Regeling vervallen per 22-03-2014

Verordening Cliëntenparticipatie Nieuwegein 2010

Geldend van 01-01-2010 t/m 21-03-2014

Intitulé

Verordening Cliëntenparticipatie Nieuwegein 2010

De raad van de gemeente Nieuwegein;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 24 november 2009;

gelet op de bepalingen van de Wet werk en bijstand, Wet investeren in jongeren, Algemene wet bestuursrecht en Gemeentewet, de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

besluit vast te stellen de verordening “Verordening Cliëntenparticipatie Nieuwegein 2010”

HOOFDSTUK I ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • 1. Deze verordening verstaat onder:

    Cliëntenraad WWB: de cliëntenraad als bedoeld in artikel 47 Wet werk en bijstand.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nieuwegein

    Doelgroep: De minima van Nieuwegein zoals gedefinieerd in de minimaregelingen en de regelingen categoriale bijzondere bijstand en jongeren als bedoeld in de WIJ.

    De wet: de Wet werk en bijstand (WWB) en de Wet investeren in jongeren (WIJ)

  • 2. Voor zover niet anders is bepaald worden begrippen in deze verordening gebruikt in dezelfde betekenis als in de Wet werk en bijstand en Wet investeren in Jongeren.

Artikel 2 Samenstelling Cliëntenraad

  • 1. In de cliëntenraad zitten minimaal 5 en maximaal 9 personen zoals bedoeld in artikel 7, lid 1 Wet werk en bijstand en artikel 12 Wet investeren in jongeren.

  • 2. Aan de Cliëntenraad wordt een ambtelijk secretaris toegevoegd. Deze secretaris is geen lid van de Cliëntenraad en heeft geen stemrecht.

  • 3. De Cliëntenraad stelt uit haar midden een voorzitter en een penningmeester aan.

  • 4. De Cliëntenraad kan de betreffende vakwethouder uitnodigen een vergadering bij te wonen. Bij afwezigheid zal de wethouder worden vervangen door het hoofd van de afdeling Werk en Inkomen of diens plaatsvervanger.

Artikel 3 Benoeming en zittingsduur

  • 1. De leden van de Cliëntenraad worden op voordracht van de Cliëntenraad benoemd door het College van burgemeester en wethouders. De Cliëntenraad benoemt hiervoor een benoemingscommissie bestaande uit drie van haar leden. Deze commissie voert met de afzonderlijke kandidaten een gesprek en doet aan het College een bindende voordracht. Het werk van de benoemingscommissie is vertrouwelijk.

  • 2. Het College van burgemeester en wethouders dient bij de benoeming van de leden van de Cliëntenraad de representativiteit in het oog te behouden. Daarbij hanteert het College criteria zoals:

    • -

      geslacht,

    • -

      soort uitkering,

    • -

      leeftijd, waarbij wordt uitgegaan van een minimumleeftijd van 18 jaar,

    • -

      allochtone of autochtonen afkomst,

    • -

      situatie van de huishoudens.

  • 3. De voorgedragen kandidaten mogen gedurende een periode van drie jaren voorafgaand aan de benoeming geen veroordeling of maatregel hebben moeten ondergaan, noch mogen zij onderwerp zijn van een lopend fraude onderzoek.

  • 4. De leden van de Cliëntenraad worden voor een termijn van drie jaar benoemd. De Cliëntenraad stelt een rooster van aftreden op. De aftredende leden zijn terstond herbenoembaar.

  • 5. Het lidmaatschap van de Cliëntenraad wordt tussentijds beëindigd door:

    • -

      overlijden,

    • -

      opzegging,

    • -

      indien in de situatie van een lid gedurende zijn/haar zittingsperiode een verandering optreedt, zodanig dat daardoor de (cliënt)relatie met de afdeling wordt verbroken. Met het oog op de continuïteit van de werkzaamheden van de Cliëntenraad is het mogelijk om voor een overbruggingsperiode van maximaal 1 jaar aan te blijven, mits men in Nieuwegein woonachtig is.

