Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR3781
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR3781/1
Regeling vervallen per 25-11-2009
nr 04.11 Verordening op de heffing en invordering van brandweerrechten 2009
Geldend van 13-11-2008 t/m 24-11-2009
Intitulé
nr 04.11 Verordening op de heffing en invordering van brandweerrechten 2009Verordening brandweerrechten 2009
De raad van de gemeente Zevenaar;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 23 september 2008, nr. 08-099;
gelet op de artikelen 229, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b, en 255 van de Gemeentewet;
besluit:
vast te stellen de:
Verordening op de heffing en de invordering van brandweerrechten 2009
Artikel 1 - Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
a.brandbestrijding: het verrichten van alle werkzaamheden, het daarbij inzetten van materieel en het
gebruiken van materiaal door de gemeentelijke brandweer ten behoeve van het voorkomen, beperken en
bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar en het voorkomen en beperken van ongevallen bij
brand;
b.hulpverlening: het verrichten van alle werkzaamheden, het daarbij inzetten van materieel en het gebruiken
van materiaal door de gemeentelijke brandweer ten behoeve van de redding van mens en dier in nood en
het afwenden van gevaar voor mens en dier, anders dan bij brand;
c.rampbestrijding: het verrichten van alle werkzaamheden, het daarbij inzetten van materieel en het
gebruiken van materiaal door of vanwege de gemeentelijke brandweer ten behoeve van het bestrijden en
beperken van de gevolgen van rampen voor mens en dier, zoals bedoeld in artikel 1 van de Wet rampen en
zware ongevallen;
d.dienstverlening: het verrichten van alle werkzaamheden, het daarbij inzetten van materieel en het
gebruiken van materiaal door of vanwege de gemeentelijke brandweer ten behoeve van de dienstverlening
op aanvraag van en aan derden, anders dan bij wijze van brandbestrijding, hulpverlening of
rampbestrijding.
Artikel 2 – Belastbaar feit
1.Onder de naam “brandweerrechten” worden op grond van het bepaalde in artikel 229, eerste lid,
aanhef en onderdelen a en b, van de Gemeentewet geheven:
a.rechten voor het gebruik overeenkomstig de bestemming van voor de openbare dienst bestemde
bezittingen van de gemeentelijke brandweer of van voor de openbare dienst bestemde werken of
inrichtingen die bij de gemeentelijke brandweer in beheer of in onderhoud zijn;
- b.
rechten voor het genot van, door of vanwege de gemeentelijke brandweer verstrekte diensten.
- 2.
Geen rechten als bedoeld in het eerste lid worden geheven ter zake van:
- 2.
- a.
het voorkomen, beperken en bestrijden van brand;
- b.
het beperken van brandgevaar;
- c.
het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand;
- d.
al hetgeen met de onderdelen a, b en c verband houdt;
- e.
het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan bij brand;
- f.
de bestrijding en beperking van rampen, als bedoeld in artikel 1 van de Wet rampen en zware ongevallen.
Artikel 3 - Belastingplicht
Belastingplichtig voor de brandweerrechten is:
a.degene die een aanvraag heeft ingediend, dan wel te wiens behoeve een aanvraag is gedaan betreffende
het gebruik van de bezittingen, werken of inrichtingen als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onderdeel a;
b.degene die de dienst heeft aangevraagd dan wel degene te wiens behoeve de dienst is verleend, als
bedoeld in artikel 2, eerste lid, onderdeel b.
Artikel 4 - Maatstaf en tarief heffing
1.De brandweerrechten worden geheven naar de maatstaven en de tarieven, welke zijn opgenomen in de bij
deze verordening behorende tarieventabel.
2.Voor de berekening van de brandweerrechten wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde
eenheid als een volle eenheid gerekend.
Artikel 5 - Tijdvak en wijze van heffen
1.De brandweerrechten worden geheven door middel van een gedagtekende nota, waarop het verschuldigde
bedrag is vermeld. Indien binnen een periode ten aanzien van een zelfde belastingplichtige zich meer
belastbare feiten voordoen kan één nota worden opgelegd.
