Regeling vervallen per 01-01-2021

Verordening Participatie Sociaal Domein Zuidplas

Geldend van 23-05-2016 t/m 31-12-2020

Intitulé

Verordening Participatie Sociaal Domein Zuidplas

De raad van de gemeente Zuidplas;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 29 maart 2016;

gelet op artikel 47 van de Participatiewet (Pwet) , artikel 2.1.3. tweede en derde lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015) en artikel 2.10 van de Jeugdwet;

overwegende dat de gemeenteraad bij verordening nadere regels moet stellen over de wijze waarop inwoners, cliёnten en/of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de voorbereiding en uitvoering van deze wetten;

overwegende voorts dat het voor inwoners, cliёnten en/of hun vertegenwoordigers mogelijk moet zijn om invloed uit te oefenen op het lokale beleid;

besluit:

1. De Verordening Participatie Sociaal Domein Zuidplas vast te stellen.

2. De Verordening Adviesraad Zuidplas in te trekken.

Artikel 1 Begripsbepalingen

Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet, de Jeugdwet,de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet.

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    raad: de gemeenteraad van de gemeente Zuidplas;

  • b.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zuidplas;

  • c.

    wethouder Participatiewet: de wethouder die verantwoordelijk is voor de portefeuille Participatiewet;

  • d.

    wethouder Wmo: de wethouder die verantwoordelijk is voor de portefeuille Wet maatschappelijke ondersteuning;

  • e.

    wethouder Jeugdwet: de wethouder die verantwoordelijk is voor de portefeuille Jeugdwet;

  • f.

    adviesraad: het door het college ingestelde orgaan dat het college adviseert over beleidsvoorstellen binnen het sociaal domein van de gemeente Zuidplas;

  • g.

    representatieve organisatie: organisatie die de belangen van een of meerdere specifieke cliёntgroepen/ doelgroepen behartigt zoals deze omschreven worden binnen de Wmo 2015, Jeugdwet en Participatiewet;

  • h.

    belanghebbenden: inwoners die aanspraak kunnen maken op ondersteuning door de gemeente binnen het sociaal domein en hun mantelzorgers of vertegenwoordigers;

  • i.

    cliёnt: een inwoner die gebruik maakt van maatwerkondersteuning binnen het sociaal domein;

  • j.

    lid: een lid van de Adviesraad Sociaal Domein Zuidplas;

  • k.

    achterban: het bestuur en/of de leden van de representatieve organisaties en inwoners van de gemeente Zuidplas;

  • l.

    cliёntparticipatie: de wijze waarop cliёnten van zorg- en ondersteuningsvoorzieningen en hun mantelzorgers en/of vertegenwoordigers op het terrein van de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet geraadpleegd worden over de uitvoering van het (gemeentelijk) beleid en over de ervaren kwaliteit van zorg en ondersteuning op deze terreinen;

  • m.

    beleidsparticipatie: de gestructureerde wijze waarop de gemeente belanghebbende inwoners van de gemeente Zuidplas betrekt bij de voorbereiding, ontwikkeling en evaluatie van het gemeentelijk beleid op het sociaal domein;

  • n.

    sociaal domein: het integrale gemeentelijke beleid voortvloeiend uit Wmo 2015, Jeugdwet en Participatiewet;

  • o.

    vergadering: een vergadering van de leden van de adviesraad;

  • p.

    ambtelijk vertegenwoordiger: ambtenaar die namens de gemeente als contactpersoon optreedt naar de adviesraad;

  • q.

    voorzitter: de voorzitter van de adviesraad;

  • r.

    secretaris: de secretaris van de adviesraad;

  • s.

    penningmeester: de penningmeester van de adviesraad.

Artikel 2 Doelstelling

Met de Verordening Participatie Sociaal Domein Zuidplas geeft de gemeente Zuidplas invulling aan de wettelijke verplichtingen op grond van:

A De Wmo, Participatiewet en Jeugdwet waarbij het college inwoners dient te betrekken bij het opstellen van beleid voordat zij dat beleid ter besluitvorming voorlegt aan de gemeenteraad;

B De Wmo, Jeugdwet en Participatiewet waarbij cliënten of hun vertegenwoordigers

worden betrokken bij de uitvoering van het gemeentelijk beleid Sociaal Domein, op basis van de genoemde wetgeving.

