Regeling vervallen per 01-01-2017

Subsidieregeling Asbest eraf zonnepanelen erop Zuid-Holland 2016

Geldend van 01-01-2016 t/m 31-12-2016

Intitulé

Subsidieregeling Asbest eraf zonnepanelen erop Zuid-Holland 2016

Besluit van Gedeputeerde Staten van 1 december 2015, no. 2015-530481094, tot vaststelling van de Subsidieregeling Asbest eraf zonnepanelen erop Zuid-Holland 2016 (Prov. Blad 2015, nr. 8315)

Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland:

gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013;

overwegende dat op 17 oktober 2012 een convenant is gesloten tussen de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu en de Colleges van Gedeputeerde Staten van de twaalf provincies waarin is afgesproken dat de provincies regelingen opstellen en uitvoeren om het verwijderen van asbestdaken en het afvoeren van asbest bij agrarische ondernemers te subsidiëren in die gevallen waar ook zonnepanelen op de nieuwe daken worden geplaatst, teneinde de gezondheidsrisico’s binnen de landbouwsectorte beperken en de landbouw te verduurzamen. De uitgangspunten van dit convenant zijn vertaald indeze regeling;

overwegende dat Gedeputeerde Staten bij besluit van 18 juni 2013 de Subsidieregeling Asbest erafzonnepanelen erop Zuid-Holland hebben vastgesteld (Prov. Blad 2013, nr. 111) en gewijzigd bij besluitvan 23 juni 2014 (Prov. Blad 2014, nr. 1055) en dat deze regeling is vervallen door het verlopen van deeinddatum;

overwegende dat in interprovinciaal verband is afgesproken de subsidieregeling in stand te houdentot uiterlijk eind 2016, aangezien de regeling tegemoetkomt aan een behoefte bij de doelgroep en ervoldoende van het door het Rijk ter beschikking gestelde budget resteert om de regeling nog een jaaruit te voeren;

overwegende dat de te subsidiëren activiteiten dienen te voldoen aan de Verordening (EU) Nr. 1408/2013van de Commissie van 18 december 2013 inzake de toepassing van de artikelen 107 en 108 van hetVerdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun in de landbouwsector;

Besluiten:

Vast te stellen de Subsidieregeling Asbest eraf zonnepanelen erop Zuid-Holland 2016

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. agrarisch bouwblok: perceel met agrarische bestemming, bedoeld om te worden bebouwd engebruikt ten dienste van het agrarisch bedrijf;

b. agrarische onderneming: natuurlijke persoon of rechtspersoon die als economische activiteitgewassen, teelt of dieren houdt met als doel deze, of de producten die daaruit voortkomen, teverkopen;

c. asbest: vezelachtige silicaten zoals actinoliet (CAS-nummer 77536-66-4), amosiet (CAS-nummer12172-73-5), anthofylliet (CAS-nummer 77536-67-5), chrysotiel (CAS-nummer 12001-29-5), cro-cidoliet (CAS-nummer 12001-28-4) en tremoliet (CAS-nummer 77536-68-6);

d. asbestdak: dak, dakgoot of gevel dat/die asbest bevat;

e. Asv: Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013;

f. gecertificeerd bedrijf: bedrijf dat beschikt over de certificering SC 530 voor asbestverwijdering ofSC 540 voor asbestinventarisatie;

g. SO: Standaard Opbrengst zijnde de gestandaardiseerde opbrengst per ha of per dier die met hetgewas of de diercategorie gemiddeld op jaarbasis wordt behaald;

h. zonnepanelen: photovoltaïsche panelen die zonne-energie omzetten in elektriciteit.

Artikel 2 Subsidiabele activiteiten en prestatie

1. Subsidie kan worden verstrekt voor het verwijderen en het afvoeren van asbest van een asbestdaken vervolgens het vervangen van het verwijderde dak door zonnepanelen.

2. Subsidie als bedoeld in het eerste lid wordt verstrekt in de vorm van een projectsubsidie.

3. De activiteit, bedoeld in het eerste lid, leidt tot het verwijderen van asbest en het plaatsen vanzonnepanelen op het betreffende dak.

