Regeling vervallen per 01-07-2013

Subsidieregeling Vrijetijd Zuid-Holland 2011 (Subsidieregeling Vrijetijd Zuid-Holland 2011)

Geldend van 01-07-2010 t/m 30-06-2013

Intitulé

Subsidieregeling Vrijetijd Zuid-Holland 2011 (Subsidieregeling Vrijetijd Zuid-Holland 2011)

Besluit van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland van 25 mei 2010 tot vaststelling van de Subsidieregeling vrije tijd Zuid-Holland 2011 (Prov. Blad 2010, nr. 50 en nr. 50A)

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • a. Uitvoeringsprogramma Vrijetijd 2011: beleidsprogramma 2011 door GS vastgesteld op 25 mei 2010;

  • b. vrijetijdsaanbod: aanbod van de toeristisch-recreatieve en cultuur-toeristische voorzieningen en bedrijven ten behoeve van gebruikers;

  • c. toeristische bestedingen: optelsom van uitgaven van binnen- en buitenlandse bezoekers aan goederen en diensten, tijdens een of meerdaagse bezoeken met toeristische motieven;

  • d. themajaren Cultuur; door Gedeputeerde Staten vastgestelde jaren waarin extra aandacht wordt besteed aan een bepaald thema;

  • e. verordening: Algemene subsidieverordening Zuid-Holland;

  • f. zichtbare ikonen: Keukenhof (kasteel en bloemententoonstelling), Wierickerschans, Kinderdijk en Brouwersdam;

  • g. wenkendperspectief: een toekomstige regionale karakterschets, inspiratiemiddel met als doel partijen in regionaal verband samen te laten werken en zo ruimtelijke kwaliteit en economische activiteit te stimuleren, vanuit de ontstaansgeschiedenis, huidige kernkwaliteiten en dynamiek in de regio;

  • h. ontwikkelperspectief: breed gedeelde opvattingen bij samenwerkende partijen in een regionaal verband, over toekomstige regionale gebiedsontwikkeling en daarbij horende strategie, investeringsprogramma en (beleids)inzet van betrokken en bevoegde partijen. Het ontwikkelperspectief kent zijn basis in het wenkendperspectief;

  • i. planvorming: het opstellen van een projectplan van regionale perspectieven, met sterk regionaal karakter en met uitzicht op uitvoering.

Artikel 2 Doelgroep

Subsidies worden slechts verstrekt aan rechtspersonen die niet een op het maken van winst gerichte doelstelling hebben.

Artikel 3 Keukenhof

Gedeputeerde Staten kunnen ter bevordering van de toeristisch recreatieve ontwikkeling van Keukenhof tot regionaal vrijetijdsknooppunt, in het kader van het Uitvoeringsprogamma Vrijetijd 2011 projectsubsidies verstrekken voor activiteiten die gericht zijn op:

  • a. het ontwikkelen en aanbieden van meerdaagse arrangementen, die de verbinding tussen Keukenhof en omliggende regio versterken en die rechtdoen aan de ontstaansgeschiedenis van Keukenhof en omliggende regio;

  • b. het realiseren van nieuwe bezoekmotieven, passend bij de eigenheid en ontwikkelperspectief van Keukenhof;

  • c. het verbeteren van bereikbaarheid; de toeristisch recreatieve ontsluiting, bij voorkeur gericht op OV- en waterverbinding;

  • d. de ontwikkeling Keukenhof in perspectief van de ontwikkelingen in de regio; planvorming, uitwerking en uitvoering ten behoeve van wenkende- en ontwikkelperspectieven;

  • e. het verbeteren van de verbinding (fysiek/beleving) tussen het kasteel en de internationale bloemententoonstelling.

Artikel 4 Kinderdijk

Gedeputeerde Staten kunnen ter bevordering van het toeristisch recreatieve ontwikkeling van Kinderdijk tot regionaal vrijetijdsknooppunt, in het kader van Uitvoeringsprogramma Vrijetijd 2011, projectsubsidies verstrekken voor activiteiten die gericht zijn op:

  • a. het ontwikkelen en aanbieden van meerdaagse arrangementen die de verbinding tussen Kinderdijk en omliggende regio versterken en die rechtdoen aan de ontstaansgeschiedenis van Kinderdijk en omliggende regio;

  • b. het realiseren van nieuwe bezoekmotieven, passend bij de eigenheid en ontwikkelperspectief van Kinderdijk;

  • c. het verbeteren van bereikbaarheid; de toeristisch recreatieve ontsluiting, bij voorkeur gericht op OV- en waterverbinding;

  • d. de ontwikkeling Kinderdijk in perspectief van de ontwikkelingen in de regio; planvorming, uitwerking en uitvoering ten behoeve van wenkende- en ontwikkelperspectieven.

