Beleidsregels voor gespreide betaling op basis van automatische incasso van de gemeentelijke heffingen Gooise Meren 2016

Geldend van 11-06-2016 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels voor gespreide betaling op basis van automatische incasso van de gemeentelijke heffingen Gooise Meren 2016

Burgemeester en wethouders van de gemeente Gooise Meren;

gelet op de van toepassing zijnde bepalingen in het Burgerlijk Wetboek, in de Gemeentewet en in de verordeningen afvalstoffenheffing, rechten begraafplaatsen, lijkbezorgingsrechten, hondenbelasting, onroerende-zaakbelastingen, belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten, reclamebelasting, rioolheffing, parkeerbelastingen en in de Legesverordening;

b e s l u i t e n :

vast te stellen het volgende

beleidsregels voor gespreide betaling op basis van automatische incasso van de gemeentelijke heffingen Gooise Meren 2016.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    Afschrijvingstijdvak: Periode verdeeld in maanden welke aanvangt op het moment waarop de eerste termijn wordt afgeschreven en eindigt op de laatste vervaldag van het aanslagbiljet.

  • b.

    Belastingjaar: Tijdvak van 1 januari tot en met 31 december waarover de gemeentelijke heffingen worden geheven.

  • c.

    Belastingplichtige: Natuurlijk – of rechtspersoon, welke is aangeslagen in één of meerdere gemeentelijke heffingen van de gemeente Gooise Meren.

  • d.

    Formele belastingschuld: Het totaalbedrag aan de gemeentelijke heffing(en) dat op het aanslagbiljet staat vermeld en daadwerkelijk moet worden betaald.

  • e.

    Incassant: De gemeente Gooise Meren.

  • f.

    Wijzigingskaart: Door de afdeling Financiën en Belastingen van de gemeente Gooise Meren uitgegeven kaart waarmee de wijzigingen betreffende het bankrekeningnummer moeten worden gemeld.

Artikel 2 Gemeentelijke heffingen

In de automatische incasso zijn de volgende gemeentelijke heffingen opgenomen:

  • a)

    afvalstoffenheffing;

  • b)

    hondenbelasting;

  • c)

    onderhoudsrechten in de verordening lijkbezorgingsrechten;

  • d)

    onderhoudsrechten begraafplaatsen;

  • e)

    onroerende-zaakbelastingen;

  • f)

    reclamebelasting;

  • g)

    rioolheffing;

  • h)

    belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten;

  • i)

    leges, voor zover het betreft de parkeervergunningen die geldt in het centrumgebied van de gemeente Bussum en in de –belanghebbendengebieden in Bussum, zoals bedoeld in de tarieventabel , titel 1, onder de nummers 1.18.6 tot en met 1.18.11;

  • j)

    parkeerbelastingen, voor zover het betreft de jaarlijkse parkeervergunningen binnen het centrumgebied van Bussum.

Artikel 3 Doel van de automatische incasso

  • 1. De automatische incasso voor de heffingen, genoemd in artikel 2, onderdelen a tot en met h, heeft tot doel de formele belastingschuld van de belastingplichtige te spreiden en door middel van maandelijkse termijnen automatisch te incasseren.

  • 2. Aanslagen welke worden opgelegd in een later jaar dan het belastingjaar waarop zij betrekking hebben, komen ook in aanmerking voor automatische incasso.

Artikel 4 Deelname aan de automatische incasso

  • 1. Deelname aan de automatische incasso van de heffingen, genoemd in artikel 2, onderdelen a tot en met h, is mogelijk door of ten behoeve van belastingplichtigen indien het bedrag van de formele belastingschuld meer is dan € 80,-- doch minder is dan € 5.000,--.

  • 2. Deelname aan de automatische incasso van de heffingen, genoemd in artikel 2, onderdelen i en j, is niet gekoppeld aan de hoogte van de formele belastingschuld, maar is te allen tijde mogelijk, tenzij het derde lid door incassant wordt toegepast of de automatische incasso door de incassant is beëindigd, zoals bedoeld in artikel 11.

  • 3. De incassant kan de deelname aan de automatische incasso weigeren indien er omstandigheden worden geconstateerd, of vermoed die het regelmatig verloop van de termijnbetaling(en) belemmeren of zouden kunnen belemmeren.

Artikel 5 Aanmelding

  • 1. Aanmelding voor de automatische incasso vindt plaats door de groene machtigingskaart in te leveren bij, of toe te zenden aan de afdeling Financiën en Belastingen van de gemeente Gooise Meren.

