Regeling vervallen per 01-07-2016

Subsidieregeling fietsprojecten Zuid-Holland 2013 (Subsidieregeling fietsprojecten Zuid-Holland 2013)

Geldend van 01-07-2013 t/m 30-06-2016

Intitulé

Subsidieregeling fietsprojecten Zuid-Holland 2013 (Subsidieregeling fietsprojecten Zuid-Holland 2013)

Besluit van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland van 18 juni 2013 tot vaststelling van de Subsidieregeling fietsprojecten Zuid-Holland 2013 (Prov. Blad 2013, nr. 124)

Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland,

gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013;

overwegende dat het wenselijk is om de inwoners van de provincie Zuid-Holland meer te faciliteren om comfortabel, veilig en snel per fiets op het werk of in het groen buiten de stad te kunnen komen;

BESLUITEN:

Vast te stellen de “Subsidieregeling Fietsprojecten Zuid-Holland 2013”

§ 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen  

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a. Asv: Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013;

  • b. CROW: Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek;

  • c. Fietsplan 2008: fietsplan dat is vastgesteld door Provinciale Staten van Zuid-Holland bij besluit van 26 maart 2008;

  • d. fietsproject: project dat is opgenomen in het Fietsplan 2008 of het Uitvoeringsprogramma Fiets 2012-2016;

  • e. intakebrief: door Gedeputeerde Staten te bevestigen brief van de subsidieontvanger waarmee projectafspraken over fietsprojecten vastgelegd worden;

  • f. proces-verbaal van oplevering: ondertekend proces-verbaal waarmee een fietsproject na realisatie wordt opgeleverd aan de opdrachtgever;

  • g. SSK-raming: Standaard systematiek kostenraming volgens publicatie 137 van het CROW;

  • h. Uitvoeringsprogramma Fiets 2012-2016: nadere uitwerking van het Fietsplan 2008 zoals vastgesteld door Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland bij besluit van 5 maart 2012.

Artikel 2 Subsidiabele activiteiten 

1. Subsidie ten behoeve van een fietsproject kan worden verstrekt voor:  

  • a. het uitvoeren van een verkenning en planstudie;

  • b. het opstellen van een definitief ontwerp;

  • c. de realisatie;

  • d. het beheer en onderhoud van nieuwe fietspaden;

  • e. het verwerven van gronden

2. Subsidie, als bedoeld in het eerste lid, wordt verstrekt in de vorm van een projectsubsidie.  

3. Een activiteit, bedoeld in het eerste lid, leidt tot een uitbreiding van het fietsnetwerk in de provincie Zuid-Holland.  

4. Subsidie, als bedoeld in het eerste lid, onderdelen a en b, kan gecombineerd worden verstrekt indien deze activiteiten binnen twee jaar na de datum van de beschikking tot subsidieverlening afgerond kunnen worden.  

5. Subsidie, als bedoeld in het eerste lid, onderdelen b en c, kan gecombineerd worden verstrekt indien de aanbestedingswijze van de activiteiten daartoe aanleiding geeft.  

6. Subsidie, als bedoeld in het eerste lid, onderdelen c en d, kan gecombineerd worden verstrekt indien de subsidieontvanger verantwoordelijk is voor zowel de realisatie als het toekomstige beheer en onderhoud van de activiteiten.  

7. Voor de uitvoering van een fietsproject maken een subsidieontvanger en Gedeputeerde Staten met behulp van een intakebrief projectafspraken, waarbij in ieder geval de volgende projectaspecten worden benoemd:  

  • a. scope;

  • b. proces- en projectmanagement;

  • c. ontwerpeisen;

  • d. tijdsplanning;

  • e. planologie en vergunningen;

  • f. eigendom, beheer en onderhoud;

  • g. grondverwerving;

  • h. financiering;

  • i. subsidievaststelling.

8. Gedeputeerde Staten kunnen eenmalig uitstel verlenen van de in het vierde lid genoemde termijn.

Artikel 3 Doelgroep 

Subsidie, als bedoeld in artikel 2, wordt uitsluitend verstrekt aan publiekrechtelijke rechtspersonen.