  • 6. Een lid van de Cliëntenraad kan op grond van disfunctioneren en of het schaden van de werkzaamheden van de Cliëntenraad voorgedragen worden voor schorsing. Een dergelijk besluit dient met 2/3 van de aanwezige stemmen te worden genomen en wordt binnen 24 uur schriftelijk en gemotiveerd aan het lid medegedeeld. Een kopie van dit besluit wordt aan het College gezonden.

HOOFDSTUK II TAAKVELD

Artikel 4 Taken en bevoegdheden van de Cliëntenraad WWB

  • 1. De Cliëntenraad heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd adviseren aan het college en de Gemeenteraad over alle onderwerpen met betrekking tot de WWB, Ioaw, Ioaz, Bbz 2004, WIJ, Wet Inburgering en aanverwante wet- en regelgeving, die vorming, uitvoering, controle en evaluatie van het gemeentelijk beleid betreffen. Een uitzondering betreft de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, deze wet valt onder de Raad van WMO-vragers.

  • 2. Tot deze onderwerpen behoren in ieder geval procedures, regelingen en alle andere met individuele gevallen verband houdende zaken met een algemeen karakter.

  • 3. Tot deze onderwerpen horen niet klachten, bezwaarschriften en andere zaken, die op individuele cliënten betrekking hebben, alsmede over de uitvoering van wettelijke voorschriften voor zover bij deze uitvoering geen ruimte voor gemeentelijk beleid is gelaten.

  • 4. De Cliëntenraad geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het college over het feit of de gemeente volledig gebruik maakt van de ruimte die de wetgever biedt.

  • 5. De Cliëntenraad is alert op ontwikkelingen en knelpunten in het bestaande stelsel van sociale zekerheid en de arbeidsvoorziening en jongeren. Zij heeft een signaalfunctie in deze.

  • 6. De Cliëntenraad onderhoudt contacten met soortgelijke organen, bijvoorbeeld door deelneming aan de “Landelijke Netwerk Cliëntenraden Overleg”.

  • 7. De Cliëntenraad informeert haar doelgroep over haar advieswerk middels periodiek verslag uitbrenging in de Bijdehandkrant. Tevens maakt de Cliëntenraad een jaarverslag dat wordt gestuurd naar het College van Burgemeester en Wethouders en de Gemeenteraad.

Artikel 5 Werkwijze

  • 1. Het college draagt er zorg voor dat alle voorstellen tot nieuw of gewijzigd beleid met betrekking tot bovengenoemde beleidsterreinen voorafgaande aan diens beslissing, ter advisering worden voorgelegd aan de Cliëntenraad tenzij naar het oordeel van afdelingshoofd Programma´s en Projecten advisering vooraf zal leiden tot een ongewenste vertraging in de dienstverlening naar de cliënten. In dat geval zal een en ander pas achteraf in de Cliëntenraad ter discussie worden gesteld.

  • 2. Door het college voorgelegde voorstellen dienen vertrouwelijk behandeld te worden, aangezien deze zich nog in de conceptfase bevinden.

  • 3. Indien het college afwijkt van het uitgebrachte advies van de Cliëntenraad, stelt zij de Cliëntenraad daarvan gemotiveerd schriftelijk in kennis.

  • 4. Van belang zijnde actuele informatie (vakbladen, brochures e.d.) op het van toepassing zijnde beleidsterrein zal door de ambtelijk secretaris van de Cliëntenraad worden verzameld en onder de kennis worden gebracht van de leden van de Cliëntenraad. De ambtelijk secretaris draagt in zijn algemeenheid zorg voor een adequate ondersteuning van de Cliëntenraad opdat deze haar taken op een adequate wijze kan uitvoeren.

  • 5. Voor het vaststellen van de adviezen en standpunten worden binnen de Cliëntenraad besluit als volgt genomen:

    • -

      eenstemmig, of

    • -

      bij meerderheid van stemmen (de helft plus tenminste één).

    Daarbij worden meerderheids- en minderheidsstandpunten vermeld in aantallen. De leden van de Cliëntenraad hebben ieder één stem en dienen deze persoonlijk uit te brengen. Voor een geldige stemming is de aanwezigheid van tenminste de helft plus één van de leden vereist.

Artikel 6 Vergadering

  • 1. De voorzitter stelt in overleg met de Cliëntenraad de vergaderdata, - plaats en –tijden op.

