Regeling vervallen per 01-01-2012

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2011

Geldend van 06-01-2011 t/m 31-12-2011 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2011

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2011

De raad van de gemeente Zutphen,

Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 9 november 2010 met nummer BV/A&R 33093;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen

de Verordening op de heffing en de invordering van leges 2011;

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag : de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een  gehele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week : een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand : het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar : het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in  het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar : de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • 1.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • 2.

    exemplaren van de raadsagenda, pre-adviezen, raadsbesluiten en raadsnotulen aan de in de gemeenteraad zitting hebbende politieke partijen, tot een maximum van vier exemplaren;

  • 3.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • 4.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Artikel 5 Tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of ander schriftuur.

Artikel 7 Tijdstip van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd tot het redactioneel wijzigen van de verordening en de bijbehorende tarieventabel, alsmede tot het wijzigen van tarieven die voortvloeien uit een hogere regeling.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. De “Legesverordening 2010” van 14 december 2009, laatstelijk gewijzigd per 1 oktober 2010, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

  • 4. Deze verordening kan worden aangehaald als “Legesverordening 2011”.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van
de raad van de gemeente Zutphen,
gehouden op 6 december 2010.
De voorzitter, de griffier,

Indeling tarieventabel

Titel 1

Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1

Burgelijke stand

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5

Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7

Bestuursstukken

Hoofdstuk 8

Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9

Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10

Gemeentearchief

Hoofdstuk 11

Huisvestingswet

Hoofdstuk 12

Leegstandswet

Hoofdstuk 13

Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14

Marktstandplaatsen

Hoofdstuk 15

Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16

Kansspelen

Hoofdstuk 17

Kinderopvang

Hoofdstuk 18

Telecommunicatie

Hoofdstuk 19

Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20

Diversen

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2

Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4

Vermindering

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

Hoofdstuk 6

Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8

Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9

Sloopmelding

Hoofdstuk 10

In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1

Horeca

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3

Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4

Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5

Leefmilieuverordening

Hoofdstuk 6

Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

TARIEVENTABEL 2011

behorende bij de legesverordening 2011

TITEL 1 ALGEMENE DIENSTVERLENING

Hoofdstuk 1 Burgelijke stand

1.1

Voor het voltrekken van een huwelijk op een andere tijd en wijze dan op grond van artikel 4 van de Wet van 23 april 1879, Stb.nr. 72 c (Legeswet 1879), sedertdien gewijzigd, voor kosteloze voltrekking is bepaald en het registreren van het partnerschap (voor de gemeente Zutphen op maandag en dinsdag om 09.00 uur ) bedraagt het tarief:

1.1.1

het Stadhuis van Zutphen

a.op maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur, behoudens het vermelde onder b;

€ 277,50

b.op maandag tot en met vrijdag tussen 17.00 uur en 20.00 uur

€ 715,25

c.op zaterdag tussen 10.00 uur en 15.00 uur

€ 715,25

d.op zon- en algemeen erkende feestdagen tussen 10.00 uur en 15.00 uur

€ 884,05

e.wanneer het voltrekken c.q. registreren plaats heeft op een niet onder a. tot en met d. genoemd tijdstip

€ 1.178,70

1.1.2

het Eden Hotel Zutphen

a.op maandag tot en met vrijdag tussen 10.00 uur en 17.00 uur

€ 497,10

b.op maandag tot en met vrijdag tussen 17.00 uur en 20.00 uur

€ 715,25

c.op zaterdag tussen 10.00 uur en 15.00 uur

€ 715,25

d.op zon- en algemeen erkende feestdagen tussen 10.00 uur en 15.00 uur

€ 884,05

e.wanneer het voltrekken c.q. registreren plaats heeft op een niet onder a. tot en met d. genoemd tijdstip

€ 1.178,70

1.1.3

op een eenmalig aangewezen locatie als huis der gemeente

a.op maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur

€ 195,90

b op maandag tot en met vrijdag tussen 17.00 uur en 20.00 uur

€ 342,90

c.op zaterdag tussen 10.00 uur en 15.00 uur

€ 342,90

d op zon- en algemeen erkende feestdagen tussen 10.00 uur en 15.00 uur

€ 394,05

e.wanneer het voltrekken c.q. registreren plaats heeft op een niet onder a. tot en met d. genoemd tijdstip

€ 618,80

1.1.4

Huize 't Velde

a.op maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 uur en 17.00 uur

€ 447,15

b.op maandag tot en met vrijdag tussen 17.00 uur en 20.00 uur

€ 715,25

c.op zaterdag tussen 10.00 uur en 15.00 uur

€ 715,25

d.op zon- en algemeen erkende feestdagen tussen 10.00 uur en 15.00 uur

€ 884,05

e.wanneer het voltrekken c.q. registreren plaats heeft op een niet onder a. tot en met d. genoemd tijdstip

€ 1.178,70

1.1.5

Voor het verschaffen van één of meerdere getuigen bij de huwelijksvoltrekking of de registratie van een partnerschap, per getuige

