Reglement kwijtschelding Gooise Meren 2016

Geldend van 11-06-2016 t/m heden

Intitulé

Reglement kwijtschelding Gooise Meren 2016

REGLEMENT KWIJTSCHELDING GOOISE MEREN 2016

Burgemeester en wethouders van de gemeente Gooise Meren;

gelet op artikel 255 van de Gemeentewet, artikel 26 van de Invorderingswet 1990 en de Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2016

b e s l u i t e n :

vast te stellen het Reglement kwijtschelding Gooise Meren 2016.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    dag: een periode van 24 achtereenvolgende uren, aanvangende te 0.00 uur;

  • b.

    week: een periode van 7 achtereenvolgende dagen;

  • c.

    maand: een kalendermaand;

  • d.

    verzoektermijn: de periode van 3 maanden bedoeld in artikel 4, eerste lid;

  • e.

    de heffingsambtenaar: de ambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeentewet;

  • f.

    de invorderingsambtenaar: de ambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel c. van de Gemeentewet;

  • g.

    uitvoeringsdienst: de Uitvoeringsdienst Sociaal Domein gemeente Gooise Meren.

Artikel 2 Gemeentelijke heffingen

Overeenkomstig het bepaalde in de door de gemeenteraad vastgestelde Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2016 is het mogelijk van de navolgende heffingen geheel of gedeeltelijk kwijtschelding te verlenen:

  • ·

    afvalstoffenheffing;

  • ·

    hondenbelasting; alleen voor de eerste hond; geen kwijtschelding wordt verleend voor honden die aanwezig zijn in een kennel.

  • ·

    rioolheffing, uitsluitend indien deze heffing wordt geheven van de gebruiker van een woning.

Artikel 3 Indienen verzoek

Het verzoek om kwijtschelding moet worden ingediend bij het hoofd van de uitvoeringsdienst op een daartoe door hem verstrekt formulier.

Artikel 4 Verzoektermijn

  • 1. Er wordt verzocht om het formulier voor kwijtschelding binnen 3 maanden na dagtekening van het aanslagbiljet in te dienen.

  • 2. Een verzoek om kwijtschelding moet binnen 3 maanden na de laatste betaling van de aanslag ontvangen zijn.

Artikel 5 Verzoek niet ingediend op het daarvoor bestemde formulier

  • 1. Een verzoek om kwijtschelding dat niet is ingediend op het verzoekformulier kwijtschelding wordt niet als een verzoek om kwijtschelding in behandeling genomen.

  • 2. Binnen vier weken na ontvangst van het in het eerste lid ingediende verzoek wordt een verzoekformulier kwijtschelding aan de belastingschuldige gezonden.

Artikel 6 Formulier onvolledig ingevuld of niet voorzien van bewijsstukken

  • 1. Als een aan de belastingschuldige uitgereikt of toegezonden verzoekformulier kwijtschelding onvolledig ingevuld of niet voorzien van de benodigde bewijsstukken wordt terugontvangen, wordt dit verzoek wel als een verzoek om kwijtschelding in behandeling genomen.

  • 2. Binnen vier weken na ontvangst van het onvolledig ingevulde formulier en/of niet voorzien van de benodigde bewijsstukken wordt de belastingschuldige hiervan op de hoogte gebracht. Belastingschuldige wordt middels een hersteltermijn in de gelegenheid gesteld de ontbrekende gegevens alsnog binnen drie weken te verstrekken.

  • 3. Gedurende deze termijn van drie weken wordt de invordering opgeschort, tenzij het belang van de invordering zich daartegen verzet.

  • 4. Het opvragen van de aanvullende gegevens geschiedt éénmalig.

  • 5. Onder onvolledig ingevuld wordt mede begrepen het niet bijvoegen van alle gevraagde gegevens.

  • 6. Indien de ontbrekende gegevens niet binnen de gestelde termijn worden verstrekt, wordt het verzoek afgewezen.

  • 7. Deze beslissing wordt binnen vier weken na het verstrijken van de gestelde hersteltermijn schriftelijk bekend gemaakt aan de belastingschuldige onder vermelding van de reden.

