Harmonisatie beleid buitensportaccommodaties gemeente Alphen-Chaam 2006

Geldend van 17-01-2006 t/m heden

Intitulé

Harmonisatie beleid buitensportaccommodaties gemeente Alphen-Chaam 2006

Harmonisatie Beleid Buitensportaccommodaties

gemeente Alphen-Chaam 2006

Alphen, 17 januari 2006

Inhoudsopgave 2

  • Hoofdstuk

    1 Inleiding 3

    • 1.1

      Aanleiding

    • 1.2

      Rapport Hopmanâ—Andres Cosultants 2001

    • 1.3

      Betrokkenheid verenigingen 4

    • 1.4

      Bijeenkomst gemeenteraad/beleidscommissie 2004

  • Hoofdstuk

    2 Doelstelling en beoogd effect van de harmonisatie 5

  • Hoofdstuk

    3 Samenvatting gevolgde procedure 6

    • 3.1

      Inventarisatie bestaande situatie

    • 3.2

      Overleg met diverse gebruikers buitensportaccommodaties

    • 3.3

      Voorlopige conclusies als gevolg van inventarisatie en Overleg

  • Hoofdstuk

    4 Inventarisatie situatie buitensportverenigingen 7

    • 4.1

      Inventarisatie v.v. Viola

    • 4.2

      Inventarisatie v.v. Chaam 9

    • 4.3

      Inventarisatie v.v. Gesta 11

    • 4.4

      Inventarisatie tennisclub Alphen 13

    • 4.5

      Inventarisatie tennisvereniging Chaam 15

    • 4.6

      Inventarisatie tennisvereniging Galder-Strijbeek 17

    • 4.7

      Inventarisatie Rijver. Paardenvrienden en PC p.vriendjes 19

    • 4.8

      Inventarisatie paardensportvereniging Trouwe Kameraden 21

    • 4.9

      Inventarisatie ponyclub D.W.S. 23

    • 4.10

      Inventarisatie Hengelsportvereniging Alfheim 25

  • Hoofdstuk

    5 Overleg met de verenigingen 26

    • 5.1

      Overleg met v.v. Viola

    • 5.2

      Overleg met v.v. Chaam 28

    • 5.3

      Overleg met v.v. Gesta 30

    • 5.4

      Overleg met tennisclub Alphen 32

    • 5.5

      Overleg met tennisvereniging Chaam 34

    • 5.6

      Overleg met tennisvereniging Galder-Strijbeek 36

  • Hoofdstuk

    6 Conclusies en aanbevelingen 38

    • 6.1

      De voetbalverenigingen

    • 6.2

      De tennisverenigingen 41

    • 6.3

      De ruitersportverenigingen 43

    • 6.4

      De hengelsportvereniging 43

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

Als gevolg van de gemeentelijke herindeling per 1 januari 1997 werden de dorpskernen Alphen, Chaam, Galder, Strijbeek, Ulvenhout AC en Bavel AC samengevoegd tot één gemeente. Door deze samenvoeging ontstonden er ondermeer een aantal knelpunten en onduidelijkheden op het terrein van de in de (nieuwe) gemeente gelegen buitensportaccommodaties. Deze knelpunten en onduidelijkheden deden zich op de volgende terreinen voor:

de condities waaronder en de momenten waarop de gemeente medewerking verleend aan nieuwbouw en uitbreiding van de buitensportaccommodaties;

de wijze van beheer en exploitatie van deze accommodaties in de verschillende kernen;

de wijze waarop met het onderhoud van die accommodaties wordt omgegaan;

de wijze van communiceren tussen de diverse betrokken partijen;

de diversiteit aan huurovereenkomsten en gebruiksovereenkomsten en zakelijke rechten die aan het gebruik van de buitensportaccommodaties door verenigingen met identieke activiteiten ten grondslag liggen;

de (sterk) van elkaar afwijkende tarieven die voor het gebruik van de accommodaties in de diverse kernen moeten worden betaald.

1.2 Rapport Hopmanâ—Andres Consultants 2001

Om een goed beeld te krijgen van de mogelijkheden op het gebied van het accommodatiebeleid is in 2000 opdracht gegeven aan een extern adviesbureau (Hopmanâ—Andres Consultants) om voor de gemeente Alphen-Chaam het accommodatiebeleid voor zowel de buitensport en binnensport, als de welzijnsaccommodaties en multifunctionele accommodaties, in beeld te brengen. In genoemd rapport is een duidelijk beeld geschetst van de mogelijk- en onmogelijkheden op het terrein van het accommodatiebeleid. Door omstandigheden is tot op dit moment in de praktijk nog geen volledige uitvoering gegeven aan de invulling van de harmonisatie van het voorgenomen beleid. Dit betekent, dat in de afgelopen periode de inhoud van genoemd rapport is vertaald naar de werkelijkheid van de aanwezige accommodaties in de gemeente Alphen-Chaam.

Vanwege de inzichtelijkheid is een onderscheid gemaakt in de buitensportaccommodaties (1e fase) en de welzijnsaccommodaties en de multifunctionele accommodaties (2e fase).

Dit betekent dat in de 1e fase de volgende accommodaties aan de orde komen:

  • -

    Sportpark Alfheim te Alphen (voetbal en tennis);

  • -

    Sportpark Groot Heivelt te Chaam (voetbal, tennis en ruitersport);

  • -

    Sportpark De Leeuwerik te Galder (voetbal en tennis);

  • -

    Ruiteraccommodatie aan de Nieuwveldweg te Alphen;

  • -

    Ruiteraccommodatie aan de Strijbeekseweg te Strijbeek;

  • -

    Visvijver ‘D’n Ballast’ aan de Rielseweg te Alphen.

Uit de gehouden inventarisatie is gebleken, dat de verschillen tussen de buitensportverenigingen per cluster (voetbal of tennis) vrij gering zijn. De verschillen zijn onder andere te wijten aan de leeftijd van de accommodatie en kunnen in beeld worden gebracht op basis van de volgende criteria:

het beheer van de accommodatie;

de verdeling van het onderhoud van de accommodatie;

het beleid ten aanzien van de tarieven van de accommodatie;

het vastleggen van de afspraken in een gebruikers- of huurovereenkomst.

Op basis van bovengenoemde criteria kan het accommodatiebeleid op een efficiënte manier worden vormgegeven.

Om de harmonisatie van het beleid van de buitensportaccommodaties op basis van gelijkwaardigheid gestalte te kunnen geven, zal voor de gevormde clusters (voetbal, tennis, ruitersport) sprake moeten zijn van gelijkwaardige eigendomsverhoudingen. Daar waar deze nog niet gelijk zijn zullen deze gelijk getrokken moeten worden.

1.3 Betrokkenheid verenigingen

Een belangrijk aspect van de harmonisatie van het accommodatiebeleid vormt de inbreng van de verenigingen, welke gebruik maken van de in de gemeente gelegen accommodaties. Om die reden hebben er in het laatste kwartaal van 2005 per vereniging één of meerdere gesprekken plaatsgevonden met de gemeente om de wensen en de standpunten van de verenigingen in beeld te brengen. Voor zover mogelijk (en van de zijde van de gemeente wenselijk) is met deze wensen en standpunten in het voorstel over de harmonisatie rekening gehouden.

Zonder draagvlak onder de verenigingen is het namelijk niet zinvol om tot harmonisatie van het accommodatiebeleid over te gaan, omdat een goede samenwerking tussen de gemeente en de verenigingen hiervoor naar onze mening essentieel is.

1.4 Bijeenkomst gemeenteraad/beleidscommissie

In oktober 2004 heeft er een bijeenkomst plaatsgevonden tussen de gemeenteraad en de beleidscommissie over de stand van zaken inzake de harmonisatie van het accommodatiebeleid. Een van de conclusies uit dit overleg was, dat het voor de duidelijkheid goed is om de harmonisatie gestalte te geven vanuit de clustergedachte. Dit betekent, dat er een vergelijk gemaakt zal worden tussen de voetbalverenigingen in de verschillende kernen en tussen de tennisverenigingen en bijvoorbeeld niet tussen de voetbalverenigingen en de tennisverenigingen, omdat een correcte vergelijking alleen mogelijk is tussen verenigingen waarvoor gelijkwaardige uitgangspunten geformuleerd kunnen worden.

In de afgelopen periode is tevens besloten om de harmonisatie van de buitensportaccommodaties los te koppelen van de behandeling van de welzijns- en de multifunctionele accommodaties. Dit is gebeurd in verband met de grote onderlinge verschillen die er bestaan tussen deze accommodaties.

Hoofdstuk 2 Doelstelling en beoogd effect van de harmonisatie

Het doel van de harmonisatie is de bestaande ongelijkheid tussen de verenigingen per cluster en in zijn geheel te verminderen en een situatie te creëren die voor alle partijen (gemeente en verenigingen) acceptabel en financieel haalbaar is. Het voorstel moet verder passen binnen de door de gemeenteraad gestelde financiële kaders, dat wil zeggen dat er géén extra middelen beschikbaar gesteld zullen worden. Dit betekent dat de eventueel nog te plegen investeringen om een gelijkwaardige situatie te creëren, zullen moeten plaatsvinden via het investeringsplan (IP) Welzijn, dan wel de eventuele beschikbare middelen via de meerjarenonderhoudsplannen van de betreffende vakafdelingen (ROB en C&CT).

Verder zullen de tussen de gemeente en de verenigingen gemaakte afspraken – daar waar dit nog niet heeft plaatsgevonden – moeten worden vastgelegd in zakelijke overeenkomsten, zoals het recht van opstal (kantine en bestuurskamer met bijbehorende ruimten van de voetbalverenigingen), recht van erfpacht (tennisparken zowel gebouwen als tennisbanen) en eventueel in huurovereenkomsten (voetbalvelden).

Het opstellen van deze overeenkomsten zal geschieden zodra de gemeenteraad heeft ingestemd met het voorstel tot harmonisatie van de buitensportaccommodaties.

Hoofdstuk 3 Samenvatting gevolgde procedure

3.1 A. Inventarisatie bestaande situatie

Om de bestaande situatie van de diverse buitensportaccommodaties en hun gebruikers in beeld te brengen is in de maanden september en oktober 2005 een inventarisatie gemaakt van de aspecten waar de betrokken partijen verenigingen en gemeente in de dagelijkse praktijk mee te maken krijgen.

Hiervoor is volgende onderverdeling gemaakt.

De eigendomsverhouding van de gebouwen.

De onderhoudsverdeling van de gebouwen.

De eigendomsverhouding van de velden/tennisbanen.

De onderhoudsverdeling van de velden/tennisbanen.

De eigendomsverhouding van de inrichtingselementen/terreinmeubilair.

De onderhoudsverdeling van de inrichtingselementen/terreinmeubilair.

Daarnaast is een inventarisatie gemaakt van de thans aanwezige overeenkomsten (recht van opstal, erfpacht en huur- c.q. gebruiksovereenkomsten).

3.2 B. Overleg met de diverse gebruikers van de buitensportaccommodaties

Om de onder punt A. genoemde inventarisatie te controleren is in de maand oktober 2005 overleg gevoerd met de verenigingen die gebruik maken van de gemeentelijke buitensportaccommodaties.

Deze verenigingen zijn:

- voetbalvereniging Viola te Alphen;

- voetbalvereniging Chaam te Chaam;

- voetbalvereniging Gesta te Galder;

- tennisclub Alphen te Alphen;

- tennisvereniging Chaam te Chaam;

- tennisvereniging Galder/Strijbeek te Galder;

Daarnaast is de inventarisatie schriftelijk voorgelegd aan:

- Rijvereniging De Paardenvrienden te Alphen;

- Ponyclub De Paardenvriendjes te Alphen;

- Paardensportvereniging De Trouwe Kameraden te Chaam;

- Ponyclub Door Wilskracht Sterk (D.W.S.) te Strijbeek;

- Hengelsportvereniging Alfheim te Alphen.

Op deze schriftelijke inventarisatie is door de verenigingen (in eerste instantie) niet gereageerd.

3.3 C. Voorlopige conclusies als gevolg van de punten A. en B en terugkoppeling

Als gevolg van de onder punt A. gehouden inventarisatie en het overleg met de diverse verenigingen zijn vervolgens (op gemeentelijk niveau) een aantal conclusies getrokken met betrekking tot de mogelijkheden waaronder de harmonisatie gestalte zou kunnen krijgen. Deze conclusies zijn vervolgens via een overleg met de verenigingen teruggekoppeld om te bezien of er over de getrokken conclusies draagvlak bestaat bij de verenigingen. Over het algemeen kan geconcludeerd worden dat dit draagvlak er bestaat onder bepaalde voorwaarden. Deze voorwaarden hebben over het algemeen betrekking op het op een min of meer gelijkwaardig niveau brengen van de bestaande accommodaties, alsmede over de onevenredige huurstijging van de voetbalvelden per 1 januari 2005.

Dit betekent, dat er bij diverse verenigingen op dit moment plannen bestaan om aan de bestaande accommodatie onderhoud te plegen, dan wel renovatiewerkzaamheden uit te voeren. De gemeentelijke (financiële) ondersteuning hierin zal – zoals eerder in deze nota reeds aangegeven – plaatsvinden via het IP Welzijn, dan wel via de reeds bestaande meerjarenonderhoudsplannen. Voor wat betreft het verhogen van de huur wil men dat deze gefaseerd wordt doorgevoerd en niet met 30% in één keer.

