Regeling vervallen per 16-06-2019

Reglement burgerlijke stand Vlissingen 2007

Geldend van 31-10-2007 t/m 15-06-2019 met terugwerkende kracht vanaf 01-10-2007

Intitulé

Regelement burgerlijke stand Vlissingen 2007

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • c.

    het reglement: het reglement burgerlijke stand van de gemeente Vlissingen;

  • d.

    ambtenaar van de: burgerlijke stand een ambtenaar in dienst van de gemeente Vlissingen of van een andere gemeente als zodanig benoemd door het college;

  • e.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Vlissingen of van een andere gemeente of een persoon die geen ambtenaar is, als zodanig benoemd door het college;

  • f.

    gemeentehuis: alle gebouwen die bij raadsbesluit of bij besluit van het college als zodanig zijn aangewezen met de daarbij behorende beperkingen wat betreft dienstverlening;

  • g.

    het bureau van de burgerlijke stand: het kantoor of de kantoren van de afdeling waar de ambtenaar van de burgerlijke stand kantoor houdt;

  • h.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van Vlissingen;

  • i.

    de manager: de manager van de afdeling Publiekszaken.

Artikel 2. Ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen de ambtenaren in dienst van de gemeente Vlissingen, werkzaam bij de afdeling Publiekszaken.

  • 2. Het college kan buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen.

Artikel 3. Benoeming tot ambtenaar van de burgerlijke stand of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. Tot ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden benoemd de ambtenaar die in vaste dienst is van de gemeente Vlissingen en zijn werkzaamheden uitoefent bij de afdeling Publiekszaken, voor die periode die gelijk is aan de periode dat betrokken ambtenaar in dienst is van de gemeente Vlissingen.

  • 2. Voor de benoeming tot buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand wordt onderscheid gemaakt tussen:

    • bezoldigde buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand;

    • onbezoldigde buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

    • éénmalige onbezoldigde buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand benoemd voor het verrichten van een éénmalige huwelijksvoltrekking / partnerschapsregistratie op aanvraag van het bruidspaar.

  • 3. Tot bezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd: personen die op vraag van de klant huwelijken voltrekken, partnerschappen registreren of omzetting verrichten van huwelijken in geregistreerde partnerschappen of van geregistreerde partnerschappen in huwelijken. Voorts kunnen zij worden belast met de taken vermeld in artikel 5 van dit reglement.

  • 4. De bezoldigde buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand worden benoemd voor een tijdvak van vier jaar. Herbenoeming kan slechts plaatsvinden indien de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in het voorafgaande jaar huwelijken heeft voltrokken dan wel partnerschappen heeft geregistreerd overeenkomstig de eisen zoals gesteld in dit reglement en de instructies en werkafspraken van de manager. Voor hen die reeds voor onbepaalde tijd waren benoemd als buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand blijft de onbepaalde tijd ook gehandhaafd na vaststelling en inwerkingtreding van dit reglement.

  • 5. Tot onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn benoembaar de burgemeester, een wethouder, een lid van de gemeenteraad van Vlissingen en overigen.

    • a.

      De benoeming van de burgemeester geschiedt voor de periode dat hij zijn functie uitoefent en eindigt van rechtswege.

    • b.

      De benoeming van een wethouder geschiedt voor de periode dat hij deze functie uitoefent en eindigt van rechtswege.

    • c.

      De benoeming van een lid van de gemeenteraad van Vlissingen geschiedt voor de periode dat hij het raadlidmaatschap vervult en eindigt van rechtswege.

    • d.

      De overige onbezoldigde buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand worden steeds benoemd voor een termijn, vermeld in het benoemingsbesluit.

  • 6. De ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, die zijn benoemd op grond van het reglement op de burgerlijke stand van de gemeente Vlissingen van 15 december 1995, worden geacht te zijn benoemd op grond van het bepaalde in dit reglement en wel voor de periode, zoals die uit het benoemingsbesluit blijkt.

Artikel 4. Benoeming, schorsing en ontslag

  • 1. De benoeming van ambtenaren van de burgerlijke stand geschiedt door het college.

