Regeling vervallen per 30-09-2020

Regeling van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over het subsidiëren van de pilot werknemerscoöperaties huishoudelijke zorg 2018-2020 (Subsidieregeling pilot werknemerscoöperaties huishoudelijke zorg gemeente Zutphen 2018-2020)

Geldend van 23-11-2018 t/m 29-09-2020 met terugwerkende kracht vanaf 30-06-2018

Intitulé

Regeling van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over het subsidiëren van de pilot werknemerscoöperaties huishoudelijke zorg 2018-2020 (Subsidieregeling pilot werknemerscoöperaties huishoudelijke zorg gemeente Zutphen 2018-2020)

Ons kenmerk: 130160

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen,

gelet op artikel 3, derde lid en artikel 5, vierde lid van de Algemene subsidieverordening gemeente Zutphen 2012;

b e s l u i t :

vast te stellen de

Regeling van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over het subsidiëren van de pilot werknemerscoöperaties huishoudelijke zorg 2018-2020 (Subsidieregeling pilot werknemerscoöperaties huishoudelijke zorg gemeente Zutphen 2018-2020)

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze regeling verstaat onder:

  • a.

    aanbieder: aanbieder die door de gemeente is gecontracteerd voor de maatwerkvoorziening huishoudelijke zorg als bedoeld in de Wmo 2015;

  • b.

    Algemene subsidieverordening: de Algemene subsidieverordening gemeente Zutphen 2012;

  • c.

    cliënt: een persoon die in de gemeente woonachtig is en een geldige beschikking huishoudelijke zorg heeft op grond van de Wmo 2015;

  • d.

    college: het college van burgemeester en wethouders;

  • e.

    gemeente: de gemeente Zutphen;

  • f.

    subsidieperiode: een periode van maximaal 2 aaneengesloten kalenderjaren;

  • g.

    subsidieplafond: het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies op grond van deze regeling;

  • h.

    wet: de Algemene wet bestuursrecht;

  • i.

    werknemerscoöperatie: samenwerkingsverband in oprichting van natuurlijke personen die gezamenlijk georganiseerd huishoudelijke zorg als bedoeld in de Wmo 2015 aanbieden;

  • j.

    Wmo 2015: Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.

Artikel 2 Reikwijdte subsidieregeling

Op grond van deze subsidieregeling kan het college slechts subsidie verstrekken aan een werknemerscoöperatie in oprichting waarmee nog geen contract tot stand is gekomen binnen de Overeenkomst huishoudelijke zorg 1 en 2 op basis van het Open House Model 2018-2021.

Artikel 3 Subsidiecriteria

  • 1.

    Huishoudelijke hulpen in de gemeente die behoefte hebben aan een nieuwe manier van werken, waarbij eigen regie voorop staat, én die een organisatie oprichten waarbij zij zowel eigenaar als werknemer zijn (de werknemerscoöperatie) kunnen in aanmerking komen voor subsidie als bedoeld in deze subsidieregeling.

  • 2.

    De subsidie is uitsluitend bedoeld voor het oprichten en ontwikkelen van werknemerscoöperaties die een bijdrage leveren aan één of meer van de volgende doelstellingen:

    • a.

      Huishoudelijke hulpen in een werknemerscoöperatie krijgen de mogelijkheid om hun visie te ontwikkelen, de kaders van de organisatie te ontwikkelen en daartoe scholing te volgen.

    • b.

      Huishoudelijke hulpen in een werknemerscoöperatie hebben zelf de regie over de arbeidsvoorwaarden die gelden voor de werkzaamheden die zij uitvoeren als huishoudelijke hulp, met dien verstande dat de voorwaarden ten minste conform Cao-VVT zijn.

    • c.

      Huishoudelijke hulpen in een werknemerscoöperatie maken inzichtelijk en dragen naar buiten uit hoe huishoudelijke hulpen uit Zutphen het werken in een werknemerscoöperatie ervaren en hoe dit bijdraagt aan de kwaliteit van zorg voor cliënten.

  • 3.

    De subsidie is uitsluitend bedoeld voor het oprichten en ontwikkelen van een werknemerscoöperatie waarvan naar het oordeel van het college in redelijkheid te verwachten is dat deze voldoet aan de voorwaarden die aan een aanbieder huishoudelijke zorg binnen de Overeenkomst huishoudelijke zorg 1 en 2 op basis van het Open House model 2018-2021 worden gesteld.

Artikel 4 Aanvraag om subsidie

De werknemerscoöperatie in oprichting dient de volledige aanvraag om subsidie tot uiterlijk 45 dagen voor de uiterste sluitingstermijn voor ontvangst inschrijvingen voor de Overeenkomst huishoudelijke zorg 1 en 2 op basis van het Open House Model 2018-2021 in via hhinkoop@zutphen.nl.

Artikel 5 Bij aanvraag in te dienen gegevens

In afwijking van het bepaalde in artikel 4 van de Algemene subsidieverordening, moet de aanvrager bij een aanvraag om subsidie de volgende gegevens overleggen:

  • a.

    een beschrijving van de activiteiten waar subsidie voor wordt aangevraagd en de duur van die activiteiten;

  • b.

    de beschrijving van de doelstellingen en resultaten die worden nagestreefd, en hoe de activiteiten aan de doelen en resultaten bijdragen. In het bijzonder wordt ook beschreven in welke mate de activiteiten gericht zijn op de gemeente of haar ingezetenen en op door de gemeente vastgestelde doelen op het terrein van welzijn en gezondheidszorg, met speciale aandacht voor huishoudelijke zorg;

  • c.

    een beschrijving van de visie van de werknemerscoöperatie in oprichting;

  • d.

    een beschrijving van de te ontwikkelen kaders van de werknemerscoöperatie in oprichting en van de voor die kaders benodigde scholing voor de werknemerscoöperatie in oprichting. De kaders omvatten onder andere, maar niet uitsluitend, aspecten die gesteld zijn binnen de (kwaliteits)eisen vermeld in de Overeenkomst huishoudelijke zorg 1 en 2 op basis van het Open House Model 2018-2021:

    • 1.

      het werken in zelfsturende teams;

    • 2.

      de regie hebben over en de verantwoordelijkheid hebben voor de financiële kaders van de organisatie;

    • 3.

      de regie hebben over planning, personeelszaken, HR-activiteiten en andere activiteiten die behoren bij het oprichten en ontwikkelen van een werknemerscoöperatie die huishoudelijke zorg aanbiedt;

  • e.

    een begroting of dekkingsplan van de kosten van de oprichting en ontwikkeling van de werknemerscoöperatie.

Artikel 6 Afhandeling aanvragen, beslistermijn

  • 1.

    Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Als datum van ontvangst van de aanvraag geldt de datum waarop de aanvraag compleet is ingediend.

  • 2.

    Het college kan besluiten een aanvraag om subsidie op grond van artikel 4:5 van de wet buiten behandeling te stellen als de aanvraag niet voldoet aan het gestelde in artikel 5.

  • 3.

    Het college is bevoegd ook andere dan, of slechts enkele, van de in artikel 5 vermelde gegevens te verlangen, als deze voor het nemen van een besluit op de aanvraag noodzakelijk, respectievelijk voldoende, zijn.

  • 4.

    Het college beslist binnen 8 weken op een aanvraag.

Artikel 7 Subsidieverlening en vaststelling

  • 1.

    Het college verleent aan een werknemerscoöperatie in oprichting die voldoet aan het bepaalde in deze subsidieregeling subsidie als voorschot.

  • 2.

    Het college stelt de subsidie evenwel niet eerder vast dan nadat tussen de gemeente en de opgerichte werknemerscoöperatie binnen de Overeenkomst huishoudelijke zorg 1 en 2 op basis van het Open House Model 2018-2021 een overeenkomst tot stand is gekomen. Binnen een jaar na de voorlopige toekenning van de subsidie dient deze overeenkomst tot stand zijn gekomen.

Artikel 8 Weigeringsgronden, subsidieplafond

  • 1.

    Onverminderd het bepaalde in de wet en in de artikelen 7 en 8 van de Algemene subsidieverordening, weigert het college de subsidie in ieder geval als niet wordt voldaan aan het bepaalde in deze subsidieregeling.

  • 2.

    Voor de pilot is een totaalbedrag van maximaal € 70.000,- gefaseerd beschikbaar gesteld. Dit bedrag is tevens het subsidieplafond.

Artikel 9 Evaluatie

  • 1.

    In afwijking van artikel 11 van de Algemene subsidieverordening geldt dat ten minste eens per kwartaal tussen ten minste drie leden van de werknemerscoöperatie en het college een evaluatie plaatsvindt. Tijdens deze evaluatie wordt gekeken naar de uitvoering van de activiteiten en op welke manier deze hebben bijgedragen aan één of meerdere doelstellingen van deze subsidieregeling. De evaluaties vinden plaats gedurende de uitvoering van de gesubsidieerde activiteit.

  • 2.

    Het college heeft te allen tijde het recht om een schriftelijke rapportage dan wel financiële verantwoording te vragen van de werknemerscoöperatie.

  • 3.

    De werknemerscoöperatie heeft evenwel een (tussentijdse) meldingsplicht bij belangrijke afwijkingen ten opzichte van de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend. De werknemerscoöperatie moet belangrijke afwijkingen direct aan het college melden.

Artikel 10 Hardheidsclausule

Het college kan één of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan, gelet op het belang van het stimuleren van de oprichting en ontwikkeling van werknemerscoöperaties van huishoudelijke hulpen, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 11 Tijdelijke regeling

Deze regeling geldt tot en met 30 september 2020.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na de datum van bekendmaking en werkt terug tot en met 30 juni 2018.

Artikel 13 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling pilot werknemerscoöperaties huishoudelijke zorg gemeente Zutphen 2018-2020.

Ondertekening

Aldus besloten op 6 november 2018

Het college van burgemeester en wethouders,

De burgemeester, de secretaris,

Toelichting

Algemene toelichting

Deze subsidieregeling is opgesteld om de pilot werknemerscoöperatie huishoudelijke zorg 2018-2020 uit te voeren.

Achtergrond

Het gemeentebestuur van Zutphen gelooft in de kracht van huishoudelijke hulpen om zichzelf te organiseren en regie in eigen handen te nemen. In steeds meer gemeenten verenigen zorgmedewerkers zich in werknemerscoöperaties, een organisatievorm waarbij er geen sprake is van directie of management. De zorgmedewerkers zijn zelf verantwoordelijk voor de organisatie. Het gemeentebestuur van Zutphen wil in de aankomende twee jaar de huishoudelijke hulpen die behoefte hebben aan deze nieuwe manier van werken, de ruimte bieden om zich hierin te ontwikkelen.

Werknemerscoöperaties zijn organisaties die kleinschalig zijn opgezet en bestaan uit leden. Het zijn platte organisaties waarbij de zorgmedewerker zowel eigenaar als werknemer is. Dit brengt voordelen met zich mee; zorgmedewerkers zijn verantwoordelijk voor de organisatie en bepalen zelf de kaders waarbinnen zij werken. De leden werken in zelfsturende teams waarbij binnen de teams alle taken belegd zijn die in grotere organisaties door bijvoorbeeld planners of managers uitgevoerd worden. De leden beslissen zelf over financiën, salarissen, planning, hoe werk uitgevoerd wordt en op welke manier er samengewerkt wordt. Doordat er geen verschillende lagen zijn is de lijn tussen cliënt-zorgmedewerker-organisatie heel kort, immers de zorgmedewerker is de organisatie.

Ook binnen het veld van de huishoudelijk zorg zijn er medewerkers die zich organiseren in werknemerscoöperaties. Praktijk wijst uit dat steeds meer huishoudelijke hulpen behoefte hebben aan een andere manier van werken waarbij de regie in eigen handen wordt genomen.

De gemeente Zutphen wil starten met een tweejarige pilot. Binnen deze pilot wordt de mogelijkheid geboden aan huishoudelijke hulpen om zelf regie te nemen over en in hun werksituatie. Op deze manier kunnen huishoudelijke hulpen zelf het werkmilieu vormgeven waarin zij dagelijks cliënten in Zutphen helpen. Met deze pilot stimuleert de gemeente de oprichting en ontwikkeling van werknemerscoöperatie en krijgen huishoudelijke hulpen de mogelijkheid om zich alle benodigde expertise eigen te maken die hoort bij het eigenaarschap van een werknemerscoöperatie. Het gemeentebestuur van Zutphen gelooft dat wanneer de huishoudelijke hulp zich optimaal kan ontwikkelen zij ook de beste zorg kan bieden aan de cliënten in Zutphen.

Doel

De pilot heeft als doel: in twee jaar de huishoudelijke hulpen die behoefte hebben aan een nieuwe manier van werken, waarbij eigen regie voorop staat, de ruimte bieden om een werknemerscoöperatie op te richten en zich hierin te ontwikkelen (zelf de kaders vorm te geven waarbinnen zij werken). Tijdens de loop van de pilot wordt inzichtelijk gemaakt wat de meerwaarde is van werken in een werknemerscoöperatie en welke bijdrage deze manier van werken levert aan de kwaliteit van zorg voor cliënten.

Omschrijving pilot

De gemeente Zutphen start met een pilot waarbij een budget beschikbaar wordt gesteld om de oprichting en ontwikkeling van werknemerscoöperaties te stimuleren. De pilot zal uiterlijk tot 1 oktober 2020 lopen waarbij de pilotfinanciering gefaseerd beschikbaar wordt gesteld.

De pilot is verdeeld in 4 fases, die aansluiten bij de officiële instroommomenten van de Overeenkomst huishoudelijke zorg 1 en 2 op basis van het Open House Model 2018-2021. In elke fase is maximaal een bedrag van € 17.500,- aan subsidie beschikbaar. De eerste fase loopt van 30 juni tot 1 september, dus vóór de datum van vaststelling van deze subsidieregeling. De subsidieregeling gaat met terugwerkende kracht in per 30 juni 2018.  Hiervoor is gekozen om werknemerscoöperaties die zich, om mee te kunnen doen aan de Open House inkoopprocedure, hebben opgericht tussen 30 juni 2018 en de datum van vaststelling van deze subsidieregeling in de gelegenheid te stellen een subsidieaanvraag in te dienen. Ze kunnen op deze manier hun oprichtingskosten vergoed krijgen. 

De pilotfinanciering is bedoeld voor activiteiten die invulling geven of een bijdrage leveren aan één of meer speerpunten. Door middel van deze activiteiten kunnen leden van de werknemerscoöperatie de oprichting van een werknemerscoöperatie financieren of zich ontwikkelen binnen deze nieuwe vorm van werken.

Tijdens een evaluatiemoment wordt met minstens drie leden van de werknemerscoöperatie en de gemeente gesproken over de activiteiten die de werknemerscoöperatie heeft uitgevoerd en hoe deze hebben bijgedragen aan de speerpunten.

speerpunten.

Fase

Tijdspad

Evaluatiemoment

Fase 1

30 juni 2018 - september 2018

Vindt plaats in maart 2019

Fase 2

september 2018 – maart 2019

Vindt plaats in september 2019

Fase 3

maart 2019 - september 2019

Vindt plaats in maart 2020

Fase 4

september 2019 – maart 2020

Vindt plaats in september 2020

  

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In dit artikel worden de in deze regeling gehanteerde begrippen omschreven.

 

Artikel 2 Reikwijdte subsidieregeling

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

 

Artikel 3 Subsidiecriteria

Op grond van het eerste lid krijgen huishoudelijke hulpen in Zutphen die behoefte hebben aan een nieuwe manier van werken, gesubsidieerd de mogelijkheid om een organisatie op te richten waarbij zij zowel eigenaar als werknemer zijn: de werknemerscoöperatie.

Om voor subsidie in aanmerking te komen, moeten werknemerscoöperaties in oprichting in ieder geval voldoen aan de doelstellingen waarvoor de pilot is bedacht. De speerpunten vormen het voornaamste kader en zijn daarom opgenomen in artikel 3, tweede lid:

  • 1.

    Huishoudelijke hulpen in een werknemerscoöperatie krijgen de mogelijkheid om de visie van, en de kaders voor de organisatie te ontwikkelen en scholing te volgen om je als lid te trainen in het werken binnen deze kaders. Deze kaders omvatten onder andere;

    • °

      alle aspecten die gesteld zijn binnen de (kwaliteits)eisen vermeld in de Overeenkomst huishoudelijke zorg op basis van het Open House Model 2018-2021;

    • °

      het werken in zelfsturende teams;

    • °

      de regie hebben over en de verantwoordelijkheid hebben voor de financiële kaders van de organisatie;

    • °

      de regie hebben over planning, personeelszaken, HR activiteiten en andere activiteiten die behoren bij het organiseren van een werknemerscoöperatie die huishoudelijke zorg aanbiedt.

  • 2.

    Huishoudelijke hulpen hebben zelf de regie over de arbeidsvoorwaarden die gelden voor de werkzaamheden die zij uitvoeren als huishoudelijke hulp.

    • °

      Dit is ten minste conform Cao-VVT

  • 3.

    De werknemerscoöperatie maakt inzichtelijk en draagt naar buiten uit hoe huishoudelijke hulpen uit Zutphen het werken in een werknemerscoöperatie ervaren en hoe dit bijdraagt aan de kwaliteit van zorg voor cliënten.

Op grond van het derde lid wordt subsidie alleen beschikbaar gesteld aan werknemerscoöperaties in oprichting. Dit betekent dat nieuwe werknemerscoöperaties die nog geen overeenkomst hebben voor de uitvoering van huishoudelijke zorg aanspraak kunnen maken op subsidie om een  werknemerscoöperatie op te richten. Het gaat dan om een subsidie die als voorschot wordt verleend, en die definitief wordt vastgesteld wanneer de werknemerscoöperatie toegelaten is tot de open house overeenkomst (zie ook artikel 7). Subsidie kan uitdrukkelijk niet toegekend worden aan partijen die al zijn toegetreden tot de overeenkomst.

 

Artikel 4 Aanvraag om subsidie

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting, met dien verstande dat de uiterste sluitingstermijn voor ontvangst inschrijvingen voor de Overeenkomst huishoudelijke zorg 1 en 2 op basis van het Open House Model 2018-2021 de eerste van de maand voorafgaand aan het eerstvolgende instapmoment betreft. Dit betekent dat wanneer een werknemerscoöperatie in aanmerking wil komen voor een subsidie in pilotfase 2 (met als bijbehorend contractueel instapmoment 1 maart 2019), de subsidieaanvraag uiterlijk 45 dagen vóór 1 februari 2019 moet zijn ingediend.

 

Artikel 5 Bij aanvraag in te dienen gegevens

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

 

Artikel 6 Afhandeling aanvragen, beslistermijn

In het eerste lid is bepaald dat aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Dit heeft te maken met het feit dat er voor deze subsidieregeling maar een beperkt budget beschikbaar is. Om die reden wordt er in artikel 8 ook een subsidieplafond voor deze subsidieregeling vastgesteld.

Voor het overige behoeft dit artikel geen nadere toelichting.

 

Artikel 7 Subsidieverlening en vaststelling

Het college stelt de subsidie definitief vast nadat tussen de gemeente en de opgerichte werknemerscoöperatie binnen de Overeenkomst Huishoudelijke Zorg 1 en 2 op basis van het Open House Model 2018-2021 een contract tot stand is gekomen. Binnen één jaar na de voorlopige toekenning van de subsidie dient dit contract tot stand zijn gekomen. Voor alle van belang zijnde informatie over het aangaan van een overeenkomst voor het leveren van huishoudelijke zorg 1 en 2 wordt verwezen naar: https://www.zutphen.nl/Ondernemers/Inkoop_en_aanbesteden/Inkoop_sociaal_domein/Inkoop_WMO_Huishoudelijke_zorg_HZ1_en_HZ2

De subsidie wordt definitief vanaf de ingangsdatum van de overeenkomst.

  

Artikel 8 Weigeringsgronden, subsidieplafond

In het eerste lid is een aanvullende weigeringsgrond opgenomen, die voor de hand ligt: als niet wordt voldaan aan het bepaalde in deze subsidieregeling weigert het college de subsidie. Hiernaast gelden de weigeringsgronden uit de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening gemeente Zutphen 2012.

Uit de wet volgt ook dat als er een subsidieplafond is vastgesteld en het plafond wordt overschreden, de subsidie geweigerd kan worden. In het tweede lid van dit artikel stelt het college een subsidieplafond in. Gefaseerd wordt er namelijk een totaalbudget van maximaal 70.000 euro beschikbaar gesteld tussen 30 juni 2018 en maart 2020.

Fase

Tijdspad

Budget

Fase 1

30 juni 2018 - september 2018

17.500,- euro

Fase 2

september 2018 – maart 2019

17.500,- euro

Fase 3

maart 2019 - september 2019

17.500,- euro

Fase 4

september 2019 – maart 2020

17.500,- euro

 

Als zich meerdere werknemerscoöperaties aanmelden voor de pilot moet het budget verdeeld worden. De activiteiten waarvoor de werknemerscoöperatie pilotfinanciering aanvraagt geven invulling of leveren een bijdrage aan één of meerdere speerpunten. Het maximale budget wat beschikbaar wordt gesteld voor activiteiten is 17.500,- euro per fase. Dit bedrag hoeft niet volledig uitbetaald te worden. Afhankelijk van de hoeveelheid aanvragen en de soort activiteiten wordt bepaald welk bedrag er uitbetaald wordt aan de werknemerscoöperaties.

 

Artikel 9 Evaluatie

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting, anders dan dat het om een pilot gaat, waardoor tussentijdse evaluatie van belang is.

 

Artikel 10 Hardheidsclausule

Op grond van dit artikel kan het college één of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan, gelet op het belang van het stimuleren van de oprichting en ontwikkeling van werknemerscoöperaties van huishoudelijke hulpen, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard. Dit kan echter alleen in die gevallen die niet zijn voorzien ten tijde van het vaststellen van de regeling. Wordt een geval onder de hardheidsclausule gebracht, dan heeft dit tot gevolg dat de regeling op dit punt moet worden aangepast. Het geval is immers voorzienbaar geworden.

 

Artikel 11 Tijdelijke regeling

Dit artikel is opgenomen omdat deze activiteiten waarvoor deze subsidieregeling in het leven is geroepen een pilot betreft. Daarom werkt deze regeling tot en met 30 september 2020.

 

Artikel 12 Inwerkingtreding

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

 

Artikel 13 Citeertitel

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.