  • A.

    Beleidsparticipatie

Via beleidsparticipatie betrekt de gemeente inwoners bij het opstellen en evalueren van beleid. De gemeente Zuidplas geeft invulling aan de beleidsparticipatie door:

  • 1.

    Het betrekken van inwoners en belanghebbenden (cliёnten, hun mantelzorgers of andere vertegenwoordigers, Adviesraad Sociaal Domein Zuidplas, zorgaanbieders en andere partijen) bij de start van nieuw op te stellen beleid of projecten.

  • 2.

    Het laten adviseren over beleidsvoorstellen en de evaluatie van beleid binnen het sociaal domein via de Adviesraad Sociaal Domein Zuidplas.

 

  • B.

    Cliёntenparticipatie

De gemeente geeft invulling aan cliёntenparticipatie en biedt daarmee cliёnten (degenen die zorg- en ondersteuning ontvangen)  en hun vertegenwoordigers de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de uitvoering van het beleid op de volgende manieren:

 

  • 1.

    Via de cliёntenraad van de GR IJsselgemeenten voor klanten en hun vertegenwoordigers van de Participatiewet. De GR IJsselgemeenten kan periodiek cliёnttevredenheidsonderzoek onder hun klanten (laten) uitvoeren.

  • 2.

    Via de medezeggenschap bij zorgaanbieders van Wmo en Jeugdwet:

  • a.

    de gemeente legt via de inkoop van zorgvoorzieningen van de Wmo en de Jeugdwet vast dat de zorgaanbieders een regeling voor medezeggenschap hanteren;

  • b.

    de gemeente monitort de uitvoering van deze medezeggenschap binnen zorgaanbieders via de accountgesprekken en de jaarlijkse verantwoording van zorgaanbieders;

  • c.

    in de bijlage worden de zorgvoorzieningen Wmo 2015 opgesomd die op grond van artikel 2.1.3 tweede lid van de Wmo een regeling voor medezeggenschap dienen te hanteren.

  • 3.

    Via het raadplegen van cliёnten bij het monitoren van beleid via in te richten cliёntenpanels

  • 4.

    Via jaarlijks uit te voeren cliёnttevredenheidsonderzoek onder cliёnten en hun mantelzorgers/ vertegenwoordigers van de Wmo en Jeugdwet. De gemeente kan dit onderzoek zelf uitvoeren en/of zorgaanbieders en/of een derde partij opdragen deze onderzoeken uit te voeren.

    •  

De volgende artikelen hebben betrekking op de Adviesraad Sociaal Domein Zuidplas

Artikel 3 Taken van de adviesraad

  • 1. De adviesraad adviseert het college gevraagd of ongevraagd over:

    • a.

      de voorbereiding, ontwikkeling, en evaluatie van beleid binnen het sociaal domein, bestaande uit de Participatiewet, Jeugdwet en Wmo 2015;

    • b.

      beleidsvoorstellen binnen het sociaal domein die door de gemeente in regionaal verband ontwikkeld zijn. Daartoe onderhoudt de adviesraad contacten met de adviesraden uit de regio om de advisering hierover af te stemmen.

  • 2. De adviesraad adviseert via vertegenwoordiging in de cliёntenraad van de GR IJsselgemeenten over de (door klanten ervaren kwaliteit van de) uitvoering van het beleid van de Participatiewet.

  • 3. De adviesraad is een van de partijen die door de gemeente betrokken worde bij het opstellen van nieuw beleid binnen het sociaal domein.

  • 4. De adviesraad signaleert relevante trends en ontwikkelingen en/of knelpunten op het gebied van het beleid binnen het sociaal domein.

