Regeling vervallen per 01-01-2020

Regeling Tijdsregistratie (ATIMO)

Geldend van 26-12-2006 t/m 31-12-2019

Intitulé

Regeling Tijdsregistratie (ATIMO)

De gemeente stelt de Regeling Tijdsregistratie (ATIMO) vast.

1.0. Algemeen

Het systeem bestaat uit 3 onderdelen:

  • a.

    de badge

  • b.

    de boekingsterminal

  • c.

    de (decentrale) verwerkingseenheden.

Ad a. De Badge

Iedere medewerker krijgt een badge, die is voorzien van een persoonlijk badgenummer.

Ad b. De boekingsterminal

De boekingsterminal heeft als doel uw boekingen te registreren. Wanneer er geen boekingen worden gedaan, geeft de terminal de tijd aan. Bij een komen of gaan boeking verschijnt uw tijdssaldo op de display. Dit saldo bestaat uit: uw saldo, plus of minus de tijd die u tot en met uw boeking meer of minder hebt gewerkt. De tijd wordt geregistreerd in uren en minuten.

Op de terminal is een aantal functietoetsen aangebracht. De werking hiervan wordt nader door de werkgroep uitgewerkt. De medewerkers worden hierover nader geïnformeerd via een handleiding.

  • -

    dienstreis

  • -

    cursus

  • -

    verlof

  • -

    adv

  • -

    medisch verzuim

  • -

    ziek naar huis

Ad c. De (decentrale) verwerkingseenheid

Deze eenheid is de PC op locatie waarop de hiervoor aangewezen medewerker mutaties verwerkt. Hier wordt eveneens de informatie over boekingen opgeslagen.

1.1. De gegevens die in het systeem verwerkt zijn

In het systeem is een aantal gegevens geprogrammeerd zoals:

  • 1.

    Naam

  • 2.

    Badgenummer

  • 3.

    Rooster

  • 4.

    Afdeling

  • 5.

    Personeelsnummer

  • 6.

    Contractvorm (full- of parttime)

1.2 Handelingen die bij het gebruik van het systeem verricht dienen te worden

  • -

    Bij het betreden of verlaten van het pand dient de badge voor de boekingsterminal te worden gehouden.

  • -

    Een komenboeking dient altijd te worden gevolgd door een gaanboeking en omgekeerd. Als dit niet het geval is merkt u dat aan uw saldo en wordt dit zichtbaar.

  • -

    Bij elke komen- en gaanboeking verschijnt steeds uw actuele saldo op de display. Bij binnenkomst geeft het apparaat het saldo aan.

  • -

    U kunt uw werktijden, na goedkeuring door de teamleider, vanuit uw eigen PC muteren. Ook kunt u uw saldo bekijken en uitprinten. Wij gaan er vanuit dat het muteren van gegevens door de medewerker zelf in goed vertrouwen plaatsvindt. Misbruik wordt disciplinair gestraft.

1.3. Het aanbrengen van wijzigingen in door het systeem geregistreerde gegevens

Het systeem gaat ervan uit dat de medewerkers aanwezig zijn indien het dagprogramma dat aangeeft. Uiteraard is men wegens ziekte, verlof, dienstcursussen etc. niet het gehele jaar aanwezig. Als bij het boeken een fout wordt gemaakt zal in de meeste gevallen een correctie nodig zijn.

Voor de boekingen is het van belang het volgende te weten:

  • 1.

    Alle tijd wordt geregistreerd binnen de gestelde regels van de Arbeidstijdenwet, CAR-UWO en Lokale Arbeidsvoorwaarden Westland. Dit geldt eveneens voor overwerk e.d.. Tussen 00.00 en 06.00 uur vindt verwerking plaats, dan is geen registratie mogelijk.

  • 2.

    De middagpauze bedraagt minimaal een half uur. Hebt u minder dan een half uur pauze genomen dan wordt door het systeem de ontbrekende pauzetijd van uw gewerkte tijd afgetrokken.

    Bij een werktijd van meer dan 8 uur per dag, geldt een pauze van een driekwart uur. Bij een werktijd tot 5½ uur geldt geen pauze. De pauzes zijn vastgelegd in de Arbeidstijdenwet.

  • 3.

    Voorzienbare afwezigheid kunt u via de functietoetsen opgeven in het systeem, zodat uw saldo op het moment dat u terugkomt juist is.

  • 4.

    Volgens de lokale arbeidsvoorwaardenregeling (regeling Arbeidsduur en Vakantieverlof) worden de gewerkte uren (volgens het overeengekomen werkrooster) tussen 07.30 en 18.00 in de klok gesaldeerd. Plusuren worden ook binnen deze tijdsmarge opgebouwd. De uren daarbuiten zijn overuren (dienstopdracht) en worden alleen geregistreerd. Dit geldt eveneens voor uren buiten het vastgestelde werkrooster.

2. Regels en afspraken

Elk systeem berust op een stelsel van regels en afspraken. Alleen wanneer alle betrokkenen zich daaraan houden, kan het systeem goed functioneren. Dit geldt ook voor de regeling ‘Arbeidsduur en vakantieverlof’. De regels en afspraken zijn vastgelegd in de volgende punten.

Arbeidsduur

De normale arbeidsduur is variabel conform het individuele dagrooster (inclusief een half uur lunchpauze). Deze standaard werktijden worden als norm gebruikt.

Verantwoord gebruik van werktijden

Pleeg overleg met uw leidinggevende en collega’s waarmee wordt samengewerkt, om samen zodanig van de regeling "Arbeidsduur en Vakantieverlof" gebruik te kunnen maken dat er een adequate bezetting op de afdeling blijft, zodat de continuïteit van de werkzaamheden kan worden gewaarborgd.

Overuren

Overuren worden uitsluitend als zodanig aangemerkt, indien daar door de verantwoordelijke leidinggevende opdracht toe is gegeven, voor zover de duur duidelijk langer is dan één uur en voor zover meer dan tenminste langer dan de roostertijd overdag is gewerkt.

Overwerk begint in de regel voor of na de roostertijd. De regels die hierbij gelden zijn opgenomen in de Arbeidstijdenwet, CAR-UWO en Lokale Arbeidsvoorwaardenregeling Westland.

Verlof i.v.m studie, ziekte etc.

Bij afwezigheid wegens studie of ziekte geldt maximaal het individuele dagrooster als berekeningsbasis c.q. dagnorm. Een verlofdag is eveneens gelijk aan het individuele dagrooster.

Korte (medische) absentie

Algemeen uitgangspunt is dat privé-zaken zoveel mogelijk in eigen tijd moeten worden afgewikkeld. Voor korte absentie als gevolg van bezoek aan huisarts, tandarts, specialist, ziekenhuis e.d. geldt dat voor zover men invloed heeft op het vaststellen van het tijdstip, dit bezoek zoveel mogelijk aan het begin of aan het einde van de dag wordt gekozen. Wanneer dit niet mogelijk is wordt voor dit soort bezoek maximaal het individueel dagrooster per keer vergoed.

Dienstreis

Bij zakelijke afwezigheid geldt het volgende. Wanneer men een hele dag afwezig is geldt het individuele dagrooster. Als men gedurende de werktijd vertrekt en weer terugkomt geldt deze zakelijke afwezigheid volledig als werktijd, waarbij rekening moet worden gehouden met een lunchpauze.

Indien men ’s ochtends eerst een afspraak heeft buiten het gebouw en daar in de loop van de dag van terugkomt, geldt als aanvangstijd het individuele dagrooster.

Wanneer men in de loop van de dag het gebouw verlaat in verband met een afspraak elders en men daarvan op dezelfde dag niet terugkeert geldt het tijdstip van het dagrooster als einde van de werktijd.

Vervanging badge bij verlies of diefstal

Wanneer u uw badge kwijtraakt dient u direct (ook tijdens verlof of vakantie!), om beveiligingsredenen, hiervan melding bij afdeling Bestuur en Managementondersteuning, team P&O, te doen. U kunt hier een nieuwe badge aanvragen. De werkelijke kosten van de nieuwe badge bedragen € 15,00 (incl. b.t.w.) en komen voor rekening van de Gemeente Westland. Indien u de badge voor een tweede maal (of meer) in één jaar kwijt bent geraakt, zullen de kosten volledig voor uw rekening komen. Verrekening vindt dan plaats via het salaris.

3. Tijdregistratie leidinggevenden

De leidinggevenden zijn in beginsel verplicht tot klokken. Regelmatig overwerk wordt verwacht , zonder compensatie in geld of in uren, tot de functie te behoren. De exacte marges hiervoor worden nog nader bepaald.

4. Overige bepalingen

In de gevallen waarin deze regeling niet in redelijkheid voorziet kunnen B&W een nader besluit nemen.

5. Slotbepaling

Vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Westland op 23 november 2004.

Ondertekening

de secretaris,                       de burgemeester,
 
 
G. Buck                                 J. van der Tak