Regeling vervallen per 01-04-2022

Uitvoeringsnotitie behorende bij het Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Enschede

Geldend van 24-12-2019 t/m 31-03-2022

Intitulé

Uitvoeringsnotitie behorende bij het Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Enschede

1 Inleiding

Sinds begin 2019 is het gewijzigde inkoop- en aanbestedingsbeleid van kracht. Het beleid is gezamenlijk opgesteld met alle Twentse gemeenten, de Veiligheidsregio Twente en Regio Twente. Het geeft de kaders en spelregels weer voor het op een rechtmatige wijze inkopen van leveringen, diensten en werken. Daarnaast is uiteengezet hoe inkoop bijdraagt aan het realiseren van organisatiedoelstellingen, zoals duurzaamheid, innovatie en SROI. De uitvoeringsnotitie is een nadere Enschedese invulling van het vastgestelde inkoop- en aanbestedingsbeleid en vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders.

Afdeling Inkoop is verantwoordelijk voor deze uitvoeringsnotitie, houdt deze actueel en voert wijzigingsvoorstellen vanuit de organisatie door als ontwikkelingen daar aanleiding toe geven. Gemeente Enschede heeft de inkoop zo georganiseerd, dat de budgethouder verantwoordelijk is voor de desbetreffende inkoop en dit gedurende het hele traject blijft. Afdeling inkoop adviseert en ondersteunt de vakafdelingen bij de voorgenomen inkoop en is verantwoordelijk voor het verder professionaliseren van inkooptrajecten binnen de gemeente. Daar waar in deze notitie wordt verwezen naar afdeling Inkoop, wordt met betrekking tot de aanbesteding van civiel- en cultuurtechnische werken en aan deze werken gerelateerde diensten en leveringen, de eenheid aanbesteden van Stadsingenieurs Enschede bedoeld. Voor alle beleidsmatige aspecten en overige inkopen wordt hier afdeling Inkoop bedoeld.

2 Gemeentelijke doelstellingen

Om de gemeentelijke doelstellingen met betrekking tot rechtmatigheid, doelmatigheid, professionaliteit en proportionaliteit van het inkoopproces te realiseren, moeten een aantal verplichte processtappen worden doorlopen of procedures worden toegepast. Deze zijn hieronder weergegeven.

2.1 Inkoopmelding

Om te borgen dat conform het huidige inkoop- en aanbestedingsbeleid wordt ingekocht, moet voor alle inkopen met een geschatte inkoopwaarde van meer dan € 25.000 (excl. BTW) vooraf een inkoopmelding worden gedaan. Op basis van deze melding zal afdeling inkoop een advies geven over de te volgen inkoopprocedure. De inkoopmelding wordt ingediend via het Meldpunt Inkoop op de IntEns-pagina van afdeling Inkoop. Medio 2019 wordt Purchase to Pay geïmplementeerd, vanaf dat moment worden de meldingen via dit systeem afgehandeld. Met betrekking tot de aanbesteding van civiel- en cultuurtechnische werken en aan deze werken gerelateerde diensten en leveringen geldt dat de inkoopmelding wordt gedaan bij het afdelingshoofd van de eenheid aanbesteden van Stadsingenieurs Enschede

2.2 Tenderboard

Gemeente Enschede heeft in haar inkoop- en aanbestedingsbeleid een aantal ideële doelstellingen geformuleerd die zij wil bereiken bij inkopen en aanbestedingen. Dit zijn doelstellingen op het gebied van:

  • Social Return (maximale inzet van personen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij opdrachten van gemeente Enschede);

  • Het stimuleren van duurzame oplossingen bij opdrachten van gemeente Enschede;

  • Het stimuleren van innovatieve oplossingen bij opdrachten van gemeente Enschede;

  • Het MKB vriendelijk inkopen en het stimuleren van lokaal/regionaal ondernemerschap.

Om bovenstaande doelstellingen in toekomstige inkooptrajecten beter te borgen heeft gemeente Enschede een Tenderboard, bestaande uit belanghebbenden op de specifieke beleidsonderdelen. Zij beoordelen of de beleidsuitgangspunten en organisatiedoelstellingen in de inkoop- en aanbestedingstrajecten voldoende zijn meegenomen en afgewogen.

De volgende inkooptrajecten zijn verplicht om bij de Tenderboard aan te melden:

  • Alle inkooptrajecten voor Leveringen en Diensten met een geschatte waarde van meer dan € 100.000,-;

  • Inkooptrajecten voor Werken met een geschatte waarde van meer dan € 500.000,-;

  • Alle inkooptrajecten die vanwege de aard interessant zijn om voor te leggen aan de Tenderboard. Hieronder vallen bijvoorbeeld inkooptrajecten met bijzondere kansen op het gebied van lokaal ondernemerschap en innovatie. Ook inkooptrajecten met meer dan gemiddelde politiek-bestuurlijke gevoeligheid moeten worden aangemeld bij de Tenderboard.

