Regeling vervallen per 02-11-2011

Klachtenregeling

Geldend van 04-10-2001 t/m 01-11-2011

Intitulé

Klachtenregeling

HOOFDSTUK 1 Begrips- en Algemene bepalingen

klachtenregeling gemeente Zwartewaterland.

Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. klacht:

een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan van de gemeente zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk

persoon of een rechtspersoon heeft gedragen;

  • b.

    bestuursorgaan :

    • 1.

      de gemeenteraad en de commissies;

    • 2.

      (een lid van) het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester;

  • c.

    gedraging:

het in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon handelen of nalaten door:

  • 1.

    een bestuursorgaan;

  • 2.

    een ambtenaar of een daarmee op grond van diens werkzaamheid gelijk te stellen persoon (inclusief arbeidscontractant) in de uitvoering van zijn functie, alsmede een gewezen ambtenaar;

    • d.

      sectorhoofd :

de ambtenaar die als zodanig is benoemd en primair verantwoordelijk is voor de leiding van de sector en de commandant brandweer;

e.afdelingshoofd:

de ambtenaar die als zodanig is benoemd en verantwoordelijk is voor de leiding van een afdeling;

f. klachtencoördinator:

de ambtenaar die als zodanig is aangewezen voor het registreren van de klachten en de coördinatie van de klachtenafhandeling.

Artikel 1.2 Algemene bepalingen

  • 1. Een klacht kan zowel mondeling als schriftelijk worden ingediend.

  • 2. Wanneer een klacht zich leent voor een snelle, informele afhandeling, wordt de klager schriftelijk een voorstel gedaan omtrent de afhandeling. Wanneer de klager schriftelijk aangeeft met de voorgestelde afhandeling akkoord te gaan, wordt de actie beëindigd. Wanneer de klager schriftelijk aangeeft niet akkoord te gaan met de voorgestelde afhandeling, wordt de klacht beschouwd als een nieuwe klacht.

HOOFDSTUK 2 Behandeling mondelinge en schriftelijke klachten

Artikel 2.1 Mondelinge klachten

  • 1. Een mondelinge klacht wordt door de ontvanger op schrift gesteld door middel van invulling van een door burgemeester en wethouders vastgesteld formulier en aan de klager ter ondertekening aangeboden.

  • 2. Indien de klager de op schrift gestelde klacht ondertekent, wordt de klacht afgehandeld als een schriftelijke klacht.

  • 3. Indien de klager de op schrift gestelde klacht niet ondertekent, wordt de klacht als een mondelinge klacht geregistreerd en zo spoedig mogelijk mondeling afgedaan.

Artikel 2.2 Schriftelijke klachten

  • 1. Een schriftelijke klacht moet worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders.

  • 2. De klacht dient tenminste de volgende gegevens te bevatten:

    • ·

      de naam en het adres van de klager;

    • ·

      een zo duidelijk mogelijke omschrijving van de gedraging (datum, tijdstip) waarop de klacht betrekking heeft;

    • ·

      de mededeling wie zich aldus heeft gedragen;

    • ·

      de mededeling jegens wie de gedraging heeft plaatsgevonden;

    • ·

      de reden waarom klager meent te moeten klagen tegen de gedraging.

Artikel 2.3 Klachtenregistratie

De klachtencoördinator registreert de ingekomen schriftelijke klachten, waarbij de volgende gegevens worden vermeld:

  • 1.

    de naam en het adres van de klager;

  • 2.

    de naam van degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft;

  • 3.

    de datum van ontvangst van de klacht;

  • 4.

    mondelinge of schriftelijke klacht;

  • 5.

    de uiterste datum waarop de klacht moet zijn afgehandeld;

  • 6.

    de datum van verzending van de mededeling aan de klager als bedoeld in artikel 2.8, lid 5;

  • 7.

    een omschrijving van de klacht;

  • 8.

    de datum van de hoorzitting;

  • 9.

    de bevindingen van het onderzoek;

  • 10.

    de datum waarop de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft van de bevindingen van het onderzoek in kennis zijn gesteld.

Artikel 2.4 Ontvangstbevestiging

  • 1. De ontvangst van een schriftelijke klacht wordt terstond door de klachtencoördinator namens het college van burgemeester en wethouders schriftelijk aan de klager bevestigd.

  • 2. In de bevestiging wordt meegedeeld wie de klacht zal behandelen en hoe de verdere gang van zaken is.

  • 3. Degene, op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, krijgt de klacht, de daarbij meegezonden stukken en de ontvangstbevestiging in afschrift toegezonden.

Artikel 2.5 Klachtbehandelaar

Een klacht wordt behandeld door:

  • a.

    een afdelingshoofd namens het college van burgemeester en wethouders indien het een gedraging van een ambtenaar van zijn afdeling betreft;

  • b.

    een sectorhoofd namens het college van burgemeester en wethouders indien het een gedraging van een afdelingshoofd van zijn sector betreft;

  • c.

    de gemeentesecretaris namens het college van burgemeester en wethouders indien het een gedraging van een sectorhoofd betreft;

  • d.

    de burgemeester, namens het college van burgemeester en wethouders indien het een gedraging van de gemeentesecretaris betreft;

  • e.

    de burgemeester, namens het college van burgemeester en wethouders indien het een gedraging van de gemeenteraad, een commissie of van het college van burgemeester en wethouders betreft;

  • f.

    de loco-burgemeester indien het een gedraging van de burgemeester betreft.