Artikel 4 Weigeringsgronden 

In aanvulling op de artikelen 11 en 12 van de Asv wordt subsidie, als bedoeld in artikel 2, geweigerd indien:  

  • a. het fietsproject niet is opgenomen in het Fietsplan 2008 of in het Uitvoeringsprogramma Fiets 2012-2016;

  • b. het fietsproject niet ontwikkeld wordt conform de CROW-richtlijnen voor fietsprojecten;

  • c. er geen wegbeheerder bereid is het toekomstig eigendom, beheer en onderhoud van het fietsproject op zich te nemen;

Artikel 5 Subsidiabele kosten 

Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie komen de volgende kosten voor subsidie in aanmerking:  

  • a. proces-/projectmanagementkosten (intern/extern);

  • b. engineeringskosten (intern/extern);

  • c. vastgoedkosten, waaronder in ieder geval wordt verstaan: taxatie, aankoop gronden benodigd voor het project, notariskosten, onteigeningskosten en overdrachtskosten;

  • d. bouwkosten;

  • e. kosten of leges voor vergunningen en ontheffingen in het kader van realisatie van het fietsproject, met uitzondering van gemeentelijke leges indien een gemeente zelf de subsidieaanvrager is;

  • f. kosten die gemaakt worden voor onderzoeken in het kader van vergunningen, wetgeving, grondposities, bodemgesteldheid en archeologie;

  • g. kosten die gemaakt worden om een subsidieaanvraag in te kunnen dienen voor grondverwerving, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onderdeel e.

Artikel 6 Niet subsidiabele kosten 

Planschadekosten ten gevolge van de realisatie van fietsprojecten komen in ieder geval niet voor subsidie in aanmerking.

Artikel 7 Subsidiehoogte  

1. De hoogte van de subsidie bedraagt maximaal 80% van de subsidiabele kosten.  

2. In afwijking van het eerste lid kan de hoogte van de subsidie maximaal 100% van de subsidiabele kosten bedragen indien:  

  • a. het fietsproject voor 1 januari 2013 opgenomen is in het Fietsplan 2008 of het Uitvoeringsprogramma Fiets 2012-2016.

  • b. het fietsproject naast de doelstellingen genoemd in het Fietsplan 2008 of het Uitvoeringsprogramma Fiets 2012-2016 een bijdrage levert aan een andere provinciale beleidsdoelstelling.

3. Indien subsidie wordt aangevraagd voor een fietsproject waarvoor Gedeputeerde Staten al een andere subsidie hebben verstrekt, kunnen Gedeputeerde Staten de te verlenen subsidie verminderen met het reeds verstrekte bedrag.

Artikel 8 Bevoorschotting 

1. Het voorschot voor subsidies van € 25.000,00 en hoger bedraagt maximaal 80% van het verleende bedrag.  

2. Het voorschot wordt op basis van prestaties, besteding en liquiditeitsbehoefte in termijnen uitgekeerd waarvan de hoogte en de tijdstippen in de beschikking tot subsidieverlening worden bepaald.

§ 2 Verkenning en planstudie

Artikel 9 Subsidievereisten  

Om voor een subsidie, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onderdeel a, in aanmerking te komen, omvat het uitvoeren van een verkenning en planstudie in elk geval:  

  • a. het verzamelen, inventariseren en beoordelen en in kaart brengen van de uitgangspunten van de voorkeursvariant en mogelijke alternatieve varianten;

  • b. het verzamelen, inventariseren en in kaart brengen van de planologische ontwikkelingen in het zoekgebied waarbinnen een mogelijk fietsproject gerealiseerd kan worden;

  • c. het verzamelen, inventariseren en in kaart brengen van de gegevens omtrent vergunningen, wetgeving, grondposities, bodemgesteldheid en archeologisch onderzoek;

  • d. het opstellen van een voorlopig ontwerp van de voorkeursvariant waaruit de aard, de omvang, de realisatietijd, de bouwsom en exploitatiekosten blijken;

  • e. het eenmalig inhoudelijk beschrijven van de risico’s en een risicoanalyse van de voorkeursvariant;

  • f. het begroten van de kosten en het investeringsbedrag van de voorkeursvariant volgens de SSK-methodiek;

  • g. het in overleg met Gedeputeerde Staten opstellen van een algehele projectplanning;

  • h. het samenstellen van een projectgroep ten behoeve van de verkenning en planstudie;

  • i. het onderhouden van correspondentie met leden van de projectgroep;

  • j. het opstellen van verslagen van de projectgroepvergaderingen;

  • k. het opstellen van een algehele rapportage over de uitgevoerde verkenning en planstudie.