  • 2. De benoeming van buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand geschiedt door het college.

  • 3. Schorsing of ontslag van ambtenaren van de burgerlijke stand geschiedt door het college, op gemotiveerde voordracht van de manager.

  • 4. Schorsing of ontslag van buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand geschiedt door het college, op gemotiveerde voordracht van de manager.

  • 5. De manager houdt een overzicht bij van de personen die tot ambtenaar van de burgerlijke stand of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn benoemd, van de datum waarop zij zijn benoemd en de datum van beëdiging, alsmede van schorsingen en ontslagen. Hij vermeldt tevens de datum waarop de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand ophouden als zodanig te functioneren wegens het niet meer voldoen aan de voorwaarden van benoeming.

Artikel 5. Taken van de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand werkzaam bij de afdeling Publiekszaken wordt belast met het verrichten van alle taken die de wet aan hem opdraagt.

  • 2. De overige ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand worden belast met de door de wet aan hen opgedragen taken te weten het voltrekken van een huwelijk, het registreren van een partnerschap, het omzetten van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap, het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk en het in ontvangst nemen van een eed indien het paar geen geboorteakte of akte van bekendheid van geboorte kan verschaffen dan wel m.b.t. het ontbreken van een akte van overlijden van personen van wie toestemming voor het huwelijk c.q. het geregistreerd partnerschap is vereist.

Artikel 6. Verplichtingen voor de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. De ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand dienen de instructies en werkafspraken op te volgen die de manager uitvaardigt.

  • 2. De ambtenaar van de burgerlijke stand of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand mag niet aan derden inzage geven of doen geven, dan wel mededelingen doen, van gegevens blijkende uit de hem ter hand gestelde stukken. Op hem berust de plicht van geheimhouding van alles wat hem uit hoofde van de functie bekend is of wordt.

  • 3. De ambtenaar van de burgerlijke stand of de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die wegens ziekte of om andere redenen niet in staat is de aan hem opgedragen werkzaamheden te verrichten geeft hiervan terstond kennis aan de manager.

Artikel 7. Leiding van het bureau burgerlijke stand

  • 1. De manager is belast met de algemene en dagelijkse leiding van alle zaken de burgerlijke stand betreffende.

  • 2. Bij zijn afwezigheid wijst de manager een vervanger aan.

  • 3. Aan de manager worden tevens opgedragen:

    • a.

      De zorg voor het in behoorlijke staat onderhouden en beheren van de registers van de burgerlijke stand en de losbladige akten van de burgerlijke stand, alsmede het overige archief van de burgerlijke stand.

    • b.

      De verdeling van de werkzaamheden onder de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, alsmede van het personeel van bijstand.

    • c.

      Het ontvangen en beheren van de rechten, bedoeld in de Wet rechten burgerlijke stand of enige andere wettelijke bepaling en het doen storten van de ontvangen rechten in de gemeentekas.

    • d.

      Het doen van voorstellen over te treffen voorzieningen ten behoeve van de taakuitoefening door de ambtenaar van de burgerlijke stand en al wat verder de taak van de ambtenaar van de burgerlijke stand betreft.

    • e.

      Het doen van voordrachten aan het college tot benoeming van ambtenaren van de burgerlijke stand.

    • f.

      Het benoemen van buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand voor zover daarvoor mandaat is verleend.

    • g.

      Het doen van voorstellen aan het college in verband met het verkrijgen van personeel om de ambtenaren van de burgerlijke stand bij te staan, alsmede materiële voorzieningen welke voor een behoorlijke uitoefening van de taak van de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand vereist zijn.

    • h.

      Het op schrift stellen van een instructie en werkafspraken voor de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

    • i.

      Het opleiden en coachen van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

    • j.

      Het houden van toezicht op een correcte taakuitoefening door de ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 8. Locaties

  • 1. Onverminderd wat daarover in de wet is bepaald, verrichten de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand hun werkzaamheden in een gemeentehuis.

  • 2. Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis geschiedt door het college. Dit besluit wordt aan de raad bekend gemaakt.

  • 3. Op het gemeentehuis waar de ambtenaar van de burgerlijke stand kantoor houdt kunnen alle werkzaamheden de burgerlijke stand betreffende worden verricht.

