CVDR335174_1MandaatbesluitnlregelingAchtkarspelen2014-07-31AchtkarspelenOnbekendOnbekendOnbekendcollege van burgemeester en wethoudersbestuur en recht2013-08-06De tekst in dit document is vrij van auteursrecht en
databankrecht2013-08-062015-06-02OnbekendOnbekendGeenGeenMandaatbesluitINHOUDSOPGAVE
Inleiding
Juridische en organisatorische aspecten
Algemeen mandaatbesluit Achtkarspelen
Bijlage: Overzicht mandaatbesluiten per afdeling 1. INLEIDINGHet Algemeen Mandaatbesluit is laatstelijk (gewijzigd) vastgesteld op 2 november 2010. In verband met diverse wijzigingen op gebied van regelgeving is het “overzicht (onder)mandaten” geactualiseerd. Dit rapport bestaat uit de volgende onderdelen.
Juridische en organisatorische aspecten.
Algemeen mandaatbesluit.
Overzicht (onder)mandaten.
2. JURIDISCHE EN ORGANISATORISCHE ASPECTEN2.1 Begrippen delegatie en mandaatDelegatie en mandaat zijn geregeld in hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).DelegatieOnder delegatie wordt verstaan: het overdragen door een bestuursorgaan van zijn bevoegdheid tot het nemen van besluiten aan een ander die deze onder eigen verantwoordelijkheid uitoefent (art 10:13 Awb).Met de woorden “onder eigen verantwoordelijkheid” wordt het verschil tussen delegatie en mandaat aangegeven: bij delegatie verliest het bestuursorgaan dat overdraagt zijn bevoegdheid en verantwoordelijkheid (zolang het delegatiebesluit in stand is), terwijl dat bij mandaat niet het geval is (zie hieronder).Delegatie aan ondergeschikten is niet toegestaan (art. 10:14 Awb). Dit heeft te maken met het hiervoor genoemde karakter van delegatie dat de bevoegdheid onder eigen verantwoordelijkheid wordt uitgeoefend door degene die de bevoegdheid gedelegeerd krijgt. Dit verdraagt zich niet met een hiërarchische ondergeschiktheidrelatie.Delegatie is slechts toegestaan als dit bij wettelijk voorschrift mogelijk is gemaakt (art. 10:15 Awb). De wetgever heeft een bevoegdheid immers niet voor niets aan een bepaald bestuursorgaan toebedeeld en moet daarom ook instemmen met een eventuele delegatiemogelijkheid.Zo bepaalt artikel 156 van de Gemeentewet dat de raad aan B&W of een bestuurscommissie bevoegdheden van de raad kan overdragen, tenzij de aard van de bevoegdheid zich daartegen verzet. In datzelfde artikel is tegelijkertijd een aantal bevoegdheden opgenoemd die niet kunnen worden overgedragen, omdat de wetgever die kennelijk exclusief aan de raad wilde voorbehouden (bijvoorbeeld het vaststellen of wijzigen van de begroting).MandaatMandaat is de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan besluiten te nemen (art. 10:1 Awb).In tegenstelling tot delegatie blijft de mandaatgever bevoegd de gemandateerde bevoegdheid uit te oefenen. Dit is de kern van mandaat, dat immers een vertegenwoordigingsfiguur is.Mandaat kan dus aan ondergeschikten worden verleend en zelfs aan personen of functies die niet vallen onder de verantwoordelijkheid van de mandaatgever.Mandaat kan niet worden verleend als een wettelijk voorschrift dat bepaalt of als de aard van de bevoegdheid zich tegen de mandaatverlening verzet.De Awb noemt een aantal gevallen waarbij mandaat niet mogelijk is (art. 10:3 Awb). Wanneer de aard van een bevoegdheid zich tegen mandaat verzet is niet eenvoudig aan te geven. Meestal gaat het om zware bevoegdheden, die de wetgever om die reden uitdrukkelijk aan een bepaald bestuursorgaan heeft opgedragen. De Awb maakt een onderscheid tussen afdoeningsmandaat en ondertekeningsmandaat.Afdoeningsmandaat is het gewone mandaat zoals hiervoor omschreven: de gemandateerde neemt zelf het besluit namens het bestuursorgaan. Bij ondertekeningsmandaat neemt het bestuursorgaan zelf het besluit, alleen de schriftelijke afdoening en ondertekening daarvan gebeurt door een ander. Deze methode wordt gebruikt voor die gevallen waarin de wet mandaat niet toestaat, maar waarbij ter ontlasting van het bestuursorgaan de afdoening door ambtenaren plaatsvindt. In onze gemeente is alleen sprake van afdoeningsmandaat.2.2. Delegatie en dualiseringEen van de gevolgen van de dualiseringsoperatie is dat de bestuursbevoegdheden zoveel mogelijk bij het college van burgemeester en wethouders zijn neergelegd. Bestuursbevoegdheden zijn uitvoerende bevoegdheden, bevoegdheden tot het nemen van concrete beslissingen en de vaststelling van beleidsregels ter uitvoering van die bestuursbevoegdheden. Voorbeeld: de aan- en verkoop van een stuk grond.In de oude situatie (voor 7 maart 2002) behoorde een aantal bestuursbevoegdheden (zoals bijvoorbeeld het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen) tot de bevoegdheden van de raad. Er was dan een delegatiebesluit nodig om deze bevoegdheden over te dragen aan het college.De in de Gemeentewet opgenomen bestuursbevoegdheden zijn sinds 7 maart 2002 bij het college neergelegd, zodat de delegatiebesluiten van de raad die daarop betrekking hebben overbodig zijn geworden.Voor de overdracht aan het college van de gemeentelijke bestuursbevoegdheden die bij bijzondere wet zijn opgedragen is op 8 maart 2006 de Wet dualisering gemeentelijke medebewindsbevoegdheden in werking getreden. Vooruit lopend op de inwerkingtreding van de nieuwe wet zijn bij raadsbesluit van 24 april 2003 de in het toenmalig wetsontwerp genoemde bestuursbevoegdheden aan het college gedelegeerd. 2.3. Uitgangspunten verlening mandaatIn de Organisatieverordening Achtkarspelen is vastgelegd dat het algemeen beheer van de bestuursdienst berust bij de directeur/secretaris. De bevoegdheden van de afdelingsmanagers zijn afgeleid van die van de directeur/secretaris. Het ligt daarom voor de hand dat het mandaat voor de uitvoering van bestuursbevoegdheden door het bevoegde bestuursorgaan in beginsel aan hem wordt verleend. De directeur/secretaris kan een of meer van de aan hem gemandateerde bevoegdheden ondermandateren aan een afdelingsmanager, of teamleider, die in overeenstemming met de directeur bevoegd is ondermandaat te verlenen aan de functionaris die de bevoegdheden feitelijk uitvoert. De belangrijkste uitgangspunten waaronder mandaat wordt verleend luiden als volgt.
Mandaat wordt verleend aan de directeur/secretaris . Deze is bevoegd tot het verlenen van ondermandaat aan een afdelingsmanager, die vervolgens bevoegd kan worden verklaard ondermandaat te verlenen aan de functie die de bevoegdheden feitelijk uitvoert.
Bij mandatering wordt in beginsel de gehele uitvoering van de bevoegdheid gemandateerd, inclusief het toepassen van bestuursdwang/het opleggen van een dwangsom. Bij ondermandaat geldt dit beginsel niet, degene die ondermandaat verleent kan deze bevoegdheden aan zich houden, zoals het ook mogelijk is andere voorwaarden aan het ondermandaat te verbinden.
In de volgende gevallen pleegt de gemandateerde eerst overleg met de directeur/secretaris (als eerste mandaathouder), die vervolgens beslist of het besluit door het college van B&W zelf moet worden genomen.
De te nemen beslissing wijkt af van bestaand beleid, richtlijnen of voorschriften.
Er bestaat het voornemen tot aanvulling of wijziging van het bestaand beleid, richtlijnen of voorschriften.
Uit de te nemen beslissing kunnen niet voorziene financiële of andere belangrijke consequenties voortvloeien.
Tijdens de voorbereiding van het besluit komt naar voren dat daartegen bezwaar of beroep zal worden ingesteld.
Tijdens de voorbereiding van het besluit komt naar voren dat de te nemen beslissing bestuurlijk of maatschappelijk gevoelig ligt.
Indien een krachtens mandaat te nemen besluit het taakgebied raakt van een andere afdeling van de bestuursdienst, dan wordt dit besluit vooraf aan de manager van die afdeling voorgelegd.
Indien over het te nemen besluit geen overeenstemming kan worden bereikt tussen de betrokken afdelingen, dan wordt het voorgenomen besluit aan het directeur/secretaris voorgelegd. Deze neemt het besluit vervolgens zelf (krachtens mandaat) of beslist dat het besluit door het college van B&W moet worden genomen.5.Alle mandaten en ondermandaten zijn vastgelegd in de bijlagen van het mandaatbesluit.2.4. BekendmakingMandaatbesluiten zijn besluiten in de zin van de Awb en werken dus pas nadat zij bekend zijn gemaakt. Omdat het voor de burgers als mogelijke belanghebbenden ook van belang is dat zij kennis kunnen nemen van de bevoegdheidverdeling binnen de gemeente, zal de vaststelling van het mandaatbesluit bekend moeten worden gemaakt op de gemeentelijke infopagina. Het besluit zelf zal ter inzage worden gelegd en op de gemeentelijke website worden geplaatst.2.5. ActualiseringHet mandaatbesluit zal zo mogelijk jaarlijks worden geactualiseerd en voor zover nodig aangepast. Daarnaast is het mogelijk dat het door ontwikkelingen op het gebied van regelgeving en organisatie noodzakelijk is tussentijdse wijzingen aan te brengen.ALGEMEEN MANDAATBESLUIT ACHTKARSPELEN Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Achtkarspelen;gelet op het bepaalde in Afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;gelezen het advies van de directeur/secretaris;b e s l u i t e nvast te stellen het volgende " Algemeen mandaatbesluit gemeente Achtkarspelen "1Algemeen1.De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders kunnen met betrekking tot de hun toegedeelde bevoegdheden mandaat verlenen aan in specifieke mandaatbesluiten genoemde functies, voor zover in overeenstemming met de voorschriften genoemd in dit Algemeen mandaatbesluit.2.De in het eerste lid bedoelde mandaten worden ín beginsel verleend aan de directeur/secretaris.3.De directeur/secretaris kan met betrekking tot de hem toegedeelde bevoegdheden mandaat verlenen aan in specifieke mandaatbesluiten genoemde functies, voor zover in overeenstemming met de voorschriften genoemd in dit Algemeen mandaatbesluit.4.De directeur/secretaris is bevoegd tot het verlenen van ondermandaat aan een afdelingsmanager, die vervolgens bevoegd kan worden verklaard weer ondermandaat te verlenen aan de functie die de bevoegdheden feitelijk uitvoert.5.Een krachtens mandaat respectievelijk ondermandaat te nemen besluit moet vooraf aan het college respectievelijk de directeur/secretaris worden voorgelegd indien:a.het te nemen besluit afwijkt van bestaand(e) beleid, richtlijnen of voorschriften;b.het voornemen bestaat tot aanvulling of wijziging van bestaand(e) beleid, richtlijnen of voorschriften;c.uit het te nemen besluit niet voorziene financiële of andere belangrijke consequenties kunnen voortvloeien;d.tijdens de voorbereiding van het besluit naar voren komt dat daartegen bezwaar of beroep zal worden ingesteld;e.tijdens de voorbereiding van het besluit naar voren komt dat het te nemen besluit bestuurlijk of maatschappelijk gevoelig ligt.6.De directeur/secretaris beslist in de in het vijfde lid genoemde gevallen, indien sprake is van ondermandaat, of het besluit door het bestuursorgaan zelf wordt genomen.ToelichtingDit artikel geeft de belangrijkste (politieke) randvoorwaarden voor mandaatverlening. Alle bevoegdheden moeten in het licht van deze bepaling worden uitgeoefend.2Onderlinge afstemming1.Indien een krachtens mandaat te nemen besluit het taakgebied raakt van een andere afdeling van de bestuursdienst, dan wordt dit besluit vooraf aan het hoofd van die afdeling voorgelegd.2.Indien over het te nemen besluit geen overeenstemming kan worden bereikt tussen de betrokken afdelingen, dan wordt het voorgenomen besluit aan voorgelegd aan de directeur/secretaris. Deze neemt het besluit vervolgens zelf (krachtens mandaat) of beslist dat het besluit door het bestuursorgaan zelf wordt genomen.3Uitvoering1.Waar in mandaatbesluiten de uitvoering van bepaalde regelingen wordt opgedragen, wordt deze opgedragen in de ruimste zin des woords, voor zover niet anders aangegeven in het mandaatbesluit en met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 1 en 2.2.Onder uitvoering van een regeling wordt in ieder geval mede verstaan:
het toepassen van de (uitgebreide) openbare voorbereidingsprocedure op grond van de Algemene wet bestuursrecht;
het voeren van correspondentie in het kader van de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden.ToelichtingUitgangspunt is dat bevoegdheden ter uitvoering van de dagelijkse werkzaamheden in algemene zin worden gemandateerd, steeds weer onder volledige verantwoordelijkheid van het betrokken bestuursorgaan. De in dit artikel genoemde bevoegdheden zijn niet limitatief bedoeld.
4Ondermandaat1.De directeur/secretaris is bevoegd tot het verlenen van ondermandaten aan afdelingsmanagers; de bepalingen van dit mandaatbesluit zijn daarop onverkort van toepassing.2.Afdelingsmanagers zijn in overeenstemming met de directeur/secretaris bevoegd ondermandaat te verlenen aan door hen aan te wijzen functies; de bepalingen van dit mandaatbesluit zijn daarop onverkort van toepassing.3.Verleende ondermandaten worden schriftelijk vastgelegd en opgenomen in een register dat ter inzage wordt gelegd in het gemeentehuis.4.De directeur/secretaris en de afdelingsmanagers blijven verantwoordelijk voor de in ondermandaat uitgeoefende bevoegdheden.ToelichtingBij het verlenen van ondermandaat is het de bedoeling dat een afdelingsmanager ondermandaat verleent aan de functie waar inhoudelijk het besluit wordt genomen. Dit laat onverlet het algemeen bestuursrechtelijk beginsel dat leidinggevenden met betrekking tot de uitoefening van de bevoegdheid instructies kunnen geven aan de functionaris die door middel van het ondermandaat bevoegd is geraakt.Verder moet bij het verlenen van ondermandaat worden gelet op eventueel noodzakelijke functiescheidingen.5Bestuursdwang/dwangsomWaar de uitvoering van bepalingen bij of krachtens wet, gemeentelijke verordening of andere regeling wordt gemandateerd, wordt daarmee ook de bevoegdheid tot het toepassen van bestuursdwang/opleggen dwangsom gemandateerd.ToelichtingIn dit artikel wordt uitdrukkelijk de mogelijkheid van toepassing van bestuursdwang/opleggen dwangsom aan de uitvoering gekoppeld. Hierbij geldt overigens des te meer dat een voornemen tot het toepassen van een dergelijke maatregel vooraf aan het bevoegde bestuursorgaan moet worden voorgelegd als er mogelijk politiek/bestuurlijke en/of budgettaire gevolgen zijn.Artikel 6 BekendmakingMandaatbesluiten en besluiten tot het verlenen van ondermandaat worden bekend gemaakt door middel van een publicatie op de gemeentelijke infopagina en worden ter inzage gelegd in het gemeentehuis. Artikel 7 Slotbepaling
Met de inwerkingtreding van dit besluit vervalt het mandaatbesluit vastgesteld bij besluit van 2 november 2010.
