Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR167553
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR167553/1
Regeling vervallen per 01-07-2021
Bed and breakfast in de gemeente Nunspeet
Geldend van 22-07-2009 t/m 30-06-2021
Intitulé
Bed and breakfast in de gemeente NunspeetBed & breakfast in de gemeente Nunspeet
Gemeente Nunspeet
Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling
Afdeling Bestuur
Januari 2009
Hoofdstuk 1 Algemeen
Paragraaf 1.1. Aanleiding
De geldende bestemmingsplannen, uitgezonderd het bestemmingsplan Nunspeet-Kom (binnenplanse
ontheffing), in de gemeente laten bed & breakfast niet toe. Een dergelijke activiteit verdraagt
zich niet met een woonfunctie1, als regelmatig een aantal personen tegen betaling (bedrijfsmatig)
gebruik maakt van de aangeboden mogelijkheid van bed & breakfast in het pand. Als
expliciet in een bestemmingsplan wordt geregeld dat bed & breakfast onder bepaalde ontheffingsvoorwaarden
niet strijdig is, past het wel binnen de woonfunctie.
In de Integrale Ruimtelijke Toekomstvisie van Nunspeet (IRTV) wordt met betrekking tot toerisme,
cultuur en recreatie een streefbeeld geschetst. De gemeente stimuleert kwaliteitsverbetering en
staat in beginsel positief tegenover uitbreiding van verblijfsrecreatieve voorzieningen (seizoen- en
trekkersplaatsen). De gemeente verleent medewerking aan particuliere initiatieven over verbeterde
verblijfsaccommodaties. In het kader van plattelandsvernieuwing wordt zowel in het weidegebied
als de agrarische enclave medewerking verleend aan ontwikkeling van kleinschalige recreatieve
(neven)activiteiten onder voorwaarde dat de agrarische sector en de natuurwaarden daar
geen bijzondere schade van ondervinden. Kwantitatief betekent dit: vergroting van de omvang
van het huidige aanbod aan overnachtingplaatsen in de gemeente.
De toeristische organisaties stellen in de agenda voor de toekomst dat het platteland een belangrijk
onderdeel van de toeristische identiteit van de Veluwe is. De organisaties verwelkomen dan
ook de komst van nieuwe agrotoeristische producten die een meerwaarde bieden op het huidige
aanbod: bed & breakfast, appartementen, streekproducten, dagattracties op de boerderij, enzovoorts.
In de provinciale nota ‘Mooi Dichtbij’ wordt een afzonderlijk hoofdstuk gewijd aan plattelandstoerisme.
Paragraaf 1.2. Inleiding
Bij de gemeente Nunspeet komen regelmatig aanvragen van burgers binnen om bed & breakfast
te mogen exploiteren. Deze notitie dient ten eerste als een toetsingskader voor de instemming of
afwijzing van bed & breakfast. Bij instemming is een procedure voor een buitenplanse ontheffing
(binnen de bebouwde kom) of een herziening van het bestemmingsplan (buitengebied) vereist.
Ten tweede is deze notitie een toetsingskader voor handhavingszaken op dit terrein. Ten derde
kan de notitie gezien worden als informatieverstrekking over bed & breakfast.
In de notitie is onder andere opgenomen wat bed & breakfast is, wat de beleidsregels zijn en hoe
de functie planologische verankerd wordt in nieuwe bestemmingsplannen. De nota geldt voor de
gehele gemeente zowel voor het buitengebied als voor de bebouwde kom.
Hoofdstuk 2 Wat is bed
Paragraaf 2.1. Begripsomschrijving
De navolgende definitie wordt gehanteerd: "Bed & breakfast is een bedrijfsmatige voorziening
gericht op het bieden van de mogelijkheid tot overnachting en het serveren van ontbijt als toeristischrecreatieve
activiteit aan maximaal acht personen2, die ondergeschikt is aan de hoofdbestemming".
Paragraaf 2.2. Toelichting op de begripsomschrijving
Bed & breakfast is het tegen betaling aanbieden van logies en ontbijt aan derden in een bewoond
pand of bij agrarische bedrijven in een voormalig agrarisch gebouw. Het ontbijt kan bijvoorbeeld in
een gemeenschappelijke ruimte of op de kamer zelf genuttigd worden. Een zelfstandige kookgelegenheid
voor de recreant ontbreekt. De ruimtes voor bed & breakfast zijn vaak eenvoudig van
opzet en bestaan meestal slechts uit slaapkamer(s), badkamer(s) en één gezamenlijke gemeenschappelijke
ruimte. Een kleine (gezamenlijke) keuken met koelkast bestaat ook tot de mogelijkheid.