Artikel 10 Verplichtingen van de subsidieontvanger 

1. In aanvulling op de artikelen 18 tot en met 21 van de Asv wordt aan de subsidieontvanger de verplichting opgelegd dat de verkenning en planstudie binnen twee jaar na de datum van de dagtekening van de beschikking tot subsidieverlening worden afgerond.2. Gedeputeerde Staten kunnen eenmalig uitstel verlenen van de in het eerste lid genoemde termijn.

Artikel 11 Prestatieverantwoording en subsidievaststelling 

De aanvraag tot subsidievaststelling gaat in aanvulling op artikel 23 van de Asv vergezeld van het voorlopig ontwerp, als bedoeld in artikel 9, onderdeel d en een exemplaar van de algehele rapportage over de uitgevoerde verkenning en planstudie als bedoeld in artikel 9, onderdeel k.

§ 3 Definitief ontwerp van fietsprojecten

Artikel 12 Subsidievereisten  

Om voor subsidie, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onderdeel b, in aanmerking te komen omvat een definitief ontwerp van een fietsproject in elk geval:  

  • a. het opstellen van een definitief ontwerp waaruit de aard, omvang en realisatietijd van het fietsproject blijkt;

  • b. het opstellen van een SSK-raming van de totale projectkosten van het fietsproject, met als uitgangspunt het in onderdeel a genoemde definitief ontwerp, waaruit de bouwsom en exploitatiekosten van het fietsproject blijken.

Artikel 13 Verplichtingen van de subsidieontvanger 

1. Aan de subsidieontvanger wordt de verplichting opgelegd dat het definitieve ontwerp binnen twee jaar na de datum van de dagtekening van de beschikking tot subsidieverlening wordt afgerond;2. Gedeputeerde Staten kunnen eenmalig uitstel verlenen van de in het eerste lid genoemde termijn.

Artikel 14 Prestatieverantwoording en subsidievaststelling 

De aanvraag tot subsidievaststelling gaat in aanvulling op artikel 23 van de Asv vergezeld van het definitief ontwerp en de daarbij behorende SSK-raming van de totale projectkosten van het fietsproject.

§ 4 Realisatie van fietsprojecten

Artikel 15 Subsidievereisten 

Om voor een subsidie, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onderdeel c, in aanmerking te komen wordt een fietsproject uitgevoerd conform een definitief ontwerp dat past binnen het Fietsplan 2008 of het Uitvoeringsprogramma 2012-2016

Artikel 16 Verplichtingen van de subsidieontvanger 

1. In aanvulling op de artikelen 18 tot en met 21 van de Asv wordt aan de subsidieontvanger de verplichting opgelegd dat de realisatie van het fietsproject binnen twee jaar na de datum van de dagtekening van de beschikking tot subsidieverlening wordt afgerond;2. Gedeputeerde Staten kunnen eenmalig uitstel verlenen van de in het eerste lid genoemde termijn.

Artikel 17 Prestatieverantwoording en subsidievaststelling 

De aanvraag tot subsidievaststelling gaat in aanvulling op artikel 23 van de Asv vergezeld van het proces-verbaal van oplevering van het fietsproject en een overzichtstekening van het gerealiseerde fietsproject.

§ 5 Beheer en onderhoud van nieuwe fietspaden

Artikel 18 Subsidievereisten  

1. Om voor subsidie, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onderdeel d in aanmerking te komen geeft een wegbeheerder schriftelijk aan bereid te zijn eigendom, beheer en onderhoud van een fietspad dat voor 1 januari 2013 is opgenomen in het Fietsplan 2008 of het Uitvoeringsprogramma 2012-2016, op zich te nemen.2. In afwijking van het eerste lid kan een subsidie, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onderdeel d, verleend worden indien het fietspad na 1 januari 2013 in het Fietsplan 2008 en het Uitvoeringsprogramma Fiets 2012-2016 is opgenomen en naast de daarin genoemde doelstellingen een bijdrage levert aan een andere provinciale beleidsdoelstelling.

Artikel 19 Subsidiehoogte  

In afwijking van artikel 7 bedraagt de hoogte van de subsidie € 14.000,00 per kilometer nieuw fietspad.

§ 6 Grondverwerving

Artikel 20 Subsidievereisten 

Om voor subsidie als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onderdeel e, in aanmerking te komen verwerft de subsidieontvanger gronden die noodzakelijk zijn voor de realisering van een fietsproject.