Dit besluit treedt in werking op de datum van tekening
Buitenpost, Burgemeester en wethouders van Achtkarspelen, de burgemeester, de secretaris, G.Gerbrandy E.H.C. van der LaanVerklaring gebruikte aanduidingenA :AmbtenaarAM :AfdelingsmanagerB :BurgemeesterBC :Brandweer commandantB&W :Burgemeester en wethoudersCAK :Centraal Administratie KantoorChef politieteams :Chefs van de politieteams in de basispolitiezorg van de politie FryslânD :DirecteurHulpofficier :Hulpofficier van justitieKorpschef :Korpschef van politie FryslânRB :RayonbeheerderSociale Recherche :Samenwerkingsverband Sociale Recherche onder het B&W van LeeuwardenTL :Teamleider
OVERZICHT VERLEENDE MANDATEN Organisatiebrede mandaten De hieronder vermelde mandaten gelden voor de afdelingsmanagers van ALLE afdelingen, uitsluitend met betrekking tot het onder hun verantwoordelijkheid werkend personeel, tenzij anders vermeld.Naam regelgevingOmschrijving bevoegdheidBestuurs-OrgaanMandaataan Eerste onder-mandaat aanTweedeonder-mandaat aanOnder-tekening doorOpmerkingenAlgemene bepalingenFinanciële verordeningBevoegdheden nav art. 22 c Financiële verordening gemeente Achtkarspelen 2011 en obv regeling budgetbeheerRaadB&WDverdere uitwerking in Nota budgetbeheerCollectieve arbeidsvoor-waardenrege-ling/Uitwerkings-overeenkomst(CAR/UWO)Uitoefenen bevoegdheden college van B&W als genoemd in de CAR/UWO, met inachtneming van de hieronder genoemde uitzonderingen en met uitzondering van het vaststellen van regelingen en het stellen van nadere regelsB&WDAMAMHet college stelt de wijzigingen in de CAR-UWO, zoals overenge-komen in het LOGA, die geen lokale uitwerkingsregeling behoeven, voortaan automatisch vast en neemt deze rechtstreeks op in de gemeentelijke arbeids-voorw. regeling 8K.Indien wijzigingen wel nadere uitwerkingsregelingen behoeven, zal de reguliere procedure gevolgd worden afh. van het onderwerp /impact (college,OR,GO en de wkg commissie)NaamregelgevingOmschrijving bevoegdheidBestuurs-OrgaanMandaataan Eerste onder-mandaat aanTweedeonder-mandaat aanOnder-tekening doorOpmerkingenCollectieve arbeidsvoor-waardenrege-ling/Uitwerkings-overeenkomst (CAR/UWO)Mbt ambtenaren van de raadsgriffie:Uitoefenen bevoegdheden college van B&W als genoemd in de CAR/UWO, met inachtneming van de hieronder genoemde uitzonderingen en met uitzondering van het vaststellen van regelingen en het stellen van nadere regelsRaadGriffierCAR/UWOReis- en verblijfskosten dienstreizen B&WDAMTLTL/AMAanvang en wijziging arbeidCAR/UWOAanstellen van afdelingsmanagers en teamleiders (art. 2:1 CAR/UWO)B&WDDDAanstelling uitsluitend overeenkomstig goedgekeurd formatieplan CAR/UWOAanstellen medewerkers, met uitzondering van afdelingsmanagers en teamleiders (art. 2:1 CAR/UWO)B&WDAMTLTL/AMAanstelling uitsluitend overeenkomstig goedgekeurd formatieplan. NaamregelgevingOmschrijving bevoegdheidBestuurs-orgaanMandaataan Eerste onder-mandaat aanTweedeonder-mandaat aanOnder-tekening doorOpmerkingenCAR/UWOMbt ambtenaren van de raadsgriffie:aanstellen van medewerkers dan wel sluiten van arbeidsovereenkomsten (art. 2.1,art. 2.5 en art. 2.5.1 CAR/UWO)RaadGriffierUitsluitend overeenkomstig door presidium goedgekeurd formatieplan voor de griffieCAR/UWOSluiten en beëindigen arbeidsovereenkomst (art. 2:5 t/m 2:5:1 CAR/UWO)B&WDAMTLTL/AMUitsluitend overeenkomstig goedgekeurd formatieplanCAR/UWOPlicht tot aanvaarden andere betrekking (art. 15:1:10 CAR/UWO)B&WDDCAR/UWOVerbod betreden arbeidsterrein (art. 15:1:19 CAR/UWO)B&WDB&W/DCAR/UWOAanvaarden andere werkzaamheden (art. 15:1:11 CAR/UWOB&WDDBezoldigingBezoldigings- verordeningBesluiten op grond van de BezoldigingsverordeningB&WDAMTLTL/AMMet uitzondering van het stellen van nadere regels. Toekennen persoonlijke toelage CAR/UWOBesluiten inzake uitkering FLO (hfdst. 9 CAR/UWO)B&WDDNaamregelgevingOmschrijving bevoegdheidBestuurs-orgaanMandaataan Eerste onder-mandaat aanTweedeonder-mandaat aanOnder-tekening doorOpmerkingenCAR/UWOBesluiten op grond van de FPU Gemeenten (hoofdstuk 5a CAR/UWO)B&WDDMet uitzondering van art. 5a:7 (lokaal beleid) Regeling functiebeschrij-ving en waarderingBesluiten op grond van de Regeling functiebeschrijving en –waarderingB&WDDCAR/UWOToekennen persoonlijke toelage (art. 3:7:8 CAR/UWO)B&WDAMTLDCAR/UWOToekenning bijzondere beloning wegens bijzondere prestaties (art. 15:1:28 CAR/UWO)B&WDDAanspraken bij ongeschiktheid wegens ziekte of gebrekCAR/UWOAanspraken bij ongeschiktheid wegens ziekte of gebrek (hfdst. 7 CAR/UWO)B&WDDCAR/UWOToekennen overlijdensuitkering (art. 8:16:2 CAR/UWO)B&WDDCAR/UWOVerplichting tot vergoeding van schade (art. 15:1:12 CAR/UWO)B&WDDNaamregelgevingOmschrijving bevoegdheidBestuurs-orgaanMandaataan Eerste onder-mandaat aanTweedeonder-mandaat aanOnder-tekening doorOpmerkingenCAR/UWOVergoeding aan ambtenaar schade (art. 15:1:23 CAR/UWO)B&WDDCAR/UWOBesluiten inzake suppletie (hfdst. 11a CAR/UWO)B&WDDMandaat geldt niet voor het stellen van nadere regelsVerhaalswet ongevallen ambtenarenUitvoering verhaalswet ongevallen ambtenarenB&WDAMOndermandaat wordt verleend aan hoofd bedrijfsvoeringOntslagCAR/UWOOntslag en schorsing ambtenaren (hfdst. 8 CAR/UWO) B&WDAMB&W/DSchorsing en ontslag anders dan op eigen verzoek CAR/UWOMbt ambtenaren van de raadsgriffie:ontslag en schorsing ambtenaren (hfdst. 8 CAR/UWO) anders dan op eigen verzoekRaadGriffierUitsluitend na voorafgaande toestemming van het presidiumDisciplinaire straffenCAR/UWOBesluiten inzake uitkeringsregelingen bij ontslag (Hoofdstuk 11 CAR/UWO)B&WDNaamregelgevingOmschrijving bevoegdheidBestuurs-orgaanMandaataan Eerste onder-mandaat aanTweedeonder-mandaat aanOnder-tekening doorOpmerkingenCAR/UWOBesluiten inzake disciplinaire straffen (hoofdstuk 16 CAR/UWO)B&WDAMB&W/DKlachten Algemene wet bestuursrechtBehandeling van klachten, (hfdst 9 Algemene wet bestuursrecht)B&WDDMandaat geldt voor de behandeling van klachten over gedragingen van de personen werkzaam onder verantwoordelijkheid van de directeur. Algemene wet bestuursrecht Algemene wet bestuursrechtBezwaarschrift, schriftelijke bevestiging ontvangst (art. 6:14, lid 1 Algemene wet bestuursrecht)B&W/BDAMAAAlgemene wet bestuursrechtBezwaarschrift, stellen termijn voor herstellen verzuim (art. 6:6 Algemene wet bestuursrecht)B&W/BDAMAAAlgemene wet bestuursrechtBezwaarschrift, doorzenden (art. 6:15 Algemene wet bestuursrecht)B&W/BDAMAANaamregelgevingOmschrijving bevoegdheidBestuurs-orgaanMandaataan Eerste onder-mandaat aanTweedeonder-mandaat aanOnder-tekening doorOpmerkingenAlgemene wet bestuursrechtBezwaarschrift, verdagen van de beslissing op bezwaar voor ten hoogste zes weken (art. 7:10 Algemene wet bestuursrecht)B&W/BDAMAAAlgemene wet bestuursrechtIndienen verweerschrift namens verwerend orgaan bij de adviescommissie bezwaarschriften ex art. 7:13 Algemene wet bestuursrechtB&W/BDAMAMMandaat geldt alleen als conclusie verweerschrift niet afwijkt van beschikking waartegen bezwaar wordt ingediend. Mandaat geldt voor alle afdelingsmanagers. Algemene wet bestuursrechtVerzending van op de zaak betrekking hebbende stukken en het indienen van een verweerschrift, beantwoording vragen in beroepsprocedure namens verwerend orgaan bij de gerechtelijke instantie en het verzoeken om uitstel (Algemene wet bestuursrecht en Wet op de Raad van State)B&W/BDAMAMNaamregelgevingOmschrijving bevoegdheidBestuurs-orgaanMandaataan Eerste onder-mandaat aanTweedeonder-mandaat aanOnder-tekening doorOpmerkingenAlgemene wet bestuursrecht Beschikkingen dwangsom bij niet tijdig beslissen (art. 4:18 Algemene wet bestuursrecht)B&W/BDAMAMWet openbaarheid bestuur Wet openbaarheid bestuur (Wob)Afhandelen van verzoeken gebaseerd op de WobB&W/BDAMAMandaat geldt niet bij politiek gevoelige zaken
OVERZICHT VERLEENDE MANDATEN
ConcernstafNaam regelgevingOmschrijving bevoegdheidBestuurs-orgaanMandaataan Eerste onder-mandaat aanTweedeonder-mandaat aanOnder-tekening doorOpmerkingenWet op tijdelijk huisverbodTenuitvoerleggen huisverbod op grond van de wet op tijdelijk huisverbodBHulp officierHulp officierConvenant geïntegreerde decentrale aanpak van de georganiseerde criminaliteitInformatieverstrekking en de privacytoetsing in verband met deelname van de gemeentelijke diensten in het lokale teamBA AMet Ambtenaar wordt bedoeld:-de ambtenaren integrale veiligheid ten behoeve van de informatieverstrekking en-de juridisch adviseurs van de afdeling bedrijfsvoering en-de juridisch controller ten behoeve van de juridische toetsing en de integriteit van de verstrekte informatie.Algemene subsidieverordeningVerlenen subsidies ogv art. 6 Alg. subsidieverordening 2001B&WDAAMbt het takenpakket vd medewerker integrale veiligheidAlgemene subsidieverordeningVaststellen subsidies ogv art. 11 lid 3 Alg. subsidie- verordening 2001B&WDAAMbt het takenpakket vd medewerker integrale veiligheidWijzigen draaiboeken en rampenplanB&WDAMAM
OVERZICHT VERLEENDE MANDATEN
ConcernstafNaam regelgevingOmschrijving bevoegdheidBestuurs-orgaanMandaataan Eerste onder-mandaat aanTweedeonder-mandaat aanOnder-tekening doorOpmerkingenWet Veilig-heidsregio's, Regionaal crisisplanBij GRIP 1 of hoger, mandaat tot € 10.000 voor uitoefening taken voor de gemeentelijke kolom/bevolkingszorgB&WDTL , Coördina-tor opvang en Officier van Dienst Bevolkingszorg1.Met TL wordt bedoeld de TL van de verschillende deelprocessen. Met Officier van Dienst wordt ook bedoeld de Officier van Dienst Bevolkings-zorg Tytsjerksteradiel.2 Bij bedragen hoger dan € 10.000 is een akkoord nodig van het Hoofd van de taakorganisatie waar het deelproces onder valt. Bij afwezigheid van het Hoofd is een akkoord nodig van het Leidinggevende Team Bevolkingszorg.
OVERZICHT VERLEENDE MANDATEN Afdeling: Bedrijfsvoering Naam regelgevingOmschrijving bevoegdheidBestuurs-orgaanMandaat aanEersteonder-mandaataanTweedeonder-mandaat aanOnder-tekening doorOpmerkingenInvorderingswet en Algemene Wet inzake RijksbelastingenOninbaar verklaren vorderingen tot een maximum van € 5.000,-B&WDAMTLTL/AGemeentewet art 156 en 189Doorvoeren begrotingswijzigingen(zie voor de beperkingen bij Opmerkingen)RaadB&WTL Financieel Juridische Zaken De mandatering geldt alleen voor wijzigingen die geen invloed hebben op de outcome, de output, reservemutaties en/of het begrotingssaldo.De Raad wordt maandelijks hierover geïnformeerd via het bestaande overzicht van begrotingswijzigingenGemeentewetAfsluiten van moedercontracten met banken in het kader van de uitvoering van de bedrijfsvoeringB&WHet betreft algemene contracten tussen banken en de gemeenteWet Fido en art. 160, lid 1, sub e GemeentewetHet uitzetten van geld via callgeld, deposito en spaarrekening B&WDTLATLWet Fido en art. 160, lid 1, sub e GemeentewetHet aantrekken van geld via callgeld of kasgeldB&WD TLATLWet Fido en art. 160, lid 1, sub e GemeentewetBetalingsopdrachten voorbereiden en versturen B&WDTLAATweede ondermandaat aan medewerker van het team FAB, ondertekening is door medewerker van het team FBWet Fido en art. 160, lid 1, sub e GemeentewetBankrekeningen openen/sluiten/wijzigenBDTLABWet Fido en art. 160, lid 1, sub e GemeentewetBankcondities en tarieven afsprekenB&WD AMAAMWet Fido en art. 160, lid 1, sub e GemeentewetHet afsluiten van kredietfaciliteitenB&WDAMAAMWet Fido en art. 160, lid 1, sub e GemeentewetHet aantrekken van gelden via onderhandse leningen en Medium Term NotesB&WDAMAAMVooraf is er schriftelijke goedkeuring vereist van de portefeuillehouderWet Fido en art. 160, lid 1, sub e GemeentewetHet uitzetten van gelden via (staats-) obligaties, onderhandse geldleningenB&WDAMAAMVooraf is er schriftelijke goedkeuring vereist van de portefeuillehouderart. 24 van de Uitvoerings-regeling Invorderingswet 1990 en art.231 lid 2 sub a van de Gemeentewetbeslissen op beroepschriften over kwijtschelding van gemeentelijke belastingenB&WAMWet BAGHet beheren van de basisregistraties adressen en gebouwenB&WDAMAAOndermandaat aan A geldt voor door AM met name aangewezen functiesGemeentewet en Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (art 66 BBV)Vaststellen van wijzigingen in de productenramingB&WTL (van team: Financieel Juridische Zaken)Het mandaat geldt alleen voor wijzigingen die niet programmaoverstijgend zijn en slechts administratief van aard zijn. Wet BAGHet opstellen van ambtelijke verklaringen in daartoe krachtens de Wet BAG aangewezen gevallen, behalve het opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de Wet BAG aangewezen brondocument zijn opgenomenB&WDAMAAOndermandaat aan A geldt voor door AM met name aangewezen functiesWet BAGHet toetsen van (overige) brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving ingevolge artikel 11 van de Wet BAGB&WDAMAAOndermandaat aan A geldt voor door AM met name aangewezen functiesWet BAGHet uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummersB&WDAMAAOndermandaat aan A geldt voor door AM met name aangewezen functiesWet BAGHet op grond van het bepaalde in artikel 10, tweede lid, van de Wet BAG inschrijven van de in of op grond van artikel 10, eerste lid, van de Wet BAG