Regeling vervallen per 04-02-2017

Reglement werktijden/werktijdenregistratie gemeente Zeewolde

Geldend van 13-06-2014 t/m 03-02-2017 met terugwerkende kracht vanaf 12-03-2014

Intitulé

Reglement werktijden/werktijdenregistratie gemeente Zeewolde

Nummer

V064

Burgemeester en wethouders van de gemeente Zeewolde,

gelezen het voorstel van de afdeling Bestuurlijke, Facilitaire en Personele Diensten d.d. 5 december 2013; gelet op de instemming van de Ondernemingsraad d.d. 18 februari 2014; gelet op de artikelen 4:1 en 4:2 van de Arbeidsvoorwaardenregeling sector gemeenten (CAR/UWO); alsmede het gestelde in de Arbeidstijdenwet;

Besluiten

vast te stellen het navolgende Reglement werktijden/werktijdenregistratie gemeente Zeewolde.

1. Algemeen

Begripsomschrijvingen

Artikel 1:1

  • 1.

    Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

    • a.

      CAR/UWO: de Arbeidsvoorwaardenregeling sector gemeenten;

    • b.

      medewerkers: ambtenaren in dienst van de gemeente Zeewolde zoals bedoeld in artikel 1:1 van de CAR/UWO;

    • c.

      arbeidsduur: hetgeen is gesteld onder artikel 1:1, lid 1, sub e van de CAR/UWO;

    • d.

      arbeidsduur per dag: hetgeen is gesteld onder artikel 1:1, lid 1, sub f van de CAR/UWO;

    • e.

      formele arbeidsduur per week: hetgeen is vastgesteld onder artikel 1:1,lid 1, sub g van de CAR/UWO;

    • f.

      feitelijkearbeidsduur per week: hetgeen is gesteld onder artikel1:1,lid 1, sub h van de CAR/UWO;

    • g.

      arbeidsduur per jaar: hetgeen is gesteld onder artikel1:1, lid 1, sub j van de CAR/UWO;

    • h.

      volledige betrekking: hetgeen is gesteld onder artikel 1:1, lid 1, sub k van de CAR/UWO;

    • i.

      overwerk: hetgeen is gesteld onder artikel1:1, lid 1, sub l van de CAR/UWO;

    • j.

      werkdag: hetgeen is gesteld onder artikel 1:1, lid 1, sub m van de CAR/UWO;

    • k.

      k:. werktijd: hetgeen is gesteld onder artikel 1:1, lid 1, sub n van de CAR/UWO;

    • l.

      pauze: de aaneengesloten periode, waarmee de arbeid tijdens de werktijd wordt onderbroken;

    • m.

      secundaire arbeidsvoorwaarden: de arbeidsvoorwaarden, genoemd in hoofdstuk 4A van de CAR/UWO, zoals deze zijn afgesproken en vastgelegd in een overeenkomst met de in artikel 2:2, lid 2, genoemde functionarissen van de medewerker voor het komende kalenderjaar;

    • n.

      tijdsregistratiesysteem: het elektronisch systeem dat de gemeente hanteert om de aan- en afwezigheid van de medewerkers elektronisch te registreren;

    • o.

      compensatie-uren: de geregistreerde tijd, die door het elektronisch registratiesysteem is vastgelegd en de vastgestelde arbeidsduur per dag overstijgt;

    • p.

      standaardtijd: de arbeidsduur per dag; zoals deze voor de ambtenaar is vastgesteld;

    • q.

      standaardregeling: het uitgangspunt dat de medewerker met zijn leidinggevende afspraken maakt over de invulling van zijn werktijden binnen een dagvenster hetgeen is gesteld in artikel 4:2 van de CAR-UWO;

    • r.

      dagvenster: tijdspanne waarin de werkzaamheden kunnen worden uitgevoerd hetgeen is gesteld in artikel 4:2 van de CAR-UWO;

    • s.

      buitendagvenstervergoeding: de vergoeding voor de ambtenaar die valt onder de standaardregeling voor de werktijden en die door het is aangewezen om arbeid te verrichten buiten het dagvenster als bedoeld in artikel 4:2, tweede lid van de CAR-UWO;

    • t.

      zomertijd: de periode van de laatste zondag van de maand maart tot de laatste zondag van de maand oktober;

    • u.

      wintertijd: de periode van de laatste zondag van de maand oktober tot de laatste zondag van de maand maart;

    • v.

      dienstreis: het afwezig zijn, met toestemming van de leidinggevende, voor werkzaamheden, overleg e.d. ten behoeve van de dienst;

  • 2.

    Voor de medewerkers die werken volgens rooster en/ of vastgestelde werktijden, is dit Reglement niet van toepassing.

