Regeling vervallen per 06-10-2022

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over de beoordeling van verzoeken voor oplaadpalen op openbaar terrein (Beleidsregel beoordeling verzoeken oplaadpalen op openbaar terrein gemeente Zutphen 2017)

Geldend van 20-02-2020 t/m 05-10-2022

Intitulé

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over de beoordeling van verzoeken voor oplaadpalen op openbaar terrein (Beleidsregel beoordeling verzoeken oplaadpalen op openbaar terrein gemeente Zutphen 2017)

Ons kenmerk: 98711

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen,

gelet op artikel 160, eerste lid van de Gemeentewet, artikel 12 Wegenverkeerswet en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

b e s l u i t :

vast te stellen de

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over de beoordeling van verzoeken voor oplaadpalen op openbaar terrein (Beleidsregel beoordeling verzoeken oplaadpalen op openbaar terrein gemeente Zutphen 2017).

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze beleidsregel verstaat onder:

  • a.

    bedrijf: een onderneming ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, een (semi-) overheidsinstelling of vrije beroepsbeoefenaar, die daadwerkelijk gevestigd is in de gemeente;

  • b.

    centrum: het gebied van de stadskern Zutphen dat ligt binnen en wordt begrensd door de volgende straten: Stationsplein, Nieuwstad, Burgemeester Dijckmeesterweg, Coehoornsingel, Graaf Ottosingel, Tadamastraat, Houtwal, Martinetsingel, Vispoortplein en IJsselkade;

  • c.

    college: het college van burgemeester en wethouders;

  • d.

    elektrisch voertuig: een motorvoertuig als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c van de Wegenverkeerwet 1994 dat bij de RDW staat geregistreerd als auto en geheel of gedeeltelijk door een elektromotor wordt aangedreven waarvoor de elektrische energie geleverd wordt door een batterij en waarvan de batterij (mede) kan worden opgeladen door middel van een oplaadpunt;

  • e.

    exploitant: beheerder van een laadpaal;

  • f.

    gemeente: gemeente Zutphen;

  • g.

    houder van een motorvoertuig: degene die naar de omstandigheden als houder van een motorvoertuig moet worden beschouwd, met dien verstande dat voor een motorvoertuig dat is ingeschreven in het krachtens de Wegenverkeerswet 1994 aangehouden register van opgegeven kentekens als houder wordt aangemerkt:

    • 1.

      degene op wiens naam het voor het motorvoertuig opgegeven kenteken ten tijde van het parkeren in het register was ingeschreven, of

    • 2.

      degene die een leasecontract heeft met een autoverhuurbedrijf dan wel in dienst is van een bedrijf op wiens naam het voor het motorvoertuig opgegeven kenteken ten tijde van het parkeren in het register was ingeschreven en die in het bezit is van dat motorvoertuig of een leasecontract heeft met een autoverhuurbedrijf, of

    • 3.

      degene die een overeenkomst heeft voor een voertuig op afroep met een autoverhuurbedrijf op wiens naam het voor het motorvoertuig opgegeven kenteken ten tijde van het parkeren in het register was ingeschreven en die in het bezit is van dat motorvoertuig;

  • h.

    inwoner: degene die blijkens een inschrijving in de gemeentelijke basisregistratie personen (BRP) daadwerkelijk woonachtig is in de gemeente;

  • i.

    laadpaal: voorziening met twee oplaadpunten die openbaar toegankelijk is op gemeentegrond, inclusief alle daarbij behorende en achterliggende installaties, en waarmee de houder van een elektrisch voertuig deze van stroom kan voorzien;

  • j.

    oplaadlocatie: locatie in de openbare ruimte waar een laadpaal en één of twee parkeerplaatsen uitsluitend voor het van stroom voorzien van elektrische voertuigen aanwezig zijn;

  • k.

    oplaadpunt: een op de laadpaal aanwezige voorziening waarmee de houder van een elektrisch voertuig deze van stroom kan voorzien;

  • l.

