Regeling vervallen per 01-10-2023

Besluit van de raad van Gennep houdende Verordening op de rekenkamercommissie 2019 [Verordening op de rekenkamercommissie 2019]

Geldend van 23-04-2021 t/m 30-09-2023

Intitulé

Besluit van de raad van Gennep houdende Verordening op de rekenkamercommissie 2019 [Verordening op de rekenkamercommissie 2019]

De gemeenteraad van de gemeente Gennep,

gelet op artikel 81o van de gemeentewet;

gelezen het voorstel van het presidium d.d. 10 december 2018;

gehoord de voorbereidende raadsvergadering d.d. 14 januari 2019;

gehoord de voorzitter van de rekenkamercommissie d.d. 2 januari 2019;

overwegende dat het vergoedingspercentage voor rekenkamercommissieleden aangepast moet worden nu de vergoeding van raadsleden bij wet is verhoogd;

besluit:

in te stemmen met het voorstel om:

de bestaande regeling verordening op de Rekenkamercommissie gemeente Gennep 2017 in te trekken en bijgaande verordening op de Rekenkamercommissie 2019 vast te stellen.

Regeling verordening op de Rekenkamercommissie

Paragraaf 1. Begripsbepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    Rekenkamercommissie: de commissie die is ingesteld bij besluit van de gemeenteraad en die ten doel heeft om door middel van beleidsevaluaties en doelmatigheidsonderzoeken een bijdrage te leveren aan de doeltreffendheid van de voorbereiding en de uitvoering van het beoogde beleid;

  • 2.

    Doelmatigheid of efficiëntie: het streven om met een zo beperkt mogelijke inzet van de beschikbare middelen het gewenste resultaat te bereiken;

  • 3.

    Doeltreffendheid of effectiviteit: de mate waarin de gemeente erin slaagt met de geleverde prestaties de gestelde doelen of de gewenste maatschappelijke effecten te bereiken;

  • 4.

    Lid: een lid van de Rekenkamercommissie dat op basis van artikel 3, eerste lid door de raad van buiten de kring van zijn leden is aangewezen.

Paragraaf 2. De taak, samenstelling en het lidmaatschap van de Rekenkamercommissie

Artikel 2 Taak van de commissie

  • 1.

    Er is een gemeentelijke Rekenkamercommissie.

  • 2.

    De Rekenkamercommissie voert onderzoek uit naar de (maatschappelijke) effecten van het gemeentelijk beleid en naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentelijk beleid, van het gemeentelijk beheer en van de gemeentelijke organisatie, naar de rechtmatigheid van het gemeentelijk beheer, alsmede naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van instellingen waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente worden bekostigd.

Artikel 3 Samenstelling Rekenkamercommissie

  • 1.

    De rekenkamercommissie bestaat uit drie leden, die door de raad buiten de kring van zijn leden benoemd worden voor een periode van vier jaar. Leden van de rekenkamercommissie kunnen eenmalig voor herbenoeming voor een periode van eveneens vier jaar in aanmerking komen. Van de periode kan in het belang van de gemeente worden afgeweken.

  • 2.

    De leden leggen, voordat zij hun functie kunnen uitoefenen, in een vergadering van de raad in de handen van de voorzitter van de raad de eed (verklaring en belofte) af:

  • 3.

    De rekenkamercommissie wijst uit haar midden een van de leden als voorzitter aan. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de vergaderingen van de Rekenkamercommissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en de werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. Hij voert hiertoe regelmatig overleg met eventuele onderzoekers.

  • 4.

    De rekenkamercommissie voorziet zelf in de selectie van één of meer nieuwe leden. De voorzitter van de raad en de griffier worden bij de selectie betrokken.

Artikel 4 Besluitvorming in de Rekenkamercommissie

  • 1.

    In vergaderingen van de Rekenkamercommissie wordt besloten bij meerderheid van stemmen, waarbij ieder lid een stem heeft.

  • 2.

    Besluiten kunnen niet worden genomen tenzij twee leden van de Rekenkamercommissie ter vergadering aanwezig zijn.

  • 3.

    Als de stemmen staken, is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

Artikel 5 Einde van het lidmaatschap

  • 1.

    Het lidmaatschap van een lid eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de Rekenkamercommissie;

    • c.

      wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • d.

      indien het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld.

  • 2.

    De leden van de Rekenkamercommissie kunnen door de raad worden ontslagen wanneer zij door ziekte, gebreken of ongeschiktheid niet in staat zijn hun functie naar behoren te vervullen.

Artikel 6 Verboden handelingen

  • 1.

    Het is de leden van de Rekenkamercommissie verboden de handelingen te verrichten als bedoeld in artikel 15 van de Gemeentewet. De raad kan, gehoord de Rekenkamercommissie, een lid van de Rekenkamercommissie dat heeft gehandeld in strijd met dit verbod van zijn functie ontslaan.

  • 2.

