Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR618605
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR618605/2
Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Waddinxveen 2018
Geldend van 11-11-2020 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 03-12-2019
Intitulé
Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Waddinxveen 2018Burgemeester en wethouders van de gemeente Waddinxveen
Het besluit is genomen, met inachtneming van:
- -
de artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen;
- -
de Algemene Verordening Gegevensbescherming;
- -
artikel 156 Gemeentewet;
- -
de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Waddinxveen 2018;
BESLUIT:
Besloten is om de volgende regeling vast te stellen:
Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Waddinxveen 2018.
Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
-
1. Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Waddinxveen worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken.
-
2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de Basisregistratie Personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selecties.
-
3. De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1.
-
4. Het afdelingshoofd Publieksplein onder wiens verantwoordelijkheid verstrekking uit de basisregistratie personen plaatsvinden, kan wijzigingen aanbrengen in bijlage 1.
Artikel 2: Verstrekkingen aan derden
-
1. Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3 kunnen, over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Waddinxveen en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Waddinxveen was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden van gewichtig maatschappelijk belang uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.
-
2. Over een ingezetene van de gemeente Waddinxveen kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt.
-
3. De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.
-
4. De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 3: Aanwijzing gewichtig maatschappelijk belang en categorieën derden
-
1. Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 2 van deze regeling.
-
2. Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 2 van deze regeling.
-
3. Het afdelingshoofd Publieksplein, onder wiens verantwoordelijkheid verstrekkingen van gegevens uit de basisregistratie personen aan derden plaatsvinden, kan wijzigingen aanbrengen in bijlage 2.
Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze Regeling treedt in werking met ingang van de dag na haar bekendmaking en werkt terug tot en met 25 mei 2018.
-
2. Deze Regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Waddinxveen 2018 (Regeling BRP Waddinxveen 2018). De Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Waddinxveen 2014 (Regeling BRP Waddinxveen 2014) wordt met ingang van 25 mei 2018 ingetrokken.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van 11 december 2018.
Burgemeester,
mr. E.J. Nieuwenhuis
De secretaris,
A.B. Blomme
Bijlage 1: Overheidsorganen van deze gemeente, zoals bedoeld in artikel 1 van de Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Waddinxveen 2018
Binnengemeentelijke overheidsorganen aan wie verstrekt kan worden op de volgende wijzen:
- a.
Systematische verstrekkingen;
- b.
Incidentele verstrekkingen;
- c.
Spontane verstrekkingen;
- d.
Selectie verstrekkingen;
- e.
Ad-hoc verstrekkingen;
- f.
Rechtstreekse inzage.
Derde |
Doel |
Beperking |
Wijze |
Iedere medewerker in dienst van de gemeente, die geen rechtstreekse inzage heeft in de BRP |
De toegewezen publieksrechtelijke taken van deze gemeente |
Incidentele aanvragen die niet vaker dan 20 keer per jaar voorkomen; betreft een met naam genoemd persoon of adres |
Incidentele, ad-hoc verstrekking na beoordeling door medewerker cluster Frontoffice |
Gemeentelijk klantcontactcentrum |
Afhandelen en doorgeleiden binnenkomende klantcontacten gemeentebreed, ondersteuning afdelingen |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen |
Publieksplein |
Beheer BRP, naturalisatie/optie, reisdocumenten, rijbewijzen, VOG, kieswet, verkiezingen |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen |
Ambtenaar van de Burgerlijke Stand |
Opmaken en passeren van akten van de Burgerlijke Stand. Verstrekken afschriften. |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen |
Bestuurssecretariaat |
Huwelijksjubilea en 100-jarigen. Koninklijke onderscheidingen. |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen |
Receptie |
Uitreiken reisdocumenten en rijbewijzen |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen |
Beheerder BAG |
Beheer van de basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen |
Beheerder MKS (makelaar suite) |
Binnengemeentelijke datadistributie voor de toegewezen publiekrechtelijke taken van deze gemeente |
Middels rechtstreekse koppeling BRP naar MKS (makelaar suite) |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen |
Applicatiebeheerder MKS |
Binnengemeentelijke datadistributie voor de toegewezen publiekrechtelijke taken van deze gemeente |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen |
Sociaal team |
Maatschappelijke ondersteuning, Jeugdwet, gehandicaptenparkeerkaart, schuldhulpverlening, leerplicht, WMO, participatiewet, invordering, werk & inkomen, verstrekkingen, minimabeleid, BOA’s |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen |
Leerlingenvervoer |
Vergoeding kosten leerlingenvervoer en regelen van vervoer van en naar school |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen |
Veiligheid |