De keuken en de badkamer worden soms gedeeld met de bewoners en/of eventuele andere
recreanten in de woning.
Onder bed & breakfast wordt niet verstaan overnachting, die niet gestoeld is op een recreatief
verblijf. Overnachting noodzakelijk in verband met het verrichten van tijdelijke of seizoensgebonden
werkzaamheden en/of arbeid, aan studenten en de verhuur aan tijdelijk woningzoekenden
past niet binnen de omschrijving.
Bed & breakfast wordt gebruikt door een afwisselend publiek dat voor een korte periode ter plaatse
verblijft. Het wordt niet gecombineerd met andere bedrijvigheid en recreatieve functies.
Aanvullende services, zoals een warme maaltijd en fietsenverhuur, mogen uitsluitend aan en ten
behoeve van de bed-&-breakfastgasten worden aangeboden. Arrangementen in relatie tot andere
toeristische trekpleisters in de gemeente of de omgeving zijn toelaatbaar.
Hoofdstuk 3 Ruimtelijke overwegingen
Bij de situering van bed & breakfast spelen de volgende aspecten een rol.
Paragraaf 3.1. Ruimtelijk beleid provincie
Het Streekplan 2005 van de provincie over bed & breakfast biedt diverse mogelijkheden. Daarbij
moet onderscheid gemaakt worden tussen stedelijk en landelijk gebied. Voor beide gebieden
geldt specifiek beleid. Hieronder komt het streekplanbeleid en de daarin opgenomen bed-&-
breakfastmogelijkheden voor beide gebieden aan bod.
Streekplan 2005: stedelijk gebied
In het stedelijk gebied bestaat de mogelijkheid om projecten te realiseren voor recreatieve functies
(waaronder bed & breakfast), mits deze niet gesitueerd worden op een bedrijventerrein en
voldaan wordt aan een aantal algemene voorwaarden. Als algemene voorwaarden worden bedoeld
het project(/de voorziening):
- mag geen onevenredige afbreuk doen aan of onevenredige beperkingen opleveren voor aangrenzende
of nabije functies en bestemmingen;
- moet zich verdragen met aangrenzende activiteiten en bestemmingen;
- mag niet in strijd zijn met relevante wetgeving onder meer op het gebied van water, natuur,
milieu, geluid, luchtkwaliteit en externe veiligheid.
(Bron: Streekplan 2005).
Gemeentelijke reactie
De genoemde voorwaarden zijn ook terug te vinden in de beleidsregels in de desbetreffende notitie,
waardoor de algemene voorwaarden in de desbetreffende notitie geïmplementeerd zijn.
Streekplan 2005: landelijk gebied
In het landelijk gebied bestaat de mogelijkheid om projecten te realiseren voor extensieve verblijfsrecreatie.
Het streekplan noemt de volgende voorbeelden van extensieve verblijfsrecreatie:
kleinschalige nevenactiviteiten, zijnde verhuur van recreatieve producten of horeca aan huis, een
minicamping of gelijksoortige vormen met een beperkte capaciteit.
(Bron: Streekplan 2005).
Gemeentelijke reactie
Bed & breakfast wordt niet specifiek in het streekplan genoemd. Gelet op de kleinschaligheid en
de zeer beperkte ruimtelijke impact van bed & breakfast, zoals deze zijn ingekaderd in de desbetreffende
notitie, blijkt dat bed & breakfast ook gezien kan worden als een vorm van extensieve
verblijfsrecreatie, zoals het Streekplan 2005 bedoeld. Gelet op de kleinschalige vorm van recreatie
en de zeer beperkte ruimtelijke impact is zonering en het opnemen van een maximum aantal
bed-&-breakfastvoorziening in de gemeente niet noodzakelijk. Bed & breakfast kan daarom worden
toegestaan, mits voldaan wordt aan de in deze notitie opgenomen beleidsregels.
De provincie wil extensieve vormen van recreatie en toerisme stimuleren. Als grondgedachte voor
het beleid wordt in het streekplan gesteld dat extensieve vormen van recreatie en toerisme zich in
het algemeen goed verenigen met de diverse functies in het buitengebied. Desalniettemin moeten
deze vormen van recreatie te verenigen zijn met de natuur- en landschapsdoelstellingen. Dat blijft
een voorwaarde. In het Groenblauwe Raamwerk (waar de Ecologische Hoofdstructuur ook onder
valt), staat de bescherming en ontwikkeling van de voorkomende natuur- en landschapswaarden
voorop.