aangewezen brondocumenten in het adressenregister dan wel het gebouwenregisterB&WDAMAAOndermandaat aan A geldt voor door AM met name aangewezen functiesWet BAGHet ingevolge artikel 9 van de Wet BAG verzorgen van een zodanige opzet van het adressenregister en het gebouwenregister, dat de inhoud daarvan duurzaam kan worden bewaard en te allen tijde binnen een redelijke termijn raadpleegbaar en beschikbaar isB&WDAMAAOndermandaat aan A geldt voor door AM met name aangewezen functiesWet BAGHet ingevolge artikel 14 van de Wet BAG zorg dragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratieB&WDAMAAOndermandaat aan A geldt voor door AM met name aangewezen functiesWet BAGHet op basis van de brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenregistratie en de gebouwenregistratie overeenkomstig devoorschriften uit de artikelen 14A en 15 van de Wet BAGB&WDAMAAOndermandaat aan A geldt voor door AM met name aangewezen functiesWet BAGHet ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet BAG, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet BAGB&WDAMAAOndermandaat aan A geldt voor door AM met name aangewezen functiesWet BAGHet onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistraties adressen en gebouwen zoals bedoeld in artikel 31 van de Wet BAGB&WDAMAAOndermandaat aan A geldt voor door AM met name aangewezen functiesWet BAGHet op verzoekaan een ieder verlenen van inzage in het adressenregister, het gebouwenregister, de adressenregistratie en de gebouwenregistratie, alsmede het aan eenieder verstrekken van de in de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie opgenomen gegevens zoals bedoeld in artikel 32, eerste lid, onder a, van de Wet BAGB&WDAMAAOndermandaat aan A geldt voor door AM met name aangewezen functiesWet BAGHet bevorderen van de nakoming van de gemeentelijke verplichtingen in het kader van de Wet BAG, met inbegrip van de inrichting van de processen, de conformiteit van het gebruikte informatiesysteem en de beveiligingsmaatregelen alsmede het rapporteren over die nakoming daarvan aan burgemeester en wethoudersB&WDAMAAOndermandaat aan A geldt voor door AM met name aangewezen functiesWet BAGHet vaststellen van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten als bedoeld in artikel 8 van de Wet BAGB&WDAMAAOndermandaat aan A geldt voor door AM met name aangewezen functiesWet BAGHet opmaken van een proces-verbaal van constatering van een situatie zoals bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder b, van de Wet BAGB&WDAMAAOndermandaat aan A geldt voor door AM met name aangewezen functiesWet BAGHet opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de Wet BAG aangewezen brondocument zijn opgenomenB&WDAMAAOndermandaat aan A geldt voor door AM met name aangewezen functiesWet BAG en Verordening naamgeving en nummeringHet nemen van besluiten tot het toekennen van nummeraanduidingen aan adresseerbare objecten Na delegatie B&WDAMOndermandaat aan A geldt voor door AM met name aangewezen functiesWet BAG en Verordening naamgeving en nummeringHet nemen van besluiten tot het wijzigen of intrekken van nummeraanduidingen van objecten Na delegatie B&W D AM A AOndermandaat aan A geldt voor door AM met name aangewezen functiesWet BAG Verordening naamgeving en nummeringHet nemen van besluiten tot het vaststellen, wijzigen of intrekken van openbare ruimtesNa delegatie B&WAlvorens het college geheel nieuwe woonplaatsen en straten vaststelt wordt de raad van de voorgenomen naamgeving in kennis gesteld.Wet BAG en Verordening naamgeving en nummeringHet nemen van besluiten tot het vaststellen, wijzigen of intrekken van een standplaats Na delegatie B&WWet BAG en Verordening naamgeving en nummeringHet nemen van besluiten tot het vaststellen, wijzigen of intrekken van een ligplaats Na delegatie B&W Wet BAG en Verordening naamgeving en nummeringHet nemen van besluiten tot het vaststellen van de afbakening van panden, verblijfsobjecten, standplaatsen en ligplaatsen Na delegatie B&W D AM A AIdem
OVERZICHT VERLEENDE MANDATENAfdeling:DienstverleningNaam regelingOmschrijving bevoegdheidBestuurs-orgaanMandaat aanEersteonder-manaataanTweedeonder-mandaat aanOnder-tekening doorOpmerkingenArchiefwet 1995 en archiefveror-dening Beheer gemeentelijke archiefbewaarplaats (art. 32, lid 1 Archiefwet 1995 jo. Hoofdstuk II Archiefverordening Achtkarspelen 2006, uitgezonderd artikel 6)B&W/DDAMAMArchief verordeningToezicht op het beheer van archiefbescheiden die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats (hoofdstuk III Archiefverordening Achtkarspelen 2006)DAMAMWet gemeentelijke basisadmini- stratie persoonsge- gevensBevoegdheden B&W als genoemd in hfdst. 2 (bijhouding van de basisadministratie), hfdst. 3 (verstrekking van gegevens uit de basisadministratie) en hfdst. 4 (vestigingsregister), Besluit GBA en Regeling GBAWet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA), B&WDAM AAOndermandaat aan A geldt alleen voor door AM schriftelijk vastgelegde werkzaamhedenPaspoortwet en paspoortUitvoerings-RegelingBevoegdheden burgemeester als genoemd in de Paspoortwet en Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001BDAMAAOndermandaat aan A geldt alleen voor door AM schriftelijk vastgelegde werkzaamheden
OVERZICHT VERLEENDE MANDATENAfdeling: Dienstverlening Naam regelgevingOmschrijving bevoegdheidBestuurs-orgaanMandaat aanEersteonder-manaataanTweedeonder-mandaat aanOnder-tekening doorOpmerkingenWegen-verkeerswetBevoegdheden burgemeester als genoemd in Wegenverkeerswet 1994, hfdst. VI, §v 4 (aanvragen rijbewijzen), § 5 (afgifte rijbewijzen) en § 7 (verlies van geldigheid)BDAM AAOndermandaat aan A geldt alleen voor door AM schriftelijk vastgelegde werkzaamhedenKieswetUitoefening bevoegdheden burgemeester als genoemd in Kieswet, art. K4 (kiezerspas) en hfdst L, § 2 (volmacht), B 5 (kennisgeving uitsluiting kiesrecht)BDAMAAOndermandaat aan A geldt alleen voor door AM schriftelijk vastgelegde werkzaamhedenBesluit verkrijging en verlies NederlanderSchapBevoegdheden burgemeester als bedoeld in het Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap, (uitreksel omtrent bezit Nederlanderschap en optieverklaringen)BDAMAAOndermandaat aan A geldt alleen voor door AM schriftelijk vastgelegde werkzaamhedenWet justitiële en strafvorderlijke gegevensUitoefening bevoegdheden als genoemd in de artikelen 30 en 31 van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens, titel 1, afd. 5 (verklaring omtrent het gedrag) BDAMAAOndermandaat aan A geldt