2.3 Twentse klachtenregeling

Gemeente Enschede streeft naar een rechtmatige en doelmatige inkoop. Daarnaast willen we voor onze inkopen een zo laagdrempelig mogelijke procedure volgen. Dit betekent onder andere dat het voor ondernemers eenvoudig moet zijn om vragen te stellen of klachten te uiten over een lopende aanbestedingsprocedure. Dit verhoogt de kwaliteit van de procedure en voorkomt een eventuele gang naar de rechter.

Bovenstaande is de reden dat we samen met andere Twentse gemeenten een gezamenlijke procedure voor klachtenafhandeling van toepassing hebben verklaard op alle openbare en niet openbare aanbestedingen. Op de IntEns pagina van afdeling Inkoop is Het ‘Twents reglement klachtenafhandeling bij aanbesteden’ te downloaden.

3 Duurzaam inkopen & Social Return on Investment

3.1 Duurzaamheid

Gemeente Enschede streeft er naar om 100% duurzaam in te kopen. Om dit te bereiken ondernemen wij de volgende stappen:

  • Bij de product- en marktanalyse voorafgaand aan het inkooptraject inventariseert de inkoopverantwoordelijke samen met de inkoopadviseur welke Werken, Leveringen of Diensten op het gebied van duurzaamheid op de markt worden aangeboden en of deze toepasbaar zijn op de voorgenomen inkoop. In de aanbestedingsstukken en in de te sluiten overeenkomsten worden duurzaamheidscriteria opgenomen volgens de criteriadocumenten opgesteld door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu;

  • Tijdens de contractfase monitort de contractmanager de overeengekomen duurzame oplossingen, om deze te borgen in de eigen organisatie en werkwijze.

3.2 Social Return On Investment (SROI)

Gemeente Enschede wil maatschappelijk verantwoord inkopen. Dit uit zich onder andere in het feit dat wij bij voorkeur zaken doen met bedrijven die op een maatschappelijk verantwoorde wijze ondernemen. Bovendien passen we op zoveel mogelijk inkopen Social Return on Investment (SROI) toe. We stimuleren daarmee - waar mogelijk en doelmatig - de participatie van arbeidsgehandicapten en/of personen met een grote afstand tot het arbeidsproces.

Gemeente Enschede verplicht in principe alle opdrachtnemers van opdrachten met een waarde boven € 100.000, om minimaal 5% van de opdrachtwaarde aan SROI voor de bovengenoemde doelgroepen te besteden gedurende de looptijd van de overeenkomst.

De inkoopverantwoordelijke overlegt met betrekking tot de SROI bepaling altijd met de contractmanager SROI. Samen bepalen zij hoe voor de betreffende inkoop aan de SROI verplichting moet worden voldaan. De inkoopverantwoordelijke legt deze afspraak vervolgens vast in het inkoopplan.

3.3 Werkpakt keurmerk

Gemeente Enschede stelt het Werkpakt keurmerk beschikbaar aan ondernemers en werkgevers die aan een aantal criteria voldoen. Deze criteria zijn:

  • Ambassadeursrol: het netwerk actief inzetten of beschikbaar stellen aan gemeente, optreden als positieve referent, etc.

  • Betrokkenheid: actief deelnemen aan banenmarkten, ronde tafels, werkbezoeken voor werkzoekenden organiseren, etc.

  • Capaciteit: geplaatste kandidaten uit de doelgroepen, in principe minimaal 5% van de formatie.

Jaarlijks toetsen we of de gecertificeerde organisaties nog voldoen aan de gestelde criteria. Opdrachtnemers die beschikken over bovengenoemd Werkpakt keurmerk dragen al aantoonbaar bij aan SROI en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Deze opdrachtnemers krijgen daarom een korting van 50% op bovengenoemde SROI verplichting. Bovendien is een leverancier met een Werkpakt keurmerk voorkeursleverancier van gemeente Enschede. De actuele lijst met bedrijven die in het bezit zijn van een Werkpakt keurmerk is te raadplegen op www.werkpakt.enschede.nl

4 Innovatie

Er is geïnvesteerd in innovatief inkopen, verbreding van het instrument inkoop en nieuwe vormen van samenwerking met de markt en burgers. Gemeente Enschede wil met haar inkopen innovatie stimuleren. We willen bij onze opdrachten, daar waar mogelijk, bedrijven en organisaties in de gelegenheid stellen om innovatieve oplossingen toe te passen.