  • 8. Als de belastingschuldige na het verstrijken van de termijn van drie weken het formulier alsnog indient is sprake van een nieuw verzoek of wordt het eerder ingediende verzoek heropend.

Artikel 7 Houding van de invorderingsambtenaar tijdens de behandeling van het verzoek

  • 1. Nadat het verzoek om kwijtschelding is ingediend, worden ten aanzien van de belastingschuldige geen dwanginvorderingsmaatregelen genomen of voortgezet ten aanzien van de belastingaanslag(en) waarvan kwijtschelding is verzocht en in principe kan worden verkregen.

  • 2. Wanneer aannemelijk is dat gegronde vrees bestaat dat opschorting van de invordering ertoe zal leiden dat goederen - waarop de belastingschuld waarvan kwijtschelding is verzocht, kan worden verhaald - zullen worden verduisterd, kan de invorderingsambtenaar ondanks het verzoek om kwijtschelding conservatoire en zo nodig executoriale maatregelen nemen. Voorzover deze maatregelen een onherroepelijk karakter dragen, is toestemming nodig van het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 8 Ontvangstbevestiging verzoek

Na de ontvangst van een verzoekformulier kwijtschelding wordt een bericht van ontvangst afgegeven. In de ontvangstbevestiging wordt de termijn vermeld waarbinnen een besluit moet worden genomen op het verzoek om kwijtschelding.

Artikel 9 Mondeling meedelen beschikking

  • 1. Om de belangen van de gemeente niet te schaden kan de beschikking op een vlak voor de executoriale verkoop ingediend verzoek om kwijtschelding bekendgemaakt worden.

  • 2. Deze beschikking zal zo spoedig mogelijk schriftelijk worden bevestigd.

  • 3. Als het verzoek niet is ingediend op een verzoekformulier kwijtschelding of dit verzoekformulier onvolledig is ingevuld, wordt het verzoek afgewezen.

Artikel 10 Nader onderzoek

Indien het noodzakelijk is stelt het hoofd van de uitvoeringsdienst een nader onderzoek in of wint inlichtingen bij belastingschuldige of derden in.

Artikel 11 Kwijtschelding betaalde belastingaanslagen

  • 1. Een kwijtscheldingsverzoek kan ook worden ingediend voor belastingaanslagen die reeds zijn voldaan.

  • 2. Als voorwaarde geldt dat het verzoek om kwijtschelding moet worden ingediend binnen drie maanden na de laatste betaling van de aanslag is ontvangen

  • 3. Een verzoek als bedoeld in het eerste lid om kwijtschelding welke niet tijdig is ingediend, wordt niet in behandeling genomen. Hiervan wordt schriftelijk mededeling gedaan aan de belastingschuldige.

  • 4. Tegen deze beslissing kan binnen tien dagen na de dagtekening van deze kennisgeving administratief beroep bij de gemeentesecretaris worden ingesteld.

  • 5. Indien aan het verzoek wordt tegemoet gekomen, wordt aan de belastingschuldige een teruggaaf verleend tot het bedrag waarvoor kwijtschelding zou zijn verleend.

Artikel 12 Belastingaanslag onjuist

  • 1. Indien bij de behandeling van een verzoek om kwijtschelding blijkt dat de belastingaanslag(en) waarvan kwijtschelding wordt gevraagd onjuist is (zijn) vastgesteld wordt het verzoek afgewezen.

  • 2. Daarbij wordt medegedeeld dat een nieuwe verzoek om kwijtschelding niet eerder in behandeling genomen wordt dan nadat de heffingsambtenaar op grond van de alsnog verstrekte gegevens de aanslag tot het juiste bedrag heeft kunnen vaststellen.

  • 3. Het verzoek om kwijtschelding dat wordt ingediend nadat de belastingaanslag tot het juiste bedrag is vastgesteld, wordt behandeld als eerste verzoek.

Artikel 13 Behandeling

Het hoofd van de uitvoeringsdienst neemt op een ingediend verzoek om kwijtschelding een beslissing overeenkomstig het in de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 en in het door de gemeenteraad vastgestelde Regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen verwoorde beleid. In de beoordeling betrekt hij:

  • 1.

    de in het verzoekformulier verstrekte gegevens;

  • 2.

    de (eventueel) gevraagde aanvullende gegevens;

  • 3.

    de gegevens die hem uit andere hoofde bekend zijn. In verband hiermee raadpleegt hij ook de eventueel over eerdere jaren ingediende verzoeken om kwijtschelding.

Bij de beoordeling van het verzoek zijn de gegevens en normen van belang, die gelden op het moment van indiening van het verzoek.

Artikel 14 Horen voor de beslissing op verzoek

Het hoofd van de uitvoeringsdienst is niet verplicht belastingschuldige te horen voordat hij een verzoek om kwijtschelding geheel of gedeeltelijk afwijst.

Artikel 15 Beslistermijn verzoek

  • 1. Op een verzoek om kwijtschelding wordt binnen drie maanden na ontvangst van het volledig ingevulde en ondertekende verzoekformulier kwijtschelding bij beschikking beslist.

  • 2. Het hoofd van de uitvoeringsdienst kan de beslissing voor ten hoogste acht weken verdagen. Hiervan moet schriftelijk mededeling worden gedaan aan de belastingschuldige.

Artikel 16 Beschikking

  • 1. De beslissing op een verzoek om kwijtschelding wordt bekend gemaakt door middel van een gedagtekende beschikking en moet berusten op een deugdelijke motivering.

  • 2. De beschikking wordt toegezonden aan de (gemachtigde van de) belastingschuldige.

  • 3. Indien het verzoek om kwijtschelding is afgewezen of gedeeltelijk is toegewezen wordt in de beschikking de mogelijkheid voor het indienen van administratief beroep en de beroepstermijn vermeld.

Artikel 17 Indienen administratief beroep

  • 1. Wanneer de belastingschuldige zich niet kan verenigen met de beschikking op het verzoek om kwijtschelding kan hij een schriftelijk gemotiveerd beroepschrift richten tot de gemeentesecretaris. Het beroepschrift wordt ingediend bij de gemeentesecretaris van de gemeente Gooise Meren.

  • 2. Een beroepschrift wordt om advies aan de invorderingsambtenaar toegezonden.

Artikel 18 Beroepstermijn

Een administratief beroep dient binnen tien dagen na dagtekening van de beschikking te zijn ingediend.

Artikel 19 Tijdig indienen administratief beroep

  • 1. Een administratief beroep is tijdig ingediend wanneer het voor het einde van de beroepstermijn is ontvangen.

  • 2. Bij verzending per post is het administratief beroep tijdig ingediend indien het voor het einde van die termijn ter post is bezorgd, mits het niet later dan een week na afloop van de termijn is ontvangen.

  • 3. Wordt binnen de termijn van 10 dagen een beroepschrift ingediend dan wordt de invordering tot de dagtekening van de uitspraak opgeschort, tenzij het belang van de invordering zich hiertegen verzet.

Artikel 20 Termijnoverschrijving administratief beroep

Een administratief beroep welke niet tijdig is ingediend wordt niet-ontvankelijk verklaard.

Artikel 21 Ontvangstbevestiging administratief beroep

Na ontvangst van het beroepschrift wordt een bericht van ontvangst afgegeven. In de ontvangstbevestiging wordt de beslistermijn van het administratief beroep opgenomen.

Artikel 22 Inwinnen nadere gegevens

  • 1. In verband met het uit te brengen advies aan de gemeentesecretaris vraagt de invorderingsambtenaar zonodig opnieuw nadere gegevens aan de belastingschuldige met het verzoek deze binnen twee weken te verstrekken.

  • 2. Indien hieraan geen gevolg wordt gegeven stelt invorderingsambtenaar de gemeentesecretaris daarvan in kennis en adviseert hen om die reden niet aan het administratieve beroep tegemoet te komen.