€ 14,85

1.1.6

Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van een:

trouwboekje

€ 16,80

1.1.7

wanneer het voltrekken van een huwelijk c.q. het laten registreren van een partnerschap geen doorgang vindt is een tarief verschuldigd van

€ 133,45

1.1.8

voor het afgeven van een partnerschapsboekje of een trouwboekje in luxe uitvoering bedraagt het tarief

€ 26,95

1.1.9

het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van inlichtingen betreffende met naam aangeduide personen uit de registers van de burgerlijke stand per inlichting

€ 3,60

1.1.10

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het periodiek, zo mogelijk eenmaal per week, verstrekken van opgaven van geboorten, overlijden bij abonnement met een geldigheidsduur van 1 jaar vanaf de datum van ingang voor:

1.1.11

opgaven geboorten of overlijden 1 categorie

€ 172,40

1.1.12

twee categorieën tezamen

€ 314,40

1.1.13

Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doen van nasporingen in de registers

van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 6,80

De leges worden voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de

aanvrager ter kennis gebracht. De aanvraag wordt in behandeling genomen op de

vijfde werkdag na de dag waarop de legeskosten aan aanvrager zijn meegedeeld.

1.1.14

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een

stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand (Stb.1879,72) geldt

het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgelijke stand (Stb.1969,36)

of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen

van een aanvraag:

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of

een reisdocument voor vreemdelingen

€ 52,10

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende

dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1. (zakenpaspoort)

€ 58,20

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon, die op grond

van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 (Stb.468) als

Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 52,10

1.2.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en

1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

€ 9,20

1.2.1.5

tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een reeds uitgegeven

reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

€ 21,50

1.2.1.6

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK)

€ 43,85

1.2.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) voor kinderen jonger dan 14 jaar

€ 9,20

1.2.1.8

tot het afgeven van een reisdocument, indien aan de aanvrager reeds eerder doch niet langer dan 11 jaar geleden een reisdocument werd verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, in welk geval de terzake verschuldigde leges worden verhoogd met een bedrag aan administratiekosten van

€ 21,20

1.2.2.1

De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.6 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 45,00

1.2.2.2

Het tarief als genoemd in 1.2.2.1 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een

nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van

één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend

1.2.2.3

het tarief als genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

een bedrag per bijschrijvingssticker van

€ 21,40

1.2.2.4

wanneer het aanvragen van reisdocumenten desgevraagd gepaard gaat met het bezoeken aan huis is boven de eerder vermelde tarieven een extra bedrag verschuldigd van

€ 66,80

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 42,60

1.3.1.1

Het tarief als genoemd in het onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 33,50

1.3.2

Het tarief bedraagt ter zake van het uitreiken van een formulier voor eigen verklaring

betreffende de lichamelijke en geestelijke geschiktheid tot het besturen van motorvoer-

tuigen

€ 3,00

1.3.3

wanneer het aanvragen van een rijbewijs desgevraagd gepaard gaat met een bezoek aan huis is boven de eerder vermelde tarieven een extra bedrag verschuildigd van

€ 66,80

Hoofdstuk 4 verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4,

wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent een persoon

waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd

1.4.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 9,05

1.4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de

periode van één jaar:

1.4.2.2.1

per verstrekking tot 50 verstrekkingen

€ 5,30

1.4.2.2.2

per verstrekking tot 100 verstrekkingen

€ 4,75

1.4.2.2.3

per verstrekking tot 500 verstrekkingen

€ 4,15

1.4.2.2.4

per verstrekking tot 1000 verstrekkingen

€ 3,50

1.4.2.2.5

per verstrekking meer dan 1000 verstrekkingen

€ 3,00

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of

meer gegevens omtrent één persoon, die niet is opgenomen in de gemeentelijke

basisadministratie persoonsgegevens.

1.4.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 9,05

1.4.4.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de

periode van één jaar:

1.4.4.2.1

per verstrekking tot 50 verstrekkingen

€ 5,30

1.4.4.2.2

per verstrekking tot 100 verstrekkingen

€ 4,75

1.4.4.2.3

per verstrekking tot 500 verstrekkingen

€ 4,15

1.4.4.2.4

per verstrekking tot 1000 verstrekkingen

€ 3,50

1.4.4.2.5

per verstrekking meer dan 1000 verstrekkingen

€ 3,00

1.4.5

Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke

basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 6,75

De leges worden voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvrager aan de

aanvrager ter kennis gebracht. De aanvraag wordt in behandeling genomen op de

vijfde werkdag na de dag waarop de legeskosten aan aanvrager zijn meegedeeld.