Artikel 2.6 Niet ontvankelijk

  • 1.

    Een klacht wordt niet in behandeling genomen indien:

    • a.

      niet is voldaan aan de vereisten in artikel 2.2, tweede lid en klager de voor behandeling vereiste gegevens niet binnen veertien dagen verstrekt nadat klager op deze tekortkoming is gewezen;

    • b.

      deze een gedraging betreft die reeds eerder met inachtneming van deze regeling is behandeld;

    • c.

      de klacht betrekking heeft op een gedraging die meer dan een jaar voor de indiening van de klacht heeft plaatsgevonden;

    • d.

      het belang van de klager of het gewicht van de gedraging kennelijk onvoldoende is;

    • e.

      ten aanzien van de gedraging voor klager een wettelijk geregelde administratiefrechtelijke voorziening openstaat of heeft opengestaan en hij daarvan geen gebruik heeft gemaakt;

  • f.

    ten aanzien van de gedraging anders dan ingevolge een wettelijk geregelde administratiefrechtelijke voorziening door een rechterlijke instantie uitspraak is gedaan;

  • g.

    zolang ten aanzien van een gedraging die nauw samenhangt met

    het onderwerp van de klacht een procedure aanhangig is bij een rechterlijke instantie, dan wel ingevolge een wettelijk geregelde administratiefrechtelijke voorziening bij een andere instantie;

    • 2.

      Van het niet in behandeling nemen van de klacht wordt klager zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van de klacht schriftelijk in kennis gesteld, onder vermelding van de redenen daarvan.

Artikel 2.7 Onderzoek en horen

  • 1. Degene die op grond van artikel 2.5 daartoe is aangewezen stelt de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft in de gelegenheid om te worden gehoord en op elkaars standpunt te reageren.

  • 2. Van deze procedure van hoor en wederhoor kan worden afgezien indien de klager heeft verklaard daaraan geen behoefte te hebben.

  • 3. Van de hoorzitting wordt door de klachtencoördinator een verslag gemaakt, dat aan de klager en aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft wordt gezonden.

Artikel 2.8 Afdoening

  • 1. De klachtbehandelaar doet de klacht binnen zes weken na de datum van ontvangst van de klacht gemandateerd schriftelijk af.

  • 2. Hij stelt de klager, degene tegen wie de klacht gericht is en burgemeester en wethouders schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek, de beslissing op de klacht alsmede van de eventuele conclusies die er aan zijn verbonden.

  • 3. Hij deelt hierbij schriftelijk mee dat klager, indien deze niet tevreden is over de uitkomst van de klachtbehandeling, zijn klacht kan voorleggen aan de regionale Ombudscommissie Overijssel.

  • 4. De klachtbehandelaar verstrekt desgevraagd aan overigen een afschrift of uittreksel van de beslissing op de klacht, onder zoveel als mogelijke waarborging van de anonimiteit van de in de beslissing genoemde personen.

  • 5. Indien de klacht niet binnen een termijn van zes weken kan worden afgedaan, kan de afdoening voor ten hoogste vier weken worden verdaagd. Van de verdaging wordt schriftelijk onder vermelding van de reden mededeling gedaan aan de klager en aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.

HOOFDSTUK 3 Registratie, rapportage en publicatie

Artikel 3.1 Jaaroverzicht

  • 1. Burgemeester en wethouders brengen over het afgelopen kalenderjaar verslag uit van het aantal klachten, de aard van de klachten, de wijze van afdoening en de maatregelen die naar aanleiding van de behandeling zijn getroffen.

  • 2. Het jaarverslag wordt zo nodig voorzien van beleidsmatige aanbevelingen, voorgelegd aan de gemeenteraad.

Artikel 3.2 Publicatie

  • De klachtencoördinator draagt zorg voor het publiceren van de geregistreerde klachten in een plaatselijk huis-aan-huis blad uiterlijk binnen twee maanden na afloop van het betreffende kalenderjaar.

HOOFDSTUK 4SLOTBEPALINGEN

Artikel 4.1 Onvoorzien

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslissen burgemeester en wethouders.

Artikel 4.2 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag volgende op die van de bekendmaking;

  • 2.

    Met ingang van de in lid 1 bedoelde datum vervallen de regelingen inzake de klachtenbehandeling, zoals die zijn vastgesteld door de raden van de gemeenten Genemuiden, Hasselt en Zwartsluis.

Artikel 4.3 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Klachtenregeling gemeente Zwartewaterland.

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Zwartewaterland

in de openbare vergadering van 27 september 2001.

De secretaris, De burgemeester,

drs. I. de Muijnck drs. W.J. Plomp