  • 5. De adviesraad houdt zich niet bezig met en is niet bevoegd om te adviseren of te handelen naar aanleiding van individuele klachten of problemen tenzij er duidelijke gevolgen zijn voor het algemeen beleid.

Artikel 4 Werkwijze van de adviesraad

  • 1. De adviesraad ontvangt de adviesvraag van de gemeente en heeft dan zes weken de tijd om een

    advies te geven aan het college.

  • 2. De adviesraad adviseert schriftelijk en gemotiveerd aan het college en de adviezen zijn

    ondertekend door de voorzitter en/of secretaris van de adviesraad.

  • 3. De adviestermijn kan bij uitzondering in overleg worden aangepast wanneer het college of de adviesraad dit noodzakelijk acht.

  • 4. Ongevraagde adviezen worden ook aan het college gericht.

  • 5. De adviesraad stelt een huishoudelijk reglement op dat ter informatie aan het college wordt voorgelegd. In het huishoudelijk reglement wordt in ieder geval opgenomen:

    • a.

      een regeling voor aan- en aftreden van leden; er wordt een rooster van aftreden opgesteld waarbij de continuïteit van kennis en ervaring zoveel mogelijk wordt gewaarborgd;

    • b.

      wanneer een lid door de adviesraad geschorst kan worden;

    • c.

      de werkwijze van de adviesraad;

    • d.

      de afvaardiging van vertegenwoordigers in het kader van de Participatiewet in de cliёntenraad van de regionale sociale dienst GR IJsselgemeenten;

    • e.

      regels voor declaratie van onkosten door leden;

    • f.

      de afvaardiging naar het ambtelijk en het bestuurlijke overleg met de gemeente Zuidplas.

  • 6. Leden van de adviesraad zijn verplicht tot geheimhouding van alle informatie die zij in de hoedanigheid van lid van de adviesraad vernemen en waarvan zij het vertrouwelijke karakter

    kennen of redelijkerwijs kunnen vermoeden. De geheimhoudingplicht blijft bestaan na het einde van het lidmaatschap van de adviesraad.

Artikel 5 Werkwijze van het college

  • 1. Het college vraagt tijdig advies aan de adviesraad bij beleidsvoorstellen betrekking hebbend op het sociaal domein.

  • 2. Dit geldt zowel voor voorstellen die lokaal zijn opgesteld als bij regionaal voorbereide voorstellen waar lokale besluitvorming voor nodig is.

  • 3. Het college stuurt met de adviesvraag de noodzakelijke stukken mee.

  • 4. Het college reageert schriftelijk en gemotiveerd naar de adviesraad op het advies van de adviesraad.

  • 5. Het advies van de adviesraad en de reactie van het college op het advies worden met het raadsvoorstel waarop het advies betrekking heeft meegezonden naar de raadscommissie en de

    gemeenteraad.

  • 6. Artikel 5, lid 3 t/m 4 gelden voor gevraagd en ongevraagd advies.

     

Artikel 6 Overlegstructuur van de adviesraad

  • 1. De adviesraad neemt in haar huishoudelijk reglement haar wijze van vergaderen op.

  • 2. De adviesraad draagt zorg voor verslaglegging van haar vergaderingen en doet jaarlijks verslag naar inwoners van haar werkzaamheden en uitgebrachte adviezen.

  • 3. De vergaderingen zijn openbaar tenzij door het college is verzocht om een onderwerp

    vertrouwelijk te behandelen of wanneer dit door een meerderheid van de adviesraad wenselijk

    wordt geacht.

  • 4. De besluitvorming van de adviesraad:

    • a.

      alle aanwezige leden van de adviesraad hebben stemrecht tijdens de vergadering;

    • b.

      indien de besluitvorming niet unaniem is, wordt hiervan melding gemaakt in de advisering aan

    • het college;

      • c.

        besluitvorming vindt plaats op basis van meerderheid van stemmen van de op de vergadering

        aanwezige leden;

        • d.

          wanneer er bij stemming evenveel voor- als tegenstanders zijn, dan wordt het voorstel geacht te zijn verworpen

     

Artikel 7 Overleg met de gemeente

  • 1. Er is een periodiek bestuurlijk overleg van de wethouders van Wmo 2015, Jeugdwet en Participatiewet met een afvaardiging van de adviesraad. Dit overleg vindt driemaal per jaar plaats of zoveel vaker als nodig is.

