Regeling vervallen per 20-04-2017

Nadere regels A-evenementen gemeente Maasgouw 2016

Geldend van 03-05-2016 t/m 19-04-2017

Intitulé

Nadere regels A-evenementen gemeente Maasgouw 2016

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen

De begripsomschrijvingen zoals genoemd in artikel 2:12 Apv Maasgouw 2016 (hierna Apv) zijn van overeenkomstige toepassing.

Artikel 1:2 Afbakening

De in dit document opgenomen nadere regels zijn van toepassing op A-evenementen zoals bedoeld in artikel 2:13 Apv.

Artikel 1:3 Melding

Het organiseren en houden van een A-evenement wordt gemeld bij de burgemeester door middel van het meldformulier (zie bijlage 1).

HOOFDSTUK 2 ALGEMENE VOORSCHRIFTEN

Artikel 2 Algemene criteria

Het is verboden een A-evenement te houden tenzij wordt voldaan aan de onderstaande voorschriften.

Artikel 2:1 Algemeen

  • 1. Een kopie van de melding inclusief de meldingsbevestiging wordt op verzoek van de politie, de brandweer of een daartoe bevoegd functionaris, onmiddellijk getoond.

  • 2. Gedurende het hele evenement moet een contactpersoon direct bereikbaar zijn voor de gemeente en hulpdiensten.

  • 3. Eventuele aanwijzingen van de politie, de brandweer of een daartoe bevoegd functionaris moeten stipt en onmiddellijk worden opgevolgd.

  • 4. Overtreding van één of meer voorschriften kan leiden tot het onmiddellijk stopzetten van het evenement en het (laten) ontruimen van de locatie(s).

  • 5. De politie, de brandweer of een daartoe bevoegd functionaris kan in het belang van de openbare orde en veiligheid het evenement beëindigen en de locatie(s) (laten) ontruimen. In dat geval is aanspraak op schadevergoeding niet mogelijk.

  • 6. De gemeente aanvaardt geen aansprakelijkheid voor derden, als gevolg van het evenement.

  • 7. Tijdens het evenement moet de organisatie toezien op de naleving van de Nadere regels en (brand)veiligheidsvoorzieningen.

Artikel 2:2 Overlast en schade

  • 1. Het is verboden om bij een evenement de orde te verstoren.

  • 2. Direct na afloop van het evenement moet het terrein en de openbare weg worden gereinigd en vrij van afval en in de oude staat (onbeschadigd) worden opgeleverd.

  • 3. De organisator moet al het (redelijkerwijs) mogelijke doen om te voorkomen dat de gemeente of derden schade lijden ten gevolge van het evenement.

  • 4. Er moet zoveel mogelijk worden voorkomen dat overlast voor de omgeving ontstaat.

  • 5. Werkzaamheden in en rond tijdelijke opstallen zijn vanaf een half uur na het einde van het evenement tot 07.00 uur verboden.

  • 6. Op zon- en feestdagen mogen de activiteiten van een evenement 13:00 uur beginnen. Opbouwen kan eerder, met respect voor de zondagsrust.

  • 7. Het verbod in het zesde lid geldt niet als een ontheffing op grond van de Zondagswet is verleend. In dat geval mag het evenement beginnen vanaf 09:00 uur.

Artikel 2:3 Verkeersveiligheid

  • 1. De doorgang voor brandweer, politie en/of ambulance moet zijn gewaarborgd. Dit betekent dat tenten, springkussens en dergelijke zo moeten worden geplaatst, dat steeds een doorgang van 4,5 meter breed en 4,2 meter hoog vrij blijft.

  • 2. Een verkeersbesluit is vereist voor:

    • a.

      de plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en onderborden voor zover daardoor een

    • b.

      het ontstaan of wijzigen van geboden of verboden;

    • c.

      afsluiting van weggedeelten;

    • d.

      borden om het verkeer te regelen;

    • e.

      het treffen van maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderden van voorzieningen ter regeling van het verkeer en de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken; en

    • f.

      als een verkeersbesluit noodzakelijk is op grond van de Verkeerswetgeving.

  • 3. Als het inzetten van een verkeersregelaar is vereist zijn de voorschriften zoals opgenomen in de Regeling verkeersregels 2009 van overeenkomstige toepassing.

HOOFDSTUK 3 BRANDVEILIGHEID

Artikel 3 Algemeen

Artikel 3:1 Vrijhouden terreingedeelten

  • 1. Op het bij het evenement behorende terrein moeten de beplanting, de parkeerplaatsen, de laad- en losplaatsen en plaatsen waar goederen en afval worden opgeslagen of gedeponeerd, zo zijn gelegen dat bij brand het oprijden van het terrein en opstellen van voertuigen en andere hulpmiddelen mogelijk is.

  • 2. Hekwerken die de route blokkeren moeten snel en gemakkelijk kunnen worden verwijderd en zijn voorzien van het opschrift “PARKEERVERBOD, DOORGANG HULPVERLENINGSDIENSTEN”.

  • 3. Alle (tijdelijke) bouwwerken (tent, stand, (markt)kraam, podium e.d.) voor verblijf van mensen moeten tot op 10 meter voor hulpverleningsvoertuigen bereikbaar zijn via een minimaal 4,5 meter brede route met een vrije hoogte van ten minste 4,2 meter (artikel 6.37 Bouwbesluit 2012).

  • 4. Elk (tijdelijk) bouwwerk moet zodanig worden geplaatst dat alle toe- en uitgangen van woningen en/of bedrijven over de volledige breedte onbelemmerd bereikbaar blijven.

  • 5. Rondom de bluswaterwinplaatsen (brandkranen en -putten), moet een straal van 0.75 meter vrij worden gehouden.

  • 6. Bluswaterwinplaatsen moeten permanent voor brandweervoertuigen bereikbaar en voor onmiddellijk gebruik gereed zijn.

Artikel 3:2 Gebruik bouwwerken en terreinen

  • 1. Het bouwwerk of terrein moet uiterlijk 3 uur voor de aanvang van het gebruik voor keuring, door de toezichthoudende instanties, gereed zijn.

  • 2. Als de constructie en/of brandveiligheidsvoorzieningen niet worden goedgekeurd mag de tijdelijke inrichting niet in gebruik worden genomen.

  • 3. Bij de aanwezigheid van rolstoelen of bedden ten behoeve van gehandicapten of zieken, moeten de (nood-)uitgangen geschikt zijn om deze met rolstoelen of bedden te passeren. Personen in rolstoelen en bedden moeten vergezeld zijn van een of meer begeleiders.

  • 4. De in- en uitgangen moeten zowel aan de binnen- als buitenzijde vrij zijn van obstakels.

  • 5. In of in de directe nabijheid van het gebouw of de inrichting moet een (mobiele)telefoon aanwezig zijn om bij calamiteiten 112 te kunnen bellen.

  • 6. Slangen, kabels, snoeren e.d. moeten zo zijn aangebracht, dat niemand er mee in aanraking kan komen, of erover kan struikelen.

  • 7. De aanleg en uitbreiding van de elektrische installatie, het aanbrengen van veiligheidsaardingen e.d. moet gebeuren in overeenstemming met de NEN 1010.

  • 8. Een aggregaat moet ten minste op een afstand van 5 meter van (tijdelijke) bebouwing worden geplaatst. Als de gevel waartegen het aggregaat wordt geplaatst is vervaardigd van onbrandbaar materiaal (minimaal 30 min WBDBO) en geheel blind is uitgevoerd, geldt er geen afstandseis.

  • 9. Als op het evenemententerrein en omgeving geen of niet voldoende (openbare) verlichting aanwezig is, moeten aanvullende maatregelen worden getroffen met als doel het bevorderen van een veilige ontvluchting.

  • 10. Als het evenemententerrein is begrensd door bijvoorbeeld hekwerken, dan moeten deze zijn voorzien van een vluchtrouteaanduiding.

  • 11. Als er zich tijdens de voorbereiding van het evenement of tijdens het evenement technische of organisatorische wijzigingen voordoen, die van belang kunnen zijn voor de (brand)veiligheid, dan moet dit onmiddellijk worden gemeld aan het bevoegd gezag.

Artikel 3:3 Afval

  • 1. Afval moet dagelijks worden verzameld in veilig opgestelde en goed af te sluiten containers van moeilijk brandbaar materiaal.

  • 2. Asbakken moeten regelmatig, maar minstens dagelijks, worden leeg gemaakt in afsluitbare asverzamelaars van onbrandbaar materiaal.

  • 3. De aanwezige asbakken en/of papierbakken moeten van onbrandbaar of moeilijk brandbaar materiaal zijn vervaardigd.

Artikel 3:4 Tenten

Artikel 3:4:1 Algemeen

  • 1. Een lange zijde van de tent moet gedurende het evenement over de gehele lengte geopend blijven of er moet, in overeenstemming met NEN 6088 en NEN 1838, noodverlichting en vluchtwegaanduiding worden aangebracht.

  • 2. Het materiaal van de tent moet minimaal voldoen aan het gestelde in de NTA 8020-40 (voorheen brandklasse klasse II, bijdrage tot brandvoortplanting, NEN-6065 en een rookgetal van 5.4m-1 bepaald volgens NEN 6066) of een daarmee vergelijkbare norm.

Artikel 3:4:2 Blusmiddelen

  • 1. Er kleine blusmiddelen zijn aangebracht met een vulling van minimaal 6 kg of liter blusstof. De kleine blusmiddelen moeten permanent bereikbaar en voor onmiddellijk gebruik gereed zijn.

  • 2. Tenzij op andere wijze in blusmiddelen is voorzien (bv. brandslanghaspels) dient per 150 m² een klein blusmiddel van tenminste 6 kg of liter blus stof aanwezig te zijn met een minimum van 2 kleine blusmiddelen.

  • 3. Elk kleine blusmiddel dienen conform de NEN 2559 te zijn onderhouden (NEN 2659 voor verrijdbare blusapparaten). Deze blusmiddelen moeten ten minste eenmaal per twee jaar op adequate wijze worden onderhouden en gecontroleerd.

Artikel 3:4:3 Opstelling

  • 1. Rondom de tent dient minstens aan drie zijden een vrije ruimte van minimaal 5 meter aanwezig te zijn.

  • 2. De tuien van de tent moeten zodanig zijn aangebracht dat de vluchtwegen en (nood)uitgangen hierdoor op geen enkele wijze worden belemmerd. Onderdelen dienen zo te worden afgeschermd dat de kans op letsel minimaal is.

  • 3. De afvalcontainer dient minimaal 5 meter van de tent te zijn opgesteld en verankerd.

Artikel 3:4:4 Uitgangen en vluchtwegen

  • 1. De totale uitgangsbreedte moet zo zijn dat voor elke negen gelijktijdig aanwezige personen tenminste 0,1 meter vrije uitgangsbreedte beschikbaar is. Als met een berekening op basis van het Bouwbesluit 2012 een minstens gelijkwaardig alternatief kan worden aangetoond, dan mag van deze regel worden afgeweken.

  • 2. Een nooduitgang moet tenminste een breedte van 0,85 meter en een hoogte van 2,00 meter hebben.

  • 3. De nooduitgangen van de tent moeten zo zijn gesloten, dat deze ogenblikkelijk door een lichte druk en zonder gebruikmaking van voorwerpen over de gehele breedte kunnen worden geopend.

  • 4. Vanuit elke nooduitgang moet, zonder versmalling en/of belemmering, het aansluitend terrein en van daar uit de openbare weg te bereiken zijn.

  • 5. Hoogteverschillen groter dan 0,21m gelegen in een vluchtroute zijn niet toegestaan.

Artikel 3:4:5 Verlichting

  • 1. In de tent en de directe omgeving van de nooduitgangen aan de buitenkant van de tent moeten lichtpunten zijn aangebracht, aangesloten op een noodstroombron, die automatisch wordt ingeschakeld binnen 15 seconden na het uitvallen van de normale netspanning. De lichtsterkte van de noodverlichting moet zodanig zijn dat bij afwezigheid van voldoende daglicht (minimaal 10 lux), de tent voldoende helder (1 lux, gemeten op de vloer) verlicht kan worden om deze veilig te kunnen verlaten.

  • 2. Verlichtingsarmaturen moeten zo zijn aangebracht dat zij onder geen enkele omstandigheid met tentzeilen of andere brandbare materialen in aanraking kunnen komen of op een andere wijze aanleiding kunnen geven tot brand.

  • 3. Boven de nooduitgangen moet vluchtrouteaanduiding zijn aangebracht in overeenstemming met de NEN 6088 en NEN-EN1838. Deze vluchtrouteaanduiding moet, conform het eerste lid, worden uitgevoerd als transparantverlichting. De transparanten moeten zijn aangesloten op een noodstroomvoorziening en behoren gedurende de aanwezigheid van personen permanent te branden.

  • 4. De capaciteit van de noodstroombron moet voldoende zijn om de in het eerste en derde lid van dit artikel genoemde lichtpunten en transparanten bij spanningsuitval gedurende minstens 60 minuten op volle sterkte te laten branden.

Artikel 3:4:6 Verwarming

  • 1. Verwarmingstoestellen met een open verbrandingskamer, waarbij de verbrandingsgassen in de tent worden verspreid (bijvoorbeeld heteluchtkanonnen, terrasverwarmers e.d.) zijn niet toegestaan.

  • 2. Gastanks, gasflessen, batterijen gasflessen en olietanks die direct in gebruik zijn ten behoeve van verwarmingstoestellen moeten buiten het bouwwerk worden opgesteld.

  • 3. Het gebruik van een elektrisch verwarmingstoestel is toegestaan onder de voorwaarde dat het voldoende veilig is afgeschermd voor het publiek.

Artikel 3:4:7 Weersomstandigheden

  • 1. Het is verboden, zonder overleg met de Ambtenaar Openbare Veiligheid van de gemeente (AOV) of de Officier van dienst Bevolkingszorg, een tent, paviljoen of ander (tijdelijk) bouwwerk in gebruik te hebben als de weersvoorspellingen en/of weersomstandigheden zo zijn of kunnen zijn dat een windsnelheid heerst of windvlagen kunnen voorkomen van windkracht zes of hoger op de schaal van Beaufort, of als door het KNMI een waarschuwing voor extreem weer (code oranje) is afgegeven. Om hierin tegemoet te komen dient de organisatie, zowel voor als tijdens het evenement, regelmatig te informeren naar de weersomstandigheden en weersvoorspellingen. De AOV is bereikbaar via de Meldkamer Brandweer, telefoon 077-3565656.

  • 2. Als door middel van een verklaring van de leverancier van het bouwwerk kan worden aangetoond dat dit bestand is tegen een hogere windkracht, dan geldt het verbod in het eerste lid niet.

Artikel 3:5 Voorzettenten

Artikel 3:5:1 Algemeen

Het materiaal van de voorzettent/overkapping moet tenminste voldoen aan het gestelde in klasse 2, bijdrage tot brandvoortplanting NEN-6065 en een rookgetal van 5.4m-1 NEN 6066 of daarmee vergelijkbare norm.

Artikel 3:5:2 Gebouw

Het gebouw waartegen een voorzettent wordt geplaatst, moet minimaal zijn voorzien van een tweede vluchtweg. De tweede vluchtweg van het gebouw mag op geen enkele wijze nadelig worden beïnvloed. Deze tweede vluchtweg mag niet in de voorzet tent uitkomen.

Artikel 3:5:3 Blusmiddelen

  • 1. Er moeten kleine blusmiddelen zijn aangebracht met een vulling van minimaal 6 kg of liter blus stof. De kleine blusmiddelen moeten permanent bereikbaar en voor onmiddellijk gebruik gereed zijn.

  • 2. Tenzij op andere wijze in blusmiddelen is voorzien (bijvoorbeeld brandslanghaspels) moet per 150 m² een klein blusmiddel van tenminste 6 kg of liter blus stof aanwezig zijn met een minimum van 2 kleine blusmiddelen.

  • 3. Elk kleine blusmiddel moet conform de NEN 2559 zijn onderhouden (NEN 2659 voor verrijdbare blusapparaten). Deze blusmiddelen moeten ten minste eenmaal per twee jaar op adequate wijze worden onderhouden en gecontroleerd.

Artikel 3:5:4 Opstelling

De tuien van de voorzet tent moeten zodanig zijn aangebracht dat de vluchtwegen en (nood)uitgangen hierdoor op geen enkele wijze worden belemmerd.

Artikel 3:5:5 Uitgangen en vluchtwegen

  • 1. De totale uitgangsbreedte moet zodanig zijn dat voor elke 9 gelijktijdig aanwezige personen tenminste 0,1 meter vrije uitgangsbreedte beschikbaar is. Als met een berekening op basis van het Bouwbesluit 2012 een minstens gelijkwaardig alternatief kan worden aangetoond, dan mag van deze regel worden afgeweken. Daarbij moet tevens rekening worden gehouden met het aantal personen die zijn aangewezen op de nooduitgang van het bouwwerk, en die rechtstreeks uitkomen in de voorzettent.

  • 2. Een nooduitgang moet tenminste een breedte van 0,85 meter en een hoogte van 2,00 meter hebben.

  • 3. De nooduitgangen van de voorzet tent mogen enkel zodanig zijn gesloten, dat deze ogenblikkelijk door een lichte druk en zonder gebruikmaking van voorwerpen over de gehele breedte kunnen worden geopend.

  • 4. Vanuit elke (nood) uitgang moet, zonder versmalling en/of belemmering, het aansluitend terrein en van daar uit de openbare weg te bereiken zijn.

  • 5. Hoogteverschillen groter dan 0,21 m gelegen in een vluchtroute zijn niet toegestaan.

Artikel 3:5:6 Verlichting

  • 1. In de voorzettenten in de directe omgeving van de nooduitgangen aan de buitenkant van de voorzet tent moeten lichtpunten zijn aangebracht, aangesloten op een noodstroombron, die automatisch wordt ingeschakeld binnen 15 seconden na het uitvallen van de normale netspanning. De lichtsterkte van de noodverlichting moet zodanig zijn dat bij afwezigheid van voldoende daglicht (minimaal 10 lux), de tent voldoende helder (1 lux, gemeten op de vloer) verlicht kan worden om deze veilig te kunnen verlaten.

  • 2. Verlichtingsarmaturen moeten zo zijn aangebracht dat zij onder geen enkele omstandigheid met tentzeilen of andere brandbare materialen in aanraking kunnen komen of op een andere wijze aanleiding kunnen geven tot brand.

  • 3. Boven de (nood)uitgangen moet vluchtrouteaanduiding zijn aangebracht in overeenstemming met de NEN 6088 en NEN-EN1838. Deze vluchtrouteaanduiding moet, worden uitgevoerd als transparantverlichting. De transparanten moeten zijn aangesloten op een noodstroomvoorziening en behoren gedurende de aanwezigheid van personen permanent te branden.

  • 4. De capaciteit van de noodstroombron moet voldoende zijn om de noodlichtpunten en transparanten bij spanningsuitval gedurende minstens 60 minuten op volle sterkte te laten branden.

Artikel 3:5:7 Verwarming

  • 1. Verwarmingstoestellen met een open verbrandingskamer, waarbij de verbrandingsgassen in de voorzet tent worden verspreid (zgn. heteluchtkanonnen, terras verwarmers e.d.) zijn niet toegestaan.

  • 2. Gastanks, gasflessen, batterijen gasflessen en olietanks die direct in gebruik zijn ten behoeve van verwarmingstoestellen moeten buiten het bouwwerk worden opgesteld.

  • 3. Het gebruik van een elektrisch verwarmingstoestel is toegestaan onder de voorwaarde dat het voldoende veilig is afgeschermd voor het publiek.

Artikel 3:6 Voorwaarden verwarming/kookdoeleinden

Artikel 3:6:1 Kookdoeleinden

  • 1. Het bakken, braden, koken, barbecueën van voedings- en/of genotmiddelen m.b.v. elektrische energie en/of gas is toegestaan als:

    • a.

      in de directe omgeving van het verbruikstoestel goed passende deksels voor de in gebruik zijnde pannen aanwezig zijn en een goedgekeurd blusapparaat met een vulling van 6 kg of liter aanwezig is;

    • b.

      de elektrische installatie voldoet aan NEN 1010 en de eisen die het energie leverend bedrijf stelt;

    • c.

      het verbruikstoestel KEMA/CE goedgekeurd is;

    • d.

      het gebruik van frituurvet en spijsolie plaatsvindt in thermisch beveiligde toestellen;

    • e.

      snoeren, stekkers en toestellen in deugdelijke staat verkeren;

    • f.

      het verbruikstoestel vast op de vloer c.q. een tafel staat opgesteld op een zodanige wijze dat omvallen of -stoten niet mogelijk is;

    • g.

      het verbruikstoestel op tenminste 1,50 meter van brandbare materialen (versieringen, luifels, tentwanden e.d.) en belendende gebouwen is opgesteld of deze zijn bekleed met een onbrandbaar materiaal;

    • h.

      boven het toestel een vrije ruimte van tenminste 1,3 meter hebben;

    • i.

      het draagvlak onder de bak- en braadtoestellen tot tenminste 10 cm buiten de toestellen onbrandbaar is, of is bekleed met een onbrandbaar materiaal;

    • j.

      de bakinstallatie (oliebak) zo is geconstrueerd dat, bijvoorbeeld door over bruisen over de rand of door de kieren om de rand, olie of vet niet in de verbrandingsruimte kan komen.

  • 2. Het bakken, braden, koken en barbecueën van voedings- en/of genotmiddelen met behulp van vaste brandstof is, in een besloten ruimte, verboden.

  • 3. Het gebruik van vloeibare brandstof t.b.v. kookdoeleinden is zowel binnen als buiten verboden, tenzij deze wordt gebruikt voor het warm houden.

  • 4. Gelbranders of gelijkwaardig, zijn toegestaan voor het warm houden van etenswaar onder de voorwaarde dat dit gebeurt onder permanent toezicht.

Artikel 3:6:2 Mobiele bakkramen algemeen

  • 1. Een bakkraam is een gebouwde wagen/kraam waarin voedings- en/of genotsmiddelen gebakken, gebraden, gekookt of gebarbecued worden met behulp van elektrische energie en/of gas.

  • 2. De (mobiele) bak kraam moet zijn opgesteld op een afstand van tenminste 5 meter vanaf elke bebouwing, of de gevel van de bebouwing moet een weerstand tegen brand doorslag en brandoverslag (WBDBO) van tenminste 30 minuten bezitten.

  • 3. In elke (mobiele) bakkraam dient nabij de toegangsdeur een klein blusmiddel te zijn aangebracht met een vulling van tenminste 6 kg of liter blus stof. De kleine blusmiddelen moeten te allen tijde bereikbaar en voor onmiddellijk gebruik gereed zijn. Elk kleine blusmiddel dient conform de NEN 2559 te zijn onderhouden (NEN 2659 voor verrijdbare blusapparaten). Deze blusmiddelen moeten ten minste eenmaal per twee jaar op adequate wijze worden onderhouden en gecontroleerd.

  • 4. Binnen een afstand van 30 cm van de afvoerleiding voor de bakdampen en/of verbrandingsgassen mogen geen brandbare onderdelen van de mobiele bak kraam en geen brandbare goederen of stoffen aanwezig zijn, tenzij deze bekleed zijn met een onbrandbaar en slecht warmte geleidend materiaal.

  • 5. De verbrandingsgassen van de bak- en braadtoestellen moeten door middel van afvoerleidingen van onbrandbaar en hittebestendig materiaal worden afgevoerd. De wand- of dak doorvoeringen moeten zijn uitgevoerd met een dubbelwandige nis buis.

  • 6. Een afvoer van bak- en/of braaddampen en verbrandingsgassen in één leiding is toegestaan mits de verbrandingsgassen gemeten op de plaats van samenkomst geen hogere temperatuur hebben dan 200 °C.

  • 7. De bakdamp en verbrandingsgassen moeten, zonder dat deze zich in een besloten ruimte kunnen verspreiden, worden afgevoerd . Alle hiervoor toegepaste materialen moeten van onbrandbaar en tegen hitte bestand materiaal zijn vervaardigd.

  • 8. De butaan- of propaangasflessen in een mobiele bak kraam moeten zijn geplaatst in een uitsluitend daarvoor ingerichte ruimte, waarvan de binnenwanden en de afdekking een brandwerendheid bezitten van tenminste 30 minuten. Deze ruimte mag uitsluitend vanaf de buitenzijde van de bak kraam toegankelijk zijn en moet met een deur of luik zijn afgesloten.

  • 9. De onder het zevende lid bedoelde ruimte moet direct via de vloer of de buitenwand op de buitenlucht zijn geventileerd door middel van een of meer, zo laag mogelijk aangebracht opening (-en), met een netto vrije doorlaat van tenminste 1 dm2.

  • 10. De LPG-systemen ten behoeve van kook- en verwarmingsdoeleinden in bak- en frituurvoertuigen dienen te voldoen aan het gestelde in NPR 2577:2006 (Mobiele verwarmingssystemen – Eisen voor de installatie van LPG-systemen voor gebruik in vrijetijdsvoertuigen, caravans, bakwagens en andere voertuigen). Waar de richtlijn NPR 2577:2006 conflicteert met de norm NEN-EN 1949:2002 (Eisen voor de installatie van LPG-systemen voor huishoudelijk gebruik in vrijetijdsvoertuigen en andere wegvoertuigen) geldt de NEN-EN norm.

  • 11. Periodieke controle dient te geschieden door een erkende installateur. Voor bakwagens geldt jaarlijkse inspectie-interval (e.e.a. volgens NPR 2577:2006).

Artikel 3:6:3 Gasinstallaties en verbruikstoestellen

  • 1. De gasinstallatie moet voldoen aan NEN 2920 en aan de NPR 2921.

  • 2. Het gebruik van andere gassen dan butaan en propaan (zoals LPG) is niet toegestaan. Uitgezonderd van dit voorschrift zijn de mobiele bakwagens.

  • 3. De installatie dient van twee afsluiters te zijn voorzien, een afsluiter op het verbruikstoestel en een afsluiter op de gasfles.

  • 4. Elk gebruikstoestel t.b.v. gasvormige brandstof moet GIVEG - goedgekeurd zijn tot 1996, na deze datum dient elk gebruikstoestel voorzien te zijn van een CE keurmerk.

Artikel 3:6:4 Gasleidingen en appendages

  • 1. Elke verbindingsslang tussen een drukhouder en een verbruikstoestel moet:

    • a.

      voorzien zijn van een keurmerk;

    • b.

      zijn bevestigd door middel van slangklemmen op slangpilaren;

    • c.

      vrij en ongespannen zijn aangelegd;

    • d.

      zodanig zijn aangebracht, dat blootstelling aan ontoelaatbare temperatuursinvloeden wordt voorkomen;

    • e.

      zo kort mogelijk zijn (maximaal 1,5 meter);

    • f.

      gaaf en niet ouder zijn dan twee jaar (fabricage volgens EN5684 of EN564);

    • g.

      gaaf en niet ouder zijn dan vijf jaar (fabricage volgens NEN-EN 1763).

  • 2. Reduceerventielen mogen niet ouder zijn dan 5 jaar, uitgaande van het jaartal dat staat vermeld op het reduceerventiel of op de aan koopbon. Het reduceerventiel mag geen roestvorming vertonen.

  • 3. Tussen de gasfles(sen) en het verbruikstoestel moet gebruik worden gemaakt van vaste metalen leidingen, waarbij maximaal de laatste 1,5 meter uit goedgekeurde gas- bestendige slang (volgens NEN-EN 1763) moet bestaan.

  • 4. Elke leiding moet zodanig zijn vastgezet, dat doorbuigen niet mogelijk is. De afstand tussen de bevestigingen mag daarom maximaal 1,5 meter zijn. Verder moet op maximaal 0,3 meter afstand van elke zijde van een afsluiter, bocht of verbinding een bevestiging aanwezig zijn.

  • 5. Slangen, leidingen, koppelingen, klemmen, drukhouders en toestellen t.b.v. gasvormige brandstof, moeten deugdelijk zijn aangebracht en in deugdelijke_ staat verkeren. Waar nodig moeten leidingen zijn beschermd tegen beschadiging (bijv. met een brugconstructie over een leiding door een looproute).

Artikel 3:6:5 Gasflessen en tanks

  • 1. Drukhouders die niet direct in gebruik zijn dienen buiten de (tijdelijke-) bebouwing en op een afstand van tenminste vijf meter van omringende bebouwing te zijn op gesteld (niet van toepassing op muren met een WBDBO van 30 minuten en zonder enige opening) en voorzien zijn van een opschrift "ROKEN EN OPEN VUUR VERBODEN".

  • 2. Elke drukhouder moet buiten bereik van onbevoegden, goed geventileerd, in de buitenlucht en beschermd tegen opwarming door zonnestraling zijn opgesteld.

Artikel 3:6:6 Centrale opslag gasflessenBron: PGS 15, versie december 2011

  • 1. Gasflessen, die niet in gebruik zijn en waarvan de gezamenlijke waterinhoud meer bedraagt dan 125 liter, moeten op het evenemententerrein centraal opgeslagen worden.

  • 2. De totale waterinhoud van de centrale opslagvoorziening mag niet meer dan 2500 liter bedragen.

  • 3. De centrale opslag moet op het niet voor publiek toegankelijke gedeelte van het evenemententerrein gelegen zijn.

  • 4. In de opslagvoorziening mogen geen andere goederen aanwezig zijn dan de gasflessen.

  • 5. De centrale opslagvoorziening moet op een minimale afstand van 5 meter, gemeten vanaf de rand van de opslagvoorziening, van elk (tijdelijk) bouwwerk of brandbaar object gelegen zijn.

  • 6. Binnen een afstand van 5 meter van de rand van de opslagvoorziening mag geen kelderopening, putten en draaikolken die in open verbinding staan met de riolering en aanzuigopeningen van ventilatiesystemen zijn gelegen.

  • 7. De centrale opslagvoorziening moet goed bereikbaar zijn voor een brandweervoertuig.

  • 8. De gasflessen moeten door vastzetten of anderszins tegen omvallen zijn beschermd.

  • 9. De vloer van de centrale opslag mag niet lager zijn gelegen dan het omringende maaiveld.

  • 10. Natuurlijke ventilatie moet zijn gewaarborgd.

  • 11. De centrale opslag moet voorzien zijn van een opschrift “ROKEN EN OPEN VUUR VERBODEN”.

  • 12. Indien de gasflessen in de zon staan dient er een dak boven de opslag voorzien te worden. Een eventueel dak moet van onbrandbaar materiaal zijn vervaardigd en zodanig zijn uitgevoerd dat eventueel vrijgekomen gassen zich daaronder niet kunnen ophopen.

  • 13. Binnen 200 meter vanaf de rand van de centrale opslagvoorziening dient een waterwinplaats, ten behoeve van de brandweer, bereikbaar en beschikbaar te zijn.

Artikel 3:7 Voorwaarden podia/standbouw/kramen e.d.

Artikel 3:7:1 Buitenlucht

  • 1. Als stands, (markt)kramen, podiums e.d. worden gebruikt met een bovenbouw, dan mag die bovenbouw de voor de straat waarin ze staan gestelde doorrijbreedte niet vernauwen.

  • 2. Tussen de achterzijde van stands, (markt)kramen, podiums e.d. en de achterliggende bebouwing moet een strook van tenminste 1,1 meter breed worden vrijgehouden.

  • 3. Paden tussen stands, kramen, schappen, podia en andere inrichtingselementen in een voor publiek toegankelijke inrichting zijn ten minste 1,1 m breed.

  • 4. Elk(e) stand, (markt)kraam, podium, e.d. waarbij sprake is van enige vorm van open vuur moet voorzien zijn van een klein blusmiddel met een vulling van minimaal 6 kg of liter blus stof. Het kleine blusmiddel moet permanent bereikbaar en voor onmiddellijk gebruik gereed zijn.

  • 5. Elk kleine blusmiddel dient conform de NEN 2559 te zijn onderhouden (NEN 2659 voor verrijdbare blusapparaten). Deze blusmiddelen moeten ten minste eenmaal per twee jaar op adequate wijze worden onderhouden en gecontroleerd.

  • 6. Verlichtingsarmaturen en alle andere warm wordende installaties moeten zodanig zijn aangebracht dat zij onder geen enkele omstandigheid met brandbare materialen in aanraking kunnen komen of op een andere wijze aanleiding kunnen geven tot brand.

Artikel 3:7:2 Weersomstandigheden

  • 1. Het is verboden, zonder overleg met het bevoegd gezag (de AOV), een tent, paviljoen of ander (tijdelijk) bouwwerk in gebruik te hebben als de weersvoorspellingen en/of weersomstandigheden zo zijn of kunnen zijn dat een windsnelheid heerst of windvlagen kunnen voorkomen van windkracht 6 (zes) of hoger op de schaal van Beaufort, of als door het KNMI een waarschuwing voor extreem weer (code oranje) is afgegeven. Om hierin tegemoet te komen dient de organisatie, zowel voor als tijdens het evenement, regelmatig te informeren naar de weersomstandigheden en weersvoorspellingen. De AOV is bereikbaar via de Meldkamer Brandweer, telefoon 077-3565656.

  • 2. Als door middel van een verklaring van de leverancier van het bouwwerk kan worden aangetoond dat dit bestand is tegen een hogere windkracht, dan geldt het verbod in het eerste lid niet.

Artikel 3:7:3 Besloten ruimte

  • 1. In een voor publiek toegankelijke ruimte opgestelde stands, kramen, schappen, podia en daarmee vergelijkbare inrichtingselementen zijn brandveilig.

  • 2. Aan het in het eerste lid gestelde is in ieder geval voldaan als een naar de lucht gekeerd onderdeel van het inrichtingselement:

    • a.

      onbrandbaar is, bepaald volgens NEN 6064;

    • b.

      voldoet aan brandklasse A1, als bedoeld in NEN-EN 13501-1;

    • c.

      een dikte heeft van ten minste 3,5 mm, en voldoet aan brandklasse D, als bedoeld in NEN-EN 13501-1;

    • d.

      een dikte heeft van ten minste 3,5 mm, en voldoet aan klasse 4 als bedoeld in NEN 6065; of

    • e.

      een dikte heeft van minder dan 3,5 mm en over de volle oppervlakte is verlijmd met een onderdeel als bedoeld onder c of d.

  • 3. Gangpaden tussen stands, kramen, schappen, podia en andere inrichtingselementen in een voor publiek toegankelijke ruimte zijn ten minste 1,1 m breed.

  • 4. Voor een uitgang in een besloten ruimte (voor publiek toegankelijk), is een vrije vloeroppervlakte met een lengte en een breedte van ten minste de breedte van deze uitgang.

  • 5. Binnen een straal van 2 meter van (nood-)uitgangen mogen geen tafels, stoelen of andere obstakels aanwezig zijn. Tussen de opstellingsblokken van tafels en stoelen moeten gangpaden aanwezig zijn, die wat betreft breedte gelijk zijn aan de breedte van de (nood-) uitgangen en rechtstreeks naar de (nood-)uitgangen leiden.

  • 6. Bij het tentoonstellen van voertuigen, vaartuigen en/of machines met een verbrandingsmotor moeten:

    • a.

      de brandstofreservoirs, met uitzondering van de brandstofreservoirs voor de dieselolie, zijn afgetapt. Het aftappen van de reservoirs mag uitsluitend buiten het bouwwerk plaatsvinden; en

    • b.

      de accuklemmen van de accupolen zijn verwijderd.

Artikel 3:8 Voorwaarden zitplaatsopstellingen (conform Bouwbesluit 2012)

Artikel 3:8:1 Algemeen

  • 1. Binnen een straal van 2 meter van (nood-)uitgangen mogen geen tafels, stoelen of andere obstakels aanwezig zijn. Tussen de opstellingsblokken van tafels en stoelen moeten gangpaden aanwezig zijn, die wat betreft breedte gelijk zijn aan de breedte van de (nood-) uitgangen en rechtstreeks naar de (nood) uitgangen leiden.

  • 2. De opstelling van bars, podia, tafels, stoelen, dansvloer e.d. moet in overeenstemming zijn met de bij de melding behorende plattegrondtekening.

Artikel 3:8:2 Indeling

  • 1. De inrichting van een ruimte is zodanig dat voor elke persoon:

    • a.

      zonder zitplaats ten minste 0,25 m² vloeroppervlakte beschikbaar is;

    • b.

      met zitplaats ten minste 0,3 m² vloeroppervlakte beschikbaar is, als geen inventaris kan verschuiven of omvallen als gevolg van gedrang;

    • c.

      met zitplaats ten minste 0,5 m² vloeroppervlakte beschikbaar is, als inventaris kan verschuiven of omvallen als gevolg van gedrang. Bij de berekening van de per persoon beschikbare vloeroppervlakte wordt uitgegaan van de vloeroppervlakte aan verblijfsruimte na aftrek van de oppervlakte van de inventaris.

  • 2. In een ruimte met meer dan 100 zitplaatsen zijn de zitplaatsen gekoppeld of aan de vloer bevestigd, zodanig dat deze niet kunnen verschuiven of omvallen als gevolg van gedrang, voor zover die zitplaatsen in meer dan 4 rijen van meer dan 4 stoelen zijn opgesteld.

  • 3. Bij in rijen opgestelde zitplaatsen is tussen de rijen een vrije ruimte aanwezig met een breedte van ten minste 0,4 m, gemeten tussen de loodlijnen op de elkaar dichtst naderende gedeelten van de rijen.

  • 4. Als in een rij als bedoeld in het derde lid tussen de zitplaatsen een tafel is geplaatst, bevindt deze zich niet in de vrije ruimte, bedoeld in dat lid.

  • 5. Een rij zitplaatsen die slechts aan een einde op een gangpad of uitgang uitkomt, heeft niet meer dan 8 zitplaatsen.

  • 6. Een rij zitplaatsen die aan beide einden op een gangpad of uitgang uitkomt, heeft ten hoogste:

    • a.

      16 zitplaatsen indien de vrije ruimte, bedoeld in het derde lid, niet groter is dan 0,45 m en de breedte van de vrije doorgang van het gangpad of van de uitgang ten minste 0,6 m is;

    • b.

      32 zitplaatsen indien de vrije ruimte, bedoeld in het derde lid, groter is dan 0,45 m en de breedte van de vrije doorgang van het gangpad of van de uitgang ten minste 0,6 m is;

    • c.

      50 zitplaatsen indien de vrije ruimte, bedoeld in het derde lid, groter is dan 0,45 m en de breedte van de vrije doorgang van het gangpad of van de uitgang ten minste 1,1 m is.

HOOFDSTUK 4 MUZIEKGELUID

Artikel 4:1 Muziekgeluid

  • 1. Geluidsboxen moeten zodanig opgesteld worden dat deze bij voorkeur niet direct op woningen of objecten met een gevoelige bestemming zijn gericht en dus van gevels van gevoelige objecten afstralen.

  • 2. Toegestane begintijd geluidproductie: niet eerder dan 09.00 uur. Voor zon - en nationaal erkende feestdagen geldt dat als vóór 13:00 uur muziek ten gehore wordt gebracht er voor het houden van het evenement een ontheffing op grond van de Zondagswet moet zijn verleend.

  • 3. De begintijd genoemd onder het tweede lid geldt ook voor een eventuele soundcheck en mag - indien van toepassing - eventuele kerkdiensten niet verstoren.

  • 4. Uiterste eindtijd geluidproductie: 01:30 uur op een vrijdag en zaterdag; 00:30 uur op maandag tot en met donderdag en op zondag en nationaal erkende feestdagen 23:30 uur.

  • 5. Het geluidsniveau voor versterkte muziek van de geluidboxen mag niet meer bedragen dan 70 dB(A) LAmax op de voorgevel van de omliggende woningen.

  • 6. De omwonenden van de evenementenlocatie worden tenminste vijf werkdagen voorafgaand aan het evenement op de hoogte gesteld door de organisator, met name over het feit dat muziek ten gehore wordt gebracht alsmede de begin- en- eindtijd.

HOOFDSTUK 5 VOORWAARDEN GENEESKUNDIGE HULPVERLENINGSORGHANISATIE IN DE REGIO

Artikel 5:1 Voorwaarden Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR)

Bij het organiseren en houden van een evenement dienen de bijgevoegde voorwaarden van de GHOR in acht te worden genomen (zie bijlage 2).

HOOFDSTUK 6 VOORWAARDEN POLITIE

Artikel 6:1 Voorwaarden politie

Bij het organiseren en houden van een evenement moeten de bijgevoegde voorwaarden van de politie in acht te worden genomen (zie bijlage 3).

HOOFDSTUK 7 ANDERE PUBLIEKRECHTELIJKE TOESTEMMINGEN

Artikel 7:1 Andere publiekrechtelijke toestemmingen

De organisator is verantwoordelijk voor het aanvragen van de noodzakelijke publiekrechtelijke toestemmingen op basis van de geldende wet- en regelgeving benodigd om het meldingsplichtig A-evenement te realiseren.

HOOFDSTUK 8 OVERIGE BEPALINGEN

Artikel 8:1 Overig

De bij dit document behorende bijlagen maken onlosmakelijk deel uit van de Nadere regels.

Artikel 8:2 Titel

Dit document wordt aangehaald als “Nadere regels A-evenementen gemeente Maasgouw 2016”.

Artikel 8:3 Inwerkingtreding

De vastgestelde “Nadere regels A-evenementen gemeente Maasgouw 2016” treden in werking tegelijk met de inwerkingtreding van de Apv Maasgouw 2016.

BIJLAGE 1 Meldformulier A-evenementen bij artikel 1.3 Nadere regels A-evenementen gemeente Maasgouw 2016.

Meldformulier A-evenementen bij artikel 1.3 Nadere regels A-evenementen gemeente Maasgouw 2016

BIJLAGE 2 GHOR STANDAARDVOORWAARDEN VOOR EVENEMENTEN bij artikel 5.1 Nadere regels A-evenementen gemeente Maasgouw 2016.

1. (Geneeskundige) Hulpverlening

Bereikbaarheid ambulancezorg

Het evenemententerrein dient gegarandeerd toegankelijk te zijn voor de aan- en afvoer van ambulances.

Aantal in te zetten EHBO

De algemene regel voor inzet van eerste hulpverleners is 1 hulpverlener per 1.000 gelijktijdig aanwezige bezoekers, met een minimum van 2 hulpverleners.

Gelijktijdige bezoekers

BLS/EHBO

tot 999

Een ondergrens waarbij eerste hulpverleners niet nodig zijn, is niet op voorhand aan te geven. Hiervoor wordt aanspraak gemaakt op het gezond verstand van de evenementenorganisator.

1.000 - 1.999

2

2.000 - 2.999

3

3.000 - 3.999

4

4.000 - 4.999

5

  

Verlichtende factoren

  • Bij evenementen die zich naar hun aard niet onderscheiden van een reguliere koopzaterdag of die zich in een groter gebied van een binnenstad afspelen, is er sprake van een verlichtende factor (denk aan braderieën, vrijmarkten en carnavalsoptochten). Daardoor is een andere inzet van hulpverleners gerechtvaardigd. Hiervoor wordt aanspraak gemaakt op het gezond verstand van de evenementenorganisator.

  • Een ondergrens waarbij eerste hulpverleners niet nodig zijn, is niet op voorhand aan te geven. Ook hiervoor wordt aanspraak gemaakt op het gezond verstand van de evenementenorganisator.

 

Verzwarende factoren

Indien er sprake is van verzwarende factoren (o.a. risicoverwachting alcohol- of middelengebruik, hoge fysieke inspanning, ruimtelijke factoren) ontvangt de organisator een maatadvies in plaats van deze standaardvoorwaarden.

  

EHBO-post

Bij inzet van BLS/EHBO dient er minimaal 1 post aanwezig te zijn die voldoet aan:

  • de post is toegankelijk voor brancard en ambulance;

  • de post dient gerealiseerd te worden in een bestaand of tijdelijk onderkomen;

  • indien een tijdelijk onderkomen wordt gerealiseerd, moeten de hulpverleners op geen enkele wijze in hun werkzaamheden belemmerd worden;

  • bij middelengebruik dient een chill-outruimte ingericht te worden;

  • de post heeft een minimale afmeting van 5 x 5 meter en is bij voorkeur afsluitbaar;

  • er dient een toilet beschikbaar te zijn in de nabijheid van de post;

  • de ruimte dient zodanig te zijn gerealiseerd dat de privacy van de slachtoffers is gegarandeerd en dat een juiste diagnose kan worden gesteld;

  • de ruimte dient rookvrij te zijn;

  • de ruimte dient voorzien te zijn van voldoende licht;

  • de post dient minimaal voorzien te zijn van (stromend) water / verwarmings-mogelijkheden (in de periode van oktober – april) en tijdens hitte verkoelingsmaatregelen. Denk aan airco en ventilatie. (220 V aansluiting);

  • de post dient permanent bemand te zijn met tenminste één persoon;

  • de post dient duidelijk herkenbaar te zijn;

  • de locatie van de post dient duidelijk zichtbaar weergegeven te worden op de kaart;

  • EHBO-koffer met een standaarduitrusting volgens het Oranje Kruis;

  • bij sportevenementen: materialen om te koelen;

  • tafel, drie stoelen, brancard;

  • communicatiemiddelen;

  • plattegrond van het evenemententerrein.

Overig

  • Er wordt een EHBO coördinator benoemd die de organisatorische leiding op zich neemt.

  • EHBO bestaat uit hulpverlening op BLS-niveau (Basic Life Support):Dit betreft het basisniveau BLS, waar traditioneel de reguliere eerste hulpverlener bij ongelukken (EHBO) onder wordt verstaan. De hulpverlener is in staat om generieke basishulp zonder specifieke hulpmiddelen te leveren. Als vertrekpunt voor de beschrijving van de noodzakelijke expertise wordt gerefereerd aan het Oranje Kruisboekje (zie www.ehbo.nl/evenementehbo.htm).

  • Bij de inzet van deze hulpverleners moet het kennisniveau aantoonbaar en vastgelegd zijn. Op grond van de huidige praktijk wordt daarom ook de aanwezigheid van een AED als standaard gezien.

 

2. Hygiënemaatregelen

De evenementenorganisatie dient naast onderstaande regelgeving, advies op te vragen bij de GGD indien een van onderstaande vragen met JA wordt beantwoord:

  • betreft het een meerdaags evenement waarbij gebruik wordt gemaakt van tijdelijke huisvesting?;

  • worden er zwem-, speel- of bubbelbaden op het evenemententerrein geplaatst?;

  • zijn bij het evenement (huis)dieren betrokken?;

  • worden er voor het evenement tijdelijke water vernevelende installaties op het evenemententerrein geplaatst?;

    • a)

      tijdelijke douches

    • b)

      tijdelijke (binnen)fonteinen

    • c)

      tijdelijke sproei-installaties / waterkunstwerken

    • d)

      tijdelijke koeltorens

    • e)

      tijdelijke zwembaden / whirlpools

    • f)

      tijdelijke drinkwatervoorziening

  • wordt er getatoeëerd (ook permanente make-up) of gepiercet op het evenement?

Contactgegevens Hygiëneteam GGD: 088-1191200 / hygiene@vrln.nl.

Dit advies dient 2 maanden voorafgaand aan het evenement bij de GGD worden aangevraagd. Onderstaande informatie over hygiënemaatregelen bij evenementen is een samenvatting van de hygiëne richtlijn voor Evenementen (december 2014) van het Landelijk Centrum Hygiëne en Veiligheid (Rijksinstituut Volksgezondheid en Milieu, Ministerie van VWS). Zie http://www.rivm.nl/dsresource?objectid=rivmp:262507&type=org&disposition=inline&ns_nc=1

3. Legionellapreventie

Mensen kunnen ziek worden door het inademen van legionellabacteriën. Deze bacteriën kunnen groeien in waterinstallaties en in de lucht komen als het water wordt verneveld.

De meest eenvoudige manier om aan legionellapreventie te doen is om ervoor te zorgen dat er geen verneveling ontstaat. Bijvoorbeeld door het verwijderen van de sproeikop van een douche. Mensen staan dan weliswaar onder een grote straal, maar het nemen van legionellapreventiemaatregelen is dan niet nodig.

Legionellapreventie is verplicht bij:

  • drinkwaterinstallaties van ‘prioritaire instellingen’, zoals zwembaden, hotels en campings. Regelgeving: hoofdstuk 4 van het Drinkwaterbesluit en de bijbehorende ‘Regeling legionellapreventie in drinkwater en warm tapwater’;

  • badinrichtingen of zwemgelegenheden met één of meer vernevelende (zwem)baden, waarbij tenminste 1 bad een wateroppervlak heeft van minimaal 2 m2 en dieper dan 50 cm. Regelgeving: het Besluit Hygiëne en Veiligheid van Badinrichtingen en Zwemgelegenheden (BHVBZ), art. 2a-2d. http://wetten.overheid.nl/BWBR0002660/geldigheidsdatum_11-08-2014;

  • natte koeltorens (dit zijn installaties waarbij water als koelmiddel wordt gebruikt en het water wordt verneveld. Deze installaties worden onder meer gebruikt bij de klimaatregulering van gebouwen). Regelgeving: het Activiteitenbesluit en de bijbehorende –regeling art. 3.16a. http://wetten.overheid.nl/BWBR0002660/geldigheidsdatum_11-08-2014 

Ook andere waterinstallaties kunnen risicovol zijn:

  • tijdelijke waterinstallaties met vernevelende tappunten of apparatuur (o.a. mobiele douche-units, sproeisystemen voor afkoelen publiek);

  • fonteinen, spray park-installaties en vergelijkbare watersproeiers waar met kracht water wordt verneveld in of onder een (deels) overdekte of overkapte omgeving. Het gaat hierbij alleen om fonteinen of sierwaterinstallaties waarbij een motor met kracht fijne waternevel produceert en die niet zijn geplaatst in oppervlaktewater4;

  • mobiele of tijdelijke whirlpools of andere vernevelende baden die niet vallen onder de BHVBZ;

  • mistsystemen zoals terraskoeling, lucht- of productbevochtiging. Dit zijn systemen waar water zeer fijn wordt verneveld en wordt gesproeid naar de omgeving;

  • mobiele koelers (portacool; o.a. terraskoeling) Dit is vergelijkbaar met een mistsysteem. Bij mobiele koelers wordt water verneveld in combinatie met een ventilator;

  • mobiele of tijdelijke natte koeltorens die niet van een inrichting zijn zoals op een bouwterrein; Om uw bezoekers te beschermen is het aan te raden legionellapreventie toe te passen wanneer op uw evenement bovenstaande risicovolle installaties aanwezig zijn. Deze legionellapreventie kan bovendien verplicht worden gesteld via de evenementvergunning;

  • biowassers en stofwassers. Dit zijn systemen die gebruikt worden door de industrie en veehouderij. Hierbij worden ongewenste deeltjes verwijderd uit verontreinigde lucht, onder andere door verneveld water;

  • tijdelijke installaties met een gebruik van langer dan 8 dagen

    zoals grote waterdecoraties, luchtbevochtigingsystemen en natte koeltorens. Als de installatie korter in gebruik is, dan is vanwege de korte gebruiksduur monstername niet nodig. Neem contact op met de GGD als u legionella in deze installaties aantreft.

U als vergunninghouder bent eindverantwoordelijk voor de legionellapreventie, of er moet een overeenkomst zijn waarin de verantwoordelijkheid op een andere wijze is vastgelegd.

De vergunninghouder:

  • voert (of laat uitvoeren) een risicoanalyse en een beheersplan uit;

  • controleert de vergunninghouder of de legionellapreventie op de juiste wijze plaatsvindt;

  • ziet erop toe dat de geleverde waterinstallatie op de juiste wijze wordt gebruikt.

 

De leverancier of verhuurder van de waterinstallatie :

  • is verantwoordelijk voor de kwaliteit van het te verhuren of te leveren product (de hardware; de waterinstallatie). Als de verhuurder de waterinstallatie zelf installeert, is het gebruikelijk dat de verhuurder ook verantwoordelijk is voor de wijze waarop de tijdelijke installatie is aangelegd;

  • kan echter niet verantwoordelijk gehouden worden voor het (verkeerd) gebruik van de waterinstallatie en is ook niet verantwoordelijk voor de kwaliteit van het water dat door de waterinstallatie stroomt;

  • Dient minimaal een schematische beschrijving of tekening te realiseren van de geïnstalleerde waterinstallatie zodat een risicoanalyse kan worden opgesteld. Bij voorkeur is de leverancier of installateur betrokken bij het opstellen van de risicoanalyse en het beheersplan.

 

(Tijdelijke) drinkwatervoorzieningen

  • zorg dat het drinkwater in de waterinstallaties van drinkwaterkwaliteit is;

  • zorg dat de waterinstallatie voldoet aan de algemene voorschriften voor drinkwaterinstallaties van het Nederlands Normalisatie Instituut (NEN 1006), en aan de aansluitvoorwaarden van het waterleidingbedrijf. Houd er rekening mee dat er een apart Waterwerkblad (1.4H) is voor tijdelijke drinkwaterinstallaties waaraan u moet voldoen. U kunt dit werkblad downloaden via www.infodwi.nl;

  • zorg op de volgende evenementen voor voldoende gratis drinkwater, bijvoorbeeld door tappunten te plaatsen of flesjes drinkwater te verstrekken: dance events en evenement waar deelnemers hoge inspanning leveren;

Persoonlijke hygiëne

  • u dient te zorgen voor een handwasgelegenheid met stromend water en vloeibare zeep in een dispenser;

  • medewerkers dienen gekleed te zijn in schone werkkleding. Let op bij afwisselend vuile en schone werkzaamheden dat de medewerker beschermende werkkleding draagt (schort)

 

Tijdelijke eetgelegenheden

Op veel publieksevenementen zijn tijdelijke eetgelegenheden aanwezig. U bent vanuit het Warenwetbesluit wettelijk verplicht maatregelen te nemen die de kans verkleinen dat medewerkers en bezoekers ziek worden van bedorven eten en drinken. Een overzicht van alle goedgekeurde Hygiënecodes vindt u op de website van de toezichthouder, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit: www.nvwa.nl .

Schoonmaken en desinfecteren van materialen en oppervlakten

  • zorg voor een goede schoonmaakinstructie voor medewerkers;

  • stel een schoonmaakschema op en handel daarnaar.

Afvalverwerking

  • leeg afvalemmers voldoende vaak, maar minstens één keer per dag. Sluit de zakken goed en bewaar ze in gesloten afvalcontainers op een aparte afvalplaats;

  • houd de opslagplaats schoon, zodat er geen ratten of andere plaagdieren op af komen. Plaats geen afval naast afvalcontainers. Zorg dat het afval wordt opgehaald voordat de (laatste) container overvol is;

  • verschoon containers voor damesverband dagelijks. Worden de containers geleegd door een leverancier? Spreek dan met hem een geschikte termijn af;

  • verzamel dierlijke afvalstoffen, zoals mest, gescheiden van het overige afval en zorg dat bezoekers hier niet mee in aanraking komen.

 

Bestrijding infectieziekten

  • Stel de regionale GGD ervan op de hoogte als er onder uw bezoekers of medewerkers een ongewoon aantallen zieken is met:

    • -

      acute maag- en darmaandoeningen;

    • -

      geelzucht;

    • -

      huidaandoeningen; of

    • -

      andere ernstige aandoeningen van vermoedelijk infectieuze aard.

  • Om een infectieziekte te bestrijden heeft de GGD zoveel mogelijk informatie nodig: wanneer en hoe werden de personen ziek, wat zijn de klachten en zijn er nog meer bezoekers of medewerkers die dezelfde klachten hebben? Houd deze gegevens bij.

  • Bepaal samen met de GGD welke maatregelen u moet nemen.

  • De afdeling infectieziektebestrijding is bereikbaar via het algemene nummer: 088-1191200. In het keuzemenu afdeling infectieziekte kiezen waardoor u vervolgens wordt doorverbonden met de dienstdoende arts.

