Regeling vervallen per 01-01-2017

Verordening begeleidingscommissie Werk, Zorg en Inkomen Zoetermeer 2015

Geldend van 01-01-2015 t/m 31-12-2016

Intitulé

Verordening begeleidingscommissie Werk, Zorg en Inkomen Zoetermeer 2015

Artikel 1 - Begripsbepaling

Deze verordening verstaat onder:

  • -

    commissie: de begeleidingscommissie Werk, Zorg en Inkomen;

  • -

    werk: die onderwerpen die op enigerlei wijze betrekking hebben op de toeleiding en uitstroom naar (gesubsidieerde) arbeid;

  • -

    zorg: die onderwerpen die op enigerlei wijze betrekking hebben op de maatschappelijke participatie of hulpverleningstrajecten;

  • -

    inkomen: die onderwerpen die op enigerlei wijze betrekking hebben op de hoogte en de verstrekking van uitkeringen op grond van de Participatiewet dan wel onderwerpen die op enigerlei wijze betrekking hebben op de inkomenspositie van de doelgroep van het gemeentelijk minimabeleid;

  • -

    Wsw: die onderwerpen die op enigerlei wijze betrekking hebben op de uitvoering van de wet sociale werkvoorziening.

Artikel 2 - Bevoegdheden en taken

  • 1. De commissie brengt gevraagd en ongevraagd advies uit in verband met door het college of de gemeenteraad voorgenomen beleid ten aanzien van de aspecten werk, zorg en inkomen en de WSW.

  • 2. De commissie heeft geen bevoegdheden in zaken betreffende individuele klachten, bezwaarschriften en andere zaken met betrekking tot een individuele persoon en in zaken betreffende de uitvoering van het beleid.

  • 3. Ieder lid is bevoegd agendapunten aan te dragen. Dit dient te geschieden uiterlijk zeven werkdagen voorafgaand aan de vergadering door toezending aan de ambtelijk secretaris.

Artikel 3 - Samenstelling

  • 1. De commissie is als volgt samengesteld:

    • a.

      een onafhankelijk voorzitter;

    • b.

      twee leden als vertegenwoordigers van de Stichting Mensen in de Minima;

    • c.

      een lid als vertegenwoordiger van de vakcentrale FNV;

    • d.

      een lid als vertegenwoordiger van de vakcentrale CNV;

    • e.

      een lid als vertegenwoordiger van de samenwerkende ouderenbonden;

    • f.

      een lid als vertegenwoordiger van de gezamenlijke kerken;

    • g.

      een lid als vertegenwoordiger van de Stichting Vluchtelingenwerk Zoetermeer;

    • h.

      een lid als vertegenwoordiger van een belangenorganisatie voor allochtonen of een persoon komend uit de kring van allochtonen in Zoetermeer;

    • i.

      een lid als vertegenwoordiger van een belangenorganisatie voor jongeren of een persoon komend uit de kring van jongeren in Zoetermeer;

    • j.

      maximaal twee leden (als vertegenwoordiger van de) WSW geïndiceerden;

    • k.

      een lid als vertegenwoordiger van een belangenorganisatie voor mensen met een arbeidsbeperking (doelgroep loonkostensubsidie) of een persoon komend uit de kring van mensen met een arbeidsbeperking (doelgroep loonkostensubsidie) in Zoetermeer.

  • 2. De voorzitter en de leden zijn stemgerechtigd.

  • 3. De voorzitter wordt rechtstreeks door het college benoemd. De commissie benoemt uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter.

  • 4. De leden van de commissie worden, op voordracht van de instelling of organisatie die zij vertegenwoordigen, door het college benoemd. Tevens wordt, op voordracht, voor elk lid een plaatsvervanger benoemd.

  • 5. Door het college wordt, op voordracht van de directeur verantwoordelijk voor het aandachtsgebied Werk, Zorg en Inkomen, een ambtelijk secretaris (en plaatsvervanger) aan de commissie toegevoegd. De ambtelijk secretaris heeft geen stemrecht.

  • 6. Het college kan aan de commissie, op voordracht van de directeur verantwoordelijk voor het aandachtsgebied Werk, Zorg en Inkomen,, ambtenaren in dienst van de gemeente Zoetermeer als deskundigen toevoegen.

  • 7. Het college kan, al dan niet op verzoek van de commissie, ad hoc niet-stemgerechtigde leden aan de commissie toevoegen.

  • 8. Een organisatie of instelling die, gezien haar doelstelling, meent een bijdrage te kunnen leveren aan de totstandkoming van adviezen als bedoeld in artikel 2, kan het college verzoeken zitting te nemen in de commissie.

Artikel 4 - Ondersteuning commissie

Het college zorgt voor adequate ondersteuning van de commissie. Hiertoe:

  • a.

    stelt het een vergaderruimte ter beschikking;

  • b.

    geeft het de leden van de commissie toegang tot kantoormiddelen zoals een kopieermachine en een printer;

  • c.

    zorgt het ervoor dat adviesaanvragen en conceptbeleid de ambtelijk secretaris tijdig bereiken;

  • d.

    stelt het ambtenaren van de gemeente in de gelegenheid een vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of uitleg, als daarom door de commissie is verzocht;

  • e.

    zorgt het ervoor dat aan de commissie de nodige informatie wordt verstrekt voor zover dat nodig is voor het naar behoren functioneren van de commissie;

  • f.

    verstrekt het de informatie, bedoeld onder e, op een zodanig tijdstip dat daadwerkelijk invloed mogelijk is op de beleidsvorming en besluitvorming, en

  • g.

    ziet het erop toe dat de commissie wordt geïnformeerd over de redenen van afwijking van het door de commissie gevraagd of ongevraagd gegeven advies.

