Regeling vervallen per 01-01-2012

Reglement burgelijke stand

Geldend van 01-01-2010 t/m 31-12-2011

Intitulé

Reglement burgelijke stand

REGLEMENT BURGELIJKE STAND

Reglement met bepalingen over ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de Gemeente Zwolle of een andere gemeente als zodanig door het college benoemd

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de Gemeente Zwolle of een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig door het college benoemd

  • e.

    gemeentehuis: plaats die bij besluit door het bevoegd orgaan als zodanig is aangewezen

Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. Tot ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd:

    • a.

      personen werkzaam binnen de sectie Burgerzaken of Frontoffice van de afdeling BFI (Burgerzaken, Frontoffice, Informatiecentrum);

    • b.

      de burgemeester van de Gemeente Zwolle.

  • 2. Tot buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd:

    • a.

      leden van de gemeenteraad van de Gemeente Zwolle;

    • b.

      wethouders van de Gemeente Zwolle;

    • c.

      overige personen.

  • 3. De in lid 2 onder a en b bedoelde buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand voltrekken uitsluitend op verzoek huwelijken.

Artikel 3 Benoemingsperiode

  • 1. Voor de ambtenaren van de burgerlijke stand geldt de volgende benoemingsperiode:

    • a.

      personen werkzaam binnen de sectie Burgerzaken of Frontoffice van de afdeling BFI: voor de periode die zij bij deze sectie werkzaam zijn;

    • b.

      burgemeester: voor de periode als zodanig benoemd.

  • 2. Voor de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand geldt de volgende benoemingsperiode:

    • a.

      leden van de gemeenteraad van de Gemeente Zwolle: voor de periode die zij aaneengesloten deel uitmaken van deze raad;

    • b.

      wethouders van de Gemeente Zwolle: voor de periode die zij aaneengesloten wethouders zijn van de Gemeente Zwolle;

    • c.

      overige personen: tot de eerste van de maand volgend op die waarin de leeftijd van 65 jaar is bereikt, met inachtneming van artikel 8:2 en 8:21 uit de CAR/LAR.

  • 3. a. Een persoon kan voor één dag worden benoemd tot buitengewoon ambtenaar

    van de burgerlijke stand voor het sluiten van een huwelijk in de Gemeente Zwolle.

  • b. Voor deze benoeming is de leeftijdsbeperking als bedoeld in het voorgaande lid

    onder c, niet van toepassing.

Artikel 4 Locatie

    • 1.

      De kosteloze huwelijksvoltrekkingen vinden plaats in het Stadskantoor.

    • 2.

      Als gemeentehuis waar huwelijken kunnen worden voltrokken, geldt elke plaats binnen de gemeentegrenzen van de Gemeente Zwolle onder voorwaarde dat:

      • -

        de eigenaar dan wel gebruiker van de plaats schriftelijk toestemming heeft verleend;

      • -

        de veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is gewaarborgd.

Artikel 5 Leiding burgerlijke stand

Het hoofd van de sectie Burgerzaken (afdeling BFI) is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 6 Reservering huwelijk

Een huwelijksdatum kan maximaal 2 jaren vóór de huwelijksdatum worden gereserveerd.

Artikel 7 Vormen huwelijksvoltrekking

  • 2.

    De huwelijksvoltrekking als bedoeld in artikel 4, lid 1:

    • a.

      duurt maximaal 10 minuten;

    • b.

      vindt plaats in aanwezigheid van maximaal 10 volwassenen, exclusief het bruidspaar en de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • c.

      wordt verricht door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, niet zijnde een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 3, lid 2, waarbij deze ambtenaar uitsluitend telefonisch contact met het paar heeft.

  • 2.

    Het bruidspaar kan kiezen voor een bescheiden huwelijksvoltrekking. Deze huwelijksvoltrekking:

    • a.

      vindt plaats in de Schepenzaal van het Stadhuis;

    • b.

      duurt maximaal 15 minuten;

    • c.

      wordt verricht door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, niet zijnde een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 3, lid 2, waarbij deze ambtenaar uitsluitend telefonisch contact met het paar heeft.

Artikel 8 Bezoldiging

De bezoldiging voor het voltrekken van huwelijken door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is opgenomen in de Rechtspositieregeling voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de Gemeente Zwolle.

Artikel 9 Openstelling

  • 1.
    • Het bureau van de burgerlijke stand is geopend:

    • a.

      voor huwelijksaangifte: op voorafgaande afspraak;

    • b.

      voor overige werkzaamheden: maandag tot en met vrijdag tijdens de uren dat de Frontoffice van de afdeling BFI voor het publiek is geopend.

  • 2.

    Het bureau voor de burgerlijke stand is geopend voor huwelijksvoltrekkingen:

    • a.

