Uitvoeringsprogramma Veiligheid & Handhaving 2019-2020

Geldend van 17-05-2019 t/m heden

Intitulé

Uitvoeringsprogramma Veiligheid & Handhaving 2019-2020

Samen Veilig Verder

1. Inleiding

Waddinxveen is een veilige gemeente. Gemeente, politie, brandweer, ondernemers, instellingen en inwoners werken samen om dit zo te houden. ‘Samen veilig verder!’ is dan ook het motto van het Beleidsplan Veiligheid & Handhaving 2019-2022. Veiligheid is een basisvoorwaarde voor het welzijn van inwoners en is continu aan verandering onderhevig. De gemeente heeft richting haar inwoners een stimulerende, faciliterende en ondersteunende rol. De ‘zelfwerkzaamheid van de burger’ staat centraal. Goede beveiliging, alertheid in de buurt en elkaar kennen zijn nog steeds de beste ingrediënten voor een veilige woon- en leefomgeving.

Het Uitvoeringsprogramma Veiligheid & Handhaving 2019-2020 vloeit logischerwijs voort uit het Beleidsplan Veiligheid & Handhaving 2019-2022 dat op 12 december 2018 is vastgesteld door de gemeenteraad. Het beleidsplan beschrijft de strategische visie op veiligheid en handhaving in Waddinxveen. In het beleidsplan, dat gebaseerd is op een model van de VNG, zijn 24 thema’s benoemd waarvan er 8 geprioriteerd zijn. Het uitvoeringsprogramma geeft praktische invulling aan deze visie aan de hand van concrete uitvoeringsactiviteiten. Deze activiteiten zijn bedacht en uitgewerkt in een samenwerking tussen de gemeente, politie, brandweer, ondernemers, instellingen en inwoners. Het is een programma voor en door Waddinxveen: Samen Veilig Verder!

Belangrijk aandachtspunt is dat voorliggend uitvoeringsprogramma de uitvoeringsactiviteiten voor twee jaar beschrijft, namelijk 2019 en 2020. In 2020 vindt er een tussenevaluatie plaats, waarin de activiteiten uit het uitvoeringsprogramma worden geëvalueerd. Op basis daarvan wordt een uitvoeringsprogramma voor de periode 2021-2022 opgesteld. Begin 2022 vindt een totaalevaluatie plaats van het Beleidsplan Veiligheid & Handhaving, waarna er een nieuw beleidsplan voor de jaren 2023-2026 zal worden opgesteld.

Leeswijzer

In hoofdstuk 2 is de organisatorische inbedding van het voorliggend uitvoeringsprogramma beschreven. In hoofdstuk 3 is aangegeven op welke wijze de middelen geborgd zijn. In hoofdstuk 4 ziet u een overzichtelijk programma van alle uitvoeringsactiviteiten die voortvloeien uit het eerder genoemd beleidsplan. Er is een verdeling gemaakt van activiteiten die in het jaar 2019, in het jaar 2020 of over de gehele beleidsperiode worden uitgevoerd. De activiteiten voor de jaren 2019 en 2020 zijn in dit plan uitgewerkt en vindt u terug in hoofdstuk 5.

2. Organisatorische inbedding

Dit hoofdstuk geeft inzicht in de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden ten aanzien van de uitvoering van de activiteiten zoals vastgelegd in het Uitvoeringsprogramma Veiligheid & Handhaving 2019-2022 en de hiervoor benodigde ketensamenwerking.

De activiteiten in dit uitvoeringsprogramma zijn in hoofdstuk 5 in tabellen weergegeven met een aantal vaste items. Zo is ieder activiteit gekoppeld aan een bestuurlijk aanspreekpunt en aan een actiehouder. De actiehouder hoeft geen medewerker van de gemeente Waddinxveen te zijn. Tijdens het ontwikkelen van dit uitvoeringsprogramma is in overleg met de partners de actiehouder bepaald. De actiehouder is verantwoordelijk voor de uitvoering van de activiteit waar hij/zij aan gekoppeld is.

De regisseurs van het cluster Veiligheid van de gemeente zijn de regievoerder over het totale uitvoeringsprogramma. Dit betekent dat zij toezicht houden op de uitvoering van de activiteiten en indien nodig bijsturen. Zij zijn verantwoordelijk voor het functioneren van de ketenorganisatie als geheel. Dit houdt in dat zij zorgen voor verbinding tussen beleid en uitvoering, voor verbinding tussen beleidsvelden en voor verbinding tussen samenwerkingspartners onderling. Uitgangspunt hierbij is dat alle samenwerkingspartners gelijkwaardig zijn aan elkaar. De regisseurs creëren vertrouwen, draagvlak en stimuleren persoonlijk contact tussen de partners. Dit zijn de randvoorwaarden om goed uitvoering te kunnen geven aan het uitvoeringsprogramma. Vanzelfsprekend wordt een integrale aanpak nagestreefd.

Met deze randvoorwaarden accepteren samenwerkingspartners ook de rol van de regisseurs die de voortgang van het proces dienen te bewaken. Dit betekent dat de regisseurs de gezamenlijk vastgestelde ambitie in het vizier houden. Verder betekent dit dat zij een ruim mandaat en doorzettingskracht hebben om die ambitie te verwezenlijken. De regisseurs kunnen hiertoe zelfstandig beslissingen nemen (knopen doorhakken) wanneer het proces stagneert of dreigt te stagneren.

3. Middelen

Eventueel benodigde financiële middelen voor de uitvoering van dit plan zijn opgenomen in de Programmabegroting 2019-2022. In deze programmabegroting wordt uitgelegd wat we willen doen om te bouwen aan een toekomstbestendig Waddinxveen. Het coalitieakkoord ‘Samen verantwoord vernieuwen’ en het collegeprogramma ‘Vernieuwing in uitvoering’ liggen aan de basis van de begroting. De begroting bestaat uit vijf programma’s: ‘participatie in samenhang’, ‘mens in ontwikkeling’, ‘dorp in ontwikkeling’, ‘leefbaar dorp’ en ‘bestuur in samenhang’. In voorliggend uitvoeringsprogramma wordt bij elke activiteit het bijbehorende begrotingsprogramma benoemd.

Bij alle activiteiten is het principe gehanteerd dat de ambtelijke uren vallen onder de reguliere werkzaamheden behorende bij de functie / taken of dat deze uren zijn geborgd in een ander uitvoeringsprogramma, tenzij dit anders is opgenomen in de Programmabegroting. Derhalve is de benodigde capaciteit in ambtelijke uren niet apart bij het budget opgenomen. Twee activiteiten kunnen mogelijk leiden tot de behoefte aan aanpassingen (weginrichting) of voorzieningen (meldpunt verward gedrag) die separaat begroot moeten worden.

Ook voor communicatie geldt dat daarvoor niet specifiek ambtelijke capaciteit bij een activiteit beschreven staat. Indien een activiteit meerdere communicatiemiddelen vereist, kan daarvoor een separaat communicatieplan worden opgesteld. Eventuele kosten die voortvloeien uit het gebruik van anders dan gemeentelijke communicatiemiddelen kunnen worden betaald vanuit het programma ‘Bestuur in Samenhang’ en worden onder uitvoeringskosten geschaard.

4. Activiteitenoverzicht

In dit hoofdstuk wordt een overzicht gegeven van de uitvoeringsactiviteiten voor de veiligheids- en handhavingsthema’s voor de periode 2019-2020. Deze thema’s zijn:

afbeelding binnen de regeling

Bij de uitvoering van de activiteiten wordt door een groot aantal organisaties samengewerkt. Dit betreft:

- Brandweer Hollands Midden

- Brijder

- Buurtpreventieteams

- Centrum Jeugd en Gezin Waddinxveen

- Geloofsgemeenschappen

- Gemeente Waddinxveen

- Gemeenten Krimpenerwaard, Gouda, Zuidplas, Bodegraven-Reeuwijk

- Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR)

- GGD Hollands Midden

- Haags Economisch Interventie Team (HEIT)

- Halt

- Jeugd ondersteuning op school (JOS)

- Jeugdpreventieteam (JPT)

- (Jeugd-)reclassering

- Koninklijke Horeca Nederland

- Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) Dorp- straat, Coenecoop, Gouweplein, KW-plein

- Kwintes / Bruisnest

- Meldpunt Zorg & Overlast

- Omgevingsdienst Midden-Holland (ODMH)

- Ondernemers in Waddinxveen

- Ondernemersplatform Waddinxveen (OPW)

- Overige maatschappelijke organisaties

- Politie Eenheid Den Haag

- Praktijkondersteuners huisarts GGZ

- Regionale ambulancevoorziening (RAV)

- Regionaal Informatie en Expertisecentrum (RIEC)

- Samenwerkingsverbanden voor bedrijventerreinen: Vereniging Bedrijventerrein Coenecoop, Vereniging Bedrijventerrein Doelwijk, Bedrijvenschap Regio Gouda (Gouwe Park), LogistiekPark A12

- Scholen

- Seniorenraad

- Sociaal Team Waddinxveen

- Stichting Jeugd- en Jongerenwerk Midden-Holland

- Veilig Thuis Hollands Midden

- Veilig Verkeer Nederland (VVN)

- Veiligheidshuis

- Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM)

- Wadwijzer (preventieteam)

- Wijkplatforms

- Winkeliersvereniging Gouweplein

- Woonpartners Midden-Holland

De uitvoeringsactiviteiten per thema met planning zijn weergegeven in onderstaande tabel. De legenda voor deze tabel is:

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

5. Uitvoeringsprogramma

In dit hoofdstuk zijn de uitvoeringsactiviteiten verder uitgewerkt. Alle uitvoeringsactiviteiten dragen bij aan het behalen van de kwalitatieve doelstellingen zoals geformuleerd in het Beleidsplan Veiligheid & Handhaving 2019-2022. Deze kwalitatieve doelstellingen zijn in onderstaande uitwerking aan het begin van elk thema opgenomen.

Geprioriteerd thema 1: Vergroten leefbaarheid in de wijk

De leefbaarheid in de wijken van Waddinxveen verbeteren door de eigen verantwoordelijkheid van inwoners te versterken waardoor inwoners zelf actie kunnen ondernemen. De gemeente ondersteunt inwoners bij bestaande initiatieven of het opstarten van nieuwe initiatieven op het gebied van veiligheid en leefbaarheid.

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Geprioriteerd thema 2: Risicogericht toezichthouden en handhaven

Door risicogericht te werken vindt toezicht en handhaving gerichter en doelmatiger plaats.

afbeelding binnen de regeling

Geprioriteerd thema 3: Nieuwe samenwerkingen gemeente en ondernemers

In gebieden waar draagvlak onder ondernemers bestaat wordt een samenwerking aangaan met ondernemers in de vorm van een KVO om de woon- en leefomgeving schoon, heel en veilig te houden.

afbeelding binnen de regeling

Geprioriteerd thema 4: Groepsaanpak jongeren

Met ketenpartners en inwoners wordt er gewerkt aan de aanpak van overlastgevend gedrag van jeugdgroepen en de acceptatie van jeugd in de wijk. Jeugdgroepen of risicojongeren worden structureel gemonitord (groepsscan) en worden aangepakt vanuit drie invalshoeken: groepsgericht, gezinsgericht en persoonsgericht.

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Geprioriteerd thema 5: Verkeersveiligheid

Het vergroten van de bewustwording onder inwoners en werken aan het verder aanpassen van de inrichting van openbare wegen om de verkeersveiligheid in Waddinxveen te verhogen.

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Geprioriteerd thema 6: Informatiegestuurd toezichthouden en handhaven

Door informatiegestuurd te werken wordt de beperkte toezicht- en handhavingscapaciteit effectiever en efficiënter ingezet.

afbeelding binnen de regeling

Geprioriteerd thema 7: Herkennen van signalen criminaliteit

Ambtenaren en bestuurders zijn in staat signalen te herkennen die wijzen op ondermijning, criminaliteit, polarisatie en radicalisering en weten dit bij de juiste personen en/of instanties aan te kaarten.

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Geprioriteerd thema 8: Aanpak ondermijnende criminaliteit (integriteit en veiligheid)

De gemeente en haar ketenpartners zijn beter in staat om van elkaars mogelijkheden gebruik te maken in de aanpak van ondermijning.