1.4.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het periodiek, zo mogelijk eenmaal per week, verstrekken van opgaven van vestiging in, vertrek uit, of verhuizing binnen de gemeente, bij abonnement met een geldigheidsduur van:

een jaar vanaf datum van ingang voor één categorie

€ 172,40

1.4.6.1

twee categorieën tezamen

€ 314,40

1.4.6.2

drie categorieën tezamen

€ 411,40

1.4.7

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot verstrekking van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

€ 2,30

1.4.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.8.1

voor het afgeven van een bewijs van opneming in de gemeentelijke basisadministratie

persoonsgegevens

€ 9,05

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het kiezersregister

1.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer

bedoeld in artikel D4 van de Kieswet (Stb.1989,423)

€ 3,60

Hoofdstuk 6 verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen van een bericht als bedoeld in de artikelen 35 van de Wet bescherming

persoonsgegevens:

1.6.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

1.6.1.1.1

ten hoogste 100 pagina's, per pagina

€ 0,30

met een maximum per bericht van

€ 5,30

1.6.1.1.2

meer dan 100 pagina's

€ 26,25

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

€ 5,30

1.6.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking moeilijk

toegankelijke gegevensverwerking

€ 26,25

1.6.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1 tot en met 1.6.1.3

meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

1.6.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld

in artikel 40 van de Wbp

€ 5,30

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verstrekken van:

1.7.1.1

een exemplaar van de programmabegroting

€ 58,95

1.7.1.2

een exemplaar van de bijlage van de programmabegroting

€ 25,10

1.7.1.3

een exemplaar van de jaarrekening

€ 58,95

1.7.1.4

een exemplaar van de productenraming

€ 16,40

1.7.1.5

een exemplaar van het jaarverslag

€ 16,40

1.7.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verstrekken per jaar (inclusief portokosten) van een abonnement:

1.7.2.1

op de complete raadsbundel (agenda's raad, forum en alle bijbehorende stukken).

Inclusief besluitenlijst voorgaande raad. Elke twee weken

€ 155,65

1.7.2.2

op de agenda's van raad en forum, de verslagen van de voorgaande forumvergadering

en de besluitenlijst voorgaande forumvergadering en de besluitenlijst

voorgaande raad. Elke twee weken.

€ 112,15

1.7.2.3

op de agenda's van raad en forum inclusief besluitenlijst voorgaande raad. Elke twee

weken.

€ 77,90

1.7.3

Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek toezenden van:

1.7.3.1

losse notulen van een najaarsvergadering incl. portokosten (insprekers gratis)

€ 8,20

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in het gemeentelijk kadaster

voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 11,35

1.8.1.2

Verstrekken van informatie aan derden ten behoeve van taxaties onroerend goed c.a.

€ 76,80

1.8.1.3

Verstrekken van bodeminformatie of Historische onderzoek aan derden (bijv. advies-

derden (bijv. adviesbureaus, makelaars, particulieren) ten behoeve van uiteenlopende

redenen (aan/verkoop, verzekeringen, taxaties etc)

€ 76,80

1.8.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verstrekken van inlichtingen omtrent de kadastrale, dan wel de plaatselijke aanduiding,

per inlichting

€ 10,00

1.8.3

Het tarief bedraagt ter zake van het verlenen van inzage in de perceelskaarten, per

perceelskaart

€ 5,45

1.8.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.4.1

tot het verstrekken van een fotokopie

€ 0,60

1.8.4.2

tot het verstrekken van een lichtdruk

€ 3,25

1.8.5

Het tarief bedraagt ter zake van het registreren van hogere geluidswaarden

€ 53,30

1.8.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.6.1

Tot het verstrekken van een uittreksel uit het register Wet Kenbaarheid Publiek-

rechtelijke Beperkingen (WKPB)

€ 10,45

1.8.6.2

Tot het verstrekken van een uittreksel uit de registratie WKPB

€ 10,45

1.8.6.3

Voor een verklaring dat uit het register blijkt dat op het betreffende aangevraagde perceel

geen publiekrechtelijke beperkingen van toepassing zijn:

€ 10,45

1.8.6.4

Voor het verstrekken van informatie over niet-gemeentelijke beperkingen waarbij

raadpleging van Kadaster-on-line noodzakelijk is, worden de kosten van deze

raadpleging volledig doorberekend

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€ 30,05

1.9.2

tot het verkrijgen van een attestatie de vitae.

(indien op grond van art 93 van de Pensioenwet )

€ 4,50

1.9.3

tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap

€ 4,50

1.9.4

tot het legaliseren van een handtekening

€ 4,50

1.9.5

voor het waarmerken van een fotokopie

€ 4,50

1.9.6

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde

hypothecaire geldlening

€ 203,25

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief (incl BTW)

1.10.