alleen voor door AM schriftelijk vastgelegde werkzaamhedenBurgerlijk wetboek 1Burgerlijk wetboek, boek 1, art. 19e , lid 5 (geboorteaangifte als aangifteplichtige of -bevoegde ontbreekt), art. 19h, lid 3 (aangifte overlijden als aangifteplichtige of -bevoegde ontbreekt)BDÀMAM/TLWet op de lijkbezorging en Besluit op de lijkbezorgingUitoefening bevoegdheden burgemeester als genoemd in Wet op de lijkbezorging en Besluit op de lijkbezorgingBDAM/TLAM/TLDeelverorde- ning samen- levingUitoefening bevoegdheden B&W als genoemd in de Deelverordening SamenlevingB&WDAM A AGeldt niet voor vaststellen beleidsregels en besluiten bij onvoorziene omstandigheden (art. 5.1)Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)Verordening Voorzieningen gehandicap-tenVerstrekken voorzieningen tot een max van € 10.000 als bedoeld in de Verordening Maatsch. Ondersteuning Achtkarspelen 2012B&WDAMTLTLOndermandaat aan A is mogelijk voor door AM schriftelijk vastgelegde werkzaamhedenBesluit administratie-ve bepalingen inzake het wegverkeerBesluiten op aanvragen gehandicaptenparkeerkaart (art. 49 BABW)B&WDAMTLTLOndermandaat aan A is mogelijk voor door AM schriftelijk vastgelegde werkzaamhedenWet maatschap-pelijke ondersteu-ningVasstellen en innen van het eigen aandeel voor een financiële tegemoetkoming (artikel 19 lid 1 Wmo)B&WDACAKCAK
Overzicht verleende mandatenAfdeling: Ruimte en Beheer Naam regelgevingOmschrijving bevoegdheidBestuurs-orgaanMandaataan Eerste onder-mandaat aanTweedeonder-mandaat aanOnder-tekening doorOpmerkingenAanbestedingsrichtlijnenHet houden van aanbestedingen ter uitvoering van openbare werken waartoe door de bevoegde bestuursorganen is besloten en het gunnen daarvanB&WDAMAMMandaat omvat openbare, niet-openbare en Europese aanbestedingenAanbestedingsrichtlijnenHet (laten) uitvoeren van de aanbestede werken en het verlenen van opdrachten ter uitvoering van deze werken aan derdenB&WDAMTLAM/TLIdemAanbestedingsrichtlijnenAanbestedingen; uitzonderingssituaties opB&WDAMAMAansprakelijkstelling door de gemeente van derden wegens door de gemeente geleden schade aan gemeente-eigendommenB&WDAMTLAM/TLGroenvoorzieningen c.q. -stroken, beoordelen of deze verkocht kunnen worden of in gemeentelijk beheer moeten blijvenB&WDAMTLAM/TLAfvalstoffen verordeningHuishoudelijke afvalstoffen, verlenen inzamelvergunning ogv art. 11 van de Afvalstoffenverordening B&WDAMTLAM/TLOVERZICHT VERLEENDE MANDATEN Afdeling: Ruimte en BeheerNaam regelgevingOmschrijving bevoegdheidBestuurs-orgaanMandaataan Eerste onder-mandaat aanTweedeonder-mandaat aanOnder-tekening doorOpmerkingenAfvalstoffenverordeningHuishoudelijke afvalstoffen, vaststellen dagen en tijden voor aanbieding op grond van art. 11 Afvalstoffenverordening B&WDAMTLAM/TLAlgemene plaatselijke verordeningLeidingen in gemeentegrond, verlenen vergunning voor het leggen van (art. 2.11 APV)B&WDAMTLTLTelecommuni-catieverorde-ningHet uitoefenen van bevoegdheden van B&W als genoemd in de telecommunicatieverordening gemeente Achtkarspelen 1999B&WDAMTLTLGeldt niet voor het stellen van nadere regelsTelecommuni-catiewetVerlenen van instemming voor het uitvoeren van werkzaamheden in verband met de aanleg en instandhouding van kabels (art. 5.2, telecommunicatiewet)B&WDAMTLTLAlgemene plaatselijke verordeningUitweg, verlenen vergunning voor het maken en veranderen van een + het aangaan van de daarbij behorende overeenkomsten (art. 2.12 APV)B&WDAMTLTLOVERZICHT VERLEENDE MANDATEN Afdeling: Ruimte en Beheer Naam regelgevingOmschrijving bevoegdheidBestuurs-orgaanMandaataan Eerste onder-mandaat aanTweedeonder-mandaat aanOnder-tekening doorOpmerkingenBesluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeerVerkeersmaatregelen, bevoegdheid tot het nemen van tijdelijke (art. 17 WVW 1994, juncto art. 34 BABW)B&WDAMTLTLAlgemene plaatselijke verordeningWeg, verlenen vergunning voor het aanleggen, beschadigen en veranderen van een (art. 2.11 APV)B&WDAMTLTLAfvalstoffen verordeningWeg, verlenen ontheffing voor het verontreinigen van de weg en van terreinen (art. 16)B&WDAMTLTLWetboek van Strafrecht en StrafvorderingAangifte bij het Openbaar Ministerie van strafbare feiten met betrekking tot de Openbare RuimteB&WDAM TL/RBTL/RBWegenwetWegen, toezicht op goede staat van (wanneer onderhoudsplicht openbare weg bij particulier berust - art. 16 Wegenwet)B&WDAM TLTLOVERZICHT VERLEENDE MANDATENAfdeling: Ruimte en BeheerNaam regelgevingOmschrijving bevoegdheidBestuurs-orgaanMandaat aanEersteonder-mandaat aanTweedeonder-mandaat aanOnder-tekening doorOpmerkingenCiviele techniekAanbeste- dingsregelingHet houden van aanbestedingen ter uitvoering van openbare werken en het gunnen waartoe door bevoegde bestuursorganen is beslotenB&WDAMAMMandaat omvat openbare, niet-openbare en Europese aanbestedingenAanbeste- dingsregelingHet (laten) uitvoeren van de aanbestede werken en het verlenen van opdrachten ter uitvoering van deze werken aan derdenB&WDAMAMIdemVastgoedVerkoop groenvoorzieningen en/of groenstroken B&WDAMTLTLUitvoering cf. vastgesteld beleidGemeentewetvertegenwoordiging gemeente bij de juridische levering van (art. 171 Gemeentewet) grondBAAVolmacht is verleend aan G. Hoekstra, W.J. Camfferman & T.A. RijpkemaFlora- en faunawetVerhuur genot van jacht (art. 34 Flora- en faunawet)B&W/BDAMTLTLMandaat omvat tevens volmacht burgemeester tot ondertekening overeenkomstSubsidies ter bevordering van aanleg van glasvezel op bedrijventerreinen B&WAM
OVERZICHT VERLEENDE MANDATENAfdeling: Ruimte en BeheerNaam regelingOmschrijving bevoegdheidBestuurs-orgaanMandaat aanEersteonder-mandaat aanTweede onder-mandaataanOnder-tekening doorOpmerkingenBijzondere wetten/APVAlgemene plaatselijke verordeningBesluiten inzake vergunningen en ontheffingen als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening Achtkarspelen (APV)B&WDAMTLTLMandaat geldt niet voor het doen van aanwijzingen en het stellen van nadere regels.Besluit inricht. en gebruik niet aangewezen luchtvaart-terreinenBesluiten inzake verklaring van geen bezwaar tot het (doen) opstijgen van een Ballon (art. 10, lid 2 Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen)BDAMTLTLDrank- en HorecawetBesluiten inzake ontheffing voor bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard, (art. 35 Drank- en Horecawet)BDAMTLTLBesluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaart-terreinenBesluiten inzake verklaring van geen bezwaar voor het gebruik van een terrein als heliterrein (art. 5, lid 6 Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen)BDAMTLTLDrank- en