Beleidsregels nieuwbouw, uitbreiding en aanpassing van sportaccommodaties

Geldend van 03-07-2009 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels nieuwbouw, uitbreiding en aanpassing van sportaccommodaties

Doelstelling van de subsidie:

- Zorg dragen voor voldoende sportaccommodaties in aansluiting op de behoefte van gebruikers;

- Zorg dragen voor een goede kwaliteit, veiligheid en bereikbaarheid van de sportaccommodaties;

- Zorg dragen voor een intensieve benutting van sportaccommodaties;

- Verenigingen aanspreken op eigen kracht;

- Geschikt maken van sportaccommodaties voor multifunctioneel gebruik;

- Waar mogelijk clusteren van sportaccommodaties.

 

Procedure:

Aanvraag subsidie

Een aanvraag voor investeringssubsidie sportaccommodaties moet vóór 1 januari van het jaar voorafgaand aan het jaar van realisatie van de plannen binnen zijn bij de gemeente.

Indien de aanvraag onvolledig is meldt het college dit vóór 15 januari aan de aanvrager.

Vóór 1 februari moeten de ontbrekende gegevens worden ingediend bij de gemeente.

Indien de ontbrekende gegevens niet vóór 1 februari binnen zijn meldt het college de aanvrager binnen 4 weken dat de aanvraag niet in behandeling wordt genomen.

Vóór 8 februari is er gelegenheid voor een aanpassing/toelichting van de aanvraag.

 

Beoordeling aanvraag

Indien de aanvraag compleet en tijdig binnen is toetst de betrokken ambtenaar deze aan de gestelde voorwaarden in de Algemene subsidieverordening en de Beleidsregels investeringen sportaccommodaties. Vervolgens verzamelt en verwerkt de betrokken ambtenaar alle aanvragen in een jaarlijks investeringsprogramma sportaccommodaties.

Vóór 1 maart wordt het investeringsprogramma voorgelegd aan het college aangevuld met een ambtelijk advies en een advies van de sportraad betreffende instemming/afwijzing/prioritering.

In mei stelt de raad na inhoudelijke en financiële afweging de keuzes omtrent het investeringsprogramma op hoofdlijnen vast in de kadernota. Tijdens de vaststelling van de gemeentebegrotingvindt in november de definitieve besluitvorming plaats over de aanvragen en prioritering die in de kadernota zijn opgenomen.

 

Bij de aanvraag dienen de volgende gegevens te worden overlegd:

- een nauwkeurige omschrijving van de bestemming van de investering voorzien van:

  • -          een tekening (huidige en nieuwe situatie)

  • -          een bestek/ technische omschrijving

- begroting met toelichting op de kosten van de investering;

- het dekkings- en financieringsplan van de investering;

- een onderbouwing waarom de gewenste nieuwbouw, uitbreiding of aanpassing voor een langere periode noodzakelijk is (bijvoorbeeld het aantal uren toekomstig gebruik, de doelgroep waarom men zich wil richten, de normering die er (eventueel) aan ten grondslag ligt etc.);

- in geval van nieuwbouw of uitbreiding de te verwachten gebruiksbezetting van de te stichten accommodatie;

- een afschrift van de oprichtingsakte of de statuten van de aanvrager (alleen bij de eerste keer dat de aanvrager een aanvraag indient of indien een wijziging van statuten heeft plaatsgevonden);

- de resultatenrekening en balans van het voorgaande verenigings- of kalenderjaar;

- een meerjaren exploitatiebegroting van de te realiseren accommodatie inclusief een meerjarenonderhoudsplan.

 

Subsidieverlening

Het college informeert de aanvrager uiterlijk zes weken na vaststelling van de kadernota over de besluitvorming in de kadernota.

De aanvrager ontvangt na uiterlijk zes weken na vaststelling van de begroting een beschikking.

Het college kan de besluitvorming met opgave van redenen uiterlijk acht weken verdagen.

 

Subsidievaststelling

Voor de subsidievaststelling zijn de voorwaarden zoals beschreven voor incidentele subsidie in artikel 16, 17, 18 en 19 uit de Algemene Subsidieverordening van toepassing.

