Verordening Adviesraad sociaal domein Baarle-Nassau 2016

Geldend van 09-08-2016 t/m heden

Intitulé

Verordening Adviesraad sociaal domein Baarle-Nassau 2016

De raad van de gemeente Baarle-Nassau;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders;

Gelet artikel 108 en 147 van de Gemeentewet,

artikel 2.1.3 derde lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015,

artikel 47 van de Participatiewet,

artikel 2.10 van de Jeugdwet en

artikel 2 derde lid van de Wet sociale werkvoorziening;

besluit:

Vast te stellen de volgende

Verordening Adviesraad sociaal domein Baarle-Nassau2016

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. - Begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder;

  • ·

    College: College van burgemeester en wethouders van Baarle-Nassau

  • ·

    Collegelid (leden): het collegelid verantwoordelijk voor het beleid met betrekking tot het sociale domein;

  • ·

    Beleid sociale domein: voornemens, beleid of activiteiten van de gemeente ten aanzien van het sociale domein;

  • ·

    Sociaal Domein: Het beleidsterrein waar het gaat om mensen en de wijze waarop zij in staat zijn om deel te nemen aan de samenleving. Het heeft dus betrekking op zorg, welzijn, arbeid, inkomen, onderwijs, gezondheidszorg en vrije tijdsbesteding

  • ·

    Beleidsfases: inventarisatie, visievorming, beleidsvoorbereiding, ontwerpen beleidsplan, beleidsuitvoering, evaluatie;

  • ·

    Adviesraad sociaal domein: een door het college ingestelde onafhankelijke adviescommissie;

  • ·

    Taakgebied aantal beleidsgebieden met een samenhang

  • ·

    DB: Dagelijks bestuur van Adviesraad sociaal domein

Artikel 2. – Doelstelling

Het doel van de Adviesraad sociaal domein bestaat uit de gemeente goed en tijdig te voorzien van adviezen met betrekking tot het sociaal domein.

De gemeente beoogt hiermee:

  • a.

    te bereiken dat alle inwoners in staat worden gesteld zo goed en volledig mogelijk deel te nemen aan alle aspecten van het sociaal maatschappelijk leven in onze gemeente;

  • b.

    te bevorderen dat inwoners zich betrokken voelen bij wat er zich voordoet in hun gemeente;

  • c.

    te behartigen van de collectieve belangen van uitkeringsgerechtigden van de gemeente;

  • d.

    bij te dragen aan de verdere ontwikkeling van actieve en betrokken gemeenschappen;

  • e.

    te bevorderen van de sociale samenhang in en leefbaarheid van wijken en buurten

Artikel 3. – Voordracht, benoeming en zittingsduur

  • 1. Werving van de onafhankelijke voorzitter en de leden vindt plaats via een open sollicitatieprocedure.

  • 2. Het college benoemt op voordracht van de Adviesraad sociaal domein een onafhankelijk voorzitter en de leden.

  • 3. Alle benoemde leden inclusief de voorzitter ontvangen een schriftelijke bevestiging van hun benoeming van het college waarin is opgenomen wanneer de zittingsperiode aanvangt en afloopt.

  • 4. Voorzitter en leden die vanaf inwerkingtreding van deze verordening nieuw aantreden dienen woonachtig te zijn in de gemeente Baarle-Nassau en in de BRP ingeschreven te zijn.

Artikel 4. – Samenstelling van de Adviesraad sociaal domein

  • 1. De Adviesraad sociaal domein:

    • a.

      bestaat in beginsel uit een oneven aantal leden, inclusief de voorzitter maximaal 11 leden;

    • b.

      wordt ondersteund door een eigen secretariaat;

    • c.

      DB bestaat tenminste uit een voorzitter, vice-voorzitter en een secretaris.

  • 2. De voorzitter is een onafhankelijk voorzitter.

  • 3. De volgende personen kunnen geen lid zijn van de Adviesraad sociaal domein:

    • a.

      leden van het college, de gemeenteraad (inclusief fractievertegenwoordigers), gemeenteambtenaren;

    • b.

      een ondersteuner en/of betaalde notulist, die wordt ingehuurd door de Adviesraad sociaal domein.

Artikel 5 – Zittingsduur van Adviesraad sociaal domein

  • a. De zittingsduur is 4 jaar.