    • a.

      dit overleg heeft als doel om elkaar op de hoogte te houden van relevante ontwikkelingen en om van gedachten te wisselen over de hoofdlijnen van beleid.  In de vergadering vindt derhalve geen besluitvorming plaats;

    • b.

      wanneer een onderwerp andere portefeuilles raakt dan kan de betreffende wethouder uitgenodigd worden om aan te sluiten; 

    • c.

      de gemeente stelt de agenda op in overleg met de voorzitter van de adviesraad en draagt zorg voor verslaglegging.

  • 2. Er is periodiek ambtelijk overleg met een afvaardiging van de adviesraad.

    • a.

      een afvaardiging van de adviesraad overlegt zesmaal per jaar/ eenmaal in de zes weken met een ambtelijke vertegenwoordiging van de gemeente;

    • b.

      in de vergadering worden relevante ontwikkelingen besproken op het gebied van het sociaal domein;

    • c.

      in het overleg wordt afstemming gezocht op inhoud en procedure over de onderwerpen die

    • voor advisering zullen worden aangeboden aan de adviesraad;

      • d.

        de gemeente stelt de agenda op in overleg met de voorzitter van de adviesraad en draagt zorg voor verslaglegging.

Artikel 8 Faciliteiten en verantwoording

  • 1. Voor de activiteiten van de adviesraad wordt een budget beschikbaar gesteld.

  • 2. De regels voor de besteding van dit budget worden vastgelegd in het huishoudelijk reglement van de adviesraad.

  • 3. In het huishoudelijk reglement wordt ook het declaratiebesluit voor de leden opgenomen.

  • 4. Voor kosten of verplichtingen die de adviesraad wil aangaan die buiten dit budget vallen is vooraf instemming van de gemeente nodig.

  • 5. De adviesraad stelt jaarlijks, uiterlijk 3 maanden voor de aanvang van het boekjaar, een begroting vast die wordt ingediend bij het college.

  • 6. Het college stelt het budget vast voor zover dat binnen het door de raad beschikbaar gesteld budget valt.

  • 7. De adviesraad stelt jaarlijks binnen drie maanden na afloop van het boekjaar een financieel en inhoudelijk jaarverslag op.

  • 8. Het financieel en inhoudelijk jaarverslag wordt aan het college gezonden voor de verantwoording van de werkzaamheden en afrekening van het boekjaar.

  • 9. Het college stuurt het financieel en inhoudelijk jaarverslag aan de gemeenteraad ter informatie.

Artikel 9 Samenstelling van de adviesraad

  • 1. De adviesraad bestaat uit minimaal 7 en maximaal 15 leden inclusief de voorzitter.

  • 2. De leden worden geworven op basis van een profiel via een door de adviesraad in te stellen selectiecommissie. Daarbij wordt ernaar gestreefd dat de leden afkomstig zijn uit de combinatie van leden van representatieve organisaties, leden met een specifieke kennis of ervaring en leden vanuit doelgroepen dan wel ervaringsdeskundigen.

  • 3. De leden worden benoemd door het college op grond van een ambtelijk advies. Het ambtelijk advies wordt opgesteld op basis van de voordracht van de selectiecommissie van de adviesraad.

  • 4. De leden worden door het college geïnstalleerd waarbij de eed of belofte wordt afgelegd.

  • 5. Leden hebben aantoonbaar een binding met de gemeente Zuidplas.

  • 6. De leden benoemen uit de eigen geleding een dagelijks bestuur dat in ieder geval bestaat uit de voorzitter, een secretaris en penningmeester.