2. Arbeidsduur en werktijd

Arbeidsduur

Artikel 2:1

De arbeidsduur per jaar bedraagt 1.836 uur per jaar bij een volledige betrekking.

Artikel 2:2

  • 1. Afspraken over de invulling van de arbeidsduur per dag en de feitelijke arbeidsduur worden schriftelijk vastgelegd.

  • 2. De in lid 1 genoemde schriftelijke vastlegging vindt plaats bij indiensttreding of bij wijziging met het daartoe bestemde formulier tijdregistratie.

  • 3. De afspraken zoals bedoeld in het vorige lid worden als volgt gemaakt:

    • a.

      gemeentesecretaris met de burgemeester/ het college;

    • b.

      loco-secretaris met de gemeentesecretaris (beiden directieleden);

    • c.

      leidinggevenden met directie en

    • d.

      medewerkers met hun leidinggevende.

Dagvenster, kantoortijd en pauze

Artikel 2:3

  • 1. Het dagvenster waarbinnen medewerkers werkzaam en/of beschikbaarkunnen zijn, is van maandag tot en met vrijdag van 07.00 uur tot 22.00 uur en geldt het volgende:

    • -

      medewerkers bepalen hun werktijden in overleg waarbij er een zekeremate van vrijheid van tijdsindeling is;

    • -

      het dagvenster geldt ook voor werkzaamheden die tijd en/of plaats onafhankelijk worden uitgevoerd.

  • 2. De openingstijden van het gemeentehuis bedragen gedurende:

    • -

      zomertijd: van maandag tot en met vrijdag, telkens tussen 07.00 uur en 19.00 uur;

    • -

      wintertijd: van maandag tot en met vrijdag, telkens tussen 07.30 uur en 19.00 uur.

  • 3. Afwijkende werktijd op 24 en 31 december:

    • -

      voor de in lid 1 genoemde werktijd geldt dat op 24 en 31 december, mits de dag valt op een werkdag, deze eindigt op 15.00 uur;

    • -

      resterende arbeidstijd is voor rekening van de ambtenaar.*

Artikel 2:4

  • 1. De lengte van de pauze bedraagt bij een arbeidsduur van:

    • -

      meer dan 5 uur en 30 minuten en minder dan 10 uur: 30 minuten;

    • -

      10 uur of meer: 45 minuten.

  • 2. De in lid 1 genoemde pauzes kunnen in overleg als volgt worden opgenomen:

    • -

      30 minuten: minstens 15 minuten aaneengesloten;

    • -

      45 minuten: minstens 30 minuten aaneengesloten.

3. Tijdsregistratiesysteem

Artikel 3:1

  • 1. Bij het binnengekomen en het verlaten van het gemeentehuis wordt altijd in- of uitgeklokt ten behoeve van de bedrijfsvoering van de organisatie en in verband met de veiligheid.

  • 2. Bij het verlaten van het gemeentehuis in verband met een werkafspraak buiten het huis, dient de desbetreffende code in het tijdregistratiesysteem Timewize te worden ingetoetst. De leidinggevende heeft de verantwoordelijkheid op het correcte gebruik hiervan te sturen.

  • 3. Individuele correcties op de geregistreerde tijd worden digitaal door de medewerker aangeleverd.

  • 4. De leidinggevende fiatteert digitaal de aangeleverde correcties op de geregistreerde tijd.

  • 5. Zo nodig verzorgt werkveld P&O collectieve invoer van feestdagen, roostervrije dagen, roosters van medewerkers, vooraf ingeplande studiedagen van een medewerker, personeelsuitjes, afdelings- of teambijeenkomsten buiten het gemeentehuis, afwezigheid in verband met verkiezingen c.q. het aanwezig zijn op een stembureau.

  • 6. Werkveld P&O verzorgt desgewenst periodiek overzichten voor integrale toetsing waarin informatie over saldi, het aantal dienstreizen en het klokgedrag in het algemeen is opgenomen.

Artikel 3:2

  • 1. Door de geregistreerde arbeidsduur per dag te vergelijken met de standaardtijd ontstaat voor de medewerker een saldo dat zowel positief als negatief kan zijn.

  • 2. Het positief opgebouwde saldo kan door de medewerker worden aangewend voor secundaire arbeidsvoorwaarden (fietsproject) of voor vrije tijd, overeenkomstig het gestelde in hoofdstuk 4A van de CAR/UWO.

Artikel 3:3

  • 1. Zodra per dag het positieve saldo de 80 uur overstijgt, wordt deze meerdere tijd in het tijdsregistratiesysteem gecorrigeerd naar een positief saldo van 80 uur.

  • 2. Het is niet toegestaan een hoger negatief saldo te hebben dan 80 uur.

  • 3. Bij overstijgen van de 80 uur negatief kunnen deze meerdere uren worden aangemerkt als plichtsverzuim. Deze meerdere uren worden gecorrigeerd in het tijdsregistratiesysteem door deze uren af te schrijven van de reguliere verlofuren tot het negatief saldo 80 uur is bereikt.

  • 4. Op het moment dat er sprake is van het gestelde in lid 3, dient de leidinggevende nadere afspraken te maken met de werknemer over de invulling van de feitelijke arbeidsduur totdat het negatief saldo is gecorrigeerd tot nihil.

4. Afwezigheid

Persoonlijke omstandigheden

Artikel 4:1

  • 1. Een bezoek aan dokter, tandarts, specialist e.d. onder de voor de medewerker vastgestelde arbeidsduur per dag dient vooraf gemeld te worden aan de leidinggevende.

  • 2. Conform de standaardregeling is afwezigheid zoals bedoeld in lid 1 in principe in eigen tijd, tenzij het te billijken is dat (een deel) van de tijd alsnog mag worden gecorrigeerd;

  • 3. De afwezigheid bedoeld in lid 1 dient de medewerker te registreren door in of uit te klokken en eventueel digitaal te corrigeren in het tijdregistratiesysteem. Na de correctie dient de leidinggevende de correctie digitaal te fiatteren.

Dienstbelang

Artikel 4:2

  • 1. Dienstreizen hebben de instemming van de leidinggevende.

Artikel 4:3

  • 1. Indien men afwezig is ten behoeve van de dienst dan dient bij het verlaten van het gemeentehuis via het tijdsregistratiesysteem Timewize te worden uitgeklokt als ook in artikel 3:1 lid 2 wordt bedoeld.

  • 2. Indien door de in lid 1 genoemde faciliteiten het dagvenster per dag wordt overschreden, kan er sprake zijn van een dagvenstervergoeding.

  • 3. De directie beslist over het toekennen van een dagvenstervergoeding zoals genoemd in lid 2.

Artikel 4:4

Op faciliteiten welke geregeld zijn in de CAR/UWO, zoals genoemd in hoofdstuk 17 (Opleiding en Ontwikkeling), is het gestelde in artikel 4:3, lid 2, niet van toepassing.

5. Overwerk

Artikel 5:1

  • 1. Indien medewerkers, met toestemming van de directie moeten werken buiten het dagvenster, dienen medewerkers bij een overschrijding van het dagvenster de onderbreking van de arbeidsduur, zoals is gesteld in artikel 2.4 van dit artikel, in acht te nemen.

  • 2. Deze werkonderbreking dient te worden geregistreerd door het registratiesysteem.

6. Voorschriften en instructies

Artikel 6:1

  • 1. Aan iedere medewerker wordt door het werkveld P&O van de afdeling Bestuurs- en Management Ondersteuning een klokbadge verstrekt ten behoeve van het registratiesysteem.

  • 2. De in lid 1 genoemde klokbadge geeft tevens toegang tot:

    • -

      het gemeentehuis via de personeelsingangen en

    • -

      het fietsenhok.

  • 3. Bij verlies van de klokbadge dient de medewerker dit direct te melden bij het afdelingshoofd en de afdeling Bestuurs en Management Ondersteuning.

    Tegen betaling van € 11,- wordt door het werkveld P&O een nieuwe klokbadge verstrekt.

Artikel 6:2

  • 1. Bij binnenkomst, werkonderbreking en het verlaten van het gemeentehuis dient de medewerker de tijden te laten registreren door het registratiesysteem.

  • 2. Indien de medewerker de tijden niet laat registreren door het registratiesysteem, wordt de arbeidsduur per dag van die dag c.q. het gedeelte van die dag als negatief geregistreerd.

  • 3. Voor correcties op de geregistreerde uren dient de medewerker zich te wenden tot de leidinggevende en is artikel 3:1 lid 3 en lid 4 van toepassing.

Artikel 6:3

In alle gevallen waarin dit reglement niet of niet volledig voorziet, beslist de directie.

7. Slotbepaling

Artikel 7:1

Dit besluit kan worden aangehaald als "Reglement werktijden/werktijdenregistratie gemeente Zeewolde" en treedt in werking met ingang van de dag na het besluit van burgemeester en wethouders van Zeewolde. Het "Reglement werktijdenregistratie gemeente Zeewolde" vastgesteld d.d. 13 juli 2010, gewijzigd 11 maart 2014, sedertdien gewijzigd, vervalt met ingang van dit besluit.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Zeewolde op 11 maart 2014,
de secretaris, de burgemeester,
R.C. van Nunspeet G.J. Gorter