Regeling vervallen per 19-04-2024

Nadere regels Jeugdhulp Westland 2016

Geldend van 01-04-2016 t/m 18-04-2024

Intitulé

Nadere regels Jeugdhulp Westland 2016

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westland,

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet, titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 2, lid 3, artikel 10, lid 3 en 4, artikel 15, lid 4 van de Verordening Jeugdhulp Westland 2015;

besluit vast te stellen:

Nadere regels Jeugdhulp Westland 2016

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • 1. Verordening: Verordening Jeugdhulp 2015 gemeente Westland.

  • 2. Wet: Jeugdwet.

  • 3. Alle overige begrippen die in dit Besluit worden gebruikt en niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wet, de Verordening, het landelijk Uitvoeringsbesluit jeugdhulp 2015 en de Algemene Wet bestuursrecht (Awb).

Artikel 2. Beschikbare vormen van Jeugdhulp

  • 1. De volgende gecontracteerde of gesubsidieerde overige voorzieningen zijn beschikbaar in Westland:

    • a.

      Basishulp:

      • -

        ambulante opvoedhulp;

      • -

        begeleiding en verzorging jeugdigen met een verstandelijke, lichamelijke, of zintuiglijke beperking;

      • -

        kortdurende generalistische basis-ggz bij enkelvoudige problematiek;

      • -

        jongerentrajecten en intensief casemanagement, mede met het oog

        op jeugdcriminaliteit en jeugdoverlast;

      • -

        gezinsondersteuning waaronder gezinscoaching

      • -

        schoolmaatschappelijk werk.

    • b.

      Informatie, trainingen en (opvoed)advies;

    • c.

      Maatwerkactiviteiten jeugdgezondheidszorg;

    • d.

      Jongerencoaching en participatiebevordering;

  • 2. Overige voorzieningen zijn vrij-toegankelijke voorzieningen op het gebied van jeugdhulp (die vallen onder de Jeugdwet). Hier kunnen jeugdigen en/of ouders gebruik van maken zonder besluit van de gemeente. Verwijzing zal vanaf 2015 veelal via het “Sociaal Kernteam” van de gemeente Westland verlopen.

  • 3. De volgende gecontracteerde of gesubsidieerde individuele voorzieningen zijn beschikbaar in Westland:

    • a.

      langdurige specialistische ggz bij complexe problematiek;

    • b.

      langdurige specialistische begeleiding en/of behandeling van jeugd met een beperking, gezinnen met meervoudige problematiek en situaties van jeugdcriminaliteit en jeugdoverlast;

    • c.

      medische kinderdagbehandeling;

    • d.

      pleegzorg;

    • e.

      residentiële hulp;

    • f.

      specialistische ambulante opvoedhulp bij langdurige complexe problematiek;

    • g.

      specialistische (dag)behandeling in combinatie met verzorging van verstandelijk beperkte jeugd;

    • h.

      zorgverlening aan jeugdigen binnen sociaal netwerk;

    • i.

      crisisopvang;

    • j.

      forensische hulp;

    • k.

      gesloten jeugdhulp.

  • 4. Individuele voorzieningen zijn niet-vrij toegankelijke voorzieningen op het gebied van jeugdhulp. Hier kunnen jeugdigen en ouders alleen gebruik van maken via een verwijzing door de huisarts, medisch specialist of jeugdgezondheidszorgarts, een besluit van de gemeente dat namens burgemeester en wethouders is genomen door het Sociaal Kernteam of een rechterlijke uitspraak.

Artikel 3 Inspraak en medezeggenschap

  • 1. Inspraak wordt geregeld via de gemeentelijke inspraakverordening.

  • 2. Medezeggenschap wordt geregeld door middel van een convenant met de Wmo-raad Westland

Artikel 4 Persoonsgebonden budget

  • 1. De hoogte van een Persoonsgebonden budget wordt op de volgende wijze vastgesteld.

    • a.