Blijven investeren is nodig om nog meer dan nu te kunnen samenwerken met de markt bij het realiseren van gemeentelijke doelstellingen op het gebied van duurzaamheid en circulaire economie, samenwerking met ondernemers en maatschappelijke organisaties. Blijven investeren op inkoop betekent:

  • Gemeente Enschede als koploper van innovatief inkopen positioneren: we innoveren door nieuwe vormen van samenwerking aan te gaan met maximale input vanuit de markt en samenleving waarmee we ons landelijk positioneren.

  • Kennisontwikkeling en nieuwe vormen van samenwerking: intensiveren van de samenwerking met externe partners zoals UT, Saxion Hogescholen, Novel-T, MONT samenwerking, Pianoo en andere gemeenten

  • Bredere rol vervullen in de advisering bij het aangaan van relaties met externen: inzetten juiste sourcingstrategie: ‘bewegen tussen subsidie, inkoop en publiek private samenwerking.

  • Invulling geven aan professioneel opdrachtgeverschap door interne (werk)processen en contract- en accountmanagement te optimaliseren.

  • We passen vernieuwende procedures toe bij toekomstige inkooptrajecten. Denk hierbij aan het Innovatiepartnerschap, de Mededingingsprocedure met onderhandelingen en de Concurrentiegerichte dialoog.

De inkoopadviseur bepaalt in overleg met de inkoopverantwoordelijke, of er bij een bepaalde inkoop kansen liggen om innovatie te stimuleren. Bij deze afweging is de inkoopadviseur leidend. In het inkoopplan wordt gemotiveerd welke mogelijkheden er zijn om innovatie op de opdracht toe te passen.

5 Lokale economie & MKB

Het stimuleren van de lokale/regionale economie en MKB gebeurt door lokale/regionale bedrijven, startende ondernemingen, bedrijven met een Werkpakt keurmerk en MKB bedrijven zo goed mogelijk in de gelegenheid te stellen om in aanmerking te komen voor een opdracht van gemeente Enschede. Hiervoor nodigen wij bij onderhandse- en meervoudig onderhandse aanbestedingen bij voorkeur deze bedrijven uit. Bij een meervoudig onderhandse aanbestedingsprocedure worden minimaal 3 en maximaal 5 bedrijven uitgenodigd. Als er lokale of regionale partijen in aanmerking komen, dan nodigen we minimaal twee van hen uit om deel te nemen aan de aanbestedingsprocedure. Partijen met een Werkpakt keurmerk hebben voorrang op deze procedure.

In overleg met de regionale aannemers, Bouwend Nederland en de Tenderboard van gemeente Enschede is voor de inkoop van civiel – en cultuurtechnische werken gekozen om de selectie van bedrijven die een uitnodiging krijgen, verder te professionaliseren. Dit heeft geleid tot een uitnodigingsbeleid voor civiel technische werken zoals beschreven in Bijlage 1 van deze Uitvoeringsnotitie. In dit hoofdstuk wordt uitgelegd hoe de afdeling Stadsingenieurs & Ontwerp van Gemeente Enschede tot een selectie van bedrijven komt die een uitnodiging krijgen om in te schrijven op enkel- en meervoudig onderhandse aanbestedingen.

6 Bepalen van inkoopprocedure (drempelbedragen)

Inkoopprocedure

Afhankelijk van de aard en omvang van de opdracht bepaalt de inkoopverantwoordelijke, in afstemming met afdeling Inkoop welke inkoopprocedure wordt gekozen. Gemeente Enschede heeft de grenzen voor haar inkopen, in aanvulling op het Inkoop- en aanbestedingsbeleid, vastgesteld op de bedragen die staan weergegeven in onderstaande tabellen.

6.1 Drempelbedragen voor leveringen en diensten (exclusief BTW)

(uitgezonderd sociale en andere specifieke diensten)

Aanbestedingsprocedure

Aantal uit te nodigen partijen

Enkelvoudig onderhands

€ 0 - € 50.000

Offerteaanvraag bij 1 partij

Meervoudig onderhands

€ 50.000 - Europees drempelbedrag

Offerteaanvraag bij 3 tot 5 partijen

Europees

> Europees drempelbedrag1

6.2 Drempelbedragen voor werken (exclusief BTW)

Aanbestedingsprocedure

Aantal uit te nodigen partijen

Enkelvoudig onderhands

€ 0 - € 150.000

Offerteaanvraag bij 1 partij

Meervoudig onderhands

€ 150.000 - € 3.000.000

Offerteaanvraag bij 3 tot 5 partijen

Nationaal

€ 3.000.000 - Europees drempelbedrag

Europees

> Europees drempelbedrag

6.3 Sociale en andere specifieke diensten

Onder de drempel van €750.000 excl. BTW

Bij sociale en andere specifieke diensten onder de €750.000 adviseert afdeling inkoop in afwijking van paragraaf 6.1 in het inkoopadvies over de meest geschikte procedure, met inachtneming van artikel 1.4 van de Aanbestedingswet en de Gids proportionaliteit. Let op: als er sprake is van een duidelijk grensoverschrijdend belang moet de opdracht worden aangekondigd.

