Regeling vervallen per 01-01-2015

Verordening Cliëntenraad en Wet sociale werkvoorziening

Geldend van 18-02-2010 t/m 31-12-2014 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2010

Intitulé

Verordening Cliëntenraad en Wet sociale werkvoorziening

De Raad van de gemeente Zutphen;

gelezen het voorstel van het bestuur d d 5 januari 2010;

gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand, artikel 2, lid 3 van de Wet sociale werkvoorziening, artikel 12 lid 1 onder d van de Wet investeren in jongeren en artikel 147 van de gemeentewet;

besluit:

  • 1

    in te trekken de Verordening Cliëntenraad en Wet sociale werkvoorziening, vastgesteld bij raadsbesluit van 7 juli 2008;

  • 2

    vast te stellen Verordening Cliëntenraad en Wet sociale werkvoorziening

Begripsomschrijvingen

Artikel 1

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a

    Cliënten: de cliënten die gebruik maken van voorzieningen of een werkleeraanbod geregeld via de Wet werk en bijstand (Wwb) en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers (Ioaw), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen (Ioaz), de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en de Wet investeren in jongeren (WIJ);

  • b

    Wsw-gerechtigden: ingezetenen die voor de Wsw geïndiceerd zijn of hun wettelijke vertegenwoordigers;

  • c

    WIJ-gerechtigden: ingezetenen die gebruik maken van een voorziening of werkleeraanbod op grond van de WIJ of hun vertegenwoordigers;

  • d

    Cliëntenraad: Cliëntenraad waarin zitting hebben cliënten en vertegenwoordigers uit betrokken maatschappelijke organisaties alsmede Wsw-en WIJ-gerechtigden;

  • e

    Bestuurlijk overleg: overleg van Cliëntenraad met de portefeuillehouder (wethouder);

  • f

    Maatschappelijke organisaties: organisaties die op basis van hun taak/ doelstelling betrokken zijn bij en kennis hebben van de positie van cliënten;

  • g

    Contactambtenaar: ambtenaar die belast is met het onderhouden van de contacten met de cliëntenraad;

  • h

    Bestuur: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen.

Doelstelling

Artikel 2

  • a Er is een Cliëntenraad.

  • b Het doel van de Cliëntenraad is om cliënten en vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties invloed te bieden op het gemeentelijk beleid op het terrein van de WWB, de Ioaw/z, de Wsw en WIJ.

  • c De Cliëntenraad is een adviesorgaan van het bestuur.

  • d De activiteiten van de Cliëntenraad zijn gericht op de adviestaak aan het bestuur.

  • e De Cliëntenraad werkt nauw samen met de burgerparticipatie in de Wmo

Samenstelling

Artikel 3

  • a In de Cliëntenraad zitten personen die deskundig zijn op het gebied van de WWB, Ioaw/z, de Wsw en WIJ.

  • b De Cliëntenraad bestaat uit minimaal 5 en maximaal 11 leden

  • c Tenminste 3 leden van de Cliëntenraad maken gebruik van een voorziening of werkleeraanbod op grond van de Wwb, Ioaw/z, de Wsw of WIJ.

  • d Een lid van de Cliëntenraad, zoals bedoeld in het vorengaande lid, dat gebruik maakt van een voorziening of werkleeraanbod op grond van de WIJ, kan in overeenstemming met artikel 12 lid 1 onder d van de WIJ vertegenwoordigd worden door een persoon die geen gebruik maakt van een voorziening of werkleeraanbod.

  • e De overige leden zijn voorgedragen door maatschappelijke organisaties.

Artikel 4

  • a Het bestuur benoemt de leden op voordracht van de Cliëntenraad.

  • b Het bestuur is gerechtigd om, onder vermelding van de argumenten, van deze voordracht af te wijken.

  • c De leden worden benoemd voor een periode van 4 jaar.

  • d Leden kunnen eenmaal voor een periode van 4 jaar herbenoemd worden.

  • e Het lidmaatschap eindigt:

    • I

      door overlijden;

    • II

      schriftelijke ontslagneming;

    • III

      verlies van de hoedanigheid op basis waarvan de benoeming heeft plaatsgevonden;

    • IV

      het verstrijken van de periode waarvoor men is benoemd.

  • f De leden, bedoeld in artikel 4 onder a zijn woonachtig in de gemeente Zutphen.

  • g Het lid dat namens een maatschappelijke organisatie zitting heeft, is werkzaam in de regio Stedendriehoek.

  • h De woonplaatsvereiste van artikel 4 onder f is op het lid, bedoeld in artikel 4 onder g niet van toepassing.

Werkwijze

Artikel 5

De Cliëntenraad kiest uit zijn midden een voorzitter, secretaris en penningmeester.

Artikel 6

  • a De Cliëntenraad kan zijn werkwijze vastleggen in een huishoudelijk reglement.

  • b Dit reglement wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het bestuur.

Artikel 7

  • a De Cliëntenraad vergadert minimaal 4 en maximaal 10 keer per jaar.

  • b De vergaderingen zijn openbaar.

  • c De voorzitter stelt de agenda op.

  • d De leden van de Cliëntenraad hebben het recht bij de voorzitter agendapunten op te voeren.

  • e Een deel van de vergadering kan besloten zijn, indien dit in het belang van het te bespreken onderwerp is.

  • f Het bestuur wijst een vaste contactambtenaar aan als aanspreekpunt voor de communicatie met de Cliëntenraad.

  • g Deze contactambtenaar woont de vergaderingen bij.

Artikel 8

  • a De voorzitter roept de vergadering bijeen

    • °

      Op eigen initiatief;

    • °

      Binnen 14 dagen als tenminste een vierde deel van de leden dit schriftelijk verzoekt.

  • b De leden worden schriftelijk uitgenodigd.

  • c De vergadering wordt op de gemeentepagina aangekondigd.

Artikel 9

  • a De Cliëntenraad geeft gevraagd en ongevraagd advies over onderwerpen met betrekking tot de Wwb, Ioaw/z en zaken betreffende cliënten van Het Plein, de Wsw en WIJ.

  • b Het bestuur vraagt de Cliëntenraad advies bij de onderwerpen die betrekking hebben op het gemeentelijk beleid van de Wwb, en Ioaw/z, Wsw, WIJ, beleidsvoorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie.

  • c Het bestuur stelt, onder embargo, informatie beschikbaar die voor de adviezen noodzakelijk zijn. (Desgevraagd in een speciale leesvorm). De leden van de Cliëntenraad zijn geheimhouding verschuldigd.

  • d De Cliëntenraad heeft minimaal 10 werkdagen de tijd om een advies te geven;

  • e In ieder geval wordt advies gevraagd over (het wijzigen van) verordeningen, het beleidsplan en jaarverslag.

  • f Buiten de taak van de Cliëntenraad vallen klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben. Met uitzondering van de hierbij gehanteerde procedures en regelingen.

  • g Het bestuur kan onder vermelding van de argumenten afwijken van het advies.

Artikel 10

Het bestuur rapporteert binnen zes weken na ontvangst van het advies aan de Cliëntenraad wat er met een uitgebracht advies is gedaan.

Artikel 11

  • a Minimaal twee keer per jaar vindt er een bestuurlijk overleg plaats.

  • b De wethouder/portefeuillehouder zit het bestuurlijk overleg voor.

  • c De contactambtenaar verzorgt in overleg met de Cliëntenraad de agenda van het bestuurlijk overleg.

  • d Leden van de Cliëntenraad hebben het recht om via de voorzitter van de Cliëntenraad agendapunten op te voeren.

  • e De definitieve agenda wordt aan het begin van de vergadering vastgesteld.

  • f In het bestuurlijk overleg meldt de wethouder de te verwachten adviesaanvragen.

  • g. De contactambtenaar verzorgt de verslaglegging.

Faciliteiten

Artikel 12

De leden van de Cliëntenraad ontvangen een vergoeding voor de vergaderingen van de Cliëntenraad gebaseerd op de Verordening rechtspositie wethouders, raadsleden, vaste vervangers en commissieleden 2009.

Artikel 13

  • a Het bestuur stelt de Cliëntenraad jaarlijks middelen ter beschikking voor de volgende activiteiten:

    • °

      kantoorruimte

    • °

      Jaarlijks subsidie voor deskundigheidsbevordering, aanschaf van documentatie, kantoorbenodigdheden

    • °

      de inleenvergoeding voor de WIW-kracht (20 uur t.b.v. de administratieve ondersteuning)

  • b De Cliëntenraad heeft, na overleg met de contactambtenaar, toestemming gebruik te maken van de volgende faciliteiten van het gemeentehuis:

    • °

      Vergaderruimte;

    • °

      Faciliteiten voor voorlichting en publiciteit;

    • °

      Kopieerapparaat;

    • °

      Postverzending;

    • °

      Ondersteuning helpdesk voor de computer.

  • c Deze faciliteiten worden zodanig ter beschikking gesteld dat de Cliëntenraad redelijkerwijs in staat kan worden geacht namens een brede achterban de gemeenschappelijke belangen te behartigen ten behoeve van de advisering van het bestuur.

Slotbepaling

Artikel 14

  • a In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet met betrekking tot cliëntenparticipatie Wwb en Ioaw/z, Wsw en WIJ beslist het bestuur, na overleg met de Cliëntenraad.

  • b Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Cliëntenraad en Wsw.