    opladen: een elektrisch voertuig bij een laadpaal van stroom voorzien gedurende een aaneengesloten periode;

  • m.

    overeenkomst: de overeenkomst voor plaatsing van laadpalen voor elektrisch vervoer op openbaar terrein;

  • n.

    verkeersbesluit: besluit waarbij een parkeerplaats wordt aangewezen als plaats bestemd voor het opladen;

  • o.

    verzoek: het verzoek om toestemming tot het plaatsen van een laadpaal op grond die in eigendom is van de gemeente en het nemen van een verkeersbesluit;

  • p.

    verzoeker: een inwoner, bedrijf of beheerder/ exploitant van de laadpaal die bij het college verzoekt om toestemming en het nemen van een verkeersbesluit als bedoeld in artikel 1, onder o..

Artikel 2 Elektrisch voertuig

  • 1.

    Het elektrisch voertuig mag niet met inbegrip van de lading een lengte hebben van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2.40 meter, en mag geen woonwagen, kampeerwagen, kampeerauto, aanhangwagen, keetwagen of ander dergelijk voertuig zijn dat voor de recreatie dan wel anderszins uitsluitend of mede voor andere dan verkeersdoeleinden wordt gebezigd.

  • 2.

    Het elektrisch voertuig mag niet voorzien zijn van een handelaarskenteken (groene kentekenplaat).

Artikel 3 Parkeergelegenheid op eigen terrein

Het college geeft de verzoeker geen toestemming als verzoeker:

  • a.

    over een privéparkeergelegenheid op het woonadres of op eigen terrein kan beschikken. Aan het hebben van een privéparkeergelegenheid wordt gelijkgesteld de situatie dat men woonachtig is in gebouwen die gerealiseerd zijn inclusief een parkeergelegenheid in het gebouw of in de nabije omgeving van dat gebouw, waar parkeerruimte gehuurd, geleased of gekocht kan worden of anders ter beschikking kan staan van de aanvrager, of

  • b.

    over een privéparkeergelegenheid op eigen terrein van zijn bedrijf beschikt, of

  • c.

    feitelijk niet op het opgegeven adres woont en als zodanig ook niet in de gemeentelijke basisadministratie is geregistreerd (inwoner belanghebbende), of

  • d.

    feitelijk niet op het in het register van de Kamer van Koophandel opgegeven adres is geregistreerd (zakelijk belanghebbende).

Artikel 4 Laadpaal op eigen terrein

Als de laadpaal zich op eigen terrein bevindt en het voertuig in de openbare ruimte wordt opgeladen, verbindt het college hieraan ten minste de volgende voorschriften en beperkingen:

  • a.

    de openbare parkeerplaats moet direct grenzen aan het trottoir of eigen perceel;

  • b.

    de openbare parkeerplaats kan niet geclaimd worden en blijft te allen tijde beschikbaar als openbare parkeerplaats;

  • c.

    de elektrische kabel om het elektrische voertuig van stroom te voorzien moet in goede staat zijn;

  • d.

    er mag geen elektrische kabel over de openbare weg (rijbaan/fietspad) gelegd worden;

  • e.

    de elektrische kabel mag maximaal 10 meter over het trottoir liggen, waarbij de afstand wordt gerekend vanaf de grens van het eigen terrein tot aan het elektrische voertuig;

  • f.

    de elektrische kabel moet, voor zover en zoveel mogelijk, langs het trottoir liggen;

  • g.

    de elektrische kabel moet op een deugdelijke wijze afgedekt zijn met een kabelmat ter voorkoming van hinder en/ of mogelijke ongevallen voor andere gebruikers van het trottoir.

Artikel 5 Locatiebepaling

  • 1.

    Het college geeft de verzoeker geen toestemming voor het plaatsen van een openbaar toegankelijk oplaadpunt als er al een openbaar toegankelijk oplaadpunt aanwezig is binnen een straal (hemelsbreed) van 50 meter van de woning of het perceel van de verzoeker. 

  • 2.

    Als adres van de woning geldt voor een inwoner belanghebbende het adres zoals bedoeld in artikel 3, onder b.

  • 3.

    Als adres van het perceel geldt voor een zakelijk belanghebbende het adres zoals bedoeld in artikel 3, onder c.

  • 4.

    Op parkeerplaatsen die bestemd zijn voor het opladen van elektrische voertuigen en waar een parkeerduurbeperking is ingesteld (aangegeven door middel van bord E10 van bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990), geldt een maximale parkeerduur van 8 uur.

    Deze tijdsduur wordt door middel van een onderbord kenbaar gemaakt.

  • 5.

    Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op een openbaar parkeerterrein (betaald of gratis parkeren) met minimaal 24 parkeervakken aan de rand van het stadscentrum of daarbuiten.

Artikel 6 Duur toestemming

  • 1.

    De gemeente en de exploitant leggen de toestemming voor het realiseren van een laadpaal op grond in eigendom van de gemeente en de bedingen waaronder de toestemming wordt gegeven in een overeenkomst vast.

  • 2.

    De toestemming geldt voor maximaal vijf jaar en gaat in op de dag dat de overeenkomst door de gemeente en de exploitant is ondertekend.

  • 3.

    De toestemming en daarmee de overeenkomst wordt telkens stilzwijgend verlengd met één jaar.

Artikel 7 Openbaar toegankelijkheid laadpaal en aanwezigheid twee laadpunten in laadpaal

  • 1.

    Het college geeft de verzoeker geen toestemming als blijkt dat de verzoeker niet de intentie heeft de laadpaal of de oplaadpunten openbaar toegankelijk te maken voor het opladen van een elektrisch voertuig. De laadpaal en oplaadpunten moeten gebruikt kunnen worden binnen de landelijke afspraken op het gebied van interoperabiliteit.

  • 2.

    Het college geeft de verzoeker enkel en alleen toestemming als de laadpaal is voorzien van twee oplaadpunten, waarmee er tegelijkertijd twee elektrische voertuigen kunnen worden opgeladen.

Artikel 8 Realisatie laadpaal op oplaadlocatie

  • 1.

    Het college geeft de verzoekers slechts toestemming als een laadpaal op de oplaadlocatie daadwerkelijk gerealiseerd kan worden.

  • 2.

    Het college beoordeelt de geschiktheid van de locatie.

  • 3.

    Het college wijst in het centrum per oplaadlocatie twee parkeerplaatsen aan uitsluitend bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen.

  • 4.

    Het college wijst buiten het centrum per oplaadlocatie één parkeerplaats aan bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen.

  • 5.

    Het college kan op verzoek besluiten een tweede parkeerplaats bij een oplaadlocatie buiten het centrum aan te wijzen voor het opladen van een elektrische auto als:

    • -

      de exploitant van de laadpaal kan aantonen dat minimaal 4500kW. stroom per aansluitpunt op jaarbasis wordt afgenomen en

    • -

      gebruikers aantonen dat er behoefte aan een tweede parkeerplaats bestaat. 

Artikel 9 Kosten plaatsen, inrichting, onderhoud, beheer en aansprakelijkheid ten gevolge van schade door laadpaal

  • 1.

    Alle kosten voor het leveren, plaatsen, aansluiten, onderhouden, beheren, inrichten etc. van de laadpaal en de oplaadlocatie die niet worden gedragen door degene die de laadpaal en de oplaadlocatie realiseert, zijn voor rekening van de exploitant.

  • 2.

    De exploitant plaatst de laadpaal conform de elektrotechnische eisen die zijn gesteld voor veiligheid in de NEN 1010, NEN 3140 en AVOI/ UNOG.

  • 3.

    De exploitant levert en plaatst de bebording op zijn kosten. Dit zijn in ieder geval het bord E04 van bijlage 1 van het RVV 1990 en onderbord met de tekst ”opladen elektrische voertuigen” en verwijspijlen. Bij het plaatsen en verwijderen van de laadpaal en bijbehorende bebording moet het straatwerk netjes opgeleverd worden. Bij het verwijderen van de laadpaal, verwijdert de exploitant ook de bebording.