Artikel 3 Doelgroep

Subsidie als bedoeld in artikel 2 wordt verstrekt aan:

a. een agrarische onderneming;

b. een voormalig agrarische onderneming, of

c. aan eigenaren van een voormalig agrarisch bouwblok.

Artikel 4 Aanvraagperiode

In afwijking van artikel 26, eerste lid, van de Asv kan een aanvraag voor subsidie als bedoeld in artikel 2 worden ingediend tot en met 30 september 2016.

Artikel 5 Aanvraagvereisten

1. Naast de gegevens, bedoeld artikel 10, eerste lid, van de Asv, gaat een aanvraag voor subsidie vergezeld van:

a. gedateerd beeldmateriaal van het asbestdak waarvan het asbest wordt verwijderd en afgevoerd;

b. gedateerd beeldmateriaal van het dak waarop zonnepanelen worden geplaatst;

c. gegevens van de meest recente Landbouwtelling ten aanzien van de SO;

d. een asbestinventarisatierapportage conform certificering SC-540 uit het Asbestverwijderingsbesluit 2005;

e. een getekende offerte of overeenkomst terzake de verwijdering van asbest;

f. een getekende offerte of overeenkomst terzake de zonnepanelen;

g. noodzakelijke vergunningen of verrichte meldingen.

2. Indien sprake is van een aanvrager als bedoeld in artikel 3, onderdeel a, gaat een aanvraag voor subsidie tevens vergezeld van de gegevens van de meest recente landbouwtelling, bedoeld inartikel 24, van de Landbouwwet.

3. Indien sprake is van een aanvrager als bedoeld in artikel 3, onderdeel b, gaat een aanvraag tevensvergezeld van de gegevens van een landbouwtelling, bedoeld in artikel 24, van de Landbouwwet, in enig jaar na 1993

Artikel 6 Weigeringsgronden

In aanvulling op de artikelen 11 en 12 van de Asv wordt subsidie als bedoeld in artikel 2 geweigerd indien:

a. aan de aanvrager reeds op grond van deze regeling subsidie is verstrekt, of

b. de subsidie betrekking heeft op een asbestdak waarvoor reeds op grond van deze regeling subsidieis verstrekt.

Artikel 7 Subsidievereisten

1. Om voor subsidie als bedoeld in artikel 2 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgendevereisten:

  • a. indien sprake is van een aanvrager als bedoeld in artikel 3, onderdeel a of b, toont aanvrager aan dat:

  • 1°. sinds 1993 de landbouwtelling, bedoeld in artikel 24 van de Landbouwwet, tenminste een keer is ingevuld, of

  • 2°. de onderneming op een agrarisch bouwblok wordt of werd uitgeoefend;

  • b. indien sprake is van een aanvrager als bedoeld in artikel 3, onderdeel c, toont aanvrager aan dat:

  • 1°. het te verwijderen en af te voeren asbestdak of asbestdaken is of zijn gelegen op het voormalig agrarisch bouwblok, en

  • 2°. het voormalig agrarisch bouwblok tenminste na 1 januari 1993 een agrarisch bestemmingheeft gehad.

2. Onverminderd het eerste lid, wordt om voor subsidie als bedoeld in artikel 2 in aanmerking te komen voldaan aan de volgende vereisten:

a. de aanvrager is eigenaar, erfpachter of pachter van het asbestdak of de asbestdaken dat wordt of die worden verwijderd en afgevoerd;

b. het asbestdak of asbestdaken dat wordt of die worden verwijderd en afgevoerd, is of zijn gelegen op een agrarisch of voormalig agrarisch bouwblok in de provincie Zuid-Holland;

c. het te verwijderen en af te voeren asbestdak of asbestdaken heeft of hebben een oppervlakte van tenminste 250m2;

d. de inventarisatie van het te verwijderen asbestdak of asbestdaken is uitgevoerd door eendaartoe gecertificeerd bedrijf;

e. het verwijderen en afvoeren van het asbestdak of asbestdaken wordt uitgevoerd door een daartoe gecertificeerd bedrijf;