Boven de drempel van €750.000 excl. BTW

De specifieke voorschriften die gelden voor sociale en andere specifieke diensten staan in de artikelen 2.38 en 2.39 van de Aanbestedingswet 2012. Deze artikelen zijn alleen van toepassing als de waarde van de opdracht de drempelwaarde van € 750.000 overschrijdt. Hiervoor gelden de volgende stappen:

  • Maak een vooraankondiging of een aankondiging van de overheidsopdracht bekend;

  • Beschrijf hierin de hoofdkenmerken van de gunningsprocedure;

  • Toets of de inschrijvingen voldoen aan de door de aanbestedende dienst gestelde technische specificaties, eisen en normen;

  • Maak een proces verbaal van de opdrachtverlening;

  • Sluit de overeenkomst;

  • Publiceer de aankondiging van de gegunde opdracht.

Afdeling inkoop adviseert in het inkoopadvies (naast deze stappen) over de meest geschikte procedure, met inachtneming van artikel 1.4 van de Aanbestedingswet en de Gids proportionaliteit.

6.4 Concessies van diensten en werken 1 januari 2018 (exclusief BTW)

Concessies zijn overheidsopdrachten waarbij de concessiehouder het recht krijgt om voor eigen risico een dienst of een werk te exploiteren. Als de waarde van de concessie de vastgestelde drempelwaarde overschrijdt, is er sprake van een licht regime van aanbesteden. Afdeling inkoop adviseert in het inkoopadvies over de meest geschikte procedure, met inachtneming van artikel 1.4 van de Aanbestedingswet en de gids proportionaliteit.

6.5 Afwijkingsbevoegdheid

In de paragrafen 6.1 en 6.2 van deze uitvoeringsnotitie staat een overzicht van de drempelbedragen die worden gehanteerd bij het bepalen van de toe te passen aanbestedingsprocedure. Deze drempelbedragen zijn bindend. Het college van burgemeester en wethouders kan, tot de Europese drempelbedragen, in uitzonderlijke gevallen ontheffing verlenen op de te hanteren procedure. Voor het afwijken van de voorgeschreven procedure vermeldt de inkoopverantwoordelijk in overleg met afdeling Inkoop op een ‘ontheffingsformulier’ de relevante reden voor de voorgestelde ontheffing, aangevuld met een paraaf van een senior inkoopadviseur van de afdeling Inkoop. De gemandateerde functionaris neemt op basis van het volledig ingevulde ontheffingsformulier, namens het college van burgemeester en wethouders, een besluit met betrekking tot het verlenen van de betreffende ontheffing.

7 Uniforme documenten

Voor inkoop en aanbestedingstrajecten bestaan een aantal procedurerichtlijnen en documenten.

Gedeeltelijk is het toepassen van deze richtlijnen en documenten vastgelegd in actuele wetgeving. De volgende voorwaarden worden in Enschede bij de verschillende procedures toegepast

Wat

Wanneer

Algemene inkoopvoorwaarden

bij leveringen en diensten

Uniforme administratieve voorwaarden (UAV 2012)

bij werken

Uniforme Administratieve Voorwaarden voor Geïntegreerde Contractvormen(UAV-GC 2005)

bij geïntegreerde werken ( bijvoorbeeld design en build)

De nieuwe regeling (DNR 2011) met addendum

bij ingenieurs en diensten van architecten

Gemeentelijke inkoopvoorwaarden bij IT overeenkomsten (GIBIT 2016)

bij leveringen en diensten op het gebied van ICT

Ondertekening

BIJLAGE 1 Uitnodigingsbeleid onderhandse procedure civiel- en cultuurtechnische werken

Inleiding

Dit hoofdstuk beschrijft hoe de gemeente Enschede op basis van objectieve criteria, ondernemingen uitnodigt voor enkelvoudig en meervoudig onderhandse aanbestedingen die betrekking hebben op civiel- en cultuurtechnische werken en van de afdeling Stadsingenieurs en Ontwerp van de gemeente Enschede.