  • c Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2010.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Zutphen,
gehouden op: 18 januari 2010
De voorzitter, de griffier,

Artikelgewijze toelichting

Artikel 1

De Cliëntenraad is een Cliëntenraad voor de Wwb, en Ioaw/z en Wsw en WIJ. Deze wetten schrijven de verplichting van cliëntenparticipatie voor. Wij hebben voor deze combinatie gekozen omdat zowel de doelgroep, als het werkterrein vaak overlap vertonen. Daarnaast worden deze wetten door Het Plein uitgevoerd.

De doelgroepen die algemene bijstand ontvangen staan genoemd in art.7 van de Wwb. Hieronder vallen ook zij die gebruik maken van de bijzondere bijstand, de Anw, gesubsidieerde arbeid en Niet uitkeringsgerechtigden (Nuggers), bij het verkrijgen van algemeen geaccepteerde arbeid. De Ioaw/Ioaz schrijft in artikel 42 een Cliëntenraad voor. De Wet sociale werkvoorziening heeft in artikel 2 lid 3 geregeld dat de raad bij verordening regels vaststelt over de wijze waarop de ingezetenen die geïndiceerd zijn of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet. Naar analogie hiervan zijn in artikel 12-1-d van de WIJ eveneens bepalingen opgenomen.

Voor de maatschappelijke organisaties geldt dat Zutphen onder hun werkgebied valt. Deze maatschappelijke organisaties zijn door hun werkzaamheden goed op de hoogte van de positie en belangen van mensen die aanspraak maken op voorzieningen Wwb dan wel Wsw. Enkele voorbeelden van maatschappelijke organisaties zijn: vakbonden, ouderenbonden, werknemersorganisaties, organisaties voor arbeidsongeschikten, patiëntenverenigingen en kerkelijke organisaties. Om een goede samenwerking tot stand te brengen met de andere spelers op dit terrein worden uitdrukkelijk het CWI, de Uwv en de Svb en hun cliëntenraden ook tot deze maatschappelijke organisaties gerekend en is het dus mogelijk dat zij participeren in de Cliëntenraad.

Artikel 2

Uitgangspunt is dat cliënten en hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de uitvoering van de WWB, de Wsw en WIJ. Bij de uitvoering van de WWB moet rekening gehouden worden met de samenwerking met het het UWV WERKbedrijf en Sociale Verzekerings Bank (SVB) en met de nieuwe cliëntgroepen: de niet-uitkeringsgerechtigden en mensen met een Anw-uitkering.

De Cliëntenraad werkt nauw samen met de burgerparticipatie in de Wmo en stemmen de adviezen, daar waar nodig op elkaar af. Dit omdat de beleidsterreinen van de Wmo en die van Het Plein elkaar deels overlappen. Met name de beide voorzitters hebben een regelmatig overleg om de werkzaamheden af te stemmen.

Artikel 3

In verband met de stemverhoudingen hebben wij gekozen voor een oneven aantal leden. Door aan te geven dat minimaal 3 leden gebruik maken van Wwb, Ioaw/z, Wsw en WIJ is gewaarborgd dat een deel van de Cliëntenraad bestaat uit directe cliënten van Het Plein dan wel Wsw-geïndiceerden. Het streven is dat 50% van de leden mensen zijn die aanspraak maken op de voorzieningen Wwb, Wsw dan wel de WIJ. Er zijn verschillende soorten cliënten van de Wwb: mensen met een uitkering op grond van de Wwb of de Anw, Nuggers (niet uitkering gerechtigden) en personen die gesubsidieerde arbeid verrichten. Er zijn verschillende soorten ingezetenen die voor de Wsw geïndiceerd zijn te weten Wsw-gerechtigden op de wachtlijst; Wsw-gerechtigden als werknemer van een SW-bedrijf en Wsw-gerechtigden als werknemer bij een reguliere werkgever. Tot slot zijn er WIJ-gerechtigden of hun vertegenwoordigers.

De maatschappelijke organisaties brengen een meer afstandelijke kennis mee. Dit komt de advisering ten goede.

Artikel 4

Doordat de Cliëntenraad een adviesorgaan aan het bestuur is, ligt het in de rede om de benoemingen ook in handen van het bestuur te leggen. De Cliëntenraad maakt hiervoor een voordracht.

De Wet dualisering gemeentebestuur maakt het onmogelijk dat leden van de gemeenteraad, raadscommissie en bestuur zitting hebben in de Cliëntenraad.

