Regeling vervallen per 01-01-2020

Richtlijnen collectieve acties ambtenaren

Geldend van 01-07-2007 t/m 31-12-2019

Intitulé

Richtlijnen collectieve acties ambtenaren

Artikel 1 Begripsaanduiding

Wij verstaan onder:

werkstaking:

het in groepsverband een volledig neerleggen van de arbeid voor een halve dag of langer;

werkonderbreking:

het in groepsverband neerleggen van de arbeid voor minder dan een halve werkdag;

gedeeltelijke werkweigering:

het in groepsverband weigeren om een deel van de opgedragen taak te verrichten;

erkenning:

het onder voorwaarden accepteren van werkstaking c.a., zonder beoordeling alsdan van de motieven.

Op andersoortige acties - waarbij bijv. sprake is van een actief ingrijpen van personeelsleden in productie-processen - zijn deze richtlijnen niet van toepassing. Wanneer deze situatie zich voordoet, zullen wij ons apart op maatregelen bezinnen.

Artikel 2 Voorwaarden tot erkenning van een staking

Zodra een staking onder gemeentepersoneel dreigt of uitbreekt, zullen wij de volgende vragen beantwoorden:

  • a.

    Hebben één of meer erkende en aan het georganiseerd overleg binnen de gemeente deelnemende vakorganisaties tot staking opgeroepen?

  • b.

    Achten wij de staking door de betreffende groep personeelsleden toelaatbaar uit oogpunt van vitaal algemeen belang?

  • c.

    Is de staking tenminste 2 x 24 uur tevoren bij ons aangekondigd?

Indien het ons niet mogelijk is voor aanvang van de staking ter beantwoording van deze vragen bijeen te komen, zijn de burgemeester en de wethouder personeelszaken bevoegd samen een voorlopige beslissing te nemen.

Indien wij de drie genoemde vragen alle bevestigend beantwoorden, zullen wij de staking erkennen en afspraken maken over:

  • a.

    noodzakelijke werkzaamheden;

  • b.

    beschikbaarheid bij calamiteiten/gevaar voor de openbare orde;

  • c.

    gebruik maken van gemeente-eigendommen;

  • d.

    eventuele vestiging stakingscentrum op het "bedrijf";

  • e.

    posten bij de toegangen tot het "bedrijf";

  • f.

    schadeverhaal.

Dit houdt in, dat wij de staking weliswaar als plichtsverzuim moeten beschouwen, doch daaraan geen disciplinaire gevolgen verbinden.

Indien, vanwege het onder "b" gestelde, een staking door ons niet kan worden erkend, zal ten spoedigste contact worden opgenomen met de stakingsleiding teneinde onze bezwaren nader toe te lichten.

Naar verwachting zal dat bij hoge uitzondering nodig blijken te zijn, gegeven ook de bij de organiserende bonden bestaande verantwoordelijkheden.

In die uitzonderingsgevallen zal er door ons naar gestreefd worden tot een vergelijk te komen. Mocht dit niet gelukken, hetgeen niet om redenen van onwil doch heel wel om andere, bijv. organisatorische oorzaken het geval kan zijn, zal langs de weg van het kort geding een uitspraak van de rechter worden gevraagd; zonodig in hoger beroep. Daarbij zal worden gepoogd de start van de actie te doen opschorten tot en met de rechterlijke uitspraak. De uitspraak zelve is uiteraard voor partijen bindend.

Artikel 3 Inhouden van bezoldiging

Over gestaakte uren c.q. dagen, zal de salarisbetaling worden behandeld als ware buitengewoon verlof zonder behoud van bezoldiging voor ten hoogste 14 dagen verleend; mocht de stakingsduur de termijn van 14 dagen overschrijden dan zal terzake worden gehandeld als ware buitengewoon verlof zonder behoud van bezoldiging voor langere duur verleend.

Om dit administratief mogelijk te maken, dienen de directeuren te (doen) registreren wie op de stakingsdag(en) normaal aanwezig zijn en een registratieplicht in te voeren voor degenen die wel willen werken, maar hiertoe als gevolg van de stakingsactie niet de mogelijkheid hebben.