Reproducties:

fotokopie / afdruk readerprinter / print

1.10.1

formaat A4, per stuk

€ 0,30

1.10.1.1

formaat A3, per stuk

€ 0,50

1.10.1.2

Kopie bouwtekening, zwart wit, op één blad

€ 9,05

1.10.1.3

Kopie bouwtekening, kleur, op één blad (op aanvraag)

Digitale foto

1.10.1.4

gemaakt door medewerker, per stuk

€ 4,30

1.10.1.5

foto’s branden op cd rom (inclusief cd rom)

€ 5,35

1.10.1.6

Professionele digitale foto (op aanvraag)

1.10.2

Onderzoek

1.10.2.1

Onderzoek (excl. administratie- en verzendkosten)

1.10.2.2

Onderzoek per 15 minuten of een deel daarvan met een maximum van 30 minuten ongeacht het resultaat

€ 16,60

1.10.2.3

Opvraag kopie uit akten (historische) burgerlijke stand of DTB-register, exclusief kosten fotokopie, alleen met opgave van concrete datum

€ 6,60

1.10.3

Repro- en publicatierecht per object (eenmalig)

1.10.3.1

Ten behoeve van gedrukte publicaties of op internet

1.10.3.2

bij publicatie in een oplage van 1 tot en met 50 exemplaren

gratis

1.10.3.3

bij publicatie in een oplage van meer dan 50 exemplaren of op internet

€ 26,65

1.10.3.4

Ten behoeve van tentoonstellingen, per afdruk of projectie

1.10.3.5

bij tentoonstellingen korter dan één maand

€ 5,35

1.10.3.6

bij tentoonstellingen langer dan één maand

€ 26,65

1.10.4

Uitlening bibliotheek

Lenen boeken uit Stedelijke Bibliotheek

1.10.4.1

één boek

€ 1,00

1.10.4.2

een 5-strippenkaart

€ 2,70

1.10.4.3

een 10-strippenkaart

€ 4,80

1.10.4.4

boete bij overschrijding uitleentermijn per boek per week of deel daarvan

€ 1,00

1.10.5

Rondleiding door gebouw en depot

1.10.5.1

Rondleiding door gebouw en depot, max. 20 personen (op aanvraag)

1.10.6

Inbewaringgeving en schenking

1.10.6.1

Inbewaringgeving van particuliere archieven, per strekkende meter per jaar (op aanvraag)

1.10.6.2

Schenking van particuliere archieven (gratis)

1.10.7

Algemene tarieven

Administratie en verzending

1.10.7.1

Administratiekosten o.b.v. brievenbuspost, incl. porto

€ 6,35

1.10.7.2

Verzendkosten pakketpost (kostprijs)

1.10.7.3

Verpakkingskosten (kostprijs)

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet (gereserveerd)

Hoofdstuk 12 Leegstandswet (gereserveerd)

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie (gereserveerd)

Hoofdstuk 14 Marktstandplaats (gereserveerd)

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.2

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet (Stb.1996,182) of het

Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet (Stb.1996,183)

€ 4,70

1.15.3

voor een ontheffing in het kader van artikel 6 van de Winkeltijdenverordening

(openstelling avondwinkels op zon- en feestdagen)

€ 102,50

1.15.4

voor een ontheffing in het kader van artikel 7 van de Winkeltijdenverordening

(ontheffing zon- en feestdagenregeling)

€ 20,50

1.15.5

voor een ontheffing in het kader van artikel 8 van de Winkeltijdenverordening

(openstelling op werkdagen tussen 22.00 en 06.00 uur)

voor 1 keer

€ 20,50

voor een jaar of langer

€ 102,50

1.15.6

tot het verlenen van toestemming om een in de vorige onderdelen bedoelde ontheffing

over te dragen aan een ander

€ 4,70

1.15.7

tot het intrekken of wijzigen van een in de vorige onderdelen bedoelde ontheffing

€ 4,70

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de

kansspelen (Stb.1964,483)

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

€ 57,90

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor 2 speelautomaten

€ 92,75

1.16.1.3

Indien de vergunning geldt voor een tijdvak, korter of langer dan 12 maanden, worden de genoemde bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd in maanden van de vergunning verlaagd, respectievelijk verhoogd.

1.16.2

Behandeling aanvraag o.g.v. artikel 3 Wet op de Kansspelen

€ 20,50

Hoofdstuk 17 Kinderopvang (gereserveerd)

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

1.18.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2 derde lid,

van de Telecommunicatiewet

€ 256,50

1.18.1.1

indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede

gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden op of in openbare

gemeentegrond,per strekkende meter sleuf vermeerderd met

€ 1,15

1.18.1.2

indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de

werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter

sleuf vermeerderd met

€ 1,15

1.18.2

Het in 1.18.1 genoemde bedrag wordt:

1.18.2.1

indien over een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders

van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

€ 373,90

1.18.2.2

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt,

verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de

melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door

het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

1.18.3

Indien een begroting als bedoeld in 1.18.2.2 is uitgebracht, wordt een melding in

behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de

melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk

is ingetrokken.

1.18.4

Het tarief bedoeld in onderdeel 1.18.1 wordt verminderd met de van de melder verkregen

of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor beheerskosten in verband met de

werkzaamheden, met dien verstande dat de uitkomst van de vermindering niet minder

dan nihil kan bedragen.