      Schepenzaal:

      • -

        maandag tot en met vrijdag tussen 09.30 uur en 16.30 uur

      • -

        zaterdag tussen 10.00 uur en 16.00 uur

    • Statenzaal:

      • -

        maandag tot en met vrijdag tussen 10.00 uur en 16.00 uur mits het geen algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet betreft.

    • b.

      huwelijksvoltrekkingen als bedoeld in artikel 4, lid 1, om 09.00 uur op woensdag en vrijdag, niet zijnde een algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet.

    • c.

      Huwelijksvoltrekkingen als bedoeld in artikel 7, lid 2, tussen 09.30 uur en 16.30 uur op maandag, dinsdag en woensdag mits het geen algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet betreft.

    • d.

      Op locaties als bedoeld in artikel 4, lid 2 op elk tijdstip en elke dag.

  • 3.

    Op verzoek van een belanghebbende kan het bureau van de burgerlijke stand worden geopend op zaterdag, zondag of algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet. Openstelling vindt plaats als de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

  • 4.

    In bijzondere gevallen kan worden afgeweken van de openingstijden als bedoeld in lid 1.

Artikel 10 Schakelbepaling

  • 1. De bepalingen in dit reglement over huwelijk en huwelijksvoltrekkingen zijn ook van toepassing op het geregistreerd partnerschap en het sluiten van het geregistreerd partnerschap. De bepalingen zijn ook van toepassing op de omzetting van een huwelijk of de omzetting van een geregistreerd partnerschap.

  • 2. De bepalingen in dit reglement over de openstelling van het bureau burgerlijke stand als bedoeld in artikel 9, lid 2, met uitzondering van artikel 9, lid 2 onder b, zijn ook van toepassing op de zogenaamde ‘rewedding’.

Artikel 11 Slotbepalingen

  • 1. Dit reglement kan worden aangehaald als het Reglement Burgerlijke Stand.

  • 2. Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2010.

Toelichting reglement burgelijke stand

Artikel 1

De begripsbepaling van het gemeentehuis is aangepast. Het gemeentehuis is de plaats waar een huwelijk of partnerschapsregistratie kan worden gesloten.

Bij raadsbesluit van 4 november 2002, nummer BFF 2.352 heeft de gemeenteraad de bevoegdheid tot aanwijzen van een gemeentehuis gedelegeerd aan het college. Op grond van de vigerende Gemeentewet berust deze bevoegdheid door de dualisering tegenwoordig bij het college.

Artikel 2

In dit artikel wordt bepaald wie tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de Gemeente Zwolle kan worden benoemd. Artikel 1:16 Burgerlijk Wetboek (BW) vormt hiervoor de wettelijke basis.

Om vakkennis en professionele beroepsuitoefening te waarborgen, bepaalt lid 1 dat alleen personen die werkzaam zijn binnen de sectie Burgerzaken of Frontoffice van de afdeling BFI tot ambtenaar van de burgerlijke stand (abs) kunnen worden benoemd.

Van oudsher is de burgemeester ook benoemd tot abs. Deze benoeming is optioneel en met name gericht op bijzondere, representatieve en noodsituaties.

In tegenstelling tot de abs wordt de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) specifiek benoemd voor het voltrekken van huwelijken. Iedereen kan in principe worden benoemd tot babs. De babsen die in roosterdienst de huwelijken voltrekken, voltrekken zowel de huwelijken tussen personen van hetzelfde geslacht als tussen personen van verschillend geslacht. Dit is conform de beleidslijn zoals vastgesteld door het college en de raad.

Gemeenteraadsleden en wethouders kunnen worden benoemd tot babs. Met deze facultatieve benoeming wordt beoogd de relatie burger/kiezer te onderhouden dan wel te verbeteren. Daarom sluiten zij alleen op verzoek een huwelijk of partnerschap.

Artikel 3

In artikel 1:16, lid 2 BW is bepaald dat een (b)abs voor een bepaalde periode kan worden benoemd.

Om adequaat te kunnen handelen, is de benoeming tot (b)abs als bedoeld in dit artikel gemandateerd aan het hoofd van de sectie Burgerzaken.

Lid 1 onder a bepaalt dat de duur van de periode is verbonden aan de periode dat de abs werkzaam is binnen de sectie Burgerzaken of Frontoffice van de afdeling BFI.

Voor de burgemeester, wethouder of lid van de gemeenteraad is de benoemingsperiode gekoppeld aan de duur van uitoefening van hun functie. Zodra de functie niet meer wordt uitgeoefend, vervalt ook de benoeming tot (b)abs.

Voor de overige personen als bedoeld in het tweede lid onder c, is aangesloten bij de binnen de organisatie geldende pensioengerechtigde leeftijd.

Lid 3 maakt het mogelijk om op verzoek van een (bruids)paar iemand voor één dag tot babs te benoemen om het huwelijk of de partnerschapregistratie te sluiten. Om misbruik van dit artikel te voorkomen, is de voorwaarde opgenomen dat het huwelijk of de partnerschapregistratie in de Gemeente Zwolle plaatsvindt.

