Protocol actieve informatieplicht

Geldend van 19-02-2016 t/m heden

Intitulé

Protocol actieve informatieplicht

De raad van de gemeente Alkmaar;

gelet op het voorstel van het Presidium, bijlage nr. 2016-222;

gelet op het advies van de commissie Bestuur en middelen;

gelet op de artikelen 60, 160, 169 en 180 van de Gemeentewet;

b e s l u i t

Vast te stellen onderstaande besluiten.

A. Het Protocol actieve informatieplicht

Artikel 1 Protocol

  • 1. Het college en de burgemeester voorzien de raad van alle informatie die de raad voor de uitoefening van zijn taken nodig heeft.

  • 2. Het college verstrekt de raad het openbare gedeelte van de besluitenlijsten van de vergaderingen van het college uiterlijk binnen drie dagen.

  • 3. Het college en de burgemeester informeren de raad tijdig en in ieder geval niet later dan een week nadat het college een beslissing heeft genomen over een onderwerp of kennis heeft genomen van informatie die ook voor de raad relevant is.

  • 4. Het college informeert de raad op korte, bondige wijze en op hoofdlijnen en geeft daarbij aan welke achterliggende stukken bestaan en waar deze ter inzage liggen.

  • 5. Een voorstel voor een raadsagendapunt of een agendapunt voor een raadscommissie wordt minimaal de dinsdag voor de week dat de agendacommissie bijeen komt door het college via de griffier aan de agendacommissie van de raad respectievelijk via de commissiegriffier aan de voorzitter van de betreffende raadscommissie gemeld.

  • 6. De raad wordt gedurende een beleidsproces door het college en de burgemeester geïnformeerd over zaken waartoe de raad de bevoegdheid heeft een beslissing te nemen of over zaken waarvan de raad heeft aangegeven daarover geïnformeerd te willen worden, voor zover die zaken te herleiden zijn naar zijn kaderstellende en controlerende rol.

  • 7. De raad wordt in ieder geval actief geïnformeerd:

    • a.

      over de uitoefening van de bevoegdheden van het college genoemd in artikel 160, eerste lid onder e, f, g en h Gemeentewet, wanneer de uitoefening ingrijpende gevolgen voor de gemeente kan hebben. Kan de uitoefening van de bevoegdheid bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder f, geen uitstel leiden, dan informeert het college de raad zo spoedig mogelijk na het genomen besluit;

    • b.

      Indien voorzienbaar niet binnen een door de raad vastgesteld kader kan worden gebleven;

    • c.

      over financiële afwijkingen ten opzichte van de begroting na wijziging van de baten en lasten van programma’s en investeringskredieten groter dan 10% met een minimum van € 50.000,- (conform artikel 7 van de Financiële verordening gemeente Alkmaar 2015);

    • d.

      daarnaast wordt de raad geïnformeerd wanneer een van de genoemde punten van toepassing is op een onderwerp:

      • i.

        omvangrijk qua financiën

      • ii.

        complex

      • iii.

        wijziging van beleid tot gevolg

      • iv.

        groot aantal betrokkenen

      • v.

        veel belanghebbenden

      • vi.

        groot aantal raakvlakken met andere beleidsterreinen

      • vii.

        consequenties

      • viii.

        maatschappelijke aandacht

      • ix.

        media

      • x.

        aandacht (publiciteitsgevoelig)

      • xi.

        voor de gemeente relevante veranderingen

      • xii.

        bestuurlijk

      • xiii.

        financieel

      • xiv.

        juridisch

      • xv.

        risico’s

      • xvi.

        politiek gevoelig

      • xvii.

        integriteit

  • 8. Bij schriftelijk verstrekte inlichtingen van enige omvang wordt een begeleidende brief gevoegd met daarin:

    • a.

      de vermelding of de informatie openbaar is of niet

    • b.

      reden van verzending

    • c.

      samenvatting

  • 9. Persberichten van het college worden gepubliceerd op pers.alkmaar.nl

  • 10. Het college en de burgemeester maken actief gebruik van de mogelijkheid om bij de agendapunten ‘mededelingen’ en ‘terugkoppeling uit de PORA’s’ in de raadsvergadering respectievelijk de raadscommissies de raad actief te informeren.

  • 11. Het college bepaalt aan het eind van de collegevergaderingen of er punten zijn waarover het wenselijk is de raad actief te informeren.

  • 12. Wanneer informatie niet verstrekt kan worden aan de raad op grond van strijd met het openbaar belang zal het college de raad op hoofdlijnen informeren.

Artikel 2 Inwerkingtreding

  • 1. Het handvest actieve informatieplicht van de gemeente Schermer, zoals vastgesteld op 5 april 2005 door de raad, wordt ingetrokken.

  • 2. Het protocol actieve informatieplicht van de gemeente Alkmaar, vastgesteld bij raadsbesluit van 5 april 2007 wordt ingetrokken.

  • 3. Dit protocol treedt in werking één dag na bekendmaking.

B. De Nota actieve informatieplicht en geheimhouding.

Nota actieve informatieplicht en geheimhouding

Ondertekening

Alkmaar, 04-02-2016
De raad voornoemd,
P.M. Bruinooge, voorzitter
drs. A.P.A. Koolen, griffier