Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zuidplas houdende regels omtrent bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand Reglement burgerlijke stand gemeente Zuidplas

Geldend van 06-12-2018 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-12-2007

Intitulé

Reglement burgerlijke stand gemeente Zuidplas

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Zuidplas,

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994,

besluiten vast te stellen:

het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1. Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente in Nederland als zodanig benoemd door het college van burgemeester en wethouders (art. 16, lid 2 en 3 van Boek 1 van Burgerlijk Wetboek.

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente in Nederland, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is als zodanig benoemd door het college van burgemeester en wethouders (art. 16, lid 2 en 3 van Boek 1 van Burgerlijk Wetboek)

  • e.

    gemeentehuis: alle locaties welke als zodanig door het bevoegde bestuursorgaan zijn aangewezen.

Artikel 2. Benoeming

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt door het college van burgemeester en wethouders of conform gefungeerd mandaatregister door de manager van de afdeling Dienstverlening voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen waarin de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente Zuidplas. Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee, werkzaam bij de afdeling dienstverlening.

  • 2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt door het college van burgemeester en wethouders of conform gefungeerd mandaatregister door de manager van de afdeling Dienstverlening of clustermanager KCC voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd.

  • 3. De benoeming van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor de voltrekking van één huwelijk wordt door het college van burgemeester en wethouders of conform gefungeerd mandaatregister gedaan door de manager van de afdeling dienstverlening, de clustermanager KCC en de medewerkers publieksdiensten (A, B, C) van de afdeling dienstverlening.

Artikel 3. Locatie

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis, dan wel op een aangewezen trouwlocatie binnen de gemeentegrenzen van Zuidplas,

  • 2. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

  • 3. De raad of conform mandaat het college van burgemeester en wethouders hebben panden aangegeven, die tot gemeentehuis in de zin van artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 bestemd zijn. Toekomstige vaste trouwlocaties zullen ook door hen worden aangewezen.

  • 4. Naast de vaste trouwlocaties kunnen bruidsparen ook een ‘eigen’ trouwlocatie aanvragen. Conform gefungeerd mandaatregister kunnen de manager van de afdeling dienstverlening, de clustermanager KCC en de medewerkers publieksdiensten (A, B, C) van de afdeling dienstverlening, een trouwlocatie voor 1 huwelijk aanwijzen volgens de richtlijnen die gelden voor het aanwijzen van een eenmalige trouw – en registerlocatie.

  • 5. Een gemeentehuis, dat twee jaar niet gebruikt is, verliest zijn bestemming.

  • 6. Een locatie, die vijf maal binnen een jaar aangewezen is, kan op verzoek van de locatiehouder door het college van burgemeester en wethouders worden aangewezen als gemeentehuis.

  • 7. Voor aanwijzing van een gemeentehuis, zijnde een vaste locatie, ten behoeve van een huwelijk of registratie van een partnerschap gelden de volgende voorwaarden:

    • -

      de locatiekeuze is voor de verantwoording van de aanvragers

    • -

      de locatie moet veilig zijn

    • -

      de locatie mag niet in strijd zijn met de openbare orde en goede zeden

Artikel 4. Leiding van de dienst

De manager van de afdeling dienstverlening en de clustermanager KCC zijn belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 5. Openstelling

  • 1. Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    Uitvoering werkzaamheden burgerlijke stand:

    • 1.a

      op maandag t/m vrijdag tijdens de openingstijden van de afdeling Dienstverlening KCC.

      Huwelijksvoltrekkingen/ registraties van partnerschappen in een gemeentehuis en op andere locaties:

    • 1.b

      op maandag t/m zaterdag tussen 9.00 en 21.00 uur;

    • 1.c

      met uitzondering van het gemeentehuis van de gemeente Zuidplas. Deze is op zaterdag open van 9.00 tot 17.00 uur.

    • 1.d

      kosteloze huwelijksvoltrekkingen en registraties van partnerschap zijn mogelijk op maandag om 9.00 en 9.30 uur. De betreffende handelingen vinden plaats in een ruimte bij de balies van het KCC in het gemeentehuis van de gemeente Zuidplas en zijn niet mogelijk op een andere locatie tenzij het gemeentehuis van de gemeente Zuidplas (tijdelijk) niet te gebruiken is. De clustermanager KCC zal dan een (tijdelijk) andere locatie aanwijzen.

      Indien het bruidspaar dit wenst kan een grotere ruimte worden aangevraagd. Hiervoor zullen extra kosten berekend worden conform de legesverordening.

  • 2. Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door het college, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 3. Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college, worden geopend op zaterdag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau;

  • 4. In bijzondere gevallen kan het college besluiten tot afwijking van de openingstijden.

  • 5. Op algemeen erkende feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet zal de afdeling gesloten zijn.

Artikel 6. Slotbepalingen

  • 1. Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand gemeente Zuidplas.

  • 2. Het treedt met terugwerkende kracht op 1 december 2017 in werking.

  • 3. Het vorige reglement d.d. 5 januari 2010 komt te vervallen.

Ondertekening

De gemeentesecretaris,
De burgemeester
K.J.G. Kats,