Artikel 5 Adviezen

  • 1. De leden van de commissie besluiten over de uit te brengen adviezen met een meerderheid van stemmen. Bij het staken van de stemmen geeft de stem van de voorzitter de doorslag. Op verzoek van de leden kan in een advies van een minderheidsstandpunt melding worden gemaakt.

  • 2. De commissie brengt haar adviezen schriftelijk uit aan het college.

  • 3. Indien het college afwijkt van het uitgebrachte advies van de commissie, stelt zij de commissie daarvan schriftelijk gemotiveerd in kennis.

Artikel 6 - Zittingsduur

  • 1. De zittingsduur van de leden, genoemd in artikel 3, eerste lid is, behoudens tussentijds aftreden, gelijk aan de zittingsperiode van de gemeenteraad.

  • 2. De leden treden gelijktijdig af, doch zijn terstond herbenoembaar. Zij blijven hun functie waarnemen totdat een nieuwe benoeming heeft plaatsgevonden.

  • 3. Indien de hoedanigheid waaraan een lid zijn benoeming ontleent ophoudt te bestaan, dan houdt hij binnen twee maanden op lid van de commissie te zijn.

  • 4. De benoeming, ter voorziening in tussentijds opengevallen vacatures, geschiedt bij voorkeur binnen twee maanden na het ontstaan van de vacature.

Artikel 7 - Vergaderfrequentie

  • 1. De commissie vergadert minimaal vijf keer per jaar aan de hand van een door de commissie opgesteld vergaderschema.

  • 2. Ieder lid kan tussentijds de voorzitter met redenen omkleed verzoeken een extra vergadering uit te schrijven. De voorzitter bepaalt, in overleg met de ambtelijk secretaris, datum en tijdstip van deze vergadering.

Artikel 8 - Werkwijze

  • 1. De agenda wordt opgesteld door de voorzitter in overleg met de ambtelijk secretaris die de verzending van de stukken verzorgt.

  • 2. Er wordt zoveel mogelijk vergaderd aan de hand van schriftelijk ingebrachte stukken, die uiterlijk zeven werkdagen voor de vergadering aan de leden worden toegezonden. Het staat ieder lid vrij stukken in te brengen.

  • 3. De vergaderingen van de commissie zijn als regel openbaar. De commissie kan besluiten een besloten vergadering te houden.

  • 4. De ambtelijk secretaris zorgt voor juiste verslaglegging, de opstelling van de adviezen en een goede archivering van de vergaderstukken.

  • 5. De ambtelijk secretaris zorgt tevens voor tijdige verzending van de adviezen aan het college.

  • 6. Vergaderingen vinden geen doorgang als niet tenminste de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 7. Indien een vergadering, krachtens het bepaalde in het zesde lid, geen doorgang kan vinden, wordt een nieuwe vergadering belegd. De dan aanwezige leden kunnen besluiten over de geagendeerde onderwerpen voor de vergadering die niet is doorgegaan, ongeacht het aantal aanwezige leden.

  • 8. Uitsluitend bij verhindering of ontstentenis van een lid van de commissie, woont het plaatsvervangend lid de vergadering bij. Hiervan wordt, zoveel mogelijk, tijdig mededeling gedaan aan de ambtelijk secretaris.

Artikel 9 - Spreekrecht burgers

  • 1. Na opening van de vergadering kunnen aanwezige burgers die tot de doelgroepen behoren gezamenlijk gedurende maximaal dertig minuten het woord voeren over geagendeerde en andere onderwerpen, die de commissie aangaan.

  • 2. Het woord kan niet gevoerd worden over:

  • a. een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar en beroep open staat of heeft open gestaan;

  • b. voordrachten of benoemingen van personen;

  • c. een gedraging waarover een klacht ingevolge artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend.

  • 3. Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, moet dit uiterlijk op de dag waarop de vergadering plaatsvindt, voor 12.00 uur melden aan de secretaris. Hij vermeldt daarbij zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp, waarover hij het woord wil voeren.

  • 4. De voorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van de volgorde afwijken, indien dit in het belang is van de orde van de vergadering.

  • 5. Elke spreker krijgt maximaal vijf minuten het woord. De voorzitter verdeelt de spreektijd evenredig over de sprekers als er meer dan zes sprekers zijn. De voorzitter kan tevens in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd.

  • 6. De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend. De voorzitter of een lid doet een voorstel voor de behandeling van de inbreng van de burger.

Artikel 10 - Vacatiegelden

De voorzitter en de leden, of hun plaatsvervangers, ontvangen voor het bijwonen van commissievergaderingen een door het college te bepalen vacatiegeld.

Artikel 11 - Uitvoering

In gevallen, de uitvoering van deze verordening betreffende, waarin de verordening niet voorziet, beslist het college.

Artikel 12 - Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2015, tenzij over onderdelen ervan, binnen twee weken na de bekendmaking daarvan, een inleidend verzoek tot het houden van een referendum wordt gedaan.

  • 2.

    De verordening begeleidingscommissie Werk, Zorg en Inkomen wordt ingetrokken met ingang van de datum waarop deze verordening in werking treedt.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening begeleidingscommissie Werk, Zorg en Inkomen Zoetermeer 2015.

Aldus vastgesteld in de openbare raad op 1 december 2014