Een nadere uitwerking van genoemde inventarisatie per vereniging treft u verderop in deze nota aan.

Hoofdstuk 4 Inventarisatie situatie buitensportverenigingen

VOETBAL

4.1 Inventarisatie v.v. Viola te Alphen

A. Eigendomsverhouding gebouwen:

Kantine met bestuurskamer, keuken, toiletruimten en opslag, e.d.: eigendom van vereniging.

Kleedlokalen met berging en toiletruimten, e.d.: eigendom van de gemeente.

Tribune met toebehoren: eigendom van de vereniging.

Lichtmasten langs het 1e bijveld: eigendom van de vereniging (onderhoud: zie bij inrichtingselementen).

Voor het bebouwde deel, zoals genoemd onder de punt 1. en 3. is een recht van opstal gevestigd, omdat de ondergrond hiervan eigendom is van de gemeente Alphen/Chaam.

B. Onderhoud van de gebouwen:

Zowel het dagelijks (klein), als het groot onderhoud van de onder punt A1 en A3. genoemde gebouwen is voor rekening van v.v. Viola.

Het groot onderhoud van de onder punt A2. genoemde gebouwen is voor rekening van de gemeente.

Het dagelijks klein onderhoud is voor rekening van v.v. Viola.

Renovaties, uitbreidingen, e.d. zijn in eerste aanleg voor rekening van de gemeente.

C. Onderhoud van de velden:

Het onderhoud van de velden is voor rekening van de gemeente, evenals het zogenaamde randgroen.

De beregening van de velden geschiedt via een bovengrondse beregeningsmethode (slanghaspel). Ook bij v.v. Viola geschiedt de beregening via (een) vaste vrijwilliger(s). Hierover is overigens niets geregeld in de huidige overeenkomst(en). Dit dient dus nog wel in de nieuwe overeenkomst te worden opgenomen.

Het groen en verdere aankleding van het terrein, welk is gelegen in de nabijheid van de kantine, dient te worden onderhouden door de vereniging.

D. Onderhoud van de inrichtingselementen:

Hieronder wordt o.a. verstaan:

- de vaste doelen (exclusief netten en schilderwerk) op de voetbalvelden: voor rekening van de gemeente;

- de verplaatsbare doelen: voor rekening van de vereniging;

- de ballenvangers (inclusief netten) achter de doelen: voor rekening van de gemeente;

- de dug-outs langs het hoofdveld: voor rekening van de vereniging;

- de lichtmasten (inclusief armaturen en exclusief lampen) langs het 1e bijveld: voor rekening van de gemeente;

- de buisafrastering rondom het hoofdveld: voor rekening van de gemeente;

- de algehele afrastering van het sportpark Alfheim: voor rekening van de gemeente;

- de betegeling rondom het hoofdveld (inclusief reclameborden): voor rekening van de vereniging;

- het straatwerk van de parkeerplaats: voor rekening van de gemeente.

Voor rekening van de v.v. Viola komen ook de inrichtingselementen, welke direct betrekking hebben op de eigen accommodatie (kantine), zoals de daar eventueel aanwezige bloembakken, het speeltuintje en de bestrating rondom het clubgebouw.

De toegangsweg vanaf de Chaamseweg naar en op het sportpark is eigendom van de gemeente.

De gemeente is daardoor ook verantwoordelijk voor het onderhoud.

Hieronder treft u een overzicht aan van de diverse overeenkomsten (huur-, recht van erfpacht en recht van opstal), welke in de afgelopen jaren zijn gesloten tussen de gemeente en de verschillende buitensportverenigingen.

Overeenkomst: Betreft: Datum: Looptijd:

1. Recht van opstal Kantine + bestuurskamer 27-06-1996 25 jaar

2. Huurovereenkomst Sportacc. Speelveld 27-11-1986 onbepaalde tijd

3. Huurovereenkomst Sportacc. Speelveld 01-07-1998 onbepaalde tijd

4. Huurovereenkomst *

* In het kader van de harmonisatie van het accommodatiebeleid zal een nieuwe huurovereenkomst worden opgesteld, waarbij rekening gehouden zal worden met het raadsbesluit van 23 december 2004 om de huurtarieven van de voetbalvelden met 30% te verhogen. Bij het harmonisatievoorstel dat op 16 februari 2006 aan de raad zal worden voorgelegd, zal worden voorgesteld om het besluit over de verhoging van de tarieven te herzien en deze gefaseerd door te voeren vanaf 2005.

De huidige overeenkomst betreffende het recht van opstal voor de kantine en de bestuurskamer kan normaal blijven doorlopen (tot de einddatum van 27-06-2021). De gewijzigde afspraken zullen worden opgenomen in de nieuwe huurovereenkomst.

4.2 Inventarisatie v.v. Chaam

A. Eigendomsverhouding gebouwen:

Kantine met bestuurskamer, keuken, toiletruimten en opslag, entreeruimte, e.d.: eigendom van vereniging.

Kleedlokalen met berging en toiletruimten, e.d.: eigendom van de gemeente.

Tribune met toebehoren: eigendom van de vereniging.

Lichtmasten langs het 2e bijveld en de oefenhoek: eigendom van de gemeente (onderhoud: zie bij inrichtingselementen).

Voor het bebouwde deel, zoals genoemd onder de punt 1. en 3. is een recht van opstal gevestigd, omdat de ondergrond hiervan eigendom is van de gemeente Alphen/Chaam.

B. Onderhoud van de gebouwen:

Zowel het dagelijks (klein), als het groot onderhoud van de onder punt A1. en A3. genoemde gebouwen is voor rekening van v.v. Chaam.

Het groot onderhoud van de onder punt A2. genoemde gebouwen is voor rekening van de gemeente. Het dagelijks (klein) onderhoud is voor rekening van v.v. Chaam.

Renovaties, uitbreidingen, e.d. zijn in eerste aanleg voor rekening van de gemeente.

C. Onderhoud van de velden:

Het onderhoud van de velden is voor rekening van de gemeente, evenals het zogenaamde randgroen.

De velden (1 hoofdveld, 2 bijvelden en een oefenhoek) zijn gedraineerd. De (automatische) beregening geschiedt via een ondergrondse beregeningsinstallatie, waarvoor de vereniging op dit moment een vaste vrijwilliger heeft. Hierover is overigens niets geregeld in de huidige overeenkomst(en) en dient dus nog wel in de nieuwe overeenkomst te worden opgenomen.

Het groen en verdere aankleding van het terrein , welk is gelegen in de nabijheid van de kantine, dient te worden onderhouden door de vereniging.

D. Onderhoud van de inrichtingselementen:

Hieronder wordt o.a. verstaan:

- de vaste doelen (exclusief netten en schilderwerk) op de voetbalvelden: voor rekening van de gemeente;

- de verplaatsbare doelen (4 kleine en 3 grote): voor rekening van de vereniging;

- de ballenvangers (inclusief netten) achter de doelen: voor rekening van de gemeente;

- de dug-outs langs het hoofdveld: voor rekening van de vereniging;

- de lichtmasten (inclusief armaturen en exclusief lampen) langs het 1e en 2e bijveld en de oefenhoek: voor rekening van de gemeente;

- de buisafrastering rondom het hoofdveld en de gedeeltelijke buisafrastering rondom het 1e bijveld: voor rekening van de gemeente;

- de algehele afrastering van het sportpark Groot Heivelt: voor rekening van de gemeente;

- de betegeling rondom het hoofdveld: voor rekening van de gemeente (exclusief reclameborden);

- het straatwerk van de parkeerplaats: gezamenlijk voor rekening van de gemeente en de verenigingen.

Voor rekening van de v.v. Chaam komen inrichtingselementen, welke direct betrekking hebben op de eigen accommodatie (kantine), zoals het groen rondom de kantine, de daar aanwezige bloembakken, het speeltuintje en de jeu de boules baan en de bestrating rondom het clubgebouw.

De toegangsweg vanaf de Gilzeweg naar en op het sportpark is eigendom van de gemeente.

De gemeente is daardoor ook verantwoordelijk voor het onderhoud.

Hieronder treft u een overzicht aan van de diverse overeenkomsten (huur-, recht van erfpacht- en recht van opstal), welke in de afgelopen jaren zijn gesloten tussen de gemeente en de verschillende buitensportverenigingen.

Overeenkomst: Betreft: Datum: Looptijd:

1. Recht van opstal Kantine, keuken + bestuurskamer 29-01-1998 30 jaar

2. Recht van overpad Accommodatie Groot Heivelt 29-01-1998 30 jaar

3. Huurovereenkomst Sportacc. Groot Heivelt 01-07-1998 onbepaalde tijd

4. Huurovereenkomst *

* In het kader van de harmonisatie van het accommodatiebeleid zal een nieuwe huurovereenkomst worden opgesteld, waarbij rekening gehouden zal worden met het raadsbesluit van 23 december 2004 om de huurtarieven van de voetbalvelden met 30% te verhogen. Bij het harmonisatievoorstel dat op 16 februari 2006 aan de raad zal worden voorgelegd, zal worden voorgesteld om het besluit over de verhoging van de tarieven te herzien en deze gefaseerd door te voeren vanaf 2005.

De huidige overeenkomst betreffende het recht van opstal voor de kantine en de bestuurskamer kan normaal blijven doorlopen (tot de einddatum van 29-01-2028). De gewijzigde afspraken zullen worden opgenomen in de nieuwe huurovereenkomst.

4.3 Inventarisatie v.v. Gesta te Galder

A. Eigendomsverhouding gebouwen:

V.V. Gesta heeft géén eigen kantine, doch maakt gebruik van gemeenschapshuis De Leeuwerik.

Men heeft overigens wél de beschikking over een eigen bestuurskamer.

Kleedlokalen met berging en toiletruimten, e.d.: eigendom van de gemeente.

Overkapping voor publiek: eigendom van de vereniging.

Voor het bebouwde deel, zoals genoemd onder de punt 2., dient te worden nagegaan of hiervoor een recht van opstal is gevestigd, omdat de ondergrond hiervan eigendom is van de gemeente Alphen/Chaam.

B. Onderhoud van de gebouwen:

Zowel het dagelijks (klein), als het groot onderhoud van het onder punt A.1. genoemde gebouw is voor rekening van de Stichting De Leeuwerik.

Zowel het dagelijks (klein) onderhoud en het groot onderhoud van de onder A.2. en A.4. genoemde punten is voor rekening van v.v. Gesta, evenals het dagelijks (klein) onderhoud van het onder punt A.3 genoemde. Het groot onderhoud hiervan is voor rekening van de gemeente.

Renovaties, uitbreidingen, e.d. zijn in eerste aanleg voor rekening van de gemeente.

C. Onderhoud van de velden:

Het onderhoud van de velden is voor rekening van de gemeente, evenals het zogenaamde randgroen.

De beregening van de velden (1 hoofdveld, 1 bijveld en een oefenhoek) geschiedt via een in 2005 door de gemeente beschikbaar gestelde bovengrondse beregeningsmethode (slanghaspel + pomp). Ook bij v.v. Gesta geschiedt de beregening via (een) vaste vrijwilliger(s). Hierover is overigens niets geregeld in de huidige overeenkomst(en). Dit dient dus nog wel in de nieuwe overeenkomst te worden opgenomen.

Het groen rondom de kantine, alsmede het speeltuintje en de jeu de boules baan worden onderhouden door de vereniging.

D. Onderhoud van de inrichtingselementen:

Hieronder wordt o.a. verstaan:

- de vaste en verplaatsbare doelen (exclusief netten) op de voetbalvelden;

- de ballenvangers (inclusief netten) achter de doelen;

- de dug-outs langs het hoofdveld;

- de lichtmasten (inclusief armaturen en exclusief lampen) langs het 1e bijveld;

- de buisafrastering rondom het hoofdveld en de palenafrastering rondom het 1e bijveld;

- de algehele afrastering van het sportpark De Leeuwerik;

- de betegeling rondom het hoofdveld;

- het straatwerk van de parkeerplaats.

De hierboven genoemde zaken komen in principe allemaal voor rekening van de gemeente.

In het kader van de harmonisatie dient bekeken te worden, welke elementen wellicht kunnen worden overgedragen aan de vereniging(en).

Voor rekening van de v.v. Gesta komen inrichtingselementen, welke direct betrekking hebben op de eigen accommodatie (kantine), zoals het groen rondom de kantine, de daar aanwezige bloembakken en de bestrating rondom het clubgebouw (zie ook onder punt C).

De toegangsweg vanaf de St. Jacobsstraat naar en op het sportpark is eigendom van de gemeente. De gemeente is daardoor ook verantwoordelijk voor het onderhoud.

Hieronder treft u een overzicht aan van de diverse overeenkomsten (huur-, recht van erfpacht en recht van opstal), welke in de afgelopen jaren zijn gesloten tussen de gemeente en de verschillende buitensportverenigingen.

Overeenkomst: Betreft: Datum: Looptijd:

1. Recht van opstal Bestuurskamer 01-07-1990 50 jaar

2. Huurovereenkomst Sportaccommodatie De Leeuwerik 26-02-1985 onbepaalde tijd

3. Huurovereenkomst Sportaccommodatie De Leeuwerik 01-07-1998 onbepaalde tijd

4. Huurovereenkomst *

* In het kader van de harmonisatie van het accommodatiebeleid zal een nieuwe huurovereenkomst worden opgesteld, waarbij rekening gehouden zal worden met het raadsbesluit van 23 december 2004 om de huurtarieven van de voetbalvelden met 30% te verhogen. Bij het harmonisatievoorstel dat op 16 februari 2006 aan de raad zal worden voorgelegd, zal worden voorgesteld om het besluit over de verhoging van de tarieven te herzien en deze gefaseerd door te voeren vanaf 2005.

De huidige overeenkomst betreffende het recht van opstal voor de bestuurskamer kan normaal blijven doorlopen (tot de einddatum van 01-07-2040). De gewijzigde afspraken zullen worden opgenomen in de nieuwe huurovereenkomst.

TENNIS

4.4 Inventarisatie Tennisclub Alphen

A. Eigendomsverhouding gebouwen:

1. Kantine met bestuurskamer, keuken, toiletruimten en opslag, e.d.: eigendom van vereniging.

2. Kleedlokalen met berging en toiletruimten, e.d.: eigendom van de vereniging.

B. Onderhoud van de gebouwen:

Zowel het dagelijks (klein), als het groot onderhoud van de onder punt A.1 en A.2 genoemde gebouwen is voor rekening van Tennisclub Alphen.

Renovaties, uitbreidingen, e.d. zijn in eerste aanleg voor rekening van de gemeente, zoals omschreven in de overeenkomst gedateerd 28 augustus 1986.

C. Onderhoud van de tennisbanen (5 gravel tennisbanen):

Het onderhoud van de tennisbanen is eveneens voor rekening van de vereniging, evenals het zogenaamde randgroen.

De beregening van de vijf gravel tennisbanen geschiedt door de leden van de vereniging zelf.

Het groen en verdere aankleding van het tenniscomplex, dient te worden onderhouden door de vereniging.

D. Onderhoud van de inrichtingselementen:

Hieronder wordt o.a. verstaan:

- de rasters van harmonicagaas rondom de tennisbanen;

- de banken rondom de tennisbanen;

- de lichtmasten (inclusief armaturen en lampen) rondom de tennisbanen;

- de speeltoestellen op het tennispark;

- de (verplaatsbare) tribune op het tennispark.

De hierboven genoemde zaken komen voor rekening van de vereniging.

Voor rekening van de vereniging komen verder ook nog:

- de kosten van de nutsvoorzieningen;

- de schoonmaakkosten van de kantine, kleedlokalen, e.d.;

- de kosten van de verzekeringen m.u.v. de brandverzekering;

- de publiekrechtelijke heffingen;

- de kosten van de belastingen m.u.v. de provinciale grondwaterheffing.

De toegangsweg en de parkeerplaats aan de Zandstraat is eigendom van de gemeente.

De gemeente is daardoor ook verantwoordelijk voor het onderhoud.

Hieronder treft u een overzicht aan van de diverse overeenkomsten (huur-, recht van erfpacht en recht van opstal), welke in de afgelopen jaren zijn gesloten tussen de gemeente en de verschillende buitensportverenigingen.

Overeenkomst: Betreft: Datum: Looptijd:

1. Erfpachtovereenkomst Tennispark Alphen 28-08-1986 50 jaar

2. Erfpachtovereenkomst (gewijzigd) Tennispark Alphen 24-10-1996 zie onder 1.

3. Notariële akte erfpacht Tennispark Alphen 23-12-1996 zie onder 2.

De tennisaccommodatie in Alphen is in de jaren 80 geprivatiseerd.

Hoewel de tennisbanen in Alphen in de jaren 80 zijn geprivatiseerd is in de bovengenoemde erfpachtovereenkomst(en) zoals hierboven genoemd onder de punten 1. en 2. in artikel 4 sprake van de omstandigheid dat de kosten van renovatie en/of uitbreiding van de accommodatie in beginsel geheel of gedeeltelijk voor rekening van de gemeente komen. Tot op de dag van vandaag is het niet geheel duidelijk hoe artikel 4 van bovengenoemde overeenkomst uitgelegd moet worden. Dit geeft dan ook telkens weer discussie over de vraag wie verantwoordelijk is voor (de kosten van) renovatie of uitbreiding van zowel de gebouwen en/of de tennisbanen.

In de nieuwe op te stellen overeenkomst inzake het recht van erfpacht zal duidelijk aangegeven moeten worden wat de consequenties zijn van het feit dat de tennisaccommodatie te Alphen (en Chaam) is geprivatiseerd. In de nieuwe overeenkomst zal dan ook een aantal bepalingen opgenomen moeten worden, waarin dit geregeld wordt. Voor deze bepalingen wordt verwezen naar de conclusies en aanbevelingen in hoofdstuk 6 van deze nota.

De voorwaarden, waaronder nu een aantal zaken met de tennisverenigingen is geregeld op het gebied van onderhoud, renovatie en uitbreiding (voor zowel de gebouwen als de tennisbanen) is te vrijblijvend. Hier moet – voor wat betreft de tennisaccommodaties – de nadruk liggen in het kader van de harmonisatie. De erfpachtcanon van € 1.000,00 per jaar die de Tennisclub Alphen nu nog betaald, dient te worden meegenomen in het vergelijk richting de Tennisvereniging Chaam. Bezien zal moeten worden of welke wijze beide verenigingen in dit opzicht gelijkgeschakeld kunnen worden. In het kader van de harmonisatie dienen gelijkwaardige voorwaarden te gelden voor gelijksoortige verenigingen.

4.5 Inventarisatie Tennisvereniging Chaam

A. Eigendomsverhouding gebouwen:

Kantine met bestuurskamer, keuken, toiletruimten en opslag, e.d.: eigendom van vereniging.

Kleedlokalen met berging en toiletruimten, e.d.: eigendom van de vereniging.

Terras met toebehoren: eigendom van de vereniging.

Voor de accommodatie van de tennisvereniging dient nog een zakelijk recht (erfpacht) te worden gevestigd, omdat de ondergrond hiervan eigendom is van de gemeente Alphen/Chaam onder soortgelijke voorwaarden dan bij de Tennisclub Alphen (welke ook aangepast dient te worden).

Dit betekent overigens wel, dat vier van de zes tennisbanen nog in eigendom dienen te worden overgedragen van de gemeente naar de vereniging.

B. Onderhoud van de gebouwen:

Zowel het dagelijks (klein), als het groot onderhoud van de onder punt A1, A2 en A3. genoemde gebouwen is voor rekening van Tennisvereniging Chaam.

Renovaties, uitbreidingen, e.d. zijn in eerste aanleg voor rekening van de gemeente, zoals omschreven in de overeenkomst gedateerd 29 oktober 1987. Bij verdergaande privatisering dient het betreffende artikel dat hierover handelt te worden gewijzigd.

C. Onderhoud van de tennisbanen (2 gravelbanen, 2 kunststofbanen en 2 frenchcourtbanen):

Het onderhoud van de zes tennisbanen is eveneens voor rekening van de vereniging, evenals het zogenaamde randgroen.

Het groen en verdere aankleding van het tenniscomplex, dient te worden onderhouden door de vereniging.

Conform de huidige overeenkomst besteedt de gemeente thans nog jaarlijks 100 werkuren aan het speelklaar maken van de banen aan het begin van het seizoen (vóór 1 april).

In het kader van het investeringsplan (IP) Welzijn is voor het jaar 2006 de renovatie voorzien van de 2 gravelbanen op het tenniscomplex te Chaam.

D. Onderhoud van de inrichtingselementen:

Hieronder wordt o.a. verstaan:

- de rasters van harmonicagaas rondom de tennisbanen;

- de banken rondom de tennisbanen;

- de lichtmasten (inclusief armaturen en lampen) rondom de tennisbanen;

De hierboven genoemde zaken komen voor rekening van de vereniging.

Voor rekening van de vereniging komen verder ook nog:

- de kosten van de nutsvoorzieningen;

- de schoonmaakkosten van kantine, kleedlokalen, e.d.;

- de kosten van de verzekeringen m.u.v. de brandverzekering;

- de publiekrechtelijke heffingen (reinigingsrechten en rioolbelasting);

- de kosten van de belastingen m.u.v. de provinciale grondwaterheffing.

De toegangsweg en de parkeerplaats aan de Gilzeweg is eigendom van de gemeente. De gemeente is daardoor ook verantwoordelijk voor het onderhoud.

Hieronder treft u een overzicht aan van de diverse overeenkomsten (huur-, gebruikers- erfpacht- en recht van opstal), welke in de afgelopen jaren zijn gesloten tussen de gemeente en de verschillende buitensportverenigingen.

Overeenkomst: Betreft: Datum: Looptijd:

1. Overeenkomst aanleg tennispark Groot Heivelt 29-10-1987 onbepaalde tijd

2. Huurovereenkomst *

3. Recht van opstal 2 nieuwe tennisbanen 11-05-1992 onbepaalde tijd

4. Geldlening voor aanleg onder 3. genoemde tennisbanen 11-05-1992

* Een huurovereenkomst met de TV Chaam is nooit opgesteld !

De tennisaccommodatie in Chaam is net zoals die in Alphen in de jaren 80 geprivatiseerd, echter met dit verschil dat van de zes aanwezige tennisbanen er (nog) vier eigendom zijn van de gemeente en twee eigendom zijn van de vereniging. Daarnaast is hiervoor ook nooit een recht van erfpacht gevestigd, dan wel een huurovereenkomst opgesteld. Ook voor de aanwezige gebouwen op het tennispark is (nog) geen zakelijk recht gevestigd.

Hoewel de tennisbanen in Chaam in de jaren 80 (gedeeltelijk) zijn geprivatiseerd, is in de thans bestaande overeenkomsten tussen de gemeente en de TV Chaam d.d. 29 oktober 1987 en 11 mei 1992 niet voldoende duidelijk omschreven hoe omgegaan moet worden met kwesties zoals onderhoud, renovatie, uitbreiding, etc. Het opstellen van een erfpachtovereenkomst heeft thans dan ook een hoge prioriteit in het kader van de harmonisatie.

De overeenkomsten die met de TC Alphen zijn gesloten geven hierover meer duidelijkheid, doch dienen ook te worden aangepast om de gevolgen van de privatisering beter gestalte te kunnen geven.

In de nieuwe overeenkomst zal duidelijk aangegeven moeten worden wat de consequenties zijn van het feit dat de tennisaccommodatie te Chaam (en Alphen) is geprivatiseerd.

In de nieuwe overeenkomst zal dan ook een aantal bepalingen opgenomen moeten worden, waarin dit wordt geregeld (evenals bij de tennisclub te Alphen). Hiervoor wordt verwezen naar de conclusies en aanbevelingen in hoofdstuk 6 van deze nota.

De voorwaarden waaronder nu een aantal zaken met de tennisverenigingen is geregeld op het gebied van onderhoud, renovatie en uitbreiding (voor zowel de gebouwen als de tennisbanen) is te vrijblijvend. Hier moet – voor wat betreft de tennisaccommodaties – de nadruk liggen in het kader van de harmonisatie.

4.6 Inventarisatie Tennisvereniging Galder/Strijbeek

A. Eigendomsverhouding gebouwen:

De tennisvereniging heeft geen eigen kantine.

De tennisvereniging maakt (sporadisch) gebruik van de oude kleedlokalen van v.v. Gesta, doch deze

doen thans voornamelijk dienst als opslagruimte.

In het kader van het investeringsplan (IP) Welzijn is voor het jaar 2006 een budget opgenomen voor

de sloop van de oude kleedlokalen van v.v. Gesta, alsmede voor het realiseren van een nieuwe

kleedaccommodatie voor de tennisvereniging Galder-Strijbeek.

B. Onderhoud van de gebouwen:

Na realisatie van de nieuwe kleedaccommodatie zal zowel het dagelijks (klein), als het groot onderhoud hiervan voor rekening komen van Tennisvereniging Galder-Strijbeek.

De thans geldende huurovereenkomst d.d. 5 oktober 1998 zal hiervoor aangepast dienen te worden.

Bij verdergaande privatisering van de tennisvereniging zal dan een recht van erfpacht gevestigd moeten worden.

C. Onderhoud van de tennisbanen (2 gravel tennisbanen):

Het onderhoud van de tennisbanen is voor rekening van de vereniging, evenals het zogenaamde randgroen. Het groen en verdere aankleding van het tenniscomplex, dient te worden onderhouden door de vereniging.

D. Onderhoud van de inrichtingselementen:

Hieronder wordt o.a. verstaan:

- de rasters van harmonicagaas rondom de tennisbanen;

- de banken rondom de tennisbanen;

- de lichtmasten (inclusief armaturen en lampen) rondom de tennisbanen;

De hierboven genoemde zaken komen voor rekening van de vereniging.

Voor rekening van de vereniging komen verder ook nog:

- de kosten van de nutsvoorzieningen;

- de schoonmaakkosten van de kleedlokalen, e.d.;

- de kosten van verzekeringen m.u.v. de brandverzekering;

- de publiekrechtelijke heffingen;

- de kosten van de belastingen m.u.v. de provinciale grondwaterheffing.

De toegangsweg en de parkeerplaats aan de St. Jacobsstraat is eigendom van de gemeente.

De gemeente is daardoor ook verantwoordelijk voor het onderhoud.

Hieronder treft u een overzicht aan van de diverse overeenkomsten (huur-, recht van erfpacht en recht van opstal), welke in de afgelopen jaren zijn gesloten tussen de gemeente en de verschillende buitensportverenigingen.

Overeenkomst: Betreft: Datum: Looptijd:

1. Huurovereenkomst Tennisacc. De Leeuwerik 01-04-1998 onbepaalde tijd

2. Huurovereenkomst *

* In het kader van de harmonisatie van het accommodatiebeleid zal een nieuwe huurovereenkomst worden opgesteld, waarbij rekening gehouden zal worden met het raadsbesluit van 23 december 2004 om de huurtarieven van de voetbalvelden en de tennisbanen te Galder met 30% te verhogen. Bij het harmonisatievoorstel dat op 16 februari 2006 aan de raad zal worden voorgelegd, zal worden voorgesteld om het besluit over de verhoging van de tarieven te herzien en deze gefaseerd door te voeren vanaf 2005.

De tennisaccommodatie te Galder is de enige in de gemeente die niet is geprivatiseerd. Om die reden betaalt de vereniging huur voor het gebruik van de twee gravel tennisbanen. In 2004 bedroeg de huur voor twee tennisbanen in totaal € 2.500,00. De gewijzigde afspraken omtrent het gebruik van de tennisaccommodatie zullen worden opgenomen in de nieuwe huurovereenkomst. In het kader van het Investeringsplan (IP) Welzijn zal in de komende periode (2006/2007) een nieuwe kleedaccommodatie worden gerealiseerd. Na realisatie van de nieuwe kleedaccommodatie zouden stappen gezet kunnen worden naar een vorm van privatisering van de Tennisvereniging Galder-Strijbeek overeenkomstig het model van de tennisverenigingen in Alphen en in Chaam.

De realisatie van de nieuwe kleedaccommodatie voor de tennisvereniging is mede afhankelijk van de uitkomsten van de Dorpsvisie Galder.

RUITERSPORT

4.7 Inventarisatie Rijvereniging De Paardenvrienden en ponyclub De Paardenvriendjes te Alphen

A. Eigendomsverhouding gebouwen:

De verenigingen hebben de beschikking over een gezamenlijke kantine met bijbehorende opslagruimte.

In het kader van het investeringsplan (IP) Welzijn 2006-2010 is voor de jaren 2008 en 2009 een budget opgenomen voor het treffen van een aantal maatregelen bij de ruitersportaccommodatie aan de Nieuwveldweg te Alphen. De te plegen investering in 2008 heeft o.a. betrekking op het verbeteren van de drainage en de afrastering van de ruiterarena, alsmede het verbeteren van de sanitaire voorzieningen. De te plegen investering in 2009 heeft betrekking op het aanbrengen van een lichtinstallatie en het verbeteren van de omheining.

B. Onderhoud van de gebouwen:

Voor wat betreft de kantine en de opslagruimte komt zowel het dagelijks (klein), als het groot onderhoud hiervan voor rekening van beide gebruikers van de accommodatie.

De thans geldende verplichtingen zijn vastgelegd in een overeenkomst van erfpacht, welke dateert uit maart 1998.

C. Onderhoud van de ruiterarena:

Het onderhoud van de ruiterarena met toebehoren is voor rekening van de vereniging, evenals het zogenaamde randgroen. Het groen en verdere aankleding van de ruiteraccommodatie, dient te worden onderhouden door de vereniging.

D. Onderhoud van de inrichtingselementen:

Hieronder wordt o.a. verstaan:

- de gaas en draadraster rondom de ruiterarena;

- de schrikdraad rondom de ruiterarena;

- de aanwezige lichtmasten (inclusief armaturen en lampen);

De hierboven genoemde zaken komen in principe ook allemaal voor rekening van de vereniging.

Voor rekening van de vereniging komen verder ook nog:

- de kosten van de nutsvoorzieningen;

- de schoonmaakkosten van de kantine, e.d.;

- de kosten van verzekeringen m.u.v. de brandverzekering;

- de publiekrechtelijke heffingen;

- de kosten van de belastingen m.u.v. de provinciale grondwaterheffing.

De toegangsweg en de parkeerplaats aan de Nieuwveldweg te Alphen is eigendom van de gemeente.

De gemeente is daardoor ook verantwoordelijk voor het onderhoud hiervan.

Hieronder treft u een overzicht aan van de diverse overeenkomsten (huur-, recht van erfpacht en recht van opstal), welke in de afgelopen jaren zijn gesloten tussen de gemeente en de verschillende buitensportverenigingen.

Overeenkomst: Betreft: Datum: Looptijd:

1. Erfpachtovereenkomst Nieuwveldweg te Alphen 01-01-1996 25 jaar

2. Notariële akte erfpacht Idem 03-03-1998 als 1 (01-01-2021)

Paardensportverenigingen te Alphen betalen (samen) een erfpachtcanon van € 300,00 per jaar (2005).

De paardensportverenigingen te Chaam betalen geen erfpachtcanon. Deze ongelijkheid dient te verdwijnen. Voorstel is om de erfpachtcanon vanaf 2006 te laten vervallen.

De gemaakte afspraken tussen de gemeente en de paardensportverenigingen L.R. De Paardenvrienden en P.C. De Paardenvriendjes zijn vastgelegd in een erfpachtovereenkomst die op 28 november 1996 is vastgesteld door de gemeenteraad van de voormalige gemeente Alphen en Riel. De overeenkomst is met terugwerkende kracht vastgesteld voor de periode 1 januari 1996 tot 1 januari 2021.

Genoemde erfpachtovereenkomst is vervolgens door middel van het vestigen van een notariële akte op 3 maart 1998 bekrachtigd.

In het kader van de harmonisatie dient thans een nieuwe overeenkomst te worden opgesteld waarin de afspraken worden geactualiseerd.

In het verlengde hiervan is het logisch dat bij de paardensportvereniging te Alphen dezelfde uitgangspunten worden gehanteerd dan bij de paardensportvereniging te Chaam (en de tennisverenigingen).

Dit betekent dat in de nieuwe gebruiksovereenkomst een aantal bepalingen zal worden opgenomen, waarin dit wordt geregeld. Hiervoor wordt verwezen naar de conclusies en aanbevelingen, waarin ook de laatste ontwikkelingen met betrekking tot de paardensportvereniging te Alphen is aangegeven.

Zodra genoemde bepalingen zijn doorgevoerd, zal ook bij de ruitersportverenigingen sprake zijn van een zekere mate van privatisering, omdat de verantwoordelijkheid voor de accommodatie wordt neergelegd bij de verenigingen zelf.

4.8 Inventarisatie Paardensportvereniging De Trouwe Kameraden te Chaam

A. Eigendomsverhouding gebouwen:

De verenigingen hebben de beschikking over een gezamenlijke kantine met bijbehorende opslagruimte, terras en speeltuin.

B. Onderhoud van de gebouwen:

Voor wat betreft de kantine met bijbehorende opslagruimte, terras en speeltuin komt zowel het dagelijks (klein), als het groot onderhoud hiervan voor rekening van beide gebruikers van de accommodatie.

De verplichtingen tot de aanleg van een paardensportterrein zijn vastgelegd in een overeenkomst, welke dateert van 5 oktober 1987. Er is verder geen huurovereenkomst of erfpachtovereenkomst gesloten met de verenigingen.

C. Onderhoud van de ruiterarena:

Het onderhoud van de ruiterarena met toebehoren is voor rekening van de vereniging, evenals het zogenaamde randgroen. Het groen en verdere aankleding van de ruiteraccommodatie, dient te worden onderhouden door de vereniging.

D. Onderhoud van de inrichtingselementen:

Hieronder wordt o.a. verstaan:

- buis met gaasraster rondom de ruiterarena;

- de bloembakken bij het clubgebouw;

- de aanwezige lichtmasten (inclusief armaturen en lampen);

De hierboven genoemde zaken komen in principe ook allemaal voor rekening van de vereniging.

Voor rekening van de vereniging komen verder ook nog:

- de kosten van de nutsvoorzieningen;

- de schoonmaakkosten van de kantine, e.d.;

- de kosten van verzekering en belastingen;

- de publiekrechtelijke heffingen;

- overige kosten ?

De toegangsweg en de parkeerplaats aan de Gilzeweg te Chaam is eigendom van de gemeente.

De gemeente is daardoor ook verantwoordelijk voor het onderhoud hiervan.

Hieronder treft u een overzicht aan van de diverse overeenkomsten (huur-, recht van erfpacht en recht van opstal), welke in de afgelopen jaren zijn gesloten tussen de gemeente en de verschillende buitensportverenigingen.

Overeenkomst: Betreft: Datum: Looptijd:

1. Aanleg paardensportterrein Groot Heivelt te Chaam 05-101987 onbepaalde tijd

Bij de aanleg van het paardensportterrein te Chaam in 1987 zijn afspraken gemaakt tussen de gemeente en de paardensportverenigingen L.R. De Trouwe Kameraden en P.C. De Trouwe Kameraadjes. Deze afspraken zijn vastgelegd in een overeenkomst die door de besturen van beide verenigingen is ondertekend op 30 september 1987, respectievelijk 5 oktober 1987.

Overeenkomsten van recentere datum, zoals bijvoorbeeld een huurovereenkomst of recht van erfpacht, zijn niet in het archief aangetroffen.

In het kader van de harmonisatie dient thans dan ook een nieuwe erfpachtovereenkomst te worden opgesteld, waarin de afspraken uit 1987 worden geactualiseerd. In de overeenkomst van 1987 is ondermeer opgenomen dat de paardensportverenigingen ten aanzien van de onderhoud van het terrein en het clubgebouw geen financieel beroep zullen doen op de gemeente.

In het verlengde hiervan is het logisch dat bij de paardensportverenigingen dezelfde uitgangspunten worden gehanteerd dan bij de tennisverenigingen.

Dit betekent dat in de nieuwe erfpachtovereenkomst bepalingen zullen worden opgenomen waarin dit wordt geregeld. Hiervoor wordt verwezen naar de conclusies en aanbevelingen in hoofdstuk 6 van deze nota.

Zodra genoemde bepalingen zijn doorgevoerd zal er ook bij de ruitersportverenigingen sprake zijn van een zekere mate van privatisering, omdat de verantwoordelijkheid voor de accommodatie wordt neergelegd bij de verenigingen zelf.

4.9 Inventarisatie Ponyclub Door Wilskracht Sterk (D.W.S.) te Strijbeek

A. Eigendomsverhouding gebouwen:

De vereniging heeft de beschikking over een gezamenlijke kantine met bijbehorende opslagruimte en terras alsmede een ruiterarena met dressuurbak..

B. Onderhoud van de gebouwen:

Voor wat betreft de kantine met bijbehorende opslagruimte en terras komt zowel het dagelijks (klein), als het groot onderhoud hiervan voor rekening van ponyclub D.W.S.

Uit de gehouden inventarisatie is niet gebleken, dat de thans geldende verplichtingen reeds zijn vastgelegd in een overeenkomst. Indien zulks niet het geval is dan dient er in ieder geval een overeenkomst te worden opgesteld waarin de verplichtingen worden vastgelegd.

C. Onderhoud van de ruiterarena en dressuurbak:

Het onderhoud van de ruiterarena en dressuurbak is voor rekening van de vereniging, evenals het zogenaamde randgroen. Het groen en verdere aankleding van de ruiteraccommodatie, dient te worden onderhouden door de vereniging.

D. Onderhoud van de inrichtingselementen:

Hieronder wordt o.a. verstaan:

- Het buis- en draadraster rondom de ruiterarena;

- volgens de inmeettekening d.d. 29-11-2001 zijn geen lichtmasten aanwezig;

De hierboven genoemde zaken komen in principe ook allemaal voor rekening van de vereniging.

Voor rekening van de vereniging komen verder ook nog:

- de kosten van de nutsvoorzieningen;

- de schoonmaakkosten van de kantine, e.d.;

- de kosten van verzekering en belastingen;

- de publiekrechtelijke heffingen;

- overige kosten ?

De toegangsweg en de parkeerplaats aan de Strijbeekseweg te Strijbeek is eigendom van de gemeente.

De gemeente is daardoor ook verantwoordelijk voor het onderhoud hiervan.

Hieronder treft u een overzicht aan van de diverse overeenkomsten (huur-, recht van erfpacht en recht van opstal), welke in de afgelopen jaren zijn gesloten tussen de gemeente en de verschillende buitensportverenigingen.

Overeenkomst: Betreft: Datum: Looptijd:

1. Huurovereenkomst Strijbeekseweg te Strijbeek 20-04-1993 25 jaar

Van de aanwezigheid van een overeenkomst inzake het recht van erfpacht is uit dossieronderzoek niet gebleken dat die aanwezig is. Omdat D.W.S. niet beschikt over een accommodatie die vergelijkbaar is met die in Alphen en in Chaam, dient voor deze ponyclub de huidige situatie te worden gehandhaafd echter met dien verstande dat voor het terrein dat bij deze vereniging in gebruik is wél een recht van erfpacht zal worden gevestigd, met name omdat op korte termijn ten behoeve van deze vereniging in het kader van het Investeringsplan (IP) Welzijn een sanitaire voorziening zal worden getroffen bij hun accommodatie aan de Strijbeekseweg.

In het kader van de harmonisatie dient thans een nieuwe huurovereenkomst te worden opgesteld waarin de bestaande afspraken uit 1993 worden geactualiseerd. Dit betekent dat in de nieuwe huurovereenkomst een aantal bepalingen worden opgenomen, waarin dit wordt geregeld. Hiervoor wordt verwezen naar de conclusies en aanbevelingen.

