Clientenparticipatie Verordening Wet Werk en Bijstand 2012

Geldend van 01-01-2012 t/m heden

Intitulé

Cliëntenparticipatie Verordening Wet Werk en Bijstand 2012

Cliëntenparticipatie Verordening:

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • 1.

    wet: de Wet Werk en Bijstand.

  • 2.

    de gemeente: de gemeente Alphen-Chaam

  • 3.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alphen-Chaam

  • 4.

    belanghebbenden: personen die een uitkering ingevolge de wet ontvangen, alsmede personen die een nabestaanden- of halfwezenuitkering op grond van de Anw ontvangen, niet-uitkeringsgerechtigden, voor wiens arbeidsinschakeling het college verantwoordelijk is, en personen die gesubsidieerde arbeid verrichten

  • 5.

    maatschappelijke organisaties: instellingen die direct of indirect deel uitmaken van het dagelijkse leven van de bij de cliëntenparticipatie betrokken personen.

  • 6.

    cliëntenparticipatie: de gestructureerde wijze waarop de gemeente de belanghebbenden betrekt in de beleidsvorming, uitvoering en evaluatie van de Wwb en het minimabeleid.

  • 7.

    cliëntenpanel: groep belanghebbenden welke periodiek wordt uitgenodigd voor overleg inzake de uitvoering en voorbereiding van voor hen relevant beleid.

Artikel 2. Doelstelling

De cliëntenparticipatie Wwb heeft als doel te bewerkstelligen dat belanghebbenden bij de Wwb en het gemeentelijk minimabeleid door middel van overleg betrokken worden bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het (mede) voor hen gevoerde gemeentelijk beleid. Hiermee wordt beoogd meerwaarde te bereiken in de kwaliteit van de dienstverlening bij de uitvoering van de Wwb.

Artikel 3. Beleidsterreinen

In het kader van de cliëntenparticipatie wordt het panel betrokken bij:

  • 1.

    het gemeentelijk beleid m.b.t. de Wwb en minima: de evaluatie, beleidsvoorbereiding, vaststelling en uitvoering.

  • 2.

    niet hiertoe behoren wettelijke voorschriften voor zover bij deze uitvoering geen ruimte voor gemeentelijk beleid is gelaten.

  • 3.

    niet hiertoe behoren klachten, bezwaarschriften e.d. die op individuele cliënten betrekking hebben.

  • 4.

    Het cliëntenpanel kan ook zelf onderwerpen aandragen voor de agenda.

Artikel 4. Werkwijze

  • 1. In het kader van cliëntenparticipatie vraagt het gemeentebestuur het cliëntenpanel om advies. Dit panel is ook gerechtigd uit eigener beweging (ongevraagd) advies uit te brengen aan Burgemeester en Wethouders.

  • 2. Samenstelling cliëntenpanel: het cliëntenpanel kan steeds anders van samenstelling zijn. Het is mogelijk om steeds de meest geschikte personen bijeen te roepen voor overleg.

  • 3. B&W vragen het cliëntenpanel in ieder geval om advies bij de onderwerpen beschreven onder "artikel 3; beleidsterreinen" .

  • 4. Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd, dat het van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit. Dit houdt in ieder geval in:

    • a)

      bij nieuw beleid wordt het cliëntenpanel betrokken bij vaststellen van de hoofdlijnen van het beleid;

    • b)

      bij evaluatie wordt het cliëntenpanel betrokken bij het vaststellen van vragen die ten grondslag liggen aan de evaluatie.

  • 5. Het gemeentebestuur maakt jaarlijks in overleg afspraken met het cliëntenpanel over:

    • a)

      de onderwerpen waarover geconsulteerd wordt;

    • b)

      de wijze en het moment waarop het cliëntenpanel in het beleidsvormingsproces wordt betrokken;

    • c)

      het budget op basis van werkplan en begroting.

  • 6. Indien het belang van de zaak daartoe aanleiding geeft, vindt bij de aanbieding van het advies overleg plaats tussen het cliëntenpanel en Burgemeester en Wethouders.

  • 7. Het college kan afwijken van het verstrekte advies. In dat geval verstrekt hij een schriftelijke motivering aan het cliëntenpanel.

  • 8. De gemeente wijst een vaste contactpersoon aan als aanspreekpunt voor de communicatie met het cliëntenpanel en een ambtelijk secretaris.

  • 9. Tussen de aangewezen contactpersoon en het cliëntenpanel vindt minimaal 1 keer per jaar een structureel overleg plaats.

    Daarnaast kan op verzoek van het cliëntenpanel of de gemeente vaker overleg plaatsvinden.

