Regeling vervallen per 31-12-2013

Verordening Cliëntenparticipatie Lopik 2010

Geldend van 01-06-2010 t/m 30-12-2013

Intitulé

Verordening Cliëntenparticipatie Lopik 2010

Artikel 1

Nr.: 10Onderwerp: Verordening Cliëntenparticipatie Lopik 2010

De raad van de gemeente Lopik;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 27 april 2010;

gelet op de bepalingen van de Wet werk en bijstand, Wet investeren in jongeren, Algemene wet bestuursrecht en Gemeentewet;

b e s l u i t :- - - - - - - -

navolgende Verordening Cliëntenparticipatie Lopik 2010 vast te stellen.

HOOFDSTUK I ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

1. Deze verordening verstaat onder:a. cliëntenplatform: de cliëntenraad als bedoeld in artikel Wet werk en bijstand;b. college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lopik;c. doelgroep : de minima van Lopik zoals gedefinieerd in de minimaregelingen en de regelingen categoriale bijzondere bijstand en jongeren als bedoeld in de WIJ.d. de wet: de Wet werk en bijstand (WWB) en de Wet investeren in jongeren (WIJ).

2. Voor zover niet anders is bepaald worden begrippen in deze verordening gebruikt in dezelfde betekenis als in de Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren.

Artikel 2. Samenstelling Cliëntenplatform

1. In het cliëntenplatform zitten minimaal 5 en maximaal 9 personen zoals bedoeld in artikel 7, lid 1 Wet werk en bijstand en artikel 12 Wet investeren in jongeren.2. Het cliëntenplatform stelt uit haar midden een voorzitter, een penningmeester en een secretaris aan.3. Het cliëntenplatform kan de betreffende vakwethouder uitnodigen een vergadering bij te wonen. Bij afwezigheid zal de wethouder worden vervangen door het hoofd van de afdeling Inwonerszaken of diens plaatsvervanger.

Artikel 3. Benoeming en zittingsduur1. De leden van het cliëntenplatform worden op voordracht van het cliëntenplatform benoemd door het college van burgemeester en wethouders. Het cliëntenplatform benoemt hiervoor een benoemingscommissie bestaande uit drie van haar leden. Deze commissie voert met de afzonderlijke kandidaten een gesprek en doet aan het college een bindende voordracht. Het werk van de benoemingscommissie is vertrouwelijk.2. Het college van burgemeester en wethouders dient bij de benoeming van de leden van het cliëntenplatform de representativiteit in het oog te houden. Daarbij hanteert het college criteria zoals:§ geslacht,§ soort uitkering,§ leeftijd, waarbij wordt uitgegaan van een minimumleeftijd van 18 jaar,§ allochtone of autochtone afkomst,§ situatie van de huishoudens.3. De voorgedragen kandidaten mogen gedurende een periode van drie jaren voorafgaand aan de benoeming geen veroordeling of maatregel hebben moeten ondergaan, noch mogen zij onderwerp zijn van een lopend fraude onderzoek.4. De leden van het cliëntenplatform worden voor een termijn van drie jaar benoemd. Het cliëntenplatform stelt een rooster van aftreden op. De aftredende leden zijn terstond herbenoembaar.5. Het lidmaatschap van het cliëntenplatform wordt tussentijds beëindigd door:§ overlijden,§ opzegging,§ indien in de situatie van een lid gedurende zijn/haar zittingsperiode een verandering optreedt, zodanig dat daardoor de (cliënt)relatie met de afdeling wordt verbroken. Met het oog op de continuïteit van de werkzaamheden van het cliëntenplatform is het mogelijk om voor een overbruggingsperiode van maximaal 1 jaar aan te blijven, mits men in de gemeente Lopik woonachtig is.6. Een lid van het cliëntenplatform kan op grond van disfunctioneren en of het schaden van de werkzaamheden van het cliëntenplatform voorgedragen worden voor schorsing. Een dergelijk besluit dient met 2/3 van de aanwezige stemmen te worden genomen en wordt binnen 24 uur schriftelijk en gemotiveerd aan het lid medegedeeld. Een kopie van dit besluit wordt aan het college gezonden.

HOOFDSTUK II TAAKVELD

Artikel 4. Taken en bevoegdheden van het cliëntenplatform Lopik

1. Het cliëntenplatform heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd te adviseren aan het college en de gemeenteraad over alle onderwerpen met betrekking tot de WWB, Ioaw, Ioaz, Bbz 2004, WIJ, Wet inburgering en aanverwante wet- en regelgeving, die vorming, uitvoering, controle en evaluatie van het gemeentelijk beleid betreffen. Een uitzondering betreft de Wet maatschappelijke ondersteuning, deze wet valt onder de Wmo-raad.2. Tot deze onderwerpen behoren in ieder geval procedures, regelingen en alle andere met individuele gevallen verband houdende zaken met een algemeen karakter.3. Tot deze onderwerpen horen niet klachten, bezwaarschriften en andere zaken, die op individuele cliënten betrekking hebben, alsmede over de uitvoering van wettelijke voorschriften voor zover bij deze uitvoering geen ruimte voor gemeentelijk beleid is gelaten.4. Het cliëntenplatform geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het college over het feit of de gemeente volledig gebruik maakt van de ruimte die de wetgever biedt.5. Het cliëntenplatform is alert op ontwikkelingen en knelpunten in het bestaande stelsel van sociale zekerheid en de arbeidsvoorziening en jongeren. Zij heeft een signaalfunctie in deze.6. Het cliëntenplatform onderhoudt contacten met soortgelijke organen, bijvoorbeeld door deelneming aan de ‘Landelijke Netwerk Cliëntenraden Overleg’.7. Het cliëntenplatform informeert haar doelgroep over haar advieswerk middels periodiek verslag uitbrenging in de Bijdehandkrant. Tevens maakt het cliëntenplatform een jaarverslag dat wordt gestuurd naar het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad.

