Regeling vervallen per 01-01-2016

Controle Verordening gemeente Zutphen 2005

Geldend van 16-06-2005 t/m 31-12-2015 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2005

Intitulé

Controleverordening gemeente Zutphen 2005

De raad van de gemeente Zutphen,

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 18 maart 2005 met nummer BBM/Staf 2.991;­

besluit:­

de volgende verordeningen conform bijgevoegde tekstexemplaren vast te stellen:

a. ...

b. de Controle Verordening gemeente Zutpehen 2005 (bijlage 3);

c. ...

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Accountant:

    een door de raad benoemde:

    • -

      registeraccountant of

    • -

      accountant-administratieconsulent met een aantekening in het inschrijvingsregister als bedoeld in artikel 36, lid 3, Wet op de Accountant-Administratieconsulenten of

    • -

      organisatie waarin voor de accountantscontrole bevoegde accountants samenwerken,

      belast met de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening.

  • b.

    Accountantscontrole:

  • de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening uitgevoerd door de door de raad benoemde accountant van:

    • -

      het getrouwe beeld van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de grootte en samenstelling van het vermogen;

    • -

      het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten en balansmutaties;

    • -

      het in overeenstemming zijn van de door het college opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in artikel 186 Gemeentewet;

    • -

      de inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken;

    • -

      onrechtmatigheden in de jaarrekening;

    • -

      de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van artikel 213, lid 6 Gemeentewet.

  • c.

    Rechtmatigheid in het kader van accountantscontrole:

    het overeenstemmen van het tot stand komen van de financiële beheershandelingen en de vastlegging daarvan met de relevante wet- en regelgeving, zoals bedoeld in het Besluit accountantscontrole provincies en gemeenten.

  • d.

    Deelverantwoording:

    een ten behoeve van de verslaglegging opgestelde verantwoording van een afzonderlijke organisatie-eenheid binnen de gemeentelijke organisatie, welke verantwoording onderdeel uit maakt van de jaarrekening.

Artikel 2 Opdrachtverlening accountantscontrole

  • 1. De accountantscontrole van de jaarrekening als bedoeld in artikel 213, lid 2 Gemeentewet, wordt opgedragen aan een door de raad te benoemen accountant.Jaarlijks wordt tussen het moment van het uitbrengen van het rapport over de rekening en het opstellen van de volgende begroting een evaluatiemoment ingebouwd. De benoeming van de accountant geschiedt voor een periode van maximaal een raadsperiode.

  • 2. Het college bereidt in overleg met de raad de aanbesteding van de accountantscontrole voor.

  • 3. De raad stelt voor de aanbesteding van de accountantscontrole het programma van eisen vast. In het programma van eisen worden de criteria waaraan de jaarlijkse accountantscontrole moet voldoen opgenomen.

  • 4. De raad kan jaarlijks in overleg met de accountant posten in de jaarrekening , producten of organisatie eenheden aangeven, waaraan bij de controle aanvullend specifieke aandacht dient te worden besteed.

  • 5. In geval van Europese aanbesteding van de accountantscontrole stelt de raad voor de selectie van de accountant de selectiecriteria vast en per selectiecriterium de bijbehorende weging vast.

Artikel 3 Informatieverstrekking door college

  • 1. Het college is verantwoordelijk voor de samenstelling van de jaarrekening conform de geldende interne en externe wet- en regelgeving en overlegt deze aan de accountant voor controle.

  • 2. Het college draagt er zorg voor dat alle aan de jaarrekening ten grondslag liggende verordeningen, nota’s, collegebesluiten, deelverantwoordingen, administraties, plannen, overeenkomsten, berekeningen e.d. voor de accountant ter inzage liggen en goed toegankelijk zijn.

  • 3. Bij de jaarrekening bevestigt het college schriftelijk aan de accountant, dat alle hem bekende informatie van belang voor de oordeelsvorming van de accountant is verstrekt.

  • 4. Het college overlegt de gecontroleerde jaarrekening samen met de accountantsverklaring en het verslag van bevindingen voor uiterlijk 1 juli aan de raad.

  • 5. Alle informatie die na afgifte van de accountantsverklaring en voor behandeling van de jaarrekening in de raad beschikbaar komt en die van invloed is op het beeld dat de jaarrekening geeft, wordt terstond door het college aan de raad en de accountant gemeld.

Artikel 4 Inrichting accountantscontrole

  • 1. De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening de wijze, waarop de accountants-controle wordt ingericht alsmede de aard en de omvang van de daarbij behorende werkzaamheden.

  • 2. De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening de frequentie van de uit te voeren controles. De accountant kan de controlewerkzaamheden zonder voorafgaande kennisgeving uitvoeren.

  • 3. Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole vindt periodiek (afstemmings-)overleg plaats tussen de accountant en ( een vertegenwoordiger uit) de raad, (een vertegenwoordiger van) de rekenkamercommissie, de portefeuillehouder financiën, de gemeente-secretaris en/of de concerncontroller.

Artikel 5 Toegang tot informatie

  • 1. De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, relevante computerbestanden, voorraden en relevante bescheiden, waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig oordeelt.

  • 2. Het college draagt er zorg voor, dat de ambtenaren van de gemeente zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, zodat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de rechtmatige totstandkoming van baten, lasten en balansmutaties en het gevoerde beheer over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie.

Artikel 6 Overige controles en opdrachten

  • 1. Het college kan de door de raad benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid, voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het college informeert de raad vooraf over deze aan de accountant te verstrekken opdracht.

  • 2. Het college draagt zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende de specifieke uitkeringen volgens de eisen van rechtmatigheid van de ministeries. Het college is voor de controle van de rechtmatige besteding van specifieke uitkeringen bevoegd de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.

  • 3. Het college draagt de zorg voor de verantwoording aan derden (Belastingdienst, ABP, Sociale Verzekeringsbank e.d.) en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Indien een deel van deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant, is het college bevoegd hiervoor de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.

Artikel 7 Rapportering

  • 1. Indien de accountant bij een controle afwijkingen constateert die leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende verklaring, meldt hij deze terstond schriftelijk aan de raad en zendt een afschrift hiervan aan het college.

  • 2. In aanvulling op het verslag van bevindingen aan de raad brengt de accountant verslag uit aan de gemeentesecretaris, de concerncontroller en het management over bevindingen die niet van bestuurlijk belang zijn.

  • 3. De accountantsverklaring en het verslag van bevindingen worden voor verzending aan de raad door de accountant aan het college voorgelegd met de mogelijkheid voor het college om op deze stukken te reageren.

  • 4. De accountant bespreekt vooraf aan de raadsbehandeling van de jaarstukken het verslag van bevindingen met (een voor dit doel door de raad ingestelde vertegenwoordiging van) de raad en de rekenkamercommissie.

Artikel 8 Hardheidsclausule

Het college is bevoegd, in gevallen waarin termijnen en/of procedures niet worden gehaald, gemotiveerd en onder opgaaf van redenen, af te wijken van deze verordening. De raad wordt hiervan in kennis gesteld.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2005, met dien verstande dat zij van toepassing is op de accountantscontrole van de jaarrekening en eventuele deelverantwoordingen van het verslagjaar 2005 en later.

Artikel 10 Intrekking oude verordeningen

Gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze verordening wordt ingetrokken de “Controleverordening gemeente Warnsveld 2003” en de “Controleverordening gemeente Zutphen”, met dien verstande dat zij van toepassing blijft voor de accountantscontrole 2004.

Artikel 11 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald onder de naam “Controleverordening gemeente Zutphen 2005”.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van
de raad van de gemeente Zutphen,
gehouden op:
De voorzitter, de griffier,