Voor laatstgenoemde houdt deze registratieplicht in, dat iedere werkwillige van die onderdelen van de dienst waarbij gestaakt wordt zich als zodanig laat registreren, behalve voor zover hij/zij op de stakingsdag een vrije dag heeft, gewoon dan wel buitengewoon verlof (bijv. in het kader van de vakbondsfaciliteiten) geniet, dan wel ziek gemeld is. Deze registratie voorkomt, dat het recht op uitbetaling van bezoldiging over die dag vervalt. Registratie dient te geschieden op door de directeuren te bepalen zo neutraal mogelijke plaatsen van de dienst.

Met betrekking tot de werkwilligen zullen wij bepalen of de mogelijkheid tot het verrichten van het normale werk ontbreekt en of aanwezigheid desondanks geboden is.

De registratie zal moeten plaatsvinden door een of meer functionarissen van de dienst. Geen enkel gegeven uit de registratie mag in enig personeelsdossier opgenomen worden; de gegevens mogen uitsluitend worden gebruikt om te bepalen of al dan niet uitbetaling van bezoldiging zal plaatsvinden; na gebruik dienen zij te worden vernietigd.

Artikel 4 Plichtsverzuim

Wanneer de staking niet door ons is erkend, wordt niet alleen bij wijze van administratieve maatregel bezoldiging over de niet gewerkte dagen ingehouden, doch is ook strafoplegging mogelijk wegens plichtsverzuim.

Over strafoplegging beslist in deze gevallen uitsluitend ons college.

Artikel 5 Werkonderbreking of gedeeltelijke werkweigering

Een actie kan ook de vorm aannemen van een werkonderbreking dan wel van een weigering om een deel van de opgedragen taak te verrichten. Ook hierbij is alleen dan niet van plichtsverzuim sprake indien wij een bevestigend antwoord geven op vragen, analoog aan de drie in richtlijn 2 gestelde vragen.

Inhouding van bezoldiging mag - gezien de grote verscheidenheid van mogelijkheden die zich hier voordoet - echter alleen plaatsvinden indien daartoe door of namens ons toestemming is gegeven.

Over strafoplegging beslist ook in deze gevallen uitsluitend ons college.

Artikel 6 Directeur(en)

Indien een staking, werkonderbreking of gedeeltelijke werkweigering dreigt of plaatsvindt, moet - indien zulks nog niet is geschied - de directeur de burgemeester en/of de wethouder personeelszaken inlichten, die vervolgens bestuurlijk en ambtelijk overleg organiseert.

De directeur wordt geacht een draaiboek ter beschikking te hebben, waarin is aangegeven wat moet worden verricht. Daarbij dient ook aandacht te zijn besteed aan de relatie stakers en werkwilligen, met neme ook om te voorkomen, dat na de staking de werkverhoudingen voor kortere of langere tijd blijken te zijn verstoord.

Artikel 7 Stakingsteam

Indien dit door een directeur wordt gewenst en de hiertoe genoemde leden van ons college hiermede instemmen, wordt een stakingsteam gevormd, bestaande uit:

  • -

    de burgemeester (voorzitter);

  • -

    de wethouder personeelszaken;

  • -

    de gemeentesecretaris;

  • -

    de directeur(en);

  • -

    hoofd P-Services (secretaris)

Desgewenst kan dit team worden uitgebreid met andere disciplines. Het team richt zich op de begeleiding van het proces, overlegt over de wijze van reageren op de actie e.d.

Artikel 8 Afspraken met de actieleiding

Het stakingsteam coördineert de met de actieleiding te maken afspraken. Indien het stakingsteam niet geactiveerd is (zie 7) coördineert de directeur.

Artikel 9 Openbare orde

Wanneer zich bij stakingen, werkonderbrekingen e.d. problemen voordoen op het gebied van de openbare orde, wordt indien geen stakingsteam is gevormd, door de directeur contact opgenomen met de burgemeester.

Deze richtlijnen treden in werking met ingang van 1 juli 2007 onder gelijktijdige intrekking van de richtlijnen zoals die voorheen luidden.

Ondertekening

Zwijndrecht, 18 juli 2007.
Burgemeester en wethouders van Zwijndrecht.
De secretaris, De burgemeester,