  • 2. Naast het schriftelijk aanmelden voor de automatische incasso door middel van de groene machtigingskaart kan dit ook via DigiD plaatsvinden.

  • 3. De machtiging tot automatische incasso kan vooraf worden verleend of moet uiterlijk binnen 2 weken na dagtekening van het aanslagbiljet zijn binnengekomen bij de afdeling Financiën en Belastingen van de gemeente Gooise Meren.

Artikel 6 Reikwijdte van de machtiging

De machtiging tot automatische incasso is mede van toepassing op daarvoor in aanmerking komende aanslagbiljetten welke na binnenkomst van de machtiging nog in de loop van het belastingjaar of in opeenvolgende jaren aan de belastingplichtige worden toegezonden.

Artikel 7 Stilzwijgende verlenging

De machtiging tot automatische incasso wordt zonder tegenbericht ieder jaar stilzwijgend verlengd.

Artikel 8 Berekening termijnbedrag

  • 1. De hoogte van de formele belastingschuld van de heffingen, genoemd in artikel 2, onderdelen a tot en met h, wordt in acht gelijke termijnbedragen verdeeld. Eventuele afrondingsverschillen zullen in het laatste termijnbedrag worden verwerkt.

  • 2. In afwijking van het eerste lid wordt de formele belastingschuld van de heffingen als bedoeld in artikel 2, onderdelen i en j, in één termijn geïncasseerd.

  • 3. De incassant heeft het recht, indien de grootte van de in het eerste lid bedoelde formele belastingschuld daartoe aanleiding geeft, om gedurende het afschrijvingstijdvak het termijnbedrag te wijzigen. De belastingplichtige wordt hierover geïnformeerd.

Artikel 9 Tijdstip van afschrijving

  • 1. De automatische incasso vangt aan nadat het aanslagbiljet is verzonden.

  • 2. De eerste of enige afschrijving zal met inachtneming van hetgeen geregeld is in het derde lid, plaatsvinden op of omstreeks de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld. Elke volgende termijn van de heffingen, genoemd in artikel 2, onderdelen a tot en met h, wordt steeds een maand later afgeschreven.

  • 3. De incassant zal het termijnbedrag automatisch afschrijven op of omstreeks de laatste werkdag van de maand doch niet eerder dan in de laatste week van die maand en niet later dan in de eerste week van de eerstvolgende maand.

Artikel 10 Storno’s

  • 1. Indien de automatische incasso in acht termijnbedragen plaatsvindt en de automatische incasso van een termijn niet slaagt, ontvangt de belastingplichtige van de incassant een brief, waarin wordt aangegeven dat een bedrag gestorneerd is en dat dit bedrag wordt verdeeld over de nog resterende maanden, hetgeen een verhoging van het maandelijkse termijnbedrag tot gevolg heeft.

  • 2. In afwijking van het gestelde in het eerste lid dient - indien de automatische incasso drie keer niet kan worden afgeschreven, of indien de automatische incasso in de laatste of enige termijn niet slaagt - de belastingplichtige het totaal van het nog openstaande bedrag binnen 14 dagen na dagtekening van de - door incassant toe te zenden - brief te voldoen.

  • 3. Indien binnen de gestelde termijn als genoemd in het tweede lid van dit artikel geen volledige betaling van het openstaande bedrag is ontvangen, volgen (dwang)invorderingsmaatregelen.

Artikel 11 Ontbindende voorwaarden

De automatische incasso wordt door de incassant beëindigd:

  • 1.

    indien de automatische incasso drie termijnen niet slaagt;

  • 2.

    indien de automatische incasso door de bank wordt geweigerd omdat incasso niet meer mogelijk is, of omdat het rekeningnummer is vervallen of geblokkeerd staat.

  • 3.

    indien de belastingplichtige surseance van betaling heeft aangevraagd, in staat van faillissement is gesteld of indien er anderszins omstandigheden worden geconstateerd die een regelmatig verloop van de incasso zou belemmeren.

Artikel 12 Overlijden

  • 1. Overlijden van de belastingplichtige beëindigt de automatische incasso niet.

  • 2. De erven van de belastingplichtige kunnen de automatische incasso stopzetten door middel van het insturen van de rode kaart.

Artikel 13 Echtscheiding

  • 1. Echtscheiding of ontbinding van de samenlevingsovereenkomst van de belastingplichtige beëindigt de automatische incasso niet.

  • 2. Indien als gevolg van de echtscheiding of ontbinding van de samenlevingsovereenkomst niet meer kan worden geïncasseerd op het bestaande rekeningnummer dan dient de belastingplichtige zo spoedig mogelijk een rekeningnummer mede te delen waarop de automatische incasso kan plaatsvinden.

Artikel 14 Verhuizing

  • 1. Verhuizing van de belastingplichtige beëindigt de automatische incasso niet.

  • 2. Bij verhuizing naar een andere gemeente dient de belastingplichtige na de laatste of na de enige incassotermijn de incasso voor het nieuwe belastingjaar te beëindigen door middel van het insturen van de rode kaart of via DigiD.

Artikel 15 Wijziging van bankrekeningnummer

Wijzigingen van het bankrekeningnummer dienen met gebruikmaking van de wijzigingskaart, per brief of via DigiD terstond te worden gemeld aan de afdeling Financiën en Belastingen van de gemeente Gooise Meren.

Artikel 16 Terugstorting

  • 1. Indien de belastingplichtige het niet eens is met een afgeschreven termijnbedrag, dan kan hij de bankinstelling opdracht geven het termijnbedrag op zijn rekening terug te storten.

  • 2. De opdracht tot terugstorting wordt gegeven door de gele terugboekingskaart binnen 4 weken na verzending van de afrekening aan de bankinstelling toe te zenden.

  • 3. Indien een termijnbedrag van de heffingen, genoemd in artikel 2, onderdelen a tot en met h, op de rekening van belastingplichtige is teruggestort, ontvangt belastingplichtige van de incassant een brief, waarin wordt aangegeven dat het teruggeboekte bedrag wordt verdeeld over de nog resterende maanden, hetgeen een verhoging van het maandelijkse termijnbedrag tot gevolg heeft.

  • 4. Indien - tijdens het afschrijvingstijdvak - drie termijnbedragen op de rekening van belastingplichtige zijn teruggestort, dient de belastingplichtige het totaal van het nog openstaande bedrag binnen 14 dagen na dagtekening van de - door incassant toe te zenden - brief te voldoen.

  • 5. Indien het bedrag van de aanslag van de heffingen als bedoeld in artikel 2, onderdelen i en j, op de rekening van belastingplichtige is teruggestort, dient de belastingplichtige dit bedrag alsnog binnen 14 dagen na dagtekening van de - door incassant toe te zenden - brief te voldoen.

Artikel 17 Beëindiging van de incasso-overeenkomst

  • 1. De automatische incasso kan door de belastingplichtige te allen tijde worden opgeheven door het inzenden van de rode kaart.

  • 2. Indien gedurende een periode van twee jaar ten behoeve van een belastingplichtige geen automatische incasso heeft plaatsgevonden, dan wordt door de incassant de incasso-overeenkomst beëindigd.

  • 3. Indien de incasso-overeenkomst door de belastingplichtige gedurende de afschrijvingstermijn wordt beëindigd, dient de belastingplichtige het totaal van het nog openstaande bedrag binnen 14 dagen na dagtekening van de - door incassant toe te zenden - brief te voldoen.

  • 4. In afwijking van het gestelde in het derde lid dient - indien de incasso-overeenkomst voor de heffingen, genoemd in artikel 2, de onderdelen a tot en met h, door de belastingplichtige binnen zes weken na de dagtekening van het aanslagbiljet wordt opgezegd - het totaalbedrag van de aanslag binnen zes weken na de dagtekening van het aanslagbiljet te zijn voldaan.

  • 5. Indien de incasso-overeenkomst voor de heffingen genoemd in artikel 2, onderdelen i en j, door de belastingplichtige binnen een maand na de dagtekening van het aanslagbiljet wordt opgezegd - het totaalbedrag van de aanslag binnen een maand na de dagtekening van het aanslagbiljet te zijn voldaan.

Artikel 18 Overgangsrecht

De volgende regelingen worden met ingang van 1 januari 2016 ingetrokken:

  • 1.

    Het Incassoreglement 2015 van 9 december 2014 van de gemeente Bussum;

  • 2.

    De beleidsregels automatische incasso 2008 van 21 februari 2008 van de gemeente Naarden;

met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de lopende termijnbetalingen via de automatische incasso.

Artikel 19 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2016.

Artikel 20 Citeertitel

Dit reglement wordt aangehaald als ”Beleidsregels automatische Incasso Gooise Meren 2016”.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van de burgemeester en wethouders van de Gooise Meren, gehouden op 19 april 2016.

de secretaris
de burgemeester