    De leden van de Rekenkamercommissie zijn niet werkzaam bij een bedrijf dat opdrachten uitvoert in opdracht van de gemeente of bij een door de gemeente gesubsidieerde instelling, danwel hebben geen andere (neven)betrekkingen die hun onafhankelijke positie ten aanzien van gemeenten zouden kunnen schaden.

  • 3.

    Leden overleggen aan de raad een lijst met daarin opgenomen de nevenfuncties die zij op dat moment vervullen. Bij wijzigingen hierin leggen zij dit onverwijld voor aan de raad.

Artikel 7 Vergoeding voor de werkzaamheden van de leden van de Rekenkamercommissie

  • 1.

    De leden van de Rekenkamercommissie ontvangen een vergoeding voor hun werkzaamheden. Deze vergoeding is met terugwerkende kracht vanaf 21 maart 2018 gelijk aan 56 % van het bedrag van de maandelijkse vergoeding voor een raadslid in de gemeente Gennep.

  • 2.

    De vergoedingen als bedoeld in het eerste lid komen ten laste van het budget van de Rekenkamercommissie als bedoeld in artikel 12.

Paragraaf 3. De werkwijze van de Rekenkamercommissie

Artikel 8 Onderwerpen voor en beslissing tot uitvoeren van onderzoek

  • 1.

    De Rekenkamercommissie kiest de onderwerpen voor haar onderzoek, formuleert de probleemstelling en de onderzoeksvragen en stelt de onderzoeksopzet vast.

  • 2.

    De onderwerpen van onderzoek worden jaarlijks als onderzoeksprogramma ter kennisname aan de raad voorgelegd met daarin opgenomen de geprognosticeerde einddata van de respectievelijke onderzoeken.

  • 3.

    De in lid 1 bedoelde onderzoeksopzet wordt door de Rekenkamercommissie rechtstreeks ter kennisneming voorgelegd aan de gemeenteraad.

Artikel 9 Uitvoering van het onderzoek en rapportage

  • 1.

    De Rekenkamercommissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2.

    De Rekenkamercommissie beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren.

  • 3.

    De Rekenkamercommissie is bevoegd van alle leden van het gemeentebestuur en van alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van het onderzoek. De Rekenkamercommissie kan de bevoegdheid tot het inwinnen van inlichtingen mandateren aan medewerkers die haar bij de uitoefening van haar taak terzijde staan. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de Rekenkamercommissie gestelde termijn te verstrekken.

  • 4.

    De Rekenkamercommissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van Bestuur kan de Rekenkamercommissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken. De leden van de Rekenkamercommissie en degenen die ten behoeve van de Rekenkamercommissie werkzaam zijn, zijn verplicht tot geheimhouding van al hetgeen hen in hun hoedanigheid als lid, respectievelijk medewerker ter kennis is gekomen.

  • 5.

    De Rekenkamercommissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

  • 6.

    De Rekenkamercommissie stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die ten minste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het onderzoek en de rapportage aan de Rekenkamercommissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De Rekenkamercommissie bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 7.

    Na de ambtelijke hoor en wederhoor ten aanzien van de feiten zoals bedoeld in lid 6 formuleert de Rekenkamercommissie haar conclusies en aanbevelingen in een rapport.

  • 8.

    De Rekenkamercommissie stelt het bestuur in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die ten minste twee weken bedraagt, zijn zienswijze op het onderzoek en het rapport aan de Rekenkamercommissie kenbaar te maken.

  • 9.

    Na vaststelling door de Rekenkamercommissie wordt het onderzoeksrapport met conclusies en aanbevelingen zo spoedig mogelijk aan de raad aangeboden. Hierbij worden de eventuele ambtelijke en bestuurlijke reacties gevoegd. De raad bespreekt de onderzoeksresultaten op basis van het rapport. De raad stelt de eindconclusies vast.

Artikel 10 Onderzoeksmedewerkers

  • 1.

    De Rekenkamercommissie is bevoegd ten laste van het budget als bedoeld in artikel 11 externe deskundigen in te schakelen.

Artikel 11 Budget

  • 1.

    De Rekenkamercommissie is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2.

    Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      de vergoedingen die krachtens artikel 7.1 zijn toegekend aan de externe leden van de Rekenkamercommissie;

    • b.

      de eventuele medewerker rekenkamer;

    • c.

      de eventuele onderzoeksmedewerkers;

    • d.

      externe deskundigen die mogelijk door de Rekenkamercommissie zijn ingeschakeld;

    • e.

      mogelijke overige uitgaven die de Rekenkamercommissie nodig oordeelt voor de uitvoering van haar taak.

Artikel 12 Citeertitel; inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Rekenkamercommissie gemeente Gennep 2019.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 15 maart 2019.

  • 3.

    De Verordening Rekenkamercommissie gemeente Gennep 2017 wordt ingetrokken.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare besluitvormende raadsvergadering van 14 januari 2019.

De raad voornoemd,

De griffier, De heer J.W.M. van der Knaap

De voorzitter, De heer P.J.H.M. de Koning