Regeling vervallen per 23-12-2010

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010 (excl Wabo)

Geldend van 02-01-2010 t/m 22-12-2010 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2010

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010

De raad van de gemeente Zutphen,

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 24 november 2009 met nummer BV/A&R 4.363;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen:

de Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010;

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag : de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een gehele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week : een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand : het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar : het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar : de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • 1.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • 2.

    exemplaren van de raadsagenda, pre-adviezen, raadsbesluiten en raadsnotulen aan de in de gemeenteraad zitting hebbende politieke partijen, tot een maximum van vier exemplaren;

  • 3.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • 4.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Artikel 5 Tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of ander schriftuur.

Artikel 7 Tijdstip van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. De “Legesverordening 2009” van 1 december 2008, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010.

  • 4. Deze verordening kan worden aangehaald als “Legesverordening 2010”.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Zutphen,
gehouden op 14 december 2009.
De voorzitter, de griffier,

Tarieventabel 2010 behorende bij de legesverordening 2010

Bijlage

Indeling tarieventabel

Titel 1

Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1

Burgelijke stand

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5

Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7

Bestuursstukken

Hoofdstuk 8

Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9

Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10

Gemeentearchief

Hoofdstuk 11

Huisvestingswet

Hoofdstuk 12

Leegstandswet

Hoofdstuk 13

Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14

Marktstandplaatsen

Hoofdstuk 15

Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16

Kansspelen

Hoofdstuk 17

Kinderopvang

Hoofdstuk 18

Telecommunicatie

Hoofdstuk 19

Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20

Diversen

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1

Bouwvergunningen

Hoofdstuk 2

Verhogingen/aanvullende leges

Hoofdstuk 3

Slopen

Hoofdstuk 4

Aanlegvergunning

Hoofdstuk 5

Overig/administratief

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1

Horeca

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3

Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4

Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5

Leefmilieuverordening

Hoofdstuk 6

Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

TARIEVENTABEL 2010

behorende bij de legesverordening 2010

TITEL 1 ALGEMENE DIENSTVERLENING

Hoofdstuk 1 Burgelijke stand

1.1

Voor het voltrekken van een huwelijk op een andere tijd en wijze dan op grond van artikel 4 van de Wet van 23 april 1879, Stb.nr. 72 c (Legeswet 1879), sedertdien gewijzigd, voor kosteloze voltrekking is bepaald en het registreren van het partnerschap (voor de gemeente Zutphen op maandag en dinsdag om 09.00 uur ) bedraagt het tarief:

1.1.1

het Stadhuis van Zutphen

a.op maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur, behoudens het vermelde onder b;

€ 273,40

b.op maandag tot en met vrijdag tussen 17.00 uur en 20.00 uur

€ 704,70

c.op zaterdag tussen 10.00 uur en 15.00 uur

€ 704,70

d.op zon- en algemeen erkende feestdagen tussen 10.00 uur en 15.00 uur

€ 871,00

e.wanneer het voltrekken c.q. registreren plaats heeft op een niet onder a. tot en met d. genoemd tijdstip

€ 1.161,30

1.1.2

het Eden Hotel Zutphen

a.op maandag tot en met vrijdag tussen 10.00 uur en 17.00 uur

€ 489,75

b.op maandag tot en met vrijdag tussen 17.00 uur en 20.00 uur

€ 704,70

c.op zaterdag tussen 10.00 uur en 15.00 uur

€ 704,70

d.op zon- en algemeen erkende feestdagen tussen 10.00 uur en 15.00 uur

€ 871,00

e.wanneer het voltrekken c.q. registreren plaats heeft op een niet onder a. tot en met d. genoemd tijdstip

€ 1.161,30

1.1.3

op een eenmalig aangewezen locatie als huis der gemeente

a.op maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur

€ 193,00

b op maandag tot en met vrijdag tussen 17.00 uur en 20.00 uur

€ 337,85

c.op zaterdag tussen 10.00 uur en 15.00 uur

€ 337,85

d op zon- en algemeen erkende feestdagen tussen 10.00 uur en 15.00 uur

€ 388,25

e.wanneer het voltrekken c.q. registreren plaats heeft op een niet onder a. tot en met d. genoemd tijdstip

€ 609,65

1.1.4

Huize 't Velde

a.op maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur

€ 440,55

b.op maandag tot en met vrijdag tussen 17.00 uur en 20.00 uur

€ 704,70

c.op zaterdag tussen 10.00 uur en 15.00 uur

€ 704,70

d.op zon- en algemeen erkende feestdagen tussen 10.00 uur en 15.00 uur

€ 871,00

e.wanneer het voltrekken c.q. registreren plaats heeft op een niet onder a. tot en met d. genoemd tijdstip

€ 1.161,30

1.1.5

Voor het verschaffen van één of meerdere getuigen bij de huwelijksvoltrekking of de registratie van een partnerschap, per getuige

€ 14,65

1.1.6

Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van een:

trouwboekje

€ 16,55

1.1.7

wanneer het voltrekken van een huwelijk c.q. het laten registreren van een partnerschap geen doorgang vindt is een tarief verschuldigd van

€ 131,50

1.1.8

voor het afgeven van een partnerschapsboekje of een trouwboekje in luxe uitvoering bedraagt het tarief

€ 26,55

1.1.9

het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van inlichtingen betreffende met naam aangeduide personen uit de registers van de burgerlijke stand per inlichting

€ 3,55

1.1.10

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het periodiek, zo mogelijk eenmaal per week, verstrekken van opgaven van geboorten, overlijden bij abonnement met een geldigheidsduur van 1 jaar vanaf de datum van ingang voor:

1.1.11

opgaven geboorten of overlijden 1 categorie

€ 169,85

1.1.12

twee categorieën tezamen

€ 309,75

1.1.13

Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doen van nasporingen in de registers

van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 6,70

De leges worden voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de

aanvrager ter kennis gebracht. De aanvraag wordt in behandeling genomen op de

vijfde werkdag na de dag waarop de legeskosten aan aanvrager zijn meegedeeld.