Zodra genoemde bepalingen zijn doorgevoerd, zal er ook bij de ruitersportverenigingen sprake zijn van een zekere mate van privatisering, omdat de verantwoordelijkheid voor de accommodatie wordt neergelegd bij de verenigingen zelf.

HENGELSPORT

4.10 Inventarisatie Hengelsportvereniging Alfheim te Alphen

A. Eigendomsverhouding gebouwen:

De vereniging heeft niet de beschikking over een clubgebouw, doch wél is op het perceel een schuilhut aanwezig.

De vijver is zowel economisch als juridisch eigendom van de gemeente Alphen-Chaam.

B. Onderhoud van de gebouwen:

Niet van toepassing.

C. Onderhoud van de visvijver

De hengelsportvereniging heeft het zogenaamde genot van visrecht en betaalt hiervoor een vergoeding. Verder dient zij de visvijver te onderhouden. Sedert 1987 is hiervan een en ander vastgelegd in een overeenkomst. Het ligt in de lijn om deze overeenkomst thans in het kader van de harmonisatie te actualiseren.

D. Onderhoud van de inrichtingselementen:

Hieronder wordt o.a. verstaan:

- Het raster van perkoenpalen en prikkeldraad rondom de visvijver;

- De aanwezige schuilplaats en publicatiebord;

- De aanlegsteiger;

- Het fietsenrek.

De hierboven genoemde zaken komen qua onderhoud in principe ook allemaal voor rekening van de vereniging.

De toegangsweg en de parkeerplaats aan de Rielseweg te Alphen is eigendom van de gemeente. De gemeente is daardoor ook verantwoordelijk voor het onderhoud hiervan.

Hieronder treft u een overzicht aan van de diverse overeenkomsten (huur-, recht van erfpacht en recht van opstal), welke in de afgelopen jaren zijn gesloten tussen de gemeente en de verschillende buitensportverenigingen.

Overeenkomst: Betreft: Datum: Looptijd:

1. Overeenkomst genot van visrecht Visvijver D’n Ballast 01-01-1988 6 jaar

2. Overeenkomst genot van visrecht Idem 01-01-1994 6 jaar

Voor de aanwezige schuilhut bij de visvijver is tot op heden geen recht van opstal verleend. In het kader van de harmonisatie van het accommodatiebeleid zou dit wel wenselijk zijn. De overige afspraken met betrekking tot het gebruik van de visvijver en de schuilhut zijn vastgelegd in de overeenkomst inzake de huur en verhuur van het ‘genot van visrecht’. Deze overeenkomst is echter voor het laatst gesloten voor een periode van 6 jaar ingaande op 1 januari 1994 en zou thans dan ook aan herziening toe zijn. In het kader van het Investeringsplan (IP) Welzijn staan er de komende jaren een aantal werkzaamheden op stapel ter verbetering van de oever van de visvijver.

Voor wat betreft de harmonisatie van het accommodatiebeleid dient dus:

a. een nieuwe overeenkomst in het kader van het ‘genot van visrecht’ te worden afgesloten;

b. een recht van opstal te worden gevestigd ten behoeve van de aanwezige schuilhut.

De hengelsportvereniging betaalt voor het genot van het visrecht thans een bedrag van € 175,00 per jaar (2005).

Hoofdstuk 5 Overleg met de verenigingen

Van de in oktober 2005 gehouden besprekingen met diverse buitensportverenigingen in de gemeenten zijn verslagen gemaakt waarvan u de inhoud, welke betrekking heeft op de harmonisatie van het accommodatiebeleid, hieronder aantreft. Als gevolg van die gesprekken zijn per vereniging een aantal actiepunten geformuleerd, welke al dan niet betrekking hebben op de harmonisatie van het beleid inzake de buitensportaccommodaties. Indien ze hierop geen betrekking hebben zullen genoemde actiepunten in onderling overleg met de verenigingen worden afgehandeld. Indien ze wél betrekking hebben op de harmonisatie dan zijn ze verwerkt in de conclusies/aanbevelingen zoals opgenomen in deze nota.

5.1 Overleg v.v. Viola te Alphen

Situatie verenigingv.v. Viola speelt haar wedstrijden op sportpark Alfheim, dat is gelegen aan het Speelveld 3 te Alphen.

A. Eigendomsverhouding:

Eigendom van v.v.Viola:

kantine met bestuurskamer, keuken, toiletruimten, opslag e.d.

tribune met toebehoren

lichtinstallatie

Op het bebouwde deel is een recht van opstal gevestigd.

Eigendom van gemeente:

4. kleedlokalen met berging, douches e.d.

Alle hiervoor genoemde ondergrond is eigendom van de gemeente.

Indien de vereniging wenst uit te breiden zal de eigendom van de hiervoor genoemde partij blijven.

B. Onderhoud van de gebouwen:

* Onderhoud voor v.v. Viola:

Dagelijks (klein) onderhoud en het groot onderhoud van de punten A.1., A.2. en A.3.

* Onderhoud voor de gemeente:

Het groot onderhoud en de preventiemaatregelen in het kader van de legionella, zoals genoemd onder de punten A.1. en A.4.

Laatste onderhoud aan gebouw was in 2001: betreffende schilderwerk & vervanging douchekoppen.

Renovaties, uitbreidingen e.d. zijn in eerste aanleg voor rekening van de gemeente.

C. Onderhoud van de velden ( 1 hoofdveld, 2 bijvelden en een trainingsveld):

* Onderhoud voor rekening van v.v. Viola:

Het groen en de aankleding van het terrein, welke is gelegen in de nabijheid van de kantine. Extra beregening van de velden geschiedt dan ook via (een) vaste vrijwilliger(s) v.d. vereniging in overleg met de gemeente. In eigen beheer van de vereniging is hiervoor een tractor aangeschaft.

De wijze van beregening betekent een extra inspanning v.d. vereniging ten opzichte van de voetbalvereniging Chaam, die een automatische beregeningsinstallatie heeft.

* Onderhoud voor rekening van de gemeente:

Het onderhoud van de velden en het zogenaamde randgroen is voor rekening van de gemeente.

De beregening van de velden geschiedt via een bovengrondse beregeningsmethode (slanghaspel).

De toegangsweg vanaf de Chaamseweg naar en op het sportpark is eigendom van de gemeente, daardoor de gemeente ook verantwoordelijk is voor het onderhoud.

D. onderhoud van de inrichtingselementen

* Onderhoud voor rekening van v.v. Viola:

De inrichtingselementen welke direct betrekking hebben op de eigen accommodatie (kantine e.d.) zoals het groen rondom de kantine, de daar eventueel aanwezige bloembakken, speeltoestellen en de bestrating binnen de poort, rondom het hoofdveld en rondom het clubgebouw.

De dug-outs langs het hoofdveld.

De vervanging van de doelnetten en de lampen van de veldverlichting.

* Onderhoud voor rekening van de gemeente:

-De vaste en verplaatsbare doelen (exclusief netten) op de voetbalvelden.

-De ballenvangers inclusief netten achter de doelen.

-De lichtmasten (inclusief armaturen en exclusief lampen) langs het 1e bijveld.

-De buisafrastering rondom het hoofdveld.

-De algehele afrastering van het sportpark Alfheim.

-Het straatwerk van de parkeerplaats buiten de poort.

Huurprijs van de accommodatie 2003 2004 2005

Geraamde huuropbrengst van begrotingsjaar: € 8.388 € 8.514 € 11.070

De raad heeft bij de begrotingsbehandeling 2005 besloten de huur van de velden met 30 % te verhogen ten opzichte van 2004 om te komen tot actuele/gelijkwaardige tarieven in vergelijking tot andere clubs in de regio

Voetbalvereniging Viola heeft de beschikking over 1 hoofdveld, 2 bijvelden en een trainingsveld.

Er is in oktober 2005 een aanvraag ingediend voor het aanleggen van een nieuw oefenveld.

In 2005 bedragen de kosten per veld € 2.767,50.

Men ontving medio februari 2005 een betalingsverzoek, waarvan in juli 2005 een gedeelte is voldaan.

De huurprijs is gebaseerd op het aantal velden. Hiervoor is gekozen omdat een veld een harde gelijkwaardige factor is. In het kader van de harmonisatie van het accommodatiebeleid zal een andere huurprijsberekening worden voorgesteld aan de raad in plaats van de verhoging van 30% ineens in 2004.

Om de harmonisatie gestalte te geven dienen in de toekomst de tarieven voor de huur van de velden voor de voetbalverenigingen binnen de gemeente voor 100% aan elkaar gelijk te zijn. Thans loopt v.v. Gesta nog duidelijk ‘uit de pas’.

Structureel overleg gemeente/vereniging

Na afloop van het seizoen (bijvoorbeeld eind mei), maar in ieder geval voor aanvang van het nieuwe seizoen, zal de gemeente jaarlijks een afspraak plannen met de vereniging om alle actuele zaken door te nemen.

5.2 Overleg v.v. Chaam

Situatie verenigingv.v. Chaam speelt haar wedstrijden op het sportpark Groot Heivelt aan de Gilzeweg te Chaam.

A. Eigendomsverhouding:

* Eigendom van v.v.Chaam: 1. kantine met bestuurskamer, keuken, toiletruimten, opslag, entreeruimte e.d. 2. tribune met toebehoren Op het bebouwde deel is een recht van opstal gevestigd.

* Eigendom van gemeente:

3. lichtinstallatie (m.u.v. lampen)

4. kleedlokalen met berging, douches, toiletruimten e.d.

Alle hiervoor genoemde ondergrond is eigendom van de gemeente.

Indien de vereniging wenst uit te breiden, zal de eigendom van de hiervoor genoemde partij blijven.

B. Onderhoud van de gebouwen:

* Onderhoud voor v.v. Chaam:

Dagelijks (klein) onderhoud en het groot onderhoud van de punten A.1 en A.2.

* Onderhoud voor de gemeente:

Het groot onderhoud en de preventiemaatregelen in het kader van de legionella van punt A.1. en A.4.

Renovaties, uitbreidingen e.d. zijn in eerste aanleg voor rekening van de gemeente.

C. Onderhoud van de velden (1 hoofdveld, 2 bijvelden en 2 velden voor de jeugd):

* Onderhoud voor v.v. Chaam:

Het groen en het straatwerk rondom de kantine, alsmede het speeltuintje en de jeu de boules baan worden onderhouden door de vereniging. De velden ( 1 hoofdveld, 2 bijvelden) zijn gedraineerd. De (automatische) beregening geschiedt via een ondergrondse beregeningsinstallatie, waarvoor de vereniging op dit moment een vaste vrijwilliger heeft. Hierover is overigens niets geregeld in de huidige huurovereenkomst.

* Onderhoud voor de gemeente:

Het onderhoud van de velden en het zogenaamde randgroen is voor rekening van de gemeente. De velden zijn gedraineerd.

De toegangsweg vanaf de Gilzeweg naar en op het sportpark is eigendom van de gemeente, waardoor de gemeente ook verantwoordelijk is voor het onderhoud.

D. onderhoud van de inrichtingselementen

* Onderhoud voor v.v. Chaam:

-de inrichtingselementen welke direct betrekking hebben op de eigen accommodatie (kantine e.d.) zoals het groen rondom de kantine, de daar eventueel aanwezige bloembakken, speeltoestellen en de bestrating rondom het clubgebouw.

-de dug-outs langs het hoofdveld en

-de vervanging van de doelnetten en lichtinstallatielampen

* Onderhoud voor gemeente:

-de vaste en verplaatsbare (6) doelen (exclusief netten) op de voetbalvelden

-de ballenvangers (3) inclusief netten achter de doelen

-de lichtmasten (inclusief armaturen en exclusief lampen) langs het 2e bijveld en de oefenhoek

-de buisafrastering rondom het hoofdveld en de gedeeltelijke buisafrastering rondom het 1e bijveld

-de algehele afrastering van het sportpark Groot Heivelt

-de betegeling rondom het hoofdveld

-het straatwerk van de gezamenlijke parkeerplaats

Huurprijs van de accommodatie 2003 2004 2005

Geraamde huuropbrengst van begrotingsjaar: € 5.777 € 5.454 € 7.525

De raad heeft bij de begrotingsbehandeling 2005 besloten de huur van de velden met 30 % te verhogen ten opzichte van 2004 om te komen tot actuele/gelijkwaardige tarieven t.a.v. andere clubs in de regio.

Voetbalvereniging Chaam heeft de beschikking over 1 hoofdveld, 2 bijvelden en 2 velden van geringere afmetingen voor de jeugd.

In 2005 bedragen de kosten per veld € 2.508,33.

Men is niet bekend met een medio februari 2005 ontvangen betalingsverzoek.

De huurprijs is gebaseerd op het aantal velden. Hiervoor is gekozen omdat een veld een harde gelijkwaardige factor is. In het kader van de harmonisatie van het accommodatiebeleid zal een andere huurprijsberekening worden voorgesteld aan de raad in plaats van de verhoging van 30% ineens in 2004.

Om de harmonisatie gestalte te geven dienen in de toekomst de tarieven voor de huur van de velden voor de voetbalverenigingen binnen de gemeente voor 100% aan elkaar gelijk te zijn. Thans loopt v.v. Gesta nog duidelijk ‘uit de pas’, omdat deze vereniging geen eigen kantine heeft.