(Bron: Streekplan 2005).
Gemeentelijke reactie
De in de desbetreffende notitie bedoelde bed & breakfast moet geëxploiteerd worden in bestaande
(bedrijfs)woningen op bestaand erf.
Bijgebouwen op het erf (toevoegen van ‘rood’) of het vergroten van het erf (uitgezonderd voor het
realiseren van parkeerplaatsen en andere noodzakelijke voorzieningen) is niet aan de orde. Op
die manier worden waardevolle (open) gebieden niet aangetast. Ook de kernkwaliteiten van alle
deelgebieden worden niet aangetast. Er vindt geen verandering plaats van de (stroken)
verkaveling, de weidebouw blijft in stand et cetera. Er vinden geen veranderingen plaats
waardoor bed & breakfast niet past in het Groenblauwe Raamwerk. Om deze reden is niet direct
strijdigheid aanwezig met het provinciaal beleid voor de ontwikkeling van de in deze notitie ingekaderde
bed & breakfast. Het aanbieden van aanvullende activiteiten, zoals fietsenverhuur, kan
ertoe leiden dat een externe werking ontstaat naar de omgeving (bijvoorbeeld de Ecologische
Hoofdstructuur). Om die reden mogen aanvullende activiteiten uitsluitend aan en voor de bed-&-
breakfastgasten worden aangeboden.
Streekplanuitwerking Functieverandering
In het Streekplan 2005 wordt aangegeven dat de provincie functieverandering wil bevorderen en
wel op een zodanige manier dat agrarische gebouwen op een goede wijze kunnen worden
(her)gebruikt. Als functieveranderingsmogelijkheid wordt genoemd: “er zijn agrariërs die hun agrarische
gebouwen deels willen gebruiken voor niet-agrarische activiteiten.” Een voorwaarde is dat
geen extra bouwlocaties worden toegevoegd. In relatie met functieveranderingsmogelijkheden
heeft de provincie de volgende doelen opgesteld:
- land- en tuinbouwbedrijven moetende mogelijkheid krijgen om niet-agrarische nevenfuncties te
vervullen;
- aan niet-agrarische bedrijvigheid die gebonden is aan de kwaliteiten en de functies van dat
buitengebied moet ruimte worden geboden;
- er is behoefte om werken te accommoderen in vrijgekomen gebouwen in het landelijk gebied.
Daarmee kan een impuls worden gegeven aan de leefbaarheid en de vitaliteit van het landelijk
gebied.
Door bed & breakfast toe te staan in agrarische gebouwen bij agrarische bedrijven past het binnen
de hierboven genoemde ruimtelijke doelen. Bed & breakfast bij agrarische bedrijven moet in
principe in de (bedrijfs)woning worden gerealiseerd. Bed & breakfast draagt voor de agrarische
bedrijven bij aan verbreding en kan gezien worden als een kwaliteitsslag. Bijbouwen is niet aan
de orde, evenals vergroting van het erf, zodat de kernkwaliteiten van het landschap niet worden
aangetast.
In de streekplanuitwerking Functieverandering wordt als nevenactiviteit genoemd: “natuur- en
landschapsbeheer en -educatie en/of recreatie.” Maximale oppervlakte variërend van 350 m² tot
500 m². Bed & breakfast is een vorm van recreatie en wordt toegelaten met een maximale gebruiksvloeroppervlakte
van 100 m². Gelet daarop past het in de desbetreffende notitie opgenomen
bed-&-breakfastbeleid in de streekplanuitwerking.
Paragraaf 3.2. Actieplan Toerisme en Recreatie
Recreatie & Toerisme in de gemeente Nunspeet
In 1997 is in opdracht van de gemeente Nunspeet het Toeristisch-Recreatief IntegratiePlan Nunspeet
(TRIP) opgesteld. Doelstelling van dit plan is:
“Het ontwikkelen van een samenhangend, onderscheidend en kwalitatief hoogwaardig toeristischrecreatief
product, waarbij naast relevante trends en ontwikkelingen de meningen en ervaringen
van de recreant (zowel verblijfs- als dagrecreant) de leidraad vormen voor een actiegericht beleidsplan
voor de gemeente én het toeristisch-recreatief bedrijfsleven van Nunspeet.”
