Regeling vervallen per 23-12-2022

Verordening rekenkamercommissie gemeente Best 2018 en benoeming van de leden van de rekenkamercommissie

Geldend van 17-12-2018 t/m 22-12-2022

Intitulé

Verordening rekenkamercommissie gemeente Best 2018 en benoeming van de leden van de rekenkamercommissie

De raad van de gemeente Best;

gelet op artikel 81oa van de Gemeentewet;

besluit

  • 1.

    Vast te stellen de Verordening rekenkamercommissie gemeente Best 2018 onder gelijktijdige intrekking van de Verordening rekenkamercommissie gemeente Best 2013;

  • 2.

    Als voorzitter van de rekenkamercommissie te benoemen de heer J.J.M. van den Heuvel en als leden van de rekenkamercommissie te benoemen de heren J.M. van Berlo en A. Teeuw;

  

Verordening rekenkamercommissie gemeente Best 2018

Artikel 1 - Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: Gemeentewet;

  • b.

    voorzitter: voorzitter van de rekenkamercommissie;

  • c.

    college: college van burgemeester en wethouders van Best;

  • d.

    rekenkamercommissie: de rekenkamercommissie van de gemeente Best;

  • e.

    doelmatigheid: de mate waarin de gewenste prestaties en beoogde maatschappelijke effecten worden gerealiseerd met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen;

  • f.

    doeltreffendheid: de mate waarin de gewenste prestaties en beoogde maatschappelijke effecten van het beleid daadwerkelijk worden behaald;

  • g.

    rechtmatigheid: het in overeenstemming zijn met geldende wet- en regelgeving.

  •  

    Artikel 2 – Rekenkamercommissie

  • 1.

    De raad stelt een rekenkamercommissie in.

  • 2.

    De rekenkamercommissie bestaat uit drie leden. 

    Artikel 3 - Taken rekenkamercommissie

    De rekenkamercommissie verricht onderzoek naar en adviseert aan de raad over de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het gemeentelijke beleid en beheer. De rekenkamercommissie doet gemiddeld 1,5 onderzoek per jaar en volgt de voortgang van de uitvoering van de aanbevelingen, de toezeggingen van het college en de besluiten van de gemeenteraad met betrekking tot en de doorwerking van eerdere onderzoeken. Van deze nazorg wordt verslag gedaan in het jaarverslag van de rekenkamercommissie en wordt eens in de vier jaar een rapportage met conclusies en aanbevelingen opgesteld.

     

  • Artikel 4 - Samenstelling Rekenkamercommissie

  • 1.

    De rekenkamercommissie bestaat uit drie leden die door de raad van buiten de kring van zijn leden worden benoemd voor de (resterende) duur van een raadsperiode, tenzij de raad bij de benoeming anders besluit.

  • 2.

    De leden leggen in handen van de voorzitter van de raad de volgende eed (verklaring en belofte) af:

    “Ik zweer (verklaar) dat ik, om tot lid van de rekenkamercommissie benoemd te worden, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gunst heb gegeven of beloofd.

    Ik zweer (verklaar en beloof) dat ik, om iets in dit ambt te doen of te laten, rechtstreeks noch middellijk enig geschenk of belofte heb aangenomen of zal aannemen.

    Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als lid van de rekenkamercommissie naar eer en geweten zal vervullen.

    Zo waarlijk helpe mij God Almachtig! (Dat verklaar en beloof ik!)”

  • 3.

    De raad wijst één van de leden van de rekenkamercommissie als voorzitter aan.

  • 4.

    De voorzitter van de rekenkamercommissie draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de vergaderingen van de rekenkamercommissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en de werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming, het onderhouden van contact met de gemeenteraad, de ambtelijke organisatie en naburige rekenkamer(commissie)s.

  • 5.

    Het is voor de leden van de Rekenkamercommissie verboden de handelingen te verrichten als bedoeld in artikel 15 van de Gemeentewet.

  • 6.

    Leden van de Rekenkamercommissie overleggen bij benoeming een lijst met daarin opgenomen de nevenfuncties die zij op dat moment vervullen. Tussentijdse wijzigingen in deze lijst worden direct schriftelijk gemeld aan de raad.

     

    Artikel 5 – Einde lidmaatschap en non-activiteit

  • 1.

    De raad ontslaat de leden of stelt hen op non-activiteit.

  • 2.

    Het lidmaatschap van een lid van de rekenkamercommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij de aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de rekenkamercommissie.

    • c.

      wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • d.

      indien het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld;

    • e.

      indien het lid in strijd met deze verordening heeft gehandeld;

  • f. bij intrekken van deze verordening.

  • 3.

    De leden van de rekenkamercommissie kunnen door de raad worden ontslagen wanneer zij door ziekte of gebreken blijvend ongeschikt zijn hun functie te vervullen.

     

    Artikel 6 - Vergoeding voor werkzaamheden van de leden van de rekenkamercommissie

  • 1.

    De leden ontvangen een vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen van de rekenkamercommissie. De vergoeding per vergadering bedraagt € 225 voor de voorzitter en € 185 voor het lid.

  • 2.

    Indien door de leden in opdracht van de rekenkamercommissie onderzoeks­werkzaam­heden worden uitgevoerd, kunnen zij hiervoor een vergoeding van € 70 per uur ontvangen. Het tarief wordt door de rekenkamercommissie in de opdracht tot te verrichten werkzaamheden vastgelegd.

  • 3.

    Reiskosten en eventuele overige onkosten van de voorzitter en het lid van de rekenkamercommissies worden, op declaratiebasis, vergoed naar de daarvoor bij de gemeente Best geldende maatstaf.

  • 4.

    De voorzitter en de leden van de rekenkamercommissie dienen hun declaratie ieder kwartaal in bij de griffier.

  • 5.

    De vergoedingen genoemd in dit artikel komen ten laste van het budget van de rekenkamercommissie als bedoeld als in artikel 10 en worden jaarlijks geïndexeerd conform de door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor dat jaar vastgestelde vergoeding voor commissieleden.

 Artikel 7 – Ondersteunende taken

  • .

  • 1.

    De rekenkamercommissie draagt zelf zorg voor agendaplanning, verslag­legging en de vorming van dossiers. De dossiers zijn eigendom van de gemeente.

  • 2.

    De griffier van de gemeente Best is het eerste aanspreekpunt van de

    reken­kamercommissie.

  • 3.

    De griffier fungeert voor de rekenkamercommissie als liaison naar bestuur en organisatie. 

    Artikel 8 - Reglement van orde

    De rekenkamercommissie stelt een reglement van orde van haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad.

     

    Artikel 9 - Onderwerpselectie en opdrachtverlening

  • 1.

    De rekenkamercommissie bepaalt de onderwerpen die zij onderzoekt, formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast.

  • 2.

    De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de rekenkamercommissie ter kennisneming aan de raad verstuurd.

  • 3.

    De raad kan de rekenkamercommissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamercommissie bericht de raad binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de rekenkamercommissie niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.

     

    Artikel 10 - Werkwijze

  • 1.

    De rekenkamercommissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2.

    De rekenkamercommissie beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren.

  • 3.

    De rekenkamercommissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren van de gemeente Best de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamercommissie gestelde termijn te verstrekken.

  • 4.

    De rekenkamercommissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek.

  • 5.

    De rekenkamercommissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur kan de rekenkamercommissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.

  • 6.

    De rekenkamercommissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

  • 7.

    Voor de uitvoering van het onderzoek kan de rekenkamercommissie, met inachtneming van het beschikbare budget, externe personen of bureaus inschakelen.

  • 8.

    De rekenkamercommissie stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar gestelde termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op de feitelijke bevindingen in het conceptonderzoeksrapport aan de commissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamercommissie bepaalt verder wie als betrokkenen worden aangemerkt. 

    Artikel 11 - Budget

  • 1.

    De rekenkamercommissie is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2.

    Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      de vergoedingen aan de leden;

    • b.

      externe deskundigen die eventueel door de rekenkamercommissie zijn ingeschakeld;

    • c.

      eventuele overige uitgaven die de commissie nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 3.

    De rekenkamercommissie is voor de besteding van het budget verantwoording schuldig aan de raad. 

    Artikel 12 - Slotbepaling

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening rekenkamercommissie gemeente Best 2018’.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van haar bekendmaking. Met de inwerkintreding komt de op 24 juni 2013 vastgestelde ‘Verordening Rekenkamercommissie gemeente Best 2013’ te vervallen. 

 

Aldus besloten door de raad van Best

in zijn vergadering van 10-12-2018

  • Maaike Mesdag-Blom

    Hans Ubachs

    griffier

    voorzitter

Ondertekening