 

Aanvullend hierop geldt dat als de investering gerealiseerd wordt tegen een lager of hoger bedrag dan het bedrag benoemd in de beschikking, bij de definitieve vaststelling van de subsidie wordt uitgegaan van het in de beschikking aangegeven bedrag. Indien de werkelijke investering dus lager uitvalt dan begroot door zelfwerkzaamheid of sponsoring, komt de besparing ten gunste van de aanvrager.

 

Als de aanvrager andere investeringen heeft gepleegd dan aangegeven in het bestek bij de subsidieaanvraag kan het college bij de subsidievaststelling een korting toepassen.

 

Subsidiabele kosten:

  • -

    Subsidiabel zijn investeringskosten voor nieuwbouw, uitbreiding en aanpassing van voor de sport noodzakelijke sportaccommodaties binnen de gemeentegrenzen. Dit betreffen onroerende voorzieningen die strikt noodzakelijk zijn voor de beoefening van betreffende sport. Onder voor de sport noodzakelijke accommodaties worden verstaan:

  • -          kleedruimte

  • -          was- en toiletruimte

  • -          scheidsrechterruimte

  • -          EHBO ruimte

  • -          bergruimte noodzakelijke sportmaterialen

  • -          verlichting op door de gemeente aangewezen trainingsvelden (de gemeente merkt kunstgrasvelden aan als trainingsveld)

  • -          dug-outs

  • -          verwarmingsinstallaties t.b.v. deze ruimten

  • -

    Kosten voor nieuwbouw, uitbreiding of aanpassing van bijvoorbeeld een kantine, clubhuis, keuken, sponsorruimte, tribune of bestuurskamer zijn niet subsidiabel.

  • -

    Voor opstallen buitensportaccommodaties en tennisbanen zijn ten hoogste 1/3 van de investeringskosten subsidiabel:

Ten minste 2/3 deel van de investering wordt opgebracht door de aanvrager.

De aanvrager kan de inbreng uit eigen middelen beperken door waar mogelijk een beroep te doen op fondsen en/of sponsoren. Zonodig sluit de vereniging een lening af.

  • -

    De gemeente staat niet garant voor leningen.

  • De gemeente neemt 100% van de investeringskosten in voetbal/handbalvelden voor haar rekening, inclusief veldafrastering, ballenvangers en verlichting van door de gemeente aangewezen trainingsvelden.

  • -

    De gemeente neemt 100% van de investeringskosten in binnensportaccommodaties in gemeentelijk eigendom voor haar rekening.

  • -

    Investeringen in binnensportaccommodaties die niet in eigendom zijn van de gemeente zijn niet subsidiabel. Dit vloeit voort uit het centraliseringsoogpunt zoals beschreven in de in 2007 vastgestelde ‘Accommodatievisie gemeente Olst-Wijhe’. Sportverenigingen kunnen gebruik maken van de sportaccommodaties in eigendom van de gemeente. Indien de capaciteit van gemeentelijke sportaccommodaties ontoereikend is en een investering in uitbreiding van een niet-gemeentelijke binnensportaccommodatie noodzakelijk is voor de beoefening van de sport, zijn ten hoogste 1/3 van de investeringskosten in een niet-gemeentelijke binnensportaccommodatie subsidiabel.

  • -

    De gemeente kan in bijzondere gevallen afwijken van de bepaling dat alleen investeringen in binnensportaccommodaties in gemeentelijk eigendom subsidiabel zijn, indien betreffende investering noodzakelijk of van zeer groot belang is voor de maatschappelijke omgeving en zonder gemeentelijke subsidie niet haalbaar is, bijvoorbeeld in geval van realisatie van (grootschalige) multifunctionele accommodaties inclusief een binnensportaccommodatie waarbij verschillende samenwerkingspartners betrokken zijn. De gemeente zal in dit geval altijd maatwerk toepassen binnen de geldende wet- en regelgeving over staatssteun. 

  • -

    Onderhoud- en renovatiekosten vallen buiten deze beleidsregels en zijn niet subsidiabel.

  • -

    Er is sprake van ‘aanpassing’ van een sportaccommodatie in geval van/indien:

  • -          de accommodatie anders niet geschikt is voor het uitoefenen van de beoogde functie(s);

  • -          verbouwing wordt beoogd om een dislocatie te kunnen afstoten;

  • -          functieverandering van ruimten wordt beoogd;

  • -          voorzieningen wenselijk zijn in verband met eisen voortkomend uit de wet- en regelgeving;

  • -          vervanging van een oliegestookte verwarmingsinstallatie;

  • -          aanbrengen van een traplift bij meerlaagse sportaccommodaties.

 

Subsidievorm:

Incidentele subsidie

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie:

Uitgangspunt voor de berekening van de subsidie betreft het offertebedrag.

Voor de bepaling van de hoogte van de subsidie worden de normen gehanteerd die door NOC*NSF en ISA Sport zijn geformuleerd in het ‘Handboek Sportaccommodaties’.

De normen hebben o.a. betrekking op aantallen, oppervlakte en afmetingen.

De regelgeving voor aanbesteding wordt hierbij nageleefd.

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • 1.

    De aanvraag moet passen binnen gemeentelijk vastgesteld beleid en kaders.

  • 2.

    De te realiseren accommodatie moet voldoen aan de normen van NOC*NSF en betreffende sportbonden.

  • 3.

    Indien er sprake is van een aanvraag voor uitbreiding dient er voldoende ruimte te zijn bij het complex waar de uitbreiding dient plaats te vinden.

  • 4.

    Een aanvraag voor nieuwbouw moet passen binnen het geldende bestemmingsplan. Indien een aanvraag niet past binnen het geldende bestemmingsplan beoordeelt de gemeente of vrijstelling van het bestemmingsplan wenselijk en haalbaar is.

  • 5.

    De te realiseren accommodatie moet toegankelijk zijn voor gehandicapten.

  • 6.

    Er is een redelijke mate van zekerheid dat de exploitatie van de accommodatie zonder verdere bijdrage van de gemeente verzekerd is.

  • 7.

    De aanvrager dient waar mogelijk medegebruik van de accommodatie door derden toe te staan.

  • 8.

    Bij nieuwbouw of uitbreiding moet binnen het haalbaarheidsonderzoek een inventarisatie hebben plaatsgevonden naar mogelijkheden voor clustering (geen exclusief gebruik, maar samen delen van de accommodatie).

  • 9.

    In geval van nieuwbouw of uitbreiding moet binnen het haalbaarheidsonderzoek een inventarisatie hebben plaatsgevonden naar mogelijkheden en draagvlak voor multifunctioneel gebruik, waarbij combinaties worden gemaakt tussen verschillende soorten sport en tussen sport en niet-sport functies (intentieverklaring voor gebruik door toekomstige gebruikers).

  • 10.

    Uitvoering van de nieuwbouw, uitbreiding of aanpassing van gemeentelijke sportaccommodaties vindt plaats door of onder toezicht van de gemeente.

  • 11.

    Uitvoering van de nieuwbouw, uitbreiding of aanpassing van niet-gemeentelijke sportaccommodaties vindt plaats in onderling overleg met de gemeente.

Aanvrager:

Een sportvereniging of stichting of een op een andere wijze georganiseerde groep sportbeoefenaars die zich in amateurverband (zonder winstoogmerk) met de sport in de gemeente Olst-Wijhe bezig houdt en die is aangesloten bij een van de erkende sportbonden (NOC/NSF).

Subsidieplafond:

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

 

Bijzonderheden:

  • -

    Het college beschikt negatief op de aanvraag indien met de aanschaf en/of realisatie is gestart voordat het college heeft besloten tot het verstrekken van een investeringssubsidie sportaccommodaties.

  • -

    Wanneer het gebruik van de accommodatie geheel of gedeeltelijk wordt onttrokken aan de bestemming op grond waarvan de bijdrage is verleend, kan het college de subsidie geheel of gedeeltelijk terug vorderen.

  • -

    Het college kan de subsidie geheel of gedeeltelijk terug vorderen indien de vereniging medegebruik aan derden niet of onvoldoende toestaat.