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

1.19.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement

verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb.459)

€ 39,00

1.19.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 in combinatie met een parkeerontheffing t.b.v. betaalde en vergunninghouders parkeerplaatsen.

a.voor een periode van maximaal 1 dag

€ 8,30

b.voor een periode van maximaal 1 week

€ 21,30

c.voor een periode van maximaal 1 maand

€ 40,85

d.voor een periode van maximaal 3 maanden

€ 87,45

e .voor een periode van maximaal 6 maanden

€ 174,90

f.voor een periode van maximaal 9 maanden

€ 262,35

g.voor een periode van maximaal 1 jaar

€ 349,75

1.19.1.3

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigenreglement (Stb. 1994,450)

€ 33,45

1.19.1.4

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (Stb. 2001,201)

€ 28,95

1.19.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van :

1.19.2.1

een duplicaat-parkeervergunning c.q. duplicaat-ontheffing voor een parkeerlocatie

€ 11,15

Hoofdstuk 20 Diversen

1.20.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verstrekken van:

1.20.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in

een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 0,30

1.20.1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in

deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.20.1.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

€ 0,30

1.20.1.2.2

per pagina op papier van een ander formaat

€ 0,75

1.20.1.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de artikelen 1.20.1.1 en 1.20.1.2

genoemde stukken voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere

wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk

€ 10,95

vermeerderd met

€ 3,55

voor elke 1000 cm², waarmee de oppervlakte van de kaart, tekening of lichtdruk de

1000 cm² te boven gaat

1.20.1.4

Indien de kaart, tekening of lichtdruk ingekleurd dient te worden, wordt het tarief onder

1.20.1.3 verhoogd met

€ 15,50

1.20.1.5

een beschikking, stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten

worden opgemaakt, voorzover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere

wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 4,65

1.20.2

Computerlijsten/tellingen

1.20.2.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen van:

1.20.2.2

een leeftijdsopbouwstatistiek van de gehele gemeente

€ 32,80

1.20.2.3

een leeftijdsopbouwstatistiek van een bepaalde wijk of stemdistrict

€ 10,15

1.20.2.4

een computerlijst, anders dan bedoeld onder 1.20.2.1 of 1.20.2.2, per regel

€ 0,35

De leges genoemd onder 1.20.2.3 worden voorafgaand aan het in behandeling nemen van

de aanvraag aan aanvrager meegedeeld. De aanvraag wordt in behandeling genomen op

de vijfde werkdag na de dag waarop de legeskosten aan aanvrager zijn meegedeeld.

1.20.2.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verstrekken van een visserijconsent als bedoeld in artikel 6 van de Visserijwet 1963 (Stb.312)

€ 0,60

1.20.3

Verklaringen

1.20.3.1

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

ter verkrijging van een niet in dit hoofdstuk genoemde verklaring

€ 5,55

1.20.4

Coffeeshops

1.20.4.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een door de burgemeester te verlenen gedoogbeschikking voor een coffeeshop

€ 198,15

1.20.5

Grafbewijs

1.20.5.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van een duplicaat grafbewijs

€ 11,30

1.20.6

Overige vergunningen/ontheffingen APV

1.20.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een vergunning c.q. ontheffing op grond van APV, voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk of een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 19,40

1.20.7

Stads- en landschapsschoon

1.20.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge hoofdstuk 3, 4 en 5 van de Verordening op het Stads- en Landschaps-schoon (handelsreclame, verlichting, het wijzigen van de gevel en het opslaan van oude materialen, caravans e.d.)

€ 58,30

1.20.8

Gebruik openbare ruimte

1.20.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

ter verkrijging c.q. toestemming voor het gebruik van de openbare ruimte ten behoeve van het plaatsen van steigers, portocabins, bouwketen, noodkantoren c.a.

a.voor maximaal 4 weken

€ 113,15

b.voor maximaal 3 maanden

€ 282,95

c.voor maximaal 12 maanden

€ 848,90

1.20.9

Naturalisatie

1.20.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot naturalisatie:

1.20.9.2

betreffende een enkelvoudig verzoek met standaardtarief

€ 789,00

1.20.9.3

betreffende een gemeenschappelijk verzoek met standaardtarief

€ 1008,00

1.20.9.4

betreffende een enkelvoudig verzoek met verlaagdtarief

€ 587,00

1.20.9.5

betreffende een gemeenschappelijk verzoek met verlaagdtarief

€ 806,00

1.20.9.6

betreffende een aanvraag voor medeverlening van de Nederlandse nationaliteit van een

minderjarig kind

€ 116,00

1.20.9.7

betreffende een optieverklaring

€ 168,00

1.20.9.8

betreffende een gemeenschappelijk optieverzoek

€ 286,00

1.20.9.9

Betreffende een medeopterend minderjarig kind

€ 20,00

1.21

(Vervallen)

1.21.1

(Vervallen)

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten:

de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

bouwkosten:

de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.3

sloopkosten:

de aannemingssom inclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

nvt

2.2.2

om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:

nvt

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld.

