Regeling vervallen per 01-01-2012

Verordening op de heffing en inning van afvalstoffenheffing 2011

Geldend van 30-12-2010 t/m 31-12-2011

Intitulé

Verordening op de heffing en inning van afvalstoffenheffing 2011

Artikel 1 Aard van de belasting en belastbaar feit

  • 1.

    Onder de naam ‘afvalstoffenheffing’ wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer.

  • 2.

    De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het feitelijk gebruik van een perceel ten aanzien waarvan krachtens artikel 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

Artikel 2 Belastingplicht

  • 1.

    De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente feitelijk gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

  • 2.

    Voor de toepassing van het eerste lid wordt als gebruiker aangemerkt:

    • a.

      degene die naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht feitelijk gebruik maakt van het perceel;

    • b.

      ingeval een gedeelte van een perceel ten gebruike is afgestaan: degene die dat gedeelte ten gebruike heeft afgestaan.

Artikel 3 Maatstaf van de heffing en belastingtarief

  • 1.

    De belasting bedraagt € 279,60 per perceel per belastingjaar.

  • 2.

    Indien het perceel op 1 januari van het belastingjaar of, indien de belastingplicht later aanvangt, bij aanvang van de belastingplicht, wordt gebruikt door één persoon dan bedraagt de belasting € 255,60 per perceel per belastingjaar.

  • 3.

    Voor belastingbedragen tot € 10,00 vindt geen invordering plaats. Voor de toepassing van de vorige volzin wordt het totaal van op één aanslagbiljet verenigde bedragen afvalstoffenheffing of andere heffingen aangemerkt als één belastingbedrag.

Artikel 4 Belastingjaar

Het belastingjaar is gelijk aan het kalenderjaar.

Artikel 5 Wijze van heffing

De belasting wordt bij wege van aanslag geheven.

Artikel 6 Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang

  • 1.

    De belasting is verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.

  • 2.

    Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is de belasting verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.

  • 3.

    Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.

Artikel 7 Termijnen van betaling

In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de aanslagen worden betaald uiterlijk op de laatste dag van de tweede maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld.

2.   In afwijking van het eerste lid geldt, in geval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar één aanslag bevat het bedrag daarvan, minder is dan € 3.500,00 en zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in gelijke termijnen van minimaal € 5,00, waarbij de laatste termijn vervalt op de laatste dag van de tiende maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de eerdere termijnen telkens een maand eerder.

3.   De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen.

Artikel 8 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de afvalstoffenheffing.

Artikel 9 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De ‘Verordening afvalstoffenheffing Zwijndrecht 2009 van 16 december 2008 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van bekendmaking.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening afvalstoffenheffing Zwijndrecht 2011’.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 9 november 2010
 
De griffier,                                                      De voorzitter,

Nota-toelichting

Toelichting (raadsvoorstel en - besluit)

 

Inleiding

Voor de bepaling van de tarieven voor de afvalstoffenheffing is enige jaren geleden met u volledige kostendekkendheid afgesproken, inclusief toerekening van 44% van de kosten van straatreiniging.

 

Voor 2010 is daar enigszins van afgeweken. Hoewel door enige stijging van de lasten (voornamelijk hogere bijdrage Netwerk en toename kosten voor kwijtschelding) in principe een tariefsverhoging van 2,5% nodig was, werd toen in overleg met uw raad daarvan afgezien. Dit om onze inwoners tegemoet te komen. Het hierdoor ontstane exploitatietekort van bijna € 130.000 werd gedekt uit de reserve reiniging.

 

Gehoord hebbende de discussie bij de Perspectiefnota 2010 stellen wij voor om voor 2011 de tariefsontwikkeling te actualiseren op basis van de toe te rekenen kosten, ofwel 100% kostendekkendheid. Om dit te kunnen realiseren is een verhoging van de tarieven met 2% nodig, gelijk aan de te verwachte inflatie. In de begroting 2011 hebben we hiermee reeds rekening gehouden.

 

Dit leidt tot onderstaande tarieven:

 

         Tarief                                            2011               2009/2010

         Eenpersoonshuishoudens                 € 255,60          € 250,56

         Meerpersoonshuishoudens               € 279,60          € 274,08

Naast de benodigde tariefsaanpassingen stellen wij u voor om een aantal wijzigingen in de betaaltermijnen van de jaarlijkse gecombineerde aanslag, waarvan de afvalstoffenheffing deel uitmaakt, aan te brengen. Dit naar aanleiding van het verzoek van Gemeentebelastingen Drechtsteden in het kader van het synchroniseren van werkprocessen binnen de Regio om doelmatigheidsvoordelen en besparingen te kunnen realiseren.

Het gaat om de volgende bepalingen in artikel 7:

- De reguliere betaaltermijn te stellen op één termijn van twee maanden na dagtekening (thans de eerste na 1 maand en de tweede weer twee maanden daarna);

- Het aantal termijnen bij gebruik van automatische incasso te stellen op tien maanden (nu  acht maanden);

- Het maximum aanslagbedrag om voor automatische incasso in aanmerking te kunnen komen te stellen op € 3.500,00 (nu € 4.000,00) en

- Het minimum automatisch te incasseren bedrag per maand te stellen op € 5,00 (nu € 150,00 per jaar).

 

Tenslotte maken wij u er nog op attent dat u aan het einde van deze toelichting een bijlage aantreft met een raming van de kosten en opbrengsten over 2011, waaruit de maximale kostendekkendheid blijkt.

Beoogd resultaat

 

Tarieven voor 2011 vast te stellen om zodoende de begrote opbrengst te kunnen realiseren, alsmede het doorvoeren van een aantal wijzigingen in het kader van het synchroniseren van werkprocessen binnen de Regio om doelmatigheidsvoordelen en besparingen te realiseren.

 

Argumenten

Zie inleiding en beoogd resultaat.

(Extern) draagvlak

De verordening is getoetst door Gemeentebelastingen Drechtsteden en in overeenstemming met de modelverordening van de VNG.

Kanttekeningen

Niet van toepassing.

 

Aanpak/uitvoering

Niet van toepassing.

 

Communicatie

Deze verordening zal na vaststelling op de wettelijk voorgeschreven wijze bekend worden gemaakt.

Evaluatie en verantwoording

Niet van toepassing.

 

Financiën

Met het vaststellen van de tarieven 2011 zal de in de begroting geraamde opbrengst gerealiseerd kunnen worden.

 

 

Het college van burgemeester en wethouders van Zwijndrecht,

 

 

De secretaris,                                                 De burgemeester,

Bijlage raming kosten en opbrengsten Afvalstoffen 2011

 

Kosten

- Kosten ophalen, afvoeren en verwerking van huisvuil         € 4.658.809

- Toerekening 44% kosten straatreiniging                             €  404.915

- Kwijtschelding                                                                  €  348.330

                                                                                       ----------------

Totaal bruto kosten                                                         € 5.412.054

- Opbrengst registratievergoeding                             -/-        €      15.000

                                                                                        ----------------

Totale netto kosten                                                         € 5.397.054

                                                                                       =========

 

 

 

Opbrengsten afvalstoffenheffing

                                           Tarief 2011                      Aantal x tarief

Aantal eenpersoonshuishoudens 5.851    € 255,60                  € 1.495.516

Aantal meerpersoonshuishoudens 13.954   € 279,60               € 3.901.538

                                                                                        ---------------

Totale opbrengsten                                                          € 5.397.054

                                                                                        =========