2.De brandweerrechten worden geheven over een periode binnen het kalenderjaar gedurende welke het
belastbare feit zich voordoet.
Artikel 6 - Aanvang en einde belastingplicht in belastingjaar
1.Indien de verplichting tot betaling van brandweerrechten in de loop van het belastingjaar aanvangt, worden
ingeval van heffing per jaar de rechten geheven over zoveel twaalfde gedeelten als er na de aanvang van
de verplichting nog volle kalendermaanden in het belastingjaar overblijven.
2.Indien de verplichting tot betaling van brandweerrechten in de loop van het belastingjaar eindigt, wordt
ingeval van heffing per jaar ontheffing verleend over zoveel twaalfde gedeelten als er na het einde van de
verplichting nog volle kalendermaanden in het belastingjaar overblijven.
Artikel 7 - Termijnen van betaling
1.De brandweerrechten moeten worden voldaan bij het uitreiken van de nota, als bedoeld in artikel 5, eerste
lid.
2.Indien een nota als bedoeld in artikel 5, eerste lid, wordt toegezonden, moeten de brandweerrechten
worden voldaan binnen één maand na dagtekening van de nota.
Artikel 8 – Kwijtschelding
Bij de invordering van brandweerrechten wordt geen kwijtschelding verleend.
Artikel 9 - Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de
invordering van de brandweerrechten.
Artikel 10 - Inwerkingtreding en citeertitel
1.De “Verordening brandweerrechten 2008”, vastgesteld bij raadsbesluit van 1 november 2007, wordt
ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien
verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
- 2.
Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.
- 3.
De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2009.
- 4.
Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening brandweerrechten 2009”.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Zevenaar,
gehouden op 29 oktober 2008.
De griffier, De voorzitter,
Tarieventabel, behorende bij de Verordening brandweerrechten 2009
A. Diensten verricht door personeel.
Het tarief bedraagt voor van het in behandeling nemen van een aanvraag voor:
- 1.
het verrichten van wacht- en bewakingsdiensten per persoon per uur € 35,-
- 2.
het verrichten van controlediensten in het kader van gebruiksvergunningen per uur € 35,-
- 3.
het verrichten van overige diensten per persoon per uur € 35,-
B. Cursussen.
1.Het tarief bedraagt voor van het in behandeling nemen van een aanvraag voor het geven
en/of verzorgen van instructie omtrent brandbestrijding, per persoon, per uur € 16,-
met een minimum van € 63,-
- 2.
Daarnaast wordt geheven voor het gebruik per dagdeel van
- -
leslokaal klein € 52,-
- -
leslokaal groot € 104,-
- -
C. Beschikbaar stellen van brandblusmiddelen.
Het tarief bedraagt voor van het in behandeling nemen van een aanvraag voor:
- 1.
het beschikbaar stellen van watervoerende armaturen per onderdeel per etmaal € 9,15
- 2.
het beschikbaar stellen van een draagbaar blustoestel per etmaal € 8,10
- 3.
het beschikbaar stellen van een kelderpomp per keer € 20,15
D. Verrichten van diensten met inbegrip van personeel.
Het tarief bedraagt voor van het in behandeling nemen van een aanvraag voor:
- 1.
het ter beschikking stellen van een tankautospuit per uur € 285,-
- 2.
het ter beschikking stellen van een hoogwerker per uur € 285,-
- 3.
het ter beschikking stellen van een motorspuit per uur € 95,-
- 4.
het controleren van persluchttoestellen, per toestel € 28,-
- 5.
het vullen van een persluchtfles van 200 bar, per persluchtfles € 8,65
- 6.
het vullen van een persluchtfles van 300 bar, per persluchtfles € 13,10
E. Verschaffen van toegang tot een pand.
Het tarief bedraagt voor van het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verschaffen
van toegang tot een pand, per keer € 1.215,-
De in deze tabel opgenomen tarieven zijn inclusief omzetbelasting, voor zover deze verschuldigd is.
Behoort bij het besluit van de raad van de gemeente Zevenaar van 29 oktober 2008,
Mij bekend,
De griffier,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl