Regeling vervallen per 22-07-2022

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Deventer houdende regels omtrent werkgeverscommissie Verordening werkgeverscommissie

Geldend van 22-04-2017 t/m 21-07-2022

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Deventer houdende regels omtrent werkgeverscommissie Verordening werkgeverscommissie

De raad van de gemeente Deventer,

Gelezen het voorstel van het presidium d.d. 28 maart 2013, nummer 799703, Griffie.

BESLUIT

  • 1.

    Een werkgeverscommissie in te stellen;

  • 2.

    Aan de onder 1 genoemde commissie de bevoegdheden te delegeren die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, de op deze wet gebaseerde en door de raad vastgestelde, respectievelijk van overeenkomstige toepassing verklaarde rechtspositionele voorschriften en de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 107, 107 a, tweede lid, 107d, eerste lid en 107e, eerste lid van de Gemeentewet;

  • 3.

    De raadsleden A. Spa (vz), G. Tomruk-Kisi en J. Pannekoek te benoemen tot voorzitter respectievelijk leden van de werkgeverscommissie voor de duur van de zittingsperiode van de raad;

  • 4.

    Vast te stellen de “Verordening werkgeverscommissie”;

  • 5.

    Het vastgestelde personeelsbeleid van overeenkomstige toepassing verklaren op de medewerkers

Artikel 1. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffie en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd.

  • 2. Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen;

  • 3. De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier.

Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter, bij voorkeur de plaatsvervangend voorzitter van de raad, en twee andere leden uit de raad, bij voorkeur afkomstig uit de coalitie en de oppositie.

  • 2. De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3. Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      Op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd.

    • b.

      Indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      Indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4. De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als informant.

Artikel 3. Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    Het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    Het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    Het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    Het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van de commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e.

    Het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4. Ondersteuning van de commissie.

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.

Artikel 5. Besluitvorming

  • 1. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2.

  • 2. Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6. Verslaglegging.

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7. Beslotenheid van vergaderingen.

  • 1. De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3. Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 8. Vergaderfrequentie.

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9. Verantwoording.

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10. Onvoorziene omstandigheden.

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11. Inwerkingtreding.

Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking. Op dat moment vervalt onderdeel 2 van het besluit van de raad van 27 januari 2003, geactualiseerd bij besluit van 3 december 2008 (het mandaatbesluit van de raad aan het presidium).

Artikel 12. Citeertitel.

Dit besluit kan worden aangehaald als “Verordening werkgeverscommissie”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 24 april 2013

De raad voornoemd,

de griffier,

de voorzitter,

Toelichting verordening werkgeverscommissie.

Algemeen

De gemeente is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon. Raad en college vullen dit werkgeverschap in. De raad is daarbij het bevoegd gezag van de griffie en het college voor zijn organisatie. Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van de raad ligt het voor de hand dat hij voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een commissie instelt waaraan hij deze taak delegeert. Gelet op artikel 83 en artikel 156, eerste lid van de Gemeentewet ligt de instelling van een bestuurscommissie het meest voor de hand. Daarin voorziet deze verordening.

De delegatie ziet alleen op het nemen van personele besluiten. Het vaststellen van rechtspositieregelingen leent zich uit de aard van de bevoegdheid niet voor delegatie en is derhalve wettelijk niet toegestaan. Van belang is in dit verband het besluit van de raad van 27 januari 2003, geactualiseerd 3 december 2008. “De raad heeft toen besloten: De arbeidsvoorwaardenregeling Deventer, zoals die thans luidt, inclusief de wijzigingen die nadien door het college van burgemeester en wethouders worden aangebracht in deze regeling, onverkort van toepassing te verklaren op het personeel van de raadsgriffie inclusief de griffier, als zijnde de op hen van toepassing zijnde rechtspositieregeling.”. Dit besluit geldt nog steeds en betekent voor de griffie de door het college vastgestelde regelingen volgt. Een t.o.v. de toekomst is wel dat voorgenomen wijzigingen ook aan de werkgeverscommissie worden voorgelegd. Dit om te beoordelen of er griffie specifieke regelingen nodig zijn.

Artikelsgewijs

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

In artikel 1 wordt verwoord dat de werkgeverscommissie alle bij het werkgeverschap horende taken en bevoegdheden vervult. Naast het nemen van personele besluiten, buigt deze commissie zich bijvoorbeeld ook over het voeren HRM- beleid, integriteitbeleid en bereidt zij voorstellen aan de raad voor die voortvloeien uit het werkgeverschap. Andere voorbeelden die horen tot de werkzaamheden zijn het voren van overleg met de griffier over de voortgang van de werkzaamheden van de griffie, het voeren van personele jaarcyclus gesprekken met de griffier en het doen van voorstellen over de inrichting van de griffie.

Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie

Uit artikel 83 van de gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester geen lid kan zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in lijn met het feit dat de raad het bevoegd gezag is van de griffie. De burgemeester is hiervan geen lid. Overigens is de burgemeester wel lid van het college en stuurt hij dus rechtstreeks de secretaris aan, maar niet de griffier. De griffier is niet aan hem ondergeschikt.

De burgemeester is echter wel technisch voorzitter van de raad en zal in die hoedanigheid vaak een beroep doen op de griffier. In dat kader is het zinvol om de burgemeester in voorkomende gevallen uit te nodigen als informant / adviseur van de werkgeverscommissie.

Artikel 3. Taken voorzitter

Gelet op de taken van de voorzitter van de werkgeverscommissie is het goed om voor de invulling van dit voorzitterschap een voorzittersprofiel op te stellen, waardoor de raad kan oordelen of de beoogde voorzitter aan dit profiel voldoet. Het kan onderdeel zijn van een breder profiel, als het voorzitterschap van de werkgeverscommissie gekoppeld wordt aan het plv. voorzitterschap van de raad.

Het is wellicht van belang om als raad aan de voorzitter (en de leden) van de werkgeverscommissie scholing aan te bieden op het specifieke terrein waarop de commissie zich begeeft.

Artikel 4. Ondersteuning van de commissie

De ondersteuning waarover in dit artikel wordt gesproken kan worden geregeld door middel van het aangaan van een dienstverleningsovereenkomst van de griffier met het college, de secretaris of een afdelingshoofd.