HorecawetBesluiten inzake vergunning tot het uitoefenen van een horecabedrijf of slijtersbedrijf (art. 3 Drank- en Horecawet), alsmede het verbinden van voorschriften of beperkingen aan de vergunning (art. 4 Drank- en Horecawet)B&WDAMTLTLGemeentewetHet sluiten van huurovereenkomsten met betrekking tot standplaatsen (art. 160, lid 1, sub e Gemeentewet)B&WDAMTLTLWet op de kansspelenBesluiten inzake vergunning tot het houden van een kansspel (Art. 3 Wet op de kansspelen)B&WDAMTLTLWet op de kansspelenBesluiten inzake verbieden bijeenkomst en ontheffing klein kansspel (art. 7c Wet op de kansspelen juncto Regeling kleine kansspelen Achtkarspelen)B&WDAMTLTLMarktveror- dening Besluiten op grond van de Marktverordening Achtkarspelen 2009, (weekmarkten)B&WDAMTLTLMandaat geldt niet voor het stellen van nadere regels.Wet op de kansspelenBesluiten inzake vergunning tot het hebben van speelautomaten (titel Va, § 2 Wet op de kansspelen)BDAMTLTLBesl. admin. bepalingen inzake het wegverkeerBesluiten inzake tijdelijke verkeersmaatregelen (in kader van evenementen, art. 12 BABW)B&WDAMTLTLGemeenteweten BABWAanstellen van verkeersregelaars, (art. 177 lid 1 Gemeentewet juncto art. 56 BABW)BKorps-chefChef politie-teamsVuurwerk besluitToestemming ontbranden professioneel vuurwerk (art. 3.3.4., lid 5 Vuurwerkbesluit)BDAMTLTLWegen- verkeerwetBesluiten inzake ontheffingen ten behoeve van wedstrijden op de weg met voertuigen (art. 10 juncto art.148, lid 1, sub b Wegenverkeerswet 1994)B&WDAMTLTLWegen-verkeerswetVerlenen ontheffing voor exceptioneel transport (art 149 Wegenverkeerswet)B&WD Dienst Weg-verkeer(RDW)per 01-01-2011Winkeltijden verordening Besluiten op grond van de Verordening Winkeltijden Achtkarspelen 1996B&WDAMTLTLZondagswet Besluiten inzake ontheffingen als bedoeld in artikel 3, lid 3 van de zondagswetBDAMTLTLBrandbeveili-gingsverorde-ningUitoefening bevoegdheden B&W genoemd in de brandbeveiligingsverordening B&WDTLBij uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid dient advies te worden ingewonnen bij de brandweerBouwen en wonenWoningwetAanschrijvingen, uitoefenen van de bevoegdheden van B&W genoemd in Hoofdstuk II, III, VI Woningwet B&WDAMTLTLBouwbesluitVerlenen ontheffingen als bedoeld in art. 1.11 BouwbesluitB&WDAMTLTLWoningwetBesluiten inzake omgevings-vergunningen als genoemd in Hoofdstuk IV, Afdeling 1 van de WoningwetB&WDAMTLTLBouwver ordeningUitoefenen bevoegdheden B&W genoemd in de gemeentelijke bouwverordening 2007B&WDAMTLTLMet uitzondering van art. 9.3, lid 1 (doen voorstel aan raad inzake benoeming leden Welstandscommissie)Gebruiks-besluitUitvoering paragraaf 2.12 (Gebruiksmelding)B&WBC NOFVerordening tav huis- nummeringUitvoering van naamgeving en Huisnummering (verordening tav huisnummering 2008)B&WDAMTLLeegstandwetvergunning tijdelijke verhuur ex art. 15B&WDAMTLTLWoningwetAanschrijven en uitoefenen bevoegdheden B&W, (hoofdstuk VI, afdeling 2 gemeentelijke bouw- en woningtoezicht)B&WDAMTLMonumentenMonumentenwetUitoefenen bevoegdheden B&W genoemd in Hoofdstuk II, paragraaf 2 (Vergunningen tot wijziging, afbraak of verwijdering) monumentenwetB&WDAMTLTLMilieuWet MilieubeheerUitoefenen bevoegdheden B&W genoemd in Hoofdstuk 8, Titel 8.1. (Vergunningen) en 8.2 (Algemene regels) en Hoofdstuk 10, art. 10.2, eerste lid jo. art. 10.63, tweede lid (verbranden snoeihout) Wet milieubeheerB&WDAMTLTLWet bodembe- schermingUitoefenen bevoegdheden B&W en burgemeester genoemd in hfdst. IV Wet bodembeschermingB&WDAMTLTLWet GeluidhinderToekenning van een hogere waarde als bedoeld in de artikelen 83 en 100a van de Wet GeluidhinderB&WDAMTLTLRuimtelijke ordeningWet ruimtelijke ordening Ontheffingen, als bedoeld in artikel 3.6 lid 1 sub c en dB&WDAMTLTLWet ruimtelijke ordeningAangaan overeenkomsten verhalen planschadekosten als bedoeld in artikel 6.4aB&WDAMTLTLModel-Procedure verordening voor advisering tegemoetko-ming planschadeVerlenen opdracht aan adviseur of adviescommissie als bedoeld in artikel 2 van de Model-Procedure verordening voor advisering tegemoetkoming in planschadeB&WDAMTLModel-Procedure verordeningAanwijzen adviseur of adviescommissie als bedoeld in artikel 3 van de Model-Procedure verordening B&WDAMTLBesluit ruimtelijke ordeningHet waarmerken van digitale ruimtelijke plannen/besluiten ten behoeve van het elektronisch beschikbaar stellen als bedoeld in artikel 1.2.1 van het Besluit ruimtelijke ordeningB&WDAMTL/ATL/AModel-Procedure verordeningHet nemen van beslissingen op een verzoek om wraking van een adviseur of adviescommissie als bedoeld in artikel 5 lid 3 van de Model-Procedure verordening voor advisering tegemoetkoming in planschadeB&WDAMTLBijzondere wetAlgemene wet bestuursrechtAfgeven machtiging tot het binnentreden van een woning (art. 125 Gemeentewet, art. 5:27 Algemene wet bestuursrecht en art. 2 Algemene wet op het binnentreden)B&WBBMandaat geldt ook voor locoburgemeesters; kan worden gebruikt bij alle gevallen van bestuursdwang, ook door andere afdelingenWet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)Hfdst 2Vergunningen alle activiteiten, conform hoofdstuk 2 WaboB&WDAMTLTLHfdst 2Indienen aanvraag en/of uitoefenen bevoegdheden B&W zoals genoemd in de Bomenverordening 1996B&WDAMTLTLHfdst 5Toezicht en handhaving, conform hoofdstuk 5 WaboB&WDAMTLTLAlsmede (vervangend) coördinator van Toezicht en Handhaving "De Wâlden". Bij afwezigheid TL ondertekent de juridisch medewerker
OVERZICHT VERLEENDE MANDATENAfdeling: Samenleving Naam regelingOmschrijving bevoegdheidBestuurs-OrgaanMandaat aanEersteonder-mandaat aanTweedeonder-mandaataanOnder-tekening doorOpmerkingenCultuur, samenlevingszaken en gezondheidszorgWet kinderopvanguitoefening bevoegdheden B&W m.b.t. register kinderopvang (art. 46 Wet kinderopvang) en het geven van schriftelijke aanwijzingen (art. 65, lid 1 en 2 Wet kinderopvang) aan kindercentra en gastouderbureausB&WDAMAADeelverorde- ning samen- levingUitoefening bevoegdheden B&W als genoemd in de Deelverordening Samenleving B&WDAMAAGeldt niet voor vaststellen beleidsregels en besluiten bij onvoorziene omstandigheden (art. 5.1). Algemene subsidiever-ordeningVerlenen subsidies (art. 6 Algemene subsidieverordening Achtkarspelen 2001)B&WDAMAAAlgemene subsidiever-ordeningVaststellen subsidies (art. 11 lid 3 Algemene subsidieverordening Achtkarspelen 2001)B&WDAMAARegeling investeringen in groot onderhoud voor dorpshuizenVerlenen subsidie ten behoeve van groot onderhoud van dorpshuizenB&WDAMAAOnderwijsIntegraal