 

Aantal toiletten/douches

  • Op elk evenement moeten voldoende toiletten met toiletpapier aanwezig zijn. Factoren die van belang zijn voor het bepalen van het benodigde aantal toiletvoorzieningen zijn:

  • het aantal te verwachten bezoekers;

  • de samenstelling van het publiek (mannen/vrouwen/jeugd etc.);

  • de gemiddelde verblijfstijd (dagevenement of meerdaags evenement);

  • het soort evenement (vanwege het gedragspatroon);

  • het type toiletten (toiletten op waterspoeling of mobiele toiletten) dat wordt gebruikt;

  • de verwachte piekdrukte (bijvoorbeeld showpauzes);

  • het consumptieve gedrag (wordt er veel gedronken?);

  • blijven bezoekers overnachten in een ter beschikking gesteld gebouw? Of zit er een kampeerterrein bij uw evenement? Zorg dan voor één toilet per 60 bezoekers.

  • Bepaal het aantal benodigde toiletten aan de hand van de bovengenoemde factoren. U mag 75% van de herentoiletten vervangen door urinoirs of plaszuilen. Eén plaskruis of plaszuil geldt als vier urinoirs. Ook kunnen plasgoten gebruikt worden. 50 cm plasgoot geldt als één urinoir. Plaats geen of minder urinoirs als u veel kinderen op het evenement verwacht.

  • Zorg voor één of meerdere gehandicaptentoiletten inclusief faciliteiten.

  • Als deelnemers ook overnachten op uw evenement is de mogelijkheid om te kunnen douchen of baden noodzakelijk. Hoeveel douches u minimaal moet plaatsen is afhankelijk van het aantal bezoekers of deelnemers. Factoren die van belang zijn voor de berekening van het benodigde aantal douches en wastafels zijn:

    • het aantal overnachtende personen;

    • de samenstelling van het publiek;

    • de aard van het evenement (bijvoorbeeld festival, sportwedstrijd);

    • de douchetijden (bijvoorbeeld 24 uur per dag open of korte openingstijden;

    • (bijvoorbeeld 09.00 – 12.00 uur of direct na een sportwedstrijd)  

 

Hygiëne en veiligheid bij toiletten: 

  • plaats direct naast de toiletten een wastafel met stromend water, een zeepdispenser en wegwerphanddoekjes;

  • plaats een afvalbak in of direct naast de toiletruimten;

  • zorg voor voldoende verlichting in de toiletruimten;

  • voer het afvalwater van toiletten, douches, wasbakken en andere huishoudelijke activiteiten af via de bestaande riolering of vang dit op in speciaal daarvoor bestemde opslagtanks (die door een gespecialiseerd bedrijf leeggemaakt moeten worden). Het is verboden om zonder vergunning afvalwater te lozen.

 

Meerdaags evenementen

  • zorg voor goede ventilatie in slaapgelegenheden;

  • zorg voor douchegelegenheid/wastafels (voor berekening zie ‘aantal toiletten/douches’);

  • plaats afvalbakken bij wastafels;

  • zorg voor minstens 1 stortplaats met afgesloten afvoersysteem waar chemische toiletten in geleegd kunnen worden.

  

Dieren onderstaande informatie geldt voor:

  • 1.

    evenementen op een terrein waar normaal gesproken vee graast;

  • 2.

    evenementen waarbij huisdieren zijn toegestaan op het (kampeer)terrein;

  • 3.

    evenementen waarbij dieren gehouden worden t.b.v. het evenement/de activiteiten.

 

  • 1.

    Maakt u gebruik van een grasveld waar gewoonlijk vee graast? Breng het vee dan minstens twee weken voordat het evenement plaatsvindt ergens anders onder om de kans op besmetting via dierlijke uitwerpselen te verkleinen. Controleer het veld voorafgaand aan het evenement en verwijder nog eventueel aanwezige uitwerpselen.

  • 2.

    Zijn huisdieren op het (kampeer)terrein toegestaan? Zorg dan dat er geen dierlijke uitwerpselen op het terrein terecht komen. Vermeld dat deze dieren:

    • altijd aan de lijn moeten;

    • niet op het kampeerterrein uitgelaten mogen worden;

    • en dat eventuele uitwerpselen direct dienen te worden opgeruimd.

  • 3.

    Worden er dieren gehouden t.b.v. het evenement:

    • Houd een logboek bij waarin het volgende staat:

    • De aantallen en soorten dieren met (indien van toepassing) identificatiekenmerken en informatie over de gekregen vaccinaties

    • Aan- en afvoer van de dieren en bijbehorende data

    • Bijzonderheden m.b.t. eventuele ziekten van de dieren

    • Controle door de dierenarts, bevindingen en eventueel ingestelde therapie.

    • Voorkom dat bezoekers in contact kunnen komen met dode of zieke dieren.

    • Hanteer een juist hygiënebeleid m.b.t. uitbraak van ziektes:

      • a)

        zet verdachte dieren in quarantaine;

      • b)

        schakel een dierenarts in bij verdenking bij een uitbraak van ziektes;

      • c)

        reinig en ontsmet/steriliseer besmette materialen;

      • d)

        maak de uitbraak duidelijk kenbaar en informeer de bezoekers;

      • e)

        stel uw medewerkers op de hoogte van de maatregelen.

    • Bouw en inrichting dierenverblijven:

      • a)

        zorg dat de bodem van dierverblijven glad en afwasbaar is;

      • b)

        richt vogelverblijven zó in dat ze goed schoon te houden zijn, zorg voor voldoende ventilatie en vermijd de verspreiding van stof;

      • c)

        Plaats een wastafel met stromend water, een zeepdispenser, wegwerphanddoekjes en een afvalbak in de directe omgeving van de dierverblijven, waar bezoekers, eigenaren en werknemers hun handen kunnen wassen na contact met dieren;

      • d)

        Maak voldoende ventilatieopeningen, of zorg dat ramen open kunnen en direct in contact staan met de buitenlucht;

      • e)

        Plaats drinkbakken buiten bereik van bezoekers;

      • f)

        Laat bezoekers niet in de buurt van mest of dierlijk afval komen;

      • g)

        Plaats geen eettafels dichtbij de dierverblijven.;

      • h)

        Zorg voor speciale uitlaatplekken voor dieren zonder vast verblijf (zoals honden en

    • Schoonmaak dierenverblijven

      • a)

        zorg voor voldoende dierenverzorgers die verantwoordelijk zijn voor de schoonmaak en hygiëne van dierenverblijven;

      • b)

        stel een schoonmaakbeleid op voor de dierenverblijven met minimaal de volgende instructies:

        • 1.

          was de handen regelmatig en draag beschermende kleding;

        • 2.

          verwijder strooisel, mest en voerresten minimaal dagelijks;

        • 3.

          voorkom dat er mest ligt op de paden en plaatsen waar bezoekers rondlopen;

        • 4.

          voorkom dat er na het schoonmaken grote plassen water achterblijven.

      • Informatie voor bezoekers:

  

Wateractiviteiten

Let bij tijdelijke (zwem)baden dieper dan 0,5 meter en met een minimaal wateroppervlak van 2 m2 op het volgende:

  • voldoe aan de relevante eisen uit de Wet Hygiëne en Veiligheid Badinrichtingen en Zwemgelegenheden (WHVBZ) en het bijbehorende besluit (BHVBZ) http://wetten.overheid.nl/BWBR0002660/geldigheidsdatum_11-08-2014:

  • voldoe aan de normen uit bijlage I van het besluit BHVBZ, voor het toetsen van het zwem- en badwater. http://wetten.overheid.nl/BWBR0003716/geldigheidsdatum_16-08-2013;

  • gebruik alleen een bad met een glad oppervlak, zodat het goed schoon te maken is;

  • maak het bad voordat u het de eerste in gebruik neemt schoon;

  • zorg dat er geen schoonmaakmiddel achterblijft;

  • vul het bad met drinkwater. Ververs water zonder toegevoegd ontsmettingsmiddel dagelijks;

  • wilt u een ontsmettingsmiddel toevoegen? Gebruik dan alleen een middel dat hiervoor is toegelaten door het Ctgb en volg de gebruiksaanwijzing van de fabrikant;

  • verwijder zichtbaar vuil minimaal dagelijks;

  • maak het bad na het legen schoon en desinfecteer het vervolgens met een middel dat hiervoor is toegelaten door het Ctgb;

  • voer de controle van het zwemwater en de werking van een eventuele filterinstallatie twee maal per dag en registreer de meetresultaten in een logboek.

  

Natuurwater

Voor het natuurwater zijn er officiële zwemwaterlocaties vastgesteld. Deze locaties worden door de Omgevingsdienst (OD) van uw regio maandelijks gecontroleerd. Maakt u gebruik van zo'n locatie, dan kunt u van 1 mei tot 1 oktober een zwemadvies en een profiel van de desbetreffende locatie opvragen via de website www.zwemwater.nl. Voor locaties die niet behoren tot officiële zwemwaters of activiteiten die buiten de periode 1 mei tot 1 oktober vallen, geldt dat een organisatie het zwemwater kan laten bemonsteren. Deze bemonstering kan aangevraagd worden bij Waterschap Peel en Maasvallei: www.wpm.nl Indien er gekozen wordt om niet te bemonsteren dient de organisatie de deelnemers/het publiek op de hoogte te stellen van betreding van het water op eigen risico.