  • 2. De ambtelijk secretaris stelt de agenda van de vergaderingen op, maakt de vergaderingen bekend en draagt zorg voor het uitnodigen van de leden.

  • 3. De voorzitter vertegenwoordigt de Cliëntenraad naar buiten en kan zich hiertoe laten vervangen door een lid van de Cliëntenraad.

  • 4. De secretaris registreert de inkomende en uitgaande stukken en zendt de stukken aan de leden van de Cliëntenraad uiterlijk zeven dagen voor een vergadering toe.

  • 5. De secretaris maakt van iedere vergadering een verslag op.

  • 6. De cliëntenraad vergadert minimaal vier maal per jaar of zoveel meer als waartoe zij besluit.

  • 7. De vergaderingen zijn als regel openbaar. De cliëntenraad kan besluiten een besloten vergadering te houden.

  • 8. Zowel op verzoek van de Cliëntenraad als op verzoek van het college kan een vergadering worden uitgeschreven waarbij beide partijen aanwezig zijn.

Artikel 7 Faciliteiten en kosten

  • 1. De kosten van de Cliëntenraad komen ten laste van de gemeente. Kosten kunnen worden gemaakt voor het inhuren van deskundigen, voor vorming en scholing van de leden, en organisatiekosten (huren van ruimte, administratiekosten) tot maximaal het bedrag zoals in de gemeentebegroting is vastgelegd.

  • 2. Het college stelt daartoe aan de Cliëntenraad een zodanig budget beschikbaar dat zij in staat kan worden geacht haar adviserende taak op een adequate wijze uit te kunnen voeren.

  • 3. Dit budget wordt jaarlijks toegekend op basis van een begroting, die door de Cliëntenraad tijdig wordt overlegd.

  • 4. De penningmeester stelt de begroting op, voert het beheer over de kas en zorgt voor het financieel jaarverslag.

  • 5. De begroting dient uiterlijk 1 december overlegd te worden. Het financieel jaarverslag dient binnen een half jaar na het verstrijken van het jaar te worden opgesteld en overlegd aan het college.

  • 6. De leden van de Cliëntenraad behouden hun uitkeringsrechten gedurende de voorbereidingstijd op vergaderingen, het uitvoeren van werkzaamheden door de Cliëntenraad, de tijd waarin zij derden raadplegen en het deelnemen aan ad-hoc werkgroepen.

HOOFDSTUK III SLOTBEPALINGEN

Artikel 8 Intrekking oude regeling

De Verordening Cliëntenparticipatie Nieuwegein (2007-385) wordt ingetrokken met de inwerkingtreding van onderhavige verordening.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze verordening vervangt de in artikel 8 genoemde verordening en treedt in werking op 1 januari 2010. Artikel 5 van het Raadsbesluit tijdelijk regels Wet investeren in jongeren komt per datum in werkingtreding van deze verordening te vervallen.

Artikel 10 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als:

Verordening Cliëntenparticipatie Nieuwegein 2010

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 15 december 2009.

de griffier
de voorzitter

Toelichting

Algemeen

Artikel 47 van de Wet werk en bijstand regelt dat de gemeente bij verordening regels dient vast te stellen voor de wijze waarop de cliëntenparticipatie wordt vormgegeven. Daarbij moet tenminste worden vastgelegd op welke wijze:

  • periodiek overleg wordt gevoerd met deze personen of hun vertegenwoordigers;

  • deze personen of vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden;

  • zij worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie.

In de voorliggende verordening komen al deze punten aan bod.

Met deze verordening geeft de gemeente tevens invulling aan de in artikel 12 WIJ gegeven opdracht om regels te stellen met betrekking tot de wijze waarop jongeren, of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van de WIJ. Van de zijde van de regering is op vragen vanuit de Tweede Kamer opgemerkt dat het voor de hand ligt om aansluiting te zoeken bij de bestaande vormen van cliëntenparticipatie in het kader van de WWB. Deze suggestie is overgenomen en wordt geformaliseerd door een nieuwe verordening cliëntenparticipatie Nieuwegein 2010. In deze verordening is de cliëntenparticipatie voor zowel de WWB als de WIJ geregeld.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begrippen

Dit artikel spreekt voor zich. Voor zover begrippen in de verordening worden gebruikt die niet in dit artikel zijn benoemd geldt de betekenis zoals die is bepaald in de Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren.

