Beleidsregel van het college van de gemeente Zutphen houdende bepalingen inzake handhaving helingbestrijding gemeente Zutphen 2016 (Beleidsregel handhaving helingbestrijding gemeente Zutphen 2016)

Geldend van 22-03-2017 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel handhaving helingbestrijding gemeente Zutphen 2016

De burgemeester van de gemeente Zutphen,

gelet op artikel(en) 125 van de Gemeentewet, 2:67 en 2:68 van de Algemene Plaatselijke Verordening Zutphen 2011, artikel 437, eerste lid, sub a. van het Wetboek van Strafrecht en artikel 2, tweede lid van het Uitvoeringsbesluit ex artikel 437, eerste lid van het Wetboek van Strafrecht;

gelet op artikel 4:81 e.v. van de Algemene wet bestuursrecht;

b e s l u i t :

vast te stellen de

Beleidsregel handhaving helingbestrijding gemeente Zutphen 2016

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze beleidsregel verstaat onder:

  • a.

    verkoopregister: het aantekening houden van het verkopen of op andere wijze overdragen van alle gebruikte en ongeregelde goederen door de handelaar.

Artikel 2 Bestuursrechtelijke sancties

De burgemeester kan ter handhaving van de verplichtingen met betrekking tot het verkoopregister de navolgende sanctie(s) per overtreding opleggen:

Overtreding

Constatering

Sanctie

A. Verkoopregister wordt niet of niet juist bijgehouden

(overtreding van artikel 2:67 APV)

bij 1e constatering overtreding

Waarschuwing

bij 2e constatering overtreding binnen 2 jaar na constatering 1e overtreding

Opleggen last onder dwangsom van € 1.000 per overtreding, met een maximum van € 2.000 met een begunstigingstermijn van 7 dagen

bij 3e constatering overtreding binnen 2 jaar na constatering 2e overtreding

Verbeuren dwangsom (daadwerkelijk innen)

bij 4e constatering

overtreding binnen 2 jaar na constatering 3e overtreding

Verbeuren dwangsom en waarschuwing sluiting lokaliteit voor de duur van 4 weken

bij 5e constatering

overtreding binnen 2 jaar na constatering 4e overtreding

Sluiting lokaliteit voor de duur van 4 weken

B. Vervreemding of verandering goed binnen 5 dagen na verkrijging

(overtreding van artikel 2:68 APV)

bij 1e constatering overtreding

Waarschuwing

bij 2e constatering overtreding binnen 2 jaar na constatering 1e overtreding

Opleggen last onder dwangsom van € 1.000 per overtreding, tot een maximum van € 2.000 met een begunstigingstermijn van 7 dagen

bij 3e constatering overtreding binnen 2 jaar na constatering 2e overtreding

Verbeuren dwangsom (daadwerkelijk innen boete)

bij 4e constatering

overtreding binnen 2 jaar na constatering 3e overtreding

Verbeuren dwangsom en waarschuwing sluiting lokaliteit voor de duur van 4 weken

bij 5e constatering

overtreding binnen 2 jaar na constatering 4e overtreding

Sluiting lokaliteit voor de duur van 4 weken

Artikel 3 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na de datum van bekendmaking.

Artikel 4 Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel handhaving helingbestrijding gemeente Zutphen 2016.

Ondertekening

Aldus besloten op 30 november 2016
De burgemeester,

Toelichting

Algemene toelichting

1. Inleiding

Het tegengaan van woninginbraken en diefstallen is één van de speerpunten in het Integraal Veiligheidsplan 2016-2019 van de gemeenten in de IJsselstreek. Onderdeel daarvan is het tegengaan van heling. Het doel van het tegengaan van heling is de afzetmarkt voor gestolen goederen te verstoren, de pakkans van woninginbrekers, dieven en helers te vergroten en gestolen goederen zoveel mogelijk op te sporen en terug te bezorgen bij de rechtmatige eigenaar. Deze aanpak is ook regionaal ingezet. In dit kader is voor handelaren het bijhouden van een in- en verkoopregister door middel van het zogenaamde Digitaal Opkopers Register (DOR) verplicht gesteld. In deze Beleidsregel handhaving helingbestrijding gemeente Zutphen 2016 is aangegeven op welke wijze de burgemeester van de bevoegdheid tot handhaving van de verplichtingen gebruik maakt.