Artikel 21 Verplichtingen van de subsidie-ontvanger 

1. In aanvulling op de artikelen 18 tot en met 21 van de Asv wordt aan de subsidieontvanger de verplichting opgelegd dat de grondverwerving binnen twee jaren na de datum van de dagtekening van de beschikking tot subsidieverlening wordt afgerond;2. Gedeputeerde Staten kunnen eenmalig uitstel verlenen van de in het eerste lid genoemde termijn.

Artikel 22 Prestatieverantwoording en subsidievaststelling 

De aanvraag tot subsidievaststelling gaat in aanvulling op artikel 23 van de Asv vergezeld van de door partijen ondertekende koopovereenkomst van de met de subsidie verworven gronden.

§ 7 Gecombineerde projectsubsidie verkenning en planstudie en definitief ontwerp

Artikel 23 Subsidievereisten  

Om voor subsidie, als bedoeld in artikel 2, vierde lid, in aanmerking te komen zijn de vereisten genoemd in artikel 9 en 12 van overeenkomstige toepassing.

Artikel 24 Verplichtingen van de subsidie-ontvanger 

1. In aanvulling op de artikelen 18 tot en met 21 van de Asv wordt aan de subsidieontvanger de verplichting opgelegd dat een gecombineerde verkenning, planstudie en definitief ontwerp binnen twee jaar na de datum van dagtekening van de beschikking tot subsidieverlening wordt afgerond;2. Gedeputeerde Staten kunnen eenmalig uitstel verlenen van de in het eerste lid genoemde termijn.

Artikel 25 Prestatieverantwoording en subsidievaststelling 

De aanvraag tot subsidievaststelling gaat in aanvulling op artikel 23 van de Asv vergezeld van:  

  • a. een exemplaar van de algehele rapportage over de uitgevoerde verkenning en planstudie, als bedoeld in artikel 9, onderdeel k;

  • b. het definitief ontwerp en de daarbij behorende SSK-raming van de totale projectkosten van het fietsproject.

§ 8 Gecombineerde projectsubsidie definitief ontwerp en realisatie van fietsprojecten

Artikel 26 Subsidievereisten  

Om voor subsidie, als bedoeld in artikel 2, vijfde lid, in aanmerking te komen zijn de vereisten genoemd in artikel 12 en artikel 15 van overeenkomstige toepassing.

Artikel 27 Prestatieverantwoording en subsidievaststelling 

De aanvraag tot subsidievaststelling gaat in aanvulling op artikel 23 van de Asv vergezeld van het proces-verbaal van oplevering van het fietsproject en een overzichtstekening van het gerealiseerde fietsproject.

§ 9 Gecombineerde projectsubsidie realisatie en beheer en onderhoud van fietsprojecten

Artikel 28 Subsidievereisten 

Om voor subsidie, als bedoeld in artikel 2, zesde lid, in aanmerking te komen zijn de vereisten genoemd in artikel 15 en artikel 18 van overeenkomstige toepassing.

Artikel 29 Prestatieverantwoording en subsidievaststelling 

De aanvraag tot subsidievaststelling gaat in aanvulling op artikel 23 van de Asv vergezeld van het proces-verbaal van oplevering van het fietsproject en een overzichtstekening van het gerealiseerde en nieuw te beheren en onderhouden fietspad waarvoor subsidie is verleend.

§ 10 Slotbepalingen

Artikel 30 Evaluatie 

De evaluatie van de risicoanalyse als bedoeld in artikel 8, vierde lid, van de Asv vindt twee jaar na de inwerkingtreding van deze regeling plaats.

Artikel 31 Intrekking 

De Subsidieregeling fietsprojecten Zuid-Holland 2012 wordt ingetrokken.

Artikel 32 Overgangsrecht 

De Subsidieregeling fietsprojecten Zuid-Holland 2012, zoals die luidde op de dag voorafgaande aan de dag van inwerkingtreding van deze regeling, blijft van kracht voor subsidies die voor die datum zijn aangevraagd.

Artikel 33 Inwerkingtreding 

Deze regeling treedt in werking op 1 juli 2013.

Artikel 34 Werkingsduur en overgangsrecht 

Deze regeling vervalt op 1 januari 2017, met dien verstande dat de regeling van kracht blijft voor subsidies die voor die datum zijn aangevraagd.

Artikel 35 Citeertitel 

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling fietsprojecten Zuid-Holland 2013.

Ondertekening

Den Haag, 18 juni 2013
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, J. FRANSSEN, voorzitter Mw. drs. J.A.M. HILGERSOM, secretaris