In het TRIP worden de volgende specifieke doelgroepen beschreven: “de eigen bevolking, de
natuurrecreant, de cultuur- en historiegenieter, de waterrecreant en de ruimte - en rustzoeker.”
De richtinggevende ontwikkelingsvisie in het TRIP kan als volgt worden samengevat:
“Het toeristisch-recreatief product Nunspeet bestaat uit een gevarieerd totaalproduct in een aantrekkelijke
setting; niet zozeer de uitbouw van het product in kwantiteit staat derhalve centraal als
wel de versterking van de kwaliteit en duurzaamheid. Dientengevolge vindt waar nodig, inbreng
van met name ‘aanvullende/nieuwe’ (dag)-recreatieve voorzieningen plaats en worden kwaliteitsknelpunten
weggenomen. Hierbij gaat het niet zozeer om het trekken van extra hordes toeristen
en recreanten, maar staat het bieden van een volledig en kwalitatief goed pakket van voorzieningen
aan de aanwezige toeristen en de eigen bevolking voorop.”
Het toelaten van bed & breakfast past in het streven naar een duurzame kwaliteitsimpuls van de
toeristische routestructuren en de inzet op ontwikkeling van aanvullende voorzieningen.
Paragraaf 3.3 Kwaliteitsimpuls in landelijk gebied
Door mee te werken aan het toelaten van bed & breakfast kan op een aantal fronten een kwaliteitsimpuls
worden gegeven voor het landelijk gebied.
Ten eerste kan bed & breakfast bijdragen aan verbreding van de agrarische bedrijfssector. Het
wordt in de agrarische sector steeds vaker noodzakelijk om een voldoende bedrijfseconomische
basis van de bedrijfsvoering als geheel te creëren om de continuïteit te garanderen. Dat is ook
van belang voor de leefbaarheid en de werkgelegenheid op het platteland.
Uit het Streekplan 2005 blijkt dat de provincie extensieve vormen van recreatie en toerisme,
waaronder bed & breakfast, wil stimuleren (zie paragraaf 3.1.). De grondgedachte voor het beleid
in het landelijk gebied is dat extensieve vormen van recreatie en toerisme zich in het algemeen
goed kunnen verenigen met de diverse functies in het buitengebied. Gelet daarop ziet ook de
provincie bed & breakfast als een kwaliteitsimpuls voor het landelijk gebied.
Ten tweede biedt bed & breakfast een invulling aan een betere benutting van gedeelten van
woonboerderijen.
Paragraaf 3.4. Brandpreventiebeleid
Op 1 november 2008 is het Gebruiksbesluit in werking getreden. Dit besluit stelt dat een gebruiksvergunning
is vereist als aan meer dan tien personen bedrijfsmatig kamers voor nachtverblijf
worden aangeboden. In de bouwverordening kan van dit aantal worden afgeweken.
Paragraaf 3.5. Concurrentie
Door bed & breakfast toe te staan, wordt verondersteld dat eigenaren van horecabedrijven, bestaande
recreatiebedrijven en campings nadeel kunnen ondervinden van het eventuele concurrerende
effect dat hiervan uit kan gaan. Om de hierna volgende redenen is mogelijke concurrentie
niet aan de orde.
Ten eerste blijkt uit bestaande jurisprudentie dat concurrentie op zichzelf geen ruimtelijke reden is
om geen medewerking aan een verzoek te verlenen. Pas wanneer het toestaan van bed & breakfast
leidt tot een duurzame ontwrichting van het recreatieve voorzieningenniveau ter plaatse en dit
niet door dringende redenen wordt gerechtvaardigd, kan sprake zijn van het onthouden van medewerking
aan een verzoek. In de gemeente zijn geen signalen bekend van een (verwachte)
overcapaciteit in de verblijfsrecreatie. Gezien de ontwikkelingen in de recreatieve sector is het
aannemelijk dat een uitbreiding van het voor recreatieve verhuur bestemde kamerbestand in een
behoefte zal voorzien. Gelet daarop leidt bed & breakfast in onze gemeente niet tot een duurzame
ontwrichting van het recreatieve voorzieningenniveau.
Ten tweede is bed & breakfast kleinschalig (Kleinschalig: zoals in de begripsomschrijving (hoofdstuk 2.1.) is aangegeven) van aard.
De kleinschaligheid wordt gegarandeerd
door een maximale oppervlakte op te nemen, wat resulteert in het beperken wat betreft het aantal
bedden. Voor dergelijke kleinschalige voorzieningen bepaalt de marktwerking de vraag.
Ten derde zijn aanvullende voorzieningen, zoals het aanbieden van een warme maaltijd en fietsenverhuur,
alleen toegestaan voor de bed-&-breakfastgasten, waardoor concurrentie voor de
lokale horeca en andere bedrijven niet aan de orde is.
Paragraaf 3.6. Positieve en negatieve punten
Positieve punten:
- De voorziening strookt met het gemeentelijk beleid, zoals neergelegd in de IRTV 2015, het
TRIP en het Actieplan Toerisme en Recreatie. De gemeente stimuleert kwaliteitsverbetering en
staat in beginsel positief tegenover uitbreiding van verblijfsrecreatieve voorzieningen.
- Gelet op de kleinschaligheid en de beperkte ruimtelijke impact strookt de voorziening met het
provinciaal beleid (Streekplan 2005).
- Bed & breakfast in het buitengebied en in de bebouwde kom versterkt de gebruiksfunctie van
de aanwezige lange afstand wandel- en fietsroutes in de gemeente.
- De lokale economie, waaronder de bestaande horeca, kan profiteren van het toelaten van bed
& breakfast in onze gemeente.
- Bed & breakfast zorgt voor een aanvulling op inkomsten. Bij agrariërs zorgt de voorziening voor
een verbreding van de activiteiten.
Negatieve punten:
- De voorziening kan een (beperkte) verkeersaantrekkende werking en parkeerdruk met zich
meebrengen. Daarbij wordt opgemerkt dat een belangrijke doelgroep van bed & breakfast fietsers
en wandelaars zijn. Meer verkeersbewegingen zijn echter inherent aan het stimuleren van
toeristische activiteiten.
- Mogelijke overlast voor omwonenden door een toename van activiteiten op het erf. De desbetreffende
notitie voorziet echter in maatregelen die erop gericht zijn deze overlast tot een minimum
te beperken.
Paragraaf 3:7 Conclusie
Bed & breakfast past in het provinciaal en gemeentelijk beleid, mits voldaan wordt aan de in de
desbetreffende notitie opgenomen beleidsregels. Bed & breakfast draagt ook bij aan een kwaliteitsimpuls
in het landelijk gebied. Aandacht voor brandveiligheid is belangrijk. Mogelijke concurrentie
door bed & breakfast is niet aan de orde. De negatieve punten kunnen worden tegengegaan
door specifieke beleidsregels op te nemen.
Geconcludeerd kan worden dat het stimuleren van bed & breakfast door de desbetreffende notitie
een welkome aanvulling is op het huidige toeristische aanbod in de gemeente.
Hoofdstuk 4 Beleidsregels/toetsingskader
In deze paragraaf worden de beleidsregels omschreven. De regels dienen ten eerste als toetsingskader
voor de instemming of afwijzing van bed & breakfast. Ten tweede zijn de regels een
toetsingskader voor handhavingszaken op dit terrein. Ten derde kunnen de regels gezien worden
als informatieverstrekking over bed & breakfast.
Voor het oprichten van nieuwe bed-&-breakfastvoorzieningen worden onderstaande beleidsregels
gehanteerd:
1. Bed & breakfast moet gerealiseerd worden in een bestaande legale (bedrijfs)woning behorende
bij een woonbestemming, een landgoedbestemming, een agrarische bedrijfsbestemming
of een niet-agrarische bedrijfsbestemming. In deze nota maakt ook de deel4 van een
boerderij deel uit van de (bedrijfs)woning.
2. De oppervlakte voor bed & breakfast mag niet meer bedragen dan 40% van de gebruiksoppervlakte
5 van de (bedrijfs)woning of het gebouw. De gebruiksvloeroppervlakte6 voor bed &
breakfast mag maximaal 110 m² bedragen. De voorziening mag ten hoogste uit vier slaapkamers
met elk maximaal twee bedden (exclusief kinderbedjes) bestaan. Onder de oppervlakte
voor bed & breakfast vallen de volgende ruimten:
- slaapkamer(s);
- bad- , douche- en toiletruimte(n) die niet gedeeld worden met de bewoner(s);
- een gemeenschappelijke ruimte7.
Voor de gemeenschappelijke ruimte geldt een maximale oppervlakte van 30 m². De gemeenschappelijke
ruimte moet in de (bedrijfs)woning worden gerealiseerd. De oppervlakte is exclusief
gemeenschappelijke verkeersruimten. De genoemde ruimten zijn niet verplicht en kunnen
gecombineerd worden met elkaar. Niet genoemde ruimten (zoals een keuken of woonkamer)
zijn niet toegestaan voor bed & breakfast.
3. De maximum verblijfsduur per recreant mag niet meer dan tien dagen achtereen bedragen.
Verder moet er een overeenkomst worden afgesloten tussen de gemeente en de eigenaar,
waarin bedongen wordt dat er bij permanente bewoning een boeteclausule in werking treedt.
Semipermanente verhuur is uitdrukkelijk niet toegestaan.
4. In de voorziening mag geen separate kookvoorziening worden aangebracht.
5. De cultuurhistorische/monumentale en/of architectonische waarde van de (bedrijfs)woning
moet behouden blijven. Als bed & breakfast wordt opgericht in een monumentale (bedrijfs)
woning moet, als sprake is van (ingrijpende) verbouwingswerkzaamheden, bij een gemeentelijk
monument advies worden ingewonnen bij de Monumentencommissie Nunspeet.
Bij een rijksmonument moet advies worden ingewonnen bij de Rijksdienst voor Archeologie,
Cultuurlandschap en Monumenten en bij de provincie. In deze gevallen moet een positief advies
en, als het nodig is, een (Monumenten)vergunning worden verkregen.
6. Bed & breakfast mag geen onevenredige afbreuk doen aan:
- de gebruiksmogelijkheden van de aangrenzende gronden;
- bij het wonen: een goede woonsituatie;
4
De deel: het (voormalige) bedrijfsgedeelte dat onderdeel uitmaakt van de (bedrijfs)woning.
5 Gebruiksoppervlakte: een grootheid van een gebouw, die de basis vormt voor verschillende eisen die het Bouwbesluit
2003 aan een gebouw stelt. De gebruiksoppervlakte moet worden gemeten volgens wat daarover in NEN2580 is
opgenomen. De wijze van meten van de gebruiksoppervlakte is zo gekozen dat een inwendige verbouwing daarop
praktisch geen invloed heeft.
6 Voor maximaal acht personen is 110 m² ruim voldoende. 110 m² komt overeen met de gebruiksoppervlakte van een
normale eengezinswoning.
7 Gemeenschappelijke ruimte: een voor de recreant ingerichte ruimte voor ontspanning en vermaak. In de ruimte kan
ook ontbijt worden genuttigd.
- de milieusituatie (aan de bedrijfsvoering van andere agrarische en niet-agrarische bedrijven
mag bed & breakfast geen beperking ontstaan);
- het straatbeeld;
- de verkeersveiligheid.
Overlast aan aangrenzende percelen moet worden voorkomen. Elementen waar onder
andere aandacht aan moet worden besteed is de ligging en situering van de parkeerplaatsen
en van een (eventueel) terras.
7. Er moet parkeergelegenheid aanwezig zijn of worden aangelegd op het perceel van de
bed-&-breakfastvoorziening overeenkomstig de Bouwverordening. Het aantal parkeerplaatsen
moet minimaal overeenkomen met het aantal (slaap)kamers.
8. Bed & breakfast moet voldoen aan de actuele brandveiligheidseisen. In relatie daarmee
dient bed & breakfast te voldoen aan het Bouwbesluit, de Bouwverordening en/of het Gebruiksbesluit,
zoals die op het moment van indienen geldt. Dit alles op grond van de Woningwet.
Volgens het Gebruiksbesluit is bed & breakfast gebruiksvergunningplichtig als
aan meer dan tien personen bedrijfsmatig kamers voor nachtverblijf worden aangeboden.
In het Gebruiksbesluit is opgenomen dat in de bouwverordening van dit aantal kan worden
afgeweken.
9. Bed & breakfast mag uitsluitend worden geëxploiteerd door de bewoner(s) van de (bedrijfs)
woning.
10. De eigenaar van de bed-&-breakfastvoorziening moet een nachtverblijfregister8, overeenkomstig
de geldende gemeentelijke Verordening Toeristenbelasting, bijhouden en toeristenbelasting
9 afdragen aan de gemeente. De gemeente controleert het nachtverblijfregister.