Structureel overleg gemeente/vereniging

Na afloop van het seizoen (bijvoorbeeld eind mei), maar in ieder geval voor aanvang van het nieuwe seizoen, zal de gemeente jaarlijks een afspraak plannen met de vereniging om alle actuele zaken door te nemen.

5.3 Overleg v.v. Gesta te Galder

Momenteel heeft v.v. Gesta een hoofdbestuur van 7 leden en een jeugdbestuur van 7 leden. Er is genoeg animo om te sporten en lid te worden van v.v. Gesta, ze hebben 246 leden, waarvan 136 jeugdleden. Maar het is moeilijk om –net zo als bij veel andere verenigingen – vrijwilligers te vinden voor de bestuursfuncties. Dit seizoen moesten er bij v.v. Gesta div. bestuursfuncties opnieuw ingevuld gaan worden. Hierover is tijdens de algehele ledenvergadering gesproken.Voor de functie voorzitter waren tijdens de vergadering geen gegadigden. Waarna de huidig zittend en aftredend voorzitter, de heer Van Dun, unaniem voor een jaar is herkozen als voorzitter van v.v. Gesta. De stemming moest anoniem en unaniem zijn omdat de heer Van Dun, samen met zijn partner, sinds kort de beheerder is geworden van ontmoetingscentrum De Leeuwerik. Voetbalvereniging Gesta is niet in het bezit van een eigen kantine, maar maakt gebruik van diverse voorzieningen van het ontmoetingscentrum.

Situatie vereniging

v.v. Gesta speelt haar wedstrijden op de velden gelegen aan de St. Jacobsstraat 1 B te Galder, achter ontmoetingscentrum De Leeuwerik.

Voetbalvereniging Gesta heeft géén eigen kantine, maar maakt gebruik van het horecagedeelte in ontmoetingscentrum De Leeuwerik. Met de beheerder van het ontmoetingscentrum is contractueel overeengekomen, dat deze aan v.v. Gesta jaarlijks 10% van de bruto-omzet tijdens de thuiswedstrijden van v.v. Gesta 1 schenkt aan de vereniging.

A. Eigendomsverhouding:

* Eigendom van v.v. Gesta:

Bestuurskamer gelegen tegen ontmoetingscentrum De Leeuwerik.

Overkapping ten behoeve van het publiek.

Op het bebouwde deel is een recht van opstal gevestigd.

* Eigendom van stichting De Leeuwerik:

3. Ontmoetingscentrum De Leeuwerik, inclusief horecagedeelte.

Op het bebouwde deel is een recht van opstal gevestigd.

* Eigendom van gemeente:

4. lichtinstallatie (m.u.v. lampen)

5. kleedlokalen met berging, douches, toiletruimten e.d.

Alle hiervoor genoemde ondergrond is eigendom van de gemeente.

Indien de vereniging wenst uit te breiden zal de eigendom van de hiervoor genoemde partij blijven.

B. Onderhoud van de gebouwen:

* Onderhoud voor v.v. Gesta:

- Dagelijks (klein) onderhoud van de punten A.1, A.2 en A.5.

- Het groot onderhoud van de punten A.1 en A.2.

* Onderhoud voor Stichting De Leeuwerik: - Dagelijks (klein) onderhoud en het groot onderhoud van punt A.3.

* Onderhoud voor de gemeente:

Het groot onderhoud van punt A.5.

Renovaties, uitbreidingen e.d. zijn in eerste aanleg voor rekening van de gemeente.

C. Onderhoud van de velden (1 hoofdveld, 1 bijveld):

* Onderhoud voor v.v. Gesta:

Met betrekking tot het onderhoud van de velden vergt de beregening in de zomermaanden extra aandacht, omdat dit een belangrijke periode is voor het creëren van een goede kwaliteit van de grasmat. Extra beregening van de velden geschiedt dan ook via (een) vaste vrijwilliger(s) van de vereniging in overleg met de gemeente. De bovengrondse beregeningsinstallatie (slanghaspel en pomp) betekent een extra inspanning van de vereniging ten opzichte van de voetbalverenging Chaam, die een automatische beregeningsinstallatie heeft.

* Onderhoud voor gemeente:

Het onderhoud van de velden en het zogenaamde randgroen is voor rekening van de gemeente.

De beregening van de velden geschiedt via een bovengrondse beregeningsinstallatie (slanghaspel).

D. onderhoud van de inrichtingselementen

* Onderhoud voor v.v. Gesta:

-de vervanging van de netten en lichtinstallatielampen

* Onderhoud voor de gemeente:

- de vaste en verplaatsbare doelen ( exclusief netten) op de voetbalvelden;

- de ballenvangers (inclusief netten) achter de doelen;

- de dug-outs langs het hoofdveld; - de lichtmasten (inclusief armaturen en exclusief lampen) langs het 1e bijveld;

- de buisafrastering rondom het hoofdveld;

- de algehele afrastering van het sportpark;

- het straatwerk van de parkeerplaats buiten de poort;

De toegangsweg/parkeerplaats aan de voorzijde van het sportpark is eigendom van de gemeente, waardoor de gemeente ook verantwoordelijk is voor het onderhoud.

Huurprijs van de accommodatie 2003 2004 2005

Geraamde huuropbrengst van begrotingsjaar: € 2.543 € 2.700 € 3.510

De raad heeft bij de begrotingsbehandeling 2005 besloten de huur van de velden met 30 % te verhogen ten opzichte van 2004 om te komen tot actuele/gelijkwaardige tarieven in vergelijking tot andere clubs in de regio.

Voetbalvereniging Gesta heeft de beschikking over 1 hoofdveld en 1 speel/traningsveld. In 2005 bedraagt de huurprijs € 1.755,00 per veld als gevolg van bovengenoemde prijsverhoging van 30%.

De huurprijs is gebaseerd op het aantal velden. Hiervoor is gekozen omdat een veld een harde gelijkwaardige factor is.

Om de harmonisatie gestalte te kunnen geven, dienen in de toekomst de tarieven voor de huur van de velden voor de voetbalverenigingen binnen de gemeente voor 100% aan elkaar gelijk te zijn. Thans loopt v.v. Gesta nog duidelijk ‘uit de pas’. De huurverhoging van v.v. Gesta zal overigens volledig worden gecompenseerd door extra subsidie, omdat v.v. Gesta geen eigen kantine heeft en het voor deze vereniging ten opzichte van de andere voetbalverenigingen in de gemeente moeilijker is om haar exploitatie sluitend te krijgen. In het kader van de harmonisatie van het accommodatiebeleid zal een andere (gefaseerde) huurprijsberekening worden voorgesteld aan de raad.

Structureel overleg gemeente/vereniging

Na afloop van het seizoen (bijvoorbeeld eind mei), maar in ieder geval voor aanvang van het nieuwe seizoen, zal de gemeente jaarlijks een afspraak plannen met de vereniging om alle actuele zaken door te nemen.

5.4 Overleg Tennisclub Alphen

Situatie verenigingTennisclub Alphen speelt haar wedstrijden op het tenniscomplex gelegen aan de Zandstraat te Alphen.

A. Eigendomsverhouding:

* Eigendom van Tennisclub Alphen:

Kantine met bestuurskamer, keuken e.d.;

Kleedlokalen met berging en toiletruimten e.d.;

* Eigendom van de gemeente:

De opslagruimte in de Appelloods gelegen aan het Speelveld 1 te Alphen. Deze opslagruimte is in het verleden gedeeltelijk in gebruik genomen door Tennisclub Alphen na mondelinge afspraken met de gemeente. Op dit moment is het voor de tennisclub vrijwel onmogelijk om hier nog goederen op te slaan en is men op zoek naar een andere definitieve oplossing.

Alle hiervoor genoemde ondergrond is eigendom van de gemeente.

Indien de vereniging wenst uit te breiden zal de eigendom van de hiervoor genoemde partij blijven.

B. Onderhoud van de gebouwen:

* Onderhoud voor Tennisclub Alphen: Zowel het dagelijks (klein), als het groot onderhoud van de opstallen, zoals genoemd onder punt A.1 en A.2 is voor rekening van de vereniging.

* Onderhoud voor de gemeente:

Renovaties, uitbreidingen e.d. zijn in eerste aanleg voor rekening van de gemeente, zoals omschreven in de erfpachtovereenkomst van 28 augustus 1986. Tennisclub Alphen heeft in 2004 van de gemeente een bijdrage ontvangen voor de renovatie van het tennispaviljoen met name voor de aanpassing van de zogenaamde “natte ruimten”.

C. Onderhoud van de tennisbanen (5 gravel tennisbanen):

* Onderhoud voor Tennisclub Alphen:

Het onderhoud van de tennisbanen is voor rekening van de vereniging, evenals het zogenaamde randgroen. Het groen en verdere aankleding van het tenniscomplex dient te worden onderhouden door de vereniging. De beregening van de 5 gravel tennisbanen geschiedt door de leden van de vereniging zelf. 5 à 6 jaar geleden zijn 2 van de 5 gravel tennisbanen gerenoveerd. Hiervoor heeft de gemeente middels het IP Welzijn in 2003 een bedrag beschikbaar gesteld.

Tennisclub Alphen wenst in 2006 de 5 gravel tennisbanen op het complex te vervangen door 5 kunstgras tennisbanen. Dit is naast de slechte kwaliteit van minimaal 3 van de 5 banen ingegeven door het feit, dat de ID-baan waarover de tennisclub gedurende de periode vanaf 1 september 2000 de beschikking heeft gehad, met ingang van 1 juli 2005 is komen te vervallen. Deze persoon besteedde zijn uren vooral aan het onderhoud van de banen. Indien men dit werk aan derden zou gaan uitbesteden zal dit de tennisclub per jaar ongeveer € 30.000,00 gaan kosten. Dit is voor de Tennisclub Alphen niet op te brengen. Reden om te kiezen voor een alternatief met lage onderhoudskosten. De totale investering voor de aanleg van 5 kunstgras tennisbanen wordt geraamd op ongeveer € 120.000.

De tennisclub zal in het kader van het IP Welzijn een bijdrage vragen aan de gemeente als tegemoetkoming in de kosten voor het verbeteren van de ondergrond. De gemeente geeft aan, dat de tennisclub de mogelijkheid heeft hiervoor een aanvraag in te dienen voor het IP Welzijn 2007.

D. Onderhoud van de inrichtingselementen

* Onderhoud voor de Tennisclub Alphen:

- de vervanging van de netten;

- de rasters van harmonicagaas rondom de tennisbanen;

- de banken rondom de tennisbanen;

- de lichtinstallatie (inclusief armaturen en lampen) rondom de tennisbanen;

- de beregeningsinstallatie;

- kosten van de nutsvoorzieningen;

- de schoonmaakkosten van de kantine, kleedlokalen e.d.;

- de kosten van verzekeringen m.u.v. de brandverzekering;

- de belastingen m.u.v. de provinciale grondwaterheffing;

- de publiekrechtelijke heffingen.

- de vereniging dient te voldoen aan de wettelijke voorschriften in het kader van de legionellapreventie. Deze zijn inmiddels in maart 2004 overeenkomstig de voorschriften uitgevoerd.

* Onderhoud voor de gemeente:

De omheining rondom het sportcomplex alsmede de toegangsweg/parkeerplaats aan de voorzijde van het sportpark is eigendom van de gemeente, daardoor is de gemeente ook verantwoordelijk voor het onderhoud.

Huurprijs van de accommodatie

In het kader van de harmonisatie wordt gemeld dat enkel de Tennisvereniging Galder-Strijbeek een huursituatie kent. De tennisverenigingen te Alphen zowel als Chaam zijn geprivatiseerd. In 1986 zijn de tennisbanen te Alphen geprivatiseerd en is met Tennisclub Alphen een erfpachtovereenkomst gesloten voor een periode van 50 jaren, waarin de voorwaarden van genoemde privatisering zijn vastgelegd. De jaarlijks door Tennisclub Alphen te betalen erfpachtcanon bedraagt € 750 tot en met 2005 én € 1.000 vanaf 2006.

Structureel overleg gemeente/vereniging

Na afloop van het seizoen (bijvoorbeeld eind mei), maar in ieder geval voor aanvang van het nieuwe seizoen, zal de gemeente jaarlijks een afspraak plannen met de vereniging om alle actuele zaken door te nemen.

5.5 Overleg Tennisvereniging Chaam

Situatie verenigingTennisvereniging Chaam speelt haar wedstrijden op sportpark Groot Heivelt, gelegen aan de Gilzeweg te Chaam.

A. Eigendomsverhouding:

* Eigendom van Tennisvereniging Chaam:

Kantine met bestuurskamer, keuken, toiletruimten en opslag e.d.

Kleedlokalen met berging en toiletruimten e.d.

De tennisbanen 5 en 6 (zijn alle twee frenchcourtbanen)

* Eigendom van de gemeente:

4. de tennisbanen 1 t/m 4 met hun omheining (2 gravelbanen en 2 kunststofbanen).

Alle hiervoor genoemde ondergrond is eigendom van de gemeente.

Indien de vereniging wenst uit te breiden zal de eigendom van de hiervoor genoemde partij blijven.

B. Onderhoud van de gebouwen:

* Onderhoud voor Tennisvereniging Chaam: Zowel het dagelijks (klein), als het groot onderhoud van de goederen zoals onder punt A.1 en A.2 genoemd is voor rekening van de vereniging.

* Onderhoud voor de gemeente: .