  • b. Een benoeming kan eenmaal verlengd worden voor een periode van vier jaar.

  • c. De aftredende of ontslagnemende voorzitter, vicevoorzitter, secretaris of leden blijven hun functie vervullen totdat in hun opvolging is voorzien, indien en voor zover dit voor het functioneren van de Adviesraad sociaal domein noodzakelijk is.

  • d. Een lid van de Adviesraad sociaal domein kan zijn lidmaatschap tussentijds schriftelijk beëindigen.

  • e. De Adviesraad sociaal domein zorgt ervoor dat bij het aftreden van leden in de vacature wordt voorzien.

Hoofdstuk 2. Taken en bevoegdheden

Artikel 6. – Taken van het college

  • 1. Het college zal de Adviesraad sociaal domein in een zo vroeg mogelijk stadium actief dan wel op verzoek informeren over en betrekken bij de voor deze raad relevante beleidsontwikkelingen en voornemens daartoe.

  • 2. Het college:

    • a.

      zal gevraagde adviezen geheel of gedeeltelijk overnemen of die, mits deugdelijk gemotiveerd naast zich neerleggen;

    • b.

      zal ongevraagde adviezen geheel of gedeeltelijk bij zijn beleid betrekken dan wel deugdelijk gemotiveerd terzijde leggen;

    • c.

      zorgt ervoor dat wanneer een onderwerp tot de bevoegdheid van de gemeenteraad behoort dat de gemeenteraad tijdig een adviesaanvraag, met de bijbehorende documenten ontvangt. Dat wil zeggen dat het college in principe zes weken voor het verwachte advies die aanvraag aan de Adviesraad sociaal domein voorlegt. In uitzonderlijke gevallen treedt zij in overleg met het DB van de Adviesraad sociaal domein om te komen tot afspraken over een kortere termijn van advisering, ten einde besluitvorming in het college en de gemeenteraad tijdig te laten plaatsvinden.

    • d.

      Een advies wordt gelijktijdig met het voorstel van het college en door haar voorzien van een reactie aan de gemeenteraad verzonden

Artikel 7 – Taken en bevoegdheden van de Adviesraad sociaal domein

  • 1.

    De taak van de Adviesraad sociaal domein bestaat uit:

    • a.

      het college gevraagd en ongevraagd adviseren over de regelingen in het sociaal domein

    • b.

      het binnen de afgesproken termijn (zie ook artikel 7, lid 2 c) geven van een gevraagd advies. Indien die termijn niet haalbaar is, zal de adviesraad hierover contact met het college opnemen;

    • c.

      het zich actief oriënteren op ontwikkelingen op het taakveld van het sociaal domein binnen de gemeente Baarle-Nassau;

    • d.

      het signaleren van knelpunten die ervaren worden binnen doelgroepen die vallen binnen het sociaal domein;

    • e.

      het zo nodig doen van voorstellen tot wijziging en/of vernieuwing van gemeentelijk beleid en/of regelingen op het gebied van het sociaal domein;

    • f.

      het initiëren van nieuwe vormen van betrokkenheid van burgers met betrekking tot het sociaal domein;

    • g.

      het - indien van toepassing - mede opnemen van de zienswijze van burgers en organisaties in haar advies;

    • h.

      het tijdig duidelijk communiceren via de gemeentelijke website over de uitgebrachte adviezen alsmede de reactie van het college daarop.

  • 2.

    Uitsluiting

Niet tot de taken van de Adviesraad sociaal domein behoren: behandeling van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten of individuele medewerkers van de gemeente betrekking hebben en/of behartigen van hun belangen.

Artikel 8. – Financiële verantwoording

  • 1. De Adviesraad sociaal domein presenteert uiterlijk 1 september voorafgaande aan het betreffende boekjaar een werkplan met de daarbij behorende begroting.

  • 2. Na afloop van een kalenderjaar biedt de Adviesraad sociaal domein voor 1 mei van het daaropvolgende jaar aan het college een financieel jaarverslag aan.

Artikel 9. – Facilitering

De gemeente faciliteert de Adviesraad sociaal domein bij haar taakuitvoering, via onder andere:

  • a.

    het gevraagd en ongevraagd doen toekomen van voldoende en relevante beleids- en andere op de taakvelden toegesneden informatie. Dit gebeurt op een dusdanig tijdstip, dat, indien van toepassing, die informatie betrokken kan worden bij de advisering;

  • b.

    het toewijzen van een ter zake kundige contactambtenaar als:

    • ·

      intermediair tussen college, gemeentelijke afdelingen en de Adviesraad sociaal domein;

    • ·

      een gesprekspartner voor de Adviesraad sociaal domein, met als taak het bestuurlijk contact onderhouden tussen de Adviesraad sociaal domein en het college en het afstemmen van beider werkzaamheden op elkaar;

  • c.

    het, ter beschikking stellen van ruimte en vergaderfaciliteiten voor openbare dan wel besloten vergaderingen van de Adviesraad sociaal domein;

  • d.

    het onder de volgende voorwaarden toekennen van een jaarlijks vast te stellen werkbudget.

De Adviesraad sociaal domein stelt ten behoeve van het college binnen dat budget een begroting op ter dekking van de kosten van onder andere: een vaste onkostenvergoeding van de leden; secretariële ondersteuning, deskundigheidsbevordering; professionele ondersteuning, lidmaatschappen, huur vergaderaccommodaties etc.

Artikel 10. – Huishoudelijk reglement

De Adviesraad sociaal domein stelt een huishoudelijk reglement vast, dat aan het college ter informatie wordt voorgelegd. In het huishoudelijk reglement wordt ten minste bepaald:

  • a.

    De werkwijze van vergaderen en vaststellen vergaderschema

  • b.

    De taken en bevoegdheden van het dagelijks bestuur;

  • c.

    De verdeling van taakgebieden;

  • d.

    De wijze van communiceren met het college, gemeenteraad en de burgers;

  • e.

    Het jaarlijks opstellen jaarverslag voor 1 mei en wijze van publiceren.

Artikel 11 – Periodiek overleg

  • 1. De collegeleden die het sociaal domein in hun portefeuille hebben, wonen twee maal per jaar de algemene vergadering met alle leden van de Adviesraad sociaal domein bij. Daarnaast vindt er minimaal twee maal per jaar overleg plaats met de leden van het college en het DB van de Adviesraad sociaal domein. De voorzitter van de Adviesraad sociaal domein zit deze overleggen voor.

  • 2. Het DB van de Adviesraad sociaal domein overlegt minimaal vier keer per jaar met het collegelid dat het sociaal domein in zijn/haar portefeuille heeft. De voorzitter van de Adviesraad sociaal domein zit deze overleggen voor.

Artikel 12 – Geheimhouding

  • 1. De leden van de Adviesraad sociaal domein houden zich in voorkomende gevallen aan een opgelegde c.q. afgesproken embargoperiode

  • 2. De leden van de Adviesraad sociaal domein dragen zorg voor de bescherming van de privacy van inwoners en cliënten die zich op enigerlei wijze tot een van de leden van de raad zich wenden.

Hoofdstuk 3. Slotbepalingen

Artikel 13 - Inwerkingtreding nieuwe verordening en intrekking oude verordening

Deze verordening treedt één dag na bekendmaking in werking.

De verordening Beleidsplatform Welzijn 2008 wordt bij deze ingetrokken

Artikel 14 – Bekendmaking en wijziging

  • 1. Zowel de gemeente als de Adviesraad sociaal domein maken het bestaan van de Adviesraad sociaal domein algemeen bekend.

  • 2. Wijziging van de verordening: De Adviesraad sociaal domein evalueert periodiek samen met het college de samenwerking. Indien er op basis van deze evaluatieronde reden is de verordening aan te passen dan wordt hiertoe namens de gemeente en de Adviesraad sociaal domein door het college een voorstel ingediend bij de gemeenteraad. De Adviesraad sociaal domein kan naar aanleiding van een evaluatie het college gemotiveerd verzoeken de onafhankelijk voorzitter en de leden te vervangen, met dien verstande, dat een besluit daartoe de instemming behoeft van twee derde van de leden van de Adviesraad sociaal domein.

Artikel 15 - Hardheidsclausule

In gevallen die de uitvoering van deze verordening betreffen en waarin deze regeling niet voorziet, besluit het college in en na overleg met het DB van de Adviesraad sociaal domein.

Artikel 16 – Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als:

Verordening adviesraad sociaal domein Baarle-Nassau 2016.