11. Op het perceel mag maximaal één reclameaanduiding in de vorm van een bord met opschrift
voor bed & breakfast worden geplaatst of aangebracht. Het bord mag maximaal
0,5 m² oppervlakte hebben en de grootste afmeting mag 1 meter zijn. Als het bord op eigen
frame wordt geplaatst, mag de totale hoogte maximaal 1 meter zijn. Als het bord aan
de gevel wordt bevestigd, mag de bovenzijde niet hoger dan 2,5 m zijn. Bij vrijstaande
plaatsing mag het bord dubbelzijdig van een opschrift zijn voorzien. Reclameborden met
verlichting of bewegende reclameborden zijn niet toegestaan. Overige reclame-uitingen in
welke vorm dan ook, al dan niet met verlichting, zijn eveneens niet toegestaan.
De hierboven genoemde toegelaten reclamebouwwerken kunnen, gelet op de maatvoeringen,
vergunningvrij worden gebouwd. Vergunningplichtige reclame in relatie met bed &
breakfast wordt niet toegestaan.
12. Eventuele planschade op grond van artikel 6.1 van de Wro die voortvloeit uit de door de
gemeente afgegeven ontheffing komt voor rekening van de eigenaar van bed & breakfast.
Tussen eigenaar en gemeente wordt, als geen sprake is van een binnenplanse ontheffing,
een planschadeovereenkomst opgesteld.
13. Er wordt geen medewerking verleend als de bed & breakfast in strijd is met andere van
toepassing zijnde wet- en regelgeving, waaronder Monumentenwet, Wet Milieubeheer,
Woningwet en Drank- en Horecawet.
14. De eigenaar van bed & breakfast moet een aanpassing van de milieuvergunning/melding
aanvragen, als bed & breakfast wordt gerealiseerd bij een agrarisch bedrijf of een nietagrarisch
bedrijf.
8 Een register kan bij de gemeente (afdeling Financiën) worden opgevraagd.
9 Er moet aan de gemeente toeristenbelasting worden afgedragen, als op jaarbasis meer dan honderd overnachtingen
plaatsvinden binnen een bed-&-breakfastvoorziening.
Aan een verzoek voor het oprichten van bed & breakfast, die voldoet aan de hierboven genoemde
voorwaarden, kan door het college van burgemeester en wethouders en/of de gemeenteraad,
door het voeren van een procedure voor een buitenplanse ontheffing, zoals bedoeld in artikel
3.23, lid i. van de Wro (binnen de bebouwde kom) of een herziening van het bestemmingsplan,
medewerking worden verleend.
Hoofdstuk 5 Bestemmingsplanverankering
Tot op heden laten de bestemmingsplannen in Nunspeet, uitgezonderd het bestemmingsplan
Nunspeet-Kom (binnenplanse ontheffing), bed & breakfast niet toe. Het in de desbetreffende notitie
opgenomen beleid wordt in toekomstige bestemmingsplannen opgenomen. Nu is medewerking
mogelijk met toepassing van een buitenplanse ontheffing (binnen de bebouwde kom) of een
herziening van het bestemmingsplan (buitengebied).
De in deze notitie opgenomen begrippen worden in de bestemmingsplannen in de begripsomschrijving
overgenomen. Daarnaast wordt in de bestemmingen waar mogelijk opgenomen dat bed
& breakfast als voorziening mogelijk is. De in paragraaf 4.2 genoemde en ruimtelijk relevante
beleidsregels worden als voorwaarden opgenomen in de binnenplanse ontheffingsregelingen.
Hoofdstuk 6 Handhaving
Hieronder worden omstandigheden genoemd wanneer de gemeente onder andere kan overgaan
tot intrekking van de exploitatievergunning. Het gaat om omstandigheden waarbij in strijd met de
in hoofdstuk 4 genoemde beleidsregels wordt gehandeld. Als:
- bed & breakfast in afwijking van de beleidsregels wordt gebruikt;
- de exploitant de regels voor het bijhouden van een nachtregister niet bijhoudt of verzuimt toeristenbelasting
af te dragen;
- de voor de bed-&-breakfastgasten toegestane aanvullende activiteiten aan of voor derden worden
aangeboden, met uitzondering van het aanbieden van arrangementen naar andere toeristische
trekpleisters;
- in strijd wordt gehandeld met andere wetgeving, zoals de Drank- en Horecawet en de Wet Milieubeheer.
Aanvraagformulier bed 1
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl