Regeling ambtelijk horen

Geldend van 18-03-2022 t/m heden

Intitulé

Regeling ambtelijk horen

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, ieder voor zover het zijn respectievelijk haar bevoegdheden betreft;

Gelet op afdeling 6.2 en 7.2 van de Algemene wet bestuursrecht en de Verordening Commissie bezwaarschriften gemeente Bronckhorst.

Besluiten:

Vast te stellen de Regeling ambtelijke horen.

Artikel 1 Begrippen

In deze verordening wordt verstaan onder

  • a.

    Bestuursorgaan: het orgaan dat het bestreden besluit heeft genomen, zijnde de raad, het college van burgemeesters en wethouders en de burgemeester;

  • b.

    Commissie: een bij verordening commissie bezwaarschriften ingestelde commissie zoals bedoeld in artikel 7:3 van de wet;

  • c.

    Wet: de Algemene wet bestuursrecht;

  • d.

    Secretaris: de persoon die het college aan een commissie ter beschikking stelt als ambtelijk ondersteuner ter uitvoering van de taken en bevoegdheden van een commissie die voortvloeien uit de wet en de verordening waaronder begrepen de aanwezigheid bij de behandeling (hoorzitting en beraadslaging) van bezwaarschriften;

  • e.

    Ambtelijk horen: het door of namens het bestuursorgaan horen van bezwaarmakers en eventueel andere belanghebbende als bedoeld in artikel 7:5 van de wet;

  • f.

    Bezwaarmaker: degene die het bezwaarschrift heeft ingediend;

  • g.

    Belanghebbende: degene wiens belang rechtstreeks bij het door het bestuursorgaan genomen besluit is betrokken;

  • h.

    Bezwaarbehandelaar(s): de medewerker(s) van het cluster juridische zaken die door het college zijn gemandateerd om te horen en bezwaarschriften af te handelen.

Artikel 2 Toepassingsbereik

  • 1. Het bestuursorgaan hoort ambtelijk met uitzondering van de zaken genoemd in artikel 2 van de Verordening commissie bezwaarschriften.

  • 2. Het bestuursorgaan hoort niet ambtelijk bij gecompliceerdere zaken waarbij een bestuursorgaan een grote mate van beleidsvrijheid heeft en/of bij bestuurlijk gevoelige zaken.

Artikel 3 Bezwaarbehandelaar

  • 1. Voor de afhandeling van bezwaarschriften, waarvoor het bestuursorgaan geen advies aan de commissie vraagt en die niet vallen onder de bezwaarschriften genoemd in artikel 2 van de Verordening bezwaarschiften zijn de medewerkers van het cluster Juridische zaken de bezwaarbehandelaar.

  • 2. In afwijking van het bepaalde in het eerste lid kan de manager van de bezwaarbehandelaar namens het bestuursorgaan bepalen dat het bezwaar zal worden behandeld door de commissie, indien de omstandigheden van het geval daartoe aanleiding geven.

  • 3. De bezwaarbehandelaar neemt niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien hij bij de voorbereiding van het bestreden besluit betrokken is geweest.

  • 4. Bij toepassing van artikel 7:3 van de Wet wordt daarvan mededeling gedaan aan de belanghebbende(n).

  • 5. Het ambtelijk horen van bezwaarmakers, en eventueel overige belanghebbenden, vindt plaats door twee bezwaarbehandelaars tezamen.

Artikel 4 Ontvangstbevestiging

Op het ingediende bezwaarschrift wordt door of namens het bestuursorgaan tot wie het bezwaarschrift is gericht de datum van ontvangst aangetekend.

Artikel 5 Bevoegdheden

Voor de toepassing van dit besluit worden de hierna genoemde artikelen van de Wet uitgeoefend door de bezwaarbehandelaar:

  • a.

    Artikel 2:1, tweede lid; het verlangen van een schriftelijke machtiging van een gemachtigde;

  • b.

    Artikel 6:6, voor wat betreft het aan de indiener stellen van een termijn voor het herstel van verzuimen;

  • c.

    Artikel 6:15; doorzendplicht naar het bevoegde bestuursorgaan;

  • d.

    Artikel 6:17; voor zover het de verzending van stukken aan een gemachtigde betreft tijdens de behandeling van een zaak;

  • e.

    Artikel 7:3; afzien van horen;

  • f.

    Artikel 7:4, tweede lid; het gedurende ten minste een week voorafgaand aan de hoorzitting ter inzage leggen van de stukken voor belanghebbenden;

  • g.

    Artikel 7:10, derde lid; verdagen van de beslissing;

  • h.

    Artikel 7:10, vierde lid; verder uitstel verlenen van de beslissing.

Artikel 6 Informele behandeling

  • 1. De bezwaarbehandelaar onderzoekt of het bezwaarschrift geschikt is voor informele behandeling waarbij getracht wordt om in overleg met de indiener van het bezwaarschrift een oplossing te bereiken, en verricht daartoe de nodige handelingen.

  • 2. Na instemming van bezwaarmaker kan de afhandelingstermijn worden opgeschort.

  • 3. Deze informele behandeling geschiedt door een ander dan de bezwaarbehandelaar.

  • 4. Als geen oplossing kan worden gevonden neemt de bezwaarbehandelaar het bezwaarschrift verder in behandeling.

Artikel 7 Onderzoek

De bezwaarbehandelaar is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen dan wel te laten inwinnen of bij deskundigen advies op te vragen.

Artikel 8 Verkorte procedure

De bezwaarbehandelaar handelt de volgende bezwaarschriften af zonder ambtelijk horen bij:

  • a.

    een kennelijk niet-ontvankelijk bezwaarschrift

  • b.

    een kennelijk ongegrond bezwaarschrift.

Artikel 9 Ambtelijk horen

  • 1. De hoorzittingen zijn in beginsel openbaar.

  • 2. De bezwaarbehandelaar kan bepalen dat de zitting geheel of gedeeltelijk plaatsvindt met gesloten deuren indien hij het nodig oordeelt.

  • 3. De zitting vindt in ieder geval met gesloten deuren plaats met betrekking tot bezwaarschriften tegen besluiten op het terrein van sociale wetgeving.

Artikel 10 Verslaglegging

De verslaglegging van de hoorzitting is een schriftelijke samenvatting van het besprokene en maakt onderdeel uit van de beslissing op bezwaar.

Artikel 11 Ambtelijke afhandeling

Burgemeester en wethouders kunnen mandaat verstrekken voor de afhandeling van de bezwaarschriften, waaronder het horen en het nemen van de beslissing op bezwaar.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking, gelijktijdig met de Verordening commissie bezwaarschriften, de dag na bekendmaking.

Artikel 13 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als “Regeling ambtelijke horen”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Bronckhorst op 21 december 2021

Burgemeester en wethouders van Bronckhorst

de secretaris

B.J. Drewes

de burgemeester

M. Besselink

 

en aldus vastgesteld door de burgemeester van Bronckhorst op 21 december 2021

Burgemeester van Bronckhorst

M. Besselink