Artikel 23 De gegevens en normen die uitgangspunt zijn bij beslissing op administratief beroep

  • 1. Bij de beoordeling van het beroepschrift wordt uitgegaan van de gegevens die zijn vermeld in het eerste verzoek om kwijtschelding alsmede van de normen die van toepassing waren bij de beoordeling van het eerste verzoek.

  • 2. Indien bij de behandeling van het beroepschrift blijkt dat het inkomen van de belastingschuldige zodanig is gedaald dat de bij het eerste verzoek berekende betalingscapaciteit over de periode van twaalf maanden - te rekenen vanaf de datum waarop het eerste verzoek is ingediend - in belangrijke mate tot een te hoog bedrag is vastgesteld, vindt een herberekening van de te verwachten betalingscapaciteit plaats. Daarbij wordt het inkomen in aanmerking genomen dat wordt genoten over een periode van twaalf maanden te rekenen vanaf de datum waarop het eerste verzoek is ingediend.

Artikel 24 Horen voor de beslissing op administratief beroep

De gemeentesecretaris is niet verplicht belastingschuldige te horen voordat zij een administratief beroep geheel of gedeeltelijk afwijst.

Artikel 25 Beslistermijn administratief beroep

  • 1. De gemeentesecretaris beslist op het administratief beroep binnen drie maanden na ontvangst van het administratief beroep.

  • 2. De gemeentesecretaris kan de beslissing voor ten hoogste acht weken verdagen. Hiervan wordt schriftelijk mededeling gedaan aan de belastingschuldige.

Artikel 26 Motivering beslissing administratief beroep

De beslissing op een administratief beroep berust op een deugdelijke motivering die bij bekendmaking van de beslissing wordt vermeld.

Artikel 27 Intrekking administratief beroep

  • 1. Een belastingschuldige kan zijn administratief beroep uitsluitend schriftelijk intrekken.

  • 2. De gemeentesecretaris bevestigt de intrekking van het administratief beroep schriftelijk.

Artikel 28 Niet tijdig nemen besluit door het hoofd van de uitvoeringsdienst

Tegen het niet tijdig nemen van een besluit door het kan ook beroep worden ingesteld.

Het indienen van een administratief beroep is in deze situatie niet aan een termijn gebonden.

Blijkt tijdens de beroepsprocedure dat kwijtschelding had moeten worden verleend, dan behoeft de gemeentesecretaris niet te volstaan met de uitspraak dat het hoofd van de uitvoeringsdienst niet tijdig heeft beslist, maar kan het op het administratief beroep voor de belastingschuldige inhoudelijk beslissen.

Artikel 29 Voortzetting invordering

Wanneer afwijzend is beslist op een ingediend verzoek om kwijtschelding dan wel de gemeentesecretaris afwijzend heeft beslist op een ingediend administratief beroep moet het op de aanslag(en) verschuldigde bedrag binnen veertien dagen na dagtekening van de afwijzende beschikking of binnen de op het aanslagbiljet aangegeven betaaltermijnen worden voldaan.

Artikel 30 Niet verder bemoeilijken

Wanneer het hoofd van de uitvoeringsdienst tot de conclusie komt dat de belastingschuldige niet voor kwijtschelding in aanmerking komt, maar dat na overleg met de invorderingsambtenaar voortzetting van de invordering niet gewenst is, wijst hij het verzoek om kwijtschelding bij beschikking af en kan alsdan tevens in de beschikking opnemen in hoeverre hij de belastingschuldige niet verder zal worden bemoeilijkt (het niet meer treffen van invorderingsmaatregelen).

Artikel 31 Overgangsrecht

“Het reglement kwijtschelding 2015” van 9 december 2014 wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2016, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Artikel 32 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking en werkt terug tot dan 1 januari 2016.

Artikel 33 Citeertitel

Dit reglement wordt aangehaald als: “Reglement kwijtschelding Gooise Meren 2016”.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van de burgemeester en wethouders van Gooise Meren, gehouden op 19 april 2016.

de secretaris
de burgemeester