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten minder dan € 1.000.000,- bedragen:

2,225%

van de bouwkosten, met een minimum van:

€ 55,05

2.3.1.1.2

voor het meerdere tot € 10.000.000,-:

1,925%

2.3.1.1.3

voor het meerdere vanaf € 10.000.000,-:

1,225%

2.3.1.2

Welstandstoets

2.3.1.2.1

indien een plan, behorende bij een aanvraag voor het verkrijgen van een bouwvergunning,

tevens door een niet-gemeentelijk orgaan moet worden beoordeeld, worden de onder

2.1.1 e.v. vermelde bedragen verhoogd met:

1,9 ‰ met een minimum van € 44,00 in geval van geraamde bouwkosten inclusief

omzetbelasting van € 1,= tot € 500.000,=

plus over het gedeelte van de bouwsom inclusief omzetbelasting

vanaf € 500.000,= tot € 2.500.000,= 0,6 ‰

plus over het gedeelte van de bouwsom inclusief omzetbelasting

vanaf € 2.500.000,= tot € 5.000.000,= 0,25 ‰

plus over het gedeelte van de bouwsom inclusief omzetbelasting

vanaf € 5.000.000,= en meer 0,11 ‰

2.3.1.2.2

voor woningbouw van gelijke woningen welke in één complex worden uitgevoerd:

complexen van 1 tot en met 5 gelijke woningen tarief volgens 2.3.1.2.1;

complexen van 6 tot en met 10 gelijke woningen tarief over de bouwsom van

5 woningen;

complexen van 11 tot en met 20 gelijke woningen tarief over de bouwsom van

6 woningen;

complexen van 21 tot en met 30 gelijke woningen tarief over de bouwsom van

8 woningen;

complexen van 31 tot en met 40 gelijke woningen tarief over de bouwsom van

10 woningen;

complexen van 41 tot en met 50 gelijke woningen tarief over de bouwsom van

12 woningen;

complexen van 51 tot en met 60 gelijke woningen tarief over de bouwsom van

14 woningen;

Enzovoort

2.3.1.2.3

Etage- en galerijwoningen e.d. worden als één bouwblok beschouwd. Het tarief wordt

dan berekend over de totale bouwsom van het bouwblok.

2.3.1.2.4

voor reclame-objecten per adviesaanvraag.

€ 44,00

2.3.1.2.5

integrale advisering

welstand + 1 extra discipline 1,8 x regulier tarief

welstand + meerdere extra disciplines 2,2 x regulier tarief

2.3.1.2.6

illegale bouwwerken 1,5 x regulier tarief

2.3.1.2.7

formele behandeling en verslaglegging adviezen vooroverleg

(bedrag wordt verrekend bij de definitieve aanvraag)

€ 100,00

2.3.1.2.8

overige adviezen afhankelijk van de soort advisering

€ 84,00 of € 104,00 per uur

De onder 2.3.1.2 bedoelde legeskosten worden steeds naar boven afgerond tot op hele

euro's en zijn excl. BTW

Verplicht advies agrarische commissie

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

€ 500,00

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

nvt

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

Beoordeling aanvullende gegevens

2.3.1.5

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:

nvt

2.3.2

Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 115,70

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking)

0,35%

van de bouwkosten inclusief omzetbelasting met een minimum van € 100,00 en een maximum van € 400,00:

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

0,35%

van de bouwkosten inclusief omzetbelasting met een minimum van € 100,00 en een maximum van € 400,00;

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 3.000,00

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

0,35%

van de bouwkosten inclusief omzetbelasting met een minimum van € 100 en een maximum van € 400,;

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

nvt

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving) de door de provincie in rekening gebrachte leges:

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving) de door onze minister in rekening gebrachte leges:

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

nvt

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 400,00

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 400,00

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 3.000,00

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 400,00

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

nvt

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving) de door de provincie in rekening gebrachte leges:

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving) de door onze minister in rekening gebrachte leges:

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

nvt

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

2.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 270,15

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Monumentenwet 1988 of de Monumentenverordening aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening, die Monumentenwet 1988 of die Monumentenverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument 0,6 % van de bouwkosten inclusief omzetbelasting met een minimum van € 200,00 en een maximum van € 500,00

2.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht 0,6 % van de bouwkosten inclusief omzetbelasting met een minimum van € 200,00 en een maximum van € 500,00

2.3.6.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of de Monumentenverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

€ 55,05

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

2.3.7.1.1

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:

€ 55,05;

2.3.7.1.2

in gevallen waarvoor op grond van <artikel 8.1.1 van de Bouwverordening> een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo,

Bij sloopafval < 100m3:

€ 115,70

Bij sloopafval >100 m3:

€ 404,90

2.3.7.2

Asbesthoudende materialen

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1.2 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is:

nvt

Aanleggen of veranderen weg

2.3.8

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 115,70

2.3.9

Uitweg/inrit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 19,40

2.3.10

Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Bomenverordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 16,05

2.3.11

Opslag van roerende zaken

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie <of de gemeente>, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening <of artikel … van de Algemene plaatselijke verordening> een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.11.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

€ 16,05

2.3.11.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

€ 16,05

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 wordt het legesbedrag voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeeld. Een aanvraag wordt in dat geval in behandeling genomen twee weken na de dag waarop het totale legesbedrag aan de aanvrager is meegedeeld.

2.3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 wordt het legesbedrag voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeeld. Een aanvraag wordt in dat geval in behandeling genomen twee weken na de dag waarop het totale legesbedrag aan de aanvrager is meegedeeld.

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is wordt het legesbedrag voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeeld. Een aanvraag wordt in dat geval in behandeling genomen twee weken na de dag waarop het totale legesbedrag aan de aanvrager is meegedeeld.

2.3.14

Andere activiteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 203,00

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:

€ 203,00

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.16

Beoordeling bodemrapport

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 173,50

2.3.16.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 173,50

2.3.17

Advies

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 1015,00

2.3.18.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.18.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

2.4.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt:

2.4.2.1

bij 5 tot 10 activiteiten:

€ 101,50

2.4.2.2

bij 10 tot 15 activiteiten:

€ 152,25

2.4.2.3

bij 15 of meer activiteiten:

€ 203,00

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

75%

2.5.1.1

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na <…> weken en binnen <…> weken na het in behandeling nemen ervan

nvt

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.5.1.3

indien de aanvraag wordt ingetrokken na <…> weken en binnen <…> weken na het in behandeling nemen ervan

nvt

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

nvt

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

Een bedrag minder dan € 53,62 wordt niet teruggegeven.

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

nvt

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project 2,225 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 54,25:

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 2030,00

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 1523,00

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening

€  28,90

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€  55,05

TITEL 3 DIENSTVERLENING VALLEND ONDER EUROPESE DIENSTENRICHTLIJN

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen van

3.1.1

een vergunning ingevolge artikel 3, eerste lid, van de Drank- en Horecawet

(Stb.1964,386)

€ 121,80

3.1.2

Voor het wijzigen van een vergunning onder 13.1.1 als gevolg van (een) nieuwe/vertrokken leidinggevende

€ 40,40

3.1.3

Een door de burgemeester te verlenen vergunning voor het schenken van alcoholhoudende drank tijdens bijzondere gelegenheden van tijdelijke aard op grond van artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 26,05

3.1.4

een door burgemeester en Wethouders te verlenen vergunning als bedoeld in artikel 3.2 van de Drank- en Horecaverordening

€ 27,05

3.1.5

In afwijking van het bepaalde in 3.1.1, bedraagt het tarief wanneer door de aanvrager met

recht een beroep wordt gedaan op artikel 27, tweede of derde lid, of op artikel 75, eerste

lid, van de Drank- en Horecawet

€ 5,95

3.1.6

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een

ontheffing of een verklaring als bedoeld in de artikelen 37 tot en met 44 en 74 van de

Drank- en Horecawet geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Algemeen

uitvoeringsbesluit Drank-en Horecawet (Besluit van 13 juli 1967, Stb.404) of zoals dit

Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

3.2.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5.2.2 of 5.2.3 van de APV (vent-c.q. standplaatsvergunning):

3.2.1.2

geldig voor 1 dag

€ 14,15

3.2.1.3

geldig voor 1 week of een gedeelte daarvan, dat langer duurt dan 1 dag

€ 31,60

3.2.1.4

geldig voor 1 maand of een gedeelte daarvan, dat langer duurt dan 1 week

€ 63,65

3.2.1.5

geldig voor 1 kwartaal

€ 78,55

3.2.1.6

geldig voor 6 maanden

€ 149,90

3.2.1.7

geldig voor 1 jaar

€ 220,10

3.2.2

tot het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar voor de inrichting en gebruik van

niet aangewezen luchtvaartterreinen

€ 30,60

3.2.3

tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 2.3.1.2 lid 1 van de APV

€ 119,35

3.2.3.1

indien de vergunning tevens een terras omvat verhoogd met

€ 20,50

3.2.3.2

indien de vergunning tevens tevens omvat het geopend hebben van het horecabedrijf in

afwijking van het sluitingsuur o.g.v. artkel 2.3.1.4.

€ 102,50

3.2.4

Voor het wijzigen van een vergunning op grond van artikel 2.3.2.1 lid 1 van de APV

€ 39,60

3.2.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4.5.2. van de A.P.V.