  • 4.

    Het college geeft de verzoeker alleen toestemming als in een overeenkomst of in regels dan wel voorschriften is vastgelegd, dat alle aansprakelijkheid waaronder voor het gebruik, onderhoud, inrichting en verwijdering van de laadpaal, oplaadlocatie en eventuele schade hierdoor voor rekening van de exploitant komen.

  • 5.

    De gemeente aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor kosten, onderhoud, schade etc. vanwege het realiseren en gebruiken van de laadpaal en de bebording.

Artikel 10 Intrekking oude regeling

De Beleidsregel beoordeling aanvragen voor oplaadpalen op openbaar terrein Zutphen 2015, zoals vastgesteld bij besluit van 29 september 2015, wordt ingetrokken.

Artikel 11 Hardheidsclausule

Afwijking van deze beleidsregel is mogelijk indien de beleidsregel voor één of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met deze beleidsregel te dienen doelen.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na de datum van bekendmaking.

Artikel 13 Overgangsrecht

Alle op het tijdstip van het in werking treden van deze beleidsregel bestaande rechtsgeldige aanspraken en rechten, welke voor het in werking treden van deze beleidsregel zijn verkregen, blijven onverkort van kracht.

Artikel 14 Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel beoordeling verzoeken voor oplaadpalen op openbaar terrein gemeente Zutphen 2017.

Ondertekening

Aldus besloten op 26 september 2017.

Het college van burgemeester en wethouders,

De burgemeester, de secretaris

Algemene toelichting

Bij besluit van 29 september 2015 is de Beleidsregel beoordeling aanvragen voor oplaadpalen op openbaar terrein Zutphen 2015 vastgesteld. De techniek en de behoefte aan laadpalen is in de afgelopen twee jaar toegenomen. Verder wil de gemeente elektrisch vervoer stimuleren. Dit is de reden dat de beleidsregel op onderdelen wordt aangepast en versoepeld.

Als dit in de toekomst nodig is, dan zal de beleidsregel weer worden aangepast.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In dit artikel worden de begrippen omschreven die in deze beleidsregel worden gebruikt.

Artikel 2 Elektrisch voertuig

In dit artikel is beoogd een afbakening te maken voor de voertuigen die gebruik mogen maken van de voorzieningen die worden getroffen in het kader van het elektrisch rijden. Niet meegenomen zijn snorfiets, scooter, bromfiets en andere tweewielige motorvoertuigen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 45 km/uur. Verondersteld wordt dat in de meeste gevallen deze voertuigen op eigen terrein kunnen worden opgeladen en er geen voorzieningen nodig zijn in de openbare ruimte. Alleen elektrische en hybride plug-in voertuigen mogen op een oplaadlocatie parkeren.

Artikel 3 Parkeergelegenheid op eigen terrein

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 4 Laadpaal op eigen terrein

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 5 Locatiebepaling

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 6 Duur toestemming

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 7 Openbaar toegankelijkheid laadpaal en aanwezigheid twee laadpunten in laadpaal

Doel van deze bepaling is dat ook anderen gebruik kunnen maken van voorzieningen in de openbare ruimte, ook al zijn ze geplaatst door particulieren.

Artikel 8 Realisatie laadpaal op oplaadlocatie

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 9 Kosten plaatsen, inrichting, onderhoud, beheer en aansprakelijkheid ten gevolge van schade door laadpaal

De kosten voor het plaatsen van een laadpaal en de inrichting van een oplaadlocatie, die niet worden gedragen door de verzoeker, de netbeheerder of de gemeente, zijn voor rekening van de exploitant.

De gemeente aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor het gebruik en eventuele schade door een laadpaal en de bebording, ook al staat deze op gemeentelijk grondgebied.

Artikel 10 Intrekking oude regeling

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 12 Overgangsrecht

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 13 Citeertitel

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.