Regeling vervallen per 01-01-2017

Regeling Huishoudelijke Hulp Toelage (HHT) 2016

Geldend van 01-01-2016 t/m 31-12-2016

Intitulé

Regeling Huishoudelijke Hulp Toelage (HHT) 2016

Op 1 december 2015 heeft het college van Burgemeester en Wethouders van Vlissingen besloten om de Raad voor te stellen te besluiten de middelen Huishoudelijke Hulp Toelage in te zetten voor behoud van werkgelegenheid van hulpen in loondienst bij zorgaanbieders die in 2015 zijn of worden gecontracteerd voor het leveren van huishoudelijke hulp. Daarnaast heeft het college besloten om de Uitvoeringsovereenkomst voor het leveren van Huishoudelijke Hulp onder de regeling Huishoudelijke Hulp Toelage (HHT) vast te stellen. De gemeenteraad heeft op 26 maart 2015 besloten om de middelen Huishoudelijke Hulp Toelage (HHT) in te zetten voor behoud van werkgelegenheid van hulpen in loondienst bij zorgaanbieders die in 2015 zijn of worden gecontracteerd voor het leveren van huishoudelijke hulp.

Op 8 september 2015 heeft het college besloten om de gemeentelijke bijdrage met ingang van 20 april 2015 te wijzigen van € 12,50 naar € 17,50 per uur. De gelden die verstrekt worden onder de regeling HHT worden gezien als een subsidie (artikel 4:21 Awb).

Op 1 december 2015 heeft het college een besluit genomen over de inzet van de middelen in 2016.

Hoofdstuk 1. Algemeen

Artikel 1. Duur van de regeling

Deze regeling heeft een looptijd van 1 januari 2016 tot en met 31 december 2016.

Artikel 2. Onderwerp van de regeling

De Walcherse gemeenten hebben voor de jaren 2015 en 2016 middels een decentralisatie-uitkering Huishoudelijke Hulp Toelage toegekend gekregen van het ministerie van VWS.

Deze regeling is een uitwerking van de Huishoudelijk Hulp Toelage.

Hoofdstuk 2. De voorwaarden van de Huishoudelijke Hulp Toelage

Artikel 3. Voorwaarden Huishoudelijke Hulp Toelage

In de informatiekaart Huishoudelijke Hulp Toelage, en in de uitgangspunten van VWS voor de inzet van de HHT in 2016, is een nadere toelichting gegeven op de voorwaarden van de HHT. Deze voorwaarden worden in deze regeling bevestigd. Er zal conform deze voorwaarden gehandeld moeten worden.

Voorwaarde 1.

 

De inzet van de extra middelen draagt bij aan het langer behouden van volwaardige werkgelegenheid bij aanbieders die voor 2015 door gemeente worden of zijn gecontracteerd. Met ‘volwaardige werkgelegenheid’ wordt bedoeld het zo lang mogelijk in stand houden van parttime of fulltime banen in loondienst.

Voorwaarde 2.

 

De inzet van de extra middelen leidt tot extra door betrokken aanbieders geleverde uren huishoudelijke hulp (of ondersteuning waar huishoudelijke hulp onderdeel van is). Het gaat hier nadrukkelijk om ondersteuning in natura, aanvullend op de reguliere contracten en dus geen pgb’s.

Met ‘extra’ wordt bedoeld ‘extra ten opzichte van het vastgestelde financieel kader in 2015’. ‘Reguliere’ contracten zijn contracten die gebaseerd zijn op het financieel kader in 2015 zónder de HHT-middelen. De extra middelen mogen niet ingezet worden voor ondersteuning in de vorm van een persoonsgebonden budget.

 

Voorwaarde 3.

 

De inzet van de extra middelen leidt tot een multipliereffect. Per uur extra huishoudelijke hulp of ondersteuning waar huishoudelijke hulp een onderdeel van is, legt de gemeente een vast uniform bedrag bij uit de HHT. Dit bedrag is met ingang van 1 januari 2015 vastgesteld op € 12,50 per uur en wijzigt met ingang van 20 april 2015 in € 17,50 per uur.

De rest, namelijk het verschil tussen de door de gemeente betaalde inkoopprijs en de waarde van de HHT, wordt betaald door de cliënt of een andere derde.

De gemeentelijke bijdrage HHT bedraagt in 2016 tussen de € 7,50 en € 17,50 per uur.

 

Voorwaarde 4.

