Verordening van de raad van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over inwoner- en cliëntenparticipatie voor het sociaal domein (Verordening Brede Adviesraad Sociaal Domein gemeente Zutphen 2018)

Geldend van 28-12-2018 t/m heden

Intitulé

Verordening van de raad van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over inwoner- en cliëntenparticipatie voor het sociaal domein (Verordening Brede Adviesraad Sociaal Domein gemeente Zutphen 2018)

De raad van de gemeente Zutphen,

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 13 november met nummer 115123;

overwegende, dat het gewenst is regels te stellen over de vorm en inhoud van inwoner- en cliëntenparticipatie voor het sociaal domein;

gelet op artikel(en) 2.10 van de Jeugdwet, 47 van de Participatiewet, 2.1.3, derde lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en 2.3 van de Wet sociale werkvoorziening;

b e s l u i t :

vast te stellen de:

Verordening van de raad van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over inwoner- en cliëntenparticipatie voor het sociaal domein (Verordening Brede Adviesraad Sociaal Domein gemeente Zutphen 2018).

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    adviesaanvraag: formeel verzoek tot advisering door het college aan de BASD;

  • b.

    Brede Adviesraad Sociaal Domein (BASD): orgaan dat het college van Zutphen gevraagd en ongevraagd informeert en adviseert over het sociaal domein;

  • c.

    cliënt: gebruiker van voorzieningen in het sociaal domein;

  • d.

    CAZ: Cliënten- en Adviesraad Zutphen (voorheen Cliëntenraad Het Plein, die op 1 januari 2019 is opgeheven);

  • e.

    college: het college van burgemeester en wethouders;

  • f.

    gemeente: de gemeente Zutphen;

  • g.

    inwoner: persoon die ingeschreven staat in de basisregistratie van de gemeente Zutphen;

  • h.

    maatschappelijke organisatie: een voor de inwoners van de gemeente binnen het sociaal domein werkzame organisatie;

  • i.

    participatie: het betrekken van en het invloed uitoefenen door inwoners en/ of maatschappelijke organisaties bij en op het gemeentelijk beleid binnen het sociaal domein;

  • j.

    PSD: Platform Sociaal Domein Zutphen;

  • k.

    sociaal domein: het gehele beleidsdomein dat direct of indirect is gerelateerd aan de uitvoering van de Jeugdwet, de Wmo, de Participatiewet en de Wsw;

  • l.

    Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;

  • m.

    Wsw: Wet sociale werkvoorziening.

Artikel 2 Instelling Brede Adviesraad Sociaal Domein, doelstelling

  • 1.

    Er is een Brede Adviesraad Sociaal Domein die een informatie- en adviesfunctie aan het college vervult over het sociaal domein.

  • 2.

    Het doel van de BASD is om de inwoners en cliënten of cliëntenvertegenwoordigers actief te betrekken bij en een stem te geven bij het vormgeven, uitvoeren en evalueren van het gemeentelijk beleid in het sociaal domein.

Artikel 3 Taken/bevoegdheden

  • 1.

    De BASD heeft tot het taak het college gevraagd en ongevraagd te informeren en te adviseren over:

    • a.

      onderwerpen die de vormgeving, de uitvoering en de evaluatie van het gemeentelijk beleid in het sociaal domein betreffen;

    • b.

      de dienstverlening en de informatievoorziening aan inwoners en cliënten en cliëntenvertegenwoordigers.

  • 2.

    Het college stelt de BASD vroegtijdig in de gelegenheid om te participeren in de voorbereiding van het gemeentelijk beleid en de uitvoeringsplannen.

  • 3.

    De BASD is alert op ontwikkelingen en knelpunten in het sociaal domein en verzamelt actief relevante informatie om het college zo goed mogelijk te kunnen informeren en adviseren.

  • 4.

    De BASD is niet bevoegd individuele cliënten en inwoners te adviseren of te ondersteunen bij individuele klachten, bezwaarschriften of anderszins. De BASD kan zorgen uiten die het individu overstijgen, maar heeft geen klachtenfunctie.