Artikel 5

De taakverdeling tussen de leden van de Cliëntenraad is een interne aangelegenheid. Voor de werkbaarheid is het wel van belang dat er een voorzitter, secretaris en penningmeester zijn benoemd. Het is aan de Cliëntenraad om in hun huishoudelijk reglement aanvullende voorwaarden te formuleren

Artikel 6

De Cliëntenraad is verantwoordelijk voor haar eigen organisatie. Om de werkwijze goed te structureren is het van belang dat de werkwijze wordt vastgelegd in een huishoudelijk reglement. Door dit reglement door het bestuur goed te laten keuren, heeft het bestuur zicht op de structuur waarbinnen de advisering plaatsvindt.

Artikel 7 en 8

Deze artikelen regelen heel globaal het aantal vergaderingen en de wijze waarop de vergaderingen tot stand komen. Uitgangspunt is dat de vergaderingen openbaar zijn en toegankelijk voor een ieder die hier belangstelling voor heeft. In principe vergadert de Cliëntenraad één maal per maand, met een zomerreces van twee maanden. De overige werkwijze wordt in het huishoudelijk reglement verder vastgelegd. De Cliëntenraad heeft daardoor voldoende ruimte om een eigen werkwijze te ontwikkelen.

Artikel 9

In dit artikel wordt het terrein afgebakend van onderwerpen waarover de Cliëntenraad advies geeft. Met name adviezen over zaken die individuele cliënten aangaan vallen buiten de taak van de Cliëntenraad. Een uitzondering hierbij zijn de gehanteerde procedures en regelingen.

De Cliëntenraad kan gevraagd en ongevraagd adviseren. Hiermee wordt de onafhankelijke status van de Cliëntenraad benadrukt.

De Cliëntenraad kan advies geven over alle onderwerpen die betrekking hebben op de vorming, uitvoering, controle en evaluatie van het gemeentelijk beleid van de Wwb Ioaw/ Ioaz, Wsw en WIJ. Ook kan de Cliëntenraad advies geven over algemene zaken die de werkzaamheden van Het Plein voor cliënten betreft. Buiten de adviestaak van de Cliëntenraad vallen de zaken die individuele cliënten betreffen.

Het is ook mogelijk dat de Cliëntenraad uit eigen beweging advies geeft.

De gemeente heeft een inspanningsverplichting zodat de Cliëntenraad haar werk goed kan verrichten. Alle informatie die de Cliëntenraad nodig heeft om haar werk goed te kunnen uitvoering wordt hen ter beschikking gesteld. Desgewenst wordt de informatie in een speciale leesvorm (braille, digitaal of grootletterschrift) ter beschikking gesteld.

Voor een goede advisering is het van belang dat de Cliëntenraad in een vroegtijdig stadium beschikt over de benodigde stukken. Dat kan alleen als de leden van de Cliëntenraad deze stukken vertrouwelijk behandelen. Ook na het aftreden als lid blijft de vertrouwelijkheid gelden.

Om de adviezen een rol te laten spelen in de besluitvorming en de besluitvorming niet al te zeer te laten ophouden door het in te winnen advies, is een maximale reactietermijn van 10 werkdagen ingesteld. De adviezen dienen op een zodanig tijdstip te worden gevraagd, dat zij tevens een rol kunnen spelen bij de besluitvorming van de gem

eenteraad. Om de adviezen een extra gewicht te geven is het alleen mogelijk dat het bestuur onder vermelding van de argumenten afwijkt van het advies.

Artikel 10

Ook de gemeente heeft verplichtingen naar de Cliëntenraad. Binnen 6 weken laat het bestuur weten, wat er met de adviezen is gedaan. Dit kan mondeling op de vergadering, of een schriftelijke reactie zijn. Met name in die gevallen waarin het bestuur afwijkt van het gegeven advies, is het van belang dat de Cliëntenraad een beargumenteerde reactie van het bestuur ontvangt.

Artikel 11

Hierin wordt de vergaderorde geregeld van het bestuurlijk overleg.

Artikel 12

De leden van de Cliëntenraad ontvangen een onkostenvergoeding voor het bijwonen van de (maandelijkse) vergadering van de Cliëntenraad. Voor het werk dat verder uit de vergadering voortvloeit (werkzaamheden in subgroepen, verzorgen van het spreekuur e.d. is geen aparte vergoeding beschikbaar).

Artikel 13

Het bestuur zorgt ervoor dat de Cliëntenraad kan beschikken over de middelen die noodzakelijk zijn voor de taken die de Cliëntenraad moet uitoefenen. De Cliëntenraad dient jaarlijks een begroting in voor de te maken vergader- en organisatiekosten en de kosten voor deskundigheidsbevordering.

Daarnaast kan de Cliëntenraad gebruik maken van een aantal faciliteiten binnen het gemeentehuis. Heel uitdrukkelijk is vermeld dat deze middelen ter beschikking gesteld worden voor de taken die de Cliëntenraad heeft en dat deze na overleg met de contactambtenaar ter beschikking gesteld worden.

Artikel 14

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.