f. de aanvrager plaatst zonnepanelen;

g. de te plaatsen zonnepanelen worden geplaatst op een asbestvrij dak;

h. de te plaatsen zonnepanelen hebben een capaciteit van tenminste 5 kiloWatt-piek;

i. de te plaatsen zonnepanelen worden geplaatst op een dak van een gebouw dat gelegen is in hetzelfde agrarisch bouwblok als het te verwijderen en af te voeren asbestdak of asbest-daken;

j. de aanvrager is eigenaar, erfpachter of pachter van het dak waarop de zonnepanelen worden geplaatst;

k. de zonnepanelen worden geplaatst na of gelijktijdig met het verwijderen van asbest;

l. de aanvrager beschikt over de noodzakelijke vergunningen en voldoet ook overigens aan de geldende procedurevoorschriften voor het uitvoeren van de subsidiabele activiteit en het plaatsen van zonnepanelen;

m. de aanvrager voldoet aan de meldings- en informatieverplichtingen op grond van het Asbestverwijderingsbesluit 2005;

n. de aanvrager geeft goedkeuring aan Gedeputeerde Staten tot inzage in de gegevens van het Landelijk Asbestvolgsysteem;

Artikel 8 Subsidiehoogte

1. De hoogte van de subsidie bedraagt € 4,50 per m2 asbestdak waarvan het asbest verwijderd wordt, tot een maximum van € 15.000,00;

2. De totaal verstrekte subsidie aan een subsidieaanvrager over een periode van drie belastingjaren bedraagt maximaal € 15.000,00.

Artikel 9 Rangschikking

1. Subsidie wordt verdeeld op volgorde van datum van binnenkomst van de subsidieaanvragen.

2. Indien een subsidieaanvraag nog niet volledig is, geldt voor het bepalen van de onderlinge rangschikking voor de verdeling van de subsidie de dag waarop de subsidieaanvraag volledig is als datum van binnenkomst.

3. Dreigt het subsidieplafond op enige dag te worden overschreden, dan vindt rangschikking van de op die dag binnengekomen volledige subsidieaanvragen plaats door middel van loting.

Artikel 10 Verplichtingen van de subsidieontvanger

In aanvulling op de artikelen 18 en 19 van de Asv wordt aan de subsidieontvanger de verplichting opgelegd dat de activiteit waarvoor subsidie wordt verstrekt als bedoeld in artikel 2, eerste lid uiterlijk op 30 november 2016 is afgerond.

Artikel 11 Prestatieverantwoording

De subsidieontvanger toont desgevraagd aan dat de activiteiten, waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht en dat aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan door middel van een activiteitenverslag, beeldmateriaal en de facturen voor geleverd werk rond de asbestsanering en de installatie van zonnepanelen.

Artikel 12 Staatssteun

1. Indien de subsidie is aan te merken als steunmaatregel in de zin van artikel 107, eerste lid, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie is de volgende verordening van overeenkomstige toepassing: Verordening (EU) nr. 1408/2013 van de Commissie van 18 december 2013 inzake de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun in de landbouwsector (PbEU L 352).

2. De aanvrager is verplicht om een omstandigheid als bedoeld in het eerste lid bij de aanvraag vande subsidie te melden door middel van een door Gedeputeerde Staten vastgesteld model.

Artikel 13 Evaluatie

De evaluatie van de risicoanalyse als bedoeld in artikel 8, vierde lid, van de Asv vindt uiterlijk 31 december 2016 plaats.

Artikel 14 Inwerkingtreding

De regeling treedt in werking op 1 januari 2016.

Artikel 15 Werkingsduur

Deze regeling vervalt met ingang van 1 januari 2017, met dien verstande dat de regeling van kracht blijft voor subsidies die voor die datum zijn aangevraagd.

Artikel 16 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling asbest eraf zonnepanelen erop Zuid-Holland 2016.