Artikel 5 Wierickerschans

Gedeputeerde Staten kunnen ter bevordering van het toeristisch recreatieve ontwikkeling van Wierickerschans tot regionaal vrijetijdsknooppunt, in het kader van Uitvoeringsprogramma Vrijetijd 2011, projectsubsidies verstrekken voor activiteiten die gericht zijn op:

  • a. het ontwikkelen en aanbieden van meerdaagse arrangementen, die de verbinding vanuit Wierickerschans en omliggende regio versterken en die rechtdoen aan de ontstaansgeschiedenis van Wierickerschans en omliggende regio.

  • b. het realiseren van nieuwe bezoekmotieven, passend bij de eigenheid en ontwikkelperspectief van Wierickerschans;

  • c. het verbeteren van de zichtbaarheid en bereikbaarheid; de toeristisch recreatieve ontsluiting, bij voorkeur gericht op OV- en waterverbinding;

  • d. de ontwikkeling Wierickerschans in perspectief van de ontwikkelingen in de regio; planvorming, uitwerking en uitvoering ten behoeve van wenkende- en ontwikkelperspectieven.

Artikel 6 Brouwersdam

Gedeputeerde Staten kunnen ter bevordering van het toeristisch recreatieve ontwikkeling van Brouwersdam tot trendsettend, sportief strand- en watersportcentrum, in het kader van Uitvoeringsprogramma Vrijetijd 2011 projectsubsidies verstrekken voor activiteiten die gericht zijn op:

  • a. het ontwikkelen en aanbieden van meerdaagse arrangementen die de verbinding tussen Brouwersdam en omliggende regio versterken en die rechtdoen aan de ontstaansgeschiedenis van Brouwersdam en omliggende regio;

  • b. het realiseren van nieuwe bezoekmotieven, passend bij de eigenheid en ontwikkelperspectief van Brouwersdam;

  • c. het verbeteren van bereikbaarheid, de toeristisch recreatieve ontsluiting, bij voorkeur gericht op OV- en waterverbinding;

  • d. de ontwikkeling Brouwersdam in perspectief van de ontwikkelingen in de regio; planvorming, uitwerking en uitvoering ten behoeve van wenkende- en ontwikkelperspectieven.

Artikel 7 Sterke netwerken

Gedeputeerde Staten kunnen ter bevordering van krachtige toeristisch recreatieve regio’s in het kader van het Uitvoeringsprogramma Vrijetijd projectsubsidies verstrekken voor activiteiten die gericht zijn op:

  • a. initiatieven die gericht zijn op het leggen van de verbinding tussen ikonen Kinderdijk, Wierikerschans, Keukenhof en Brouwersdam;

  • b. planvorming te samen met opzetten en uitwerken van investeringsagenda en/of pilotprojecten op het snijvlak van cultuur en economie, bijvoorbeeld door middel van kennisuitwisseling met betrekking tot toeristisch recreatief gebruik van ‘cultuur’ (molens/landgoederen/historische vaarwegen);

  • c. planvorming, uitwerking en uitvoering ten aanzien van het opstellen van wenkende perspectieven, passend bij de dynamiek van de regio, daaruit voorvloeiende economisch duurzame initiatieven en initiatieven ten behoeve van verbetering ruimtelijke kwaliteit in andere regio’s dan die zijn verbonden met ikonen Kinderdijk, Keukenhof, Wierickerschans en Brouwersdam;

  • d. het leveren van een toeristisch-recreatieve bijdrage aan de provinciale themajaren Cultuur met betrekking tot promotie, bereikbaarheid en arrangementsontwikkeling.

Artikel 8 Weigeringsgronden

In aanvulling op de artikelen 12 tot en met 15 en artikel 40 van de verordening weigeren Gedeputeerde Staten de verlening van een subsidie indien:

  • a. voor de activiteit reeds subsidie is verleend door de provincie Zuid-Holland;

  • b. de activiteit betrekking heeft op routeontwikkeling, tenzij deze activiteit integraal onderdeel uitmaakt van een regionaal wenkend- of ontwikkelperspectief;

  • c. de activiteit betrekking heeft op publicaties, restauratie werkzaamheden, bouwkundige rapporten, inrichting;

  • d. de activiteit volledig betrekking heeft op infrastructurele werkzaamheden en voorzieningen, anders dan wanneer deze een toevoeging zijn aan bestaande infrastructuur en bijdragen aan de beleidsdoelen zoals omschreven in het Uitvoeringsprogramma Vrijetijd 2011;

  • e. de activiteit betrekking heeft op kortstondige evenementen, anders dan wanneer dit een substantiële bijdrage levert aan genoemde doelstellingen en activiteiten uit Uitvoeringsprogramma Vrijetijd 2011;

  • f. de activiteit betrekking heeft op profilering/ promotiecampagnes, anders dan wanneer dit een substantiële bijdrage levert aan genoemde doelstellingen en activiteiten uit Uitvoeringsprogramma Vrijetijd 2011;

  • g. het aangevraagde subsidiebedrag lager is dan € 25.000,00.