 

Schuimparty’s

  • Maak het bad of de ruimte voor gebruik goed schoon;

  • Maak een schuimbad minimaal dagelijks schoon en desinfecteer het vervolgens met een middel dat hiervoor is goedgekeurd door het Ctgb. Zie paragraaf 3.4 van de LCHV hygiëne richtlijnen;

    Zie http://www.rivm.nl/dsresource?objectid=rivmp:262507&type=org&disposition=inline&ns_nc=1 

  • Gebruik alleen schuim dat speciaal bedoeld is voor schuimparty’s. Gebruik dus geen (blus)schuim van de brandweer. Dit schuim is gericht op het wegnemen van zuurstof waardoor bezoekers ongezien kunnen stikken als ze onder het schuim terecht komen. 

Seksuele en erotische handelingen

  • voldoe aan de Hygiënerichtlijn voor seksbedrijven wanneer bezoekers als onderdeel van uw evenement deel kunnen nemen aan seksuele of erotische handelingen;

  • beoordeel of het geven van voorlichting over SOA gewenst is en op welke manier (bijvoorbeeld via folders, een stand (van SOA-sense), filmpjes of slides). 

 

Tatoeëren en piercen

Voor het tatoeëren of piercen op een evenement, zoals een beurs, conventie of markt is een vrijstelling van de vergunningplicht nodig. Hiervoor moet u als organisator van het evenement ten minste twee maanden van tevoren schriftelijk bij de regionale GGD melden dat er iemand komt tatoeëren of piercen. Gebruik hiervoor het ‘meldingsformulier evenementen waar getatoeëerd en gepiercet wordt’. Deze kunt u downloaden op http://www.veiligtatoeerenenpiercen.nl/ De vrijstelling van de vergunningsplicht geldt alleen als aan de volgende voorwaarden is voldaan:

  • de locatie waar getatoeëerd en gepiercet wordt is overdekt en is voorzien van een verhard en afwasbaar vloeroppervlak;

  • het evenement duurt maximaal zeven opeenvolgende dagen;

  • het evenement wordt niet aansluitend op een ander tatoeage- of piercingevenement gegeven;

  • er zitten minimaal zes maanden tussen dit evenement en een ander soortgelijk evenement dat u op dezelfde locatie heeft georganiseerd;

  • u heeft het evenement twee maanden vóór aanvang schriftelijk gemeld bij de GGD;

  • de aanwijzingen van de GGD ter bescherming van de volksgezondheid worden opgevolgd.

Als organisator van het evenement dient u te voldoen aan bovenstaande voorwaarden. Tevens dient u ervoor te zorgen dat er gewerkt wordt volgens de Hygiënerichtlijnen voor Tatoeëren, Permanente Make Up en/of Piercen

  

Lucht en ventileren  

De binnenlucht raakt door aanwezigheid van mensen, dieren en bepaalde materialen vervuild met vocht, geurstoffen en andere vervuilingen zoals ziekteverwekkers. Zowel luchten als ventilatie zijn belangrijk.

  • Zorg voor een goed werkend ventilatiesysteem. Ventileer alle (verblijfs)ruimtes 24 uur per dag.

  • Lucht minstens één keer per dag alle ruimtes.

 

Hitte

  • zorg voor voldoende drinkwater(punten);

  • overweeg drinkwater (gratis) uit te delen / of de mogelijkheid bieden tot hervullen van flesjes;

  • zorg voor voldoende schaduwplekken;

  • 4.

    overweeg opschaling EHBO;

  • zorg voor een verkoelde EHBO-tent;

  • communiceer met bezoeker over hittemaatregelen.

Om de bedreiging van extreme hitte voor de volksgezondheid te minimaliseren, hebben GGD-Nederland, RIVM, GHOR‑Nederland, ActiZ, het Nederlandse Rode Kruis, het KNMI en het ministerie van VWS een Nationaal Hitteplan opgesteld. Dit plan wordt in werking gezet bij een langdurige periode met (extreme) hitte. Voor meer informatie, zie www.rivm.nl/hitte

4. Alcohol- en Drugspreventie

Indien de verwachting bestaat dat een van onderstaande risico’s aan de orde is, gelden onderstaande voorwaarden. Daarnaast dient u contact op te nemen met Verslavingspreventie Vincent van Gogh.

  • Risico op drugsgebruik

  • Risico op overmatig alcohol gebruik

  • En/of aanwezigheid jongeren tussen 15 jaar en 18 jaar waarbij alcohol geschonken wordt

 

Regio Horst, Venray, Bergen, Gennep, Mook en Middelaar:

Ellen Honings ehonings@vvgi.nl06-14393483

 

Regio Venlo, Beesel, Peel en Maas, Leudal, Weert en Nederweert:

Kelly Sonnenschein ksonnenschein@vvgi.nl 06-14697637

 

Regio Roermond, Roerdalen, Echt-Susteren en Maasgouw:

Marleen Creemers mcreemers@vvgi.nl 06-53978536

Voor evenementen geldt:

  • All-in prijzen zijn niet toegestaan. Leidt tot overmatig alcoholgebruik.

  • Huisregels zichtbaar ophangen aan de ingang + bar.

 

Voorbeeld huisregels:

    • Er wordt niet geschonken aan jongeren onder de 18 jaar.

    • Bij constatering van: het in bezit hebben van alcohol bij personen onder de 18 jaar volgt een waarschuwing en bij herhaling een verwijdering van het terrein.

    • Het is niet toegestaan om alcohol en drugs mee te nemen naar het evenement. Bij constatering wordt u de toegang geweigerd.

    • Aan dronken personen (te bepalen door de organisatie) wordt géén alcohol verstrekt.

  • Barvrijwilligers zijn + 18 jaar en drinken niet. Ze hebben een voorbeeldfunctie.

  • Barvrijwilligers zijn geschoold in de IVA (instructie verantwoord alcoholschenken).

  • Toezichthouders inzetten op het terrein. Zij controleren op bezit alcohol -18 jaar, drugsbezit en openlijk drugsgebruik. Bij constatering een aantekening op het entreebandje. Bij herhaling, verwijderen van terrein.  

  • Indien het evenement verwacht dat er sprake is van mogelijke gezondheidsincidenten ten gevolge van drugsgebruik, dan dient EHBO geschoold te zijn in Eerste Hulp bij Drank- en Drugsincidenten tijdens het uitgaan. (EHBD-U). Deze cursus kan aangevraagd worden bij het informatiepunt van het Vincent van Gogh. informatiepunt@vvgi.nl

  • De ingehuurde medische dienst mag geen pijnstillers uitdelen tijdens het evenement.  De reden hiervoor is dat pijnstillers mogelijk gevraagd worden omwille van hoofdpijn. De hoofdpijn kan een gevolg zijn van uitdroging door alcohol/drug gebruik. Het drinken van water/isotone dranken/frisdrank dient geadviseerd te worden.

  • Zorg voor een chill-outruimte: Rustige, prikkelarme omgeving.

 

Bezoekers -18 jaar:

  • Inzetten ID swipers en polsbandjes voor leden + 18 jaar.

  • Bij twijfel polsbandjes controleren op doorgeven (aan polsbandje trekken). De polsbandjes kunnen namelijk zijn vastgeplakt.

  • Wanneer ID swipers niet gebruikt worden, bij de entree papier ophangen waarop de leeftijdsgrens staat, duidelijk zichtbaar voor de medewerkers. 

BIJLAGE 3 VOORWAARDEN POLITIE bij artikel 6.1 Nadere regels A-evenementen gemeente Maasgouw 2016.

STANDAARDVOORWAARDEN POLITIE - KLASSE A EVENEMENTEN

Bij evenementen en andere bijzonder situaties waarbij een grotere toeloop van publiek is te verwachten, hanteert de politie een standaard tolerantiebeleid.

Tolerantiebeleid

Onder tolerantiebeleid wordt verstaand de vooraf vastgesteld grenzen aan het gedrag van het publiek en de daaraan gekoppelde instructies voor het politieoptreden. Aangegeven wordt wat de overheid, gegeven de beschikbare informatie en gelet op de omstandigheden, al dan niet zal dulden en waartegen zal worden opgetreden. Hierbij zijn de volgende uitgangspunten van betekenis:

  • Conform de algemene beleidsuitgangspunten treedt de politie vriendelijk doch consequent op;

  • Indien zich demonstraties voordoen wordt hiertegen niet opgetreden zolang dit het karakter en de voorgang van het evenement niet verstoren;

  • Activiteiten van groepen of individuen die de veiligheid andere bezoekers in gevaar brengen, worden niet getolereerd.

 

Uitgaande van de beleidsuitgangspunten is politieoptreden geboden indien er sprake is van:

  • Feiten en gedragingen die een bedreiging vormen voor de openbare orde;

  • (Openlijk) geweld tegen personen en/of goederen;

  • Het bezit / gebruik van slag, stoot en anderen wapens;

  • Het al dan niet opzettelijk ernstig hinderen van de normale gang van zaken op de betreffende locatie;

  • Het met zich voeren en tonen van afbeeldingen die beledigend zijn;

  • Belemmering van het overheidsoptreden;

  • Verzet tegen het overheidsoptreden;

  • Het plegen van strafbare feiten tegen burgers en overheidsfunctionarissen.

 

Inbeslagneming

 

Wapens, drug (voor zover niet vallend onder het vigerende tolerantiebeleid) en alle andere voorwerpen waarmee strafbaar feit is/wordt gepleegd, worden altijd in beslag genomen. Tegen de eigenaar en/of drager van het inbeslag genomen goed wordt proces-verbaal opgemaakt.