Regeling vervallen per 27-09-2017

Reglement Burgerlijke Stand 2013

Geldend van 01-03-2013 t/m 26-09-2017

Intitulé

Reglement Burgerlijke Stand 2013

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Eijsden-Margraten;

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

besluiten:

vast te stellen het volgende:

Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, Stb. 1993, 555);

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Stb. 1994, 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994, Stb. 900;

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • e.

    gemeentehuis: alle huizen welke bij raadsbesluit als zodanig zijn aangewezen.

Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. Het college van burgemeester en wethouders kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen:

    • a.

      ambtenaren in dienst van de gemeente Eijsden-Margraten;

    • b.

      ambtenaren in dienst van een andere gemeente en als zodanig al benoemd en beëdigd als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • c.

      personen die bij de voormalige gemeente Eijsden of Margraten benoemd en in dienst zijn geweest van die gemeente als buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand.

  • 2. Het college kan meer dan twee ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen.

  • 3. Het college kan buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen.

Artikel 3 Benoeming

  • 1. De benoeming van ambtenaren en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand geschiedt door het college voor een bepaalde periode, te weten: a. voor ambtenaren behorende tot het team KlantContactCentrum (eerstelijns, tweedelijns en adviseurs) van de gemeente Eijsden-Margraten, voor de periode dat zij onafgebroken bij dit team werkzaam zijn; b. voor buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode, te weten:

    • ·

      voor leden van het gemeentebestuur van Eijsden-Margraten voor de periode dat zij onafgebroken deel uitmaken van dit bestuur. De leden van het gemeentebestuur worden benoemd als onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • ·

      voor personen die verklaren tenminste tien huwelijksvoltrekkingen of partnerschapregistraties per jaar uit te voeren, voor de periode van één jaar (deze termijn kan bij herbenoeming op twee jaar worden bepaald). Er zullen niet meer dan 5 bezoldigde buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand worden benoemd;

    • ·

      voor personen die in een andere gemeente beëdigd en benoemd zijn, voor de periode van één dag;

    • ·

      voor personen die bij de voormalige gemeente Eijsden of Margraten benoemd zijn geweest, voor de periode van één dag. Zij worden benoemd als onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 2. Indien een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in het jaar voorafgaande aan de herbenoeming geen huwelijk heeft voltrokken of een partnerschap heeft geregistreerd, kan het college besluiten een verzoek tot herbenoeming niet te honoreren. 3. Ambtenaren van de burgerlijke stand die hun bevoegdheid gedurende een jaar niet hebben uitgeoefend, kunnen door het college worden ontslagen.

Artikel 4 Locatie

Onverminderd hetgeen daarover in de wet is bepaald, verrichten de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand hun werkzaamheden in het gemeentehuis. Voor de toepassing van deze verordening worden als gemeentehuis aangemerkt alle huizen, welke bij raadsbesluit als zodanig zijn aangewezen.

Artikel 5 Leiding van de dienst

De teamleider van het team KlantContactCentrum is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 6 Openstelling

  • Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

  • 1.

    • a.

      voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapregistraties de gehele week tussen 9.00 en 20.00 uur, behalve op zondag en op algemeen erkende feestdagen;

    • b.

      voor overige werkzaamheden gedurende de openingstijden van het KlantContactCentrum (balie Burgerzaken):

      maandag tot en met donderdag van 09.00 tot 16.00 uur

      vrijdag van 09.00 tot 15.00 uur

      zaterdag van 09.00 tot 14.00 uur

  • 2. Het bureau van de burgerlijke stand is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend. Op de dagen die krachtens een besluit van burgemeester en wethouders als roostervrije dagen zijn aangegegeven kan het bureaau van de burgerlijke stand worden geopend op de door de teamleider KlantContactCentrum te bepalen uren.

  • 3. Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4. Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbend, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 5. In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 7 Slotbepalingen

  • 1. Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand Eijsden-Margraten 2013.

  • 2. Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 maart 2013.

  • 3. Het Reglement burgerlijke stand Eijsden-Margraten 2012 vervalt per 1 maart 2013.

  • Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 8 februari 2013.

    De Secreataris, De Burgemeester,

    Drs. H.J.M. van Dijk, D.A.M. Akkermans