Met de inwerkingtreding van de Aanbestedingswet en de daaruit volgende jurisprudentie is een aanbestedende partij verplicht om op objectieve wijze tot selectie van marktpartijen te komen die gevraagd worden deel te nemen aan aanbestedingsprocedures. Niet alleen openbare aanbestedingen, maar ook onderhandse aanbestedingen vallen onder het regime van de Aanbestedingswet 2012 en ARW 2016 (voor werken).

De gemeente Enschede hanteert de volgende inkoopprocedures bij werken, gekoppeld aan de hoogte van de opdrachtwaarde:

€ 0 - € 150.000

Enkelvoudig onderhands

€ 150.000 - € 3.000.000

Meervoudig onderhands

De Gids Proportionaliteit (voorschrift 3.4B), schrijft voor dat bij een meervoudig onderhandse aanbesteding de aanbestedende dienst tenminste 3 en maximaal 5 ondernemingen uitnodigt voor het uitbrengen van een offerte. Artikel 1.4 Aw stelt dat de aanbestedende dienst de ondernemingen die zij uitnodigt, kiest op basis van objectieve criteria. Bovendien moet de aanbestedende dienst op verzoek van een onderneming de motivering van die keuze kunnen verstrekken.

Gemeente Enschede hanteert enkele groslijsten in combinatie met een lotingssystematiek. Een groslijst is een lijst waaruit gekozen kan worden met per vakgebied geïnteresseerde en geschikte ondernemingen die voldoen aan vooraf opgestelde geschiktheidseisen. De ondernemingen op de groslijsten hebben overigens niet de zekerheid dat ze bij elke aanbesteding uitgenodigd worden, dit is mede afhankelijk van de uitkomst van de loting.

Doelstellingen

Met deze selectiemethode streeft gemeente Enschede naar:

Een transparant en uitlegbaar selectieproces voor onderhandse uitvragen;

  • waarbij op een gestructureerde en objectieve wijze geschikte ondernemingen worden uitgenodigd een offerte uit te brengen, en; waarbij ondernemingen worden ingezet op opdrachten die bij hun expertise passen, en; waarbij de nadruk ligt op het stimuleren van het regionaal midden- en kleinbedrijf, maar alle marktpartijen een kans hebben om opdrachten voor de gemeente Enschede uit te voeren.

Daarbij geldt dat de gekozen methode simpel, opschaalbaar, onderhoudbaar, meetbaar en transparant moet zijn. Er kan gebruik worden gemaakt van (standaard) applicaties bij de ondersteuning van de registratie en de loting. In kwartaal 1 2020 wordt de selectiemethode geïmplementeerd.

Scope

Deze selectiemethode is alleen van toepassing op de enkelvoudig en meervoudig onderhandse aanbesteding van civiel- en cultuurtechnische werken en aan deze werken gerelateerde diensten en leveringen van de afdeling Stadsingenieurs en Ontwerp van de gemeente Enschede.

In een later stadium kunnen andere afdelingen van gemeente Enschede of andere opdrachtgevers in de nabije omgeving (andere gemeenten, provincie, waterschap) op deze methode aansluiten. De methode zal zodra daar aanleiding voor is -maar minstens jaarlijks- worden geëvalueerd.

Werkwijze

Er wordt per discipline een groslijst opgesteld met geschikte en geïnteresseerde ondernemingen. Partijen kunnen zich doorlopend op ieder gewenst moment aanmelden voor de groslijsten. Per opdracht wordt onder de op de groslijst vermelde bedrijven gepeild of zij interesse hebben in de opdracht. Alle geplande werken worden gepubliceerd op de website van gemeente Enschede. Niet op de groslijst vermelde bedrijven die interesse hebben in de opdracht krijgen daarmee de gelegenheid om zich alsnog aan te melden voor de groslijst via de website van de gemeente Enschede. Als voor een bepaalde discipline geen groslijst is opgesteld, dan publiceert de gemeente de opdracht via haar website en kunnen geïnteresseerde partijen zich aanmelden.

Alle geïnteresseerden die zich - tijdig en conform de geldende procedure - kenbaar hebben gemaakt, maken kans op een uitnodiging voor de aanbesteding. Er wordt geloot onder partijen die geschikt en geïnteresseerd zijn.

Groslijsten

Op de groslijsten staan de ondernemingen die zich voor de lijst hebben aangemeld en die voldoen aan de geschiktheidseisen. Om de juiste ondernemingen te kunnen selecteren is het van belang de inhoud van de opdracht te kennen. Per werk bepaalt de gemeente binnen welke groslijst de opdracht valt. Vervolgens wordt de opdrachtwaarde geraamd. Ondernemingen zijn ingedeeld in groslijsten op basis van twee elementen:

  • 1.

    de groslijst (kernactiviteit)

  • 2.

    de vestigingsplaats van de onderneming

Een onderneming wil in het algemeen gevraagd worden voor werken waar hij goed in is; de gemeente wil graag de geschikte ondernemingen uitnodigen. Hiervoor moeten ondernemingen bij het aanmelden voor groslijsten hun geschiktheid aantonen door middel van het overleggen van referenties en eventuele vereiste certificaten. Voorafgaand aan de selectie toetst de gemeente de interesse van de bedrijven voor de specifieke opdracht.

Indeling groslijsten

De werken die door de afdeling Stadingenieurs en Ontwerp van de gemeente Enschede regelmatig worden uitgezet, zijn gecategoriseerd naar groslijsten volgens onderstaand overzicht:

  • 1.

    Aanleg riolering, rioolherstel en persleidingen;

  • 2.

    Aanleg, grootschalig onderhoud en herinrichting van gebonden verhardingen (asfalt,beton);

  • 3.

    Aanleg, onderhoud en herinrichting van straatwerk;

  • 4.

    Relining riolering;

  • 5.

    Cultuurtechnisch werk;

Vestigingsplaats van de onderneming

De gemeente Enschede heeft oog voor het MKB, de regionale economie en duurzaamheid. Met deze selectiemethode wil zij hierbij beter aansluiten. Om te bepalen of een onderneming regionaal of nationaal is, wordt uitgegaan van het feitelijke vestigingsadres van de onderneming. Een regionale onderneming is een onderneming met een feitelijk vestigingsadres in de regio Twente 2 . Een landelijke onderneming is een onderneming met een feitelijk vestigingsadres in Nederland (dus ook de regionale onderneming)

Aanmelding groslijsten

De ondernemingen die daarin geïnteresseerd zijn, worden uitgenodigd zich aan te melden voor een of meerdere groslijsten. Door zich aan te melden verklaart de onderneming zich akkoord met de volgende voorwaarden:

  • Als een onderneming onderdeel is van een concern en er een andere onderneming van het betreffende concern op de groslijst staat of geplaatst wil worden, dan wordt deze onderneming pas toegelaten op de groslijst(en) als de ondernemingen op verzoek van de gemeente kunnen aantonen dat alle ondernemingen uit dit concern onafhankelijk van elkaar kunnen inschrijven op werken.

  • Uitzonderingen op het voorgaande zijn alleen toegestaan als op verzoek van de gemeente door de onderneming(en) wordt aangetoond dat de inschrijving (inclusief een eventuele onderaanneming) in onafhankelijkheid is opgesteld, zonder dat hierbij de mededinging vervalst wordt en waarbij de vertrouwelijkheid in acht wordt genomen. Kan dit niet worden aangetoond, dan leidt dit tot uitsluiting van alle betrokken ondernemingen.

Uitsluitingsgronden en geschiktheidseisen

Om op de groslijst opgenomen te worden, moeten de ondernemingen voldoen aan de onderstaande uitsluitingsgronden en geschiktheidseisen.

Geschiktheidseis

Hoe aantonen?

Wanneer aantonen?

de Onderneming is ingeschreven in het beroeps- of handelsregister (in Nederland:

het handelsregister van de Kamer van Koophandel overeenkomstig de wetgeving van het vestigingsland van de Onderneming;

Uittreksel KvK niet ouder dan 6 maanden

Bij aanmelden groslijst en op verzoek van de gemeente Enschede bij gunning;

De Onderneming is in het bezit van een geldig kwaliteitssysteemcertificaat op basis van de norm NEN-EN-ISO 9001:2015 'Kwaliteitsmanagementsystemen - Eisen' of gelijkwaardig, dat betrekking heeft op de aard van het werk. Dit certificaat moet zijn afgegeven door een certificatie-instelling, die daartoe is erkend door een nationale accreditatie-instelling (in Nederland: de Raad voor Accreditatie);

Certificering/nadere bewijsstukken

Bij aanmelden groslijst en op verzoek van de gemeente Enschede bij gunning;

De Onderneming is in het bezit van een geldig VCA**-certificaat of gelijkwaardig, dat betrekking heeft op de aard van het werk. Dit certificaat moet zijn afgegeven door een certificatie-instelling, die daartoe is erkend door een nationale accreditatie-instelling (in Nederland: de Raad voor Accreditatie);

Certificering/nadere bewijsstukken

Bij aanmelden groslijst en op verzoek van de gemeente Enschede bij gunning;

Ten aanzien van groslijst 1: nntb

Nntb

Bij aanmelden groslijst

Ten aanzien van groslijst 2: nntb

Nntb

Bij aanmelden groslijst

Ten aanzien van groslijst 3: nntb

Nntb

Bij aanmelden groslijst

Ten aanzien van groslijst 4: nntb

Nntb

Bij aanmelden groslijst

Ten aanzien van groslijst 5: nntb

Nntb

Bij aanmelden groslijst

Uitsluitingsgrond

Hoe aantonen

Wanneer aanleveren?

Deelneming aan een criminele organisatie

UEA / gedragsverklaring aanbesteden /nadere bewijsstukken

Bij aanmelding groslijst en bij gunning opdracht

Omkoping

UEA / gedragsverklaring aanbesteden /nadere bewijsstukken

Bij aanmelding groslijst en bij gunning opdracht

Fraude

UEA / gedragsverklaring aanbesteden /nadere bewijsstukken

Bij aanmelding groslijst en bij gunning opdracht

Witwassen van geld

UEA / gedragsverklaring aanbesteden /nadere bewijsstukken

Bij aanmelding groslijst en bij gunning opdracht

Terroristische misdrijven

UEA / gedragsverklaring aanbesteden /nadere bewijsstukken

Bij aanmelding groslijst en bij gunning opdracht

Kinderarbeid en andere vormen van mensenhandel

UEA / gedragsverklaring aanbesteden /nadere bewijsstukken

Bij aanmelding groslijst en bij gunning opdracht

Schendingen op het gebied van milieu, sociaal en arbeidsrecht

UEA / gedragsverklaring aanbesteden /nadere bewijsstukken

Bij aanmelding groslijst en bij gunning opdracht

Slechte financiële situatie

UEA / gedragsverklaring aanbesteden /nadere bewijsstukken

Bij aanmelding groslijst en bij gunning opdracht

Ernstige fout in de beroepsuitoefening

UEA / gedragsverklaring aanbesteden /nadere bewijsstukken

Bij aanmelding groslijst en bij gunning opdracht

Overtreding van de mededinging

UEA / gedragsverklaring aanbesteden /nadere bewijsstukken

Bij aanmelding groslijst en bij gunning opdracht

Belangenconflict in de zin van artikel 1.10b AW 2012

UEA / gedragsverklaring aanbesteden /nadere bewijsstukken

Bij aanmelding groslijst en bij gunning opdracht

Vervalsing mededinging wegens betrokkenheid bij de voorbereiding

UEA / gedragsverklaring aanbesteden /nadere bewijsstukken

Bij aanmelding groslijst en bij gunning opdracht

Aanzienlijke tekortkoming bij eerdere opdrachten

UEA / gedragsverklaring aanbesteden /nadere bewijsstukken

Bij aanmelding groslijst en bij gunning opdracht

Valse verklaringen

UEA / gedragsverklaring aanbesteden /nadere bewijsstukken

Bij aanmelding groslijst en bij gunning opdracht

Onrechtmatige beïnvloeding van de besluitvorming

UEA / gedragsverklaring aanbesteden /nadere bewijsstukken

Bij aanmelding groslijst en bij gunning opdracht

Niet voldaan aan het betalen van belastingen en/of sociale verzekeringspremies

UEA / gedragsverklaring aanbesteden /nadere bewijsstukken

Bij aanmelding groslijst en bij gunning opdracht

Alle ondernemingen die zich aanmelden voor een groslijst en voldoen aan de aanmeldingsvereisten worden toegelaten.

Verwijdering Groslijst

Bij constatering van onderstaande gevallen worden ondernemingen verwijderd van de groslijst:

  • Ondernemingen op wie één of meer van de uitsluitingsgronden van toepassing zijn.

  • Ondernemingen die bij de uitoefening van hun beroep een ernstige fout hebben begaan, waarvoor de onderneming is veroordeeld. Conform art. 7.7.7.c van het ARW 2016 kan dit zijn wanneer de onderneming gedurende de uitvoering van een opdracht onrechtmatig heeft gehandeld, of zijn contractuele verplichtingen niet is nagekomen.

  • Ondernemingen die niet meer aan de gestelde geschiktheidseisen voldoen, bijvoorbeeld doordat een certificaat of referentie is verlopen.

De verwijdering van de groslijst wordt schriftelijk en gemotiveerd kenbaar gemaakt aan de betreffende onderneming. Degene die tegen de beslissing tot het niet toelaten of verwijdering op de groslijsten in rechte wenst op te komen, moet binnen een vervaltermijn van 20 kalenderdagen na verzenddatum van de genoemde mededeling een kort geding bij de bevoegde rechtbank aanhangig maken.