  • 10. Van overleg en afspraken met het cliëntenpanel doet de gemeente schriftelijke rapportage en verantwoording aan het cliëntenpanel.

  • 11. Burgemeester en Wethouders dragen er zorg voor dat van de zijde van de gemeente aan het cliëntenpanel de nodige informatie wordt verstrekt ten behoeve van het naar behoren functioneren van het panel. Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen.

Artikel 5. Faciliteiten

Het college zorgt er voor dat het cliëntenpanel kan beschikken over de middelen die noodzakelijk zijn om de in deze verordening geformuleerde taken te kunnen uitvoeren.

Deze middelen worden zodanig ter beschikking gesteld dat het cliëntenpanel redelijkerwijze in staat kan worden geacht namens een brede achterban gemeenschappelijke belangen te behartigen.

Eventuele faciliteiten worden jaarlijks toegekend op basis van een door het panel opgestelde begroting.

Zonder begroting bestaat er geen recht op enig budget.

Artikel 6. Slotbepalingen

  • 1. In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet m.b.t. cliëntenparticipatie Wwb en minimabeleid beslist het gemeentebestuur in overleg met het cliëntenpanel.

  • 2. Wijziging of intrekking van deze verordening vindt niet plaats dan nadat het cliëntenpanel daarover is gehoord.

  • 3. Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening cliëntenparticipatie Wwb 2012".

  • 4. Deze verordening treedt per 1 januari 2012 in werking

Ondertekening

de voorzitter, de griffier,

Artikelsgewijze toelichting:

Artikel 1

Begrippen

1. Cliëntenparticipatie:

- De cliëntenparticipatie komt wettelijk voort uit de Wwb art 47.

- De hier gekozen omschrijving benadrukt dat cliëntenparticipatie wordt vormgegeven d.m.v. overleg met de betrokkenen, het cliëntenpanel. Naast de uitvoering is ook de totstandkoming van beleid onderwerp van overleg.

2. cliëntenpanel:

- Heel bewust is afgezien van de term: ‘cliëntenraad’, omdat dit zou inhouden dat er een overlegorgaan in het leven geroepen zou moeten worden. In de praktijk is dit tot op heden onmogelijk gebleken. Een cliëntenpanel kan steeds anders van samenstelling zijn. Het is mogelijk om steeds de meest geschikte personen bijeen te roepen voor overleg. Deze begripsdefinitie opent tevens de mogelijkheid om het gehele klantenbestand bijeen te roepen voor overleg. De wet verplicht niet tot het instellen van een cliëntenraad. De wet verplicht wel tot het voeren van overleg met de belanghebbenden. Door de verordening op deze wijze inhoud te geven creëert dit de voor onze gemeente meest optimale en meest kansrijke vorm van cliëntenparticipatie.

Artikel 4

Werkwijze

Er is een vaste groep vertegenwoordigers. Vooralsnog hebben zij ervoor gekozen om geen werkplan en begroting in te dienen. Pas zodra dit wel gebeurt kan er gekomen worden tot vaststelling van enig budget.

5. Kern van begrip "tijdig" is dat het cliëntenpanel de mogelijkheid krijgt wezenlijke invloed uit te oefenen op het beleid en heeft daarom vooral betrekking op het moment in het beleidsproces (van een eerste ambtelijk notitie tot een voorstel in de gemeenteraad). Des te eerder het cliëntenpanel in het proces betrokken is, des te groter kan haar invloed zijn (maar ook haar verantwoordelijkheid).

7. Wethouder Sociale Zaken is vanuit het college van burgemeester en wethouders eerste aanspreekpunt voor het cliëntenpanel. Daarnaast is het van belang dat er ook direct contact met andere wethouders plaatsvindt, als het onderwerp daar om vraagt.

9. Dit kan zorgen voor betere communicatie tussen gemeente en cliëntenpanel. De beleidsmedewerker Sociale Zaken is aangewezen als aanspreekpunt en tevens ambtelijk secretaris.

Artikel 5

Faciliteiten

Gedacht kan worden aan middelen t.b.v. de volgende activiteiten:

- deskundigheidsbevordering,

- ter beschikking stellen van vergaderruimte,

- overleg met, en activering van de achterban,

- het verzorgen van voorlichting en pr,

Dit gaat echter pas spelen als het cliëntenpanel een werkplan met begroting indient. Tot die tijd is er geen budget en kan er behoudens gedeclareerde onkosten voor bezoek aan overleg en bijeenkomsten, enkel gefaciliteerd worden voorzover daaraan geen kosten zijn verbonden.