  • 4. Op de overige aangewezen gemeentehuizen kunnen slechts huwelijken worden gesloten, partnerschappen worden geregistreerd of omzettingen geschieden.

Artikel 9. Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis waar trouwerijen plaatsvinden

  • 1. Als gemeentehuis kunnen slechts gebouwen worden aangewezen waarvan het gebruik een permanent karakter draagt.

  • 2. De beleidsregel van 29 februari 2000 is van toepassing op trouwlocaties; een locatie dient naast het hebben van een duidelijke meerwaarde en een bijzondere uitstraling bovendien uniek, onvergelijkbaar te zijn.

  • 3. De wijze van gebruik tijdens de trouwerij wordt bepaald door de ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 4. Wettelijke bepalingen betreffende de openbaarheid dienen in acht te worden genomen.

  • 5. De eigenaar/beheerder van een als gemeentehuis aangewezen locatie dient de locatie naar behoren in te richten. Hieronder wordt tenminste verstaan:

    • a.

      de aanwezigheid van een tafel en voldoende stoelen;

    • b.

      een voldoende verlichting van de ruimte;

    • c.

      een geschikte ruimte waar de ambtenaar van de burgerlijke stand of de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zich even kan terugtrekken en waardevolle materialen kan opbergen;

    • d.

      toiletvoorzieningen;

    • e.

      brandveiligheidsvoorzieningen.

  • 6. Het aan te wijzen gebouw moet in principe toegankelijk zijn voor in- en mindervaliden.

  • 7. Aanwijzing tot trouwlocatie leidt niet tot enige verantwoordelijkheid van de gemeente voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie, noch tot het verstrekken van enige vergoeding bij beschadiging van goederen die zich op of in een locatie bevindenDe ontvangst en begeleiding op het daartoe aangewezen gemeentehuis geschiedt door een aangewezen gastvrouw of gastheer.

  • 8. De afrekening geschiedt door het in rekening brengen van de huursom aan de gemeente.

  • 9. Dieren worden niet toegelaten in de trouwzalen, tenzij uit medische noodzaak.

  • 10. Het niet voldoen aan de bepalingen van dit artikel kan een reden zijn om de trouwerij niet op de overeengekomen tijd en locatie te laten plaatsvinden.

  • 11. Jaarlijks vindt een geschiktheidscontrole plaats van de trouwlocaties.

Artikel 10. Openstelling

  • 1. Door of namens het college worden de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand voor het publiek vastgesteld en vermeld op de bij dit reglement behorende bijlage.

  • 2. Het bureau van de burgerlijke stand kan worden gesloten indien de vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet.

  • 3. Op door het college aan te wijzen bijzondere dagen is het bureau van de burgerlijke stand slechts beperkt opengesteld voor het publiek. De manager is bevoegd uitsluitend hiervoor openingstijden vast te stellen.

  • 4. Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, dan wel bij calamiteiten of rampen, door de manager worden geopend op andere dagen en tijdstippen dan vermeld in de in bijlage 2 genoemde openingstijden. De belanghebbende dient aan te tonen dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

Artikel 11. Slotbepalingen

  • 1. Dit reglement wordt ter hand gesteld aan alle te benoemen ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand en de eigenaren of beheerders van aan te wijzen gemeentehuizen.

  • 2. Dit reglement wordt aangehaald als “Reglement burgerlijke stand gemeente Vlissingen 2007”.

  • 3. Dit reglement met bijlagen en toelichting treedt in werking op 1 oktober 2007, onder gelijktijdige intrekking van het op 15 december 1995, onder nummer 16024, vastgestelde Reglement Burgerlijke Stand van de gemeente Vlissingen.

    Aldus vastgesteld op 4 september 2007.

    Burgemeester en wethouders van Vlissingen,

    de secretaris, de burgemeester,

    drs. D. Schipperheijn A. van Dok- van Weele

Toelichting bij het Reglement burgerlijke stand gemeente Vlissingen 2007

Door wijziging van wet- en regelgeving, voortschrijdend inzicht en wijziging van beleid, evenals door wijziging van gegevens vermeld in de bijlagen bij dit reglement dient het bestaande “Reglement Burgerlijke Stand van de gemeente Vlissingen” te worden herzien. Het reglement wordt vastgesteld door het college.