1.1.14

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een

stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand (Stb.1879,72) geldt

het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgelijke stand (Stb.1969,36)

of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen

van een aanvraag:

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of

een reisdocument voor vreemdelingen

€ 50,90

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende

dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1. (zakenpaspoort)

€ 56,90

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon, die op grond

van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 (Stb.468) als

Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 50,90

1.2.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en

1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

€ 8,95

1.2.1.5

tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een reeds uitgegeven

reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

€ 20,90

1.2.1.6

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK)

€ 42,85

1.2.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) voor kinderen jonger dan 14 jaar

€ 8,95

1.2.1.8

tot het afgeven van een reisdocument, indien aan de aanvrager reeds eerder doch niet langer dan 11 jaar geleden een reisdocument werd verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, in welk geval de terzake verschuldigde leges worden verhoogd met een bedrag aan administratiekosten van

€ 20,90

1.2.2.1

De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.6 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 41,00

1.2.2.2

Het tarief als genoemd in 1.2.2.1 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een

nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van

één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend

1.2.2.3

het tarief als genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

een bedrag per bijschrijvingssticker van

€ 19,50

1.2.2.4

wanneer het aanvragen van reisdocumenten desgevraagd gepaard gaat met het bezoeken aan huis is boven de eerder vermelde tarieven een extra bedrag verschuldigd van

€ 65,80

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 41,95

1.3.1.1

Het tarief als genoemd in het onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 33,25

1.3.2

Het tarief bedraagt ter zake van het uitreiken van een formulier voor eigen verklaring

betreffende de lichamelijke en geestelijke geschiktheid tot het besturen van motorvoer-

tuigen

€ 2,95

1.3.3

wanneer het aanvragen van een rijbewijs desgevraagd gepaard gaat met een bezoek aan huis is boven de eerder vermelde tarieven een extra bedrag verschuildigd van

€ 65,80

Hoofdstuk 4 verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4,

wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent een persoon

waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd

1.4.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 8,90

1.4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de

periode van één jaar:

1.4.2.2.1

per verstrekking tot 50 verstrekkingen

€ 5,20

1.4.2.2.2

per verstrekking tot 100 verstrekkingen

€ 4,70

1.4.2.2.3

per verstrekking tot 500 verstrekkingen

€ 4,10

1.4.2.2.4

per verstrekking tot 1000 verstrekkingen

€ 3,45

1.4.2.2.5

per verstrekking meer dan 1000 verstrekkingen

€ 2,95

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of

meer gegevens omtrent één persoon, die niet is opgenomen in de gemeentelijke

basisadministratie persoonsgegevens.

1.4.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 8,90

1.4.4.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de

periode van één jaar:

1.4.4.2.1

per verstrekking tot 50 verstrekkingen

€ 5,20

1.4.4.2.2

per verstrekking tot 100 verstrekkingen

€ 4,70

1.4.4.2.3

per verstrekking tot 500 verstrekkingen

€ 4,10

1.4.4.2.4

per verstrekking tot 1000 verstrekkingen

€ 3,45

1.4.4.2.5

per verstrekking meer dan 1000 verstrekkingen

€ 2,95

1.4.5

Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke

basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 6,65

De leges worden voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvrager aan de

aanvrager ter kennis gebracht. De aanvraag wordt in behandeling genomen op de

vijfde werkdag na de dag waarop de legeskosten aan aanvrager zijn meegedeeld.

1.4.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het periodiek, zo mogelijk eenmaal per week, verstrekken van opgaven van vestiging in, vertrek uit, of verhuizing binnen de gemeente, bij abonnement met een geldigheidsduur van:

een jaar vanaf datum van ingang voor één categorie

€ 169,85

1.4.6.1

twee categorieën tezamen

€ 309,75

1.4.6.2

drie categorieën tezamen

€ 405,30

1.4.7

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot verstrekking van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

€ 2,27

1.4.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.8.1

voor het afgeven van een bewijs van opneming in de gemeentelijke basisadministratie

persoonsgegevens

€ 8,90

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het kiezersregister

1.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer

bedoeld in artikel D4 van de Kieswet (Stb.1989,423)

€ 3,55

Hoofdstuk 6 verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen van een bericht als bedoeld in de artikelen 35 van de Wet bescherming

persoonsgegevens:

1.6.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

1.6.1.1.1

ten hoogste 100 pagina's, per pagina

€ 0,30

met een maximum per bericht van

€ 5,20

1.6.1.1.2

meer dan 100 pagina's

€ 25,85

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

€ 5,20

1.6.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking moeilijk

toegankelijke gegevensverwerking

€ 25,85

1.6.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1 tot en met 1.6.1.3

meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

1.6.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld

in artikel 40 van de Wbp

€ 5,20

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verstrekken van:

1.7.1.1

een exemplaar van de programmabegroting

€ 58,10

1.7.1.2

een exemplaar van de bijlage van de programmabegroting

€ 24,75

1.7.1.3

een exemplaar van de jaarrekening

€ 58,10

1.7.1.4

een exemplaar van de productenraming

€ 16,15

1.7.1.5

een exemplaar van het jaarverslag

€ 16,15

1.7.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verstrekken per jaar (inclusief portokosten) van een abonnement:

1.7.2.1

op de complete raadsbundel (agenda's raad, forum en alle bijbehorende stukken).

Inclusief besluitenlijst voorgaande raad. Elke twee weken

€ 153,35

1.7.2.2

op de agenda's van raad en forum, de verslagen van de voorgaande forumvergadering

en de besluitenlijst voorgaande forumvergadering en de besluitenlijst

voorgaande raad. Elke twee weken.

€ 110,50

1.7.2.3

op de agenda's van raad en forum inclusief besluitenlijst voorgaande raad. Elke twee

weken.

€ 76,75

1.7.3

Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek toezenden van:

1.7.3.1

losse notulen van een najaarsvergadering incl. portokosten (insprekers gratis)

€ 8,10

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in het gemeentelijk kadaster

voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 11,20

1.8.1.2

Verstrekken van informatie aan derden ten behoeve van taxaties onroerend goed c.a.

€ 75,65

1.8.1.3

Verstrekken van bodeminformatie of Historische onderzoek aan derden (bijv. advies-

derden (bijv. adviesbureaus, makelaars, particulieren) ten behoeve van uiteenlopende

redenen (aan/verkoop, verzekeringen, taxaties etc)

€ 75,65

1.8.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verstrekken van inlichtingen omtrent de kadastrale, dan wel de plaatselijke aanduiding,

per inlichting

€ 9,85

1.8.3

Het tarief bedraagt ter zake van het verlenen van inzage in de perceelskaarten, per

perceelskaart

€ 5,35

1.8.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.4.1

tot het verstrekken van een fotokopie

€ 0,60

1.8.4.2

tot het verstrekken van een lichtdruk

€ 3,20

1.8.5

Het tarief bedraagt ter zake van het registreren van hogere geluidswaarden

€ 52,50

1.8.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.6.1

Tot het verstrekken van een uittreksel uit het register Wet Kenbaarheid Publiek-

rechtelijke Beperkingen (WKPB)

€ 10,30

1.8.6.2

Tot het verstrekken van een uittreksel uit de registratie WKPB

€ 10,30

1.8.6.3

Voor een verklaring dat uit het register blijkt dat op het betreffende aangevraagde perceel

geen publiekrechtelijke beperkingen van toepassing zijn:

€ 10,30

1.8.6.4

Voor het verstrekken van informatie over niet-gemeentelijke beperkingen waarbij

raadpleging van Kadaster-on-line noodzakelijk is, worden de kosten van deze

raadpleging volledig doorberekend

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€ 30,05

1.9.2

tot het verkrijgen van een attestatie de vitae.

(indien op grond van art 93 van de Pensioenwet )

€ 4,45

1.9.3

tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap

€ 4,45

1.9.4

tot het legaliseren van een handtekening

€ 4,45

1.9.5

voor het waarmerken van een fotokopie

€ 4,45

1.9.6

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde

hypothecaire geldlening

€ 200,25

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief (incl BTW)

1.10.

Reproducties:

fotokopie / afdruk readerprinter / print

1.10.1

formaat A4, per stuk

€ 0,30

1.10.1.1

formaat A3, per stuk

€ 0,50

1.10.1.2

Kopie bouwtekening, zwart wit, op één blad

€ 8,90

1.10.1.3

Kopie bouwtekening, kleur, op één blad (op aanvraag)

Digitale foto

1.10.1.4

gemaakt door medewerker, per stuk

€ 4,25

1.10.1.5

foto’s branden op cd rom (inclusief cd rom)

€ 5,25

1.10.1.6

Professionele digitale foto (op aanvraag)

1.10.2

Onderzoek

1.10.2.1

Onderzoek (excl. administratie- en verzendkosten)

1.10.2.2

Onderzoek per 15 minuten of een deel daarvan met een maximum van 30 minuten ongeacht het resultaat

€ 16,35

1.10.2.3

Opvraag kopie uit akten (historische) burgerlijke stand of DTB-register, exclusief kosten fotokopie, alleen met opgave van concrete datum

€ 6,50

1.10.3

Repro- en publicatierecht per object (eenmalig)

1.10.3.1

Ten behoeve van gedrukte publicaties of op internet

1.10.3.2

bij publicatie in een oplage van 1 tot en met 50 exemplaren

gratis

1.10.3.3

bij publicatie in een oplage van meer dan 50 exemplaren of op internet

€ 26,25

1.10.3.4

Ten behoeve van tentoonstellingen, per afdruk of projectie

1.10.3.5

bij tentoonstellingen korter dan één maand

€ 5,25

1.10.3.6

bij tentoonstellingen langer dan één maand

€ 26,25

1.10.4

Uitlening bibliotheek

Lenen boeken uit Stedelijke Bibliotheek

1.10.4.1

één boek

€ 1,00

1.10.4.2

een 5-strippenkaart

€ 2,65

1.10.4.3

een 10-strippenkaart

€ 4,75

1.10.4.4

boete bij overschrijding uitleentermijn per boek per week of deel daarvan

€ 1,00

1.10.5

Rondleiding door gebouw en depot

1.10.5.1

Rondleiding door gebouw en depot, max. 20 personen (op aanvraag)

1.10.6

Inbewaringgeving en schenking

1.10.6.1

Inbewaringgeving van particuliere archieven, per strekkende meter per jaar (op aanvraag)

1.10.6.2

Schenking van particuliere archieven (gratis)

1.10.7

Algemene tarieven

Administratie en verzending

1.10.7.1

Administratiekosten o.b.v. brievenbuspost, incl. porto

€ 6,25

1.10.7.2

Verzendkosten pakketpost (kostprijs)

1.10.7.3

Verpakkingskosten (kostprijs)

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet (gereserveerd)

Hoofdstuk 12 Leegstandswet (gereserveerd)

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie (gereserveerd)

Hoofdstuk 14 Marktstandplaats (gereserveerd)

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.2

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet (Stb.1996,182) of het

Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet (Stb.1996,183)

€ 4,65

1.15.3

voor een ontheffing in het kader van artikel 6 van de Winkeltijdenverordening

(openstelling avondwinkels op zon- en feestdagen)

€ 101,00

1.15.4

voor een ontheffing in het kader van artikel 7 van de Winkeltijdenverordening

(ontheffing zon- en feestdagenregeling)

€ 20,20

1.15.5

voor een ontheffing in het kader van artikel 8 van de Winkeltijdenverordening

(openstelling op werkdagen tussen 22.00 en 06.00 uur)

voor 1 keer

€ 20,20

voor een jaar of langer

€ 101,00

1.15.6

tot het verlenen van toestemming om een in de vorige onderdelen bedoelde ontheffing

over te dragen aan een ander

€ 4,65

1.15.7

tot het intrekken of wijzigen van een in de vorige onderdelen bedoelde ontheffing

€ 4,65

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de

kansspelen (Stb.1964,483)

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

€ 57,05

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor 2 speelautomaten

€ 91,40

1.16.1.3

Indien de vergunning geldt voor een tijdvak, korter of langer dan 12 maanden, worden de genoemde bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd in maanden van de vergunning verlaagd, respectievelijk verhoogd.

1.16.2

Behandeling aanvraag o.g.v. artikel 3 Wet op de Kansspelen

€ 20,20

Hoofdstuk 17 Kinderopvang (gereserveerd)

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

1.18.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2 derde lid,

van de Telecommunicatiewet

€ 252,70

1.18.1.1

indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede

gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden op of in openbare

gemeentegrond,per strekkende meter sleuf vermeerderd met

€ 1,15

1.18.1.2

indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de

werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter

sleuf vermeerderd met

€ 1,15

1.18.2

Het in 1.18.1 genoemde bedrag wordt:

1.18.2.1

indien over een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders

van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

€ 368,35

1.18.2.2

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt,

verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de

melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door

het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

1.18.3

Indien een begroting als bedoeld in 1.18.2.2 is uitgebracht, wordt een melding in

behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de

melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk

is ingetrokken.

1.18.4

Het tarief bedoeld in onderdeel 1.18.1 wordt verminderd met de van de melder verkregen

of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor beheerskosten in verband met de

werkzaamheden, met dien verstande dat de uitkomst van de vermindering niet minder

dan nihil kan bedragen.

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

1.19.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement

verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb.459)

€ 38,40

1.19.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 in combinatie met een parkeerontheffing t.b.v. betaalde en vergunninghouders parkeerplaatsen.

a.voor een periode van maximaal 1 dag

€ 8,20

b.voor een periode van maximaal 1 week

€ 21,00

c.voor een periode van maximaal 1 maand

€ 40,25

d.voor een periode van maximaal 3 maanden

€ 86,15

e .voor een periode van maximaal 6 maanden

€ 172,30

f.voor een periode van maximaal 9 maanden

€ 258,45

g.voor een periode van maximaal 1 jaar

€ 344,60

1.19.1.3

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigenreglement (Stb. 1994,450)

€ 32,95

1.19.1.4

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (Stb. 2001,201)

€ 28,50

1.19.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van :

1.19.2.1

een duplicaat-parkeervergunning c.q. duplicaat-ontheffing voor een parkeerlocatie

€ 11,00

Hoofdstuk 20 Diversen

1.20.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verstrekken van:

1.20.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in

een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 0,30

1.20.1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in

deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.20.1.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

€ 0,30

1.20.1.2.2

per pagina op papier van een ander formaat

€ 0,75

1.20.1.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de artikelen 1.20.1.1 en 1.20.1.2

genoemde stukken voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere

wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk

€ 10,80

vermeerderd met

€ 3,50

voor elke 1000 cm², waarmee de oppervlakte van de kaart, tekening of lichtdruk de

1000 cm² te boven gaat

1.20.1.4

Indien de kaart, tekening of lichtdruk ingekleurd dient te worden, wordt het tarief onder

1.20.1.3 verhoogd met

€ 15,25

1.20.1.5

een beschikking, stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten

worden opgemaakt, voorzover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere

wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 4,60

1.20.2

Computerlijsten/tellingen

1.20.2.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen van:

1.20.2.2

een leeftijdsopbouwstatistiek van de gehele gemeente

€ 32,30

1.20.2.3

een leeftijdsopbouwstatistiek van een bepaalde wijk of stemdistrict

€ 10,00

1.20.2.4

een computerlijst, anders dan bedoeld onder 1.20.2.1 of 1.20.2.2, per regel

€ 0,35

De leges genoemd onder 1.20.2.3 worden voorafgaand aan het in behandeling nemen van

de aanvraag aan aanvrager meegedeeld. De aanvraag wordt in behandeling genomen op

de vijfde werkdag na de dag waarop de legeskosten aan aanvrager zijn meegedeeld.

1.20.2.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verstrekken van een visserijconsent als bedoeld in artikel 6 van de Visserijwet 1963 (Stb.312)

€ 0,60

1.20.3

Verklaringen

1.20.3.1

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

ter verkrijging van een niet in dit hoofdstuk genoemde verklaring

€ 5,45

1.20.4

Coffeeshops

1.20.4.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een door de burgemeester te verlenen gedoogbeschikking voor een coffeeshop

€ 195,20

1.20.5

Grafbewijs

1.20.5.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van een duplicaat grafbewijs

€ 11,10

1.20.6

Overige vergunningen/ontheffingen APV

1.20.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een vergunning c.q. ontheffing op grond van APV, voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk of een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 19,10

1.20.7

Reclame

1.20.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge hoofdstuk 2, 3, 4 en 5 van de Verordening op het Stads- en

Landschapsschoon (handelsreclame, verlichting, het wijzigen van de gevel en het opslaan van oude materialen, caravans e.d.)