Ondertekening

Den Haag, 1 december 2015,
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland,
drs. J.H. de Baas, secretaris a.i.
drs. J. Smit, voorzitter

Toelichting Algemeen

In oktober 2012 is een convenant gesloten tussen de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu en de gezamenlijke provincies waarin is overeengekomen dat in de periode 2012-2014 door provincies, met rijksmiddelen, een regeling wordt opgesteld en uitgevoerd om het verwijderen van asbestdaken en afvoeren van asbest bij agrarische ondernemers te subsidiëren in die gevallen waar ook zonnepanelen op de nieuwe daken worden geplaatst. De provincies hebben op grond van dit convenant een inspanningsverplichting om te streven naar een extra sanering van 4 miljoen vierkante meter asbestdak voor 31 december 2014. Hiervoor stelt het ministerie van Infrastructuur en Milieu totaal € 20 miljoen beschikbaar via het provinciefonds. Voor Zuid-Holland is € 2.004.000 beschikbaar gesteld (inclusief voorbereidings- en uitvoeringskosten).

In 2015 is in interprovinciaal verband overeengekomen de subsidieregeling met een jaar te verlengen, tot eind 2016. Reden hiervoor is dat de regeling tegemoet komt aan een behoefte bij de doelgroep en dat het door de Rijksoverheid ter beschikking gestelde subsidiebudget ruimte laat voor een verlenging van de regeling met een jaar.

JURIDISCH KADER.

De regels van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013 (Asv) zijn op deze subsidieregeling van toepassing. De Asv is een kaderverordening. De verordening beschrijft op hoofdlijnen voor welke activiteiten subsidie kan worden verstrekt en bevat verder delegatie- en bevoegdheidsbepalingen. Daarnaast geeft de Asv algemene procedureregels voor subsidieverstrekking. Onderwerpen die geregeld zijn in de Awb en de Asv worden niet herhaald in de regeling. Zo mogelijk is in de toelichting gewezen op de bepalingen uit de Awb en de Asv. Deze onderwerpen zijn onder andere subsidievaststelling, de beslistermijn en de aanvraag.

De beslistermijn opgenomen in de Asv is een uiterste beslistermijn. Dit betekent dat de bevoegdheid bestaat om binnen een kortere termijn de aanvraag te behandelen. Gezien de gezamenlijke uitvoering, hanteert de uitvoeringsorganisatie de kortste termijn die bij een van de provincies is opgenomen.

In de Asv is het Kader financieel beheer rijkssubsidies* (hierna USK, uniform subsidiekader) overgenomen. Dit betekent onder andere dat subsidies tot € 25.000 direct worden vastgesteld en uitbetaald. De regeling bevat derhalve geen bepalingen over verlening en bevoorschotting. De Asv verplicht Gedeputeerde Staten om de inhoudelijke en beleidsmatige aspecten van het subsidiebeleid nader uit te werkenin subsidieregelingen.

* (Kader financieel beheer rijkssubsidies is vastgesteld op 24 april 2009)

ARTIKELSGEWIJS

Artikel 3 Doelgroep

Vereisten aan de agrarische onderneming zijn opgenomen in artikel 7 (Subsidievereisten) waarin alle toetsingscriteria voor de subsidie zijn opgenomen.

Artikel 5 Aanvraagvereisten

De subsidie wordt aangevraagd door middel van een aanvraagformulier. Het aanvraagformulier dient het ordelijke verloop van de behandeling van de aanvragen.

Lid 5 en 6

De asbest mag niet reeds verwijderd en afgevoerd zijn voordat de aanvraag om subsidie wordt ingediend. De voorfase waarin offertes worden gevraagd en overeenkomsten ten behoeve van de uitvoering totstand komen, dient doorlopen te zijn voordat subsidie kan worden aangevraagd. Anders kan immers niet worden aangetoond dat aan de subsidievereisten wordt voldaan.

Artikel 6 Weigeringsgronden

In artikel 4:25 en 4:35 van de Awb zijn weigeringsgronden voor het weigeren van subsidie opgenomen. Deze zijn aangevuld in artikel 11 en 12 van de Asv. De weigeringsgronden van artikel 6 gelden naast deze in de Awb en de Asv. De toets aan de weigeringsgronden vindt grotendeels reeds plaats voordat inhoudelijk wordt onderzocht of de aanvraag aan de vereisten genoemd in artikel 6 voldoet.