  • 5.

    De BASD heeft minimaal één keer per jaar contact met de cliëntenraden van de diverse maatschappelijke organisaties.

Artikel 4 Samenstelling en benoeming

  • 1.

    De BASD bestaat uit minimaal 5 en maximaal 12 leden, waaronder de voorzitter. De leden kiezen uit hun midden een vicevoorzitter en secretaris/penningmeester.

  • 2.

    De leden van de BASD zijn inwoners van de gemeente Zutphen of personen werkzaam voor een maatschappelijke organisatie, met relevante kennis, ervaring en netwerken binnen het sociaal domein. De voorzitter hoeft geen inwoner van de gemeente te zijn.

  • 3.

    Een lid van de BASD:

    • a.

      bekleedt geen vertegenwoordigende functie namens een politieke partij in de gemeente;

    • b.

      is geen lid van de gemeenteraad, het forum of het college;

    • c.

      is niet werkzaam op een dusdanige functie bij de gemeente die kan leiden tot een verstrengeling van persoonlijke of zakelijke belangen van het lid met de belangen van de gemeente terzake van het beleid als in deze verordening bedoeld;

    • d.

      heeft geen functie bij een maatschappelijke organisatie die kan leiden tot een verstrengeling van persoonlijke of zakelijke belangen van het lid met de belangen van de gemeente terzake van het beleid als in deze verordening bedoeld.

      Het onder sub c. bepaalde is niet van toepassing als het een cliënt als bedoeld in artikel 2.3 Wsw betreft.

  • 4.

    De leden van de BASD beschikken over inhoudelijke kennis van de Jeugdwet, de Participatiewet of de Wmo. De leden zijn in staat om bij het informeren en adviseren de integraliteit en de samenhang te bewaken. Zij hebben inzicht in de actualiteit, zowel politiek als inhoudelijk. In de BASD is kennis en ervaringsdeskundigheid vanuit de hele doelgroep van het sociaal domein vertegenwoordigd. De BASD is zoveel als mogelijk een afspiegeling van de bij de uitvoering van de Jeugdwet, de Participatiewet, de Wmo en de Wsw betrokken personen.

  • 5.

    Het college werft en selecteert de voorzitter. De BASD werft en selecteert de overige leden. Het college kan de BASD bij de werving en de selectie van de overige leden desgevraagd faciliteren.

  • 6.

    Het college benoemt, schorst en ontslaat de voorzitter en de door de BASD voorgedragen leden.

  • 7.

    De leden worden op persoonlijke titel als lid van de BASD benoemd. De leden verrichten hun werkzaamheden zonder last.

  • 8.

    Als een lid een bij een maatschappelijk organisatie werkzame professional is, neemt hij vanuit het cliëntperspectief deel aan de BASD.

Artikel 5 Lidmaatschap en zittingsduur

  • 1.

    Inwoners en personen die werkzaam zijn voor een maatschappelijke organisatie kunnen zich kandidaat stellen voor de BASD.

  • 2.

    De zittingsduur van een lid bedraagt vier jaar. Een lid kan éénmaal voor dezelfde duur worden herbenoemd.

  • 3.

    Bij tussentijds aftreden van een lid voorziet de BASD in de voordracht van een opvolger. Tussentijdse benoeming geschiedt voor de resterende zittingstermijn. Het tussentijds aftredende lid blijft zijn functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

  • 4.

    Het lidmaatschap van de BASD eindigt:

    • a.

      bij ontslag, al dan niet op eigen verzoek;

    • b.

      als men geen inwoner of cliënt meer is, of niet meer werkzaam voor een maatschappelijke organisatie;

    • c.

      bij overlijden;

    • d.

      na het verstrijken van de termijn van vier jaar, tenzij herbenoeming plaatsvindt;

    • e.

      bij toetreding tot een functie zoals omschreven in artikel 4.3.

  • 5.

    Bij ernstig disfunctioneren kan het college of kan een meerderheid van de BASD het lid voor ontslag voordragen.

  • 6.

    Het schema van aftreden wordt in het huishoudelijk reglement van de BASD, zoals vermeld in artikel 10, geregeld.

Artikel 6 Voorzitter en ambtelijk secretaris

  • 1.

    De voorzitter, die op voordracht van de BASD wordt benoemd heeft geen stemrecht, tenzij de stemmen staken. In dat geval beslist de voorzitter.

  • 2.

    De BASD stelt samen met het college een functieprofiel op van de voorzitter.

  • 3.

    De ambtelijk secretaris verzorgt de administratieve begeleiding van de BASD waaronder het voorbereiden en uitwerken van de adviezen van de BASD, het samen met de voorzitter opstellen van de agenda, het opstellen van een besluiten- en actielijst, het aanleveren van vergaderstukken.

Artikel 7 Samenwerking college en BASD

  • 1.

    Het college vraagt op een zodanig tijdstip om advies en levert daarvoor de benodigde informatie op een zodanig tijdstip aan, dat de BASD tijdig en adequaat advies kan uitbrengen.

  • 2.

    De BASD adviseert binnen vier weken schriftelijk aan het college. De BASD kan het uitbrengen van een advies éénmaal voor ten hoogste twee weken verdagen. Van deze verdaging doet de BASD schriftelijk en gemotiveerd mededeling aan het college binnen de termijn van vier weken.

  • 3.

    Als besluitvorming door de raad nodig is, stelt het college de raad van het advies van de BASD in kennis. Als het college afwijkt van het advies van de BASD, vermeldt het college dit in het voorstel aan de raad, waarbij gemotiveerd wordt aangegeven op welke onderdelen het college van het advies afwijkt.

  • 4.

    Het college voert in het kader van inwoner- en cliëntparticipatie minimaal één keer per jaar overleg met de BASD. Zowel het college als de BASD kunnen voor dit overleg onderwerpen agenderen.

Artikel 8 Samenwerking BASD, PSD en CAZ

De BASD kan bij haar werkzaamheden en bij haar adviesfunctie gebruik maken van onder meer de informatie vanuit PSD en CAZ.

Artikel 9 Ondersteuning

  • 1.

    Het college draagt er zorg voor dat de BASD beschikt over middelen die noodzakelijk zijn om haar taken, zoals vastgelegd in de verordening, te kunnen uitvoeren. Deze middelen betreffen in elk geval:

    • a.

      ondersteuning door een ambtelijk secretaris en toegang tot relevante informatie;

    • b.

      vergaderfaciliteiten voor de BASD;

    • c.

      een door het college vast te stellen vergoeding voor de voorzitter en leden van de BASD;

    • d.

      faciliteiten voor deskundigheidsbevordering en documentatie;

    • e.

      faciliteiten voor publiciteit en overleg met de achterban, zoals kopieerkosten, en dergelijke.

  • 2.

    Het college stelt jaarlijks een werkbudget beschikbaar voor de werkzaamheden van de BASD. Dit werkbudget wordt jaarlijks geïndexeerd.

Artikel 10 Huishoudelijk reglement BASD

  • 1.

    Onverminderd de bevoegdheid van het college om ter zake voorschriften te geven, regelt de BASD binnen de kaders van deze verordening haar eigen werkwijze en de samenwerking met de verschillende belangen-, cliënten,- en maatschappelijke organisaties. Het stelt daartoe een huishoudelijk reglement vast.

  • 2.

    Het huishoudelijk reglement is openbaar.

Artikel 11 De vergaderingen

  • 1.

    De BASD vergadert zoveel als ten minste nodig is voor een goede advisering.

  • 2.

    De leden van de BASD kunnen tot ten minste 12 werkdagen voorafgaand aan de vergadering onderwerpen voor de agenda aanmelden bij de voorzitter. De voorzitter beslist, in overleg met de secretaris, over de agendering.

  • 3.

    De agenda en de bijbehorende stukken worden in principe tien werkdagen voorafgaand aan de vergadering naar de leden verstuurd.

  • 4.

    Alle leden van de BASD zijn stemgerechtigd, met uitzondering van de voorzitter. Besluiten worden met meerderheid van stemmen genomen, op voorwaarde dat tweederde van de leden aanwezig is.

  • 5.

    Bij het staken van de stemmen kan het desbetreffende voorstel op een volgende vergadering wederom aan de orde worden gesteld, op voorwaarde dat tweederde van de leden aanwezig is. Staken de stemmen weer, dan wordt het voorstel als verworpen beschouwd.

  • 6.

    Een eventueel minderheidsstandpunt van één of meer leden van de BASD wordt mede in het advies tot uitdrukking gebracht.

  • 7.

    De vergaderingen van de BASD zijn openbaar. Er wordt alleen besloten vergaderd wanneer er sprake is van beraadslaging over personen, of zaken die redelijkerwijs kunnen leiden tot beschadiging van personen of de gemeente of over huishoudelijke zaken. De stukken voor de vergadering liggen in beginsel zeven werkdagen voorafgaand aan de vergadering voor derden ter inzage.

  • 8.

    De BASD kan besluiten tot het houden van een besloten vergadering of het in beslotenheid behandelen van een agendapunt van een vergadering als een meerderheid van de aanwezige leden hier voor stemt.

Artikel 12 Verantwoording

  • 1.

    De BASD brengt jaarlijks voor 1 maart aan het college verslag uit van de activiteiten en bevindingen over het afgelopen jaar.

  • 2.

    Het in het eerste lid bedoelde verslag heeft zowel een inhoudelijk als een financieel gedeelte. In het financieel gedeelte legt de BASD tevens verantwoording af over de besteding van het werkbudget.

Artikel 13 Overige bepalingen

  • 1.

    Het college kan ter uitvoering van deze verordening nadere regels stellen.

  • 2.

    Intrekking en wijziging van deze verordening vindt niet eerder plaats dan nadat hierover overleg is geweest met de BASD.

Artikel 14 Evaluatie

  • 1.

    Jaarlijks evalueert de BASD het eigen functioneren onder verantwoordelijkheid van de voorzitter. Aan de hand van de uitkomsten verbetert de BASD de eigen werkzaamheden.

  • 2.

    Minimaal één keer in de twee jaar of zoveel vaker als de BASD of het college dit nodig achten, evalueert de BASD met het college de onderlinge samenwerking.

  • 3.

    Als het college naar aanleiding van de evaluatie besluit dat wijziging van deze verordening wenselijk is, dient het college daartoe een voorstel in bij de raad.

Artikel 15 Wijziging van de Verzamelverordening werk en inkomen gemeente Zutphen 2017

De artikelen 5.1 tot en met 5.12 van hoofdstuk 5 Cliëntenparticipatie van de Verzamelverordening werk en inkomen gemeente Zutphen 2017 worden met ingang van 1 januari 2019 ingetrokken.

Artikel 16 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na de datum van bekendmaking.

Artikel 17 Overgangsrecht

  • 1.

    In afwijking van het bepaalde in artikel 4, vijfde lid, werft en selecteert het college samen met een afvaardiging van het PSD en de Zutphense leden van de CAZ de eerste voorzitter van de BASD.

  • 2.

    In afwijking van het bepaalde in artikel 4, vijfde lid, werft en selecteert de beoogd eerste voorzitter in samenwerking met het college de overige eerste leden van de BASD.

  • 3.

    In afwijking van het bepaalde in artikel 14, eerste lid, evalueren de BASD en het college het functioneren en de werkwijze van de BASD de eerste keer uiterlijk één jaar na de inwerkingtreding van deze verordening.

Artikel 18 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Brede Adviesraad Sociaal Domein gemeente Zutphen 2018.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van

de raad van de gemeente Zutphen,

gehouden op: 17 december 2018

De voorzitter, de griffier,