Regeling vervallen per 01-01-2010

Incassoreglement 2009

Geldend van 01-01-2009 t/m 31-12-2009

Intitulé

Incassoreglement 2009

Incassoreglement 2009

Het hoofd van de afdeling Financiën van de gemeente Zeist;

gelet op artikel 7 van de Verordening onroerende-zaakbelastingen, artikel 9 en artikel 17 van de Verordening reinigingsheffingen, artikel 10 van de Verordening rioolheffing, artikel 9 van de Verordening hondenbelasting en de van toepassing zijnde bepalingen in het Burgerlijk Wetboek en de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen het volgende reglement voor de automatische incasso van de gemeentelijke heffingen in de gemeente Zeist.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    Afschrijvingstijdvak: Periode verdeeld in maanden welke aanvangt op het moment waarop de eerste termijn wordt afgeschreven en eindigt op de laatste vervaldag van het aanslagbiljet.

  • b.

    Belastingjaar: Tijdvak van 1 januari tot en met 31 december waarover de gemeentelijke heffingen worden geheven.

  • c.

    Belastingplichtige: Natuurlijk- of rechtspersoon, welke is aangeslagen voor één of meerdere gemeentelijke heffingen van de gemeente Zeist.

  • d.

    Formele belastingschuld: Het totaalbedrag aan de gemeentelijke heffing(en) dat op het aanslagbiljet staat vermeld en daadwerkelijk moet worden betaald.

  • e.

    Incassant: De gemeente Zeist.

  • f.

    Wijzigingskaart: Door het team Heffing en Invordering uitgegeven kaart waarmee de wijzigingen betreffende het bank- of gironummer moeten worden gemeld.

Artikel 2 Doel van de automatische incasso

  • 1. De automatische incasso heeft tot doel de formele belastingschuld van de belastingplichtige te spreiden en door middel van maandelijkse termijnen automatisch te incasseren.

  • 2. Aanslagen welke worden opgelegd in een later jaar dan het belastingjaar waarop zij betrekking hebben, komen ook in aanmerking voor automatische incasso.

Artikel 3 Gemeentelijke heffingen

In de automatische incasso zijn de volgende gemeentelijke heffingen opgenomen:

  • -

    onroerende-zaakbelastingen;

  • -

    rioolheffing eigenarendeel;

  • -

    afvalstoffenheffing;

  • -

    reinigingsrechten;

  • -

    hondenbelasting.

Artikel 4 Deelname aan de automatische incasso

  • 1. Deelname aan de automatische incasso is mogelijk door of ten behoeve van belastingplichtigen indien het bedrag van de in artikel 3 genoemde heffingen per aanslagbiljet meer is dan €  50,--, doch minder is dan € 1.500,--.

  • 2. De incassant kan de deelname aan de automatische incasso weigeren indien er omstandigheden worden geconstateerd of vermoed die het regelmatig verloop van de termijnbetalingen belemmeren of zouden kunnen belemmeren.

Artikel 5 Aanmelding

  • 1. Aanmelding voor de automatische incasso vindt plaats door de machtigingskaart in te leveren bij, of toe te zenden aan team Heffing & Invordering van de gemeente Zeist.

  • 2. De machtiging tot automatische incasso kan vooraf worden verleend of moet uiterlijk binnen 2 weken na dagtekening van het aanslagbiljet zijn binnengekomen bij het team Heffing & Invordering van de gemeente Zeist.

Artikel 6 Reikwijdte van de machtiging

De machtiging tot automatische incasso is mede van toepassing op daarvoor in aanmerking komende aanslagbiljetten welke na binnenkomst van de machtiging nog in de loop van het belastingjaar of in volgende jaren aan de belastingplichtige worden toegezonden.

Artikel 7 Stilzwijgende verlenging

De machtiging tot automatische incasso wordt zonder tegenbericht ieder jaar stilzwijgend verlengd.

Artikel 8 Berekening termijnbedrag

  • 1. De hoogte van de formele belastingschuld wordt verdeeld in zoveel gelijke termijnen als er na de maand van dagtekening van het aanslagbiljet nog maanden in het kalenderjaar waarin de aanslagen worden opgelegd overblijven, met dien verstande dat het aantal termijnen ten minste vier en ten hoogste tien bedraagt.

  • 2. De incassant heeft het recht, indien de grootte van de belastingschuld daartoe aanleiding geeft, om gedurende het afschrijvingstijdvak het termijnbedrag te wijzigen onder mededeling daarvan aan de belastingplichtige.

  • 3. Het termijnbedrag bedoeld in lid 2 dient op een zodanig niveau te worden vastgesteld, dat de totale vordering niet eerder vervalt dan binnen 3 maanden na de dagtekening van het aanslagbiljet.

Artikel 9 Tijdstip van afschrijving

  • 1. De automatische incasso vangt aan nadat het aanslagbiljet is verzonden.

  • 2. De eerste afschrijving zal met inachtneming van hetgeen geregeld is in het derde lid, plaatsvinden op of omstreeks de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld. Elke volgende termijn wordt steeds een maand later afgeschreven.

  • 3. De incassant zal het termijnbedrag automatisch afschrijven op of omstreeks de laatste werkdag van de maand doch niet eerder dan de 25e van die maand en niet later dan in de eerste week van de eerstvolgende maand.

  • 4. De incassant heeft het recht om in geval van onvoorziene omstandigheden af te wijken van het tijdstip van afschrijving zoals gesteld in het derde lid.

Artikel 10 Storno’s

  • 1. Indien de automatische incasso van een termijn niet slaagt, ontvangt de belastingplichtige van de incassant een brief, waarin wordt aangegeven dat er een bedrag gestorneerd is en dat het nog openstaande bedrag gespreid over de nog resterende termijnen wordt afgeschreven.

  • 2. In afwijking van het gestelde in het eerste lid dient - indien de automatische incasso twee keer niet kan worden afgeschreven of indien de automatische incasso in de laatste termijn niet slaagt - de belastingplichtige het totaal van het nog openstaande bedrag binnen 10 dagen na dagtekening van de - door incassant toe te zenden - brief te voldoen, doch niet eerder dan binnen 3 maanden na de dagtekening van het aanslagbiljet.

Artikel 11 Ontbindende voorwaarden

De automatische incasso wordt door de incassant beëindigd:

  • 1.

    indien de automatische incasso twee termijnen niet slaagt;

  • 2.

    indien de automatische incasso door de bank wordt geweigerd omdat incasso niet meer mogelijk is of omdat het rekeningnummer is vervallen of geblokkeerd staat;

  • 3.

    Indien omstandigheden worden geconstateerd die een regelmatig verloop van de incasso zouden belemmeren.

Artikel 12 Echtscheiding

  • 1. Echtscheiding of ontbinding van de samenlevingsovereenkomst van de belastingplichtige beëindigt de automatische incasso niet.

  • 2. Indien als gevolg van de echtscheiding of ontbinding van de samenlevingsovereenkomst niet meer kan worden geïncasseerd op het bestaande rekeningnummer dan dient de belastingplichtige zo spoedig mogelijk schriftelijk een rekeningnummer mede te delen waarop de automatische incasso kan plaatsvinden.

Artikel 13 Verhuizing

  • 1. Verhuizing van de belastingplichtige beëindigt de automatische incasso niet.

  • 2. Bij verhuizing naar een andere gemeente dient de belastingplichtige na de laatste incassotermijn de incasso voor het nieuwe belastingjaar te beëindigen door middel van het insturen van de rode kaart.

Artikel 14 Wijziging van bank- of girorekeningnummer

Wijzigingen van het bank- of girorekeningnummer dienen met gebruikmaking van de wijzigingskaart terstond te worden gemeld aan het team Heffing & Invordering van de gemeente Zeist.

Artikel 15 Terugstorting

  • 1. Indien de belastingplichtige het niet eens is met een afgeschreven termijnbedrag, dan kan hij de giro- of bankinstelling opdracht geven het termijnbedrag op zijn rekening terug te storten.

  • 2. De opdracht tot terugstorting wordt gegeven door de gele terugboekingskaart binnen 30 dagen na de valutadatum van de afschrijving van het termijnbedrag aan de giro- of bankinstelling toe te zenden.

  • 3. Indien een termijnbedrag op de rekening van belastingplichtige is teruggestort, ontvangt belastingplichtige van de incassant een brief, waarin wordt aangegeven dat het nog resterende bedrag gespreid over de nog resterende termijnen wordt afgeschreven.

  • 4. Indien - tijdens het afschrijvingstijdvak - twee termijnbedragen op de rekening van belastingplichtige zijn teruggestort, dient de belastingplichtige het totaal van het nog openstaande bedrag binnen 10 dagen na dagtekening van de - door incassant toe te zenden - brief te voldoen, doch niet eerder dan binnen 3 maanden na de dagtekening van het aanslagbiljet.

Artikel 16 Beëindiging van de incasso-overeenkomst

  • 1. De automatische incasso kan door de belastingplichtige te allen tijde worden opgeheven door het inzenden van de rode kaart.

  • 2. Indien gedurende een periode van drie jaar ten behoeve van een belastingplichtige geen automatische incasso heeft plaatsgevonden, dan wordt door de incassant de incasso-overeenkomst beëindigd.

  • 3. Indien de incasso-overeenkomst door de belastingplichtige gedurende de afschrijvingstermijn wordt beëindigd, dient de belastingplichtige het totaal van het nog openstaande bedrag binnen 10 dagen na dagtekening van de - door incassant toe te zenden - brief te voldoen, doch niet eerder dan binnen 3 maanden na de dagtekening van het aanslagbiljet.

Artikel 17 Slotbepaling

  • 1. Het “Incassoreglement 2008” van 13 september 2007, wordt ingetrokken met ingang van de in het tweede lid genoemde datum.

  • 2. Dit reglement treedt in werking met ingang van 1 januari 2009.

  • 3. Dit reglement wordt aangehaald als ” Incassoreglement 2009”.