Een aanvrager kan slechts één keer subsidie aanvragen op grond van deze regeling. Wel kan een aanvrager tegelijk voor meerdere bouwlocaties of bouwblokken subsidie vragen mits hij voor iedere verwijdering van een asbestdak aan de vereisten voldoet.

Niet wordt uitgesloten dat de aanvrager op grond van andere regelingen subsidie ontvangt voor dezelfde subsidiabele activiteit danwel voor het plaatsen van zonnepanelen. Deze regeling beperkt derhalve niet de toegang tot bijvoorbeeld de regeling Stimulering Duurzame Energieproductie (SDE ) of de fiscale mogelijkheden middels de MIA (Milieu Investeringsaftrek) en Vamil (willekeurige afschrijving milieu-investeringen. Wel dient hierbij rekening gehouden te worden met Europese regelgeving. Zie hiervoor ook de toelichting onder artikel 12 over staatssteun.

Artikel 7 Subsidievereisten

Dit artikel geeft de toetsingscriteria om voor de subsidie in aanmerking te komen, mits ook aan overige wettelijke vereisten (Asv, Awb, Europese regelgeving) is voldaan.

Onderdeel a

De bedrijfsomvang wordt bepaald op basis van de totale standaardopbrengst van het bedrijf. De standaardopbrengst wordt vastgesteld middels de gegevens die bij de Landbouwtelling 2014 zijn opgegeven.

Onderdeel b

Het kan voorkomen dat de aanvragende agrarische onderneming zelf geen eigenaar is van een bedrijfsgebouw maar deze gebruikt via een pachtconstructie. In deze situatie kan er subsidie worden aangevraagd door de agrarische onderneming met een instemmingsverklaring van de eigenaar van het bedrijfsgebouw, mits de agrarische onderneming de kosten voor het project draagt.

Onderdeel d

Het gaat om de sanering van het ‘buitenasbest’, oftewel de daken, goten en buitenbeplating van schuren en loodsen. Verwijdering van afdichting met asbesthoudend materiaal van bijvoorbeeld tuinbouwkassen (zoals voegkit) valt buiten de reikwijdte van deze regeling. Het gaat om asbestverwijdering van de buitenkant van het gebouw, maar geen asbest afkomstig van de inrichting van een gebouw.

Met het stellen van een minimumoppervlakte is direct een drempelbedrag ingebouwd voor subsidie-verstrekking. In de meeste gevallen ligt dit drempelbedrag hoger of gelijk aan het in de Algemene subsidieverordening gestelde drempelbedrag als weigeringsgrond.

Onderdeel e

Voorafgaand aan de aanvraag dient de aanvrager een asbestinventarisatie te laten verrichten. Het rapport van deze asbestinventarisatie overlegt de aanvrager bij zijn aanvraag.

Onderdeel f

De eis van certificering past binnen de Dienstenrichtlijn. Het Asbestverwijderingsbesluit 2005 waarop de certificering is gebaseerd, is genotificeerd.

Onderdeel g

Het plaatsen van zonnepanelen is onderdeel van de toetsing. Dit betekent dat de aanvrager moet kunnen aantonen waar, wanneer en hoe deze worden geplaatst. Hiertoe dient de aanvrager een getekende offerte bij de aanvraag te overleggen. Deze regeling voorziet niet in het subsidiëren van de aanschaf en plaatsing van zonnepanelen.

Onderdeel h

Een hoofddoel van deze regeling is het asbestvrij maken van daken bij agrarische ondernemingen. Het plaatsen van zonnepanelen op asbestdaken zou dit doel aantasten.

Onderdeel i

Net als bij alle elektrische apparaten staat ook het vermogen van zonnepanelen uitgedrukt in Watt. De productie van elektriciteit is niet gelijkmatig doordat de hoeveelheid zonlicht steeds verandert. Daarom is bij zonnepanelen het maximale vermogen onder ideale omstandigheden aangegeven: Watt-piek(Wp). De te plaatsen zonnepanelen dienen ten minste een productiecapaciteit van 5.000 Watt-piek te hebben (5 kWp).