 

De gemeenten en aanbieders bespreken hoe ze de toegang tot de HHT willen organiseren.

 

Voorwaarde 5.

 

De inzet van de extra middelen gebeurt op basis van een plan dat in overleg met betrokken aanbieders tot stand is gekomen en kan rekenen op voldoende draagvlak onder deze betrokken aanbieders in de regio.

Hoofdstuk 3. Doelgroepen Huishoudelijke Hulp Toelage

Artikel 4. Doelgroepen van de HHT

De middelen HHT worden ingezet voor de volgende doelgroepen:

  • a.

    inwoners die tot 31 december 2014 huishoudelijke hulp van de gemeente ontvingen en die hulp vanaf 2015 zelf moeten betalen

  • b.

    mantelzorgers die overbelast zijn of dreigen te raken

  • c.

    inwoners van 75 jaar of ouder

  • d.

    inwoners met een lichamelijke beperking en regisserend vermogen

  • e.

    inwoners die al huishoudelijke hulp hebben mogen de HHT ook inzetten voor de maaltijdaanreiking

  • f.

    bewoners van het Sint Jans Hospice de Casembroot en hun mantelzorgers

  • g.

    indien blijkt dat de beschikbare HHT middelen meer dan toereikend zijn voor de onder a tot en met f genoemde categorieën, kunnen in overleg ook andere nader te benoemen categorieën tot de HHT worden toegelaten

Hoofdstuk 4. Toegang tot de Huishoudelijke Hulp Toelage

Afdeling 5. Toegang tot de HHT Toelage

De toegang tot de HHT is als volgt geregeld:a) met betrekking tot de doelgroep genoemd in artikel 4 onder a wordt overeengekomen dat de zorgaanbieders de bij hen bekende cliënten benaderen en de HHT aanbieden b) met betrekking tot de doelgroep genoemd in artikel 4 onder b tot en met e wordt overeengekomen dat Porthos de toegang tot de HHT regelt. Hierover worden werkafspraken met de zorgaanbieders gemaakt c) de toegang tot de HHT voor de doelgroep onder artikel 4 onder f wordt door de zorgaanbieder geregeld.

Hoofdstuk 5. Tarief van de Huishoudelijke Hulp Toelage en nadere afspraken

Artikel 6. Tarief van de HHT

Het uurtarief van de HHT wordt voor 2016 vastgesteld op € 22,50. De gemeenten betalen hiervan per 1 januari 2016 € 17,50 per uur uit de middelen HHT. De cliënt betaalt het resterende bedrag.

Artikel 7. Werkzaamheden zorgaanbieders

Naast het leveren van zorg aan de cliënten verzorgen de zorgaanbieders de complete administratieve afhandeling rondom de HHT. Ook de incasso bij de cliënt wordt hieronder verstaan.

Artikel 8. Verdeling van de HHT-middelen

Gemeenten verdelen de middelen die zij per beschikking voor 2016 toegekend hebben gekregen door VWS over de zorgaanbieders die meedoen aan de HHT naar evenredigheid van de omzet die ze in 2014 bij de doelgroep maken (realisatie 2014). Indien er additionele middelen beschikbaar komen worden deze middelen op aanvraag toegekend.

Artikel 9.

Per cliënt wordt maximaal 3 uur per week HHT geleverd. Uitgangspunt is ‘op is op’. Het risico van budgetoverschrijding ligt bij de zorgaanbieder

Hoofdstuk 6. Wijze van declareren van de Huishoudelijke Hulp Toelage

Artikel 10.

De zorgaanbieders declareren de HHT per kwartaal op basis van de gerealiseerde uren middels het excelformat “bestaande cliënten”

Hoofdstuk 7. Bevoorschotting van de zorgaanbieders

Artikel 11.

Bij grote volumes wordt aan de zorgaanbieder een voorschot uitbetaald. Bij het vaststellen van het voorschot wordt waar mogelijk uitgegaan van de bepalingen in de Algemene Subsidieverordening. De Walcherse gemeenten streven er naar om op één wijze te bevoorschotten.

Hoofdstuk 8. Verantwoording van de Huishoudelijke Hulp Toelage

Artikel 12.

  • 1.

    Voor de verantwoording van de HHT wordt aangesloten bij het controleprotocol van de Huishoudelijke Zorg

  • 2.

    Gemeenten kunnen ten allen tijde gedetailleerde informatie bij de zorgaanbieders opvragen over cliënten, geleverde uren en inzet van medewerkers in loondienst