In voorkomend geval een onderneming wordt overgenomen of een onderneming na een faillissement een doorstart maakt, kan deze onderneming zijn plaats op de groslijst behouden door via een “conformiteitsverklaring” aan te geven dat de onderneming nog steeds voldoet aan de hierboven gestelde eisen en voorwaarden.

Peilen interesse marktpartijen

Op het moment dat een specifiek project in voorbereiding is, wordt de interesse voor dit project gepeild onder marktpartijen. Hierbij wordt vermeldt om welk project het gaat, wat de geraamde opdrachtwaarde is en welk gunningscriterium wordt gehanteerd. Alle partijen die vermeld staan op de groslijst worden benaderd en het project wordt gepubliceerd op de website van de gemeente Enschede. Partijen die interesse hebben voor de uitvoering van het project, kunnen zich - conform de bij publicatie van het project opgegeven werkwijze - kenbaar maken. Bij het kenbaar maken van de interesse moeten de geïnteresseerde partijen verklaren dat zij nog altijd voldoen aan de minimumgeschiktheidseisen.

Bepalen uit te nodigen ondernemingen

Alle geïnteresseerden die zich kenbaar hebben gemaakt, maken kans op een uitnodiging voor de aanbesteding. Er wordt geloot onder partijen die geschikt en geïnteresseerd zijn.

Bij een enkelvoudig onderhandse procedure wordt geloot uit de regionaal gevestigde geïnteresseerden die bij voorkeur in het bezit zijn van een Werkpakt-keurmerk. Als geen van de geïnteresseerden in het bezit is van een Werkpakt-keurmerk wordt geloot onder de regionaal geïnteresseerden.

Bij drie uit te nodigen partijen wordt als volgt geloot:

  • 1.

    Partij 1 wordt geloot uit de regionaal gevestigde geïnteresseerden;

  • 2.

    Partij 2 wordt geloot uit de regionaal gevestigde geïnteresseerden;

  • 3.

    Partij 3 wordt geloot uit alle geïnteresseerden;

Bij vier uit te nodigen partijen wordt als volgt geloot:

  • 1.

    Partij 1 wordt geloot uit de regionaal gevestigde geïnteresseerden;

  • 2.

    Partij 2 wordt geloot uit de regionaal gevestigde geïnteresseerden;

  • 3.

    Partij 3 wordt geloot uit de regionaal gevestigde geïnteresseerden;

  • 4.

    Partij 4 wordt geloot uit alle geïnteresseerden;

Bij vijf uit te nodigen partijen wordt als volgt geloot:

  • 1.

    Partij 1 wordt geloot uit de regionaal gevestigde geïnteresseerden;

  • 2.

    Partij 2 wordt geloot uit de regionaal gevestigde geïnteresseerden;

  • 3.

    Partij 3 wordt geloot uit de regionaal gevestigde geïnteresseerden;

  • 4.

    Partij 4 wordt geloot uit alle geïnteresseerden;

  • 5.

    Partij 5 wordt geloot uit alle geïnteresseerden;

Voor uitzonderingssituaties behoud de gemeente zich het recht voor het eerste bedrijf handmatig te selecteren. Bij het toepassen van de handmatige selectie vindt een zeer zorgvuldige afweging plaats. Hierbij wordt rekening gehouden met de hoeveelheid uitnodigingen die een onderneming het afgelopen kalenderjaar al heeft ontvangen en of een onderneming in het bezit is van het Werkpakt-keurmerk. Daarnaast kan deze uitzonderingssituatie ook gebruikt worden voor start-ups. Dit is dan voornamelijk van toepassing op enkelvoudig onderhandse aanbestedingen. Als de gemeente van dit recht gebruik maakt, dan wordt voor de start van de interessepeiling in overleg met het afdelingshoofd van de afdeling Stadingenieurs en Ontwerp bepaald en vastgesteld welke partij handmatig wordt geselecteerd.


Noot
1

De actuele Europese drempelbedragen zijn terug te vinden bij de groep Inkoop op Intens

Noot
2

Dat betekent een vestigingsplaats in een van de navolgende gemeenten: Gemeente Enschede; Gemeente Borne; Gemeente Hengelo; Gemeente Dinkelland; Gemeente Haaksbergen; Gemeente Hellendoorn; Gemeente Hof van Twente; Gemeente Losser; Gemeente Oldenzaal; Gemeente Rijssen-Holten; Gemeente Tubbergen; Gemeente Twenterand; Gemeente Wierden; Gemeente Almelo;