Onderdeel j

Voor het verwijderen en afvoeren van asbest gelden op grond van het Bouwbesluit 2012 en het Asbestverwijderingsbesluit 2005 diverse procedurevoorschriften waaraan de aanvrager dient te voldoen. Een daarvan is dat het bedrijf dat de asbestinventarisatie doet, niet dezelfde mag zijn die het asbest verwijdert. Ook voor het plaatsen van zonnepanelen gelden procedurevoorschriften zoals een vergunning voor het plaatsen van zonnepanelen indien het gebouw een monument is.

Om aan te tonen dat de activiteit uitgevoerd gaat worden en aan de vereisten kan worden voldaan, dienen dergelijke vergunningen reeds te zijn aangevraagd en verkregen danwel meldingen te zijn gedaan voordat een aanvraag om een subsidie wordt ingediend.

Onderdelen m en n

Via het Landelijk Asbestvolgsysteem wordt gemonitord of het verwijderen van asbest op de juiste manier is uitgevoerd. Hiervoor dient Gedeputeerde Staten vooraf toestemming te krijgen tot inzicht.

Artikel 8 Subsidiehoogte

De subsidie wordt berekend over het aantal vierkante meters dak dat asbest bevat. Het betreft nadrukkelijk niet het aantal vierkante meters asbest dat gestort wordt. Bij de bepaling van de hoeveelheid vierkante meters asbest van het dak wordt als leidraad genomen het aantal vierkante meters asbestdak zoals genoemd in het asbestinventarisatierapport.

Artikel 9 Rangschikking

Ten behoeve van de eenvoud van de regeling is gekozen voor een behandeling op volgorde van binnenkomst. Hierdoor kan direct bij ontvangst van volledige aanvragen worden gestart met de behandelingen subsidieverstrekking.

Lid 2

Op grond van artikel 4:5 Awb bestaat de mogelijkheid dat onvolledige aanvragen meetellen voor het subsidieplafond. Derhalve is in het tweede lid bepaald dat een aanvraag pas meetelt als deze volledig is.

Artikel 10

Verplichtingen van de subsidieontvanger

De verplichtingen uit het convenant dienen uiterlijk op 31 december 2016 gereed te zijn. Omdat het uitvoering van het convenant pas gereed is na controle en rapportage van de verplichtingen, dienen de saneringen eerder te zijn afgerond. In artikel 10 is dit bepaald op 30 november 2016. Om te zorgen dat de ontvanger voldoende tijd heeft om de activiteit te realiseren, is het subsidieplafond en hiermee de mogelijkheid tot het indienen van aanvragen afgebakend tot 30 september 2016.

Artikel 11 Prestatieverantwoording

Het activiteitenverslag omvat in ieder geval data waarop de activiteiten afgerond zijn, tezamen met beeldmateriaal waaruit blijkt dat de activiteiten verricht zijn.

Artikel 12 Staatssteun

De subisidie valt onder de-minimissteun. In het aanvraagformulier worden gegevens gevraagd om hieraan te kunnen voldoen: De belangrijkste criteria hiervoor zijn de volgende:

• het maximum voor de-minimissteun aan een onderneming bedraagt € 15.000 gerekend over de drie voorafgaande belastingjaren en het lopende belastingjaar;

• het maximum geldt voor alle overheidssteun die als de-minimissteun kan worden aangemerkt. Het doet echter niet af aan de mogelijkheid voor de begunstigde om andere overheidssteun te ontvangen uit hoofde van door de Europese Commissie goedgekeurde regelingen;

• het maximum geldt voor alle categorieën steun, in welke vorm en met welk doel dan ook verleend.

Bij de beoordeling van de de-minimissteun wordt in principe van het maximaal verleende steunbedrag uitgegaan. Het moment van de feitelijke uitbetaling is daarbij niet van belang.

Artikel 15 Werkingsduur

Zie toelichting bij artikel 10.