Artikel 2 Samenstelling cliëntenraad

De cliëntenraad bestaat uit de doelgroep die zijn vertegenwoordigen. Dit kunnen zijn uitkeringsgerechtigden, minima, jongeren of vertegenwoordigers van organisaties die de doelgroep vertegenwoordigen. Het is belangrijk dat de verschillende geledingen binnen het cliëntenbestand zoveel mogelijk binnen de cliëntenraad zijn vertegenwoordigd. Dit betekent dat ook specifieke groepen zoals jongeren, ouderen en allochtonen vertegenwoordigd behoren te zijn.

Artikel 3 Benoeming en zittingsduur

In dit artikel wordt geregeld op welke wijze nieuwe leden van de cliëntenraad worden geworven en vervolgens aan de hand van een voordracht door het college aangewezen. Schorsing en ontslag van leden van de cliëntenraad is mogelijk met 2/3 meerderheid van de aanwezige leden van de cliëntenraad. Een kopie van dit besluit wordt aan het College gezonden. Het College formaliseert het genomen besluit.

Artikel 4 Taken en bevoegdheden

De cliëntenraad heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd adviseren aan het college van burgemeester en wethouders over onderwerpen die de vorming, uitvoering, controle en evaluatie van het gemeentelijk beleid betreffen ten aanzien van de doelgroep die zij vertegenwoordigen, voor zover ruimte voor gemeentelijk beleid is gelaten in de genoemde wetten.

De advisering gaat om onderwerpen met een algemeen karakter en niet over individuele gevallen. De cliëntenraad is alert op ontwikkelingen en knelpunten in het stelsel van de sociale zekerheid voor zover deze groepen en/of individuen raken. Zij heeft daarin een signaal functie.

Artikel 5 Werkwijze

In dit artikel wordt de werkwijze van de cliëntenraad beschreven en worden de taken omschreven van de ambtelijk secretaris. Normaliter worden onderwerpen ter advisering voorgelegd aan de cliëntenraad alvorens zij ter besluitvorming aan het college worden aangeboden. Indien over een voorstel met spoed een besluit moet worden genomen kan het betreffende voorstel ook achteraf in de cliëntenraad ter discussie worden gesteld.

Artikel 6 Vergadering

In dit artikel worden de frequentie, de uitnodigingen voor en het verloop van de overlegvergadering geregeld. Het mogelijk is dat in de loop van een jaar vaker wordt vergaderd wordt, dan de maximaal viermaal per jaar. Tevens vinden er vergaderingen met een vertegenwoordiging van de gemeente plaats.

Artikel 7 Faciliteiten en kosten

De cliëntenraad krijgt jaarlijks een budget voor de te maken kosten in het kader van hun werkzaamheden. De Cliëntenraad heeft jaarlijks een vaststaand budget. Dit is opgenomen in de gemeentebegroting en tot op heden voldoende geweest. In de begroting die zij indienen geeft de Cliëntenraad een indicatie waaraan zij haar budget voor volgend jaar wil besteden. Wanneer de doeleinden vallen binnen de bestedingsmogelijkheden van Cliëntenraad, krijgen zij het budget uitbetaald. Het is derhalve niet een begroting die meegenomen hoeft te worden in de begrotingsbehandeling van de raad. Aan het einde van het boekjaar legt de cliëntenraad aan het college verantwoording af over de bestede gelden.

Daarnaast kan de cliëntenraad op verzoek bepaalde faciliteiten beschikbaar worden gesteld die noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van de cliëntenraad. Daarbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan het door de gemeente beschikbaar stellen van een vergaderruimte of spreekkamer of kopieerfaciliteiten. Een verzoek om faciliteiten ter beschikking te stellen kan worden gericht aan de ambtelijk secretaris.

Artikel 8 Intrekking oude regeling

Dit artikel spreekt voor zich en behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Dit artikel spreekt voor zich en behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 10 Citeertitel

Dit artikel spreekt voor zich en behoeft geen nadere toelichting.