huisvestings-PlanBesluiten ter uitvoering van het integraal HuisvestingsplanB&WDAMAAPlan gaat over 2009-2012Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs 2008Besluiten inzake voorzieningen in huisvesting voor het onderwijsB&WDAMAAVerordening Leerlingenvervoer Leerlingenvervoer, uitoefening bevoegdheden B&W genoemd in de Verordening Leerlingenvervoer gemeente Achtkarspelen 2006B&WDAMAAGeldt niet voor art. 28 (beslissing gevallen waarin de regeling niet voorziet) en art. 29 (afwijken van bepalingen)Integraal huisvestings- planBesluiten ter uitvoering van onderwijshuisvesting obv het vastgestelde integraal huisvestingsplan B&WD AMAAOnderwijs achterstan- denbeleidVerdeling van de rijksmiddelen op grond van onderwijsachterstanden beleid (OAB)B&WDAMAABetreft periode 2007-2011 De nieuwe wet schrijft voor dat beleid meer gericht wordt op het werken met schakelklassen en/of voor- en vroegschoolse educatie (VVE). De gemeentelijke beleidsnota “Zo werkt het” (2007) beschrijft de verdeling van de hiertoe geoormerkte rijksmiddelen.LeerplichtwetBesluiten op grond van de LeerplichtwetB&WDAMAAMet A wordt bedoeld de gemeentelijke leerplicht-ambtenaarSport en accommodatiesAfrekening sporthalkantinesB&WDAMAAVerpachting en ingebruikgeving gemeentelijke, sporthallen, gymlokalen, sportterreinen, oefenhoeken B&WDAMAAVerhuur sport- en spel uitleenB&WDAMAAUitvoering besluiten inzake welzijnsaccommodatiesB&WDAMAA
OVERZICHT VERLEENDE MANDATEN Afdeling: Werk en Inkomen "De Wâlden"Naam regelingOmschrijving bevoegdheidBestuurs-OrgaanMandaat aanEersteonder-mandaat aanTweedeonder-mandaataanOnder-tekening doorOpmerkingen: mandatering aan medew. van Tytsjerksteradiel is als bijlage toegevoegd.Werk en bijstandWet werk en bijstandUitoefening bevoegdheden B&W genoemd in de Wet werk en bijstandB&WDAMTLTLOndermandaat aan A is mogelijk voor door AM schriftelijk vastgelegde werkzaamhedenWet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeids ongeschikte werkloze werknemersUitoefening van bevoegdheden B&W genoemd in IOAWB&WD AMTLTLOndermandaat aan A is mogelijk voor door AM schriftelijk vastgelegde werkzaamhedenWet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidson-geschikte gewezen zelfstandigenUitoefening bevoegdheden B&W genoemd in de IOAZB&WGemandateerd aan B&W Leeuwarden (besluit 8-2-2005)OVERZICHT VERLEENDE MANDATEN Afdeling: Werk en Inkomen "De Wâlden"Naam regelingOmschrijving bevoegdheidBestuurs-OrgaanMandaat aanEersteonder-mandaat aanTweedeonder-mandaataanOnder-tekening doorOpmerkingenBesluit Bijstandver-leningzelfstandigen Uitoefening bevoegdheden B&W genoemd in het Besluit Bijstandverlening zelfstandigen 2004B&WGemandateerd aan B&W Leeuwarden (besluit 8-2-2005)IOAW, IOAZ, WWB en gemeentewetVertegenwoordiging gemeente bij gerechtelijke procedures in kader terugvordering en boetes Wwb., IOAW en IOAZ en verhaal Wwb (art. 171 Gemeentewet)BABetrokken ambtenaar moet rechtstreekse schriftelijke volmacht van B hebbenAlgemene wet bestuursrechtVertegenwoordiging B&W bij bestuursrechtelijke procedures (rechtbank en Centrale Raad van Beroep, art. 8:23 Awb.) B&WABetrokken ambtenaar moet rechtstreekse schriftelijke machtiging van B&W hebbenWetboek van Strafrecht en Wetboek van Strafvor-deringAangifte bij het Openbaar Ministerie van strafbare feiten geconstateerd bij de uitvoering van de WWB, IOAW en IOAZ B&W/BSociale RechercheToeslagen-verordening WWBUitvoering Toeslagenverordening WWBB&WDAMTLTLOndermandaat aan A is mogelijk voor door AM schriftelijk vastgelegde werkzaamhedenOVERZICHT VERLEENDE MANDATEN Afdeling: Werk en Inkomen "De Wâlden"Naam regelingOmschrijving bevoegdheidBestuurs-OrgaanMandaat aanEersteonder-mandaat aanTweedeonder-mandaataanOnder-tekening doorOpmerkingenAfstemmings- en Fraude verordening WWB en IOAW Uitvoering Afstemmings- en fraudeverordening WWB en IOAWB&WDAMTLTLOndermandaat aan A is mogelijk voor door AM schriftelijk vastgelegde werkzaamhedenVerordening verrekening bestuurlijke boete bij recidiveUitvoering Verordening verrekening bestuurlijke boete bij recidiveB&WAReïntegratie en participatie verordeningDe Wâlden 2013Uitvoering Reintegratie en participatieverordening De Wâlden 2013B&WDAM TLTLOndermandaat aan A is mogelijk voor door AM schriftelijk vastgelegde werkzaamhedenVerordening Langdurig-heidstoeslag 2013Uitvoering Verordening Langdurigheidstoeslag 2013B&WDAMTLTLOndermandaat aan A is mogelijk voor door AM schriftelijk vastgelegde werkzaamhedenVerordening Maatsch. ParticipatieRegelingUitvoering Verordening Maatsch. ParticipatieregelingB&WDAMTLTLOndermandaat aan A is mogelijk voor door AM schriftelijk vastgelegde werkzaamhedenOVERZICHT VERLEENDE MANDATEN Afdeling: Werk en Inkomen "De Wâlden"Naam regelingOmschrijving bevoegdheidBestuurs-OrgaanMandaat aanEersteonder-mandaat aanTweedeonder-mandaataanOnder-tekening doorOpmerkingenWet inburgering +Wet van 13-09-2012 stb 2012 430Bevoegdheden B&W genoemd in art. X van de Wet van 13-09-2012 stb 2012 430B&WDAMTLTLOndermandaat aan A is mogelijk voor door AM schriftelijk vastgelegde werkzaamhedenFaillissementwetIndienen verzoek bij rechtbank tot toepassen schuldsanerings-regeling (art. 284, lid 4) B&WDAMTLTLOndermandaat aan A is mogelijk voor door AM schriftelijk vastgelegde werkzaamhedenFaillissement wetafgeven van een verklaring als bedoeld in art. 285 B&WDAMTLTLOndermandaat aan A is mogelijk voor door AM schriftelijk vastgelegde werkzaamhedenVerstrekken herfinancierings- krediet tot een max van €10.000 aan schuldhulpverleningB&WDAMTLTLOpenen SNS-bankrekening klant ten behoeve van schuldbemiddeling/budgetbeheerB&WDAMTLTLOndermandaat aan A is mogelijk voor door AM schriftelijk vastgelegde werkzaamhedenWet Schuldhulp-VerleningHet nemen van besluiten en het afgeven van beschikkingen in het kader van de Wet SchuldhulpverleningB&WDAMAAOndermandaat aan A is mogelijk voor door AM schriftelijk vastgelegde werkzaamheden
OVERZICHT VERLEENDE MANDATEN Naam regelingOmschrijving bevoegdheidBestuursOrgaanMandaat aanEersteonder-mandaat aanOrganiatiever-ordening Achtkarspe-len Uitvoering taken van de gemeentesecretaris in geval van afwezigheid, artikel 9 lid 3 van de organisatieverordening 2005Secretaris1e loco secretarisJan Waijer2e loco secretarisIna van Tebberen3e loco secretaris Menno Brouwer4e loco secretarisJan vd Heide5e locosecretarisRonald PietersOrganiatiever-ordening Achtkarspe-lenUitvoering taken algemeen directeur in geval van afwezigheid, artikel 9 lid 3 organisatieverordening 2005 Algemeen directeurIna van Tebberen