€ 57,45

1.20.8

Gebruik openbare ruimte

1.20.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

ter verkrijging c.q. toestemming voor het gebruik van de openbare ruimte ten behoeve van het plaatsen van steigers, portocabins, bouwketen, noodkantoren c.a.

a.voor maximaal 4 weken

€ 111,50

b.voor maximaal 3 maanden

€ 278,75

c.voor maximaal 12 maanden

€ 836,35

1.20.9

Naturalisatie

1.20.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot naturalisatie:

1.20.9.2

betreffende een enkelvoudig verzoek met standaardtarief

€ 567,00

1.20.9.3

betreffende een gemeenschappelijk verzoek met standaardtarief

€ 719,00

1.20.9.4

betreffende een enkelvoudig verzoek met verlaagdtarief

€ 517,00

1.20.9.5

betreffende een gemeenschappelijk verzoek met verlaagdtarief

€ 669,00

1.20.9.6

betreffende een aanvraag voor medeverlening van de Nederlandse nationaliteit van een

minderjarig kind

€ 85,00

1.20.9.7

betreffende een optieverklaring

€ 148,00

1.20.9.8

betreffende een gemeenschappelijk optieverzoek

€ 253,00

1.21

Kapvergunningen

1.21.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen

€ 15,80

TITEL 2 DIENSTVERLENING VALLEND ONDER FYSIEKE LEEFOMGEVING/

OMGEVINGSVERGUNNING

Hoofdstuk 1 Bouwvergunningen

Begripsbepalingen

Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom als bedoeld in

par. 1, eerste lid van de Uniforme administratieve voorwaarden voor uitvoering van

werken 1989 (U.A.V.1989) voor het uit te voeren werk, exclusief omzetbelasting, of voor

zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting,

bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is

vervangen of gewijzigd. Indien de bouw geheel of gedeeltelijkdoor zelfwerkzaamheid

geschiedt, wordt in dit hoofdstuk onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde

in het economische verkeer zou moeten worden betaald voorhet tot stand brengen van

het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

2.1

Aanvraag lichte bouwvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een lichte

bouwvergunning:

2.1.1

2,225 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 54,25 indien de bouwkosten

niet meer dan € 1.000.000,- bedragen

2.1.1.1

1,925 % van de bouwkosten indien de bouwkosten meer dan € 1.000.000,- en minder dan

€ 10.000.000,- bedragen

2.1.1.2

1,225% van de bouwkosten indien de bouwkosten meer dan € 10.000.000,- bedragen

2.1.2

Aanvraag reguliere bouwvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere

bouwvergunning:

2.1.2.1

2,225 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 54,25 indien de bouwkosten

niet meer dan € 1.000.000,- bedragen

2.1.2.2

1,925 % van de bouwkosten indien de bouwkosten meer dan € 1.000.000,- en minder dan

€ 10.000.000,- bedragen

2.1.2.3

1,225% van de bouwkosten indien de bouwkosten meer dan € 10.000.000,- bedragen

2.1.3

Aanvraag bouwvergunning eerste fase

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere

bouwvergunning eerste fase

2.1.3.1

2,225 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 54,25 indien de bouwkosten

niet meer dan € 1.000.000,- bedragen

2.1.3.2

1,925 % van de bouwkosten indien de bouwkosten meer dan € 1.000.000,- en minder dan

€ 10.000.000,- bedragen

2.1.3.3

1,225% van de bouwkosten indien de bouwkosten meer dan € 10.000.000,- bedragen

2.1.4

Aanvraag wijziging bouwvergunning eerste fase

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een wijziging

van een verleende bouwvergunning eerste fase

2.1.4.1

2,225 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 54,25 indien de bouwkosten

niet meer dan € 1.000.000,- bedragen

2.1.4.2

1,925 % van de bouwkosten indien de bouwkosten meer dan € 1.000.000,- en minder dan

€ 10.000.000,- bedragen

2.1.4.3

1,225% van de bouwkosten indien de bouwkosten meer dan € 10.000.000,- bedragen

2.1.5

indien een plan, behorende bij een aanvraag voor het verkrijgen van een bouwvergunning,

tevens door een niet-gemeentelijk orgaan moet worden beoordeeld, worden de onder

2.1.1 e.v. vermelde bedragen verhoogd met:

a.1,9 ‰ met een minimum van € 43,00

in geval van geraamde bouwkosten inclusief omzetbelasting

van € 1,= tot € 500.000,=

plus over het gedeelte van de bouwsom inclusief omzetbelasting

vanaf € 500.000,= tot € 2.500.000,= 0,6 ‰

plus over het gedeelte van de bouwsom inclusief omzetbelasting

vanaf € 2.500.000,= tot € 5.000.000,= 0,25 ‰

plus over het gedeelte van de bouwsom inclusief omzetbelasting

vanaf € 5.000.000,= en meer 0,11 ‰

b.voor woningbouw van gelijke woningen welke in één complex worden uitgevoerd:

complexen van 1 tot en met 5 gelijke woningen tarief volgens a.

complexen van 6 tot en met 10 gelijke woningen tarief over de bouwsom van

5 woningen

complexen van 11 tot en met 20 gelijke woningen tarief over de bouwsom van

6 woningen

complexen van 21 tot en met 30 gelijke woningen tarief over de bouwsom van

8 woningen

complexen van 31 tot en met 40 gelijke woningen tarief over de bouwsom van

10 woningen

complexen van 41 tot en met 50 gelijke woningen tarief over de bouwsom van

12 woningen

complexen van 51 tot en met 60 gelijke woningen tarief over de bouwsom van

14 woningen

enzovoort

Etage- en galerijwoningen e.d. worden als één bouwblok beschouwd. Het tarief wordt

dan berekend over de totale bouwsom van het bouwblok.

c.voor reclame-objecten per adviesaanvraag.