  • 7. De leden van de adviesraad zijn geen wethouder of gemeenteraadslid en bekleden geen functie die onverenigbaar is, vergelijkbaar met de onverenigbaarheid met het wethouderschap als genoemd in artikel 36 b van de Gemeentewet, noch bekleden zij een functie waarbij zij vanuit die functie een direct belang hebben bij de advisering van de adviesraad.

  • 8. De adviesraad is geen politiek orgaan noch een orgaan om zakelijke belangen te behartigen.

Artikel 10 Voorzitter

  • 1. Het college benoemt de voorzitter die door een selectiecommissie van de adviesraad wordt geworven op basis van een profiel.

  • 2. De voorzitter representeert de adviesraad en onderhoudt de algemene externe contacten.

  • 3. De voorzitter draagt zorg voor de naleving van deze verordening, het huishoudelijk reglement en ziet erop toe dat de adviesraad en de individuele leden hun taken naar behoren uitoefenen.

  • 4. De voorzitter heeft stemrecht.

     

Artikel 11 Secretaris / Penningmeester

1. In het huishoudelijk reglement van de adviesraad worden de functies en taken van een secretaris en een penningmeester geregeld.

Artikel 12 Beëindiging lidmaatschap

  • 1. Het lidmaatschap van de adviesraad eindigt:

    a. indien de representatieve organisatie schriftelijk aan het college aangeeft niet langer vertegenwoordigd te willen zijn in de adviesraad;

    • b.

      op verzoek van het lid;

    • c.

      bij overlijden van het lid.

  • 2. De zittingsduur van een lid bedraagt vier jaar met de mogelijkheid om het lidmaatschap met nog één zittingsduur van vier jaar te verlengen.

  • 3. Het college kan een lid ontslaan wanneer:

    • a.

      een lid onzorgvuldig omgaat met de vertrouwelijke gegevens of anderszins niet-integer handelt, niet naar behoren de adviestaken vervult of anderszins een goede werkwijze van de adviesraad belemmert;

    • b.

      een lid door de adviesraad is geschorst.

  • 4. Voordat het college een lid ontslaat op grond van artikel 12, lid 3 wordt het lid gehoord door een

    vertegenwoordiger van het college en de voorzitter van de adviesraad. Van het horen

    wordt een verslag gemaakt dat met een advies aan het college wordt voorgelegd.

  • 5. Het college informeert het lid en de voorzitter van de adviesraad schriftelijk over het genomen besluit.

Artikel 13 Evaluatie

  • 1. Deze verordening en het functioneren van de adviesraad worden eenmaal in de twee jaar door de adviesraad en de gemeente gezamenlijk geëvalueerd.

  • 2. Bij de evaluatie wordt in ieder geval gelet op de wijze waarop de adviesraad haar taken invult.

  • 3. Indien op basis van de in het eerste lid genoemde evaluatie blijkt dat aanpassing van deze verordening noodzakelijk is, dan zal het college hiervoor in overleg met de adviesraad een voorstel doen aan de gemeenteraad.

Artikel 14 Slotbepalingen

  • 1. In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college, tenzij het de bevoegdheid van de raad betreft.

  • 2. Deze verordening treedt de dag na publicatie in werking en kan worden aangehaald als: ‘’Verordening Participatie Sociaal Domein Zuidplas’’.

  • 3. Op het tijdstip van inwerkingtreding van de Verordening Participatie Sociaal Domein Zuidplas vervalt de volgende verordening: "Verordening Adviesraad Zuidplas".

     

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 19 april 2016

P. van Vugt K.J.G. Kats,

Griffier, voorzitter.

Bijlage

Zorgvoorzieningen Wmo 2015 die op grond van artikel 2.1.3 tweede lid van de Wmo een regeling voor medezeggenschap dienen te hanteren:

  • *

    Voorzieningen voor Dagbesteding

  • *

    Voorzieningen voor Begeleiding

  • *

    Voorzieningen Beschermd wonen

  • *

    Voorzieningen Respijtzorg en Kort verblijf

  • *

    Voorzieningen Maatschappelijke opvang en vrouwenopvang