Artikel 5. Werkwijze

1. Het college draagt er zorg voor dat alle voorstellen tot nieuw of gewijzigd beleid met betrekking tot bovengenoemde beleidsterreinen voorafgaande aan diens beslissing, tijdig ter advisering worden voorgelegd aan het cliëntenplatform tenzij naar het oordeel van het afdelingshoofd Inwonerszaken advisering vooraf zal leiden tot een ongewenste vertraging in de dienstverlening naar de cliënten. In dat geval zal een en ander pas achteraf in het cliëntenplatform ter discussie worden gesteld.2. Door het college voorgelegde voorstellen dienen vertrouwelijk behandeld te worden, aangezien deze zich nog in de conceptfase bevinden.3. Indien het college afwijkt van het uitgebrachte advies van het cliëntenplatform, stelt zij het cliëntenplatform daarvan gemotiveerd schriftelijk in kennis.4. Van belang zijnde actuele informatie(vakbladen, brochures e.d.) op het van toepassing zijnde beleidsterrein zal door de ambtelijk secretaris van het cliëntenplatform worden verzameld en onder de kennis worden gebracht van de leden van het cliëntenplatform. De ambtelijk secretaris draagt in zijn algemeenheid zorg voor een adequate ondersteuning van het cliëntenplatform opdat deze haar taken op een adequate wijze kan uitvoeren.5. Voor het vaststellen van de adviezen en standpunten worden binnen het cliëntenplatform besluit als volgt genomen:§ eenstemmig, of§ bij meerderheid van stemmen (de helft plus tenminste één)Daarbij worden meerderheids- en minderheidsstandpunten vermeld in aantallen. De leden van het cliëntenplatform hebben ieder één stem en dienen deze persoonlijk uit te brengen. Voor een geldige stemming is de aanwezigheid van tenminste de helft plus één van de leden vereist.

Artikel 6. Vergadering

1. De voorzitter stelt in overleg met het cliëntenplatform de vergaderdata, -plaats en –tijden op.2. De secretaris stelt de agenda van de vergaderingen op, maakt de vergaderingen bekend en draagt zorg voor het uitnodigen van de leden.3. De voorzitter vertegenwoordigt het cliëntenplatform naar buiten en kan zich hiertoe laten vervangen door een lid van het cliëntenplatform.4. De secretaris registreert de inkomende en uitgaande stukken en zendt de stukken aan de leden van het cliëntenplatform uiterlijk zeven dagen voor een vergadering toe.5. De secretaris maakt van iedere vergadering een verslag op.6. Het cliëntenplatform vergadert minimaal vier maal per jaar of zoveel meer als waartoe zij besluit.7. De vergaderingen zijn als regel openbaar. Het cliëntenplatform kan besluiten een besloten vergadering te houden.8. Zowel op verzoek van het cliëntenplatform als op verzoek van het college kan een vergadering worden uitgeschreven waarbij beide partijen aanwezig zijn.

Artikel 7. Faciliteiten en kosten

1. De kosten van het cliëntenplatform komen ten laste van de gemeente. Kosten kunnen worden gemaakt voor het inhuren van deskundigen, voor vorming en scholing van de leden, reiskosten en organisatiekosten tot maximaal het bedrag zoals in de gemeentebegroting is vastgelegd.2. Aan de vrijwillige leden van het cliëntenplatform wordt presentiegeld toegekend per bijgewoonde vergadering.3. Het college stelt daartoe aan het cliëntenplatform een zodanig budget beschikbaar dat zij in staat kan worden geacht haar adviserende taak op een adequate wijze uit te kunnen voeren.4. Dit budget wordt jaarlijks toegekend op basis van een begroting, die door het cliëntenplatform tijdig wordt overlegd.5. De penningmeester stelt de begroting op, voert het beheer over de kas en zorgt voor het financieel jaarverslag.6. De begroting dient uiterlijk 1 december overlegd te worden. Het financieel jaarverslag dient binnen een half jaar na het verstrijken van het jaar te worden opgesteld en overlegd aan het college.7. De leden van het cliëntenplatform behouden hun uitkeringsrechten gedurende de voorbereidingstijd op vergaderingen, het uitvoeren van werkzaamheden door het cliëntenplatform, de tijd waarin zij derden raadplegen en het deelnemen aan ad-hoc werkgroepen.

HOOFDSTUK III SLOTBEPALINGEN

Artikel 8. Intrekking oude regeling

1. De Verordening cliëntenplatform Lopik 2004 wordt ingetrokken met de inwerkingtreding van onderhavige verordening.2. Artikel 5 van het Raadsbesluit tijdelijke regels Wet investeren in jongeren komt per datum van inwerkingtreding van deze verordening te vervallen.

Artikel 9. Inwerkingtreding

Deze verordening vervangt de in artikel 8 genoemde verordening en treedt in werking op 1 juni 2010.

Artikel 10. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Cliëntenparticipatie Lopik 2010

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Lopik, gehouden op 25 mei 2010.
de griffier, de voorzitter,
MW. MR. G.M.G. DOLDERS MW. MR. R.G. WESTERLAKEN-LOOS