Artikel 9 Rangschikking

1. Gedeputeerde Staten rangschikken de aanvragen zodanig dat een aanvraag hoger wordt gerangschikt naarmate deze een grotere bijdrage levert aan een of meer van de onderstaande aspecten:

  • a. de uitvoering van het Uitvoeringsprogramma Vrijetijd 2011, betreffende de ikonen Keukenhof, Kinderdijk, Wierickerschans of Brouwersdam;

  • b. de zichtbare en fysieke effecten in het landschap;

  • c. de groei van de toeristische bestedingen, cq daguitstapjes;

  • d. de kwaliteit van de leefomgeving, zoals bedoeld in het Uitvoeringsprogramma Vrijetijd 2011;

  • e. een versterking van de koppeling tussen stad, water/kust en haar directe omgeving van het betreffende ikoon Keukenhof, Kinderdijk, Wierickerschans of Brouwersdam

  • f. de integraliteit van het project;

  • g. het realiseren van onderscheidend aanbod, dat nieuwe bezoekmotieven genereert;

  • h. de samenwerking van meerdere partijen en daarmee de cofinanciering van de activiteit;

  • i. de versterking van de (culturele) identiteit van het betreffende gebied waartoe de activiteit plaatsvindt;

  • j. de aansluiting op bestaande toeristenstromen;

  • k. bijdraagt aan kennisuitwisseling en concrete samenwerkings projecten tussen verschillende deelsectoren, waaronder watersport, cultuur, toerisme, recreatie en economie.

  • l. voortvloeit uit bestaande bestuurlijke afspraken.

2. Ten behoeve van de in het eerste lid bedoelde rangschikking kennen Gedeputeerde Staten per criterium 0 (voldoet niet), 1 (voldoet gedeeltelijk) of 2 (voldoet geheel)toekennen aan de aanvraag. Gedeputeerde Staten streven naar een gelijkwaardige verdeling van middelen over omschreven artikelen.

Artikel 10 Hoogte subsidiebedrag

1.De subsidie bedraagt ten hoogste 75% van de totale projectkosten, met een maximum van € 150.000,00.2. In afwijking van lid 1 bedraagt de subsidie maximaal 25% van de totale projectkosten, met een maximum van € 50.000 ten behoeve van artikel 7, lid b.

Artikel 11 Toelaatbare staatssteun

1. Met inachtneming van de overige bepalingen in deze regeling kunnen Gedeputeerde Staten subsidies verstrekken, indien:

  • a. de subsidie niet valt onder de werking van artikel 87 van het EG-verdrag, of

  • b. de subsidie voldoet aan de voorwaarden voor de de minimis-steun als bedoeld in Verordening (EG) nr. 1998/2006 van de Commissie van 15 december 2006 betreffende de toepassing van de artikelen 87 en 88 van het EG-verdrag op de minimis-steun, Pb. 2006, L379/5;

  • c. de subsidie geldt voor activiteiten als bedoeld in en overeenkomstig de bepalingen van Verordening (EG) nr. 800/2008 van de Commissie van 6 augustus 2008 waarbij bepaalde categorieen steun op grond van de artikelen 87 en 88 van het EG-verdrag met de gemeenschappelijke markt verenigbaar worden verklaard (de algemene groepsvrijstellingsverordening).

2. In de overige gevallen verstrekken Gedeputeerde Staten subsidies onder voorbehoud dat deze door de Europese Commissie als verenigbaar met de gemeenschappelijke markt worden beoordeeld.3. Bij de subsidieaanvraag verstrekt de aanvrager door middel van een door Gedeputeerde Staten vastgesteld model de gegevens die noodzakelijk zijn voor de toepassing van het eerste lid, onderdeel b.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op 1 juli 2010.

Artikel 13Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Vrijetijd Zuid-Holland 2011.

Ondertekening

Den Haag, 25 mei 2010 Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, J. FRANSSEN, voorzitter M.H.J. VAN WIERINGEN-WAGENAAR, secretaris