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Thema 9: Vergroten bekendheid Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA)

De bekendheid van de Buitengewoon Opsporingsambtenaren in wijken en buurten vergroten door het verbeteren van de zichtbaarheid voor zowel inwoners als veiligheidspartners en collega’s van de gemeente Waddinxveen.

afbeelding binnen de regeling

Thema 10: Meer gezamenlijke buurtactiviteiten (denk mee en doe mee!)

In Waddinxveen worden burgerinitiatieven gestimuleerd, gefaciliteerd en ondersteund door gemeente en wijkplatforms.

afbeelding binnen de regeling

Thema 11: Samenwerking KVO versterken

De KVO’s worden versterkt zodat de huidige samenwerkingen optimaal benut worden om het gemeenschappelijke doel te behalen: een schoon, heel en veilig winkelgebied of bedrijventerrein.

afbeelding binnen de regeling

Thema 12: Vergroten verantwoordelijkheid ondernemers

De gemeente Waddinxveen stimuleert ondernemers om de verantwoordelijkheid van ondernemers te vergroten voor een veilig(e) bedrijf(somgeving) voor personeel en klanten.

afbeelding binnen de regeling

Thema 13: Inzetten op strijdig gebruik bestemmingsplan (bedrijvigheid en veiligheid)

Ondernemers en inwoners zijn zich beter bewust van de geldende regelgeving en het naleefgedrag wordt verder verhoogd.

afbeelding binnen de regeling

Thema 14: Versterken aanpak personen met verward gedrag

Door vroegsignalering, een centraal meldpunt en bevordering van acceptatie van personen met verward gedrag wordt het subjectieve veiligheidsgevoel en de objectieve veiligheid vergroot.

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Thema 15: Veilig gebruik Social Media door jongeren

Veiligheid- en Zorgprofessionals versterken elkaar in de aanpak van veilig social media gebruik en delen actief signalen die wijzen op trends.

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Thema 16: Zorgen om (huiselijk) geweld

Huiselijk geweld voorkomen, zo snel mogelijk (h)erkennen, behandelen, de schade ervan beperken, de overdracht van generatie op generatie doorbreken en daarmee de veiligheid voor slachtoffers duurzaam borgen.

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Thema 17: Toezicht en handhaving horeca (zorg en veiligheid)

Het terugdringen van alcoholgebruik onder inwoners en het vergroten van de bewustwording van de geldende regels onder ondernemers.

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Thema 18: Vergroten brandveilig leven

Richten op zelfredzaamheid van inwoners en het versterken van het eigen netwerk, waardoor inwoners minder afhankelijk zijn van de overheid.

afbeelding binnen de regeling

Thema 19: Inzet op rampenbestrijding en crisisbeheersing

De hoge kwaliteit van het regionale team rampenbestrijding en crisisbeheersing continueren, dan wel verbeteren. Daarnaast wordt de positie van de gemeente als belangrijke en betrouwbare crisispartner verstevigd.

afbeelding binnen de regeling

Thema 20: Bouw- en woningtoezicht (fysieke veiligheid)

Vergunninghouders zijn zich meer bewust van de geldende regelgeving en eigen verantwoordelijkheden. Ver- en nieuwbouw met grote veiligheids- en/of gezondheidsrisico’s geschiedt volgens de vergunningsvereisten.

afbeelding binnen de regeling

Thema 21: Toezicht en handhaving brandveilig gebruik

Eigenaren van panden zijn zich meer bewust van de brandveiligheidsaspecten. Zij nemen hun verantwoordelijkheid om aan de geldende wet en regelgeving te voldoen.

afbeelding binnen de regeling

Thema 22: Toezicht en handhaving verkeer

Het vergroten van het nalevingsgedrag op het gebied van verkeer.

afbeelding binnen de regeling

Thema 23: Preventie van polarisatie en radicalisering

We werken toe naar een maatschappelijk verankerd, effectief ‘systeem’ van preventie en repressie van polarisatie en radicalisering, met als belangrijke aandachtspunten awareness, deskundigheid en betrokkenheid.

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Thema 24: Delen van informatie van (mogelijke) criminaliteit

Het doel is om te komen tot een op informatie gebaseerd kader, waarmee inzichtelijk wordt gemaakt op welke thema’s en in welke gebieden inzet (qua maatregelen en capaciteit) het meest urgent en/of effectief is.

afbeelding binnen de regeling