€ 43,00

d.integrale advisering

welstand + 1 extra discipline 1,8 x regulier tarief

welstand + meerdere extra disciplines 2,2 x regulier tarief

e.illegale bouwwerken 1,5 x regulier tarief

f.formele behandeling en verslaglegging adviezen vooroverleg

(bedrag wordt verrekend bij de definitieve aanvraag)

€ 102,00

g.overige adviezen afhankelijk van de soort advisering

€ 84,00 of € 104,00 per uur

h.Strippenkaart

kosten rode kaart (laag tarief) 40 uur ad € 76,67

€ 3.128,10

kosten blauwe kaart (hoog tarief) 40 uur ad € 94,06

€ 3.837,15

De onder 2.1.5 bedoelde legeskosten worden steeds naar boven afgerond tot op hele

euro's en zijn excl. BTW

2.2

hoofdstuk 2 Verhogingen/aanvullende leges

2.2.1

Indien sprake is van externe advisering of externe dienstverlening (waaronder wettelijk

voorgeschreven publicaties) worden de onder 2.1.1 e.v. genoemde bedragen verhoogd

met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag door

of namens burgemeester en wethouders aan de aanvrager meegedeelde kosten,

verbonden aan WRO procedures.

2.2.2

Wanneer de gemeente bij de behandeling van de aanvraag bouwvergunning een extra

toets moet uitvoeren voordat een besluit over het verlenen van de vergunning kan

worden genomen, worden de leges genoemd in onderdeel 2.1 verhoogd, dan wel worden

aanvullende leges geheven. Het gaat om de volgende extra toetsingen:

beoordeling bodemrapport (zie onderdeel 2.2.2.1)

verplicht advies agrarische commissie (zie onderdeel 2.2.2.2)

projectbesluit/buiten toepassingverklaring (zie onderdeel 2.2.2.3)

wijziging, ontheffing of afwijking bestemmingsplan (zie onderdeel 2.2.2.4)

vaststelling bestemmingsplan op aanvraag (zie onderdeel 2.2.2.5)

2.2.2.1

Beoordeling bodemrapport

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.1 wordt, indien de aanvraag van een

bouwvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer

een milieukundig bodemrapport wordt beoordeeld, verhoogd met € 170,95

2.2.2.2

Verplicht advies agrarische commissie

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.1 wordt, indien de aanvraag van een

bouwvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer

een advies van de agrarische commissie wordt beoordeeld, verhoogd met € 50,-

2.2.2.3

Projectbesluit/buiten toepassingverklaring

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.1 wordt, indien de aanvraag

betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan

2.2.2.3.1

artikel 3.10 (projectbesluit) van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd

met € 2.500,-

2.2.2.3.2

artikel 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening wordt

toegepast, verhoogd met € 1.500,-

2.2.2.4

Wijziging, ontheffing of afwijking bestemmingsplan

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.1 wordt, indien de aanvraag

betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan

2.2.2.4.1

artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd

met € 1.500,-

2.2.2.4.2

artikel 3.6, eerste lid, onder c, 3.22, 3.23 of 3.38, vierde lid, van de Wet Ruimtelijke Ordening wordt toegepast, verhoogd met een bedrag van 0,35% van de bouwkosten inclusief omzetbelasting echter met een minimum van € 100,- en een maximum van € 400,-

2.2.2.5

Vaststelling bestemmingsplan op aanvraag

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.1 wordt, indien de aanvraag

betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke

ordening op aanvraag wordt toegepast, verhoogd met een bedrag van € 2.000,-

2.3

hoofdstuk 3 Slopen

2.3.1

Onder sloopkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan: de aanneemsom exclusief

omzetbelasting als bedoeld in paragraaf 1, lid 1 van de U.A.V. 1989, voor het uit te voeren

werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten exclusief

omzetbelasting. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt

wordt in dit hoofdstuk onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het

economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk

waarop de aanvraag betrekking heeft.

2.3.2

Sloopvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een

sloopvergunning als bedoeld in:

2.3.2.1

artikel 3.3, aanhef en onder b, of artikel 3.38, derde lid, aanhef en onder b, van de Wet

ruimtelijke ordening: € 54,25

2.3.2.2

artikel 37, eerste lid, van de Monumentenwet 1988: € 54,25

2.3.2.3

artikel 8.1.1 van de Bouwverordening:

bij sloopafval < 100m3: € 114,-

bij sloopafval > 100m3: € 398,90

2.3.3

Sloopmelding

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in

artikel 8.2.1 van de Bouwverordening € 28,50.

2.4

hoofdstuk 4 Aanlegvergunning

2.4.1

Onder aanlegkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan: de aanneemsom exclusief

omzetbelasting als bedoeld in paragraaf 1, lid 1 van de U.A.V. 1989, voor het uit te voeren

werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten exclusief

omzetbelasting. Indien de werken geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in dit hoofdstuk onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden

waarop de aanvraag betrekking heeft.

2.4.2

Aanvraag aanlegvergunning

2.4.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning

als bedoeld in artikel 3.3, aanhef en onder a, of artikel 3.38, derde lid, aanhef en onder a,

van de Wet ruimtelijke ordening (aanlegvergunning): € 114,-

2.4.3

Verhogingen

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.4.2.1 wordt, indien de aanvraag van

een aanlegvergunning:

2.4.3.1

betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan:

artikel 3.10 (projectbesluit) van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast,

verhoogd met € 2.500,-

artikel 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast,

verhoogd met € 1.500,-

2.4.3.2

betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan artikel 3.6, eerste lid,

onder a of c, 3.22, 3.23 of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met een bedrag van 0,35% van de aanlegkosten inclusief omzetbelasting echter met een minimum van € 100,- en een maximum van € 400,-

2.4.3.3

betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan artikel 3.1, eerste lid,

van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met € 2.000;

2.5

hoofdstuk 5 Overig/administratief

2.5.1

Op grond van dit onderdeel worden leges geheven voor dienstverlening die doorgaans een

relatie heeft met bouwactiviteiten of gerelateerd is aan (extra) administratieve handelingen.

Tot slot komt de teruggaaf van een deel van de leges aan de orde.

2.5.2

Overschrijven vergunningen

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de

tenaamstelling van een verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning € 54,25.

2.5.3

Aanvraag wijziging vergunning als gevolg van wijziging bouwplan

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een

vergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het bouwplan 2,225% van de meerkosten inclusief omzetbelasting ten opzichte van de

bouwkosten inclusief omzetbelasting van de oorspronkelijke bouwvergunningen met een

minimum van € 54,25

2.5.4

Bestemmingswijzigingen

2.5.4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het

bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet Ruimtelijke

ordening of tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder

c, 3.22, 3.23 of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist € 325,-

2.5.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van

een besluit als bedoeld in artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een

bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een

aanlegvergunning is vereist:

artikel 3.10 (projectbesluit) € 2.500,-

artikel 3.40 (buiten toepassingverklaring) € 1.500,-

2.5.4.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van

een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening,

waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen

sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist € 2.000,-

2.5.5

Monumentenvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning tot het wijzigen van een rijks- of gemeentelijk beschermd monument als bedoeld in de

Monumentenwet 1988 of de Monumentenverordening 0,5 % van de bouwkosten inclusief

omzetbelasting met een minimum van € 53,72 en een maximum van € 323,25

2.5.6

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag bouw-, sloop- of aanlegvergunning

Wanneer een aanvrager zijn aanvraag bouw-, sloop- of aanlegvergunning intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, wordt een deel van de leges

teruggegeven. De teruggaaf bedraagt:

75 % van de verschuldigde basisleges bedoeld in de onderdelen 2.1 tot en met 2.5,

onderscheidenlijk 2.3 of 2.4.2, met dien verstande dat een bedrag minder dan € 55,25

niet wordt teruggegeven.

2.5.6.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag bouw-, sloop- of aanlegvergunning

Wanneer de gemeente een verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, wordt een deel van de leges teruggegeven, mits van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

50 % van de verschuldigde basisleges bedoeld in de onderdelen 2.1 tot en met 2.5,

onderscheidenlijk 2.3 of 2.4.2, met dien verstande dat een bedrag minder dan € 53,62

niet wordt teruggegeven.

2.5.6.2

Teruggaaf als gevolg van het niet verder behandelen aanvraag bouw-, sloop- of

aanlegvergunning

Wanneer de gemeente een aanvraag bouw-, sloop- of aanlegvergunning niet verder

behandeldop grond van artikel 4:5 juncto artikel 3:18 van de Algemene wet bestuursrecht,

wordt een deel van de leges teruggegevent. De teruggaaf bedraagt:

75 % van de verschuldigde basisleges bedoeld in de onderdelen 2.1 tot en met 2.5,

onderscheidenlijk 2.3 of 2.4.2, met dien verstande dat een bedrag minder dan € 53,62

niet wordt teruggegeven.

2.5.6.3

Provinciale leges

2.5.6.3.1

De in dit hoofdstuk opgenomen tarieven worden verhoogd in de onderstaande gevallen

met de daarbij behorende bedragen

indien voorafgaand aan de beschikking extern advies wordt aangevraagd betreffende:

a

handhaving/verwijderen van een agrarisch bouwperceel, overschrijden grens argrarisch

bouwperceel en/of overschrijden toegestane bouwhoogte met:

€ 282,45

b

projecteren nieuw agrarisch bouwperceel, de bouw van een tweede bedrijfswoning en/of

een vergroting van een bestaand argrarisch bouwperceel met

€ 452,00

2.5.6.4

Gemeentelijke leges

2.5.6.4.1

Het tarief bedraagt voor een procedure ter vaststelling van een hogere grenswaarde als

bedoeld in de Wet geluidshinder

€ 690,65

2.5.6.4.2

Aanspraak op teruggaaf bestaat niet voor de onder 2.5.6.3 en 2.4.7 geheven leges

2.5.7

Inzage van bescheiden

2.5.7.1

voor het verlenen van inzage in bescheiden, betreffende een bestaand bouwwerk

€ 8,70

2.5.7.2

voor elke bouwvergunning met tekening

€ 8,70

2.5.7.3

voor elke wijziging van een bouwvergunning

€ 3,25

2.5.7.4

voor elke tekening

€ 3,25

TITEL 3 DIENSTVERLENING VALLEND ONDER EUROPESE DIENSTENRICHTLIJN

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen van

3.1.1

een vergunning ingevolge artikel 3, eerste lid, van de Drank- en Horecawet

(Stb.1964,386)

€ 120,00

3.1.2

Voor het wijzigen van een vergunning onder 13.1.1 als gevolg van (een) nieuwe/vertrokken leidinggevende

€ 39,80

3.1.3

Een door de burgemeester te verlenen vergunning voor het schenken van alcoholhoudende drank tijdens bijzondere gelegenheden van tijdelijke aard op grond van artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 25,65

3.1.4

een door burgemeester en Wethouders te verlenen vergunning als bedoeld in artikel 3.2 van de Drank- en Horecaverordening

€ 26,65

3.1.5

In afwijking van het bepaalde in 3.1.1, bedraagt het tarief wanneer door de aanvrager met

recht een beroep wordt gedaan op artikel 27, tweede of derde lid, of op artikel 75, eerste

lid, van de Drank- en Horecawet

€ 5,85

3.1.6

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een

ontheffing of een verklaring als bedoeld in de artikelen 37 tot en met 44 en 74 van de

Drank- en Horecawet geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Algemeen

uitvoeringsbesluit Drank-en Horecawet (Besluit van 13 juli 1967, Stb.404) of zoals dit

Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

3.2.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5.2.2 of 5.2.3 van de APV (vent-c.q. standplaatsvergunning):

3.2.1.2

geldig voor 1 dag

€ 13,95

3.2.1.3

geldig voor 1 week of een gedeelte daarvan, dat langer duurt dan 1 dag

€ 31,15

3.2.1.4

geldig voor 1 maand of een gedeelte daarvan, dat langer duurt dan 1 week

€ 62,70

3.2.1.5

geldig voor 1 kwartaal

€ 77,40

3.2.1.6

geldig voor 6 maanden

€ 147,70

3.2.1.7

geldig voor 1 jaar

€ 216,85

3.2.2

tot het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar voor de inrichting en gebruik van

niet aangewezen luchtvaartterreinen

€ 30,15

3.2.3

tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 2.3.1.2 lid 1 van de APV

€ 117,60

3.2.3.1

indien de vergunning tevens een terras omvat verhoogd met

€ 20,20

3.2.3.2

indien de vergunning tevens tevens omvat het geopend hebben van het horecabedrijf in

afwijking van het sluitingsuur o.g.v. artkel 2.3.1.4.

€ 101,00

3.2.4

Voor het wijzigen van een vergunning op grond van artikel 2.3.2.1 lid 1 van de APV

€ 39,00

3.2.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4.5.2. van de A.P.V.

€ 23,00

Geluidsapparatuur

3.2.6

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een vergunning c.q. ontheffing voor het in de open lucht in werking hebben van een geluidsapparatuur of een toestel

a.geldig voor één dag

€ 21,80

b.geldig voor één week

€ 36,15

c.geldig voor één maand

€ 70,30

d.geldig voor zes maanden

€ 153,25

e.geldig voor één jaar

€ 244,00

Vuurwerk

3.2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

ter verkrijging van een vergunning ingevolge de Algemene Plaatselijke Verordening Zutphen voor het verkopen, afleveren en verstrekken van vuurwerk

€ 34,65

Venten, colporteren, opkopen of fotograferen op straat

3.2.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van de aanvraag:

3.2.8.1

ter verkrijging van een vergunning om in de gemeente te mogen venten, colporteren, opkopen of fotograferen op straat

a.geldig voor één dag

€ 16,10

b.geldig voor één week

€ 34,85

c.geldig voor één maand

€ 67,75

d.geldig voor zes maanden

€ 147,75

e.geldig voor één jaar

€ 235,24

Vermakelijkheden

3.2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.2.1 of 2.1.4.1 APV

a.geldig voor één dag

€ 9,25

b.geldig voor één week

€ 19,95

c.geldig voor één maand

€ 39,50

d.geldig voor zes maanden

€ 84,65

e.geldig voor één jaar

€ 134,65

Evenement

3.2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een vergunning voor het houden van een evenement als bedoeld in artikel 2.2.2 APV

groot evenement (2000 bezoekers of meer)

€ 151,50

middelgroot evenement (minder dan 2000 bezoekers)

€ 25,25

Bazars, fancy-fairs, enz.

3.2.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een vergunning tot het houden van bazars. Fancy-fairs en dergelijke evenementen

€ 19,00

Stoken

3.2.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een ontheffing voor het aanleggen of stoken van vuur in de open lucht

van een paasvuur

€ 27,60

van snoeihout

€ 9,25

van kerstbomen

€ 27,90

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een vergunning voor het exploiteren van een seksinrichting of escortbedrijf als bedoeld in artikel 3.2.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening Zutphen

€ 836,35

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte (gereserveerd)

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening (gereserveerd)

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6.1

Het basistarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een gebruiksvergunning voor het in gebruik nemen of houden van een bouwwerk als bedoeld in artikel 2.11.1 van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken bedraagt:

€ 266,15

3.6.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag als hier bedoeld, wordt het hiervoor genoemde bedrag verhoogd voor bouwwerken en inrichtingen met een gebruiksoppervlakte bepaalde overeenkomstig NEN 2580:

> tot en met 100 m²

€ 208,75

> vanaf 100 tot 500 m²

€ 208,75

vermeerderd met € 1,25 per m² of gedeelte daarvan boven 100 m²

> van 500 tot 2000 m²

€ 743,40

vermeerderd met € 0,64 per m² of gedeelte daarvan boven 500 m²

> vanaf 2000 tot en met 5000 m²

€ 1.771,10

vermeerderd met € 0,40per m² of gedeelte daarvan boven 2000 m²

> vanaf 5000 tot en met 50.000 m²

€ 3.022,90

vermeerderd met € 0,040 per m² of gedeelte daarvan boven 5.000 m²

> boven de 50.000 m²

€ 4.901,10

vermeerderd met € 0,019 per m² of gedeelte daarvan boven 50.000 m2

3.6.3

Het tarief bedraagt voor controle van een bouwwerk of inrichting waar voor de hiervoor bedoelde vergunning is afgegeven, indien niet voldaan is aan naleving van de vergunningvoorwaarden, zoals vermeld in de gebruiksvergunning

€ 149,05

3.6.3.1

Het tarief bedraagt voor controle van een bouwwerk of inrichting, indien niet is voldaan aan naleving van de voorwaarden, opgemaakt in hoofdstuk 2 van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken

€ 149,05

3.6.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om vergunning als bedoeld in de Brandbeveiligingsverordening

€ 181,50

3.6.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een deelvergunning (voor objecten waarvoor al een gebruiksvergunning is afgegeven en die wijziging/verandering benodigen) een percentage van het betreffende legestarief dat wordt berekend over de oppervlakte van het gewijzigde/verbouwde gedeelte ten opzichte van de totale oppervlakte met als minimum

€ 266,15

3.6.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het overdragen van een gebruiksvergunning zoals bedoeld in artikel 10.3 van de Bouwverordening

€ 99,35

3.6.7

Het tarief voor het verstrekken van een gewaarmerkte kopie van een gebruiksvergunning bedraagt:

€ 99,35

3.6.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het wijzigen van de gebruiksvergunning (voor objecten waarvoor al een gebruiksvergunning is afgegeven en die wijziging/ verandering benodigde

€ 261,00

3.6.9

Het tarief voor het onderhouden van een door de brandweer geëiste sleutelhuis / kluis bedraagt

€ 78,85

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

(gereserveerd)

Deze tarieventabel behoort bij de "Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010, vastgesteld bij raadsbesluit van 14 december 2009 .