Renovaties, uitbreidingen e.d. zijn in eerste aanleg voor rekening van de gemeente, zoals omschreven in de overeenkomst gedateerd 29 oktober 1987 en 11 mei 1992.

C. Onderhoud van de tennisbanen (2 gravelbanen, 2 kunststofbanen, 2 frenchcourtbanen):

* Onderhoud voor Tennisvereniging Chaam:

Het onderhoud van de tennisbanen is voor rekening van de vereniging, evenals het zogenaamde randgroen. Het groen en verdere aankleding van het tenniscomplex dient te worden onderhouden door de vereniging. De vereniging heeft het onderhoud van de tennisbanen uitbesteed aan B.S.W.

De beregening (d.m.v. een grondpomp) geschiedt door vrijwilligers

* Onderhoud voor de gemeente:

In het kader van het investeringsplan (IP) Welzijn is voor het jaar 2006 de renovatie voorzien van de twee gravelbanen op het tenniscomplex te Chaam.

Op dit moment wordt onderzocht of van de gemeente een extra bijdrage kan worden verlangd, indien deze twee banen worden vervangen door kunstgrasbanen, omdat deze duurder zijn. Een extra bijdrage van de gemeente kan alleen indien er voor de gemeente ook voordelen uit voortvloeien (langere levensduur).

De Tennisvereniging Chaam is met de voormalige gemeente Chaam (vóór 1997) een regeling overeengekomen dat de gemeente vóór aanvang van het tennisseizoen (1 april) jaarlijks 100 uren zou besteden aan het speelklaar maken van de tennisbanen. Bij de harmonisatie van het accommodatiebeleid komt deze ongelijkheid met de andere verenigingen te vervallen, omdat zij een dergelijke regeling vanuit hun voormalige gemeente ook niet kenden. De gemeente zal bezien in hoeverre deze maatregel kan worden vervangen door een algemene maatregel, die dan voor alle verenigingen gaat gelden.

D. Onderhoud van de inrichtingselementen

Onderhoud voor Tennisvereniging Chaam:

- de vervanging van de netten;

- de rasters van harmonicagaas rondom de tennisbanen;

- de banken rondom de tennisbanen;

- de lichtinstallatie (inclusief armaturen en lampen) rondom de tennisbanen;

- de beregeningsinstallatie;

- kosten van de nutsvoorzieningen;

- de schoonmaakkosten van de kantine, kleedlokalen e.d.;

- de kosten van verzekeringen m.u.v. de brandverzekering;

- de belastingen;

- de publiekrechtelijke heffingen.

* Onderhoud voor gemeente:

De omheining rondom het sportcomplex alsmede de toegangsweg/parkeerplaats aan de voorzijde van het sportpark is eigendom van de gemeente, daardoor is de gemeente ook verantwoordelijk voor het onderhoud.

Huurprijs van de accommodatie

In het kader van de harmonisatie wordt gemeld dat enkel de Tennisvereniging Galder-Strijbeek een huursituatie kent. De tennisverenigingen te Alphen (volledig) zowel als Chaam (gedeeltelijk) zijn geprivatiseerd.

Structureel overleg gemeente/vereniging

Na afloop van het seizoen (bijvoorbeeld eind mei) maar in ieder geval voor aanvang van het nieuwe seizoen zal de gemeente jaarlijks een afspraak plannen met de vereniging om alle actuele zaken door te nemen.

5.6 Overleg Tennisvereniging Galder/Strijbeek

Situatie verenigingTennisvereniging Galder-Strijbeek speelt haar wedstrijden te Galder op de banen gelegen aan de St. Jacobsstraat 1B (achter ontmoetingscentrum De Leeuwerik).

De tennisvereniging heeft géén eigen kantine en maakt bij officiële wedstrijden (tegen een financiële vergoeding) gebruik van douche- en toiletvoorzieningen in ontmoetingscentrum De Leeuwerik. Tevens maakt men gebruik van de horecavoorziening in ontmoetingscentrum De Leeuwerik.

A. Eigendomsverhouding:

* Eigendom van Tennisvereniging Galder-Strijbeek:

1. Twee tijdelijke noodkleedlokalen (tuinhuisjes/blokhutten).

Voor de noodkleedlokalen zal eventueel nog een recht van opstal gevestigd moeten worden.

De mogelijke realisatie van nieuwe kleedlokalen met berging, douches, toiletruimten, e.d. zullen worden meegenomen bij de ontwikkeling van de Dorpsvisie Galder.

* Eigendom van Stichting De Leeuwerik:

2. Ontmoetingscentrum De Leeuwerik, inclusief horecagedeelte en douche- en toiletvoorziening.

Op het bebouwde deel is een recht van opstal gevestigd.

* Eigendom van gemeente:

3. Lichtinstallatie (m.u.v. lampen).

Alle hiervoor genoemde ondergrond is eigendom van de gemeente.

Indien de vereniging wenst uit te breiden zal de eigendom van de hiervoor genoemde partij blijven.

B. Onderhoud van de gebouwen:

* Onderhoud voor de tennisvereniging Galder-Strijbeek:

Na realisatie van de nieuwe kleedaccommodatie zal zowel het dagelijks (klein) onderhoud als het groot onderhoud hiervan voor rekening komen van de vereniging.

Renovaties, uitbreidingen e.d. zijn in eerste aanleg voor rekening van de gemeente.

C. Onderhoud van de tennisbanen (2 gravel tennisbanen):

* Onderhoud voor de Tennisvereniging Galder-Strijbeek: Het onderhoud van de tennisbanen is voor rekening van de vereniging, evenals het zogenaamde randgroen. Het groen en verdere aankleding van het tenniscomplex dient te worden onderhouden door de vereniging. De beregening (door middel van een grondpomp) geschiedt door vrijwilligers.

* Onderhoud voor gemeente:

Het groen rondom het tenniscomplex wordt momenteel (zeer minimaal) onderhouden samen met het groen van v.v. Gesta. Dit is opgenomen in de onderhoudsafspraken tussen de gemeente en v.v. Gesta.

D. Onderhoud van de inrichtingselementen:

* Onderhoud voor gemeente:

- de rasters van harmonicagaas rondom de tennisbanen;

- de netbespanningspalen (m.u.v. de netten) v.d. tennisbanen;

- de banken rondom de tennisbanen;

- de lichtinstallatie (m.u.v. lampen) rondom de tennisbanen.

* Onderhoud voor t.v. Galder-Strijbeek:

- de vervanging van de netten en lichtinstallatielampen;

- de beregeningsinstallatie;

- kosten van de nutsvoorzieningen;

- de schoonmaakkosten van de kleedlokalen e.d.;

- de kosten van verzekeringen m.u.v. de brandverzekering;

- de belastingen en de publiekrechtelijke heffingen.

De toegangsweg/parkeerplaats aan de voorzijde van het sportpark is eigendom van de gemeente, waardoor de gemeente ook verantwoordelijk is voor het onderhoud.

Huurprijs van de accommodatie

In het kader van de harmonisatie wordt gemeld dat enkel t.v. Galder-Strijbeek een huursituatie kent. De tennisverenigingen te Alphen (volledig) zowel als te Chaam (gedeeltelijk) zijn geprivatiseerd.

De buitensportverenigingen zijn vooraf niet op de hoogte gebracht van de huurverhoging 2005. In het harmonisatievoorstel zal de huurverhoging worden aangegeven. Eveneens zal worden aangegeven hoe deze huurverhoging gefaseerd zal worden doorgevoerd. Zie hiervoor de conclusies/aanbevelingen in hoofdstuk 6 van deze nota.

Structureel overleg gemeente/vereniging

Na afloop van het seizoen (bijvoorbeeld eind mei) maar in ieder geval voor aanvang van het nieuwe seizoen zal de gemeente jaarlijks een afspraak plannen met de vereniging om alle actuele zaken door te nemen.

Hoofdstuk 6 Conclusies en aanbevelingen

Naar aanleiding van de gesprekken met de voetbal- en tennisverenigingen in de gemeente zijn verslagen gemaakt waaruit een aantal actiepunten voortvloeit. Deze actiepunten dienen te worden beoordeeld op haalbaarheid en redelijkheid richting verenigingen. Tijdens de gesprekken zijn ook onderwerpen besproken, welke niet direct betrekking hebben op de harmonisatie van het accommodatiebeleid, doch die voor de betreffende vereniging wel belangrijk zijn.

Om de voortgang met betrekking tot de harmonisatie niet te belemmeren zal voor een aantal door de verenigingen aangegeven knelpunten een apart traject worden gevolgd, waarbij – zoals reeds eerder vermeld – mogelijke investeringen zullen worden gedekt via het investeringsplan (IP) Welzijn, dan wel uit de meerjarenonderhoudsplannen van de afdeling ROB (gebouwen) of de afdeling C&C (tennisbanen en groenonderhoud).

6.1 De voetbalverenigingen

Hieronder is een overzicht weergegeven van de actiepunten welke voortvloeien uit de gevoerde gesprekken met de voetbalverenigingen.

Beregening voetbalvelden (v.v. Viola, v.v. Chaam en v.v. Gesta)

De gemeente streeft ernaar om op termijn alle voetbalvelden op de sportparken in de gemeente via een automatische beregeningsinstallatie te kunnen laten besproeien. Het moment van invoering is o.a. afhankelijk van de afschrijving van de huidige beregeningsinstallatie (slanghaspel) en betreft de sportparken te Alphen en te Galder. Aan de afdeling Civiele & Cultuurtechniek vragen of men hiervoor de afschrijvingstermijn en de aanschafkosten in beeld kan brengen. Het onderhoud van de eventueel aanwezige drainage komt voor rekening van de gemeente.

Het groot onderhoud van de groenvoorziening (randgroen)

Dit onderhoudselement op de sportparken wordt 1 x per jaar (november/december) door de gemeente ter hand genomen. De afdeling C&C zal dit opnemen in haar jaarprogramma, waardoor deze werkzaamheden ieder jaar voortaan structureel zullen worden uitgevoerd.

In deze werkzaamheden wordt onderscheid gemaakt tussen de groenvoorziening binnen de afrastering van het sportpark en buiten de afrastering van het sportpark. Binnen de afrastering is het snoeiwerk voor rekening van de verenigingen en buiten de afrastering (inclusief het onderhoud van de afrastering zelf) voor rekening van de gemeente.

Het verwijderen van het bladafval in het najaar geschiedt door de verenigingen zelf.

Verhoging huurprijs voetbalvelden.

In zijn vergadering van 23 december 2004 heeft de raad van de gemeente Alphen-Chaam besloten om de huurtarieven voor de voetbalvelden in de gemeente met ingang van 2005 met 30% te verhogen. Dit heeft bij de voetbalverenigingen tot veel irritatie en ongenoegen geleid, met name omdat hierover vooraf geen enkel overleg en/of correspondentie heeft plaatsgevonden.

Omdat de verenigingen bovendien werken met een begroting en boekhouding welke is gebaseerd op het seizoen 1 juli tot en met 30 juni worden verenigingen niet vooraf, doch achteraf geconfronteerd met een omvangrijke extra kostenpost.

Gelet op het bovenstaande stellen wij voor om in het kader van de harmonisatie de verhoging van de huurprijzen van de velden gefaseerd in te voeren.

Het voorstel is om met ingang van 2005 een verhoging van 10% toe te passen, evenals in 2006 en 2007. Vanaf 2008 kan dan worden volstaan met het toepassen van de jaarlijkse indexering op de tarieven. Indien de raad hiertoe besluit, dan betekent dit wel dat er over de jaren 2005 tot en met 2007 een tekort in de gemeentebegroting ontstaat.

Hieronder is per voetbalvereniging aangegeven wat de consequenties zijn, indien de huurverhoging vanaf 2005 gefaseerd zal worden doorgevoerd.

In het kader van de harmonisatie van het accommodatiebeleid zal een nieuwe huurovereenkomst worden opgesteld, waarbij rekening gehouden zal worden met het raadsbesluit van 23 december 2004 om de huurtarieven van de voetbalvelden met 30% te verhogen. Bij het harmonisatievoorstel dat op 16 februari 2006 aan de raad zal worden voorgelegd, zal worden voorgesteld om het besluit over de verhoging van de tarieven te herzien en deze gefaseerd door te voeren vanaf 2005.

Wij stellen voor om de aanpassingen als volgt door te voeren:

Als basisjaar zal 2004 worden gekozen met een tarief van € 2.000,00 per veld per jaar, waarna genoemd bedrag gedurende 3 jaren jaarlijks met 10 % zal worden verhoogd. Dit leidt vervolgens tot de volgende tarieven (met tussen haakjes de minderinkomsten):

v.v. Viola

Het basisbedrag over 2005 wordt vastgesteld op € 2.000,00 x 4 = € 8.000,00 + 30% = € 10.400,00.

2005: € 2.000,00 + 10 % = € 2.200,00 x 4 = € 8.800,00 (= - € 1.600,00).

2006: € 2.200,00 + 10 % = € 2.420,00 x 4 = € 9.680,00 (= - € 720,00).

2007: € 2.420,00 + 10 % = € 2.662,00 x 4 = € 10.648,00.

2008: € 2.662,00 + 3 % = € 2.741,00 x 4 = € 10.968,00 (vanaf 2008 jaarlijkse index van 3 %).

v.v. Chaam

Het basisbedrag over 2005 wordt vastgesteld op € 2.000,00 x 3 = € 6.000,00 + 30% = € 7.800,00.

2005: € 2.000,00 + 10 % = € 2.200,00 x 3 = € 6.600,00 (= - € 1.200,00).

2006: € 2.200,00 + 10 % = € 2.420,00 x 3 = € 7.260,00 (= - € 540,00).

2007: € 2.420,00 + 10 % = € 2.662,00 x 3 = € 7.986,00.

2008: € 2.662,00 + 3 % = € 2.741,00 x 3 = € 8.223,00 (vanaf 2008 jaarlijkse index van 3 %).

v.v. Gesta

De huurverhoging van v.v. Gesta zal volledig worden gecompenseerd middels een verhoging van de aan deze vereniging toe te kennen subsidie, omdat men niet beschikt over een eigen kantine. Per saldo levert dit voor de gemeente dus ook geen extra inkomsten op.

Het basisbedrag over 2005 wordt vastgesteld op € 2.000,00 x 2 = € 4.000,00 + 30% = € 5.200,00.

Dit leidt vervolgens voor v.v. Gesta tot de volgende tarieven:

2005: € 2.000,00 + 10 % = € 2.200,00 x 2 = € 4.400,00 (= - € 800,00).

2006: € 2.200,00 + 10 % = € 2.420,00 x 2 = € 4.840,00 (= - € 360,00).

2007: € 2.420,00 + 10 % = € 2.662,00 x 2 = € 5.324,00.

2008: € 2.662,00 + 3 % = € 2.741,00 x 2 = € 5.482,00 (vanaf 2008 jaarlijkse index van 3 %).

Op basis van de nieuwe huurovereenkomst de verenigingen de gelegenheid bieden om in 4 termijnen (per kwartaal) te betalen. Nu is dat volgens de overeenkomst nog in twee gelijke termijnen.

Onderhoud gebouwen.

Voetbalverenigingen (v.v. Viola, v.v. Chaam en v.v. Gesta).

Het groot onderhoud van de ‘eigen gebouwen’ zoals kantine met bestuurskamer en nevenruimten, zoals bergingen en toiletruimten is voor rekening van de verenigingen. Het groot onderhoud van de ‘algemene gebouwen’ zoals kleedlokalen met opslagruimten en toiletruimten is voor rekening van de gemeente.

Het klein onderhoud komt volledig voor rekening van de vereniging.

Hierbij wordt opgemerkt dat v.v. Gesta niet beschikt over een eigen kantine, doch slechts over een bestuurskamer. Een belangrijk aandachtspunt hierbij is dat deze situatie(s) correct word(t)(en) weergegeven in de nieuwe gebruiksovereenkomsten.

Onderhoud en vervanging/vernieuwing inrichtingselementen voetbalaccommodaties.

Het groot en klein onderhoud en de vervanging/vernieuwing van de hieronder genoemde inrichtingselementen komt voor rekening van de verenigingen:

- de dug-outs;

- de doelnetten;

- de lampen van de veldverlichting;

- de inrichtingselementen welke direct betrekking hebben op de kantine en directe omgeving;

- het straatwerk binnen de afrastering van het sportpark.

Van de volgende inrichtingselementen komt alleen het klein en groot onderhoud (zoals genoemd) voor rekening van de verenigingen:

- de ballenvangers;

- het schilderwerk van de doelen en de lichtmasten van de veldverlichting;

- de buisafrastering rondom het hoofdveld;

- de algehele afrastering rondom de sportparken

Van de volgende inrichtingselementen komt de vervanging/vernieuwing voor rekening van de gemeente:

- de doelen;

- de ballenvangers inclusief de netten;

- de lichtmasten inclusief de armaturen;

- de buisafrastering rondom het hoofdveld;

- de algehele afrastering rondom de sportparken;

- het straatwerk buiten de afrastering van het sportpark.

6.2 De tennisverenigingen

Hieronder is een overzicht weergegeven van de actiepunten welke voortvloeien uit de gevoerde gesprekken met de tennisverenigingen.

Het groot onderhoud van de groenvoorziening (randgroen)

Dit onderhoudselement op de sportparken wordt 1 x per jaar (november/december) door de gemeente ter hand genomen. De afdeling C&C zal dit opnemen in haar jaarprogramma, waardoor deze werkzaamheden ieder jaar voortaan structureel zullen worden uitgevoerd.

In deze werkzaamheden wordt onderscheid gemaakt tussen de groenvoorziening binnen de afrastering van het sportpark en buiten de afrastering van het sportpark. Binnen de afrastering is het snoeiwerk voor rekening van de verenigingen en buiten de afrastering (inclusief het onderhoud van de afrastering zelf) voor rekening van de gemeente.

Het verwijderen van het bladafval in het najaar geschiedt door de verenigingen zelf.

Onderhoud gebouwen.

De tennisverenigingen in Alphen en in Chaam zijn in de jaren 80 geprivatiseerd. Op basis van de toen opgestelde gebruiksovereenkomsten komt zowel het groot als het klein onderhoud van de gebouwen voor rekening van de verenigingen. De Tennisvereniging Galder-Strijbeek heeft, behoudens twee blokhutten als kleedgelegenheid, op dit moment verder niet de beschikking over een eigen accommodatie. Zodra dit wel het geval zal zijn, zullen op deze vereniging dezelfde voorwaarden van toepassing worden als voor de tennisverenigingen te Alphen en te Chaam.

3. Onderhoud en renovatie/vernieuwing van tennisbanen

Ook het groot en klein onderhoud van de tennisbanen is voor rekening van de vereniging. De gemeente ondersteunt de vereniging op basis van de normen voor de aanleg en renovatie van gravelbanen, zoals deze door de KNLTB zijn opgesteld. Op het moment dat bij de tennisverenigingen te Alphen en te Chaam de gravelbanen zijn vervangen door kunstgrasbanen, dient de vereniging voortaan zelf te reserveren en af te schrijven om na afloop van de levensduur van een tennisbaan zélf te kunnen overgaan tot vervanging/vernieuwing van de aanwezige kunstgras tennisbaan. Vanaf dat moment zal de gemeente Alphen-Chaam op geen enkele wijze meer bijdragen aan het vernieuwen of renoveren van de tennisbanen – met uitzondering van de renovatie van de ondergrond van de tennisbanen en de eventueel aanwezige drainage – en zal de privatisering ook op dat punt volledig zijn geëffectueerd. Voor de tennisvereniging Galder-Strijbeek zal te zijner tijd – ondermeer vanwege het ontbreken van een eigen clubgebouw – een afwijkende regeling worden getroffen.

Verder dienen de afspraken omtrent het onderhoud, de aanleg en de renovatie van de tennisbanen te worden vastgelegd in de privatiseringsovereenkomst. Daarnaast zal bezien moeten worden of voor elk van de tennisverenigingen het eigendomsrecht met betrekking tot de gebouwen en de tennisbanen op een correcte wijze is vastgelegd (via het recht van erfpacht). Verder dient te worden uitgezocht welke overeenkomsten er op dit moment reeds van toepassing zijn.

In de nieuwe overeenkomst(en) inzake het recht van erfpacht van de tennisverenigingen zal dan ook opgenomen moeten worden, dat:

De kosten voor zowel het groot, als klein onderhoud van de gebouwen (inclusief kleedlokalen, etc.) voor rekening van de vereniging komen;

De kosten voor renovatie en uitbreiding van de gebouwen op het tennispark in eerste aanleg voor rekening van de vereniging komt, doch dat in het kader van het Investeringsplan (IP) Welzijn door de vereniging een aanvraag om een tegemoetkoming kan worden ingediend bij de gemeente;

De kosten voor zowel het groot, als klein onderhoud van de tennisbanen voor rekening van de vereniging komt;

De kosten voor renovatie van de toplaag van de tennisbanen voor rekening van de vereniging komt;

De kosten voor uitbreiding van de tennisbanen in eerste aanleg voor rekening komt van de vereniging, doch dat in het kader van het Investeringsplan (IP) Welzijn door de vereniging een aanvraag om een tegemoetkoming kan worden ingediend bij de gemeente;

De kosten voor renovatie van de ondergrond van de tennisbanen in eerste aanleg en de eventueel aanwezige drainage voor rekening van de gemeente komt, doch dat in het kader van het Investeringsplan (IP) Welzijn hiervoor door de vereniging wél een aanvraag om een tegemoetkoming moet worden ingediend bij de gemeente.

Onderhoud en vervanging/vernieuwing inrichtingselementen tennisaccommodatie.

Alle kosten van het onderhoud en de vervanging/vernieuwing van de inrichtingselementen, welke zijn gelegen binnen de afrastering van het tennispark, komen zowel in Alphen als in Chaam voor rekening van de tennisverenigingen. Het onderhoud en de vervanging/ vernieuwing van de inrichtingselementen, welke zijn gelegen buiten de afrastering van het tennispark, komt voor rekening van de gemeente. Ook de vervanging/vernieuwing van de afrastering van het tennispark komt voor rekening van de gemeente.

Huurverhoging tennisvereniging Galder-Strijbeek.

Evenals dit bij de voetbalverenigingen het geval is, dient ook de huurverhoging bij de tennisvereniging Galder-Strijbeek gefaseerd te worden doorgevoerd. Als basisjaar zal ook hier 2004 worden gekozen met een tarief van € 1.250,00 per tennisbaan per jaar, waarna genoemd bedrag gedurende 3 jaren jaarlijks met 10% zal worden verhoogd. Dit leidt vervolgens tot de volgende tarieven (met tussen haakjes de mindere huurinkomsten):

Dit zal vervolgens tot de volgende tarieven leiden vanaf 2005:

2005: € 1.250,00 + 10 % = € 1.375,00 x 2 = € 2.750,00 (= - € 500,00)*.

2006: € 1.375,00 + 10 % = € 1.512,50 x 2 = € 3.025,00 (= - € 225,00)*.

2007: € 1.512,50 + 10 % = € 1.663,75 x 2 = € 3.327,50.

2008: € 1.663,75 + 3 % = € 1.713,66 x 2 = € 3.427,33 (vanaf 2008 jaarlijkse index van 3 %).

* = tevens extra subsidielast vanaf 2005.

Structureel jaarlijks overleg met de buitensportverenigingen.

In de periode mei/juni zal voortaan (vanaf 2006) met alle verenigingen afzonderlijk een structureel overleg plaatsvinden waarin de actuele zaken tussen de gemeente en de vereniging besproken worden. Hieraan bestaat ook bij de verenigingen een grote behoefte. Vanuit de gemeente zullen – naast de verantwoordelijk portefeuillehouder – bij dit gesprek aanwezig zijn de afdelingen ROB, C&C, Welzijn en Financiën

6.3 De ruitersportverenigingen

Op 12 december 2005 heeft er ondermeer overleg plaatsgevonden tussen de gemeente en de besturen van de ruitersportverenigingen ‘De Paardenvrienden’ te Alphen en ‘De Trouwe Kameraden’ te Chaam.

Tijdens het overleg met het bestuur van ‘De Paardenvrienden’ kwamen de volgende ontwikkelingen aan de orde. Deze ruitersportvereniging heeft thans een terrein in erfpacht van de gemeente aan de Nieuwveldweg te Alphen, welk perceel thans grenst aan het uitbreidingsplan ‘De Ligt II’ te Alphen. Vanwege de moeilijke bereikbaarheid van genoemd paardensportterrein zou deze vereniging haar huidige accommodatie graag verplaatst zien naar een andere locatie in de nabijheid van de huidige. In verband hiermede heeft zij haar zinnen gezet op de huidige locatie van de Brabantse Delta waar de waterzuivering is gelegen. Indien de ruitersportvereniging naar die locatie verplaats zou kunnen worden, zou de huidige locatie aan de Nieuwveldweg te Alphen wellicht benut kunnen worden als uitbreidingslocatie voor woningbouw van het bestemmingsplan ‘De Ligt II’.

Dit verzoek is door de LR/PC De Paardenvriend(jes) middels brief d.d. 12 december 2005 aan het college van burgemeester en wethouders kenbaar gemaakt.

Verder onderzoek zal moeten uitwijzen of met deze ontwikkeling voor zowel de gemeente als voor de paardensportvereniging te Alphen een win/win-situatie gecreëerd kan worden.

De uitkomsten van dit onderzoek zullen bepalen óf en wanneer er een andere situatie ontstaat voor beide ruitersportverenigingen te Alphen.

Voor wat betreft de paardensportvereniging ‘De Trouwe Kameraden’ te Chaam is naar voren gekomen dat de huidige gebruiksovereenkomst dient te worden aangepast aan de huidige situatie, omdat deze dateert van de jaren 80. Daarbij dient rekening gehouden te worden met dezelfde uitgangspunten zoals deze bij de tennisverenigingen zijn gehanteerd.

6.4 Hengelsportvereniging Alfheim te Alphen

Hengelsportvereniging Alfheim te Alphen maakt gebruik van visvijver D’n Ballast aan de Rielseweg te Alphen waarvan men het ‘genot van visrecht’ heeft tegen betaling van een huurprijs van € 175,00 per jaar. In het kader van het investeringsplan (IP) Welzijn zullen in de komende jaren de oevers van de visvijver worden opgeknapt om de toegankelijkheid te vergroten.

Daarnaast dient een recht van opstal gevestigd te worden voor de bij de visvijver gelegen schuilhut en dient de overeenkomst voor het ‘genot van visrecht’ geactualiseerd te worden.