Klachtenverordening gemeente Zuidplas 2010

Geldend van 07-01-2010 t/m heden

Intitulé

Klachtenverordening gemeente Zuidplas 2010

Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder: a) klacht: uiting van onvrede met of ongenoegen over een gedraging van een ambtenaar of een bestuursorgaan van de gemeente Zuidplas, dan wel van de voorzitter of een lid van het college;b) gedraging: het handelen of nalaten te handelen van een onder a) genoemd bestuursorgaan, dan wel een onder a) genoemd persoon;c) klager: degene die een klacht indient;d) ambtenaar: ambtenaar: een persoon werkzaam in opdracht van of onder de verantwoordelijkheid van de gemeente Zuidplas;e) bestuursorgaan: de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, dan wel organen waaraan bevoegdheden van de gemeenteraad en/of van het college van burgemeester en wethouders zijn toegekend, zoals de adviescommissie bezwaarschriften;f) klachtenfunctionaris: de persoon belast met de ambtelijke coördinatie van de klacht;g) Nationale Ombudsman: het bureau van de Nationale Ombudsman te Den Haag dat als onafhankelijke externe instantie onderzoek verricht naar de feiten die aanleiding gaven tot de klacht, aan het bestuursorgaan rapporteert over zijn bevindingen en een behoorlijkheidsoordeel geeft over de gedraging, eventueel voorzien van aanbevelingen. 

Hoofdstuk 2 Algemene bepalingen

Artikel 2

Een ieder heeft het recht om over de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen, een klacht in te dienen.  

Artikel 3

Deze verordening is niet van toepassing: 1. op uitingen van ontevredenheid met algemeen verbindende voorschriften of het algemeenbeleid van de gemeente Zuidplas; 2. op interne klachten gericht tegen de in artikel 1, lid e, van deze verordening genoemden oftegen collega-ambtenaren; 3. op klachten die volgens een bijzondere regeling, verordening of richtlijn worden behandeld.  

Artikel 4

  • 1 Een klacht kan zowel schriftelijk als mondeling worden ingediend.

  • 2 Indien een klacht mondeling is ingediend en de klacht behandeld dient te worden, stelt deklachtenfunctionaris een schriftelijke weergave van deze klacht op, die ondertekend dient te worden door de klager 

  • 3 Het klaagschrift is ondertekend en bevat ten minste: a) de naam en het adres van de indiener; b) de dagtekening; c) een omschrijving van de gedraging waartegen de klacht zich richt.  

  • 4 Indien het klaagschrift in een vreemde taal is gesteld en een vertaling voor een goede behandeling van het klaagschrift noodzakelijk is, dient de klager zorg te dragen voor eenvertaling.  

  • 5 Uitsluitend schriftelijke klachten die voldoen aan de vereisten genoemd in het derde en vierde lid van dit artikel, worden in behandeling genomen.  

Artikel 5

De klachtenfunctionaris bevestigt zo spoedig mogelijk de ontvangst van de klacht en informeert de klager over de wijze van behandeling en de termijn waarbinnen de klacht zal worden behandeld.

Artikel 6

  • 1 . De gemeentesecretaris handelt de klacht af binnen ten hoogste zes weken.

  • 2 De gemeentesecretaris kan de afhandeling voor ten hoogste vier weken verdagen. Van deverdaging wordt schriftelijk mededeling gedaan aan de klager en aan degene op wiensgedraging de klacht betrekking heeft.

     

Artikel 7

Zodra het bestuursorgaan naar tevredenheid van de klager aan diens klacht tegemoet is gekomen, vervalt de verplichting tot verdere toepassing van deze verordening.

Artikel 8

  • 1 De gemeentesecretaris is niet verplicht de klacht te behandelen indien het belang van de klager dan wel het gewicht van de gedraging kennelijk onvoldoende is.

  • 2 Van het niet in behandeling nemen van de klacht wordt de klager zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van het klaagschrift schriftelijk in kennis gesteld door de klachtenfunctionaris.

Hoofdstuk 3 De behandeling van klaagschriften

Artikel 9

  • 1 Klachten tegen een ambtenaar worden afgehandeld door de gemeentesecretaris.

  • 2 Klachten tegen de burgemeester, de gemeenteraad, raadscommissies, dan wel organen waaraan bevoegdheden van de gemeenteraad zijn toegekend, worden afgehandeld door de gemeenteraad.

  • 3 Klachten tegen de gemeentesecretaris, de griffier, het college, individuele leden van het college, dan wel organen waaraan bevoegdheden van het college van burgemeester en wethouders zijn toegekend, worden afgehandeld door de burgemeester.

Artikel 10

De gemeentesecretaris stelt ter uitvoering van de behandeling van klachten een procedurerichtlijn vast.

Hoofdstuk 4 De klachtenfunctionaris

Artikel 11

  • 1 De klachtenfunctionaris is een door burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaar.

  • 2 Burgemeester en wethouders wijzen tevens een of meer plaatsvervangers van de klachtenfunctionaris aan.  

  • 3 De klachtenfunctionaris draagt zorg voor de registratie van de door de gemeente Zuidplas ontvangen klachten, de voortgang van de behandeling en het verlenen van de nodige bijstand aan het bestuursorgaan bij de verrichting van zijn werkzaamheden.  

  • 4 De klachtenfunctionaris is werkzaam onder de verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan.

  • 5 De klachtenfunctionaris is verplicht tot geheimhouding van alle gegevens betreffende deklacht.  

  • 6 Van de geregistreerde klachten stelt de klachtenfunctionaris jaarlijks een publicatie op.

Hoofdstuk 5 Slot- en overgangsbepalingen

Artikel 12

  • 1 De klachtenregeling is eveneens van toepassing op klachten, die voor de inwerkingtreding van deze regeling zijn kenbaar gemaakt en waarvan de behandeling niet is begonnen.  

  • 2 Klachten, die voor de inwerkingtreding van deze klachtenregeling kenbaar zijn gemaakt enwaarvan de behandeling op enigerlei wijze is begonnen, worden afgedaan met inachtnemingvan hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.  

Artikel 13

Het college van burgemeester en wethouders draagt zorg voor de algemene bekendmaking van de mogelijkheid tot het indienen van klachten door voorlichting en informatie aan het publiek.

Artikel 14

  • 1 Deze verordening wordt aangehaald als Klachtenverordening gemeente Zuidplas 2010.

  • 2 De Klachtenverordening gemeente Zuidplas treedt in werking op de eerste dag, volgend op die waarop de bekendmaking heeft plaatsgevonden. 

  • 3 De Klachtenregeling van de gemeente Nieuwerkerk aan den IJssel vastgesteld op 15 augustus 2000, de Klachtenregeling Moordrecht vastgesteld op14 juli 1999, en het Klachtenreglement Zevenhuizen-Moerkapelle vastgesteld op 21 september 2004, vervallen op de dag van de inwerkingtreding van de Klachtenverordening gemeente Zuidplas 2010.