€ 23,35

Geluidsapparatuur

3.2.6

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een vergunning c.q. ontheffing voor het in de open lucht in werking hebben van een geluidsapparatuur of een toestel

a.geldig voor één dag

€ 22,15

b.geldig voor één week

€ 36,70

c.geldig voor één maand

€ 71,35

d.geldig voor zes maanden

€ 155,55

e.geldig voor één jaar

€ 247,65

Vuurwerk

3.2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

ter verkrijging van een vergunning ingevolge de Algemene Plaatselijke Verordening Zutphen voor het verkopen, afleveren en verstrekken van vuurwerk

€ 35,15

Venten, colporteren, opkopen of fotograferen op straat

3.2.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van de aanvraag:

3.2.8.1

ter verkrijging van een vergunning om in de gemeente te mogen venten, colporteren, opkopen of fotograferen op straat

a.geldig voor één dag

€ 16,35

b.geldig voor één week

€ 35,35

c.geldig voor één maand

€ 68,75

d.geldig voor zes maanden

€ 149,95

e.geldig voor één jaar

€ 238,75

Vermakelijkheden

3.2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.2.1 of 2.1.4.1 APV

a.geldig voor één dag

€ 9,40

b.geldig voor één week

€ 20,25

c.geldig voor één maand

€ 40,10

d.geldig voor zes maanden

€ 85,90

e.geldig voor één jaar

€ 136,65

Evenement

3.2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een vergunning voor het houden van een evenement als bedoeld in artikel 2.2.2 APV

groot evenement (2000 bezoekers of meer)

€ 153,75

middelgroot evenement (minder dan 2000 bezoekers)

€ 25,65

Bazars, fancy-fairs, enz.

3.2.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een vergunning tot het houden van bazars. Fancy-fairs en dergelijke evenementen

€ 19,30

Stoken

3.2.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een ontheffing voor het aanleggen of stoken van vuur in de open lucht

van een paasvuur

€ 28,00

van snoeihout

€ 9,40

van kerstbomen

€ 28,30

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een vergunning voor het exploiteren van een seksinrichting of escortbedrijf als bedoeld in artikel 3.2.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening Zutphen

€ 848,90

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte (gereserveerd)

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening (gereserveerd)

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6.1

Het basistarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een gebruiksvergunning voor het in gebruik nemen of houden van een nietomgevingsvergunningplichtig bouwwerk als bedoeld in artikel 2.11.1 van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken bedraagt:

€ 270,15

3.6.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag als hier bedoeld, wordt het hiervoor genoemde bedrag verhoogd voor bouwwerken en inrichtingen met een gebruiksoppervlakte bepaalde overeenkomstig NEN 2580:

> tot en met 100 m²

€ 211,90

> vanaf 100 tot 500 m²

€ 211,90

vermeerderd met € 1,25 per m² of gedeelte daarvan boven 100 m²

> van 500 tot 2000 m²

€ 754,55

vermeerderd met € 0,64 per m² of gedeelte daarvan boven 500 m²

> vanaf 2000 tot en met 5000 m²

€ 1.797,65

vermeerderd met € 0,40per m² of gedeelte daarvan boven 2000 m²

> vanaf 5000 tot en met 50.000 m²

€ 3.068,65

vermeerderd met € 0,040 per m² of gedeelte daarvan boven 5.000 m²

> boven de 50.000 m²

€ 4.974,60

vermeerderd met € 0,019 per m² of gedeelte daarvan boven 50.000 m2

3.6.3

Het tarief bedraagt voor controle van een bouwwerk of inrichting waar voor de hiervoor bedoelde vergunning is afgegeven, indien niet voldaan is aan naleving van de vergunningvoorwaarden, zoals vermeld in de gebruiksvergunning

€ 151,30

3.6.3.1

Het tarief bedraagt voor controle van een bouwwerk of inrichting, indien niet is voldaan aan naleving van de voorwaarden, opgemaakt in hoofdstuk 2 van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken

€ 151,30

3.6.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om vergunning als bedoeld in de Brandbeveiligingsverordening

€ 184,20

3.6.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een deelvergunning (voor objecten waarvoor al een gebruiksvergunning is afgegeven en die wijziging/verandering benodigen) een percentage van het betreffende legestarief dat wordt berekend over de oppervlakte van het gewijzigde/verbouwde gedeelte ten opzichte van de totale oppervlakte met als minimum

€ 270,15

3.6.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het overdragen van een gebruiksvergunning zoals bedoeld in artikel 10.3 van de Bouwverordening

€ 100,85

3.6.7

Het tarief voor het verstrekken van een gewaarmerkte kopie van een gebruiksvergunning bedraagt:

€ 100,85

3.6.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het wijzigen van de gebruiksvergunning (voor objecten waarvoor al een gebruiksvergunning is afgegeven en die wijziging/ verandering benodigde

€ 264,90

3.6.9

Het tarief voor het onderhouden van een door de brandweer geëiste sleutelhuis / kluis bedraagt

€ 80,05

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

(gereserveerd)

Deze tarieventabel behoort bij de "Verordening op de heffing en de invordering van leges 2011, vastgesteld bij raadsbesluit van 6 december 2010.