Regeling vervallen per 16-09-2016

Regeling briefadres gemeente Zwolle 2011

Geldend van 10-03-2011 t/m 15-09-2016

Intitulé

Regeling briefadres gemeente Zwolle 2011

Regeling briefadres gemeente Zwolle 2011

Artikel 1 Begrippen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • 1.

    woonadres:

    • a.

      het adres waar betrokkene woont, waaronder begrepen het adres van een woning die zich in een voertuig of vaartuig bevindt, indien het voertuig of vaartuig een vaste stand- of ligplaats heeft, of, indien betrokkene op meer dan één adres woont, het adres waar hij naar redelijke verwachting gedurende een half jaar de meeste malen zal overnachten;

    • b.

      het adres waar, bij het ontbreken van een adres als bedoeld onder a, betrokkene naar redelijke verwachting gedurende drie maanden ten minste twee derden van de tijd zal overnachten;

  • 2.

    briefadres: het adres waar voor betrokkene bestemde geschriften in ontvangst worden genomen en waar, indien daartoe grond bestaat, zorg wordt gedragen dat geschriften of inlichtingen daarover, betrokkene bereiken;

  • 3.

    briefadresgever: de ingezetene in de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) bij wie het briefadres wordt gehouden.

Artikel 2 Redenen briefadres

Redenen voor de aangifte van een briefadres zijn:

  • 1.

    het ontbreken van een woonadres vanwege:

    • a.

      dak- of thuisloosheid;

    • b.

      korte overbrugging tussen twee woonadressen (minder dan zes maanden);

    • c.

      de uitoefening van een ambulant beroep;

    • d.

      kort verblijf in het buitenland: korter dan twee derden van een jaar;

    • e.

      korter dan 2 jaar verblijf in het buitenland en varend op een schip dat de thuishaven in Nederland heeft;

  • 2.

    verblijf in een instelling voor mannen- of vrouwenopvang (blijf-van-mijn-lijfhuizen);

  • 3.

    verblijf in een instelling als bedoeld in artikel 67, derde en vierde lid van de Wet GBA.

Artikel 3 Algemene voorwaarden

  • 1. Bij de opgave van redenen als bedoeld in artikel 2 kan om ondersteunende stukken worden gevraagd.

  • 2. Voor het houden van een briefadres gaat een onderzoek vooraf als de reden voor het briefadres één van de redenen is zoals genoemd in artikel 2, eerste lid, sub b t/m e.

  • 3. De basis van het onderzoek als bedoeld in het tweede lid bestaat uit het invullen van een vragenlijst door de verzoeker.

Artikel 4 Bijzondere voorwaarden

  • 1. De aangifte wordt gedaan in de gemeente waar het briefadres zich bevindt.

  • 2. De aanvrager is verplicht om bij de aangifte tot briefadres alle benodigde stukken te overleggen.

  • 3. Onder benodigde stukken als bedoeld in het tweede lid wordt in ieder geval verstaan:

    • a.

      een geldig identiteitsbewijs;

    • b.

      de schriftelijke verklaring van de aanvrager met de reden voor de aangifte en ook de te verwachten periode dat het briefadres noodzakelijk is;

    • c.

      een kopie van een geldig identiteitsbewijs en een schriftelijke verklaring van instemming van de briefadresgever;

    • d.

      een ingevulde en ondertekende vragenlijst briefadres als het briefadres wordt gevraagd op grond van artikel 2, eerste lid, sub b t/m e.

    • e.

      een schriftelijke toestemming van het hoofd van de instelling bij een aangifte van een briefadres met een reden zoals genoemd in artikel 2, lid 1 a en lid 2.

Artikel 5 Onvolledige aangifte

  • 1. De aanvraag is volledig als alle benodigde gegevens zijn ingeleverd.

  • 2. Als één of meer gegevens ontbreken, dan wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld binnen veertien dagen het verzuim te herstellen en de aangifte alsnog aan te vullen.

  • 3. Als de aanvraag niet binnen de, in het vorige lid bepaalde termijn kan worden aangevuld, dan kan op verzoek van de aanvrager de termijn eenmalig verlengd worden met veertien dagen.

  • 4. De aanvraag wordt niet behandeld als niet voldaan wordt aan de vereisten vermeld in lid 2 en 3 van dit artikel.

Artikel 6 Weigeringsgronden

Het is niet mogelijk om ingeschreven te worden met een briefadres als:

  • a.

    de aanvrager een woonadres heeft;

  • b.

    uit nader onderzoek, zoals bedoeld in artikel 3, tweede lid, blijkt dat de aanvrager niet voldoet aan de voorwaarden voor een briefadres;

  • c.

    de aanvrager langer dan acht maanden gedurende één jaar in het buitenland verblijft;

  • d.

    de aanvrager varend is op een schip dat zijn thuishaven in Nederland heeft en langer dan twee jaar in het buitenland verblijft;

  • e.

    de aangifte een eerste inschrijving in de GBA betreft, komende vanuit het buitenland;

  • f.

    het briefadres een adres betreft waarop geen personen staan ingeschreven;

  • g.

    de categorie verblijfplaats van de briefadresgever in onderzoek staat in de GBA;

  • h.

    de briefadresgever vreemdeling is en geen rechtmatig verblijf heeft in Nederland als bedoeld in artikel 8 van de Vreemdelingenwet 2000.

Artikel 7 Termijn briefadres

  • 1. Een briefadres wordt verstrekt voor de duur van zes maanden, met uitzondering van een briefadres op grond van artikel 2, eerste lid, sub a, c, d, e en de leden twee en drie.

  • 2. In uitzonderingsgevallen is voor het houden van een briefadres een eenmalige verlenging mogelijk voor de duur van zes maanden.

  • 3. Voor het verstrijken van de termijn bedoeld in het eerste en tweede lid wordt onderzocht of betrokkene inmiddels een woonadres heeft gekregen.

Artikel 8 Hardheidsclausule

Als door bijzondere omstandigheden een strikte toepassing van het bepaalde in deze regeling zou leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard, kan worden afgeweken van het bepaalde in deze regeling. (artikel 4:84 Awb)

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na de dagtekening van het gemeenteblad waarin zij wordt gepubliceerd.

Artikel 10 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: regeling briefadres gemeente Zwolle 2011.