2. Invoering Digitaal Opkopers Register

In het belang van de aanpak van heling van goederen is het gewenst dat handelaren in gebruikte en ongeregelde goederen kunnen worden gecontroleerd. Om deze controle mogelijk te maken zijn handelaren verplicht een doorlopend inkoopregister en verkoopregister bij te houden, waarin zij aantekening moeten houden van alle gebruikte of ongeregelde goederen die worden verworven, die voorhanden zijn, die worden verkocht of op andere wijze worden overgedragen. Het inkoopregister is verplicht op grond van artikel 437, eerste lid, sub a. van het Wetboek van Strafrecht en artikel 2, tweede lid van het Uitvoeringsbesluit ex artikel 437, eerste lid van het Wetboek van Strafrecht. Het verkoopregister is verplicht op grond van artikel 2:67, eerste lid van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Zutphen 2011 (APV).

Omwille van een zo efficiënt en effectief mogelijk gebruik van het in- en verkoopregister is door de politie een digitale versie van deze registers ontworpen: het Digitaal Opkopers Register (DOR). Het DOR kan worden gekoppeld aan een landelijk systeem waarin gestolen goederen worden geregistreerd, zodat bij registratie van een gestolen goed door een handelaar het systeem hiervan een melding maakt. Gestolen goederen kunnen daardoor snel worden getraceerd en heling kan op een effectieve wijze worden tegengegaan. Het DOR is aangewezen als register, zoals bedoeld in artikel 2:67, eerste lid APV (verkoopregister) en in artikel 2, tweede lid van het Uitvoeringsbesluit ex artikel 437, eerste lid van het Wetboek van Strafrecht (inkoopregister), zodat handelaren daarin aantekening moeten houden van gebruikte en ongeregelde goederen. Alle gemeenten in de IJsselstreek voeren het DOR in.

3. Handhaving

Het toezicht op het bijhouden van het DOR wordt uitgeoefend door de gemeentelijke bijzondere opsporingsambtenaren in samenwerking met de politie. Met deze beleidsregel wordt een eenduidige wijze vastgesteld waarop de burgemeester bestuursrechtelijke reageert bij geconstateerde overtredingen van de diverse verplichtingen. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen de verplichtingen met betrekking tot het inkoopregister en de verplichtingen met betrekking tot het verkoopregister.

3.1 Inkoopregister

De verplichtingen met betrekkingen tot het inkoopregister zijn opgenomen in het Wetboek van Strafrecht en het Uitvoeringsbesluit ex artikel 437, eerste lid van het Wetboek van Strafrecht. De handhaving van deze strafrechtelijke regels behoort tot de bevoegdheid van de politie en het Openbaar Ministerie. Deze beleidsregel heeft dan ook geen betrekking op de handhaving daarvan. Met het OM is afgestemd welk beleid bij de handhaving van deze regels door het OM wordt gevolgd.

3.2 Verkoopregister

De verplichtingen met betrekking tot het verkoopregister en het gedurende een aantal dagen in bewaring houden van goederen zijn opgenomen in de APV. Deze regels kunnen bestuursrechtelijk (last onder bestuursdwang of last onder dwangsom) en strafrechtelijk (via de strafbaarstelling van overtreding van deze APV-regels) worden gehandhaafd. Het hier opgenomen beleid betreft de bestuursrechtelijke handhaving van de APV-regels en is gebaseerd op artikel 125 Gemeentewet en artikel 4:81 e.v. Algemene wet bestuursrecht. Om invulling te geven aan de bestuursrechtelijke handhaving van de verplichtingen zijn de verschillende mogelijke overtredingen in artikel 2 schematisch weergegeven en gekoppeld aan handhavend optreden door middel van een last onder dwangsom of een last onder bestuursdwang (sluiting).

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In dit artikel worden de in deze beleidsregel gehanteerde begrippen omschreven.

Artikel 2 Bestuursrechtelijke sancties

In dit artikel zijn per overtreding de bestuursrechtelijke sancties opgenomen. In het overzicht is uitgewerkt welke sanctie wanneer wordt toegepast. De opgenomen sancties zijn afgestemd met de andere burgemeesters van de gemeenten in de IJsselstreek, zodat er een eenduidig handhavingsbeleid is.

Artikel 3 Inwerkingtreding

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 4 Citeertitel

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.