Artikel 4

Op grond van de artikelen 4 en 5 van de Wet rechten burgerlijke stand is de Gemeente Zwolle verplicht minimaal twee keer per week op bepaalde tijdstippen de gelegenheid te geven om zonder betaling van leges een huwelijk of partnerschap te kunnen sluiten. Dit vond voorheen plaats in de Schepenzaal van het Stadhuis. Omdat er meer vormen van huwelijkssluitingen worden aangeboden (artikel 7), vinden kosteloze sluitingen nu in het Stadskantoor plaats.

Artikel 1:63 BW bepaalt dat een huwelijk (partnerschap) in het openbaar in het gemeentehuis moet worden gesloten. Het begrip gemeentehuis is hier ruim uitgelegd en hoeft geen gebouw te zijn. Een huwelijk kan daarom ook buiten worden gesloten. Deze ruimere interpretatie van de regelgeving vindt al in meerdere gemeenten plaats. Zolang deze ruimere regelgeving niet wordt vernietigd, is een ruimere uitleg geoorloofd.

Overal binnen de gemeentegrenzen van de Gemeente Zwolle kan een huwelijk worden gesloten onder twee voorwaarden:

  • -

    eigenaar/gebruiker van de plaats moet toestemming geven: deze toestemming moet bij het bespreken van het huwelijk bij de gemeente schriftelijk worden gegeven.

  • -

    veiligheid van de (b)abs moet gewaarborgd zijn: ter bescherming van de (b)abs die het huwelijk sluit, mag de (b)abs na overleg met de leiding van de burgerlijke stand weigeren het huwelijk te sluiten als de (b)abs van mening is dat de veiligheid niet is gewaarborgd. Om aanspraken van het (bruids)paar te voorkomen, wordt dit bij het afspreken van het huwelijk bij de gemeente uitdrukkelijk aan het (bruids)paar kenbaar gemaakt.

Artikel 5

Het hoofd van de sectie Burgerzaken heeft de algemene leiding over de burgerlijke stand. De (b)abs is zelf inhoudelijk verantwoordelijk voor de akte die hij opmaakt. Hierin staat hij niet in een hiërarchische positie ten opzichte van zijn ‘werkgever’ en dus ook niet tot het hoofd van de sectie Burgerzaken. De (b)abs is wel verantwoording schuldig aan het gemeentebestuur voor de opgedragen werkzaamheden. De normale disciplinaire sancties gelden ook voor de (b)abs als hij zijn ambtsplichten verwaarloost.

Artikel 6

Praktische redenen hebben geleid tot opname van deze bepaling. Bij het vastleggen van een huwelijksdatum gelden de bepalingen van de Legesverordening.

Artikel 7

Uit het in 2007 gehouden onderzoek ‘Trouwen in Zwolle’ is gebleken dat de belangstelling om te trouwen tegen lagere kosten, bijvoorbeeld door een kortere toespraak of geen muziek, vrij groot is.

In lid 2 wordt daarom naast de bestaande vorm van huwelijkssluiting een nieuwe vorm geïntroduceerd. Qua uitvoering is dit een tussenvorm tussen de kosteloze huwelijkssluiting en de normale huwelijkssluiting. Om het verschil tussen de kosteloze en de normale huwelijkssluiting duidelijk te maken, zijn er randvoorwaarden voor deze bescheiden vorm opgenomen.

Artikel 9

In dit artikel is de verplichting aan het college om op grond van artikel 1:16c BW een regeling voor de openingstijden van het bureau burgerlijke stand te treffen, uitgewerkt.

Met uitzondering van de huwelijksaangifte verricht de abs de burgerlijke stand werkzaamheden tijdens de openingstijden van de publieksbalie van de Frontoffice. Om praktische redenen vindt de huwelijksaangifte in principe alleen plaats op afspraak op maandag, dinsdag en donderdag tussen 09.00 uur en 15.00 uur.

In lid 2 zijn de tijden voor huwelijksvoltrekking opgenomen. Voor de verschillende vormen en gemeentelijke zalen (Schepenzaal en Statenzaal) gelden vaste tijdstippen en/of dagen.

Huwelijken die op locatie worden gesloten, kunnen op elk gewenst tijdstip en dag worden gesloten.

De beslissing om op grond van artikel 10, lid 3 of 4 de openingstijden van het bureau burgerlijke stand te verruimen of te beperken, is gemandateerd aan het hoofd van de sectie Burgerzaken.

Artikel 10

Dit reglement is ook van toepassing op het sluiten van een geregistreerd partnerschap en de mogelijkheid tot het omzetten van een huwelijk of partnerschap. Daarom is deze schakelbepaling in lid 1 opgenomen.

Met lid 2 wordt het mogelijk gemaakt mee te kunnen werken aan een toenemende vraag van een zogenaamde ‘rewedding’. Deze rewedding heeft geen juridische status maar heeft voor betrokkenen een grote emotionele waarde.