      De hoogte van het toe te kennen budget is afhankelijk van de soort en hoeveelheid van de ondersteuning die geïndiceerd is.

    • b.

      De beoordeling van gebruikelijke ondersteuning (volwassenen) en boven gebruikelijke ondersteuning (jeugd) wordt gebaseerd op de CIZ Indicatiewijzer 2014, een en ander voor zover het een voorziening betreft die onder de Jeugdwet valt en voor zover van toepassing op de jeugdige.

    • c.

      Voor inzet van een aantoonbaar gediplomeerd zorgverlener geldt het laagste tarief van vergelijkbaar aanbod in de vorm van Zorg in Natura dat de gemeente voor 2016 heeft ingekocht, minus een korting van 10 % aan overheadkosten.

    • d.

      Voor inzet van niet-professionele zorgverleners geldt een uurtarief van maximaal € 20,-.

    • e.

      De jaarlijks vast te stellen prijsindex die aan aanbieders van Zorg in Natura wordt doorberekend, wordt ook toegepast op toegekende PGB-budgetten. De index wordt jaarlijks vastgesteld door burgemeester en wethouders door middel van het financieel besluit Wmo en Jeugdhulp.

  • 2. De ondersteuning die een PGB-houder inkoopt is kwalitatief verantwoord en het kwaliteitsniveau is vergelijkbaar met de kwaliteitsrichtlijnen die voor Zorg in Natura gelden. Onder verantwoorde kwaliteit wordt ten minste verstaan dat:

    • a.

      dat de zorg die de budgethouder inkoopt voldoet aan de wettelijke eisen;

    • b.

      dat de zorg, in te kopen bij een gediplomeerd zorgverlener, voldoet aan de kwaliteitseisen die de gemeente stelt aan aanbieders die Zorg in Natura leveren;

    • c.

      dat verleners van zorg die behoren tot het sociale netwerk, geen voorbehouden handelingen verrichten of handelingen die op grond van de norm van verantwoorde werktoedeling aan een geregistreerde professional is voorbehouden.

  • 3. Een PGB mag beheerd en besteed worden via tussenpersonen of een belangbehartiger onder de volgende voorwaarden:

    • a.

      De budgetbeheerder kan zijn: de zorgvrager, de partner, de ouder, een broer of zus of een ander familielid.

    • b.

      De budgetbeheerder is in staat om zelfstandig regie te voeren over het PGB en de hieruit voortkomende verplichtingen (inkoop goede ondersteuning en administratie);

    • c.

      De budgetbeheerder voldoet niet aan deze eis wanneer hij/zij:

      • -

        handelingsonbekwaam is;

      • -

        onvoldoende inzicht heeft in de eigen beperkingen;

      • -

        niet over voldoende organisatie - en regelvermogen en verantwoordelijkheidsbesef beschikt

Artikel 5 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1. Dit Besluit wordt aangehaald als Besluit Nadere regels Jeugdhulp 2016 gemeente Westland

  • 2. Dit Besluit treedt in werking op 1 januari 2016.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 26 januari 2016.
De secretaris, De burgemeester,
M. van Beek J. van der Tak

Toelichting Nadere regels Jeugdhulp Westland 2016

Algemene toelichting

Deze nadere regels vormen een uitwerking van artikel 2, lid 4, artikel 10, lid 3 en 4, artikel 15, lid 4, van de Verordening Jeugdhulp Westland 2015. De verordening is gebaseerd op de “Wet houdende regels over de gemeentelijke verantwoordelijkheid voor preventie, ondersteuning, hulp en zorg aan jeugdigen en ouders bij opgroei- en opvoedproblemen, psychische problemen en stoornissen”, kortweg de Jeugdwet. De gemeenteraad heeft bij de vaststelling van de verordening Jeugdhulp 2015 Westland de bevoegdheid aan burgemeester en wethouders gedelegeerd om voor de desbetreffende artikelen Nadere regels vast te stellen.