APV, Drank- en Horecawet, BIBOB, BOA’s, vergunningen, winkeltijden, Woningwet, WABO, WRO, onteigening, rampenbestrijding |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen |
Wijkregie |
Beleidsontwikkeling, informeren nieuwe inwoners |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen. Selectie NAW gegevens |
Veiligheid |
Handhaven woonwagenbeleid |
Ad-hoc op aanvraag |
Selectie NAW gegevens |
Frontoffice |
Aanschrijven verlopen reisdocumenten en identificatieplicht |
Spontane selectieverstrekking |
Selectie verlopen reisdocumenten |
Inkoop sociaal domein |
Participatieverklaringstraject |
Ad-hoc op aanvraag |
Selectie PVT plichtig |
Informatiemanagement |
Inzicht in aantallen |
Ad-hoc op aanvraag |
Selectie aantallen op verschillende terreinen |
ODMH |
Behandelen aanvragen omgevingsvergunning |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen |
Financiën |
Invorderingsadministratie lokale belastingen en overige betalingen |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen |
Afdeling beheer en openbare ruimte |
Beheer openbare ruimte |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen |
Leerplichtambtenaar |
leerplichtadministratie |
Spontane selectieverstrekking |
Wekelijks selecties toekomstige verhuizingen (leeftijdsvoorwaarde) |
Afdeling Publieksplein |
Burgemeester: Aanschrijven verlopen reisdocumenten en identificatieplicht |
Spontane selectieverstrekking |
Wekelijkse selectie verlopen reisdocumenten en 14-jarige |
Bestuurssecretariaat |
Representatieve taken & kabinetszaken (veteranen) |
Ad-hoc op aanvraag selectieverstrekking |
1x per jaar selectie voor controle persoons-gegegevens veteranen |
Afdeling Publieksplein |
Kieswet: verkiezingen, kiesregister, ROS en stempassen |
Ad-hoc op aanvraag selectieverstrekking |
Aanmaken kiesregister, ROS, stempassen e.d.; lichten documenten (overleden + verhuisd) |
Hoofd Stembureau / Centraal Stembureau |
Kieswet: verkiezingen, kandidaatstelling |
Ad-hoc op aanvraag selectieverstrekking + verificatie gegevens + gewaarmerkt afschrift |
Persoonsgegevens kiezers, kandidaten en inleveraar kandidatenlijst |
Bijlage 2: Derden als bedoeld in artikel 2 lid 2 van de Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Waddinxveen 2018
Derden die in aanmerking komen voor verstrekking van gegevens uit de Basisregistratie Personen, aan een derde met voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt.
Deze derde is niet een overheidsorgaan of de ingeschrevene.
Bij de aanvraag moet de schriftelijke toestemming van de ingeschrevene worden overlegd.
Gegevens worden alleen verstrekt als de aanvraag niet in strijd is met artikel 2 lid 4 van de nadere regeling BRP.
Er worden in géén geval gegevens aan een derde verstrekt, als op de persoonslijst een aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, als bedoeld in artikel 3.21, eerste lid Wbrp. Dat wil zeggen: de burger heeft om geheimhouding verzocht.
Derde |
Doel |
Beperking |
Wijze |
Natuurlijke personen, niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene |
Persoonlijk, niet commercieel doel |
Betreft een met naam genoemd persoon |
Incidenteel ad-hoc |
Rechtspersoon zonder winstoogmerk, die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed |
Persoonlijk, niet commercieel doel |
Betreft een met naam genoemd persoon |
Incidenteel ad-hoc |
Bijlage 3: Derden als bedoeld in artikel 2 lid 3 van de Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Waddinxveen 2018
Aangewezen derden die werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor deze gemeente verrichten, ten behoeve waarvan gegevens uit de Basisregistratie Personen kunnen worden verstrekt zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt.
Deze derde is niet een overheidsorgaan of de ingeschrevene.
Gegevens worden alleen verstrekt als de aanvraag niet in strijd is met art. 2 lid 4 Nadere Regeling BRP. Er worden in géén enkel geval gegevens aan een derde verstrekt, als op de persoonslijst een aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, als bedoeld in artikel 3.21, eerste lid Wbrp. Dat wil zeggen: de burger heeft om geheimhouding verzocht.
Derde |
Doel |
Beperking |
Wijze |
Niet-gemeentelijke begraafplaatsen en crematoria, Oorlogsgravenstichting |
Het achterhalen van rechthebbenden van een graf of (bijgezette) urn; of hun rechtsopvolgers, op- en herbegraven overledenen |
Alleen naam- en adresgegevens |
Incidenteel, ad-hoc |
Ouders, echtgenoten, geregistreerd partners en kinderen voor elkaar |
Ten behoeve van het belang van de ingeschrevene zelf |
Voor zover zij op hetzelfde adres in de BRP staan ingeschrevene |
Incidenteel, ad-hoc na deugdelijke identificatie |
Stichting Ambulante FIOM |
Het opsporen van personen in het kader van de werkzaamheden op het terrein van de zorg, bedoeld in artikel 2, onderdeel d, van de Kaderwet VWS-subsidies |
Betreft een met naam genoemd persoon of adres |
Incidenteel, ad-hoc |
Vereniging Het Nederlandse Rode Kruis |
Het opsporen van vermiste personen en het herstellen van contact tussen familieleden die van elkaar gescheiden zijn geraakt |
Betreft een met naam genoemd persoon of adres |
Incidenteel, ad-hoc |
Curator van een onder curatele gestelde ingeschrevene |
Ten behoeve van het belang van de ingeschrevene zelf |
Betreft een met naam genoemd persoon |
Incidenteel, ad-hoc |
Gezinsvoogd van een onder toezicht gestelde ingeschrevene (OTS conform Jeugdwet) |
Ten behoeve van het belang van de ingeschrevene zelf |
Betreft een met naam genoemd persoon |
Incidenteel, ad-hoc |
Woonpartners Midden-Holland |
Ten behoeve van het belang van de ingeschreven zelf |
Betreft een met naam genoemd persoon |
Incidenteel, ad-hoc |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl