste verstaan:

    • a.

      de aanwezigheid van tafel en stoelen;

    • b.

      voldoende verlichting van de ceremonieruimte;

    • c.

      de aanwezigheid van een aparte ruimte voor de ambtenaar om zich te verkleden;

    • d.

      het voldoen aan de veiligheidsvereisten zoals bedoeld in de door de gemeente Zeist gehanteerde verzoek tot aanwijzing van een huwelijkslocatie

  • 6.

    Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis leidt niet tot enige gemeentelijke verantwoordelijkheid voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie, noch voor schade aan derden;

  • 7.

    Het niet voldoen aan de bepalingen van dit reglement kan een reden zijn om het rechtsfeit niet op de overeengekomen tijd en locatie tot stand te laten komen.

Artikel 5. Leiding

De teammanager publiekszaken is belast met de leiding en draagt zorg voor de verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaren van de burgerlijke stand en van de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 6. Openstelling

  • 1. Het bureau van de burgerlijke stand is geopend op maandag tot en met vrijdag tijdens de uren waarin de dienst voor het publiek is geopend. Dit geldt voor zover deze dagen geen algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen zijn in de zin van artikel 3, eerste lid van de Algemene termijnenwet of overige, door het college dan wel de teamleider publiekszaken aan te wijzen dagen en uren. In bijzondere gevallen kan het college dan wel de teammanager publiekszaken besluiten om van de openingstijden af te wijken;

  • 2. Onverminderd de bepalingen van de wet, dit reglement en de geldende overeenkomsten, kan de totstandkoming van een rechtsfeit op iedere dag van de week worden verzocht. Verzoeken waarbij het rechtsfeit op zondag plaatsvindt, worden geacht, wat betreft beschikbare tijdstippen, aan te sluiten bij de verordening Winkeltijden Zeist 2015.,. Verzoeken worden afgewezen indien, een mogelijkheid reeds door andere belanghebbenden is vastgelegd of indien - naar het oordeel van het college- andere belangen waaronder het belang van de gemeentelijke organisatie begrepen voorrang genieten. Een verzoek om vastlegging van een datum en tijdstip wordt eveneens afgewezen indien er voor het moment waarop het verzoek is gericht, geen locatie is aangewezen als gemeentehuis of indien aanwijzing van een gewenste locatie als gemeentehuis redelijkerwijs niet mogelijk is of indien er geen (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand beschikbaar is;

  • 3. Kosteloze totstandkoming van een rechtsfeit vindt, ingevolge artikel 4 Wet rechten burgerlijke stand tweemaal per week plaats, op het gemeentehuis.

  • 4. Op tijdig verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college dan wel de ambtenaar van de burgerlijke stand, zal het bureau waar de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden uitoefent, worden geopend op zaterdag, zondag of op andere dagen dat het bureau is gesloten, indien de belanghebbende genoegzaam aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende reguliere openstelling van het bureau.

Artikel 7. Vergoeding buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand

  • 1. De vergoeding aan (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand in de zin van artikel 2 lid 1 en lid 2 van dit reglement, vindt plaats op basis van een arbeidsrechtelijke overeenkomst en is nader omschreven in de Rechtspositieregeling voor de buitengewoo) ambtenaar burgerlijke stand van de gemeente Zeist.

  • 2. Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, in de zin van artikel 2 lid 3, 4, 5 en 6 van dit reglement hebben geen recht op bezoldiging van de gemeente Zeist

Artikel 8. Slotbepalingen

  • 1. Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand van Zeist 2018;

  • 2. Het Regelement burgerlijke stand van Zeist 2018 treed in werking, de dag na publicatie van het besluit.

Ondertekening

Zeist

Burgemeester en wethouders van Zeist,