De wet draagt aan de ambtenaar van de burgerlijke stand een aantal taken op. De ambtenaar van de burgerlijke stand is in de uitvoering van zijn taken zelfstandig en staat als zodanig niet in een hiërarchische verhouding tot collegae en het gemeentebestuur. Door het afleggen van zijn ambtseed heeft hij zich persoonlijk verbonden tot vervulling van de hem door de wet opgedragen verplichtingen. Het aan de ambtenaar van de burgerlijke stand opleggen van bepalingen of van verplichtingen niet overeenkomstig wettelijke bepalingen, kan worden bestraft met een maximum gevangenisstraf van twee jaar of een geldboete van de vierde categorie (artikel 365 Wetboek van Strafrecht).

Via een werkverdeling en de aanwijzing van de manager van de afdeling Publiekszaken wordt voorkomen dat de ene ambtenaar van de burgerlijke stand tot een andere beslissing komt dan een andere ambtenaar van de burgerlijke stand en wordt de uniformiteit bewaakt. Deze manager is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand en hij is verantwoordelijk voor de uitvoering van de werkzaamheden. Hij bewaakt voorts een goede dienstverlening aan klanten.

Het reglement opent met begripsomschrijvingen. Omdat het reglement verwijst naar oude reglementen is bij de begripsomschrijvingen tot uitdrukking gebracht dat de vroegere benaming Burgerzaken gelijk is aan de afdeling Publiekszaken. De benoeming van een ambtenaar van de burgerlijke stand of een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is door het Burgerlijk Wetboek opgedragen aan burgemeester en wethouders. Tot ambtenaar van de burgerlijke stand kan slechts een gemeenteambtenaar worden benoemd. In het reglement is vastgelegd dat slechts die gemeenteambtenaren tot ambtenaar van de burgerlijke stand worden benoemd die in dienst zijn van de gemeente Vlissingen en werkzaam bij de afdeling Publiekszaken. Zij worden belast met alle werkzaamheden de burgerlijke stand betreffende.

Ambtenaar burgerlijke stand (Abs) – medewerkers afdeling Publiekszaken

• Voor de functie ambtenaar van de burgerlijke stand wordt geen aparte financiële vergoeding gegeven.

• Voor een huwelijk of registratie partnerschap in de categorie A: kosteloos huwelijk, wordt geen vrije tijd gegeven ter voorbereiding;

• Voor een huwelijk of registratie partnerschap in de categorie B, korte toespraak wordt de voorbereidingstijd thuis op drie kwartier gesteld.

• Voor een huwelijk of registratie partnerschap volledig met een uitgebreide toespraak wordt twee uur vrije tijd als voorbereidingstijd vergoed.

(Buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand – medewerkers overige afdelingen

De ambtenaar burgerlijke stand uit de interne organisatie, maar een andere afdeling dan Publiekszaken, dient zelf de afspraken te maken met de eigen leidinggevende over eventuele compensatie van vrije tijd, welke compensatie echter nooit meer kan zijn dan die voor de medewerkers van de afdeling Publiekszaken.

Buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (Babs) – externe Babsen en huwelijksvoltrekking met eenmalige benoeming.

Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen slechts worden belast met enkele werkzaamheden de burgerlijke stand betreffende zoals het voltrekken van huwelijken, het registeren van partnerschappen en het omzetten daarvan. Daarnaast mogen zij een aantal eden in ontvangst nemen die betrekking hebben op de daarna volgende rechtshandeling. Hoewel de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand het huwelijk, het geregistreerd partnerschap of de omzetting daarvan juridisch tot stand laat komen is zijn taak meer een afgeleide en toegespitst op het op maat leveren van een voor het bruidspaar persoonlijke toespraak.

Schorsing en ontslag van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand geschiedt door burgemeester en wethouders. Reden voor het aanwijzen van het college is de overweging dat de mogelijkheid bestaat dat bij schorsing of niet eervol ontslag de gemeente in een rechtsgeding verwikkeld kan worden.

In Vlissingen wordt met ingang van oktober 2004 gebruik gemaakt van maximaal vijf externe (en daarnaast vijf interne) buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand (Babs). Het aantal is gemaximeerd aangezien de wens bestaat dat jaarlijks een minimaal aantal huwelijken of partnerregistraties wordt uitgevoerd om zicht te kunnen houden aan de kwaliteit van het geleverde product ‘huwelijken/partnerregistraties’.

De Babsen houden zich bezig met het product huwelijk en geregistreerd partnerschap. De klanten kunnen een keuze maken via internet en tijdens de voorbereidende gesprekken. Er wordt binnen de mogelijkheden aan de persoonlijke voorkeuren van bruidsparen tegemoet gekomen. Het aantal te leveren huwelijken door een Babs wordt primair gebaseerd op de klantvraag. Door de keuzemogelijkheid te hanteren dat “geen voorkeur” wordt uitgesproken ontstaat de gelegenheid om de huwelijken en partnerregistraties zodanig te verdelen dat in principe iedere Babs periodiek een huwelijk voltrekt of een partnerschap registreert. De Babs krijgt daarvoor een vergoeding. De vergoeding die de Babs ontvangt om als waarnemer aanwezig te zijn bij een zogenaamd sponsorhuwelijk (met éénmalige Babs) is lager dan voor een regulier huwelijk. In de bijlagen is de instructie voor de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand opgenomen.

Andere tot Babs benoemde personen, zoals de burgemeester, een wethouder, een raadslid en overige, waaronder de Babs die voor een eenmalige gebeurtenis een trouwerij verzorgen, ontvangen daarvoor geen vergoeding.

Een aangevraagde éénmalige Babs sponsorhuwelijk, die schriftelijk moet zijn voorgedragen door het bruidspaar, ontvangt hiervoor geen vergoeding. Kosten worden in rekening gebracht voor de administratieve afwikkeling en het fysiek aanwezig zijn van de officieel door de gemeente aangewezen (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand, die de geldigheid en correctheid van de handelingen controleert en formeel optreedt namens de gemeente. De feitelijke handelingen worden verricht door de éénmalige buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

Ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen optreden als getuigen van een bruidspaar, om de rechtsgeldigheid te waarborgen als en zodra er een getuige ontbreekt . Medewerkers van de afdeling Publiekszaken worden dan direct ingezet. Het kan ook een direct verzoek van een bruidspaar zijn, dat twee getuigen nodig heeft en deze heeft aangevraagd bij de gemeente. De afdeling Publiekszaken levert dan de getuigen. De kosten hiervoor worden in rekening gebracht aan het bruidspaar. Deze getuigen ontvangen géén vergoeding.

De beheersbaarheid en ook de kwaliteit van de ceremonie dienen nauwlettend in de gaten te worden gehouden. Personen die zijn benoemd doch na verloop van tijd niet meer beschikbaar zijn voor de te verrichten werkzaamheden of niet geschikt blijken te zijn voor de uitoefening van deze openbare functie, worden niet herbenoemd. Zij worden, in die gevallen waar daartoe naar het oordeel van het college aanleiding is, tussentijds geschorst of ontslagen. Het tijdvak van benoeming voor buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand is daarom gesteld op vier jaar. Elk jaar worden besluiten genomen m.b.t. herbenoeming. Voor de burgemeester, een wethouder en een lid van de raad is de benoemingsperiode gelijk aan die van de termijn van burgemeesterschap, wethouderschap of het ononderbroken raadslidmaatschap. Daarnaast is de mogelijkheid gecreëerd dat personen worden benoemd voor een éénmalige gebeurtenis. In het laatste geval moet voor de werkzaamheden die de voorbereiding, benoeming, begeleiding, beëdiging of registratie bij de rechtbank en administratie met zich meebrengen leges worden betaald.

Bij ziekte of plotselinge afwezigheid, waardoor een Babs de hem opgedragen taak niet kan verrichten, doet de Babs terstond melding aan de manager. Deze treft een regeling ter voorziening van afwezigheid.

In het reglement, artikel 3, vierde en zesde lid, is een overgangsartikel opgenomen t.a.v. de benoemingstermijn van ambtenaren van de burgerlijke stand. Op grond van eerdere verordeningen en reglementen zijn bepaalde ambtenaren benoemd tot ambtenaar van de burgerlijke stand voor een tijdvak dat gelijk is aan het dienstverband van de desbetreffende personen met de gemeente Vlissingen.

In latere reglementen is in het kader van beheersbaarheid gekozen voor een benoemingsperiode gelijk aan het dienstverband van de desbetreffende ambtenaar bij de afdeling Publiekszaken. De bestaande rechten kunnen niet worden aangetast, anders dan met wilsovereenstemming en zijn verzekerd gesteld door de opgenomen overgangsbepaling. Een overzicht van benoemde ambtenaren van de burgerlijke stand en benoemde buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand met daarbij de datum van benoeming en de benoemingsperiode en datum van beëdiging zijn in de bijlagen opgenomen.

De manager wordt belast met de leiding en organisatie van de dienst. Hij houdt onder meer een lijst bij met namen, benoemingsdatum en beëdigingdatum evenals het tijdvak c.q. de periode waarvoor de diverse (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand zijn benoemd. Door actualisering wordt bijgehouden welke personen nog steeds de bevoegdheid bezitten om op te treden als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en welke die bevoegdheid hebben verloren.

De wet bepaalt dat de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden verricht in het gemeentehuis. De registers van de burgerlijke stand en de onder de ambtenaar van de burgerlijke stand berustende bescheiden worden overeenkomstig de wettelijke bepalingen zorgvuldig in een afgesloten, tegen brand beschermde ruimte in het gemeentehuis bewaard, totdat zij worden overgebracht naar een gemeentelijke archiefbewaarplaats. Uitsluitend wanneer er sprake is van gewichtige redenen mag de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden buiten het gemeentehuis verrichten.

Als gemeentehuis wordt in de literatuur gezien het gebouw waar het bestuur zetelt. Dit sluit aan bij een arrest van de Hoge Raad van 19 april 1853. Van Dale geeft de volgende verklaring voor het begrip gemeentehuis: “het gebouw waarin het gemeentebestuur gevestigd is”. Andere gebouwen dienen dan ook als gemeentehuis te worden aangewezen. In de bijlage wordt in een overzicht nader vastgelegd welke locaties in Vlissingen zijn aangewezen als gemeentehuis en welke werkzaamheden op die aangewezen locaties mogen worden verricht. Het aantal locaties is gemaximeerd tot tien. Dit heeft te maken met het aantal beschikbare (B)absen en de exclusiviteit van aan te wijzen gemeentehuizen.

Een huwelijk en registratie van partnerschap is een hoogtepunt in het leven van een mens. Het vereist een bepaald decorum. Bijna alle trouwlocaties worden gehuurd. In het reglement is een minimum aan randvoorwaarden gesteld zoals bijvoorbeeld ten aanzien van de inrichting van, de begeleiding en de brandveiligheid van trouwlocaties. Van groot belang is dat ook steeds rekening wordt gehouden met de toegankelijkheid van gebouwen voor in- en mindervaliden. Dit is echter niet altijd mogelijk. In het bijzonder in oude historische gebouwen ontbreekt vaak een aantal voorzieningen zoals b.v. een hellingbaan of een lift. De in de bijlagen opgenomen lijst met aangewezen trouwlocaties betreft een tijdsopname.

Het bureau van de burgerlijke stand dient met een maximale tussenpauze van twee werkdagen geopend te zijn. Burgemeester en wethouders bepalen daarvoor de openingstijden. Voor de zaterdag en de zondag en algemeen erkende feestdagen en andere door burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen wordt een afzonderlijke regeling getroffen met beperkte openstelling. De manager van de afdeling Publiekszaken is bevoegd uitsluitend hiervoor openingstijden vast te stellen. Indien de noodzaak daartoe is vastgesteld kan in spoedeisende gevallen de manager het bureau van de burgerlijke stand op elk gewenst ogenblik openstellen.